Tapio Puolimatka on kirjoittanut paljon tämän palstan aihepiiriä sivuavaa kirjallisuutta. Itse en ole hänen teoksiaan lukenut, mutta olen lukenut joitakin kirja-arvioita ja katsonut hänen haastattelun TV7:sta.
Jos ymmärsin oikein, niin Puolimatkan keskeisin argumentti on, että tieteen paradigmana toimiva metodologinen ateismi tarjoaa epävarman pohjan tieteelliselle tutkimukselle.
Tarkemmin sanottuna tieteessä ei tehdä mitään esioletuksia jumalista tms., eli siinä mielessä tiede pohjaa tyhjän päälle. Tämän tyhjän päälle on sitten kerätty valtava määrä havaintoja ja niistä tehtyjä päätelmiä.
Olenko ymmärtänyt Puolimatkan oikein vai väärin? Vai olenko missannut jonkun tärkeän pointin?
Puolimatkan argumentit
37
1512
Vastaukset
- Puolimatka
Niin saat muutamankin keskustelun aiheesta. Nyt jo tyhjiin kaluttu luu: tyhjää puhetta.
- säälijäsi
Oletko nyt ihan varmasti lukenut kaiken Puolimatkan haukkumisen ja huhaaksi noteeraamisen? On ihailtavaa näiden kirjoitusten jälkeen kirjoittaa, kuten kirjoitit.
Muut haukkuvat--> sinä uskot sen --> sinä kerrot asian olevan looppuun kaluttu. Oi sinua viisas ihminen. - Puolimatkalainen
säälijäsi kirjoitti:
Oletko nyt ihan varmasti lukenut kaiken Puolimatkan haukkumisen ja huhaaksi noteeraamisen? On ihailtavaa näiden kirjoitusten jälkeen kirjoittaa, kuten kirjoitit.
Muut haukkuvat--> sinä uskot sen --> sinä kerrot asian olevan looppuun kaluttu. Oi sinua viisas ihminen."Oletko nyt ihan varmasti lukenut kaiken Puolimatkan haukkumisen ja huhaaksi noteeraamisen?"
Tuskin.
"On ihailtavaa näiden kirjoitusten jälkeen kirjoittaa, kuten kirjoitit."
Ironiaako? Jokainenhan voi itse tutkia aiheesta käydyt keskustelut täällä ja muualla ja tehdä omat johtopäätöksenä. Miten itse ajattelit tehdä?
"Muut haukkuvat--> sinä uskot sen --> sinä kerrot asian olevan looppuun kaluttu."
Just näin.
"Oi sinua viisas ihminen."
Kiitos, oletko itse asiasta jotain mieltä vai pelkäätkö jonkun säälittelijän reaktioita?
- ....
Jep, pieni väärinkäsitys paistaa itselleni.
"Tarkemmin sanottuna tieteessä ei tehdä mitään esioletuksia jumalista tms., eli siinä mielessä tiede pohjaa tyhjän päälle. Tämän tyhjän päälle on sitten kerätty valtava määrä havaintoja ja niistä tehtyjä päätelmiä."
Nimenomaan jokaisen ihmisen perusolettamukset ohjaavat jokaista ihmistä, myöskin tieteentekijää. Kaikki perustuu johonkin olettamukseen, kukaan ei katsele norsunluutornista havaintoja "puhtaasti". Tieteen perusolettamus on se, että Jumalaa ei ole tai ainakaan hänestä ei voida mitään tietää. Tiedettä lähdetään tekemään siitä perusolettamuksesta, että kaikki on selitettävissä naturalistisin keinoin. Tämä tosin usein sekoitetaan "tiedoksi", eikä tiedosteta sen uskonomaisuutta. Tämä on sitten aivan yleisesti tiedostettua tieteenfilosofiassa, positivismin myytti alkoi murtua jo 1950-luvulla.
Puolimatka haluaisi sitten, tieteenfilosofiaan vedoten, että tieteen naturalistiset rajanvetokriteerit avattaisiin, ja näin tiedettä voitaisiin tehdä vaikka teistisestä perusolettamuksesta. Tiede ei pohjaa tyhjän päälle, se pohjaa naturalistisen ateismin/agnostismin päälle, ja Puolimatka haluaa että se voisi pohjautua myös teismin päälle. Mikä on sitten teismiin pohjautuvaa tiedettä, onkin sitte yleisin vastaväite tähän."Puolimatka haluaa että se voisi pohjautua myös teismin päälle."
Miksi, ja mitä sillä pitäisi saavuttaa? Millätavalla jumalan olemassaolon mahdollisuuden huomioonotto vaikuttaisi lopputulokseen, jos oletetaan että kyseessä ei ole Discovery instituutin kiila stategia.
Sama tulos sitä saavutetaan kumarretaan sitte vaikka mekkaan päin, vai lujetaanko raamattua vai palvotaanko osiris jumalaa... Jos tutkimustyö on rehellistä, ja se ei pertute kreationisti tapaan valehteluun, vääristelyyn ja harhaanjohtamiseen.- Ristinkaataja
"Tieteen perusolettamus on se, että Jumalaa ei ole tai ainakaan hänestä ei voida mitään tietää."
"Perusolettamus" on vääristävä termi, koska se antaa kuvan puolueellisuudesta. Sitähän hihhulit haluavat, eli muodostaa ateismista sellaisen kuvan, että se olisi yhtä puolueellisen kanta kuin teismi on. Asia ei kuitenkaan ole niin. Onko keijukaisuskon puute tieteessä yhtä puolueellinen kanta kuin keijukaisusko? Tiede lähtee siitä, että todistamatonta ei oleteta olemassaolevaksi.
Jumalan pitäminen tieteellisesti olemattomana ei ole puolueellinen kanta, vaan nimenomaan puolueeton kanta. Niin kauan kuin jumalasta ei ole todisteita, jumalan pitäminen tieteellisesti olemattomana on tieteen tekemisen edellytys. Jos siirrytään vastakohtaan, eli aletaan uskomaan, että jumala on olemassa, muuttuu tiede puolueelliseksi.
"Tiedettä lähdetään tekemään siitä perusolettamuksesta, että kaikki on selitettävissä naturalistisin keinoin."
Ei helvetissä lähdetä. Et tiedä tieteen metodista paskaakaan kun tuollaista skeidaa kirjoitat. Ei tieteessä oteta kantaa siihen, että onko jotain yliluonnollista olemassa. Keskeinen pointti tieteessä on se, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä.
"että tieteen naturalistiset rajanvetokriteerit avattaisiin"
Että uskomus Jahve -nimisestä jumalolennosta saatisiin mukaan tieteeseen. LOL!
"ja näin tiedettä voitaisiin tehdä vaikka teistisestä perusolettamuksesta."
Silloin se ei olisi tiedettä enää, vaan uskontoa. - vauhdissa..
Ristinkaataja kirjoitti:
"Tieteen perusolettamus on se, että Jumalaa ei ole tai ainakaan hänestä ei voida mitään tietää."
"Perusolettamus" on vääristävä termi, koska se antaa kuvan puolueellisuudesta. Sitähän hihhulit haluavat, eli muodostaa ateismista sellaisen kuvan, että se olisi yhtä puolueellisen kanta kuin teismi on. Asia ei kuitenkaan ole niin. Onko keijukaisuskon puute tieteessä yhtä puolueellinen kanta kuin keijukaisusko? Tiede lähtee siitä, että todistamatonta ei oleteta olemassaolevaksi.
Jumalan pitäminen tieteellisesti olemattomana ei ole puolueellinen kanta, vaan nimenomaan puolueeton kanta. Niin kauan kuin jumalasta ei ole todisteita, jumalan pitäminen tieteellisesti olemattomana on tieteen tekemisen edellytys. Jos siirrytään vastakohtaan, eli aletaan uskomaan, että jumala on olemassa, muuttuu tiede puolueelliseksi.
"Tiedettä lähdetään tekemään siitä perusolettamuksesta, että kaikki on selitettävissä naturalistisin keinoin."
Ei helvetissä lähdetä. Et tiedä tieteen metodista paskaakaan kun tuollaista skeidaa kirjoitat. Ei tieteessä oteta kantaa siihen, että onko jotain yliluonnollista olemassa. Keskeinen pointti tieteessä on se, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä.
"että tieteen naturalistiset rajanvetokriteerit avattaisiin"
Että uskomus Jahve -nimisestä jumalolennosta saatisiin mukaan tieteeseen. LOL!
"ja näin tiedettä voitaisiin tehdä vaikka teistisestä perusolettamuksesta."
Silloin se ei olisi tiedettä enää, vaan uskontoa.Mikä riehuja sinä olet? Kysymys oli selventää Puolimatkan argumentaatiota, ja kerroin siitä. Sitten sinä tulet riehumaan minulle. Riehu Puolimatkalle jos on pakko riehua. Miehen yksi erikoisala on muuten tieteenfilosofia. Mutta näköjään sinä olet tässä pätevämpi.
"Ei helvetissä lähdetä. Et tiedä tieteen metodista paskaakaan kun tuollaista skeidaa kirjoitat. Ei tieteessä oteta kantaa siihen, että onko jotain yliluonnollista olemassa. Keskeinen pointti tieteessä on se, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä."
1. Onko ihan pakko olla noin vihainen? Ihan rauhassa, pysyttäisiin asiassa.
2. Kerroin siis, mitä Puolimatka krjoittaa suurinpiirtein.
3. Ero ontologiseen ja metodologiseen naturalismiin on hyvin keinotekoinen. Käytännössä metodologinen naturalismikin lähtee selittämään maailmaa vain naturalistisin keinoin,
koska "vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä." - Ristinkaataja
vauhdissa.. kirjoitti:
Mikä riehuja sinä olet? Kysymys oli selventää Puolimatkan argumentaatiota, ja kerroin siitä. Sitten sinä tulet riehumaan minulle. Riehu Puolimatkalle jos on pakko riehua. Miehen yksi erikoisala on muuten tieteenfilosofia. Mutta näköjään sinä olet tässä pätevämpi.
"Ei helvetissä lähdetä. Et tiedä tieteen metodista paskaakaan kun tuollaista skeidaa kirjoitat. Ei tieteessä oteta kantaa siihen, että onko jotain yliluonnollista olemassa. Keskeinen pointti tieteessä on se, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä."
1. Onko ihan pakko olla noin vihainen? Ihan rauhassa, pysyttäisiin asiassa.
2. Kerroin siis, mitä Puolimatka krjoittaa suurinpiirtein.
3. Ero ontologiseen ja metodologiseen naturalismiin on hyvin keinotekoinen. Käytännössä metodologinen naturalismikin lähtee selittämään maailmaa vain naturalistisin keinoin,
koska "vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä.""Kysymys oli selventää Puolimatkan argumentaatiota, ja kerroin siitä."
Jos tarkoituksesi oli selventää mitä Puolimatka tarkoittaa, se olisi kannattanut tehdä selväksi kirjoittamalla esim. "Puolimatka väittää että...". Kirjoitit aivan kuin esittelisit omia mielipiteitäsi. Nukuitko kenties äidinkielen tunneilla?
"Miehen yksi erikoisala on muuten tieteenfilosofia. Mutta näköjään sinä olet tässä pätevämpi."
Silloin ollaan kyllä erittäin heikoilla, kun itse argumenttien sijaan vedotaan argumenttien esittäjän pätevyyteen. Aivan kuin professorin titteli antaisi täydet valtuudet puhua paskaa.
"koska "vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä.""
Etkö ole sitä mieltä, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä? Jos et, olen erittäin kiinnostuntu saamaan tietooni miten yliluonnollisen integroiminen tieteeseen parantaa tieteen selitysvoimaa. - ...
Ristinkaataja kirjoitti:
"Kysymys oli selventää Puolimatkan argumentaatiota, ja kerroin siitä."
Jos tarkoituksesi oli selventää mitä Puolimatka tarkoittaa, se olisi kannattanut tehdä selväksi kirjoittamalla esim. "Puolimatka väittää että...". Kirjoitit aivan kuin esittelisit omia mielipiteitäsi. Nukuitko kenties äidinkielen tunneilla?
"Miehen yksi erikoisala on muuten tieteenfilosofia. Mutta näköjään sinä olet tässä pätevämpi."
Silloin ollaan kyllä erittäin heikoilla, kun itse argumenttien sijaan vedotaan argumenttien esittäjän pätevyyteen. Aivan kuin professorin titteli antaisi täydet valtuudet puhua paskaa.
"koska "vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä.""
Etkö ole sitä mieltä, että vain naturalistisin keinoin on mielekästä tehdä tiedettä? Jos et, olen erittäin kiinnostuntu saamaan tietooni miten yliluonnollisen integroiminen tieteeseen parantaa tieteen selitysvoimaa.Kannattaisi katsoa mihin annetaan vastaus näillä keskustelupalstoilla. Ei tämä ole mikään virallinen referaatti tai kommentaaripalsta vaan keskustelufoorumi. Katsos vaikka tämän topicin aloitus. Vastasin siihen.
Vetoaminen auktoriteettiin (Puolimatka) on mielestäni vahvempi argumentti kuin vetoaminen ristinkaatajan tunneväittämiin. - Ristinkaataja
... kirjoitti:
Kannattaisi katsoa mihin annetaan vastaus näillä keskustelupalstoilla. Ei tämä ole mikään virallinen referaatti tai kommentaaripalsta vaan keskustelufoorumi. Katsos vaikka tämän topicin aloitus. Vastasin siihen.
Vetoaminen auktoriteettiin (Puolimatka) on mielestäni vahvempi argumentti kuin vetoaminen ristinkaatajan tunneväittämiin."Kannattaisi katsoa mihin annetaan vastaus näillä keskustelupalstoilla. Ei tämä ole mikään virallinen referaatti tai kommentaaripalsta vaan keskustelufoorumi. Katsos vaikka tämän topicin aloitus. Vastasin siihen."
Mitä sekoilet? Kirjoitit päin vittua eikä se selityksillä muuksi muutu. Ei lukijan pidä alkaa meedioiksi selvittääkseen mitä kirjoittaja tarkoittaa. Jos ei teksti aukea ilman meedion kykyjä, on vika kirjoittajassa. - keskustelija3
"Tiede ei pohjaa tyhjän päälle, se pohjaa naturalistisen ateismin/agnostismin päälle, ja Puolimatka haluaa että se voisi pohjautua myös teismin päälle. Mikä on sitten teismiin pohjautuvaa tiedettä, onkin sitte yleisin vastaväite tähän. "
Näkeekö Puolimatka tässä jonkun ongelman? Leisola on sanonut jotain sentapaista, että naturalismi supistaa sitä kenttää, josta etsimme ratkaisuja. Onko Puolimatkalla tässä jokin samantapainen ajatus? En tosin itse ymmärrä tätä Leisolan väitettäkään, koska mitä lisäarvoa naturalismin hylkääminen tuo esim. luonnontieteille?
Ainoa mahdollinen lisäarvo, jonka itse näen on, että se voi oikeuttaa antamaan havainnoille uusia tulkintoja.
Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta??? - vanha-kissa
keskustelija3 kirjoitti:
"Tiede ei pohjaa tyhjän päälle, se pohjaa naturalistisen ateismin/agnostismin päälle, ja Puolimatka haluaa että se voisi pohjautua myös teismin päälle. Mikä on sitten teismiin pohjautuvaa tiedettä, onkin sitte yleisin vastaväite tähän. "
Näkeekö Puolimatka tässä jonkun ongelman? Leisola on sanonut jotain sentapaista, että naturalismi supistaa sitä kenttää, josta etsimme ratkaisuja. Onko Puolimatkalla tässä jokin samantapainen ajatus? En tosin itse ymmärrä tätä Leisolan väitettäkään, koska mitä lisäarvoa naturalismin hylkääminen tuo esim. luonnontieteille?
Ainoa mahdollinen lisäarvo, jonka itse näen on, että se voi oikeuttaa antamaan havainnoille uusia tulkintoja.
Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta???keskustelija3 kirjoittaa:
"Ainoa mahdollinen lisäarvo, jonka itse näen on, että se voi oikeuttaa antamaan havainnoille uusia tulkintoja."
Noin minä asian näen. Mutta samalla tullaan ongelmiin siinä, että jollain tapaa niitä uusiakin tulkintoja pitäisi rajata - mihin sitten perustetaan mikä tulkinta olisi enemmän oikeassa kuin joku toinen?
Nykyisinhän tulkintojen arvottaminen toistensa suhteen tulle siitä, kuinka hyvin tulkinnat vastaavat tehtyjä havaintoja ja miten tulkinnat suhteutuvat hyviksi havaittujen periatteiden suhteen (ts. vaikka Ockhamin partaveitsi ja Humen giljotiini).
"Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta??? "
No, minusta se saavutettava "konkretia" on ne "havainnot" joita naturalistisella metodologialla jää havaitsematta - eli jumaluudet voidaan ujuttaa tieteeseen.
Se taas on minusta paluuta tieteen menneisyyteen, jonnekin sinne keskiaikaan. - ....
keskustelija3 kirjoitti:
"Tiede ei pohjaa tyhjän päälle, se pohjaa naturalistisen ateismin/agnostismin päälle, ja Puolimatka haluaa että se voisi pohjautua myös teismin päälle. Mikä on sitten teismiin pohjautuvaa tiedettä, onkin sitte yleisin vastaväite tähän. "
Näkeekö Puolimatka tässä jonkun ongelman? Leisola on sanonut jotain sentapaista, että naturalismi supistaa sitä kenttää, josta etsimme ratkaisuja. Onko Puolimatkalla tässä jokin samantapainen ajatus? En tosin itse ymmärrä tätä Leisolan väitettäkään, koska mitä lisäarvoa naturalismin hylkääminen tuo esim. luonnontieteille?
