Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Helsinki Motorshow 2003

Matiz -> Evanda

Tulipa käytyä sunnuntaina Helsinki Motorshowssa ja näin ensi kertaa livenä Kalosia isompia Daewoodeja. Matiz on joskus ollut alla etelänreissulla, eikä se tehnyt mitään ihmeellistä vaikutusta. Meluisa, tehoton pikkupirssi - ja halpa tietysti, sitä ei pidä unohtaa. Mutta Lacettia, Nubiraa ja varsinkin Evandaan lähemmin tarkkailtuani kiinnostukseni heräsi: esim. Evandan huippumalli on aut.ilmastoinnilla, nahkasisustuksella, jalopuujäljitelmillä, alumiinivanteilla jne. ja hinnaksi jää silti vain n. 26 tuhatta euroa! Ulkonäössäkään ei ollut moittimista, päin vastoin, vaikkakin perä tuntui kopioidun Volvo S60:stä.

Samoin Lacetti (Nubiran tulevan hatchback-malli) näytti todella menevälle pelille. Alumiininväriset yksityiskohdat sisustuksessa & Alfa Romeosta lainatut takavalot Honda Civicin keula tekivät autosta todella nuorekkaan ja sporttisen tuntuisen.

Matiz - ja vielä Kaloskin - eivät mielestäni anna oikeaa kuvaa Daewoosta autona. Ed. mainitut pelit ovat varmasti hintansa väärtejä, mutta valitettavasti aika askeettisia ja sisustaltaan vanhan oloisia.

Pitänee vielä käydä koeajamassa Lacetti ja Evanda, ennen kuin uskallan alkaa kehua Daewoota oikein tosissaan, mutta voinen jo tässä vaiheessa myöntää, että "paperilla" kaikki näyttää oikein onnistuneelta.

16

2883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E. Vanda

      Istahdin Evandaan ja löysin sähkösäätöisestä istuimesta itselleni loistavan ajoasennon! Korkeussäätö löytyi ja lisäksi erillinen etureunan korkeussäätö. Eipä ollut pää katossa eikä polvet pystyssä. Moottori-lehti moitti näkyvyyttä kuskin paikalta, mutta ainakin minulle maisema avautui just passelisti.

      Jotain jännää vanhahtavuutta Evandassa on... kori tuo mieleen jonkin Chevy Capricen 80-luvulta, mutta eipä se mitään haittaa.

      Laatuepäilys tietenkin vaivaa, mutta maahantuoja vastaa siihen kolmen vuoden takuulla.

      Malli-Evanda oli varustettu matalilla teinirenkailla ja ylisuurilla vanteilla, mutta onneksi vakiot ovat järkevämmät.

      Ai joo: kysyin esittelijäblondilta, miten auton merkki lausutaan. "Dae-wuu", oli vastaus.

      • Kari Runk

        Hei Daewoo-myyntitykit lähtekäähän matkoihinne täältä!


      • E. Vanda
        Kari Runk kirjoitti:

        Hei Daewoo-myyntitykit lähtekäähän matkoihinne täältä!

        Tsot tsot volkkarikauppias! Taitaa hermostuttaa tosissaan kun laatutavara tulee idästä eikä hintakaan päätä pakota. Hä-hää!


      • Ben Dover
        Kari Runk kirjoitti:

        Hei Daewoo-myyntitykit lähtekäähän matkoihinne täältä!

        Tämä on Daewoo-palsta, jos et sattunut huomaamaan.


      • Ben Dover

        Eikös Daewoo lausuta kutakuinkin "diivuu", vaikkakin suomalaiseen suuhun tuo daewoo tai -wuu istuu ihan hyvin.

        Onneksi ne 18" teinirenkaat eivät ole vakiona Evandassa, vaan mukaan tulee (muistaakseni 16") hienot alumiinivanteet. Olivat messuilla laittaneet varapyörään vakiovanteen, huomasitko katsoa?


      • L.T.
        Ben Dover kirjoitti:

        Eikös Daewoo lausuta kutakuinkin "diivuu", vaikkakin suomalaiseen suuhun tuo daewoo tai -wuu istuu ihan hyvin.

        Onneksi ne 18" teinirenkaat eivät ole vakiona Evandassa, vaan mukaan tulee (muistaakseni 16") hienot alumiinivanteet. Olivat messuilla laittaneet varapyörään vakiovanteen, huomasitko katsoa?

        Eivät olleet _laittaneet_ vakiovannetta erityisesti vararenkaalle, se tulee aina tehtaalta saakka. Hauska yksityiskohta.. :-)


      • E. Vanda
        Ben Dover kirjoitti:

        Eikös Daewoo lausuta kutakuinkin "diivuu", vaikkakin suomalaiseen suuhun tuo daewoo tai -wuu istuu ihan hyvin.

        Onneksi ne 18" teinirenkaat eivät ole vakiona Evandassa, vaan mukaan tulee (muistaakseni 16") hienot alumiinivanteet. Olivat messuilla laittaneet varapyörään vakiovanteen, huomasitko katsoa?

        Korealainen taistelulaji taekwondo lausutaan alkukielellä suunnilleen 'tä-kvondo', mutta en käy sitä sääntöä soveltamaan automerkkiin: dä-voo kuulostaa ihan liian rumalta suomalaisissa korvissani. Dei-wuu on ehkä englanninkielinen ääntämys... no, se siitä.

        Motor Show -esittelijä ( vanhempi autokaupan ammattilainen, ei minihamemissi ) näytti muuten Evandan aluvannevarapyöränkin.

        Jos jokin ihmetyttää, niin kunnon kuutoskoneen puuttuminen Evandan mallistosta. Toinen korealaismerkki Hyundai tekee Sonataa myös 2,7-litraisella. Kooltaan ja olemukseltaan Evanda ja Sonata ovat kuin kaksi marjaa.


      • Ben Dover
        E. Vanda kirjoitti:

        Korealainen taistelulaji taekwondo lausutaan alkukielellä suunnilleen 'tä-kvondo', mutta en käy sitä sääntöä soveltamaan automerkkiin: dä-voo kuulostaa ihan liian rumalta suomalaisissa korvissani. Dei-wuu on ehkä englanninkielinen ääntämys... no, se siitä.

        Motor Show -esittelijä ( vanhempi autokaupan ammattilainen, ei minihamemissi ) näytti muuten Evandan aluvannevarapyöränkin.

        Jos jokin ihmetyttää, niin kunnon kuutoskoneen puuttuminen Evandan mallistosta. Toinen korealaismerkki Hyundai tekee Sonataa myös 2,7-litraisella. Kooltaan ja olemukseltaan Evanda ja Sonata ovat kuin kaksi marjaa.

        Mikäli Hyundai Sonata todellakin on olemukseltaan ja kooltaan kuin Evanda, niin eipä ole siitä noilla hinnoilla kilpailijaksi:

        Kaksilitraista, huippuvarusteltua Evandaa lähin malli Sonatasta on 2.0 GLS 4d A/C, joka maksaa 26.200 euroa, MUTTA tuo A/C on manuaalinen, ja aut.ilmastointi tekee 750 euroa lisähintaa. Lisäksi nahkaverhoilusta pitää maksaa eriksen 1.500 euroa, joten Evandaa vastaavilla varusteilla hinnaksi tuleekin jo 28.450 €! Mitä 2,7 litraiseen V6:n tulee, niin sen lähtöhinta onkin sitten jo 29.050 euroa, ja päälle tulevat vielä aut.ilmastoinnin ja nahkaverhoilun hinta, eli yhteensä 31.300 €.


    • myyntipuhe

      Laittakaa hyvät ihmiset rahanne niihin merkkeihin, jotka todella kehittävät autoja niin ei tarvitse miettiä minkä näköinen ja mistä lainattua se tavara on. Tällaiset "jotain sieltä toista täältä" lainailevat autotehtailijat on ainakin minulla pannassa niin kauan kunnes niiltä alkaa rahnaa löytyä vaikkapa polttokennokokeiluihin tms. ympäritöystävällisempään tekniikkaan. Nythän nämä plagiaatit kuluttaa ja saastuttaa jotakuinkin samanverran kuin "oikeat" autot viimevuosikymmenellä näillä tämänhetkisilläkin polttomoottoreilla.

