Morkkis

tupakoinnista

Oon 24:lla viikolla raskaana ja tupakkaa menee noin 15 päivässä. Tiedän et pitäs lopettaa tai ainakin vähentää, mut en tiiä mikä riivaa. Ehkä pitäs olla ajattelematta sen enempää ja yrittää ainaskii vähentää. Mites teillä muilla tupakoitsijoilla?

14

2243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain. :)

      Itselläni meni ennen raskautta se 10-15 päivässä.. Alkuraskauden pahoinvoinnin takia en voinu polttaa melkein yhtään tupakkaa päivässä, silloin tällöin 1-2.. Ajattelinki että siinä on nyt hyvä lopettaa.
      Pahoinvoinnit kun meni ohi, valitettavasti vaan se tupakkaki alkoi maistuu.. Poltin kyllä vain n.5 päivässä. (saattoi mennä niinkin, etten polttanut yhtään päivässä). Nyt viimeaikoina olen itse potenut myös huonoa omatuntoa, kun menee taas se n. 10-15 päivässä... Kaikin puolin raskaus on kyllä sujunut hyvin, ja vauva voi erittäin hyvin.. (39 2)
      Oma omatuntoni vain soimaa asiasta. Monet ajatteleekin että olen vain itsekäs kun en oman lapsen tähden pysty lopettaa tupakointia, mutta en osaa vain ajatella vielä sitä vauvaa niin. Ikinä en polttaisi tupakkaa lasten lähettyvillä, mutta kun tuota vauvaa ei niin näe vielä niin ei osaa suhtautua asiaan samallalailla.. Anteeksi vain, moraalisoijat!

    • niin vähennä..

      Mä oon vasta aluillani raskaana ja olen pystynyt olemaan tämän ajan erossa tupakasta,mitä olen raskaudesta tiennyt (lukuunottamatta eka päivä). Helppoa ei ole ollut,mutta oon ajatellut asian niin,että jos en loppujen lopuksi pysty lopettamaan,niin tahdon ainakin mahdollisimman pitkälle sinnitellä ilman. Joka päivä ajattelen,että jos huomenna sitten yhden poltan,jos on kamalat tupakantuskat..niin sitä vaan päivät etenee pikkuhiljaa kokonaan ilman.Toivon,että tämä alku on kaikista hankalin ja kohta ei tee enää edes tupakkaa mieli.

      Tottahan on sekin,että jo vähentäminen on paljon parempi,kuin se,ettei edes vähennä (neuvolantätin suusta kuultu useasti!).
      Tsemppiä kaikille!

      Jos lopettaminen tai radikaali vähentäminen on mahdotonta,niin ota pieniä vauvanaskelia,vähennä edes pari tupakkaa. Siitä se homma lähtee etenemään,toivottavasti :)

    • mä vaan

      mulla meni ennen raskautta 25 tupakkaa päivässä,ekan kanssa polttelin silloin tällöin yhden päivässä ja tän toisen kanssa en ollenkaan,jotenkin sitä tajuaa toisella kierroksella mitä riskeeraa.. minulle auttoi se kun vauva kuulemma kramppailee ja vääntelehtii tuskissaan jopa puoli tuntia tupakan jälkeen.en toivo sitä omalle pienukaiselle,enkä liioin sinun pienokaiselle,lopettaisin puolestasi jos voisin. sekä jos vauvassa on jotain vialla,voitko elää tiedon kanssa että saatoit aiheuttaa sen omalla itsekkäällä tupakoinnillasi. lopeta ja sinun kuuluukin olla paha mieli,toivon vain että se riittää lopettamiseen.

      • menee täälläkin

        en edes ole laskenut montako menee päivässä mutta yli aski varmastikkin. Eihän se varmasti hyvää vauvalle tee, mutta tähän asti kaikki on ollut loistavasti. eikä vauva ole ainakaan mulla mitenkään kouristellut mahassa (esim. ennen ultraa 2tupakkia---ei näyttänyt kouristelevan) sykkeet normaalit ja kuulema isohko vauva tulossa, että se siitä koosta sitten. vaikka raskaus oli suunniteltu ja toivottu en osaa vieläkään rv.34 ajatella että masussa on tosiaan vauva ja mitään äidillisiä tunteita ei ole hirveästi ollut. kai ne tulee sitten kun sen näkee. lähinnä krooninen vitutus kokoajan. aluksi itsekkin stressasin tupakanpoltosta, mutten enää edes jaksa. oma on päätökseni. ja en jaksa edes uskoa niihin pelotteluihin joista osa kuulostaakin ihan utopialta kuten esim "lapsesi ei saa koskaan lapsia jos poltat raskausaikana" "lapsestasi tulee huono koulussa" jne. ei ole pitänyt paikkaansa ainakaan niiden ihmisten kohdalla joita tunnen (siis joiden ollessa mahassa on poltettu). ja yleensä ne jotka saarnaavat tupakanpoltosta eivät ole itse edes koskaan polttaneet. alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan, mutta tupakoiva äiti on mailman kamalin näky. näinköhän. ja se että onko lapsi terve, sitähän ei kukaan voi tietää poltti sitten tupakkaa tai ei.


      • kaikkea sitä maa päällään k...
        menee täälläkin kirjoitti:

        en edes ole laskenut montako menee päivässä mutta yli aski varmastikkin. Eihän se varmasti hyvää vauvalle tee, mutta tähän asti kaikki on ollut loistavasti. eikä vauva ole ainakaan mulla mitenkään kouristellut mahassa (esim. ennen ultraa 2tupakkia---ei näyttänyt kouristelevan) sykkeet normaalit ja kuulema isohko vauva tulossa, että se siitä koosta sitten. vaikka raskaus oli suunniteltu ja toivottu en osaa vieläkään rv.34 ajatella että masussa on tosiaan vauva ja mitään äidillisiä tunteita ei ole hirveästi ollut. kai ne tulee sitten kun sen näkee. lähinnä krooninen vitutus kokoajan. aluksi itsekkin stressasin tupakanpoltosta, mutten enää edes jaksa. oma on päätökseni. ja en jaksa edes uskoa niihin pelotteluihin joista osa kuulostaakin ihan utopialta kuten esim "lapsesi ei saa koskaan lapsia jos poltat raskausaikana" "lapsestasi tulee huono koulussa" jne. ei ole pitänyt paikkaansa ainakaan niiden ihmisten kohdalla joita tunnen (siis joiden ollessa mahassa on poltettu). ja yleensä ne jotka saarnaavat tupakanpoltosta eivät ole itse edes koskaan polttaneet. alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan, mutta tupakoiva äiti on mailman kamalin näky. näinköhän. ja se että onko lapsi terve, sitähän ei kukaan voi tietää poltti sitten tupakkaa tai ei.

        'alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan' : voi haloo vaan: kuka niitä puolustelee, kysyn vaan? Ei yksikään ihminen, mikäli nyt ei itse satu olemaan alkoholisti / nisti. (aivan kuten itse puolustelet tupakan polttoasi). Narkkareita ja alkoholisteja hyysätään siitä syystä tarkemmin, että lapsi todella kärsii aineiden/ alkoholin käytöstä ja useimmiten jää jokin pysyvä vaiva /vamma lapselle jos äiti on raskausaikana käyttänyt huumeita tai ryypännyt. Tupakka katsotaan vielä huumeita ja alkoholia lievemmäksi haitaksi kuitenkin. Vai olisko kiva jos suunniteltaisiin tupakoivienkin raskaanaolevien pakkohoitoa? Vois olla paikallaan kyllä sekin... niin saisitte sitten tasapuolisesti "hyysäämistä"...

        Se, että jos sinulle on sattunut vahinko mikä nyt lähinnä "kroonisesti vituttaa", niin herranjestas: mitä ihmettä olet pitänyt lapsen, josta et sen vertaa välitä, että olsit valmis tinkimään omista mieluhaluistasi (röökistä), jotta lapsi saisi varttua puhtaissa oloissa kohdussasi. Ja voin kertoa terveydenhuollon ammattilaisena, että perkele sentään se lapsi todellakin kouristaa siellä jokaisen vetämäsi röökin jälkeen. Ja, et tietenkään halua uskoa "pelotteluita" eli faktaa mitä teet sisälläsi olevalle lapselle koko ajan polttaessasi! Ihan sama jos vedät lapsen syntymän jälkeen röökiä vaikka niin, että keuhkosi poksahtaa, mutta herranjumala päätös jonka nyt olet tehnyt ei ole vaan omasi, vaan vaikuttaa haitallisesti lapseen aivan siinä missä sinuunkin.

        Tässä sulle hieman tietoa jos et tosiaankaan sattunut tietämään: Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

        Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

        Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

        Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

        Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

        Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

        Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

        Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

        Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

        Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

        Mutta tosiaan koska saat ilmeisesti ei toivotun lapsen, vaikka muuta väitätkin osaan ehkä suunnilleen kuvitella miten piittaamaton hänen terveydestään olet. Ei voi muuta sanoa, kun ei v***u millaisille idiooteille lapsia suodaan! Ja jos tosiaan on suunniteltu lapsi, niin ei voi muuta todeta kuin, että mahdat olla itsekäs ihminen. Miten edes mietit lapsen tekemistä jos omat edut menee edelle kuitenkin?

        Ja voi vielä sen kertoa, että itse tupakoin, mutta aloittaessamme lapsen yrityksen aloin runsaasti vähentämään ja kun sain tietää raskaudesta, niin loppui polttaminen kuin seinään. Niin toivottu ja odotettu tämä pieni meille on ja mitään pahaa en hänelle soisi tapahtuvaksi. Niin vaikutuksille altis tuo lapsi mahassa kuitenkin on, että jos ei sitä muut, itsestään johtumattomat syyt vahingoita, niin ei kyllä kävisi mielessäkään itse tehdä vahinkoa hänelle.

        Luoja, että oot raukkamainen ihminen. Ja voin taata, etät vaikka ultrassa kaikki näyttäisi olevan "loistavasti" , niin näin se ei nyt kuitenkaan ole. Että onnea vaan valitsemallasi tiellä. Sääli käy lastasi.


      • edellinen
        kaikkea sitä maa päällään k... kirjoitti:

        'alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan' : voi haloo vaan: kuka niitä puolustelee, kysyn vaan? Ei yksikään ihminen, mikäli nyt ei itse satu olemaan alkoholisti / nisti. (aivan kuten itse puolustelet tupakan polttoasi). Narkkareita ja alkoholisteja hyysätään siitä syystä tarkemmin, että lapsi todella kärsii aineiden/ alkoholin käytöstä ja useimmiten jää jokin pysyvä vaiva /vamma lapselle jos äiti on raskausaikana käyttänyt huumeita tai ryypännyt. Tupakka katsotaan vielä huumeita ja alkoholia lievemmäksi haitaksi kuitenkin. Vai olisko kiva jos suunniteltaisiin tupakoivienkin raskaanaolevien pakkohoitoa? Vois olla paikallaan kyllä sekin... niin saisitte sitten tasapuolisesti "hyysäämistä"...

        Se, että jos sinulle on sattunut vahinko mikä nyt lähinnä "kroonisesti vituttaa", niin herranjestas: mitä ihmettä olet pitänyt lapsen, josta et sen vertaa välitä, että olsit valmis tinkimään omista mieluhaluistasi (röökistä), jotta lapsi saisi varttua puhtaissa oloissa kohdussasi. Ja voin kertoa terveydenhuollon ammattilaisena, että perkele sentään se lapsi todellakin kouristaa siellä jokaisen vetämäsi röökin jälkeen. Ja, et tietenkään halua uskoa "pelotteluita" eli faktaa mitä teet sisälläsi olevalle lapselle koko ajan polttaessasi! Ihan sama jos vedät lapsen syntymän jälkeen röökiä vaikka niin, että keuhkosi poksahtaa, mutta herranjumala päätös jonka nyt olet tehnyt ei ole vaan omasi, vaan vaikuttaa haitallisesti lapseen aivan siinä missä sinuunkin.

        Tässä sulle hieman tietoa jos et tosiaankaan sattunut tietämään: Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

        Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

        Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

        Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

        Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

        Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

        Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

        Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

        Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

        Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

        Mutta tosiaan koska saat ilmeisesti ei toivotun lapsen, vaikka muuta väitätkin osaan ehkä suunnilleen kuvitella miten piittaamaton hänen terveydestään olet. Ei voi muuta sanoa, kun ei v***u millaisille idiooteille lapsia suodaan! Ja jos tosiaan on suunniteltu lapsi, niin ei voi muuta todeta kuin, että mahdat olla itsekäs ihminen. Miten edes mietit lapsen tekemistä jos omat edut menee edelle kuitenkin?

        Ja voi vielä sen kertoa, että itse tupakoin, mutta aloittaessamme lapsen yrityksen aloin runsaasti vähentämään ja kun sain tietää raskaudesta, niin loppui polttaminen kuin seinään. Niin toivottu ja odotettu tämä pieni meille on ja mitään pahaa en hänelle soisi tapahtuvaksi. Niin vaikutuksille altis tuo lapsi mahassa kuitenkin on, että jos ei sitä muut, itsestään johtumattomat syyt vahingoita, niin ei kyllä kävisi mielessäkään itse tehdä vahinkoa hänelle.

        Luoja, että oot raukkamainen ihminen. Ja voin taata, etät vaikka ultrassa kaikki näyttäisi olevan "loistavasti" , niin näin se ei nyt kuitenkaan ole. Että onnea vaan valitsemallasi tiellä. Sääli käy lastasi.

        ian ekana tuli mieleen et ootko mahdollisesti HULLU? ainaki tuosta paasauksenmäärästä päätellen ei oo kaikki ihan kotona. en todellakaan tarvi sulta mitään saarnoja mitä tupakka aiheuttaa, koska olen lukenut siitä kyllä yllin kyllin. ja vaikka oletkin terveydenhuollon "ammattilainen" sinä et saatana voi tietää tuleeko siitä tupakasta lapselle jotain pysyvää haittaa vai ei. ne kaikki on oletuksia että saattaa tulla. ja se juoppoäitien hyysäämisellä tarkoitan sitä että niille järjestetään kyllä kaikkea mahdollista ja maksetaan kaikki ja silti ne ryyppää. tupakoitsijoille sanotaan että lopeta ja jos ei pysty niin sitten oot vaan huono ihminen, niin jos se tupaka niin vaarallista on niin ehkä joku pakkohoito siihenkin pitäs järjestää???miksköhän ei oo?varmaan siksi ettei se takaa sitä että lapsen elämä menee pilalle. kyllä tämä on toivottu ja suunniteltu lapsi ja kyllä olen siitä onnellinen,ja tuolla vitutuksella tarkotin sitä että koko raskaudenajan on ollut vittuuntunut olo,masentunu olo jne. kaikille ei varmaan tuu sitä "ooh miten ihanaa kaikki on ...vauvamasu..masuasukki..lässynlää", hormoonit varmaan jokaisella hyrrää tyylillään. ja mulla käy kans sun lapsias sääliksi, voin kuvitella millanen äiti sustakin tulee. ainakin ne varmaan kirosanat oppii hyvin. nii ja kaikkeen se hoitoalan työvoimapula johtaa ku joutuvat palkkaamaan tuommosia sekopäitä töihin. vielä lopuksi: en ole väittänyt muuta kuin että tähänasti kaikki ollut lapsella hyvin, ja kuten jo totesin kukapa sen tietää onko lapsi terve kun se syntyy. jopa sinäkin voit saada sairaan lapsen, mutta minä en oo niin sairas että toivon sitä kellekkään toisinku sinä.


      • puolustelemaan
        kaikkea sitä maa päällään k... kirjoitti:

        'alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan' : voi haloo vaan: kuka niitä puolustelee, kysyn vaan? Ei yksikään ihminen, mikäli nyt ei itse satu olemaan alkoholisti / nisti. (aivan kuten itse puolustelet tupakan polttoasi). Narkkareita ja alkoholisteja hyysätään siitä syystä tarkemmin, että lapsi todella kärsii aineiden/ alkoholin käytöstä ja useimmiten jää jokin pysyvä vaiva /vamma lapselle jos äiti on raskausaikana käyttänyt huumeita tai ryypännyt. Tupakka katsotaan vielä huumeita ja alkoholia lievemmäksi haitaksi kuitenkin. Vai olisko kiva jos suunniteltaisiin tupakoivienkin raskaanaolevien pakkohoitoa? Vois olla paikallaan kyllä sekin... niin saisitte sitten tasapuolisesti "hyysäämistä"...

        Se, että jos sinulle on sattunut vahinko mikä nyt lähinnä "kroonisesti vituttaa", niin herranjestas: mitä ihmettä olet pitänyt lapsen, josta et sen vertaa välitä, että olsit valmis tinkimään omista mieluhaluistasi (röökistä), jotta lapsi saisi varttua puhtaissa oloissa kohdussasi. Ja voin kertoa terveydenhuollon ammattilaisena, että perkele sentään se lapsi todellakin kouristaa siellä jokaisen vetämäsi röökin jälkeen. Ja, et tietenkään halua uskoa "pelotteluita" eli faktaa mitä teet sisälläsi olevalle lapselle koko ajan polttaessasi! Ihan sama jos vedät lapsen syntymän jälkeen röökiä vaikka niin, että keuhkosi poksahtaa, mutta herranjumala päätös jonka nyt olet tehnyt ei ole vaan omasi, vaan vaikuttaa haitallisesti lapseen aivan siinä missä sinuunkin.

        Tässä sulle hieman tietoa jos et tosiaankaan sattunut tietämään: Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut.

        Tupakoinnin vaikutusta raskauteen on tutkittu vuosia ja tulokset osoittavat kiistatta tupakansavun kemiallisten yhdisteiden terveyshaitat sikiölle. Tupakansavun sisältämät kemialliset yhdisteet kulkeutuvat sikiöön napanuoran ja istukan kautta. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt kulkeutuvat sikiöön.

        Istukan kautta sikiön verenkiertoon imeytyvä nikotiini saa aikaan kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen ja aiheuttaa akuutin hapenpuutteen (hypoksia). Synnytyksessä otetuissa napaverinäytteissä on todettu lapsen veren nikotiinipitoisuuden olevan yhtä suuri tai suurempi kuin äidin veren nikotiinipitoisuuden.

        Nikotiini on vaarallista myös lapsen hermostolle ja hidastaa hermo- ja aivosolujen jakautumista. Häkä, syanidi ja tupakalle altistuvan sikiön hapenpuute lisäävät nikotiinin aiheuttamien hermostovaurioiden riskiä. Nikotiinin vaikutuksesta sikiön sydämen lyönti kiihtyy ja hengitysliikkeet vähenevät. Lapsella saattaa olla synnytyksen jälkeen nikotiinin vierotusoireita, jotka näkyvät ärtyneisyytenä ja itkuisuutena.

        Häkäkaasun ja nikotiinin ohella tupakansavun syanidi, kadmium ja lyijy ovat suurimmat sikiön kasvuhäiriön aiheuttajat. Syanidi on solumyrkky ja häiritsee solun elintoimintoja.

        Tupakointi haittaa veren virtausta istukassa ja rajoittaa sikiön ravinnonsaantia. Tupakointi lisää keskosuutta, ja vaikeasti alipainoisista vauvoista 80 prosenttia on tupakoivien äitien lapsia. Alhainen syntymäpaino lisää vastasyntyneen kuolemanriskiä ja kätkytkuolemanvaaraa.

        Tutkimusten mukaan tupakointi saattaa vähentää äidin rintamaidon määrää ja alentaa maidon rasva- ja ravintopitoisuutta.

        Tupakoivien vanhempien vauvoilla on kaksi kertaa enemmän hengitystieinfektioita kuin tupakoimattomien vauvoilla. Äidin raskausaikainen tupakointi kaksinkertaistaa vauvan riskin sairastua astmaan, samoin vauvan vatsakoliikkien ja huulihalkion riski kasvaa.

        Raskausaikaisella tupakoinnilla saattaa olla myös pidempiaikaisia vaikutuksia vauvan terveyteen. Se saattaa rajoittaa painonnousua, pituuskasvua sekä hidastaa lukemisen ja matemaattisten taitojen kehittymistä. Myös yliaktiivisuus ja keskittymishäiriöt ovat yleisempiä tupakoivien äitien lapsilla. Tupakointi häiritsee naisen raskausaikaista hormonitasapainoa, millä saattaa olla pidempiaikaisia vaikutuksia naisen lisääntymisterveyteen.

        Raskaudenaikaisen tupakoinnin vaikutukset eivät aina näy ultraäänitutkimuksessa, paitsi jos vauvan kasvu on hidastunut. Tupakointi on voinut aiheuttaa pysyviä vaurioita sikiön keskushermostoon, vaikka lapsen syntymäpaino olisi yli kolme kiloa.

        Mutta tosiaan koska saat ilmeisesti ei toivotun lapsen, vaikka muuta väitätkin osaan ehkä suunnilleen kuvitella miten piittaamaton hänen terveydestään olet. Ei voi muuta sanoa, kun ei v***u millaisille idiooteille lapsia suodaan! Ja jos tosiaan on suunniteltu lapsi, niin ei voi muuta todeta kuin, että mahdat olla itsekäs ihminen. Miten edes mietit lapsen tekemistä jos omat edut menee edelle kuitenkin?

        Ja voi vielä sen kertoa, että itse tupakoin, mutta aloittaessamme lapsen yrityksen aloin runsaasti vähentämään ja kun sain tietää raskaudesta, niin loppui polttaminen kuin seinään. Niin toivottu ja odotettu tämä pieni meille on ja mitään pahaa en hänelle soisi tapahtuvaksi. Niin vaikutuksille altis tuo lapsi mahassa kuitenkin on, että jos ei sitä muut, itsestään johtumattomat syyt vahingoita, niin ei kyllä kävisi mielessäkään itse tehdä vahinkoa hänelle.

        Luoja, että oot raukkamainen ihminen. Ja voin taata, etät vaikka ultrassa kaikki näyttäisi olevan "loistavasti" , niin näin se ei nyt kuitenkaan ole. Että onnea vaan valitsemallasi tiellä. Sääli käy lastasi.

        mutta, olen tässä nyt nähnyt monta ystävieni lapsia (5-10vee) ja he polttivat raskautensa aikana. Lapset ovat kyllä ihan normaaleja ipanoita ja fiksuja koulussa. Pituuttakin yhden ystäväni lapsilla on enemmän kuin vastaavasti verrattuna muihin ikäisiinsä. Ja lääkärissä lapsia ei ole paljoa tarvinnut kuskailla, paitsi pikku haavojen takia mitä nyt tulee kaikille lapsille. Syntyessään lapset olivat normaalikokoisia ja täyden 10 lapsia. Jos nyt ei röökistä tahdo päästä eroon niin voi sen vaihtaa nikotiinikorvausjuttuihin, sikiö altistuu vain nikotiinille, ei muille myrkyllisemmille aineille kuten häkä. Turha täällä nyt lähteä tupakoivien äitien lapsia yleistämään että heistä tulee jotain aivovammasia.


      • marriex
        edellinen kirjoitti:

        ian ekana tuli mieleen et ootko mahdollisesti HULLU? ainaki tuosta paasauksenmäärästä päätellen ei oo kaikki ihan kotona. en todellakaan tarvi sulta mitään saarnoja mitä tupakka aiheuttaa, koska olen lukenut siitä kyllä yllin kyllin. ja vaikka oletkin terveydenhuollon "ammattilainen" sinä et saatana voi tietää tuleeko siitä tupakasta lapselle jotain pysyvää haittaa vai ei. ne kaikki on oletuksia että saattaa tulla. ja se juoppoäitien hyysäämisellä tarkoitan sitä että niille järjestetään kyllä kaikkea mahdollista ja maksetaan kaikki ja silti ne ryyppää. tupakoitsijoille sanotaan että lopeta ja jos ei pysty niin sitten oot vaan huono ihminen, niin jos se tupaka niin vaarallista on niin ehkä joku pakkohoito siihenkin pitäs järjestää???miksköhän ei oo?varmaan siksi ettei se takaa sitä että lapsen elämä menee pilalle. kyllä tämä on toivottu ja suunniteltu lapsi ja kyllä olen siitä onnellinen,ja tuolla vitutuksella tarkotin sitä että koko raskaudenajan on ollut vittuuntunut olo,masentunu olo jne. kaikille ei varmaan tuu sitä "ooh miten ihanaa kaikki on ...vauvamasu..masuasukki..lässynlää", hormoonit varmaan jokaisella hyrrää tyylillään. ja mulla käy kans sun lapsias sääliksi, voin kuvitella millanen äiti sustakin tulee. ainakin ne varmaan kirosanat oppii hyvin. nii ja kaikkeen se hoitoalan työvoimapula johtaa ku joutuvat palkkaamaan tuommosia sekopäitä töihin. vielä lopuksi: en ole väittänyt muuta kuin että tähänasti kaikki ollut lapsella hyvin, ja kuten jo totesin kukapa sen tietää onko lapsi terve kun se syntyy. jopa sinäkin voit saada sairaan lapsen, mutta minä en oo niin sairas että toivon sitä kellekkään toisinku sinä.