Ainoa mahdollinen lisäarvo, jonka itse näen on, että se voi oikeuttaa antamaan havainnoille uusia tulkintoja.
Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta???"Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta??? "
Sinäpähän sen sanoit. Heidän pointti on käsittääkseni juuri se, että jos tarkastelemme asioita vain yhdestä näkökulmasta, emme ole rehellisiä ja avoimia totuudenetsijöitä. Koska elämän syntyyn yms liittyvät suuret kysymykset ovat ratkaisemattomia, he haluaisivat, että tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä. Tähän sitten tulee usein vastaus "aukkojen jumala sinne mitä tiede ei ole vielä selvittänyt!", mutta en näkisi asiaa ihan noinkaan. Jos kysymys on, mistä universumi sai alkunsa, mistä elämä, mitä on tietoisuus, niin miksei asiaa voisi tieteenkin piirissä tutkia myös siitä lähtökohdasta, että yliluonnollinen voima on kaiken takana. Ihmismielen järjellisyys ei olekaan sattumien summa (ja luonnonvalinnan nykyinen huippu) vaan itse tarkoitus alusta asti. Tälläinen lähtökohta otettaisiin mukaan tieteeseen, ja sitä voitaisiin tehdä nykyisen mallin rinnalla. - vanha-kissa
.... kirjoitti:
"Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta??? "
Sinäpähän sen sanoit. Heidän pointti on käsittääkseni juuri se, että jos tarkastelemme asioita vain yhdestä näkökulmasta, emme ole rehellisiä ja avoimia totuudenetsijöitä. Koska elämän syntyyn yms liittyvät suuret kysymykset ovat ratkaisemattomia, he haluaisivat, että tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä. Tähän sitten tulee usein vastaus "aukkojen jumala sinne mitä tiede ei ole vielä selvittänyt!", mutta en näkisi asiaa ihan noinkaan. Jos kysymys on, mistä universumi sai alkunsa, mistä elämä, mitä on tietoisuus, niin miksei asiaa voisi tieteenkin piirissä tutkia myös siitä lähtökohdasta, että yliluonnollinen voima on kaiken takana. Ihmismielen järjellisyys ei olekaan sattumien summa (ja luonnonvalinnan nykyinen huippu) vaan itse tarkoitus alusta asti. Tälläinen lähtökohta otettaisiin mukaan tieteeseen, ja sitä voitaisiin tehdä nykyisen mallin rinnalla..... kirjoitti:
"Heidän pointti on käsittääkseni juuri se, että jos tarkastelemme asioita vain yhdestä näkökulmasta, emme ole rehellisiä ja avoimia totuudenetsijöitä. "
Tuota noin, millä logiikalla ja mihin perustuen sitten voimme valita näkökulmat?
Naturalistisessa metodologiassa se näkökulma perustuu siihen, että voimme ylipäätään tehdä havaintoja ja ne luotettavat havainnot on tästä havaittavasta maailmasta. Jokainen tässä havaittavassa maailmassa tapahtuva asia on havaittavan maailman osa.
Mitäpä se yliluonnollinen sitten tuo lisää tähän havaittavaan maailmaan?
Minusta on rehellisempää tunnustaa havaintomme ja havainnointikykymme rajat ennemmin kuin ruveta etsimään selityksiä ja näkökulmia sellaisesta, josta emme voi tehdä havaintoja (joita yliluonnolliset tekijät ovat, määritelmällisesti).
Jos olet eri mieltä, niin miten teet eron esim. Jumalan, Shivan tai spaghettimonsterin väillä selittämässä joku nykyisin epäselvä asia? Millä perustelet valintasi?
"Koska elämän syntyyn yms liittyvät suuret kysymykset ovat ratkaisemattomia, he haluaisivat, että tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä. "
Ovatko ne ratkaisemattomia? Vai ovatko ne tällä hetkellä ratkaisua vailla, koska meillä ei vielä ole tietoa asian ratkaisemiseksi?
"Tähän sitten tulee usein vastaus "aukkojen jumala sinne mitä tiede ei ole vielä selvittänyt!", mutta en näkisi asiaa ihan noinkaan."
Voisit selittää hiukan laajemmin, miksi et näe sitä "aukkojen jumalana"?
"Jos kysymys on, mistä universumi sai alkunsa, mistä elämä, mitä on tietoisuus, niin miksei asiaa voisi tieteenkin piirissä tutkia myös siitä lähtökohdasta, että yliluonnollinen voima on kaiken takana."
Miten teet tutkimusta siitä, josta et saa havaintoja? Miten voit varmistua siitä, että havaintosi ovat todellisia havaintoja ja niihin voi luottaa? Kun ratkaiset nuo kysymykset, harkitsen vakavasti metodologisesta naturalismista luopumista.
"Ihmismielen järjellisyys ei olekaan sattumien summa (ja luonnonvalinnan nykyinen huippu) vaan itse tarkoitus alusta asti. "
Tjaa, joskus kyllä ihmisen toiminta antaa aihetta epäillä ihmismielen järjellisyyttä. Kuten tässä kreationismi-evoluutioteoria debatissa on aika usein tullut eteen.
Voisitko harkita myös sellaista näkökulmaa, että ihmismielen järjellisyys juontuukin siitä, että luotettavien havaintojen tekeminen meidän ulkoisesta todellisuudestamme on meidän elinehtomme. Esim. jos et havaitse ja tunnista vaaratilannetta, voi menehtyä tai loukkaantua pahoin.
"Tälläinen lähtökohta otettaisiin mukaan tieteeseen, ja sitä voitaisiin tehdä nykyisen mallin rinnalla. "
Mitä tieteen periaatteita ja pelisääntöjä pitäisi sitten muuttaa, jotta tuo olisi mahdollista? Mikä on se konkretia, mikä tuosta seuraisi? - ...........
.... kirjoitti:
"Tästä tulikin seuraavanlainen ahaa elämys: onkohan Puolimatkan/Leisolan pointti se, että jos havaintoihin saa liittää teismistä peräisin olevia tulkintoja, niin silloin voidaan saavuttaa jotain konkreettista, mikä jää nykytieteeltä huomaamatta??? "
Sinäpähän sen sanoit. Heidän pointti on käsittääkseni juuri se, että jos tarkastelemme asioita vain yhdestä näkökulmasta, emme ole rehellisiä ja avoimia totuudenetsijöitä. Koska elämän syntyyn yms liittyvät suuret kysymykset ovat ratkaisemattomia, he haluaisivat, että tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä. Tähän sitten tulee usein vastaus "aukkojen jumala sinne mitä tiede ei ole vielä selvittänyt!", mutta en näkisi asiaa ihan noinkaan. Jos kysymys on, mistä universumi sai alkunsa, mistä elämä, mitä on tietoisuus, niin miksei asiaa voisi tieteenkin piirissä tutkia myös siitä lähtökohdasta, että yliluonnollinen voima on kaiken takana. Ihmismielen järjellisyys ei olekaan sattumien summa (ja luonnonvalinnan nykyinen huippu) vaan itse tarkoitus alusta asti. Tälläinen lähtökohta otettaisiin mukaan tieteeseen, ja sitä voitaisiin tehdä nykyisen mallin rinnalla."tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä"
Kyse ei Puolimatkalla ole siitä, että voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi "teistisiä selityksiä" vaan "teistinen selitys". Vaikka Puolimatka yrittää ajaa tieteen avoimuutta, hän itseasiassa yrittää ajaa vain ja ainoastaan omaa jumalaansa tieteeseen mukaan, sellaiseenkin jossa jumalilla ei ole mitään tekemistä. Puolimatka ei ole kovin montaa kertaa hehkuttanut että Zeus tai Allah voi olla maailmankaikkeuden luoja.
Edelleen kuitenkaan mikään ei estä Puolimatkaa tai Leisolaa tekemästä tiedettä teistisestä näkökulmasta. Jos teistinen tiede, joka ottaa lähtökohdaksi Jahven, saa aikaan parempia tuloksia kuin perinteinen tiede, se ajaa perinteisen tieteen ohi. Miksi näin ei tehdä? Miksei Leisola tai Puolimatka tee tutkimusta teistisistä lähtökohdista? - keskustelija3
........... kirjoitti:
"tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä"
Kyse ei Puolimatkalla ole siitä, että voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi "teistisiä selityksiä" vaan "teistinen selitys". Vaikka Puolimatka yrittää ajaa tieteen avoimuutta, hän itseasiassa yrittää ajaa vain ja ainoastaan omaa jumalaansa tieteeseen mukaan, sellaiseenkin jossa jumalilla ei ole mitään tekemistä. Puolimatka ei ole kovin montaa kertaa hehkuttanut että Zeus tai Allah voi olla maailmankaikkeuden luoja.
Edelleen kuitenkaan mikään ei estä Puolimatkaa tai Leisolaa tekemästä tiedettä teistisestä näkökulmasta. Jos teistinen tiede, joka ottaa lähtökohdaksi Jahven, saa aikaan parempia tuloksia kuin perinteinen tiede, se ajaa perinteisen tieteen ohi. Miksi näin ei tehdä? Miksei Leisola tai Puolimatka tee tutkimusta teistisistä lähtökohdista?"Miksei Leisola tai Puolimatka tee tutkimusta teistisistä lähtökohdista? "
Jos olen kärryillä ko. herrojen ajatuksista, niin he pyrkivät markkinoimaan teististä tiedettä naturalistisen tieteen rinnalle. Ilmeisesti heidän tavoite on, että kun suuri joukko tieteentekijöistä vakuuttuu teistisen tieteen eduista, niin tuloksia alkaa syntymään. Ilmeisesti tällä hetkellä tilanne on se, että muut kuin heidän kaltaiset pioneerit eivät ymmärrä teismin mahdollisesti tieteeseen tuomaa lisäarvoa. Juuri tämän lisäarvon puolesta he propagoivat.
Tehdään nyt selväksi, että itselläni ei ole hajuakaan mitä tuo lisäarvo voisi olla. Enkä siis ole propagoimassa heidän visioiden puolesta. - ...
vanha-kissa kirjoitti:
.... kirjoitti:
"Heidän pointti on käsittääkseni juuri se, että jos tarkastelemme asioita vain yhdestä näkökulmasta, emme ole rehellisiä ja avoimia totuudenetsijöitä. "
Tuota noin, millä logiikalla ja mihin perustuen sitten voimme valita näkökulmat?
Naturalistisessa metodologiassa se näkökulma perustuu siihen, että voimme ylipäätään tehdä havaintoja ja ne luotettavat havainnot on tästä havaittavasta maailmasta. Jokainen tässä havaittavassa maailmassa tapahtuva asia on havaittavan maailman osa.
Mitäpä se yliluonnollinen sitten tuo lisää tähän havaittavaan maailmaan?
Minusta on rehellisempää tunnustaa havaintomme ja havainnointikykymme rajat ennemmin kuin ruveta etsimään selityksiä ja näkökulmia sellaisesta, josta emme voi tehdä havaintoja (joita yliluonnolliset tekijät ovat, määritelmällisesti).
Jos olet eri mieltä, niin miten teet eron esim. Jumalan, Shivan tai spaghettimonsterin väillä selittämässä joku nykyisin epäselvä asia? Millä perustelet valintasi?
"Koska elämän syntyyn yms liittyvät suuret kysymykset ovat ratkaisemattomia, he haluaisivat, että tieteen piirissä voitaisiin ottaa ratkaisumalliksi teistisiä selityksiä. "
Ovatko ne ratkaisemattomia? Vai ovatko ne tällä hetkellä ratkaisua vailla, koska meillä ei vielä ole tietoa asian ratkaisemiseksi?
"Tähän sitten tulee usein vastaus "aukkojen jumala sinne mitä tiede ei ole vielä selvittänyt!", mutta en näkisi asiaa ihan noinkaan."
Voisit selittää hiukan laajemmin, miksi et näe sitä "aukkojen jumalana"?
"Jos kysymys on, mistä universumi sai alkunsa, mistä elämä, mitä on tietoisuus, niin miksei asiaa voisi tieteenkin piirissä tutkia myös siitä lähtökohdasta, että yliluonnollinen voima on kaiken takana."
Miten teet tutkimusta siitä, josta et saa havaintoja? Miten voit varmistua siitä, että havaintosi ovat todellisia havaintoja ja niihin voi luottaa? Kun ratkaiset nuo kysymykset, harkitsen vakavasti metodologisesta naturalismista luopumista.
"Ihmismielen järjellisyys ei olekaan sattumien summa (ja luonnonvalinnan nykyinen huippu) vaan itse tarkoitus alusta asti. "
Tjaa, joskus kyllä ihmisen toiminta antaa aihetta epäillä ihmismielen järjellisyyttä. Kuten tässä kreationismi-evoluutioteoria debatissa on aika usein tullut eteen.
Voisitko harkita myös sellaista näkökulmaa, että ihmismielen järjellisyys juontuukin siitä, että luotettavien havaintojen tekeminen meidän ulkoisesta todellisuudestamme on meidän elinehtomme. Esim. jos et havaitse ja tunnista vaaratilannetta, voi menehtyä tai loukkaantua pahoin.
"Tälläinen lähtökohta otettaisiin mukaan tieteeseen, ja sitä voitaisiin tehdä nykyisen mallin rinnalla. "
Mitä tieteen periaatteita ja pelisääntöjä pitäisi sitten muuttaa, jotta tuo olisi mahdollista? Mikä on se konkretia, mikä tuosta seuraisi?"Voisitko harkita myös sellaista näkökulmaa, että ihmismielen järjellisyys juontuukin siitä, että luotettavien havaintojen tekeminen meidän ulkoisesta todellisuudestamme on meidän elinehtomme. Esim. jos et havaitse ja tunnista vaaratilannetta, voi menehtyä tai loukkaantua pahoin."
Kyllä voin ja olen harkinnutkin. Olen myös harkinnut monia muitakin mielenfilosofian teorioita. Oletko sinä taas harkinnut muita kuin evolutiotiivisen selitysmallin ihmisjärjelle? Mielestäni se on ihan käypä hypoteesi, mutta siinä on suuria ongelmia, joita perusevolutionisti ei näytä ymmärtävän. Kysymykset "mikä on tietoisuuden intentionaalisuus?" ja "miten looginen voi tulla tyhjästä?" sivuutetaan ikäänkuin ratkaistuina sanomalla "evoluutio teki sen". Kuitenkin tietoisuuden intentionaalisuus, sen kyky viitata itsensä ulkopuolelle, on vielä tänäkin päivänä mielenfilosofien pulmana. Tietokonemetaforat, konnektionismit ja behavioristien selitykset tietoisuudesta ovat kiinnostavia, mutta mitään ratkaisua ne eivät ole tarjonneet. Vygotskyn malli ihmisen psyyken synnystä läpeensä sosiaalisena ja historiallisena kehityksen tuloksena on saanut tuulta purjeisiinsa, ja tämä on myös evolutionistien suosima tietoisuuden kehityksen malli. Neuropsykologia tutkii kyllä aivojen rakennetta ja on tehnytkin mielenkiintoisia tutkimuksia, mutta tietoisuuden ongelma pysyy ratkaisemattomana. Sinunkin darwinistinen ratkaisu tietoisuudelle on mielestäni liian naiivi. Itse ajattelen asiaa omien olettamuksieni takaa, ja näin pidän tietoisuutta Jumalan kuvana luodun ihmisen sieluna. Ei kovin muodissa oleva näkemys, mutta en kylläkään ole yksin tässä. Tietoisuuden intentionaalisuus pysyy ongelmana. Ja olen siis kyllä miettinyt eri vaihtoehtoja.
Ja vielä ns teistisen tieteen konkretiasta pitää sanoa, etten todellakaan tiedä. Se olisi enemmän vaihtoehtoista tulkintaa, kuin mitään uutta metodologiaa. Tässä olen samaa mieltä, että Puolimatka jättää tämän hieman abstraktille tasolle. - vanha-kissa
... kirjoitti:
"Voisitko harkita myös sellaista näkökulmaa, että ihmismielen järjellisyys juontuukin siitä, että luotettavien havaintojen tekeminen meidän ulkoisesta todellisuudestamme on meidän elinehtomme. Esim. jos et havaitse ja tunnista vaaratilannetta, voi menehtyä tai loukkaantua pahoin."
Kyllä voin ja olen harkinnutkin. Olen myös harkinnut monia muitakin mielenfilosofian teorioita. Oletko sinä taas harkinnut muita kuin evolutiotiivisen selitysmallin ihmisjärjelle? Mielestäni se on ihan käypä hypoteesi, mutta siinä on suuria ongelmia, joita perusevolutionisti ei näytä ymmärtävän. Kysymykset "mikä on tietoisuuden intentionaalisuus?" ja "miten looginen voi tulla tyhjästä?" sivuutetaan ikäänkuin ratkaistuina sanomalla "evoluutio teki sen". Kuitenkin tietoisuuden intentionaalisuus, sen kyky viitata itsensä ulkopuolelle, on vielä tänäkin päivänä mielenfilosofien pulmana. Tietokonemetaforat, konnektionismit ja behavioristien selitykset tietoisuudesta ovat kiinnostavia, mutta mitään ratkaisua ne eivät ole tarjonneet. Vygotskyn malli ihmisen psyyken synnystä läpeensä sosiaalisena ja historiallisena kehityksen tuloksena on saanut tuulta purjeisiinsa, ja tämä on myös evolutionistien suosima tietoisuuden kehityksen malli. Neuropsykologia tutkii kyllä aivojen rakennetta ja on tehnytkin mielenkiintoisia tutkimuksia, mutta tietoisuuden ongelma pysyy ratkaisemattomana. Sinunkin darwinistinen ratkaisu tietoisuudelle on mielestäni liian naiivi. Itse ajattelen asiaa omien olettamuksieni takaa, ja näin pidän tietoisuutta Jumalan kuvana luodun ihmisen sieluna. Ei kovin muodissa oleva näkemys, mutta en kylläkään ole yksin tässä. Tietoisuuden intentionaalisuus pysyy ongelmana. Ja olen siis kyllä miettinyt eri vaihtoehtoja.
Ja vielä ns teistisen tieteen konkretiasta pitää sanoa, etten todellakaan tiedä. Se olisi enemmän vaihtoehtoista tulkintaa, kuin mitään uutta metodologiaa. Tässä olen samaa mieltä, että Puolimatka jättää tämän hieman abstraktille tasolle.... kirjoitti:
"Olen myös harkinnut monia muitakin mielenfilosofian teorioita. "
Tuota noin, mitä tarkoitat mielenfilosofialla? En ole oikein kartalla nyt.
"Oletko sinä taas harkinnut muita kuin evolutiotiivisen selitysmallin ihmisjärjelle? "
Vähän vaikea puhua "ihmisjärjestä" kun sitä ei ole kunnolla määriteltykään. Minusta "järki" on abstraktio tietylle tavalle ajatella ja se ei todellakaan ole mitenkään yksikäsitteinen.
"Kysymykset "mikä on tietoisuuden intentionaalisuus?" ja "miten looginen voi tulla tyhjästä?" sivuutetaan ikäänkuin ratkaistuina sanomalla "evoluutio teki sen". "
Tietoisuuden intentionaalisuus ilmeisesti tarkoittaa, mitä?
Looginen sitäpaitsi ei tule tyhjästä vaan asioiden vuorovaikutuksista. Logiikka on taas kerran abstraktio asioiden luokitteluille ja käytettäville säännöille ko. luokitteluiden käsittelemisessä.
Toiseksi, "ihmisjärki" on itseensäkietoutuva määritelmä, koska meillä ei ole mitään vertailukohtaa, jota me voisimme tarkastella _ihmisjärjen_ulkopuolelta_. Hermeneuttinen ongelma, meillä.
" Sinunkin darwinistinen ratkaisu tietoisuudelle on mielestäni liian naiivi. "
Saattaa olla. En vain oikein näe mitään keinoa paeta tuota lähtökohtaa, että mietimme ihmisjärjen olemusta ihmisjärjellämme. Voimme toki projisoida ongelmamme itsemme ulkopuolelle, mutta se projisiokin on ihmisjärkemme tuote.
"Tietoisuuden intentionaalisuus pysyy ongelmana. "
Onko se ongelma vain sen vuoksi, että teemme itse siitä ongelman?
- Apo-Calypso
Tämä on myös minun käsitykseni. Puolimatka ei kuitenkaan halua/osaa kertoa, miten jumalan/jumalien sisällyttäminen tieteeseen lisäisi tieteen selitysvoimaa, eikä hän myöskään halua/osaa kertoa, kuinka em. "jumalia" edes voitaisiin ottaa huomioon tieteessä.
Hän *yrittää* kuitenkin kaupustella "Älykästä Suunnittelua" tieteenä, mikä antaa aika omituisen kuvan ao. hemmon objektiivisuudesta "Tieteen filosofina" sekä yleisesti hänen pätevyydestään yliopiston professorina.
Toivottavasti hän ei sentään kuvittele, että kullakin uskonnolla tulisi olla ihan ikioma, toisistaan poikkeava tieteensä.
On tietenkin mahdollista, että hän kuvittelee oman uskonnollisen kulttinsa "jumalan" olevan tuo "ykkösjumala", eikä muista uskonnoista ja niiden jumalista tarvitse välittää... - Akkad
Puolimatka voisi kertoa miten tiede olisi parempaa, jos tieteelliseen metodiin kiinnitetään purkalla jumalaoletus...
- Mr.K.A.T.
"Sattuman teorialla" eli kvanttikenttäteorialla saadaan hyvin lähelle totuutta eli
elektronin anomaalisen magneettimomentin arvo
electron magnetic moment anomaly
a_e=1.159 652 181 11(74) x 10-3
(=erittäin tarkasti)
Mites Jumala-oletuksen kanssa tarkennetaan muka tuosta ?
Sitä ennen puheet on pelkkiä puheita, väreitä tyhjässä ilmassa.. - Anteeksi että ajattelen
"Tarkemmin sanottuna tieteessä ei tehdä mitään esioletuksia jumalista tms., eli siinä mielessä tiede pohjaa tyhjän päälle. Tämän tyhjän päälle on sitten kerätty valtava määrä havaintoja ja niistä tehtyjä päätelmiä."
Puolimatka vain unohtaa, että tiede ei ole mitään norsunluutornissa filosofointia, vaan tieteen tuloksia myös sovelletaan. Se että meillä on kännyköitä, ydinvoimaloita, Mars-luotaimia, syöpälääkkeitä, aurinkokennoja jne jne kertoo, että jotain oleellista on ymmärretty oikeinkin.
Toinen asia joka jo tuossa mainittiin on se, että Puolimatka ei osaa sanoa yhtään mitään parannusta tieteelliseen menetelmään. Käytännössä Puolimatka haluaa vain jonkun takaportin, jonka varjolla voi kyseenalaistaa hänen uskonsa kanssa ristiriidassa olevat tieteen havainnot.- keskustelija3
"Toinen asia joka jo tuossa mainittiin on se, että Puolimatka ei osaa sanoa yhtään mitään parannusta tieteelliseen menetelmään. Käytännössä Puolimatka haluaa vain jonkun takaportin, jonka varjolla voi kyseenalaistaa hänen uskonsa kanssa ristiriidassa olevat tieteen havainnot. "
Puolimatka siis pyrkii vetämään mattoa tieteellisen tiedon alta kyseenalaistamalla sen absoluuttisen luotettavuuden. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, koska tieteellisen metodin tuottama tieto on vain LUOTETTAVIN tämän hetkinen näkemys siitä, miten asiat ovat.
Mutta onko tämä hänen ainoa antinsa? Hänhän on kirjoittanut satoja sivuja tekstejä.
- Mr.K.A.T.
------------------------------
...
Juttuhan on niin että Puolimatkasta on ollut useampikin keskustelu. Puolimatkan kannattajat ovat kuitenkin ainoastaan pystyneet toistamaan, mitä hän sanoi - eivät kumoamaan Puolimatkan horinoita vastaan nostettuja vasta-argumentteja.
...
* * *
Puolimatkalla on sinällään ihan näppärä ajatusrakennelma, jolla on kuitenkin sama ongelma kun useimmilla tällaisilla kollaaseilla, jotka on rakennettu eri ajattelijoiden tuotteista leikkaa ja liimaa-menetelmällä. Se nimittäin pitää vettä huonommin kuin katiska.
Kaikkia hänen epäjohdonmukaisuuksiaan ei voi mahduttaa yhteen viestiin, joten otan tässä esille yhden, eli ajatuksen siitä että tiede tarvitsee toimiakseen uskoa persoonalliseen luojajumalaan.
Puolimatkan argumentaatiossa tuntuu olevan hyvin keskeisellä sijalla tieteenfilosofinen ongelma. Puolimatka myöntää että tiede nojaa havaintoihin ja kokeellisuuteen, ei esim. auktoriteettiin, abstraktiin päättelyyn tai perimätietoon. Tämä tieteen lähtökohta on kuitenkin hänen mukaansa hyvin ongelmallinen.
Havaintoihin pohjaava lähestymistapa nimittäin edellyttää, että havaintoihin pitää voida luottaa. Muussa tapauksessa tieteen filosofinen perusta lepää tyhjän päällä. Eli Puolimatkan sanoin ”ateistinen (=naturalistinen) tiede on itsensä kieltävää.”
Tässä kohdin Puolimatka tarjoaa avuksi Alvin Plantingan ratkaisua, eli uskoa persoonalliseen luojajumalaan, joka on luonnut havainnot vastaamaan todellisuutta. Ottamalla tällainen luojajumala perustaksi, tämä tieteenfilosofinen ongelma ratkaistaan ja voimme luottaa havaintoihin pohjaavan tieteen olevan tukevalla perustalla.
Muuten hyvä, mutta pieleen menee niin että ryskyy.
Ensinnäkin kysymys havaintojen luotettavuudesta ei ole tieteen ongelma vaan tieteenfilosofinen ongelma. Nämä eivät ole sama asia. Tieteenfilosofia ei ole niinkään osa tiedettä, vaan metatiedettä, pohdintaa siitä mistä tieteessä ja sen harjoittamisessa on kyse ja millaisin edellytyksin tiedettä voidaan tehdä. Tällä kentällä on paljon teoreettisia ongelmia ja mielenkiintoisia pohdintoja, joilla ei ole mitään käytännön seurauksia itse tieteen kentällä.
On aivan totta, että tiede ottaa lähtökohdakseen, että havaintojen pohjalta voidaan saada luotettavaa tietoa todellisuudesta. Ei tämä ole mikään salaisuus, eikä ainakaan mikään skandaali. Kun viimeksi katsoin, saatoimme tämän lähestymistavan ansiosta lähettää luotaimen Marsiin ja kartoittaa ihmisen genomin. Se onko esim. Mars-luotain tai geeniterapia filosofisesti kestävällä pohjalla on tieteen kannalta yhdentekevää – ja luvalla sanoen koko kysymys on hieman koominen.
Toiseksi tämä Plantingan-Puolimatkan ratkaisu havaintojen luotettavuuden filosofisen ongelmaan ei ratkaise mitään. Se ainoastaan korvaa yhden havaintoihin pohjaamattoman lähtöoletuksen toisella.
Emme ehkä voi todistaa havaintojen luotettavuutta havainnoilla itsellään. Mutta me voimme aivan hyvin ottaa lähtöoletuksesi, että havaintomme ovat luotettavia. (Missä lukee että tieteellä ei saisi olla lähtöoletuksia..?) Tämä on jopa suorempi reitti, kun olettaa toinen havaintojen perusteella todentamaton väite, eli jumalan olemassaolo. jotta voimme olettaa toisen, eli havaintojen luotettavuuden.
Eli Puolimatkan pohdintojen taustalta paljastuu seuraavat lähestymistavat:
1. Tiede > Oletetaan että havaintomme ovat luotettavia
2. ”Teistinen tiede” > Oletetaan persoonallinen luojajumala, minkä pohjalta voimme olettaa että havaintomme ovat luotettavia
Kummassakin tapauksessa oletetaan, mutta jälkimmäisessä tapauksessa itse asiassa oletetaan enemmän.
---------------------------------
http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=267817- keskustelija3
"Tässä kohdin Puolimatka tarjoaa avuksi Alvin Plantingan ratkaisua, eli uskoa persoonalliseen luojajumalaan, joka on luonnut havainnot vastaamaan todellisuutta. Ottamalla tällainen luojajumala perustaksi, tämä tieteenfilosofinen ongelma ratkaistaan ja voimme luottaa havaintoihin pohjaavan tieteen olevan tukevalla perustalla. "
Tämä selvitti aika paljon, kiitos. Siis luojajumala uskosta seuraa, ettei tarvitse uskoa, että havainnot kertovat todellisuudesta sellaisena kuin se on. Minusta tämä kuulostaa siltä, että Puolimatka/Plantinga leimaa tieteellisen metodin vastaavanlaiseksi uskoksi, kuin teismin. - ole luotu
keskustelija3 kirjoitti:
"Tässä kohdin Puolimatka tarjoaa avuksi Alvin Plantingan ratkaisua, eli uskoa persoonalliseen luojajumalaan, joka on luonnut havainnot vastaamaan todellisuutta. Ottamalla tällainen luojajumala perustaksi, tämä tieteenfilosofinen ongelma ratkaistaan ja voimme luottaa havaintoihin pohjaavan tieteen olevan tukevalla perustalla. "
Tämä selvitti aika paljon, kiitos. Siis luojajumala uskosta seuraa, ettei tarvitse uskoa, että havainnot kertovat todellisuudesta sellaisena kuin se on. Minusta tämä kuulostaa siltä, että Puolimatka/Plantinga leimaa tieteellisen metodin vastaavanlaiseksi uskoksi, kuin teismin.Mielestäni havaintoja ei ole luotu vastaamaan todellisuutta, vaan aistit, joilla saamme tietoa todellisuudesta, on luotu sellaisiksi, että voimme luottaa niiden kautta saatuihin havaintoihin todellisuudesta.
- vanha-kissa
ole luotu kirjoitti:
Mielestäni havaintoja ei ole luotu vastaamaan todellisuutta, vaan aistit, joilla saamme tietoa todellisuudesta, on luotu sellaisiksi, että voimme luottaa niiden kautta saatuihin havaintoihin todellisuudesta.
"Mielestäni havaintoja ei ole luotu vastaamaan todellisuutta, vaan aistit, joilla saamme tietoa todellisuudesta, on luotu sellaisiksi, että voimme luottaa niiden kautta saatuihin havaintoihin todellisuudesta."
Voimmeko luottaa ja miksi voimme luottaa siihen, että aistimme on a) luotu ja b) luotu luotettavaksi?
Mihin voimme yo. käistykset perustaa? Oletuksiin? - muodostuu aivoissa
vanha-kissa kirjoitti:
"Mielestäni havaintoja ei ole luotu vastaamaan todellisuutta, vaan aistit, joilla saamme tietoa todellisuudesta, on luotu sellaisiksi, että voimme luottaa niiden kautta saatuihin havaintoihin todellisuudesta."
Voimmeko luottaa ja miksi voimme luottaa siihen, että aistimme on a) luotu ja b) luotu luotettavaksi?
Mihin voimme yo. käistykset perustaa? Oletuksiin?Havaintommehan perustuvat ensin näkemiseen "aivoissa" ja sitten muodostamme käsityksen näkemisestämme sen kautta, mihin uskomme.
Ennen syntiinlankeemusta mies ja nainen olivat alasti, ilman häpeää, mutta eivät kyenneet tähän enää lankeemuksen jälkeen. Jotain siis tapahtui näköjärjestelmässä.
Voimme uskoa luotuihin aisteihin, niiden luotettavuus on sidoksissa ihmisen itsetuntemukseen syntiinlankenneena ja lunastettuna. - vanha-kissa
muodostuu aivoissa kirjoitti:
Havaintommehan perustuvat ensin näkemiseen "aivoissa" ja sitten muodostamme käsityksen näkemisestämme sen kautta, mihin uskomme.
Ennen syntiinlankeemusta mies ja nainen olivat alasti, ilman häpeää, mutta eivät kyenneet tähän enää lankeemuksen jälkeen. Jotain siis tapahtui näköjärjestelmässä.
Voimme uskoa luotuihin aisteihin, niiden luotettavuus on sidoksissa ihmisen itsetuntemukseen syntiinlankenneena ja lunastettuna."Havaintommehan perustuvat ensin näkemiseen "aivoissa" ja sitten muodostamme käsityksen näkemisestämme sen kautta, mihin uskomme. "
Tuota, kyllä ja ei. Kaikki aistihavainnot saavat tulkintansa aivoissa, mutta nyt sotket havainointiin myös tulkintaa.
Ihmisen aistihavaintoihin voidaan vaikuttaa monellakin eri tapaa, mutta ei se tarkoita vielä sitä että havainnot eivät voisi olla objektiivisia.
"Ennen syntiinlankeemusta mies ja nainen olivat alasti, ilman häpeää, mutta eivät kyenneet tähän enää lankeemuksen jälkeen. Jotain siis tapahtui näköjärjestelmässä. "
Kaunis taru, mutta taru silti. Alastomuus on oikeastaan luonnollinen asia eikä monet ihmiset tunne lainkaan häpeää alastomuudestaan. Alastomuuden kokeminen häpällisenä on kultuurillinen ominaisuus. Vrt. suomalaiset saunassa.
Sillä ei ole mitään tekemistä näköjärjestelmän kanssa vaan sen kanssa, miten asiat tulee arvotetuksi (mikä taas pohjaa kultuuriin ja sieltä nouseviin käsityksiin).
"Voimme uskoa luotuihin aisteihin, niiden luotettavuus on sidoksissa ihmisen itsetuntemukseen syntiinlankenneena ja lunastettuna. "
En voi sanoa tuohon edes höpöhöpö, koska tuo lause ei sitten kertakaikkiaan aukene minulle. Itseasiassa tuossa pohjimmiltaan väität, että ihmisen aistit ovat luotettavia koska uskot niiden olevan luotettavia - mikä minusta on kehäpäätelmä.
- Mr.K.A.T.
Uskonnonfilosofian tutkija Leo Näreaho ja uskontotieteilijä Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskuksesta kertovat Skepsis-lehdessä miksi Puolimatkan vaatimukset perusteettomia, jopa vaarallisia, miksi ID on umpikuja ja miksi teologisesti Puolimatka liukastelee ohuella jäällä ja miksi perususkomukset eivät määrää johtopäätöksiä.
"Erilaisista uskonnollisista lähtökohdista olevat ihmiset tulevat saman pöydän ääreen ja he kaikki pystyvät keskustelemaan keskenään, koska jokainen noudattaa tieteelliseen argumentaation pelisääntöjä.
– Tähän pitäisi pyrkiä eikä siihen, että meillä on naturalistien lahkot, kristittyjen lahkot ja feministien lahkot, jotka kaikki tekevät omaa tiedettään. Kukaan ei keskustele keskenään, koska kaikilla on oikeus luottaa omiin perususkomuksiinsa. Tämä ei johda mihinkään.
Puolimatkan mukaan tiede on ainoa tie totuuteen ja jotta päästäisiin totuuteen, Jumala pitää ottaa mukaan. Mieluummin Ketola näkisi niin, että tiedettä tehdään tieteellisten metodien mukaisesti kurinalaisesti noudattaen siihen kuuluvia argumentaation sääntöjä, mutta kun työ on tehty, sen merkityksestä ja tuloksista voidaan esittää laajempia maailmankatsomuksellisia, metafyysisiä kysymyksiä.
...
Kun tieteeseen tuodaan oma agenda mukaan, kun annetaan lupa sille, että nyt tieteen tekemistämme ohjaavat nämä kauniit ja ihanat, ideologiset premissit, mennään yleensä metsään.
...
– En tiedä kuinka Venäjällä kävi, mutta kun Lysenkon teorioita otettiin käyttöön Kiinassa Mao Tsetungin aikana, eräiden arvioiden mukaan 30–40 miljoonaa ihmistä kuoli nälkään. Ei siis ole pikku juttu, jos annamme itsellemme luvan tehdä ideologisesti värittynyttä tai motivoitunutta tiedettä."
http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-1-jarvinen2.html- peliin mukaan?
"Kun tieteeseen tuodaan oma agenda mukaan, kun annetaan lupa sille, että nyt tieteen tekemistämme ohjaavat nämä kauniit ja ihanat, ideologiset premissit, mennään yleensä metsään."
Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana. Hän haluaisi, että tieteen rajanvetokriteerejä muutettaisiin, ja antaa hyvät tieteenfilosofiset perustelut tälle. Näidenkin kavereiden puheista saa tunteen tälläisestä "puhtaasta tieteestä", ilman olettamuksia norsuunluutornissa, mutta tämä positivistinen myytti on juuri se, mitä vastaan Puolimatka taistelee. Myyttihän on jo kumottu tieteenfilosofiassa aikapäivät, mutta sen vaikutus näkyy silti nykyäänkin hyvinkin koulutettujen ihmisten puheissa. Eli luullaan että tiede on pyyteetöntä ja puhdasta, vaikka näin ei voi olla, ihmistä ohjaa aina hänen perimmäiset olettamuksensa yms. Tämä mielestäni se suurin ongelma Puolimatkan ymmärtämisessä, hän puhuu ihmisluonnon perimmäisistä rajoista filosofiselta kannalta, ja tätä useat maallikot eivät tahdo käsittää, vaan sanovat että "nyt fundamentalisti haluaa jumalansa meidän puhtaaseen tieteeseen".
No, mitä pahaa sitten on siinä, että on ennakko-oletuksia, onko sitä kukaan kieltänytkään, ehkä nykyään tieteenpiirissä ei. Mutta positivismin myytti vapaasta ja puhtaasta tieteestä elää kyllä aika vahvasti kansan keskuudessa. Sinä annoit hyvän vastauksen tuossa Puolimatkan agendaan, olisi mielenkiintoista, jos esittäisit vastaväitteesi Puolimatkalle itselleen. Minäkin voisin kerran hänen kirjansa lukeneena ja niistä osittain vaikuttuneena hänen näkökulmiaan puolustaa, mutta eihän se olisi mitään siihen verrattuna, että haastaisit itse Puolimatkan. Olisi kiinnostavaa nähdä mitä hän vastaisi. Nyt vaan pystyyn joku avoin tilaisuus, "Skepsis vs Puolimatka - huuhaata vaiko ei?", niin nähtäisiin oikeasti kumman argumentit ovat kestävämpiä. Käsittääkseni Puolimatka juuri haluaa ja kerjää keskustelua, kun taas Skepsis antoi miehelle huuhaa-palkinnon, ja sitten vaikenee, ja peruu tulonsakin väittelyihin, missä kyseinen herra on mukana.
Tai lähetäs kuule tuo viestisi Puolimatkalle hänen kotisivujensa kautta. Siellä on valmis yhteydenottolomake. Eiköhän Puolimatka itse pysty puolustamaan kantaansa - jos hänen kantansa on kestävä. Sittenhän se nähtäisiin. - Haili Kvolifaid
peliin mukaan? kirjoitti:
"Kun tieteeseen tuodaan oma agenda mukaan, kun annetaan lupa sille, että nyt tieteen tekemistämme ohjaavat nämä kauniit ja ihanat, ideologiset premissit, mennään yleensä metsään."
Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana. Hän haluaisi, että tieteen rajanvetokriteerejä muutettaisiin, ja antaa hyvät tieteenfilosofiset perustelut tälle. Näidenkin kavereiden puheista saa tunteen tälläisestä "puhtaasta tieteestä", ilman olettamuksia norsuunluutornissa, mutta tämä positivistinen myytti on juuri se, mitä vastaan Puolimatka taistelee. Myyttihän on jo kumottu tieteenfilosofiassa aikapäivät, mutta sen vaikutus näkyy silti nykyäänkin hyvinkin koulutettujen ihmisten puheissa. Eli luullaan että tiede on pyyteetöntä ja puhdasta, vaikka näin ei voi olla, ihmistä ohjaa aina hänen perimmäiset olettamuksensa yms. Tämä mielestäni se suurin ongelma Puolimatkan ymmärtämisessä, hän puhuu ihmisluonnon perimmäisistä rajoista filosofiselta kannalta, ja tätä useat maallikot eivät tahdo käsittää, vaan sanovat että "nyt fundamentalisti haluaa jumalansa meidän puhtaaseen tieteeseen".
No, mitä pahaa sitten on siinä, että on ennakko-oletuksia, onko sitä kukaan kieltänytkään, ehkä nykyään tieteenpiirissä ei. Mutta positivismin myytti vapaasta ja puhtaasta tieteestä elää kyllä aika vahvasti kansan keskuudessa. Sinä annoit hyvän vastauksen tuossa Puolimatkan agendaan, olisi mielenkiintoista, jos esittäisit vastaväitteesi Puolimatkalle itselleen. Minäkin voisin kerran hänen kirjansa lukeneena ja niistä osittain vaikuttuneena hänen näkökulmiaan puolustaa, mutta eihän se olisi mitään siihen verrattuna, että haastaisit itse Puolimatkan. Olisi kiinnostavaa nähdä mitä hän vastaisi. Nyt vaan pystyyn joku avoin tilaisuus, "Skepsis vs Puolimatka - huuhaata vaiko ei?", niin nähtäisiin oikeasti kumman argumentit ovat kestävämpiä. Käsittääkseni Puolimatka juuri haluaa ja kerjää keskustelua, kun taas Skepsis antoi miehelle huuhaa-palkinnon, ja sitten vaikenee, ja peruu tulonsakin väittelyihin, missä kyseinen herra on mukana.
Tai lähetäs kuule tuo viestisi Puolimatkalle hänen kotisivujensa kautta. Siellä on valmis yhteydenottolomake. Eiköhän Puolimatka itse pysty puolustamaan kantaansa - jos hänen kantansa on kestävä. Sittenhän se nähtäisiin."Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana."
Ja kaikkien muiden pointti on, että Puolimatkan pointti on jeesushumpan levittäminen. Ja jostain syystä Puolimatka luulee, että homma ei ole papeilla tarpeeksi hyvin hanskassa, joten hän on päättänyt lisätä lusikkansa soppaan. - Apo-Calypso
peliin mukaan? kirjoitti:
"Kun tieteeseen tuodaan oma agenda mukaan, kun annetaan lupa sille, että nyt tieteen tekemistämme ohjaavat nämä kauniit ja ihanat, ideologiset premissit, mennään yleensä metsään."
Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana. Hän haluaisi, että tieteen rajanvetokriteerejä muutettaisiin, ja antaa hyvät tieteenfilosofiset perustelut tälle. Näidenkin kavereiden puheista saa tunteen tälläisestä "puhtaasta tieteestä", ilman olettamuksia norsuunluutornissa, mutta tämä positivistinen myytti on juuri se, mitä vastaan Puolimatka taistelee. Myyttihän on jo kumottu tieteenfilosofiassa aikapäivät, mutta sen vaikutus näkyy silti nykyäänkin hyvinkin koulutettujen ihmisten puheissa. Eli luullaan että tiede on pyyteetöntä ja puhdasta, vaikka näin ei voi olla, ihmistä ohjaa aina hänen perimmäiset olettamuksensa yms. Tämä mielestäni se suurin ongelma Puolimatkan ymmärtämisessä, hän puhuu ihmisluonnon perimmäisistä rajoista filosofiselta kannalta, ja tätä useat maallikot eivät tahdo käsittää, vaan sanovat että "nyt fundamentalisti haluaa jumalansa meidän puhtaaseen tieteeseen".
No, mitä pahaa sitten on siinä, että on ennakko-oletuksia, onko sitä kukaan kieltänytkään, ehkä nykyään tieteenpiirissä ei. Mutta positivismin myytti vapaasta ja puhtaasta tieteestä elää kyllä aika vahvasti kansan keskuudessa. Sinä annoit hyvän vastauksen tuossa Puolimatkan agendaan, olisi mielenkiintoista, jos esittäisit vastaväitteesi Puolimatkalle itselleen. Minäkin voisin kerran hänen kirjansa lukeneena ja niistä osittain vaikuttuneena hänen näkökulmiaan puolustaa, mutta eihän se olisi mitään siihen verrattuna, että haastaisit itse Puolimatkan. Olisi kiinnostavaa nähdä mitä hän vastaisi. Nyt vaan pystyyn joku avoin tilaisuus, "Skepsis vs Puolimatka - huuhaata vaiko ei?", niin nähtäisiin oikeasti kumman argumentit ovat kestävämpiä. Käsittääkseni Puolimatka juuri haluaa ja kerjää keskustelua, kun taas Skepsis antoi miehelle huuhaa-palkinnon, ja sitten vaikenee, ja peruu tulonsakin väittelyihin, missä kyseinen herra on mukana.
Tai lähetäs kuule tuo viestisi Puolimatkalle hänen kotisivujensa kautta. Siellä on valmis yhteydenottolomake. Eiköhän Puolimatka itse pysty puolustamaan kantaansa - jos hänen kantansa on kestävä. Sittenhän se nähtäisiin."Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana. Hän haluaisi, että tieteen rajanvetokriteerejä muutettaisiin, ja antaa hyvät tieteenfilosofiset perustelut tälle. "
Tieteenkin tieteessä on mukana "oma agenda". Se agenda on se, että tieteen ulkopuolelle suljetaan se, mitä ei voi objektiivisesti tutkia ja havainnoida.
Puolimatka haluaisi, että tiede alkaisi uudelleen harrastamaan keskustelua "kuinka monta enkeliä mahtuu tanssimaan neulan kärjelle" - tasolla. - tai kaksi
peliin mukaan? kirjoitti:
"Kun tieteeseen tuodaan oma agenda mukaan, kun annetaan lupa sille, että nyt tieteen tekemistämme ohjaavat nämä kauniit ja ihanat, ideologiset premissit, mennään yleensä metsään."
Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana. Hän haluaisi, että tieteen rajanvetokriteerejä muutettaisiin, ja antaa hyvät tieteenfilosofiset perustelut tälle. Näidenkin kavereiden puheista saa tunteen tälläisestä "puhtaasta tieteestä", ilman olettamuksia norsuunluutornissa, mutta tämä positivistinen myytti on juuri se, mitä vastaan Puolimatka taistelee. Myyttihän on jo kumottu tieteenfilosofiassa aikapäivät, mutta sen vaikutus näkyy silti nykyäänkin hyvinkin koulutettujen ihmisten puheissa. Eli luullaan että tiede on pyyteetöntä ja puhdasta, vaikka näin ei voi olla, ihmistä ohjaa aina hänen perimmäiset olettamuksensa yms. Tämä mielestäni se suurin ongelma Puolimatkan ymmärtämisessä, hän puhuu ihmisluonnon perimmäisistä rajoista filosofiselta kannalta, ja tätä useat maallikot eivät tahdo käsittää, vaan sanovat että "nyt fundamentalisti haluaa jumalansa meidän puhtaaseen tieteeseen".
No, mitä pahaa sitten on siinä, että on ennakko-oletuksia, onko sitä kukaan kieltänytkään, ehkä nykyään tieteenpiirissä ei. Mutta positivismin myytti vapaasta ja puhtaasta tieteestä elää kyllä aika vahvasti kansan keskuudessa. Sinä annoit hyvän vastauksen tuossa Puolimatkan agendaan, olisi mielenkiintoista, jos esittäisit vastaväitteesi Puolimatkalle itselleen. Minäkin voisin kerran hänen kirjansa lukeneena ja niistä osittain vaikuttuneena hänen näkökulmiaan puolustaa, mutta eihän se olisi mitään siihen verrattuna, että haastaisit itse Puolimatkan. Olisi kiinnostavaa nähdä mitä hän vastaisi. Nyt vaan pystyyn joku avoin tilaisuus, "Skepsis vs Puolimatka - huuhaata vaiko ei?", niin nähtäisiin oikeasti kumman argumentit ovat kestävämpiä. Käsittääkseni Puolimatka juuri haluaa ja kerjää keskustelua, kun taas Skepsis antoi miehelle huuhaa-palkinnon, ja sitten vaikenee, ja peruu tulonsakin väittelyihin, missä kyseinen herra on mukana.
Tai lähetäs kuule tuo viestisi Puolimatkalle hänen kotisivujensa kautta. Siellä on valmis yhteydenottolomake. Eiköhän Puolimatka itse pysty puolustamaan kantaansa - jos hänen kantansa on kestävä. Sittenhän se nähtäisiin."Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana."
Yhtä en ymmärrä, eli mikä agenda on piilotettu metodologiseen materialismiin?
Ja käsittääkseni metodologinen materialismi onnistuu välttämään positivismin kuopan, vai oletko eri mieltä? - ...
tai kaksi kirjoitti:
"Puolimatkan pointti nyt vain on, että tieteessä on nyt jo oma agenda mukana."
Yhtä en ymmärrä, eli mikä agenda on piilotettu metodologiseen materialismiin?
Ja käsittääkseni metodologinen materialismi onnistuu välttämään positivismin kuopan, vai oletko eri mieltä?"Yhtä en ymmärrä, eli mikä agenda on piilotettu metodologiseen materialismiin?"
öö..Oliskohan materialismi? (Ja tietyllä tapaa mielestäni ateismikin, vaikka se kielletäänkin..)
"Ja käsittääkseni metodologinen materialismi onnistuu välttämään positivismin kuopan, vai oletko eri mieltä?"
Olen hieman. Perustavammatkin tosiasiat ovat tulkittuja. Tiedolla on aina intressi. Georg Lukacsin ja Jurgen Habermasin kritiikki empirismiä ja positivismia kohtaan pätee vielä tänäkin päivänä, mielestäni. - ymmärrä...
... kirjoitti:
"Yhtä en ymmärrä, eli mikä agenda on piilotettu metodologiseen materialismiin?"
öö..Oliskohan materialismi? (Ja tietyllä tapaa mielestäni ateismikin, vaikka se kielletäänkin..)
"Ja käsittääkseni metodologinen materialismi onnistuu välttämään positivismin kuopan, vai oletko eri mieltä?"
Olen hieman. Perustavammatkin tosiasiat ovat tulkittuja. Tiedolla on aina intressi. Georg Lukacsin ja Jurgen Habermasin kritiikki empirismiä ja positivismia kohtaan pätee vielä tänäkin päivänä, mielestäni.Kerropas nyt miten naturalistinen agenda on piilotettu metodologiseen naturalismiin. Otetaan esimerkkinä nyt vaikka lääketieteellinen tutkimus, joka tutkii elintapojen vaikutusta tietyn sairauden esiintyvyyteen. Oletetaan lisäksi, että meillä on syitä epäillä, että perimällä olisi vaikutusta sairauden esiintyvyyteen, mutta käytännön syistä meidän ei ole mahdollista ottaa sitä yhdeksi kontrolloitavaksi muuttujaksi. Täten tutkimuksessa olisi metodologisesti suljettu pois perimän vaikutus esiintyvyyteen. Tuskin kuitenkin nyt väität, että tutkimuksen tekijöillä olisi agenda, jonka mukaan perimällä ei ole vaikutusta taudin syntyyn?
- maa_tiainen
"Jos ymmärsin oikein, niin Puolimatkan keskeisin argumentti on, että tieteen paradigmana toimiva metodologinen ateismi tarjoaa epävarman pohjan tieteelliselle tutkimukselle."
Joku voisi kehittää teorian siitä, miten havainto on vaikuttanut eliöiden evoluutioon.
Voitaisiin esimerkiksi tutkia miten samanlaisuus/erilaisuus vaikuttaa eliöiden havainnoissa,
vaikkapa suhteessa eliöön itseensä.
- miten eliö tietää millainen se itse on
- miten eliöt muodostavat ryhmiä.
- havainnot suhteessa arkkityyppisiin mielteisiin
- samankaltaisuus arkkityyppisenä mielteenä
- erilaisuus arkkityyppisenä mielteenä
Aistivien eliöiden evoluutiossa havainto saattaa jopa olla kaikkein tärkein tekijä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5713501T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373913Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo402306- 1542199
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3321699- 951478
Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast281450Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?2011422- 621186
- 1021174