Tuleeko _kaikille bulimikoille joitain fyysisiä haittoja, riippumatta siitä oletko oksentanut kaksi kuukautta vai kaksikymmentä vuotta? Ajattelin ennen, että olin ns. helppo tapaus, kun en bulimisen vuoteni aikana oksentanut kuin ehkä max 3 krt/vko, välillä en pariin kuukauteen. Nyt kun lueskelee bulimian aiheuttamia fyysisiä haittoja, niin tuntuu, että totta kai minullekin on jo jotain tapahtunut vaikkei merkkejä mistään vielä näykään. Miksi tämä sairaus tuhoaa niin monet??!! MIKSI?! Anteeksi avautumiseni. Kirjoittakaa mielellään myös joitain positiivisia juttuja jos vastailette, olen lukenut jo liikaakin vain näitä "voit saada koska tahansa sydänkohtauksen" -juttuja.
Voiko selvitä ilman fyysisiä haittoja?
10
5533
Vastaukset
- Haluan laihtua!
Ite en oo kauheen kauaa oksennellu, mutta oon huomannu että monesti tulee semmonen fiilis että nyt on pakko saada nää kalorit ulos. Olen btw 20 ja 169/72kg. Hyi! Ainoa mitä oon huomannu ni on kurkku ollu vähän kipee ja ummetusta...oksenna n. 3 kertaa viikossa..Varmaan pahenee ku ku muutan yksin asumaan. Mutta siis jos on hyvä oksentaa...ite tuskin ees oon...:D ni pitäs laihtua. Siitäkään ei varmuutta oo:D mutta siis tuskinpä muutaman kk jälkeen mitään pysyviä haittoja jää...voihan esim sairauden takia oksennella päivittäin (syöpähoidot tms.) Mutta vuoden säännöllinen oksentelu varmaan on jo tehnyt vahinkoa ainakin hampaille...Ehkä myös sisäisesti. Varmaan riippuu tosi paljon siitä, kuinka usein sitä tekee
- niinae
Itsekkin olen miettinyt kuinka paljon vahinkoa olen itselleni saanut parissa vuodessa aikaan, ja siksi olen jättänyt esim. hammaslääkäri käynnit suosiolla väliin. jossakin vaiheessa kai sinne olisi kuitenkin pakko mennä. Luulen että "vähemmälläkin" oksentamisella saa aikaan jonkinlaista pahaa, ei näistä sairauksista muuten niin kovin varoiteltaisi..ja itseaiheutettu oksentaminenhan ei kropalle ole hyväksi niin vähempikin (esim. "vain"3-4 kertaa viikossa) on silti liian paljon..
- =) =) ....
Olen oksentanut ton verran noin seitsemän vuotta ja nyt sain kaikki ihanat fyysiset haitat..Eli fyysiset haitat tulee ennemmin tai myöhemmin. Ensimmäinen oireeni oli noin kuuden vuoden jälkeen virtsankarkailu...sitten sydämmen tykytykset ja tällä hetkellä hampaistani lohkeilee paloja..onneksi olen hakenut apua ongelmaani ja parantuminen on alkanut. Toivon, että sinäkin haet apua ennen kuin päädyt samaan pisteeseen kuin minä..
- Samat täällä
Lisäksi vielä jatkuva huimaus ja väsymys. Ja se, että tää ei ole leikkauksella hoidettava virtsankarkailu vaan ns pakkokarkailu, johon ei toistaiseksi ole tehonnu mikään lääkekään eikä voida oikein mitenkään hoitaa :(
Tosi hauska loppuelämä... Ja sekin vielä, että loppujen lopuksi olen nyt oikeasti ylipainoinen :/ - Selviämme kaikki!
Samat täällä kirjoitti:
Lisäksi vielä jatkuva huimaus ja väsymys. Ja se, että tää ei ole leikkauksella hoidettava virtsankarkailu vaan ns pakkokarkailu, johon ei toistaiseksi ole tehonnu mikään lääkekään eikä voida oikein mitenkään hoitaa :(
Tosi hauska loppuelämä... Ja sekin vielä, että loppujen lopuksi olen nyt oikeasti ylipainoinen :/Kyllä niitä fyysisiä haittoja tulee ja ne on tosi salakavalia, kun ei niitä heti huomaa. Itsekin ajattelin vuoden sairastamisen jälkeen, että mikäs tässä.
Mutta sitten kun katsoo itseään tarkemmin, sen näkee. Hampaat ihan hirveät, lihaksisto aivan pilalla ja muutenkin puhti poissa.
19-vuotiaana miehen alkuna ajattelin viimein, että nyt riittää.
Lopullinen herääminen tuli, kun heräsin keskeltä metsää ja ajattelin, että mitäs minä tässä makaan oikein vesimontussa. Siihen olin näemmä pökertynyt aika kovan juoksemisen ja aliravitsemuksen vuoksi.
Sinä päivänä en sitten perheen kanssa ruokailtuani oksentanutkaan ja siitä se lähti. Yli kolme vuotta samaa oksentelua ja ahmintaa loppui osaltani onneksi siihen ja nyt olen ollut melkein vuoden oksentamatta.
Vähän pitkä ja sekava juttu tuli, mutta tärkeintä, mitä haluan sanoa, on se, että kaikki voivat tästä selvitä ja parantua, kunhan vain tahtoa riittää. - SomeHope
Selviämme kaikki! kirjoitti:
Kyllä niitä fyysisiä haittoja tulee ja ne on tosi salakavalia, kun ei niitä heti huomaa. Itsekin ajattelin vuoden sairastamisen jälkeen, että mikäs tässä.
Mutta sitten kun katsoo itseään tarkemmin, sen näkee. Hampaat ihan hirveät, lihaksisto aivan pilalla ja muutenkin puhti poissa.
19-vuotiaana miehen alkuna ajattelin viimein, että nyt riittää.
Lopullinen herääminen tuli, kun heräsin keskeltä metsää ja ajattelin, että mitäs minä tässä makaan oikein vesimontussa. Siihen olin näemmä pökertynyt aika kovan juoksemisen ja aliravitsemuksen vuoksi.
Sinä päivänä en sitten perheen kanssa ruokailtuani oksentanutkaan ja siitä se lähti. Yli kolme vuotta samaa oksentelua ja ahmintaa loppui osaltani onneksi siihen ja nyt olen ollut melkein vuoden oksentamatta.
Vähän pitkä ja sekava juttu tuli, mutta tärkeintä, mitä haluan sanoa, on se, että kaikki voivat tästä selvitä ja parantua, kunhan vain tahtoa riittää.Ihanan viestin kirjotit, tää auttaa parantumaan : ) Kiitos ja voimia sulle ja muille!
- entajuu.ooh
mulla on tällänen tilanne et oikeen en mitään syö ja sitten kun syön tulee sellane fiilis että pakko saada ruoka ulos ja meen oksentaa.... mulla on myös jatkuvaa pääkipua ja huimaa tosi usein.... oon 13 ja oksentaminen johtuu luultavasti siitä että mulle kokoajan huomautellaa mun painosta... :(
- hammasvaurio
Olet nuori. Hampaani pilanneena voin sanoa, että pudota painoa hitaasti ja terveellisesti (se on kuitenkin ainoa toimiva keino, kokemusta on!!!!!!)
Sinä voit muuttaa elintapoja terveellisemmiksi, suosia kuituja ja hyviä proteiineja (etenkin kana ja kala, joissa vähän rasvaa) Vaikeaa sanoa, miten perheessäsi syödään, mutta hyvillä hiilihydraateilla ja proteiineilla pääset jo pitkälle.
Bulimia pilaa elämäsi, kehosi, sosiaaliset suhteet pahimmillaan. Hampaat menevät vuodessa, parissa, kaliumarvot heittelevät ja saatat saada sydänkohtauksen. Syö siis terveellisesti ja liiku, se toimii :). Jos tuntuu vaikealta päästä yli tuosta kierteestä, puhu esimerkiksi terveydenhoitajalle. Eikös ruokatorvellekkin ollut siitä jotain haittaa? :o Haittoja löytyy moneen lähtöön,kun olen netistä lukenut D:
Itselläni ei ole vielä tuo bulimia pahassa vaiheessa,onneksi! Oksensin ensimmäisen kerran kai viimetalvena.
Olin kotsan kurssilla ja ahdisti sitten kun söin muka liian paljon siellä herkkuja,kotona sitte päätin kokeilla tahallista oksentamista...
Hyi kun naama meni ihan punaiseksi,silmät vuoti...
Mutta sen jälkeen olen aina satunnaisesti jatkanut tuota D:
saattaa olla kuukausienkin taukoja!
mutta tämän kesän aikana olen taas valitettavasti tehnyt tuota!!!!
söin,söin ja söin ja mielessäni ajatus: "eise haittaa vaikka vielä vähän ahmin,oksennan nää pois"
Olo ei kuitenkaa oo mikään paras oksentamisen jälkeen,mulle tulee vaa entistä ahistuneempi olo,semmone surullinen :o kurkussa semmone palantunne ja päätä alkaa sen jälkeen särkemään,nice!!
En tosiaan halua sairastua tuohon! pitäis vaa yrittää hillitä omat syömiset tai jos ei pysty hillihteen,ni sitte pitää vaa pakottaa ihtesä lenkille! ;)
oiski nii helppoa!!- DeadAlive
Sairastin bulimiaa 6-7 vuotta, ja olen parantunut siitä lopullisesti noin kuusi vuotta sitten. Mitä siitä jäi jäljelle:
Pahinta ovat "hampaat". Kiille mennyt, takahampaista osa mureni suuhun, etuhampaat liukenenevat vieläkin, paikat eivät kestä. Useampi ihminen on luullut minua pirinistiksi näiden takia, moni varmaan luulee vieläkin.
Sylkirauhasturvotusten jäljiltä minulle jäi selvät pussit tuonne leuan seudulle. Jos olisin aikoinaan voinut valita, painanko kymmenen kiloa enemmän vai näyttääkö naamani laihanakin ihan lerpahtaneelta, olisin kyllä ottanut ne kilot.
Kärsin vieläkin aika rankoista ruoansulatusvaivoista, mille ei löydy selitystä. Vatsani saattaa turvota pahimmillaan yhdestä suupalasta. Se on kivikova pallo ja tekee kipeää, vaatteet eivät mahdu päälle.
Epäilen että hormonaalisista häiriöistä johtuen en voi koskaan tulla raskaaksi. En ole kyllä yrittänytkään, mutta kyllä niin olisi pitänyt jo tapahtua.
No, aika paljon ollaan kuitenkin tultu eteenpäin bulimia-ajoista. Tässä muutamia sairaudenaikaisia oireita mitä muistan:
- turvotus.. naamassa, kaulassa, vatsassa, raajoissa
- silmien verestys (oksentaminen rikkoi pieniä verisuonia)
- iho helvetin huonossa kunnossa, paikoin ihan kuiva, paikoin finneillä
- vatsakivut, pahimmillaan niin että tippui seisaaltaan maahan tiukkaan sikiöasentoon, myös verenvuotoa ulostaessa
- kurkku aina kipeä ja turvonnut, ääni madaltui
- hampaat tulikin jo mainittua.. vihlovaa kipua, mutta ei pokkaa mennä lekuriin
- huimaus, taju lähti lukemattomia kertoja
- migreeni paheni, muistan ainakin kolme sellaista kohtausta mihin luulin kuolevani, perinteinen päänsärky oli jatkuvaa
- lihasmassan kato
- jatkuva, syvä väsymys
Tuossa siis vain niitä oireita, mitkä tulkitsisin suoraan bulimiasta johtuviksi fyysisiksi oireksi. Masennusoireiden lista on pitkä ja surullinen..
Kunpa tämä herättäisi jonkun vasta sairautensa alkuvaiheessa olevan huomaamaan miten pahaa jälkeä sillä voikaan saada aikaan. Syömishäiriöistä puhuttaessa erotetaan aina anoreksia ja bulimia toisistaan, vaikka kyse on oikeastaan saman sairauden erityyppisestä oirehdinnasta. Minunkin syömishäiriööni kuului sekä anorektisia että bulimisia kausia. Ikävää ajatella, että jos olisin oirehtinut pääasiassa anorektisesti, olisin luultavasti saanut herkemmin apua enkä olisi ehkä ehtinyt tuhota itseäni tälläiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408