Istukka vuotaa / hematooma istukassa, kokemuksia?!

Vuotaja

Hei,

Viidettätoista raskausviikkoa viedään. Viikon 11 lopulla, koko alkuraskauden tiputeltua, alkoi ensimmäistä kertaa hillitön verinen vuoto, jolloin verta tuntui menevän "litrakaupalla". Päivystyksen ultrassa todettiin sikiön voivan hyvin ja vuodon johtuneen istukan alareunassa kohdun suulla olevasta hematoomasta. Istukka ei siis kuitenkaan ole ns. etinen istukka. On vain melko alhaalla, mutta ei siis kuitenkaan kovin alhaalla.

Vuoto loppui tiputellen muutaman vuorokauden kuluessa ja alkoi taas uudestaan entistä rajumpana noin viikon kuluttua. Tuolloin taas päivystyksessä todetiin istukan reunoilla ja kohdun suulla massiivisia vuotoalueita ja useita valtavia verenpurkaumia. Nyt olen vuotanut tiputellen taas 1,5viikkoa ja viime vuorokausina vuoto on mielestäni taas runsastunut ja mukana on uuttakin verta.

Olen sairaslomalla, mutta en ehdottomassa vuodelevossa. Töihin saa mennä sitten jos/kun vuoto lakkaa kokonaan. Outoa on, että vuotoa tulee enemmän yöaikaan levossa, kuin esim. päiväsaikaan, joka kuluu pääasiassa istuma- tai seisoma-asennossa...?

Peräänkuuluttaisin muita istukan rajuista vuodoista kärsineitä ja heidän kokemuksiaan!!!
Voiko kaikki päättyä vielä hyvin? Olen hyvin ahdistunut, itkuinen ja huolissani. Pelkään kovasti vauvan puolesta. Lääkärit eivät sano juuta eikä jaata, vain että näillä viikoilla ei mitään voi pelastaa... mikä tietysti on valitettavan totta.

Kertokaa ja auttakaa! Lievittäkää epätietoisuuttani!

Ja vielä; miten teillä on näillä viikoilla kontrolloitu tilannetta? Tuntuu kauhealta että kukaan ei aio katsoa mahani sisään, kuin vasta kuuden viikon päästä rakenneultrassa!?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

4

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma2008

hematooma ja vuosi 1-2 vkoa ja sitten se loppui. Synnytti viime keväänä terveen pojan.
      Lepoa ja kontrollit, siinä se, muttapiinaavaa se odotus tietty on.
      Jotkuthan vuotaa koko ekat 3 kk, mutta itse sille ei voi mitään tehdä, on vaan annettava aikaa. Kamalaa odottaa, mutta muuta ei voi. ota kaikki saikku mitä saat.

• ........

kevyt.net keskusteluissa on sulle kohtalotovereita. sieltä voi lukea samassa tilassa olevien päivittäisiä kuulumisia jne. hae sinne jäseneksi! suosittelen!

• kll...

Olen itse raskaana kaksosille. Vuosin ekan kerran n. raskausviikolla 6, kun olin pyöräillyt kotiin. Vuoto oli suht runsasta, kirkasta verta. Kaikki oli kuitenkin ok ja raskaus jatkui. Parin viikon päästä vuoto alkoi uudestaan, tällä kertaa se oli välillä kirkasta ja välillä "vanhaa". Vuodon mukana tuli myös isompi hyytymä. Diagnoosi oli hematooma ja vuotava istukka (osa toisesta istukasta oli "käyttökelvoton", mutta ei onneksi se osa, mihin vauva oli kiinni). Vuotoa jatkui kaiken kaikkiaan varmaan kolme viikkoa, ja juuri erityisesti yöllä vuoti. Nyt olen viikolla 30 ja kaikki on mennyt hyvin. Kannattaa siis ottaa iisisti ja vain odottaa rauhassa. Kaikki mahdollisuudet on, että kaikki on hyvin, vuodosta huolimatta!! Tsemppiä!

• kll...
        kll... kirjoitti:

Olen itse raskaana kaksosille. Vuosin ekan kerran n. raskausviikolla 6, kun olin pyöräillyt kotiin. Vuoto oli suht runsasta, kirkasta verta. Kaikki oli kuitenkin ok ja raskaus jatkui. Parin viikon päästä vuoto alkoi uudestaan, tällä kertaa se oli välillä kirkasta ja välillä "vanhaa". Vuodon mukana tuli myös isompi hyytymä. Diagnoosi oli hematooma ja vuotava istukka (osa toisesta istukasta oli "käyttökelvoton", mutta ei onneksi se osa, mihin vauva oli kiinni). Vuotoa jatkui kaiken kaikkiaan varmaan kolme viikkoa, ja juuri erityisesti yöllä vuoti. Nyt olen viikolla 30 ja kaikki on mennyt hyvin. Kannattaa siis ottaa iisisti ja vain odottaa rauhassa. Kaikki mahdollisuudet on, että kaikki on hyvin, vuodosta huolimatta!! Tsemppiä!

Kontrollia vuotoviikkojen aikana ei kummemmin ollut - menin itse päivystykseen kaksi kertaa vuodon takia, jolloin ultrattiin ja todettiin, että sikiöt ovat elossa. Rakenneultrassa todettiin vielä näkyvissä oleva hematooma istukassa, vaikka vuoto oli jo loppunut. Kuten itsekin sanoit, noilla viikoilla ei ole paljon tehtävissä, joten ei voi muuta kun tsekata tilannetta. Hoitoa kun ei ole saatavilla.. Mutta siis, kannattaa ottaa ihan rauhassa ja yrittää jaksaa. Itsekin olin itkuinen ja tosi stressaantunut, mutta sehän ei auta mitään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe