Löytyykö hyvää kirjaa tai nettisivua, jossa olisi valmiita havuryhmiä, siis kuvia ja piirroksia, joista näkee, mitä kasveja ryhmään on käytetty? Minulla olisi haaveissa perustaa tällainen ryhmä pihalle ja tuntuu, että en viitsitällaiseen yksittäiseen hommaan tilata puutarhasuunnittelijaa. Tarvisin kuitenkin siihen apua, sillä itse en osaa sitä koota. Olisi kiva nähdä valmiita kuvia, joista voisi sitten valita sopivan.
Mistä neuvoa havuryhmän perustamiseen?
2
2262
Vastaukset
- miriam
voisit saada Taimistoviljelijät ry:n julkaisemasta "Kotipihan havukasvit" - esitteestä. Sitä voi olla myynnissä joissain puutarhamyymälöissä ja ehkä myös kasvitieteellisissä puutarhoissa tai sen voit tilata taimistoviljelijöiltä. Vihkosessa on 140 havukasvin tiedot kuvineen.
Toinen katselun/lukemisen arvoinen teos on "Puutarha ja Piha"-kirjasarjan osa 3 "Kestävät koristekasvit" jossa havuista kerrotaan alaotsikolla "Ainavihannat pensaat".
Havuryhmästä tulee mielenkiintoinen ja näyttävä, kun siihen istuttaa muutamaa eri lajia joilla on erilaiset kasvutavat ja -muodot sekä erilaiset vihreän sävyt. Istutusetäisyydet taas on arvioitava kasvien lopullisen koon mukaan. Onnea ja hauskuutta suunnitteluun! - vinkki nettietsintään
laitappa googleen hakusanaksi conifer / conifers / conifer garden ja valitset kuvahaun, niin tulee oikein nättejä ideakuvia, sitten vain katselee suomalaisilta sivuilta vastaavannäköisten havukasvien kuvia ja nimiä ym. tietoja ja sommittelee itselleen sopivan. MInulla on omissa kuvatiedostoissa hieno arkisto, mutta niitä en tänne saa laitettua. Aikaahan siihen kuvahakuun menee, mutta ideoita kyllä löytyy paljon. Myös tietyn havukasvin tieteellisellä nimellä googlettamalla saattaa eksyä hienoille havusivuille. Muutama esimerkki kuvista tuolla: http://www.baltezers.lv/lat/gallery.php?cmd=images&type=darzs http://www.flickr.com/search/?q=conifer garden
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855