Teen sivustoa, joissa osalla sivuista on kaksi, osalla kolme palstaa. Miten palstajako merkitään CSS:ään? Eikö sitä voi laittaa jokaiselle sivulle erikseen?
Palstat
5
915
Vastaukset
- Jaska Perusjaska
Annat palstalle arvon float:left, jolloin niiden pitäisi mennä vierekkäin, oli niitä sitten 2 tai 3.
Esim.
Eka palsta
Toka palsta
Kolmas palsta
.palsta { float:left; width:40em; }
.clear { clear:both }
Loput saat pähkäillä itse.- lissu
Ehkä en selittänyt asiaa selvästi. Kyllä minäkin tuon osaan, mutta paitsi palstojen lukumäärä, myös eri sivujen palstaleveydet ovat eri kokoisia. Esim. oikeanpuoleinen palsta on yhdellä sivulla leveä, toisella kapea ja kolmannella ehkä taas erilainen. Voiko niitä määrittää yhdellä CSS:llä?
- Jaska Perusjaska
lissu kirjoitti:
Ehkä en selittänyt asiaa selvästi. Kyllä minäkin tuon osaan, mutta paitsi palstojen lukumäärä, myös eri sivujen palstaleveydet ovat eri kokoisia. Esim. oikeanpuoleinen palsta on yhdellä sivulla leveä, toisella kapea ja kolmannella ehkä taas erilainen. Voiko niitä määrittää yhdellä CSS:llä?
Tuolla koodilla voit tehdä niin monta palstaa kuin haluat. Jokaisen palstan leveys pitäisi olla 50em. ja niitä ladotaan niin monta vierekkäin kuin selainikkunaan mahtuu.
Jos sinulla on jokin koodi, niin pistä näkyviin. Jokin siellä on mikä kumoaa normaalin asettelun. - lissu
Jaska Perusjaska kirjoitti:
Tuolla koodilla voit tehdä niin monta palstaa kuin haluat. Jokaisen palstan leveys pitäisi olla 50em. ja niitä ladotaan niin monta vierekkäin kuin selainikkunaan mahtuu.
Jos sinulla on jokin koodi, niin pistä näkyviin. Jokin siellä on mikä kumoaa normaalin asettelun.Ongelma on siinä että vierekkäiset palstat eivät saa olla keskenään samanlevyisiä samallakaan sivulla ja joskus palstajako muuttuu myös sivua alaspäin mentäessä tekstin ja kuvien koon mukaan. Lisäksi muilla sivuilla palstaleveys on taas erilainen sisällön mukaan.
Olen tehnyt sivut sellaisiksi, miltä haluan niiden näyttävän, mutta olen käyttänyt palstoitukseen taulukoita, mikä ei kuulemma ole kovin hyvä tapa.
Siksi halusin tietää, miten sellaisen sivun tekeminen onnistuu oikeaoppisesti ilman taulukoita. - Jaska Perusjaska
lissu kirjoitti:
Ongelma on siinä että vierekkäiset palstat eivät saa olla keskenään samanlevyisiä samallakaan sivulla ja joskus palstajako muuttuu myös sivua alaspäin mentäessä tekstin ja kuvien koon mukaan. Lisäksi muilla sivuilla palstaleveys on taas erilainen sisällön mukaan.
Olen tehnyt sivut sellaisiksi, miltä haluan niiden näyttävän, mutta olen käyttänyt palstoitukseen taulukoita, mikä ei kuulemma ole kovin hyvä tapa.
Siksi halusin tietää, miten sellaisen sivun tekeminen onnistuu oikeaoppisesti ilman taulukoita.No jos et anna palsta-diville mitään leveysmääritettä, se skaalautuu sisällön mukaan kuten taulukoiden solutkin.
Tosin tekstikappaleille täytyy ja kannattaa antaa jokin leveys divien sisällä.
Jos haluat, että palstoja on esim. kolmea eri kokoa, niin teet vain jokaiselle oman tyylin, jossa leveys:
.palsta1,
.palsta2,
.palsta3 {
float: left;
}
.palsta1 {
width: 40px;
}
.palsta2 {
width: 80px;
}
.palsta3 {
width: 120px;
}
Minun mielestäni tyylillisesti parempi ratkaisu olisi se, että sivuilla olevat palstat ovat yhtenäisiä niin ulkonäöltään kuin kooltaankin. Vaikka niitä olisikin muutama erilainen.
Kun palstojen koot ovat suhteessa toisiinsa (kuten esim.), niitä saa nätisti ladottua melkein miten päin tahansa ja reunojen tasaukset säilyvät siisteinä.
Esim.
1 1 1 palstaa
alapuolella 2 1 palstaa
alimpana 3 palsta
En ole tosin nähnyt tekemääsi sivustoa, enkä varsinaisesti vieläkään tiedä mitä haet, mutta itse yrittäisin ratkaista asian näin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446