      Osui kyllä oikeaan tuo *karin nimimerkki näistä daewoon ostajista. Keskittykääs aitoon asiaan ja varokaa halpoja kopioita.

      • Ben Dover

        Kerropa minulle automerkki, mikä ei tänä päivänä muistuttaisi jotain toista merkkiä. Esim. uudessa Golfissa on Stilon keula ja Corollan ovenkahvat, mutta ei se minua häiritse. Se, että Lacettissa on Alfa Romeon takalaseja MUISTUTTAVAT lasit, tai että keula MUISTUTTAA Honda Civicin keulaa ei tarkoita, että auto olisi kopioitu. On se hyvä, että tuli näitä korealaisia autoja markkinoille, niin ehkäpä syytökset japanilaisia automerkkejä kohtaan hiukan vähenevät. Monen mielestähän esim. Toyota ei ole ikinä kehittänyt yhtään mitään, vaan kaikki on kopioitu joko Euroopasta tai Amerikasta. Naurettavaa.

        Boikotoi sinä mitä boikotoit, mutta älä ala muita neuvomaan. Tällä hetkellä näyttää sille, että Daewoo tarjoaa paljon autoa pienellä rahalla - tai no pienellä ja pienellä: autoiluhan on Suomessa hävyttömän kallista. Ehkäpä siksi normaali kuluttaja yrittääkin etsiä mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen, joten esim. huippuvarusteltu Evanda 26 tuhannen euron hinnallaan tuntuu todella järkevälle vaihtoehdolle.

        Mitä saastuttamiseen tulee, niin kyllä näiden korealaistenkin autojen tulee täyttää samat ympäristönormit kuin kilpailijoidensakin. Eikä Suomessa ole mitään järkeä edes ostaa mahdollisimman ympäristöystävällistä autoa: esim. hybridiauto Toyota Priuksesta saat Suomessa maksaa enemmän veroa kuin saastuttavista, tavallisista autoista. Muualla Euroopassa Priuksen ostajaa hellitään pienemmällä verolla, kuin mitä tavallisista autoista peritään.

        Daewoossa muuten jalopuusomisteet ovat muovia, aivan kuten Volvossakin, joka perusteli muovin käyttöä sillä, että aidon jalopuun saamiseksi tulisi hakata kalliita sademetsiä. Mersu sen sijaan käyttää aitoa puuta, eikö sitä pitäisi kyseisestä syystä boikotoida?


      • myyntipuhe
        Ben Dover kirjoitti:

        Kerropa minulle automerkki, mikä ei tänä päivänä muistuttaisi jotain toista merkkiä. Esim. uudessa Golfissa on Stilon keula ja Corollan ovenkahvat, mutta ei se minua häiritse. Se, että Lacettissa on Alfa Romeon takalaseja MUISTUTTAVAT lasit, tai että keula MUISTUTTAA Honda Civicin keulaa ei tarkoita, että auto olisi kopioitu. On se hyvä, että tuli näitä korealaisia autoja markkinoille, niin ehkäpä syytökset japanilaisia automerkkejä kohtaan hiukan vähenevät. Monen mielestähän esim. Toyota ei ole ikinä kehittänyt yhtään mitään, vaan kaikki on kopioitu joko Euroopasta tai Amerikasta. Naurettavaa.

        Boikotoi sinä mitä boikotoit, mutta älä ala muita neuvomaan. Tällä hetkellä näyttää sille, että Daewoo tarjoaa paljon autoa pienellä rahalla - tai no pienellä ja pienellä: autoiluhan on Suomessa hävyttömän kallista. Ehkäpä siksi normaali kuluttaja yrittääkin etsiä mahdollisimman paljon vastinetta rahoilleen, joten esim. huippuvarusteltu Evanda 26 tuhannen euron hinnallaan tuntuu todella järkevälle vaihtoehdolle.

        Mitä saastuttamiseen tulee, niin kyllä näiden korealaistenkin autojen tulee täyttää samat ympäristönormit kuin kilpailijoidensakin. Eikä Suomessa ole mitään järkeä edes ostaa mahdollisimman ympäristöystävällistä autoa: esim. hybridiauto Toyota Priuksesta saat Suomessa maksaa enemmän veroa kuin saastuttavista, tavallisista autoista. Muualla Euroopassa Priuksen ostajaa hellitään pienemmällä verolla, kuin mitä tavallisista autoista peritään.

        Daewoossa muuten jalopuusomisteet ovat muovia, aivan kuten Volvossakin, joka perusteli muovin käyttöä sillä, että aidon jalopuun saamiseksi tulisi hakata kalliita sademetsiä. Mersu sen sijaan käyttää aitoa puuta, eikö sitä pitäisi kyseisestä syystä boikotoida?

        argumentissäsi ei ollut mitään uutta. Mutta sanotaan nyt vaikka näin, että juuri toyotan panostukset ympäristön hyväksi vaihtoehtoisia koneita kehittämällä olen ilolla huomannut. Vielä polttomoottorin vaihtoehdot ovat kaukana näistä kansanautoista, se on selvää, mutta minusta on tosi surkeaa mennä rahoittamaan automerkkejä, josta ei pistä tikkua ristiin autojen kehittämiseksi. Tietysti voisi sanoa että eipähän tarvitse kuluttajan maksella niitä kehityskuluja, mutta fakta on se että kyllä vaihtoehdot on löydyttävä pian tai me hukumme pashaan. Siksi suosin autoja KEHITTÄVIÄ merkkejä, en pelkkästään autoilla rahastavia yrityksiä.


      • Janne
        myyntipuhe kirjoitti:

        argumentissäsi ei ollut mitään uutta. Mutta sanotaan nyt vaikka näin, että juuri toyotan panostukset ympäristön hyväksi vaihtoehtoisia koneita kehittämällä olen ilolla huomannut. Vielä polttomoottorin vaihtoehdot ovat kaukana näistä kansanautoista, se on selvää, mutta minusta on tosi surkeaa mennä rahoittamaan automerkkejä, josta ei pistä tikkua ristiin autojen kehittämiseksi. Tietysti voisi sanoa että eipähän tarvitse kuluttajan maksella niitä kehityskuluja, mutta fakta on se että kyllä vaihtoehdot on löydyttävä pian tai me hukumme pashaan. Siksi suosin autoja KEHITTÄVIÄ merkkejä, en pelkkästään autoilla rahastavia yrityksiä.

        Ei sitten mielestäsi GM tee mitään vaihtoehtoisten voimanlähteiden tai muunkaan kehityksen saralla?


      • myyntipuhe
        Janne kirjoitti:

        Ei sitten mielestäsi GM tee mitään vaihtoehtoisten voimanlähteiden tai muunkaan kehityksen saralla?

        no, eipä taida vielä vuoden jälkeen paljoakaan näkyä se gm-omistus, ja kun vielä puhutaan osaomistuksesta niin voi käydä niin ettei koskaan täysimääräisesti näykään ja jos näkyy niin kehityskuluja jyvitetään myös daewoon suuntaan mikä nostaa sitten jo daewoon hintojakin. Eli kun jopa diesel on pannassa korean niemimaalla niin eipä siellä kyllä paljoa ole noihin ympäristöarvoihin muutenkaan panostettu, suhteellisen paljon kuluttavia bensakoneita vaan tungetaan niemimaa täyteen ja otsonit katoaa.

        Aikansa polkevat markkinoita ja ovat sitten taas valtion pelastusrengasta hamuilemassa, näinhän se Korean paljon kehuttu talousihme on viimevuosikymmenet toiminut. Täältäkin kauppakorkean väki menee nousukausilla ihailemaan sikäläistä talousihmettä, menisivät myös laskukausilla kun siellä yleensä rymisee kunnolla nuo taloudet alas ja kertarysäyksellä.


      • Ben Dover
        myyntipuhe kirjoitti:

        no, eipä taida vielä vuoden jälkeen paljoakaan näkyä se gm-omistus, ja kun vielä puhutaan osaomistuksesta niin voi käydä niin ettei koskaan täysimääräisesti näykään ja jos näkyy niin kehityskuluja jyvitetään myös daewoon suuntaan mikä nostaa sitten jo daewoon hintojakin. Eli kun jopa diesel on pannassa korean niemimaalla niin eipä siellä kyllä paljoa ole noihin ympäristöarvoihin muutenkaan panostettu, suhteellisen paljon kuluttavia bensakoneita vaan tungetaan niemimaa täyteen ja otsonit katoaa.

        Aikansa polkevat markkinoita ja ovat sitten taas valtion pelastusrengasta hamuilemassa, näinhän se Korean paljon kehuttu talousihme on viimevuosikymmenet toiminut. Täältäkin kauppakorkean väki menee nousukausilla ihailemaan sikäläistä talousihmettä, menisivät myös laskukausilla kun siellä yleensä rymisee kunnolla nuo taloudet alas ja kertarysäyksellä.

        Turhaan yrität syyllistää Daewoota halajavia. Jos nyt puhutaan esimerkiksi noista Suomeen tuotavista malleista, niin pienillä koneillahan ne on varustettu (suurin on kaksilitrainen, nelisylinterinen), joten aivan turha puhua mistään suhteellisen paljon kuluttavista (lue: saastuttavista) bensakoneista. Tuon ajatusmaailmasi mukaan urheilu- tai edustusautojen ajaminen on perisynti. Entä oma autosi ja ajotapasi? Ajatko pienikoneisella dieselillä ja rauhallisesti?

        Entä tuo hintojen polkeminen; saat asian kuulostamaan sille, että Daewoot ja Hyundait myytäisiin tappiolla. Eiköhän kyseisilläkin merkeillä tavoitteena ole voiton maksimointi, ja tuohon tavoitteeseen ne pyrkivät myymällä mahdollisimman monta edullista autoa pienellä katteella. Ei autoala sentään ole verrattavissa suomalaisiin puhelinoperaattoreihin, jotka polkivat toisensa irtisanomisiin asti. Ilmaista puheaikaa vuosiksi, ei perusmaksuja ja vielä untavatakki kaupanpäälle :)


      • julma juha

        Työskentelen GM merkkikorjaamolla ja pitkällisen daevooseurannan n 3 vuotta, päätin ostaa lasetin
        Kaikissa suomeentuotavissa daevoo malleissa paitsi matiz issa on tuttua ja hiottua gm moottoriteknologiaa opeleista vuodelta noin 93-2000
        Seurattuani esim takuukorjausten määrää toiseen merkkiimme suunta on positiivinen siis ei juurikaan vikoja .Tekniikka muutenkin on ns eilispäivän tuote ilman canväyliä ja sähköisiä ohjaustehostimia ym vikaherkkää. siis luotettavaa
        En ole hetkeäkään katunut ostostani "pikkurahalla kiinni uuteen LUOTETTAVAAN autoon"


    • Lefa

      Siinä olet oikeassa, että kannattaa tosiaan koeajaa autoja (ja vertailla eri merkkejä ja malleja keskenään).

      Itse kävin eräänä lauantaina pari viikkoa sitten ajamassa ensin Daewoo Nubiralla (1.6 SE) ja heti perään Mazda 3:lla (1.6 Classic sedan). Tarkemmin yksityiskohtiin menemättä voin rehellisesti sanoa, että Mazda tuntui kaikilta osin paremmalta, ainoat häiritsevät asiat olivat maantiellä pikkuisen liian äkäinen ohjaus ja ylimuotoiltu kojelauta (mittariston tienoilla). Daewoossa oli enemmän sanottavaa mm. moottorin äänekkyys niin kierroksilla kuin liikkeelle lähtiessä (kuulostaa ihan Subarun boxerilta).

      En ollut perehtynyt Mazdan hintoihin ja yllätyin todella kun huomasin että sen listahinta on vain noin 3 tuhatta Daewoota enemmän (D:n perusmallissa ei ole ilmastointia). Eli minun valintani näistä kahdesta olisi ilman muuta Mazda jos se kolmen tuhannen lisäpanostus ei ole ylitsepääsemätön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe