Lisävalot ja omat pitkät vaihtoreleellä

RideToStorm

Eli Referenssit menevät yli lisävaloilla ja omilla pitkillä. Katsastusmies käski laittaa vaihtoreleellä,jolloin vain jommat kummat pelaavat. Kävin ostamassa releen, mutta sulakkeet vaan paukkuu. Eli relehan on kuten normaali lisävalorele, mutta siinä on lisäksi 87a joka vaihtuu herätteen mukaan. Oisko kellään "toimivaa" kytkentäkaaviota?

Kytkentäni kyllä pitäisi olla oikein, :-)

8

18355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaistollo

      Vaihtorele toimii kuten tavallinenkin, ja lisäksi siinä on virran 'läpijuoksutus' 87a liittimeen, josta katkeaa virta herätevirran kytkiessä päävirran liittimeen 87.

      Eli:

      30: Virta akulta
      86: Herätevirta
      85: Maadoitus
      87a: Virta ulos ilman herätevirtaa
      87: Virta herätevirta kytkettynä

      Pitkien vaihtoreleenä on virta akulta korvattava pitkien virtalla.

      • RideToStorm

        Eli juuri samalla tavalla kytkin, mutta jostakin syystä polttaa sulaketaulusta pitkien sulakkeet. Hmm? mielenkiintoista,eikö totta


      • Maalaistollo
        RideToStorm kirjoitti:

        Eli juuri samalla tavalla kytkin, mutta jostakin syystä polttaa sulaketaulusta pitkien sulakkeet. Hmm? mielenkiintoista,eikö totta

        Onko rele ehjä? Uusikin rele voi olla oikosulussa.

        Varmista vielä kytkennät, laita toinen rele, jolla tuot käyttövirran vaihtoreleelle. Tälle toiselle releelle tuot herätteen toisesta alkuperäisestä kaukovalojohdosta, joka ei saa enää olla lampussa kiinni, toinen alkuperäinen on teipattava pois käytöstä. Näin vaihtoreleelle tulee virta vain, kun pitkät on kytkettynä. Vaihtoreleen herätevirta on erillinen virta, jolla ohjaat sitä, kumpaan suuntaan käyttövirta jatkaa releeltä, omille valoille vai lisävaloille.


    • Näin

      Eli pieniä muutoksia

      30> akulta
      85>herätevirta omilta pitkiltä
      86>lisäkytkimen (asenna kojelautaan)kautta maihin
      87a>johto omille pitkille siis molemmille(irroita alkup. johdot lamppujen liittimistä ja teippaa ne umpeen)
      87>lisäpitkille

      Kytkentä toimii seur. Ajettaessa ilman lisäpitkiä ne sammutetaan kojalaudan lisäkytkimestä ja silloin toimivat auton alkuperäiset pitkät (virta niihin tulee suoraan akulta releen kautta 30>87a ja laitettaessa lisäkytkin "päälle" syttyvät lisäpitkät ja omat pitkät sammuvat eivätkä pala niiden kanssa yhdessä eli tällöin toimivat vain joko omat tai lisät muttei molemmat samaan aikaan.

      t:sähkäri

      • RideToStorm

        Eli kytkentä on kuten juuri edellä. Ainoastaan sillä erolla, että katkaisija on heräte virran ja releen välissä (85), eli en katko maata vaan herätettä. Eikös pitäisi olla sama asia? Mutta miksi pitkien sulakkeet palavat sulaketaulusta??


