Antibiootit ja raskaus

Odottaja78------

Lääkäriin joudun menemään ja kuurin pyytämään kun niin pitkään flunssa ollut eikä parantumisesta tietoa. Onko raskaana oleville antibiootteja olemassa, siis toimivia sellaisia ja löytävätkö lääkärit sopivat helposti? Kannattaako vielä apteekissa sopivuus kysyä?
Yleislääkärille olen menossa ja nyt rv 21 menossa..

12

3336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

Ei flunssaan antibiootteja tarvita. Ei tarvita myöskään keuhkoputkentulehdukseen. Nuo ovat virustauteja. Antibiootit kannattaa pääasiassa säästää streptokokki A:n aiheuttamaan angiinaan ja bakteeri/mykoplasma/klamydia -keuhkokuumeeseen sekä vakaviin infektioihin kuten aivokalvontulehdukseen yms. Korvatulehdukset ja poskiontelotulehdukset ovat mielestäni hieman sillä rajalla...yleensä kannattaa seurata jonkin aikaa ja käyttää muita konsteja.

• Ap..

Juu, tiedän kyllä noi jutut ja myös tämän hetkisen tilani ja seurattu on pidemmän aikaa, en ole heti ryntäämässä lääkäriin. Lääkkeitä en turhaan syö, joskus on pakko. Poskiontelontulehdus on mun mielestä hoidettava pois eikä ole siinä rajalla..

• nolla....

Mistä lähtien antibiootit on auttaneet flunssaan? Ellei ole tullut esim. poskiontelotulehdusta tai muuta bakteeritulehdusta niin eihän antibiooteilla tee mitään.

• ap..

En ole flunssaan niitä antibiootteja hakemassakaan, en vaan jaksaisi juurta jaksain selittää..

• sopiva antibiootti

on. Penisilliini ja Kefalexin muistaakseni ja niistähän on muutamia muunnoksia. Ja kun käyt lääkärissä, niin lääkäri päättää antibioottikuuristasi - ei tämä palsta:)Tulehdusarvon perusteella luultavasti, jos selkeää syytä ei esim. korvissa, poskionteloissa tai keuhkoputkessa ole. Itse söin viime raskaudessa antibioottikuurin pitkittyneeseen flunssaan vaikka selkeää tulehduspesäkettä ei löytynytkään. Räkätauti kesti tuolloin 1½ kuukautta ja vei voimat aivan täysin...

• ap..

Kiitos vastauksesta, toki lääkäri päättää mutta lähinnä nyt vaan kyselenkin että kun en koskaan raskaana ollessa ole joutunut "kuurille" niin tiedustelen että onko sellaisia yleensäkään olemassa tai että määrääkö niitä lääkärit kuinka helposti.
        Poskiontelontulehdus mulla on, niitä ollut elämän aikana sen verran että tiedän milloin se on. Tavallinen flunssa mulla pitkittyneesti helposti sellaiseksi muuttuu, nyt ekan kerran raskaana ollessa näin kipeänä olen ollutkin

• mä pyytäisin

ensinnä punktion josta voidaan ottaa märkänäytteet ja selvittää onko bakteeri vai virustulehdus.

Antibiooteista käy ainakin Ermycin, Sulfa, Kefexin tai Kefalex ja Penisilliini esim Milcopen tai V-pen mega.

Sulla on onneks herkin alkionkehitys ohitse eli se 12 vkoa täynnä, onnea siitä!

Pikaista paranemista.

• Kesä-äiti_78

Sopivia antibiootteja löytyy. Olen itse tämän raskauden aikana joutunut syömään jo 3 antibioottikuuria poskiontelotulehdukseen ja yhden virtsarakon tulehdukseen. Joka kerta on tulehdus parantunut, mutta ikävänä seurauksena ollut hiiva, joka on sitten pitänyt Canesten yhdistelmähoidolla hoitaa pois.
      Antibiootit, joita raskaana oleville määrätään, ovat sikiölle turvallisia, joten voit olla rauhallisin mielin ja hoitaa itsesi kuntoon.
      Pikaista paranemista!

• on taas

koolla.... Mitäs jos juttelisit hoitavan lääkärin kanssa asiasta?

• mulpe

Eiköhän keskustelupalsta ole tehty sitäkin varten, että täällä saa kysyä muiden kokemuksia jos jokin mieltä painaa.

• Ap..
        mulpe kirjoitti:

Eiköhän keskustelupalsta ole tehty sitäkin varten, että täällä saa kysyä muiden kokemuksia jos jokin mieltä painaa.

Palstan tarkoitus tosiaan on minunkin mielestä saada muiden kokemuksia asioista..
        En ole missään vaiheessa sanonut etten neuvottele lääkärin kanssa, kyse nimenomaan on näistä kokemuksien vaihtamisessa ja kuulla millaisia kokemuksia antibioooteista on raskaana ollessa. Mutta ymmärrän että helppo arvostella, eihän koko totuutta kukaan täällä kirjoittamalla saa sanottua eikä tiedä muutamasta sanasta.
        Kiitos kaikille vastanneille..

• ap..
        mulpe kirjoitti:

Viesti tulikin otsikossa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe