TV-uutisissa mainittiin, että karjalan kieltä ollaan vaatimassa viralliseksi kieleksi Suomessa.
Älkää nyt silti heti tyrmätkö. Kieltä ei ole olemassa, sitä ei opeteta missään. Ei kuitenkaan vastusteta hanketta, siinä saattaa olla jotain ideaa.
Mitä mieltä EvakkoPoika on tästä hankkeesta?
Uutisissa ei mainittu, kuka hankkeen takana on. Toivottavasti joku kielen vaalimiseen liittyvä yhdistys tai vaikkapa Karjalan Liitto.
Uutisissa mainittua
33
1585
Vastaukset
- muistaa, että
karjalan kieli ja karjalan murre aivan eri asioita. Luovutetulla alueella oli pääasiassa murretta puhuvia.
- hassumpi
ajatus. Esimerkiksi Ruotsissa ruotsi, saame, romaanien kieli, jiddish ja meän kielillä on virallisen kielen asema.
- Petroskoissa
Suomen hallitus sai EU-komissiolta huomautuksen karjalan kielen asemasta Suomessa, jolloin Joensuun yliopisto sai karjalan professuurin.
http://www.joensuu.fi/lehdisto_2009/msg00026.html
Täytyy muistaa, että ProKarelia on hurrrijärjestö, joten se suhtautuu Karjalaan ja sen kieleen vihamielisesti - historialisistakin syistä.- aikoihin eletty.
Tärkein livvinkieltä edistävä keskustelufoorumi on suljettu omiensa toimesta ja jäljellejääneet ovat yhdistäneet voimansa stalinistien kanssa karjalaisuutta ja pohjoismaisuutta vastaan.
- EmakkoPoika
Taustalla ovat A-L. Lehtipuu ja jokin mustakaapuinen piruntorjuja Leo.
Nyt jotkut haluavat päästä kovilla konsulttipalkkioilla kulkemaan Venäjän ja Suomen väliä muka virallisina läti-lötin-kurjalan-karjalan murteen höpisijöinä.
Ortokirkolla on tietenkin oma intressi ojassa ja siksi mukana sotkemassa uskoaan murteeseen. Sama, kuin olisi länsi-teiskomurteen kirkko ja mejänkielkirkko mukana Lapista.
Lehtipuu väittää 5 000 puhuvan kotikielenään lätikarjalaa! He heeee ja 25 000 ymmärtävän sitä Suomessa.
He heeee ei kai kukaan vahingossa tee viiden numeron desimaalipilkkun virhettä? Se on tyypillistä liioittelevaa karjalan valetta!- Sikalassa
Harva osaa Emakkopojan äidinkieltä nötköttiä. Siksi sitä ryhdytään opettamaan porsaille lähiaikoina Sikalassa. Isä-Karju ryhtyy sitä opettamaan.
- juho lallukka
Itse asiassa karjalan kieltä voidaan pitää selvästi vanhimpana kirjakielenämme, se on lähes 300 vuotta vanhempi kuin ruotsin kieli.
Ensimmäiset ns. Karjalan pergamentit ovat 1100-luvulta. Ja ensimmäinen "karjala - venäjä -liikemiehen sanakirjakin" 1200-luvun lopulta. Karjalaisethan ovat aina olleet kauppakansaa.
Tosin kirjainmerkit olivat makedonialaisen munkin Kyrilloksen kehittämät, kreikkaan perustuvat ns. kyrilliset merkit, ei latinalaiset.
Nämä Karjalan pergamentit tunnetaan erittäin hyvin kielitieteilijöiden keskuudessa Venäjän, Saksan, Itävallan ja Hollannin yliopistoissa.
Suomessa viranomaiset eivät niitä ilmeisestikään hyväksy. Ilmeisesti niillä katsotaan olevan kielteistä vaikutusta ruotsalaiseen historian "tulkintaamme" ja siihen perustuvaan "kansalliseen identiteettiimme".- lopetettava
Suomenkieli on nuori, pieni ja mitätön keinotekoinen kieli. Kukaan ei puhu sitä äidinkielenään. Sen opettaminen pitäisi lopettaa. Säästettäisiin valtavia summia, opetettaisiin vain englantia.
- ................
lopetettava kirjoitti:
Suomenkieli on nuori, pieni ja mitätön keinotekoinen kieli. Kukaan ei puhu sitä äidinkielenään. Sen opettaminen pitäisi lopettaa. Säästettäisiin valtavia summia, opetettaisiin vain englantia.
90% Suomen kansasta puhuu suomea.
- ......
................ kirjoitti:
90% Suomen kansasta puhuu suomea.
...noin 10% Karjalan palauttajista ymmärtää sitä ;)
- Markus Putkipuu
Karjalan kieli ei ole vanhin kirjakielemme, sillä se ei ole koskaan ollut Suomessa muuten kuin täysin marginaalisesti puhuttu kieli.
Varinainen Karjala ja sen kieli eivät kuulu millään tavoin historiaamme sen enempää kuin Viro ja viron kieli -- eikä tässä ole kyse "ruotsalaisesta historian tulkinnasta", vaan tosiasioista. Karjala ja sen kieli ovat ja ovat aina olleet Suomelle ja suomalaisille vieraita. - varhaishistorioitsija
Markus Putkipuu kirjoitti:
Karjalan kieli ei ole vanhin kirjakielemme, sillä se ei ole koskaan ollut Suomessa muuten kuin täysin marginaalisesti puhuttu kieli.
Varinainen Karjala ja sen kieli eivät kuulu millään tavoin historiaamme sen enempää kuin Viro ja viron kieli -- eikä tässä ole kyse "ruotsalaisesta historian tulkinnasta", vaan tosiasioista. Karjala ja sen kieli ovat ja ovat aina olleet Suomelle ja suomalaisille vieraita.On suuri murhe kansakunnalle, ettei se tunne omaa varhaishistoriaansa ja joutuu olemassaolonsa perustamaan vieraaseen valtaan. Se on kuin sydän revittäisiin irti rinnasta.
Sääli! - vatjalainen kielimies
Markus Putkipuu kirjoitti:
Karjalan kieli ei ole vanhin kirjakielemme, sillä se ei ole koskaan ollut Suomessa muuten kuin täysin marginaalisesti puhuttu kieli.
Varinainen Karjala ja sen kieli eivät kuulu millään tavoin historiaamme sen enempää kuin Viro ja viron kieli -- eikä tässä ole kyse "ruotsalaisesta historian tulkinnasta", vaan tosiasioista. Karjala ja sen kieli ovat ja ovat aina olleet Suomelle ja suomalaisille vieraita....etkä selvästikään ymmärrä yhtään mitään kielistä, ja kielien tutkimisesta.
Ja tässä oli kysymys vanhimmista itämerensuomalaisista kirjallisista dokumenteista, ns. Novgorodin pergamenteista, jotka on kirjoitettu karjalan kielellä.
Nämä vanhimmat karjalankieliset tekstit ovat 1100- ja 1200-luvuilta, 300 vuotta ennen ruotsinkielisiä tekstejä.
YMMÄRRÄTKÖ? - Markus Putkipuu
vatjalainen kielimies kirjoitti:
...etkä selvästikään ymmärrä yhtään mitään kielistä, ja kielien tutkimisesta.
Ja tässä oli kysymys vanhimmista itämerensuomalaisista kirjallisista dokumenteista, ns. Novgorodin pergamenteista, jotka on kirjoitettu karjalan kielellä.
Nämä vanhimmat karjalankieliset tekstit ovat 1100- ja 1200-luvuilta, 300 vuotta ennen ruotsinkielisiä tekstejä.
YMMÄRRÄTKÖ?Kirjoittajan kannattaisi lukea viestit ennen kuin hän kommentoi niitä.
En ole kiistänyt mitään hänen mainitsemaansa. Olen vain todennut, että karjalan kieli on suomesta poikkeava sukukieli. Karjalalla ja sillä on yhtä vähän tekemistä Suomen ja suomalaisten kanssa kuin Virolla ja virolaisilla -- itse asiassa jopa vähemmän, sillä Viro sentään kuuluu Suomen kanssa samaan protestanttiseen ja läntiseen kultuuripiiriin, kun taas Karjala on osa ortodoksista itää. - Markus Putkipuu
varhaishistorioitsija kirjoitti:
On suuri murhe kansakunnalle, ettei se tunne omaa varhaishistoriaansa ja joutuu olemassaolonsa perustamaan vieraaseen valtaan. Se on kuin sydän revittäisiin irti rinnasta.
Sääli!Totta kai kansakunta tuntee oman varhaishistoriansa: se on historia jonka jaamme Ruotsin kanssa, samoin kuin jaamme sen kanssa kulttuurimme, uskontomme, lakimme, hallintomme, oikeuslaitoksemme ja demokraattisen yhteiskuntajärjestyksemme.
Karjalaisten kanssa yhteytemme ovat ainoastaan kielellisiä -- eikä kansallista identiteettiä rakenneta possessiivisuffiksin varaan. - itämerensuomalainen histori...
Markus Putkipuu kirjoitti:
Totta kai kansakunta tuntee oman varhaishistoriansa: se on historia jonka jaamme Ruotsin kanssa, samoin kuin jaamme sen kanssa kulttuurimme, uskontomme, lakimme, hallintomme, oikeuslaitoksemme ja demokraattisen yhteiskuntajärjestyksemme.
Karjalaisten kanssa yhteytemme ovat ainoastaan kielellisiä -- eikä kansallista identiteettiä rakenneta possessiivisuffiksin varaan.Historia ja varhaishistoria ovat kaksi eri asiaa. Historiallinen aika on osittain merkinnyt Suomelle alaisuutta ja sen rakentamia myyttejä omasta ja siten myös meidän historiallisessa ajasta.
Ja varhaishistoria merkitsi Suomelle ja varsinkin Karjalalle jatkuvaa sotaa tuon vihollismaansa kanssa. Tästä varhaishistoriastamme ei uusfreudenthalistinen ”tutkimus” kerro mitään muuta kuin ruotsalaisia myyttejä Pähkinänsaaresta alkaen.
Minulla ei ole mahdollisuutta näin pienellä palstalla käydä laajempaa debattia asiasta jo senkin takia, että perustietosi Suomen ja itämerensuomalaisten kansojen menneisyydestä, historiallisesta ja esihistoriallisesta ajasta ovat ilmeisen olemattomia.
Olet nähtävästi jonkin tason virkamiestyyppi. Virkamies on ihan hyvä asia siinä kuin nöyrä ja uskollinen hyvin koulutettu koirakin...!? Mutta ei sen kanssa kannata keskustelemaan käydä, vaikka monet vanhemmat ihmiset niin tekevät – yksinäisyyttään. - itämerensuomalainen histori...
Markus Putkipuu kirjoitti:
Kirjoittajan kannattaisi lukea viestit ennen kuin hän kommentoi niitä.
En ole kiistänyt mitään hänen mainitsemaansa. Olen vain todennut, että karjalan kieli on suomesta poikkeava sukukieli. Karjalalla ja sillä on yhtä vähän tekemistä Suomen ja suomalaisten kanssa kuin Virolla ja virolaisilla -- itse asiassa jopa vähemmän, sillä Viro sentään kuuluu Suomen kanssa samaan protestanttiseen ja läntiseen kultuuripiiriin, kun taas Karjala on osa ortodoksista itää.Itämeren alueen suomalais-ugrilaisilla kansoilla on ollut hyvin yhteinenkin varhaishistoria Pohjanlahden ja Suomenlahden molemmin puolin - ja niinkin lähelle omaa aikaamme kuin 1900-luvun alkuun.
Ja on arkeologisten sekä kielitieteellisten tutkimusten perusteella varsin kiistatonta näyttöä sekin, että astus niin Pohjanmaalle kuin Peräpohjolaan ja jopa Länsipohjaan oli alunperin karjalaista! Esimerkiksi toponyymit, paikan nimistö, todistaa vahvasti tällaisen tulkinnan puolesta.
Vastaavasti arkeologinen (hautaustapa, viljanjyvät, saviastiat) ja kielitieteellinen tutkimus todistavat, että asutus Turun seudulle ja laajemminkin Varsinais-Suomeen oli baltoslaavilaista, ja vuosisatoja ennen ruotsalaisten tuloa alueelle. Jopa sana 'suomi' on, ei karjalaisperäinen, vaan baltoslaavilaista alkuperää ’zem’ -sanajuuresta.
Jopa Elias Lönnrot tiedosti asian 150 vuotta sitten, "virkamies" ei sitä pysty ymmärtämään kolmannella vuosituhannellakaan. - ????
itämerensuomalainen histori... kirjoitti:
Itämeren alueen suomalais-ugrilaisilla kansoilla on ollut hyvin yhteinenkin varhaishistoria Pohjanlahden ja Suomenlahden molemmin puolin - ja niinkin lähelle omaa aikaamme kuin 1900-luvun alkuun.
Ja on arkeologisten sekä kielitieteellisten tutkimusten perusteella varsin kiistatonta näyttöä sekin, että astus niin Pohjanmaalle kuin Peräpohjolaan ja jopa Länsipohjaan oli alunperin karjalaista! Esimerkiksi toponyymit, paikan nimistö, todistaa vahvasti tällaisen tulkinnan puolesta.
Vastaavasti arkeologinen (hautaustapa, viljanjyvät, saviastiat) ja kielitieteellinen tutkimus todistavat, että asutus Turun seudulle ja laajemminkin Varsinais-Suomeen oli baltoslaavilaista, ja vuosisatoja ennen ruotsalaisten tuloa alueelle. Jopa sana 'suomi' on, ei karjalaisperäinen, vaan baltoslaavilaista alkuperää ’zem’ -sanajuuresta.
Jopa Elias Lönnrot tiedosti asian 150 vuotta sitten, "virkamies" ei sitä pysty ymmärtämään kolmannella vuosituhannellakaan."En ole kiistänyt mitään hänen mainitsemaansa. Olen vain todennut, että karjalan kieli on suomesta poikkeava sukukieli."
Mitä tuosta et ymmärtänyt? - Markus Putkipuu
itämerensuomalainen histori... kirjoitti:
Historia ja varhaishistoria ovat kaksi eri asiaa. Historiallinen aika on osittain merkinnyt Suomelle alaisuutta ja sen rakentamia myyttejä omasta ja siten myös meidän historiallisessa ajasta.
Ja varhaishistoria merkitsi Suomelle ja varsinkin Karjalalle jatkuvaa sotaa tuon vihollismaansa kanssa. Tästä varhaishistoriastamme ei uusfreudenthalistinen ”tutkimus” kerro mitään muuta kuin ruotsalaisia myyttejä Pähkinänsaaresta alkaen.
Minulla ei ole mahdollisuutta näin pienellä palstalla käydä laajempaa debattia asiasta jo senkin takia, että perustietosi Suomen ja itämerensuomalaisten kansojen menneisyydestä, historiallisesta ja esihistoriallisesta ajasta ovat ilmeisen olemattomia.
Olet nähtävästi jonkin tason virkamiestyyppi. Virkamies on ihan hyvä asia siinä kuin nöyrä ja uskollinen hyvin koulutettu koirakin...!? Mutta ei sen kanssa kannata keskustelemaan käydä, vaikka monet vanhemmat ihmiset niin tekevät – yksinäisyyttään.Kiihkoilu ei muuta tosiasioita, eivätkä niitä muuta nationalistiset kuvitelmat kansamme esihistoriasta tai valtiollisen olemassaolon ja kansallisen identiteetin projisointi aikaan, jolloin niitä tai edes niiden perusteita ei ollut.
Karjala ja karjalan kieli ovat Suomelle ja suomalaisille vieraita. - Hans Wes...
itämerensuomalainen histori... kirjoitti:
Itämeren alueen suomalais-ugrilaisilla kansoilla on ollut hyvin yhteinenkin varhaishistoria Pohjanlahden ja Suomenlahden molemmin puolin - ja niinkin lähelle omaa aikaamme kuin 1900-luvun alkuun.
Ja on arkeologisten sekä kielitieteellisten tutkimusten perusteella varsin kiistatonta näyttöä sekin, että astus niin Pohjanmaalle kuin Peräpohjolaan ja jopa Länsipohjaan oli alunperin karjalaista! Esimerkiksi toponyymit, paikan nimistö, todistaa vahvasti tällaisen tulkinnan puolesta.
Vastaavasti arkeologinen (hautaustapa, viljanjyvät, saviastiat) ja kielitieteellinen tutkimus todistavat, että asutus Turun seudulle ja laajemminkin Varsinais-Suomeen oli baltoslaavilaista, ja vuosisatoja ennen ruotsalaisten tuloa alueelle. Jopa sana 'suomi' on, ei karjalaisperäinen, vaan baltoslaavilaista alkuperää ’zem’ -sanajuuresta.
Jopa Elias Lönnrot tiedosti asian 150 vuotta sitten, "virkamies" ei sitä pysty ymmärtämään kolmannella vuosituhannellakaan.Ha haa haaaa. Sinä saatanan karkalaissikiö vedät täällä omaa historiatiedettä perseestäsi! Jääkauden jälkeen tiedetään täällä vaikuttaneen vasara-kirveskansan, saamelaiset, rannikon itämereläisen hylkeenpyyntikansan ja satunnaisia merenkävijä juutteja.
Paikannimistö vilisee vain saameperisen sanaston ja kielikytkennän kamaa. Mitään mainitsemiasi "hautalöytöjä" ei ole olemassakaan! Vielä nauran, kuin karjalaiselle valheelle pitääkin ha haaaaaa haaaaa - Hans Wes...
itämerensuomalainen histori... kirjoitti:
Historia ja varhaishistoria ovat kaksi eri asiaa. Historiallinen aika on osittain merkinnyt Suomelle alaisuutta ja sen rakentamia myyttejä omasta ja siten myös meidän historiallisessa ajasta.
Ja varhaishistoria merkitsi Suomelle ja varsinkin Karjalalle jatkuvaa sotaa tuon vihollismaansa kanssa. Tästä varhaishistoriastamme ei uusfreudenthalistinen ”tutkimus” kerro mitään muuta kuin ruotsalaisia myyttejä Pähkinänsaaresta alkaen.
Minulla ei ole mahdollisuutta näin pienellä palstalla käydä laajempaa debattia asiasta jo senkin takia, että perustietosi Suomen ja itämerensuomalaisten kansojen menneisyydestä, historiallisesta ja esihistoriallisesta ajasta ovat ilmeisen olemattomia.
Olet nähtävästi jonkin tason virkamiestyyppi. Virkamies on ihan hyvä asia siinä kuin nöyrä ja uskollinen hyvin koulutettu koirakin...!? Mutta ei sen kanssa kannata keskustelemaan käydä, vaikka monet vanhemmat ihmiset niin tekevät – yksinäisyyttään.Ha haa "kehitetään, pyritään, vähennetään, lisätään, muutetaan, parannetaan......... jne... nauretaan"
- ,,...
...... kirjoitti:
...noin 10% Karjalan palauttajista ymmärtää sitä ;)
90% palautuksen vastustajista puhuu venäjää.
- taas :)
,,... kirjoitti:
90% palautuksen vastustajista puhuu venäjää.
"90% palautuksen vastustajista puhuu venäjää. "
Ai yli neljä miljoonaa suomalaista muka? Keksi lisää :D - että ..
,,... kirjoitti:
90% palautuksen vastustajista puhuu venäjää.
Palautusta vastustetaan Venäjällä enemmän, kuin Suomessa.
- murteista
Karjalan, Savon, Hämeen jne puhutut "kielet" ovat murteita. Yksikään näistä ei ole kieliä.
Kielellä on sovittu kirjoitus- ja äänneasu, sekä kileioppi. Murteilla ei ole tällaisia ominaisuuksia. - sanomista!
Markus Putkipuu kirjoitti:
Kiihkoilu ei muuta tosiasioita, eivätkä niitä muuta nationalistiset kuvitelmat kansamme esihistoriasta tai valtiollisen olemassaolon ja kansallisen identiteetin projisointi aikaan, jolloin niitä tai edes niiden perusteita ei ollut.
Karjala ja karjalan kieli ovat Suomelle ja suomalaisille vieraita.Lukuisissa yliopistoissa Euroopassa, Wienissä, Amsterdamissa, Hampurissa, Lundissa, Pietarisaa, petroskoisaa, Helsingissä, Tartossa on kymmenittäin tukijöita, joilla on kiistatonta arkelogista ja kielitieteelistä tutkimustietoa itämerensuomalaisten kansojen varhaihistorista.
Turhaan kiihkoilet jos ei ole asiallista sanomista... Sinä et varmaan ole koskaan edes noissa kaupungeissa saatikka campuksella käynyt? - ugrofennisti
???? kirjoitti:
"En ole kiistänyt mitään hänen mainitsemaansa. Olen vain todennut, että karjalan kieli on suomesta poikkeava sukukieli."
Mitä tuosta et ymmärtänyt?Sinulla ei selvästikään ole mitään tietoa suomalais-ugrilaisista kansoista tai yleensä fennougristiikasta.
Ihminen ilman omaa kansallista historiaa, yhteisöä,identiteettiä ei ole mitään, ei kuulu mihinkään. On orja, jos ei fyysisesti niin ainakin henkisesti. - älä puutu tähän
murteista kirjoitti:
Karjalan, Savon, Hämeen jne puhutut "kielet" ovat murteita. Yksikään näistä ei ole kieliä.
Kielellä on sovittu kirjoitus- ja äänneasu, sekä kileioppi. Murteilla ei ole tällaisia ominaisuuksia.kun et ymmärrä
Karjalan kieli ja karjalan murre ovat aivan eri asioita.
- briha
Karjal Žurnualu, Suomen karjalankielisten verkkolehti:
http://verkolehti.karjal.fi/
Karjalan Kielen Seuran Youtube-kanava:
https://www.youtube.com/user/KarjalanKielenSeura
Ylen karjalankieliset uutiset:
http://yle.fi/uutiset/pohjois-karjala/karjalakse/
Oma Mua-lehti (Karjalan tasavallassa Venäjällä):
http://omamua.ru/
Karjalan kielen ystävät Ruotsissa:
http://karjalazet.se/
Kiännä! Kääntäminen, elvytys ja uhanalainen karjalan kieli:
http://kianna-hanke.blogspot.fi/
Karjalan kieliruadajat:
http://karjalankieliruadajat.fi/
Opastajat-sivusto:
http://opastajat.net/
Karjalan kielen koti:
http://karjalankielenkodi.net/
Kodirandaine. Ohjelmia vienan murteella, aunuksenkarjalaksi sekä vepsäksi:
http://tv-karelia.ru/natsionalnoe-veshhanie/kodirandaine-rodnoy-bereg/
Havvinkukkaro-blogi:
http://havvinkukkaro.blogspot.fi/
Karjalan kielen saaminen perustuslakiin-kansalaisaloitteen tukiryhmä
https://www.facebook.com/Karjalan-kielen-saaminen-perustuslakiin-kansalaisaloitteen-tukiryhmä-159307107782367
Yhty dai tostu vuozien varrel ollah boikoit ristikanzat ruattu, no vie äijän pidäs ližiä ruadua... - puurot-ja-vellit-taas
Ei tuota venäläisiä lainasanoja vilisevää "nenkoskieltä" pagisseet muut kuin Raja-Karjalasta evakkoon lähteneet ortodoksit.
Ylivoimaisesti suurin enemmistö evakkokarjalaisista puhui ihan ymmärrettävää suomen kieltä. Omanlaisella murteellaan tietysti. - muzikka56
Ylen vähä ollah valdivon virguniekat da zakonoin luadijat ruattu karjalan kielen hyväkse Suomes, jesli pravvan kirjutan.
- Bror-Erik1974odin-1Ac
Tuo on ihan totta.
- briha
Vihdoinkin tästä aiheesta (karjalan kielestä ja Suomen karjalankielisistä karjalaisista) on ilmestynyt tutkimukseen perustuva asiantuntijan kirjoittama tietokirja.
https://skskirjat.com/2017/06/15/vaietut-ja-vaiennetut/
https://www.youtube.com/watch?v=0W-4SDlKjms
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/162708-vuoden-karjalainen-kirja-on-valittu
https://www.karjal.fi/verkolehti/2017/09/karjalan-kieli-tarviccou-yhteskunnan-tugie-yhteizon-aktiivizutta-da-yhteh-hiileh-puhumista/
Kyllä sitä kauan on odotettukin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2956757Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652059- 1751797
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151277- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691180Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71146RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j531057Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411031Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288972