      • RideToStorm

        No niin, eli kytkentä oli oikein. Sulake vain oli niin olematon, että paloi. Eli sulaketaulussa oleva "alkuperäinen" on 10A ja vaihdoin sinne 15A, niin johan alkoi kestää. Muistelisin että normaali kytkennälläkin lisävaloille suositellaan 15A. "Noh, kokeilemalla pääsee pitkälle" :-)


      • Palaa
        RideToStorm kirjoitti:

        No niin, eli kytkentä oli oikein. Sulake vain oli niin olematon, että paloi. Eli sulaketaulussa oleva "alkuperäinen" on 10A ja vaihdoin sinne 15A, niin johan alkoi kestää. Muistelisin että normaali kytkennälläkin lisävaloille suositellaan 15A. "Noh, kokeilemalla pääsee pitkälle" :-)

        Ihmettelen vaan ett miksihän se 10A sulake palaa? Eihän sen takana ole kuin tuo rele ja se ei paljon virtaa ota. Jos se 10 ei kestä nii siä ottaa joku sen virtapiirissä oleva laite yli 120W tehon ja se on paljon se. Ettei vaan se sun relees oo viallinen. mulle tuli just sellanen rele vastaan ett sen sisällä oli oikkari ja se poltti 15A sulakkeen ett pätkähti. Eli siä sisällä oli navat 30 ja 85 yhdessä ja silloin se sai maata suoran sisältä tohon 30. No vaihdoin 85 ja 86 johdot keskenään ja sit sulake kesti mut pitkät jäi "päälle" vaikka ne sammutti ja herätevirtajohto rupes savuaan no heitin sen 2,5€ releen roskiin ja hain saksalaisen mallin tilalle :) ja rupes toimiin.

        Joo ei sillä toiminnan kanssa ole mitään eroo kumpaa katkoo maata vai jännitettä mut se maajohto on vaan turvallisempi vedettäessä pitkiä matkoja rintapellin ym. maassa olevien metalliosien läheltä koska jos johdon eriste kuluu puhki jostain ja se ottaa maihin ni ei tapahdu muuta vahinkoa kuin ett pitkät palaa kokoajan eikä se johto ala kuumeneen tai palaan jos ei sulake viä jaksa toimia (vrt. jännitteellinen johto).

        tv:sähkäri


      • RideToStorm
        Palaa kirjoitti:

        Ihmettelen vaan ett miksihän se 10A sulake palaa? Eihän sen takana ole kuin tuo rele ja se ei paljon virtaa ota. Jos se 10 ei kestä nii siä ottaa joku sen virtapiirissä oleva laite yli 120W tehon ja se on paljon se. Ettei vaan se sun relees oo viallinen. mulle tuli just sellanen rele vastaan ett sen sisällä oli oikkari ja se poltti 15A sulakkeen ett pätkähti. Eli siä sisällä oli navat 30 ja 85 yhdessä ja silloin se sai maata suoran sisältä tohon 30. No vaihdoin 85 ja 86 johdot keskenään ja sit sulake kesti mut pitkät jäi "päälle" vaikka ne sammutti ja herätevirtajohto rupes savuaan no heitin sen 2,5€ releen roskiin ja hain saksalaisen mallin tilalle :) ja rupes toimiin.

        Joo ei sillä toiminnan kanssa ole mitään eroo kumpaa katkoo maata vai jännitettä mut se maajohto on vaan turvallisempi vedettäessä pitkiä matkoja rintapellin ym. maassa olevien metalliosien läheltä koska jos johdon eriste kuluu puhki jostain ja se ottaa maihin ni ei tapahdu muuta vahinkoa kuin ett pitkät palaa kokoajan eikä se johto ala kuumeneen tai palaan jos ei sulake viä jaksa toimia (vrt. jännitteellinen johto).

        tv:sähkäri

        Juu, eli samaa ihmettelin,tulin siihen tulokseen että hetkellisestihän siinä voisi olla kuormaa kun vaihto tapahtuu. Ja kun omat pitkät on 60w ja lisävaloissa 100w kpl, niin tuleehan siitä 260w
        :-) Muuta selitystä en löytänyt. Epäilen kuitenkin itsekkin vielä tuon releen toimintaa. Vois ostaa kyllä vielä toisen ja varmistaa sillä, mutta äkkiä ajatellen, kyllä 10A on aika pieni sulake.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe