Lapsenlapsen vierailu rasittaa

Ukkiko

Haloo. Mitä mieltä olette muut mummut ja ukit. Ihmettelen tässä itseäni, kun en osaa innostua lapsenlapsen vierailusta. Mummo on sopivasti osaeläkeviikollaan ja touhuaa vuorokaudet ympäri lapsen kanssa. Minä käyn päivät työssä ja olisin illat mieluummin vapaalla. En osaa innostua oikein mistään lapsenlapsen kanssa. Olenko siis ihan kelvoton kantamaan ukin kunniakasta nimitystä?

15

3055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsenlapsi on kiinnostunut...

Lapsenlapset ovat tunnetusti kiinnostuneita ja innostuneita siitä, mitä ukki tai mummi tekee ja haluavat omalta osaltaan auttaa. Et kai sinä sentään koko vapaa-aikaasi vain lepää ja löhöä? Ota pikkuinen mukaan 'hommiisi' ja anna hänelle jotain sopivaa tekemistä, niin johan saat lapsenlapsestasi parhaan kaverin. Ja jos lähdet lenkille, mikä estää sinua ottamasta lapsenlapsesi mukaan joko rattaissa tai näin talvella pulkalla. - Ja esim. minä otan lapsenlapseni usein kauppakeskukseen mukaan viemään lottoa tai johonkin pikkuostokselle. Se on tosi hauskaa (mutta suuremmat kauppaostokset jätän mielelläni silloin väliin). Tuo isovanhemmat - lapsenlapset on asennekysymys ja eihän sitä todella tarvitse yli voimiensa temmeltää, mutta kyllä jokin kultainen keskitie on hyvä. Aika pian saat energiaa siitä, kun huomaat lapsenlapsesi rakastavan sinua täysin estoitta. Ja myös lastenlapset huomaavat aika nopeasti, jos isoäiti tai isoisä on väsynyt ja haluaa hetken huilata.

• SaskiaG

Kyllä ihmisellä on oikeus lepoon ja rauhaan, oli sitten työssäkäyvä tai ei. Jos mummosta on kiva touhuta lastenlasten kanssa niin suotakoon se puolestaan hänelle. Riippuu tietysti lastenlasten iästä jos ovat kovin pieniä, voi olla että keksitten yhteistä tekemistä heidän kasvaessaan.

• täysin..

...miksi sinun pitäisi vapaa-aikasi käyttää lastenlasten kanssa, en ymmärrä, että vieä joku syyllistää sinua, jos työpäivän jälkeen et jaksa touhuta lasten kanssa.
      Olethan jo omat lapsesi kasvattanut, niin miksi vielä heidänkin lapset ovat sinun "riesana"
      Miksi muuten lapsi on, niinkuin sanoit, vuorokaudet ympäri luonanne.
      Otappa itseäsi niskasta kiinni ja laita omat lasesi ojennukseen, sinä ole vapaa-aikasi ansainnut...

• normaalia

Työssäkäyvä ihminen haluaa omaa rauhaa. Ukki olet jo haluamattasikin eikä mikään häpeä ole inhota penskoja joita ihan väkisin tuupataan.

Sano ihan suoraan ettei kiinnosta, että hoitaikaa itse kakaranne! Mikä vittu on miellyttää kaikkia ihmisiä jos ei halua?

Miksi vaimosikaan ei huomaa mitään? Sillä parisuhteessa pitää ottaa myös toisen mielipiteet huomioon. Puhutteko keskenänne?

• olla hoivaamatta

jos pappaa ei huvita?Ketään ei voi pakottaa hoivaamaan pieniä,jos ei kerran huvita,mutta mielestäni se voidaan mummolle suoda,jos hän sitä itse haluaa.
        Otan lapsenlapsiani välillä luokseni avomiestä en velvoita mihinkään osallistumiseen,mutta hän antaa minun hoivailla lapsenlapsiani.

• sinua kielläkään
        olla hoivaamatta kirjoitti:

jos pappaa ei huvita?Ketään ei voi pakottaa hoivaamaan pieniä,jos ei kerran huvita,mutta mielestäni se voidaan mummolle suoda,jos hän sitä itse haluaa.
        Otan lapsenlapsiani välillä luokseni avomiestä en velvoita mihinkään osallistumiseen,mutta hän antaa minun hoivailla lapsenlapsiani.

oli kysymys siitä, että ilmeisesti kyseinen "ukki" haluaisi viettää kotonaan rauhaisaa vapaa-aikaa, mutta jokainenhan tietää, lasten ollessa paikalla se ei oikein tahdo onnistua. Miksiköhän tämä kyseinen isoäiti voisi mennä lasten kotiin, jos kerran haluaa niin paljon olla lasten kanssa.
        Ymmärrän kyllä tuota viestin aloittanutta ukkia, koska olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä, en minäkään jaksaisi töiden jälkeen lasten kanssa touhuta, vaikka olenkin mummi...

• Tavallinen äiti

Keskimmäinen kappaleesi ei ole normaalia kielen-
        käyttöä.Voi tietysti olla että se on sitä sinul-
        le, mutta paljon ihmissuhteita särkee tuolla tyylillä. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.

• vaikka puolitettaisiin
        sinua kielläkään kirjoitti:

oli kysymys siitä, että ilmeisesti kyseinen "ukki" haluaisi viettää kotonaan rauhaisaa vapaa-aikaa, mutta jokainenhan tietää, lasten ollessa paikalla se ei oikein tahdo onnistua. Miksiköhän tämä kyseinen isoäiti voisi mennä lasten kotiin, jos kerran haluaa niin paljon olla lasten kanssa.
        Ymmärrän kyllä tuota viestin aloittanutta ukkia, koska olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä, en minäkään jaksaisi töiden jälkeen lasten kanssa touhuta, vaikka olenkin mummi...

ja rauhaton ja rauhallinen aika.Kyllä minä ajattelen myös niin,että voin kotiinikin joskus ottaa lapsia,on se minunkin kotini.Suurimman osan selvästi lapset viettää kotonaan,jos joskus ovat meillä päivän tai pari,voi kai ukki myöskin joustaa.

• mummu 48 v.

kelvoton,minäkin käyn töissä ja olen lastenlapsien kanssa kun ovat meillä aamusta iltaan.Olen väsynyt toisinaan.Mutta ovat erittäin tärkeitä niin ajattelen että huilaan sitten heidän lähdettyään.Toinen lapsenlapseni vaatii erityisiä toimenpiteitä monivammaisuutensa kanssa.Annan tavallaan vanhemmille aikaa huilata kun vietän aikaani rakkaiden lapsosten kanssa.

• Ukkiko

Kiitos kaikille kommenteista. Erityisesti tuo arkiaskareisiin mukaan ottaminen kuulostaa hyvältä ja sellaiselta, mitä varmaan osaisi kuka vaan tehdä. Maalla aina riittää puuhaa, mutta kaupunkiasunnossa tekemiset ovat vähissä. Toisaalta kaupungissa on tarjolla menopaikkoja pienillekin. Kiitos ja jaksamista kaikille.

• tätielviira

Ole vaan oma itsesi, äläkä muovaa persoonaasi mihinkään ukin rooliin.

Voit silti huoletta kantaa ukin nimitystä.
      Olen mummona monasti miettinyt samaa, kun kuuntelen toisten mummojen ekstaaseja kuvauksia lastenlasten kanssa olosta:

pirpanat pidetään muka viikkotolkulla mummolassa,
      lapset paljastavat rakastavansa mummojaan enemmän kuin omia vanhempiaan,
      mummo askartelee päivät pääksytysten lasten kanssa,
      he leipovat, käyttävät lapsia hiihtokeskuksissa, ulkomailla, sirkuksessa, teattereissa, harrastuksissa, ostavat leluja ja vaatteita lapsenlapsille,
      ylimalkaan ovat huippusuoritteisia mummoja, joiden käsilaukkukin pursuaa pirpanoitten valokuvia,
      ystävättärensä mummot kyllästävät lapsenlapsijutuillaan ...

helposti sitä tällainen arkiväsynyt mummo tai vaari kokee alemmuutta, kun ei mitään ihmeellisiä haltioitumisia ja rakastumisia lapsenlapsiin ole. On vaan tavallista elämää pikku ärtymyksineen, haluun olla toisinaan rauhassa,

eivät kaikki mummot ja vaarit sekoa lapsenlapsistaan.
      On aivan luonnekysymys, jaksaako leikkiä tenavien kanssa. Silti voi olla kunniakas mummo tai vaari sellaisena kuin on: aito ihminen.

• niin se on

onpa hyvä lukea tervejärkisten ihmisten mielipiteitä. ei tosiaankaan tarvi olla kaikkien mieleen, vanhat saavat olla rauhassa. lapsenlapset ovat ihania ja heitä on mukava nähdä ja joskus "paapoa" mutta ei isovanhempien tehtävä ole olla huoltajan roolissa enää.

• äitiliini xxxx

itsekkäältä tuo kuulostaa. Jos et iltaisin jaksa olla lasten kanssa, onhan olemassa viikonloput ja lomat.
      Vietätkö silloin aikaa heidän kanssaan?
      Omalla ukillani oli tapana viedä meitä lapsia metsäretkille ja kalaan. Lämmitin hänen kanssaan saunaa ja hän järjesti meille tietokilpailuja.
      Mieleeni on jäänyt monia kivoja hetkiä ukin kanssa. Tapasin häntä lähinnä kesäisin ja muina loma-aikoina koska mummi ja ukki asuivat eri kaupungissa. Silti Ukki halusi luoda lämpimät suhteet lastenlapsiinsa ja hän oli erttäin lapsirakas.
      Millaisia muistoja haluaisit lapsenlapsillesi jäävän sinusta?

• Ukkiko

Kovin erilaisia ovat eri isovanhempien näkemykset roolistaan, valvollisuuksistaan ja oikeuksistaan. Olen tässä saanut monenlaisia kommentteja, mm. "ole vaan oma itsesi" ja "kovin kuulostaa itsekkäältä".

En taida olla oikein lapsirakas ihminen. Kyllähän lapsenlapset ovat tosi suloisia, varsinkin pieninä. En kuitenkaan ole hullaantunut heihin. Lapsirakkautta tuskin kannattaa yrittää näytelläkään. Lapsi huomaa kyllä epäaitouden. Joten minun lapsenlapsillani ei taida olla mahdollisuutta samanlaisiin suloisiin isoisämuistoihin kuin edellä kerrotaan.

Onneksi mummo jaksaa hoitaa ja touhuta lastenlasten kanssa. Ehkä siitä syntyy niitä hyviä muistoja. En minäkään ihan vetäydy lastenlasten seurasta. Varsinkin kesällä maalla löytyy mukavaa yhteistä puuhaa pojanpojan kanssa.

Meidän ongelma taitaa olla se, että olemme niin eri laidoilta: mummo tyypillinen "lastenlasten kuvat sekunnissa esiin" -mummo ja minä mieluummin omissa maailmoissani elävä protoäijä.

• Mummu_67

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1320
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      853
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73