        ...mutta kuulostaa kieltämättä hieman kummalta tuo sinun puolustelusi, siitä, että olet valinnut lastasi edes mahdollisesti vahingoittavan tien. Jos totta puutaan, vaikken paljoa ylipäätänsä itse kiroa, niin kyllä minullakin nostaa r-päitä suusta kun kuulen raskaana olevasta, tulevasta äidistä joka polttaa tupakkaa tietämättä miten vaikuttaa lapseen. Kyllähän sen kaikki tietää, että nikotiini ja häkä ovat myrkkyjä ja eivät tee kenellekkään hyvää- saatikka sellaiselle, jolla keuhkot eivät edes täyteen mittaansa kehittyneet. Jokainen toki itse valitsee tiensä, mutta on niin kurja ajatella, että pienet viattomat sitten mahdollisesti kärsivät näistä kieltämättä melko itsekkäistä valinnoista :(


      • jnejnejne
        menee täälläkin kirjoitti:

        en edes ole laskenut montako menee päivässä mutta yli aski varmastikkin. Eihän se varmasti hyvää vauvalle tee, mutta tähän asti kaikki on ollut loistavasti. eikä vauva ole ainakaan mulla mitenkään kouristellut mahassa (esim. ennen ultraa 2tupakkia---ei näyttänyt kouristelevan) sykkeet normaalit ja kuulema isohko vauva tulossa, että se siitä koosta sitten. vaikka raskaus oli suunniteltu ja toivottu en osaa vieläkään rv.34 ajatella että masussa on tosiaan vauva ja mitään äidillisiä tunteita ei ole hirveästi ollut. kai ne tulee sitten kun sen näkee. lähinnä krooninen vitutus kokoajan. aluksi itsekkin stressasin tupakanpoltosta, mutten enää edes jaksa. oma on päätökseni. ja en jaksa edes uskoa niihin pelotteluihin joista osa kuulostaakin ihan utopialta kuten esim "lapsesi ei saa koskaan lapsia jos poltat raskausaikana" "lapsestasi tulee huono koulussa" jne. ei ole pitänyt paikkaansa ainakaan niiden ihmisten kohdalla joita tunnen (siis joiden ollessa mahassa on poltettu). ja yleensä ne jotka saarnaavat tupakanpoltosta eivät ole itse edes koskaan polttaneet. alkoholisti/narkkari äitejä kyllä hyysätään ja puolustellaan, mutta tupakoiva äiti on mailman kamalin näky. näinköhän. ja se että onko lapsi terve, sitähän ei kukaan voi tietää poltti sitten tupakkaa tai ei.

        itse poltin raskauden ajan erittäin vaihtelevasti. välillä meni monta päivää ilman ja maksimissaan meni 15 per päivä. keskiarvo ois varmaan 5 röökiä päivässä. empä minäkään siitä paljon stressannut, varsinkaan kun molemmissa ultrissa näytti lapsi voivan oikeen hyvin.
        sitten tuli se päivä kun lapsi alkoi liikkua huonosti. viikkoja oli kasassa 31. ultrassa todettiin napavaltimon blokki ja pieni lapsi. sydänäänissä oli monotonisuutta ja ajoittain romahduksia. kiireellisellä sektiolla syntyi tyttöni maailmaan.
        kyselin lääkäriltä olenko aiheuttanut tämän tupakoinnillani. hän kertoi, että ei se ole ainakaan tilannetta auttanut, mutta ei varsinaisesti ollut mitään muuta kuin hieman isompi pisara meressä. mm. korkeaa verenpainettani hän piti tuhoisampana kuin tupakointia.
        en tiedä oliko tämä kertomus mitenkään opettavainen, ei sen ollut kai edes tarkoitus olla. yritän vain kertoa että..

        ultra ei aina kaikkea kerro

        lopettaa ei voi liian myöhään

        tupakointi raskauden aikana ei tarkoita automaattisesti sitä että saisit pienen, sairaan keskosen, mutta riskiä se lisää huomattavasti.

        tupakka on myrkkyä. paitsi sinulle, myös lapsellesi ja istukalle, joka mahdollistaa lapsesi elämän kohtusi sisällä.

        voin kertoa, että kaduin "pari" kertaa tupakointiani kun istuin keskoskaapin vieressä katsomassa kilon painoista tyttöäni.


    • i-niisu

      päättänyt jo aikoja sitten että röökin poltto loppuu jos tulen raskaaksi. olen polttanu noin 15 vuotta ja askin päivässä suunnilleen. joskus yrittäny lopettaa mutta huonolla menestyksellä. noh, kun sain tietää että raskaana ollaan ja ensimmäiset pahoinvoinnit alkoi, niin rööki jäi sen sileän tien. en edes miettinyt asiaa! jos tuntuu että pakko saada polttaa niin nikotiinipurkkaa olen jauhanut.
      eiköhän tuo ole aika yksilöllistä että kuka pystyy lopettamaan ja miten helposti. itse en ainakaan saarnaa niille jotka polttavat raskausaikana. lähinnä olen tyytyväinen itseeni että pystyin lopettamaan.

      • sitä pahoinvointia

        tule ollenkaan.itsekkin ajattelin että sittehän se loppuu..mut paskat.


      • ???
        sitä pahoinvointia kirjoitti:

        tule ollenkaan.itsekkin ajattelin että sittehän se loppuu..mut paskat.

        siis jos enne puoltaväliä on päässy irti tupakoinnista..ni onko vauvalle jo sitä enne tapahtunu jo kaikkea mahdollista??vai normalisoituuko kaikki ku lopettaa??
        mietin vain..


    • Anonyymi

      Mulla tuli yhtäkkii romahdus raskauden puolessa välissä. Mies teki ihme mökötyskohtauksia, muutto lähestyi, työasiat huoletti.... Enkä myöskään osannu ajatella tätä raskautta, että oikeesti oon raskaana. Kun palasin lomalta töihin niin aloin töissä käyttää nuuskaa. Ajattelin että eihän muutama haittaa. Että saan ajatuksia tasattua yms. Mutta siitä alkoi että kuukauden ajan käytin töissä. Ja nyt on hirvee morkkis että jos tulee kohtukuolema tai jos vauva on saanut jotain kehityshäiriöitä. Söin myös sushia pari päivää sitten ja pelottaa että nyt on listeria.

      Raskaana olo on vaan yllättävän rankkaa. Paino nousee, eikä se sais nousta. Monet asiat stressaa enemmän. Liikkuminen ei onnistu niinkuin ennen. Ei saa käyttää päihteitä eikä myöskään lääkkeitä. Kuitenkin töissä pitää käydä ja jaksaa ja hankkia Vauvalle tarvikkeita (ja nekin koittaa löytää jostain halvalla käytettynä kun mies ei ymmärrä kalliita rattaita). Ei saa nukuttua kunnolla, kun vatsa painaa, vauva potkii, pissittää.. Sitten koittaa jotenkin miestäkin saada mukaan näihin vauvakuvioihin.

      Tuntuu et joka paikassa annetaan niin rauhallinen kuva odottavista että kaikki vaan kestetään hymyissä suin. IG:n vaikuttajat on hoikka ja kauniit mamma vaatteet päällä.. Kaikki vaan nautiskelee raskaudesta samalla kun itse saa puol päivää kestäviä itkukohtauksia.

    • Anonyymi

      Kaikki sairaudet eivät näy heti.. Esimerkiksi jos purat kylpyhuoneen kaakeleita ilman suojavarusteita ja niissä todetaan olleen asbestia. Menet seuraavana päivänä lääkäriin joka tutkii ja antaa terveet paperit. Noh 10-20 vuotta kuluu ja sinulle alkaa tulla ongelmia hengityksessä. Menet lääkäriin jossa todetaan sinulla olevan Asbestoosi. Tälläin on turha syyttää sitä lääkäriä joka aikoinaan antoi puhtaat paperit! Sama voi olla tässätapauksessa jos juo tai polttaa raskauden aikana. Kaikki seuraamukset eivät näy silloin kuin lääkäri toteaa vauvan terveeksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe