Onko bipolaarinen uusi termi

skitso-f-reenikko

skitsofrenialle? Luettuani oireita tällä palstalla, kaikki ovat skitsoja mielestäni. Jos kuulee ääniä tai näkee harhoja, se on skitsofreniaa.

13

2809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Bipolaarinen häiriö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö ovat uudempia nimityksiä vanhalle maanis-depressiivisyydelle. Bipoon kuuluvat myös psykoottiset oireet, ne eivät ole skitsofreenikoiden "yksinoikeus". Bipolaarinen häiriö on mielen sairauksista toiseksi vakavin skitsofrenian jälkeen ja hoitamattomana kuolleisuusprosentti on n.20.

• skitso-f-reenikko

Ovatko näkö- ja kuuloharhat ominaisia vain skitsofreenikoille? Täytyyhän näissä kahdessa sairaudessa olla erottavia tekijöitä, koska miten muutoin voisi tehdä diagnoosin kumpi sairaus on kyseessä? Itse en sairasta masennusta laisinkaan.

• Oinaski
        skitso-f-reenikko kirjoitti:

Ovatko näkö- ja kuuloharhat ominaisia vain skitsofreenikoille? Täytyyhän näissä kahdessa sairaudessa olla erottavia tekijöitä, koska miten muutoin voisi tehdä diagnoosin kumpi sairaus on kyseessä? Itse en sairasta masennusta laisinkaan.

Mielenterveyden häiriöitä on kymmeniä.Psykoosisairauksia on useita.Niile on ominaista näkö-ja kuuloharhat.Psykiatri tekee diagnoosit seurannan ja oireiden perusteella.
        Skitsofrenia on vaikein psykoosisairaus.Siinä ihminen on luonut usein oman sisäisen maailmansa voidakseen selittää harhojen vääristämää todellisuutta.
        Bipolaarihäiriössä eli maanis-depressiivisessä mielisairaudessa ihmisellä on voimakkaita mielialanmuutoksia.Ne vaihtelevat eripituisina masennus- ja vauhdikkaina maniajaksoina.Kummassakin tilassa pahimmillaan voi olla myös psykoottisia piirteitä.Ne ovat erilaisia kuin skitsofreniassa.
        Jos on tavannut skitsofreenikon,jonka sairaus on pinnalla ja bipolaarihäiriöisen ihmisen,joka on masentunut tai maniassa,niin eron oireiden välillä kyllä huomaa melko helposti.

• Gabi

Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, haluaisin vaan kertoa eräästä vähän vähemmän tunnetusta sairaudesta, skitsoaffektiivisesta häiriöstä (F25). Sitä voisi kuvata vakava-asteisen mielialahäiriön ja skitsofrenian välimuodoksi.
        Skitsoaffektiivinen häiriö sijoittuu vakavuusasteeltaan skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön väliin. Se on jonkin verran harvinaisempi kuin skitsofrenia, ennusteeltaan parempi kuin skitsofrenia, mutta huonompi kuin vakavat mielialahäiriöt.

• Bipokireenä
        Gabi kirjoitti:

Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, haluaisin vaan kertoa eräästä vähän vähemmän tunnetusta sairaudesta, skitsoaffektiivisesta häiriöstä (F25). Sitä voisi kuvata vakava-asteisen mielialahäiriön ja skitsofrenian välimuodoksi.
        Skitsoaffektiivinen häiriö sijoittuu vakavuusasteeltaan skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön väliin. Se on jonkin verran harvinaisempi kuin skitsofrenia, ennusteeltaan parempi kuin skitsofrenia, mutta huonompi kuin vakavat mielialahäiriöt.

Gapi...

Ja Muille; pakkoko on aina maalailla piruja seinälle.." toiseksi vakavin mielensairaus" justiinsa.. tehään vaan listoja ja murskataan niillä ihmisiä ja pannaan kaikki juoksemaan rinkiä tää on jus sitä tehoyhteiskunnan propaganda paskaa sen takia moni viisaampi sekoaa.. mä oon enemmän hullu ku sää joten mut ammutaan ensin.. mä oon vähemmän hullu ku toi joten saan vähemmän hoitoa ku toi.. Mä olen niin älykäs rikas ja normaali että voin polkea muita jalkoihin ja kohdella minusta poikkeavia ku paskaa mättäällä.. Voi että mä joskus vihaan tätä maailmaa..miksi pitää lokeroida ja listata joka asia toisessa ihmisessä..

Anteeksi vuodatus meni taas kuppinurin otan lääkkeet kohta ja yritän elää taas "kuin nuo muutkin" niin tulee vähemmän paskaa niskaan ja enemmän ymmärrystä.

• Oinaski
        Bipokireenä kirjoitti:

Gapi...

Ja Muille; pakkoko on aina maalailla piruja seinälle.." toiseksi vakavin mielensairaus" justiinsa.. tehään vaan listoja ja murskataan niillä ihmisiä ja pannaan kaikki juoksemaan rinkiä tää on jus sitä tehoyhteiskunnan propaganda paskaa sen takia moni viisaampi sekoaa.. mä oon enemmän hullu ku sää joten mut ammutaan ensin.. mä oon vähemmän hullu ku toi joten saan vähemmän hoitoa ku toi.. Mä olen niin älykäs rikas ja normaali että voin polkea muita jalkoihin ja kohdella minusta poikkeavia ku paskaa mättäällä.. Voi että mä joskus vihaan tätä maailmaa..miksi pitää lokeroida ja listata joka asia toisessa ihmisessä..

Anteeksi vuodatus meni taas kuppinurin otan lääkkeet kohta ja yritän elää taas "kuin nuo muutkin" niin tulee vähemmän paskaa niskaan ja enemmän ymmärrystä.

Olet ihan oikeassa siinä ettei ihmisiä pitäisi lokeroida ja vielä laittaa lokerot arvojärjestykseen.Tähän helppoon yleistämiseen olen syyllinen.Olisi hienoa,jos kaikki ihmiset voisivat saada hoitoa tarpeen mukaan ilman diagnooseja ja lokeroita.Ne diagnoosit ovat vain väline lääkäreiden yms kommunikaatiossa.Jokainen meistä bipoista on ihan hieno omalaatuinen ihminen.Ihminen on paljon suurempi käsite kuin pelkkä dg.

• Gabi
        Oinaski kirjoitti:

Olet ihan oikeassa siinä ettei ihmisiä pitäisi lokeroida ja vielä laittaa lokerot arvojärjestykseen.Tähän helppoon yleistämiseen olen syyllinen.Olisi hienoa,jos kaikki ihmiset voisivat saada hoitoa tarpeen mukaan ilman diagnooseja ja lokeroita.Ne diagnoosit ovat vain väline lääkäreiden yms kommunikaatiossa.Jokainen meistä bipoista on ihan hieno omalaatuinen ihminen.Ihminen on paljon suurempi käsite kuin pelkkä dg.

Juu kyllä diagnoosi on vaan pienen pieni murunen ihmistä. Ja minä olen erittäin syyllinen lokeroimaan ihmisiä. Toisaalta minua helpottaa kaikki tieto mitä omasta sairaudestani saan, se jotenkin helpottaa käsittelemään tätä sairautta. Lisäksi kun olen teini-iästä asti ollut kiinnostunut psykiatriasta, on tullut luettua jonkun verran aiheesta. Jollain tapaa olen "hurahtanut" psykiatriaan ja varsinkin diagnostiikkaan, heti kun kuulen jostain minulle uudesta sairaudesta, alan tonkimaan siitä tietoa. Jopa siinä määrin että siitä on tullut minulle jonkinlainen puolustautumiskeino. Esim. kun sairauteni on pahenemassa, luen yhä uudestaan ja uudestaan kaiken maailman diagnostisia kriteejejä, saman päivän aikana samoja juttuja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Olenkin jo oppinut pitämään sitä eräänlaisena varomerkkinä siitä että sairauteni on pahenemassa.

• totuuden torvi
        Oinaski kirjoitti:

Mielenterveyden häiriöitä on kymmeniä.Psykoosisairauksia on useita.Niile on ominaista näkö-ja kuuloharhat.Psykiatri tekee diagnoosit seurannan ja oireiden perusteella.
        Skitsofrenia on vaikein psykoosisairaus.Siinä ihminen on luonut usein oman sisäisen maailmansa voidakseen selittää harhojen vääristämää todellisuutta.
        Bipolaarihäiriössä eli maanis-depressiivisessä mielisairaudessa ihmisellä on voimakkaita mielialanmuutoksia.Ne vaihtelevat eripituisina masennus- ja vauhdikkaina maniajaksoina.Kummassakin tilassa pahimmillaan voi olla myös psykoottisia piirteitä.Ne ovat erilaisia kuin skitsofreniassa.
        Jos on tavannut skitsofreenikon,jonka sairaus on pinnalla ja bipolaarihäiriöisen ihmisen,joka on masentunut tai maniassa,niin eron oireiden välillä kyllä huomaa melko helposti.

samanlaisia oireitakin on

• monisuuntainen

Maanis-depressiivisyys on tunnettu yhtä kauan kuin seinähullut, siis skitsofreenikot jotka kahlehdittiin lääkkeiden puutteessa seinään.

Itseäni ihmetyttää tyypit jotka väittävät olevansa skitsofreenikkoja. Skitsofrenia on parantuva tauti jotenkin tuntuu oudolta, että 15 vuotta sitten kerran suljetulla osastolla ollut tyyppi väittää olevansa skitso.

Skitsofreenisella ja maanis-depressiivisellä psykoosilla on eroja. Skitson psykoosi saattaa kehittyä kauan ja se saattaa vaatia pitkää osasto hoitoa.

Maanisdepressivinen psykoosi voi alkaa minuutissa ja päättyä seuraavana päivänä. Jotkut skitsot kykenevät laskemaan psykoosinsa. Pääsevät harvoin laskuissaan toiselle kymmenelle.

Bipolaari sana on otettu käyttöön koska oli koko joukko mielialahäiriöisiä, jotka eivät juuri olleet sen enempää maanisia kuin depressiivisiäkään.

Minulla on ollut psykooseja melko säännöllisesti suljetulla olen ollut kymmeniä kertoja. Kerran sairaalassa oli kaveri, jolla oli kai skitso. Pääsin välillä parikin kertaa pois ja vasta kuukausien kuluttua kaveri alkoi edes puhua mitään.
      Skitsot ovat niitä jotka tappavat harhoissaan ihmisiä. Niuvanniemen vankimielisairaalassa ainakin joku vuosi sitten oli kaikkien potilaiden diagnoosi paranoidinenskitsofrenia. Bipot eivät juuri tapa ketään, itse asiassa bipojen tiheys vankiloissa vastaa normaaliväestön arvoja.

Skitsofreniaa väitetään parantuvaksi taudiksi. Kuitenkin keskimäärin joka vuosi yksi vankimielisairaalasta vapautunut syyllistyy henkirikokseen. Keskimäärin uusi tappo seuraa reilun puolentoista vuoden päästä vapautumisesta.

Bipo ei siis ole parannettavissa. Eikä kiusallisen skitsofrenian uusi lievempi nimitys nimitys.

Älylliseltä tasolta bipolaarit usein sijoittuvat keskiarvoa korkeammalle. Kun taas tutkitut skitsofreenikot ovat keskimääräistä tyhmempiä, siis äö on alle sata, joskus paljonkin.

Olen käynyt joillakin bipon hallinta kursseilla ja tapaamisessa. Nämä psykoottisten harhojen vaivaamat ovat olleet vähemmistönä. Uskoisin että skitsojen tapaamisesta ei löydy yhtään sellaista jolla ei olisi ollut harhoja ja yleensä myös vähintään yksi psykoosi

• totuuden torvi

bipot tappavat useammin kuin skitsot. skitsot ovat sisäänpäin kääntyneitä. bipot ovat manioissaan agressiivisia ja hyökkääviä.

• allycat

ei ole verrattavissa skitsofreniaan. Skitsofreiassa vika on ihmisen mielessä ja alitajunnassa, mikä saa hänet näkemään ja kuulemaan harhoja, kun taas bipolaarihäiriössä on kyse elimistöllisestä viasta eli AIVOJEN KEMIALLISEN TASAPAINON HÄIRIÖSTÄ, ja vain noin joka kolmas bipoa sairastavista kärsii aistiharhoista, jotka epätasapaino aiheuttaa.

Suosittelen kuule sulle, että seuraavalla kerralla kun tulet tänne ilkkumaan itesestään huolissaan olevia ihmisiä, niin ota ensin selvää asioista. Et edes bipoa ja skitsofreniaa toisistaan erota, niin sulla ei ole varaa tulla tänne haukkumaan ihmisiä, jotka kärsivät ja kamppailevat joka päivä kyseisen sairauden kanssa. Itse olen yksi heistä enkä häpeä myöntää sitä, eli toisin kuin sinä, minä tiedän mistä puhun.

• totuuden torvi

samassa mielessä on molemmat taudit

• nn

Hmm, mitenkähän tällaiseen bipoon pitäisi suhtautua uudehkossa parisuhteessa? Onko parempi pysytellä erossa kokonaan miehestä, joka on diagnostisoitu bipoksi... Herttainen ja lempeä kaveri, joka vaipuu itsesääliin turhan herkästi. Mitä voi läheinen tehdä, ettei ainakaan lisää epävarmuutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe