Olen pitkään halunnut koiran ja nimenomaan saksanpaimenkoiran.
Koira piti hankkia jo 9v sitten mutta vaimo tulikin tiineeksi juuri kriittisellä hetkellä ja siksi jätimme koiran hankkimatta.Kriteerinä koiralle on ettei minun tarvitse kantaa sitä metsässä ja se on tottelevainen kun se oikein koulutetaan.
Toiseksi kyseinen rotu on tutuin niin hyvässä kuin pahassakin.
Niin sanottu tukiverkko on laaja koska samanrotuisia koiria löytyy 5 kpl yhtäviltä ja sukulaisilta.
Nyt olen törmännyt muutamaan sinäänsä hauskaan ongelmaan.
Ongelma 1:Asumme pienen kaupungin laidalla pienkerrostalossa (ei siis mikään lähiö) kohtuullisen tilavassa asunnossa yli 80 neliötä ja tontti 3000 neliötä.
Lähellä on koirapolut, SPL paikallisen jaoston kenttä sekä metsääkään ei tarvitse etsiä.
Vietämme paljon aikaa luonnossa ja keväästä pitkälle syksyyn melkein asumme mökillä.
Mutta osa kenneleistä tyrmää heti ajatuksen koska heidän mielestä koiran on parasta ilmeisesti olla maalla omassa aitauksessa kaukana muista ihmisistä ja koirista tai ainakin tälläisen kuvan olen saanut.
Yleisesti ottaen voin sanoa kun näitä maalla asuvia koiria on tullut nähtyä niin ei ne ainakaan onnellisempia ole koska on liian helppoa päästää koira ulos eikä sen takia sen kanssa tarvitse lähteä mihinkään tai tehdä mitään.
Toiseksi maalla asuvat koirat ovat hyvin useasti epäluuloisia lapsia,muita ihmisiä ja koiria kohtaan koska niitä ei ole sosialistettu oikein.
Kun jossain vaiheessa ongelma huomataan ja mennään tottelevaisuuskouluun ei siittäkään tule mitään.
Ongelma 2:Tämä on ensimmäinen oma koirani.Osan mielestä minun pitäisi valita esim: kultainennoutaja johon minulla ei ole mitään kiintymistä eikä sen takia voida odottaa että olisi myöskään motivaatiota sen hoitoon.Olen nyt kasvattanut 8 vuotiaan pojan ja voin sanoa että siinä on haastetta josta ilmeisestikkään kennelin pitäjillä ei ole mitään kokemusta=)
Rajat,rakkautta,porkkanaa mahdollisimman vähän "keppiä" niin tulosta syntyy.Samaa linjaa aijon myös käyttää koiran koulutuksessa.
olen jatkuvasti koirien kanssa tekemisissä ja olen myös yrittänyt katsoa mitkä muilla omistajilla toimii ja mitkä asiat eivät ja näin välttää suden kuopat.Olen myös lukenut mielipiteitä ja oppaita laidasta laitaan ja koittanut poimia niistä järkevimmät ja toimivimmat ohjeet joita olen nähnyt käytettävän livenä.
Lopuksi tarvitsee todeta että toivottavasti joku koiran kasvattava suostuu minut tapaamaan ja keskustelemaan kanssani eikä heti tyrmää sähköpostitse tai puhelimessa niin ehkä hänkin huomaa että ei se maatila ole ainoa vaihtoehto ja näin ollen saadaan hyvä koira hyvään ja harrastavaan kotiin =)
mistä saksanpaimenkoira aloittelijalle
14
1814
Vastaukset
- harrastaja minäkin
Hienoa vastuullisuutta kasvattajilta (ilmeisesti olet etsimässä käyttölinjaista koiraa?). Kasvattajat kyllä tuntevat omat linjansa ja uskoisin niitä. Tai ehkä sinussa on jotakin vikaa kun pentua ei myydä.. Niin tai näin, aina ei kasvattajatkaan voi olla kaikkien kavereita ja mieliksi.
- viestiin
Ihan tuli mieleen tosiaan, että jos on motivaatiota saksanpaimenkoiraan niin miks ei hankkisi sellaista josta todella pitää ja haluaa sen kanssa touhuta ja harrastaa.
Neljä ja puoli vuotta sitten olin aikeissa hankkia saksanpaimenkoiran, sellaisia oli lapsuudessani kaksi narttua. Rakkaus rotuun on edelleen kova, mutta silloin esteeksi tuli se, että niin monen mielestä en pärjäisi sen kanssa ja aika moni sanoi, että ota nyt joku muu ensimmäiseksi omaksi koiraksi. Selailin rotuja vaikka kuinka paljon ja koska samojedinkoirat olivat minulle tutuimpia ja niihin pystyin jotenkin samaistumaan luonteeni puolesta, hankin siis samojedin.
Nyt neljä ja puoli vuotta on kulunut, haave elää yhä ja tiedän sen olevan sitten joskus hankinta listalla. Myönnettäköön, että olen valtavasti oppinut koirista tänä aikana ja harrastanut tottelevaisuutta ja näyttelyitä, pyörinyt koiratapahtumasta toiseen. Käynyt koirankoilutusohjaaja kurssin ja haaveissa aloittaa kesällä myös jälkiharjoittelu.
Ongelma taitaakin nyt tulla siitä, että minulle ei todennäköisesti myytäisi saksanpaimenkoiraa kovinkaan helpolla, sillä katsotaan että hei.. se kuvittelee ostavansa saksanpaimenkoiran.. vaikka on harrastanut vain seurakoiratoimintaa..ja omistaa samojedin. Niin.. no, tällaista tämä on, mutta kenties kuitenkin vielä joskus saan hienon harrastuskaverin, rakkaan perheenjäsenen saksanpaimenkoiran.- SPUKVA
Tekee mieli vastata teille molemmille sakusta haaveileville,ottakaa vaan saksanpaimenkoira itsellenne itseänne varten kyllä te pärjäätte.Näitä ylisuojelevia "ystäviä" on maailma täynnä.Kyllä teille koira myydään.Olkaa pikemmikin tarkkoja keneltä hankitte pennun.Kyselkää tutuilta SP omistajilta.
- PROVO TODELLAKIN
PROVO!
- mikään provo
PROVO TODELLAKIN kirjoitti:
PROVO!
Ärsyttää kun kaikki on muka provoja, voin sanoa ettei todellakaan ollut. Minä kirjoitin sen ja se on ihan niinkuin asia on, vaikeeta ottaa mihinkään kantaa tai kertoa omista kokemuksistaan ym kun täällä palstalla kaikki on muka provoja.
Toivon todellakin tulevaisuudessa, että joskus sellaisen ihanan harrastuskaverin löydän. Olisi hienoa päästä myös tutustumaan johonkin kenneliin ja keskustella asiallisen kasvattajan kanssa rodusta, vaikka ei heti pentua olisi ottamassakaan.
Toivon myös että viestin aloittaja löytäisi itselleen oivallisen perheen jäsenen ja harrastuskaverin. Paljon tsemppiä ja onnea sen oikean etsintään!!=) - myy saksanpaimenkoiria
rakastavaan kotiin, vaikkei tässä rakastavassa kodissa oltaisikaan himotokoilijoita, näyttelyhulluja, suojelutolloja tai muutakaan...
Ihan perhe/harrastuskoiriksi myyvät, ja todella asiantunteva ja mukava kenneli, ja terveet koirat...
- yksi kasvattaja
Voisin myydä sinulle koiran. Tokihan on ettei kirjoitukseen kaikki asiat mahdu, joita kasvattajan kanssa käydään.
- joku muu
Oletko mahdollisesti kysellyt liian maineikkailta kasvattajilta, joilla on jono harrastajia oven takana? Et maininnut, mitä aiot koiran kanssa harrastaa, osa kasvattajista ei taida pentuja myydä kuin (pk-)kokeisiin tähtääville.
Minulla ei aikoinaan ollut vaikeuksia saada ensimmäiseksi koiraksi saksanpaimenkoiraa, vaikka asuin kerrostalossa ja halusin käyttölinjaisen uroksen. Olet ehkä kysellyt vääriltä kasvattajilta tai antanut huonon kuvan itsestäsi. Ja jos urosta olet kysynyt, niin narttuja saa yleensä helpommalla.- ???
Se että olen kysynyt liian mainekkailta kasvattajilta voi olla totta mutta en myöskään ole halukas ostamaan keltaisestapörssistä=)
Haen nimenomaa joko seka tai käyttölinjaisen koska näyttelyissä tuskin tulen käymään ei ole oikein mun juttu.
molempien koirien pitäis olla B/B 1/1 tai paremmat ellei sitten voida näyttää toteen että edelliset pennut ovat olleet terveitä ja hyväkuntosia vaikka toisella puoliskolla onkin ollut lonkat D/E.
Narttuja saa helpommalla mutta jotenkin on sellainen kuva jäänyt noista nartuista että ne tosi narttuja=)
Noista harrastuksista tuo toko on se mikä kiinnostaa koska siittä on hyötyä pitkäksi aikaa. - ilmoitukset
??? kirjoitti:
Se että olen kysynyt liian mainekkailta kasvattajilta voi olla totta mutta en myöskään ole halukas ostamaan keltaisestapörssistä=)
Haen nimenomaa joko seka tai käyttölinjaisen koska näyttelyissä tuskin tulen käymään ei ole oikein mun juttu.
molempien koirien pitäis olla B/B 1/1 tai paremmat ellei sitten voida näyttää toteen että edelliset pennut ovat olleet terveitä ja hyväkuntosia vaikka toisella puoliskolla onkin ollut lonkat D/E.
Narttuja saa helpommalla mutta jotenkin on sellainen kuva jäänyt noista nartuista että ne tosi narttuja=)
Noista harrastuksista tuo toko on se mikä kiinnostaa koska siittä on hyötyä pitkäksi aikaa.osioissa on kasvattajia ja pentueita, kannattaa käydä tutustumassa.
Onhan se iso plussa, jos asut spl-treenikentän lähellä ja aikomuksesi on käydä siellä sitten koirasi kanssa.
- ongelmaa siihen
ettetkö saisi itsellesi mistään saksanpaimenkoiraa kaveriksesi...
Kuulostat asialliselta tyypiltä, jolla on tieto hanskassa, ei kun hanskat vain käyttöön ja omaa karvapäätä hankkimaan =)
Tsemppiä sulle!
Meilläkin elelee kohta vuoden täyttävä sakemanniuros, asutaan 56 neliön rivitalokaksiossa.
En näe siinä mitään ongelmaa, ettäkö seehverille pitäis joku 400 neliön lukaali olla:
sisälle tullaan lepäilemään ja nukkumaan, ulkosalla suurin osa aktiviteeteista tapahtuu!
Hauskaa kevättä teidän perheelle! - Battoga
on ollut kaupungissa ja maalla asuessa. Tosi on, että kaupungissa kasvaneesta koirasta tulee sosiaalisempi. Samaa mieltä olen muiden vastanneiden kanssa, että olet kysynyt väärältä kasvattajalta. Pentuja riittää kyllä ja varmasti saat omasi.
- viettistä koiraa
olet etsimässä ?
- maalimiees
osta ekana undulaatti tai hiiri net elävät vain jonkun kuukauden, jos sellasen kanssa pärjäät on sinulle ruskea labbis juuri oikea valinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375116- 823636
- 373050
- 613005
- 102936
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790- 181731
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391718