Orkideani kuihtuu! Mikä neuvoksi? *kuva*

toinen orkideani, 1. kuoli

Tässä kuva:
http://www.hostmyjpg.com/i/913783336_orkidea.jpg

Se on nyt hieman yli vuoden ollut minulla. Aluksi kukat pysyivät kauan, mutta sitten tippuivat, sitten kuivuivat kukkavanat, lopulta leikkasin ne pois, koska ne olivat täysin kuolleet ja kuivuneet. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Nyt viimeaikoina lehtiä on alannut tippua, aluksi ne kellastuu ja sitten kuivuu kunnes tippuvat pois.

Tarvitsisin kunnon kasteluohjeet. Upotanko sen kerran viikossa veteen, vai mitä neuvotte? Toinen juttu olisi kasvupaikka. Tähän asti olen aina siirrellyt sen talon aurinkoisimpaan ja valoisimpaan paikkaan, esim. ikkunalaudalle. Mikä olisi ideaali kasvupaikka? Entä tarvitseeko orkidea välillä pimeyttä / varjopaikkaa?

Lannoitusta on annettu jonkun verran kastelun yhteydessä. Olisin kiitollinen jos osaisitte auttaa ja saisin orkidean pelastettua tai jopa kukkimaan.Suurin ongelma on tuo kastelu ja sopiva paikka.

13

5636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja upotuskastelua

      kerran viikossa seisseellä vedellä. Saa olla puolisen tuntia vedessä. Katso, ettei vesi jää lehtien juurelle. Kuivaa talouspaperilla, jos kastui. Suoraa valoa ne ei siedä jatkuvasti, eikä patterin päällä oloa. Pitäisivät viileän ja lämpimän vaihteluista, kuten vanhoissa taloissa on. Kosteutta lisää ilmasta. Astia alle niin, ettei juuret seiso vedessä. Kehikko on purkin alla ja laakea lautanen alla. Kostuttajalla joskus höyrytystä ja tykkää, jos sellainen on.
      Olen pienellä kauhalla kastellut upotuksessa ollessa siitä päältä, kun astia ei riitä täyttämään purkkia.
      Älä anna lannoitteita. Ne pitävät männyn kaarnasta ja hiilestä. Mulla on rahkasammalta vähän siinä pinnalla. Yleensä kukat ei pidä paikkojen vaihdoista. Kuusi jouluna on huono kaveri, eli meillä orkideat siirtyivät tupaan siksi aikaa. Sen ne hyväksyivät. Purkkia voisi vaihtaa suurempaan, jos on ahdas.
      Omani sain uudestaan kukkimaan. Nyt on toinen perhonen kokeilussa.

    • hyvähän

      kukkasi on, katsoin vasta. Hiili voisi olla hyvä lisä. Tilaa purkissa on, vettä vaan tarvii sen viikkoliotuksen. Ilmajuuria ei paljon näkynyt, mutta niitäkin varmaan on. Ne menee harmahtaviksi, kun ovat veden tarpeessa. Myös purkin paino kevenee.
      Arvelen liian valon olevan nokkiintumisen syy.
      Hellää höpöttelyä vaan ja siitä se virkoaa.
      Koko päivän aurinko ei ole hyvä.
      Anopilla pian kukkii lämpöisen patterin lähellä. Kunhan lämpö ei suoraan nouse kukkaan.

    • en ole hyvä yleensä kukkien...

      hoito ei ollutkaan niin vaikeaa kun luulis.
      Minulla se on pikkuruukussa, läpinäkyvässä, jonka laiton korkeaan kapeaan ruukkuun, Juuret ovat laskeutuneet hieman siihen kapeaan ruukkuun, ja kun kastelen vesi holahtaa alas, ja on kai kosteutta tuottava jonkin aikaa.
      Kukkani kukkii kovasti kerran vuodessa n. 4-6 kk. ajan.
      Juuret ovat siellä ruukussa ihan paljaana.
      Kukka tönöttää eteläsellä ikkunalla, jota joskus sumutan.
      Nytkin se kukkii taas.

    • sisältää

      Kalkkia. (ei häviä seisottamalla) Siitä kukka ei pitemmän päälle innostu. Sadevesi on parasta, talvella lumesta sulattamalla.

    • kukkapurkki

      valoaläpäisemättömään suojaruukkuun.

      • Kirkashan sen

        ruukun pitäisi olla? Vai mitä mieltä muut on?


    • attajram

      Sumuttele päivittäin useamman kerran lehtiä alta ja päältä.
      Kerran viikossa uita pehmeässä vedessä,sade-, järvi- lumesta sulatettu,
      ei vesilaitoksen raanavettä, koska siinä on aina kemikaaleja.
      Uita ruukku reunoja myöten tunnin verran.Itse olen pannut sitä Pirkka-kukkalannoitetta,se punainen liemi, noin 1/3 annosteluohjeen määrästä.
      Jos juuret ovat vihreitä, ne tarvitsevat valoa, joten älä pidä tummaa suojaruukkua.
      Laita alle laakea vati, jossa on vettä ja ruukku kivien tms. päälle.Tykkää haihtuvasta vedestä. Itäinen ikkuna on hyvä, ei suoraa auringon paahdetta, mutta valoa.

      • lannoitusta...

        Itse ostin orkideoiden lannoitukseen tarkoitetua liuosta, ja sitä laitetaan todella vähän kasteluveteen joka kolmas kastelukerta.
        Orkideani ovat länsi- ikkunalla ja suojaan ne liialta auringon paahteelta.
        Ovat kukkineet jo monta kertaa. Yksi teki jo poikasenkin, eli keikin ja siinäkin oli jo kerran kukkavana, vaikka on pieni vielä :)


      • kkkkkkkk
        lannoitusta... kirjoitti:

        Itse ostin orkideoiden lannoitukseen tarkoitetua liuosta, ja sitä laitetaan todella vähän kasteluveteen joka kolmas kastelukerta.
        Orkideani ovat länsi- ikkunalla ja suojaan ne liialta auringon paahteelta.
        Ovat kukkineet jo monta kertaa. Yksi teki jo poikasenkin, eli keikin ja siinäkin oli jo kerran kukkavana, vaikka on pieni vielä :)

        mistä sitä orkidea lannoitetta saa


    • minusta opetella

      orkideojen hoitoa on vain kasvattaa niitä ja oppia sitä mukaa mistä ne tykkäävät.. Itse kastelen kukkani vesijohtovedellä ja silti kukkivat ja voivat hyvin, en myöskään koskaan lannoita niitä. Kuukauden ajan olen joka upotuskerran jälkeen jättänyt yhden orkidean suojaruukkuun vettä, ostin siis todella huonokuntoisena kukkakaupasta n. 2 kk sitten ja ensimmäisen kk. aikana sen kunnossa ei tapahtunut parantumista. Tuota veden pitämistäkään ruukussa ei suositella mutta orkideapa on alkanut tänä aikana kasvattaa uusia juuria ja lehtikin on tulossa.
      Itselläni ovat ikkunalla, johon aurinko paistaa kesäisin melkein koko päivän. Silloin pidän sälekaihtimia alhaalla, en kiinni eivätkä lehdet ole valosta kärsineet.

    • mä en tiedä

      mulla mun orkidea on ollu puol vuotta mutta nyt se sitte kuihtu mitä mä teen??

    • orki1

      Orkideat kasvavat myös ns.normimullassa ja ruukussa ilman mitään ihme valontarvetta juuristolle.Itse omin silmin nähnyt ja kukkii jopa isommin kukin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe