B12

puutostako?

Minkälaisia oireita aiheuttanut B12-vitamiinin imeytymishäiriö?

48

9911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Googleta ihmeessä

      B12-vitamiinin puutos aiheuttaa anemiaa. B12-vitamiinin ravintolähteet ovat eräitä merikasveja lukuunottamatta eläinperäisiä, kuten liha-, kala-, kananmuna- ja maitotuotteet. Tämän vuoksi tiukkaa kasvisruokavaliota noudattavat voivat kärsiä B12-vitamiinin puutteesta. Vegaaniäidin rintamaito ei aina turvaa imeväisen B12-vitamiinin tarvetta. Yleisimpiä syitä B12-vitamiinin puutteeseen ovat kuitenkin erilaiset imeytymishäiriöt ja sisäisen tekijän puutokset. Yleisin imeytymishäiriö johtuu mahalaukun solujen riittämättömästä kyvystä erittää ns. sisäistä tekijää eli intrinsic factoria, jota tarvitaan B12-vitamiinin imeytymistapahtumassa.

      B12-vitamiinin tai foolihapon imeytymishäiriön yhteydessä DNA:n ja nukleotidien jakautuminen vilkastuu ja seurauksena voi olla megaloblastinen anemia, jossa verisolujen muodostuminen häiriintyy ja vereen tulee isoja varhaispunasoluja. Megaloblastisen anemian oireita ovat mm. kielen ja mahalaukun limakalvon surkastuminen ja hermostolliset oireet.

      Suomalaiseen tautiperintöön kuuluu Imerslund-Gräsbeckin tauti, jolle on ominaista B12?vitamiinin ja sisäisen tekijän muodostaman kompleksin imeytymättömyys suolesta sekä tästä aiheutuva megaloblastinen anemia.

      Toisena B12-vitamiinin puutostautina tunnetaan sisäisen tekijän vajauksesta aiheutuva pernisiöösi anemia (anaemia perniciosa) eli näivetysveritauti, jolle ovat tyypillisiä häiriöt puna- ja valkosolujen tuotannossa. Puutostilaan voi liittyä myös hermoston oireita ja limakalvomuutoksia. Pernisiöösi anemia voi hoitamattomana johtaa kuolemaan.
      (www.tohtori.fi)

      • lisää oheistietoa

        B12-puutoksia hoidetaan sopivin välein annettavin pistoksin. Toinen mahdollisuus on syödä päivittäin vaikka kolme kertaa 1 mg pilleri vähintään 4 h välein. Riittävän paljon imeytyy paksusuolen kautta tällöin. Kolmas vaihtoehto on kielenalus- tai purupillerit, jolloin limakalvojen kautta suusta imeytyy riittävästi. Nämäkin pillerit ovat 1 mg tai 0,5 mg ja nautitaan mieluiten päivittäin.

        Ihmisen tarvehan on jokunen mikrogamma päivässä. Yleensä elimistössä on vuosien tarpeeseen varastonoituneena B12-vitamiinia. Tiukalle vegaaniruoavaliolle siirtyminen tai tiettyjen lääkkeiden nauttiminen voi vaikuttaa siihen, että B12-vitamiinia ei imeydy enää. Puutos voi näin ollen alkaa näkyä vasta vuosien päästä.


      • puutostako?

        Kyllä olen nämä sivut ja muitakin googlettanut,vaan kyselinpä oireita,mistä on huomattu,että on mahdollisesti juuri tämän vitamiinin puutos?Eli hyvät ihmiset,te joilla on ollut B12-vitamiinin imeytymishäiriö,kertokaan miksi teiltä älyttiin tarkistaa juuri tämä vitamiini?


      • moninaisia
        puutostako? kirjoitti:

        Kyllä olen nämä sivut ja muitakin googlettanut,vaan kyselinpä oireita,mistä on huomattu,että on mahdollisesti juuri tämän vitamiinin puutos?Eli hyvät ihmiset,te joilla on ollut B12-vitamiinin imeytymishäiriö,kertokaan miksi teiltä älyttiin tarkistaa juuri tämä vitamiini?

        B12-vitamiinia saadaan yleensä tarpeeksi sekaruokavaliosta, puutos johtuu siis usein imeytymishäiriöstä. Oireet ovat hyvin moninaiset: väsymys, hengästyneisyys, muistin huononeminen, hermosäryt mm. Puutos oireilee anemiana vasta kauan jatkuttuaan, joten siksi sitä ei aina osata edes epäillä. Paras kun pyydät lääkäriltä vitamiinikontrollia ja B12-vitamiinin arvo on hyvä olla suositusviiterajan keskipaikkeilla. Jos arvot ovat juuri ja juuri viiterajoissa puutosta voi silti olla. Helppo hoitaa pistoksilla tai suplementeilla, hyvä ajoissa diagnosoida jottei synny pysyviä hermostovaurioita.


      • takia
        puutostako? kirjoitti:

        Kyllä olen nämä sivut ja muitakin googlettanut,vaan kyselinpä oireita,mistä on huomattu,että on mahdollisesti juuri tämän vitamiinin puutos?Eli hyvät ihmiset,te joilla on ollut B12-vitamiinin imeytymishäiriö,kertokaan miksi teiltä älyttiin tarkistaa juuri tämä vitamiini?

        Jotkut lääkkeet voivat estää "sisäisen" tekijän toiminnan, mm. metformiini. Tämän lääkkeen käyttäjille tehdään säännölliset laboratoriokokeet, mm. perusverenkuva. Tästä paljastuu verisolujen viitearvoihin sopimaton koko:
        E-MCV 82 98 fl
        E-MCH 27 33 pg/solu

        Tästä päästään eteenpäin selvittämään tarkemmin, mistä laboratoriokokeen poikkeava tulos johtuu. On muitakin mahdollisuuksia kuin metformiini, mm. alkoholin runsas pitkäaikainen käyttö. Tällöin voidaan ottaa mm. B12-kokeet, joilla selvitetään, onko B12-vitamiinin puutos.

        Yleensäkään B12-puutosta ei saa selvitettyä ilman laboratoriokokeita. Ulkoiset oireet ovat sen verran epämääräisiä ja moniin muihin sairauksiin sopivia. Asia paljastuu lopullisesti lääkärin teettämien laboratoriokokeiden perusteella.


      • metformiini
        takia kirjoitti:

        Jotkut lääkkeet voivat estää "sisäisen" tekijän toiminnan, mm. metformiini. Tämän lääkkeen käyttäjille tehdään säännölliset laboratoriokokeet, mm. perusverenkuva. Tästä paljastuu verisolujen viitearvoihin sopimaton koko:
        E-MCV 82 98 fl
        E-MCH 27 33 pg/solu

        Tästä päästään eteenpäin selvittämään tarkemmin, mistä laboratoriokokeen poikkeava tulos johtuu. On muitakin mahdollisuuksia kuin metformiini, mm. alkoholin runsas pitkäaikainen käyttö. Tällöin voidaan ottaa mm. B12-kokeet, joilla selvitetään, onko B12-vitamiinin puutos.

        Yleensäkään B12-puutosta ei saa selvitettyä ilman laboratoriokokeita. Ulkoiset oireet ovat sen verran epämääräisiä ja moniin muihin sairauksiin sopivia. Asia paljastuu lopullisesti lääkärin teettämien laboratoriokokeiden perusteella.

        minulla on nuo arvot:

        E-MCH 33 Pg
        E MVC 92 fL

        jaahah, Aloinkin miettimään onko tämä B 12 vit. puutos? En juo kuin joskus yskänlääkemitallisen brandyä, ehkä muutaman kerran vuodessa ja pari-kolme siideriä voi mennä vuoden mittaan tai sitten menee vuosikin etten ota yhtään, nämä ei ainakaan pitäisi nostaa tuota arvoa.
        Juuri viime viikolla kävin erik.lääkärissä dia- 2 vuoksi ja hän ei ole koskaan maininnut eikä määrännyt eikä mitannut mitään arvoja vitamiineista. Minulla on tässä viimeiset tulokset? Pitäneekö itse alkaa ottaa nyt b-vitamiinia lisää otan tuon monivitamiinipillerin.


      • pyysin labralähetteen verik...
        metformiini kirjoitti:

        minulla on nuo arvot:

        E-MCH 33 Pg
        E MVC 92 fL

        jaahah, Aloinkin miettimään onko tämä B 12 vit. puutos? En juo kuin joskus yskänlääkemitallisen brandyä, ehkä muutaman kerran vuodessa ja pari-kolme siideriä voi mennä vuoden mittaan tai sitten menee vuosikin etten ota yhtään, nämä ei ainakaan pitäisi nostaa tuota arvoa.
        Juuri viime viikolla kävin erik.lääkärissä dia- 2 vuoksi ja hän ei ole koskaan maininnut eikä määrännyt eikä mitannut mitään arvoja vitamiineista. Minulla on tässä viimeiset tulokset? Pitäneekö itse alkaa ottaa nyt b-vitamiinia lisää otan tuon monivitamiinipillerin.

        Pyydä lääkäriltä labralähetettä, jossa mitattaisiin muun muassa B-12 vitam. arvot, kantsii pyytää samaan lähetteeseen muidenkin veriarvojen mittausta, siinähän ne tulevat otettua samalla (piikityksellä).

        Olin yllättynyt siitä etteivät B-12 vitam.arvoni olleet sen paremmat, vaikka popsin (melkein) päivittäin B-vitamiineja sisältävän monivitamiinin.


      • metformiini
        pyysin labralähetteen verik... kirjoitti:

        Pyydä lääkäriltä labralähetettä, jossa mitattaisiin muun muassa B-12 vitam. arvot, kantsii pyytää samaan lähetteeseen muidenkin veriarvojen mittausta, siinähän ne tulevat otettua samalla (piikityksellä).

        Olin yllättynyt siitä etteivät B-12 vitam.arvoni olleet sen paremmat, vaikka popsin (melkein) päivittäin B-vitamiineja sisältävän monivitamiinin.

        Hei!
        Kyllä tämä täytyy nyt pyytää ja selvittää, varmaan minulla on puutosta kun nuo arvot on ihan yläkantissa.
        Kiitti että kirjoittelit vastauksen.


      • bobli
        puutostako? kirjoitti:

        Kyllä olen nämä sivut ja muitakin googlettanut,vaan kyselinpä oireita,mistä on huomattu,että on mahdollisesti juuri tämän vitamiinin puutos?Eli hyvät ihmiset,te joilla on ollut B12-vitamiinin imeytymishäiriö,kertokaan miksi teiltä älyttiin tarkistaa juuri tämä vitamiini?

        mulla on b12 ja folaatin puutosta kumpaakin, niihin ei syytä tiedetä, tutkittu on vaikka mitä (mahalaukuntähystys ja paksusuolentähystys..), mulla noi puutokset tajuttiin ku otettiin monia kymmeniä verikokeita kesällä kun koitettiin mahavaivoja selvittää, jotka nekään ei oo selvinny.. eli saan nykyään b12 suoraan lihakseen pistoksena ja syön folaattipillereitä, eivät ole arvot vieläkään tasaantuneet ja pitäs kohta taas mennä uudestaan mittauttaa arvot..


      • >:(

        Nyt kyllä ketuttaa. En haluaisi syödä mitään eläinperäistä mutta mulla ei ole varaa B12 piikkeihin. En tiedä johtuuko puutoksesta mutta raajat alko puutumaan vegaanina. Alotin syömään munaa. En tavallaan tykkää! >:(


      • ysvaan
        >:( kirjoitti:

        Nyt kyllä ketuttaa. En haluaisi syödä mitään eläinperäistä mutta mulla ei ole varaa B12 piikkeihin. En tiedä johtuuko puutoksesta mutta raajat alko puutumaan vegaanina. Alotin syömään munaa. En tavallaan tykkää! >:(

        Jos ei syö eläinperäistä - edes kalaa - kannattaa esim. juoda soijamaitoa, johon on lisätty B12-vitamiinia ja B6-vitamiinia, joista usein kasvissyöjillä on pulaa, koska näiden tärkein lähde ovat kala ja liha.


      • ValluVegaani
        >:( kirjoitti:

        Nyt kyllä ketuttaa. En haluaisi syödä mitään eläinperäistä mutta mulla ei ole varaa B12 piikkeihin. En tiedä johtuuko puutoksesta mutta raajat alko puutumaan vegaanina. Alotin syömään munaa. En tavallaan tykkää! >:(

        Moi! En ymmärrä miksi aloit syömään kananmunaa? Eli jos sinulla ei ole B12 vitamiinin imeytymishäiriötä voit ottaa B12 vitamiinin purkista, joka on siis erittäin halpa (itse ostin Pirkan B-vitamiinivalmisteen, joka on vegaaniliiton mukaan vegaaneille sopiva ja voit itse päättää miten ison annoksen vitamiinia syöt)!? Et tarvitse piikkiä kuin vain siinä tapauksessa, että kehossasi ei ole sisäistä tekijää...ja jos näin on, niin kananmunien ja lihan popsiminen ei auta! :p eli lyhyesti; 1) jos kehosi toimii normaalisti voit saada B12 vitamiinia vitamiinipurkista ja se on edullista. 2) jos kehosi ei pysty imeyttämään ruoansulatuskanavasta nauttimaasi B12 vitamiinia pitää sinun "ohittaa" tämä joko B12 piikillä tai suihkuttamalla kielen alle B12 vitamiinia. Toisin sanoen sinun ei pidä syödä kananmunia (jotka ovat epäterveellisiä muutenkin) saadaksesi kyseistä vitamiinia, koska se ei takaa vitamiinin imeytymistä. Eli voit yhtä hyvin syödä sen purkista ja jos se ei auta niin kyseessä on jo ihan eri ongelma ja tällöin joudut ottamaan B12 piikin tai löytämään toisen keinon jolla saat vitamiinin verenkiertoosi.

        PS. Esim. australialaiset hakee B12 piikkinsä Thaimaan apteekeista eli jos olet joskus ulkomailla niin kannattaa tarkistaa tuotteen saatavuus paikallisista apteekeista (huom. siis että se on ihan oikea apteekki)... :p


      • 2 munaa päivässä
        ValluVegaani kirjoitti:

        Moi! En ymmärrä miksi aloit syömään kananmunaa? Eli jos sinulla ei ole B12 vitamiinin imeytymishäiriötä voit ottaa B12 vitamiinin purkista, joka on siis erittäin halpa (itse ostin Pirkan B-vitamiinivalmisteen, joka on vegaaniliiton mukaan vegaaneille sopiva ja voit itse päättää miten ison annoksen vitamiinia syöt)!? Et tarvitse piikkiä kuin vain siinä tapauksessa, että kehossasi ei ole sisäistä tekijää...ja jos näin on, niin kananmunien ja lihan popsiminen ei auta! :p eli lyhyesti; 1) jos kehosi toimii normaalisti voit saada B12 vitamiinia vitamiinipurkista ja se on edullista. 2) jos kehosi ei pysty imeyttämään ruoansulatuskanavasta nauttimaasi B12 vitamiinia pitää sinun "ohittaa" tämä joko B12 piikillä tai suihkuttamalla kielen alle B12 vitamiinia. Toisin sanoen sinun ei pidä syödä kananmunia (jotka ovat epäterveellisiä muutenkin) saadaksesi kyseistä vitamiinia, koska se ei takaa vitamiinin imeytymistä. Eli voit yhtä hyvin syödä sen purkista ja jos se ei auta niin kyseessä on jo ihan eri ongelma ja tällöin joudut ottamaan B12 piikin tai löytämään toisen keinon jolla saat vitamiinin verenkiertoosi.

        PS. Esim. australialaiset hakee B12 piikkinsä Thaimaan apteekeista eli jos olet joskus ulkomailla niin kannattaa tarkistaa tuotteen saatavuus paikallisista apteekeista (huom. siis että se on ihan oikea apteekki)... :p

        Terveyttä kananmunasta!

        Kananmunan proteiininlaatu on huippuluokkaa, lisäksi siinä on vitamiineja lähes koko kattaus. Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä. Itse asiassa kananmunassa oleva koliini, jota on kananmunan keltuaisessa on välttämätön aivojen hyvinvoinnille, se myös auttaa maksaa puhdistautumaan ja toimimaan sille kuuluvalla tavalla. Koliinilla on myös verenpainetta alentava ominaisuus ja sen ainesosia esiintyy hermoissa ja aivokudoksessa.



        Kokonaisena kananmuna on ravintoarvoltaan yksi luontoäidin parhaita saavutuksia, se sisältää kaiken paitsi C-vitamiinin. Sen proteiinit ovat hyvänlaatuisia ja rasvahappokoostumus käytännössä erinomainen.

        Yhdestä 55 g munasta saadaan 79 kCal energiaa. Rasvaa löytyy 5,7 grammaa ja proteiineja saadaan n. 6,9 g.

        Keltuainen sisältää A-, D-, E- ja K- vitamiineja sekä vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja: tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, pyridoksiinia, koliinia, B12- vitamiinia, foolihappoa, pantoteenihappoa ja biotiinia. Kivennäisaineista keltuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, mangaania, sinkkiä, kuparia, kobolttia, nikkeliä, kromia, fluoria, jodia ja seleeniä.

        Valkuainen sisältää proteiinia (suurin osa), biotiinia, foolihappoa, niasiinia, pantoteenihappoa, pyridoksiinia ja riboflaviinia. Erityisesti riboflaviinin lähteenä valkuaisella on merkitystä ihmisen ravitsemuksessa. Kivennäisaineista valkuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, sinkkiä, kuparia ja jodia. Määrät ovat kuitenkin pieniä, joten valkuaista ei voida pitää merkittävänä kivennäisaineiden lähteenä.

        Kanan ruokinta vaikuttaa jonkinverran ravintoarvoon.



        Laadukasta kananmunaa terveellisempää ruokaa saa etsimällä etsiä, joten miksi niiden syömistä pitäisi välttää?

        Monet ihmiset ovat karttaneet kananmunaa ruokavaliossaan, sillä sen on luultu vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten perusteella kananmunaa on kuitenkin syyllistetty turhaan. Perusterveen ihmisen ei tarvitse vältellä kananmunia.

        Kananmuna on yksi maailman täydellisimmistä ruuista. Yksi muna sisältää n. 6 grammaa proteiinia ja kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Siinä on kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja, montaa eri kivennäisainetta sekä folaattia, joita me suomalaiset saamme ruokavaliostamme aivan liian vähän.

        Keltuaisessa on antioksidantteja erityisesti luteiinia ja kseaksantiinia, jotka ehkäisevät merkittävällä tavalla silmänpohjan rappeumaa. Munassa on koliinia, joka osallistuu aivojen, hermoston sekä verenkiertoelimistön toimintojen säätelyyn, sekä valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja suojelevat virustaudeilta. Suojaravinteet imeytyvät kananmunasta noin puolet tehokkaammin kuin kasviksista.

        Kananmunissa on myös kolesterolia, jota kananpoikanen tarvitsee kehittyäkseen. Se ei kuitenkaan päädy sellaisenaan ihmisen elimistöön, sillä maksa säätelee veren kolesterolipitoisuutta. Jos ruoka sisältää vähän kolesterolia, maksa tuottaa sitä elimistön tarpeiksi. Vastaavasti, jos kolesterolia on paljon, maksa vähentää omaa tuotantoaan.

        Tiedetään, että kananmuna saa elimistön tuottamaan runsaasti hormonia, joka ylläpitää kylläisyyttä, hillitsee ruokahalua ja syömistä.

        Kananmunat ovat hyvällä syyllä todellista superruokaa esimerkiksi sydänterveyttä ajatellen.

        Kananmunat sisältävät runsaasti antioksidantteja, joista voi olla apua monenlaisten sairauksien ehkäisyssä. Tutkijat ovat havainneet, että kaksi kananmunan keltuaista sisältää yhtä paljon antioksidantteja kuin 25 grammaa karpaloita. Tutkijoiden mukaan ihmisiä tulisikin rohkaista syömään enemmän kananmunia, koska ne ovat niin terveellisiä. Suomalaiset syövät keskimäärin vain 3 kananmunaa viikossa, joka on kananmunien terveellisyyttä ajatellen todella vähän.

        Kananmunien suhteen on erityisen tärkeää huomioida laatutekijät etenkin jos kananmunia syö runsaasti. Voi olla mahdollista, että tehotuotettujen munien runsas syöminen ei ole pitkässä juoksussa hyvä juttu terveyttämme ajatellen. Tämä johtuu siitä, että tehotuotetut kananmunat ovat esimerkiksi rasvahappokoostumukseltaan huomattavasti huonompia, kuin luomukananmunat. Lisäksi on hyvä muistaa sekin, että luomukananmunat sisältävät enemmän ravintoaineita kuin tehotuotetut kananmunat.

        Munat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessa.

        Kananmunan terveysvaikutukset saa hyödynnettyä parhaiten jos sen syö mahdollisimman vähän kuumennettuna. Esimerkiksi keltuaisen antioksidanttipitoisuus vähenee puoleen jos sen kypsentää.



        Yhdysvaltalaisen meta-analyysin mukaan kananmunien syönti ei lisää sepelvaltimotautia eikä aivoverenkierron häiriöitä. Meta-analyysiin oli sisällytetty kahdeksan artikkelia ja yhteensä yli 250 000 osallistujaa. (Rong Y ym. BMJ 2013:346:e8539 doi: 10.1136/bmj.e8539)


      • Anonyymi
        puutostako? kirjoitti:

        Kyllä olen nämä sivut ja muitakin googlettanut,vaan kyselinpä oireita,mistä on huomattu,että on mahdollisesti juuri tämän vitamiinin puutos?Eli hyvät ihmiset,te joilla on ollut B12-vitamiinin imeytymishäiriö,kertokaan miksi teiltä älyttiin tarkistaa juuri tämä vitamiini?

        Ei kannata pilleitä joka päivä napsia.
        Tuore norjalaistutkimus paljastaa, että foolihappo ja B12-vitamiini yhdessä saattavat lisätä syövän ja syöpäkuolleisuuden riskiä.


    • olla.

      puutosta voi olla vaikka arvot ovatkin normaaleja. Esim. joissakin maissa (Japanissa) ovat puutoksen rajat jopa 500 pmol/l, vaikka Suomessa muka 300 pmol/l on vielä keskivaiheilla asteikkoa.

      • kjgkjghkgkjh

        Tämä on ihmetyyppi. Tilailee ulkomailta vaikka mitä lääkkeitä ja kertoo joka viestissä samoin sanoin tilauksen tulleen ajallaan ja vaikuttaneen hienosti. Jos joku käyttää kaikkia noita mainostettuja lääkkeitä on melkoinen nisti. Taitaa olla joku ulkomainen mainosbotti.


    • NOrdiska

      Itselläni oireina olivat totaalinen väsymys, voimakas pahoinvointi, lihasten nopea väsyminen jne. Ylipäänsä olotila oli fyysisesti ja henkisesti melkoisen hyytynyt. Koska oireet kehittyivät hitaasti, olotilaan "upposi" eikä tajunnut pitkään aikaan, että jossakin on vikaa. Lopulta oireita osasi yhdistellä sairauteen vasta piikityksen alettua, jolloin olotila koheni ajan kanssa.

      • N.B.

        metyylikobalamiinia, joka on paras b12-muoto. Vain syanokobalamiinia on Suomessa saatavilla, joka on huono b12-muoto. Vai saako tuota em. mistään?


      • ökkhökjhök
        N.B. kirjoitti:

        metyylikobalamiinia, joka on paras b12-muoto. Vain syanokobalamiinia on Suomessa saatavilla, joka on huono b12-muoto. Vai saako tuota em. mistään?

        Nykyään Suomesta saa jopa täällä valmistettua metyylikobalamiinia:

        https://www.hankintatukku.fi/tuotteet/vitamiinit/vitatabs-b12-methylcobalamin-1000-µg/

        Saattaa olla nykyään muitakin vastaavia tuotteita täkäläisissä kaupoissa tarjolla.

        Jos metyylikobalamiinista haluaa etsiä edullisempaa tuotetta, niin esim Saksalaiselta amazonin sivustolta voi etsiskellä.


    • elämä voittaa

      Huomattava on myös ne henkilöt, jotka käyttävät protonipumpunsalpaaja- lääkkeitä. Mm. Nexium on sellainen happolääke. Itse käytin sitä vuosia ja paljon. Minua ei enää närästänyt, vaan jotenkin näversi. Käytin sitä myös varmuuden vuoksi. Mitään mainintaa hapottoman mahan suhteesta B12-vitamiinin vajeeseen ei ole lääkkeen haittavaikutusluettelossa. Minulla oli samaa aikaan pahoja vaihdevuosioireita ja kaikenlaista stressiä. Laitoin niiden piikkiin oireilujani. Maha oli aina oireileva ja väsymys ym. Kuukausi sitten mielialan alavireisyyden johdosta otettiin B12-vitamiini näyte. Se olikin vain 68. Kuinka kauan puutos oli ollut, en tiedä. Aloitin tablettina Betalvex 1mg/vrk. Jo viikon kuluttua kaasut alkoivat tulla ulos peräpäästä ja röyhtäilyt ja turvotus loppuivat. Vireystaso nousi suuresti kuukauden syömisen jälkeen. Kontrolli oli nyt kuukauden päästä aloittamisesta ja tulos oli 250. Eli hyvin imeytyi. Huomenna lääkäri soittaa jatkosta. Otan ainakin toisen kuukauden, kunnes varastot täyttyvät.
      Puna- ja valkosolut olivat olleet normaalit ja hemoglobiini yleensä 150 molemmin puolin. Kamala väsymys ja alakulo on mennyttä aikaa. Suosittelen kaikille tämän vitamiinin selvittämistä. Ja nämä happosalpaajat ovat siis oma juttunsa. Hapottomassa mahassa kun ei ole sitä tärkeää sisäistä tekijää, joka irrottaa ruoasta sen B12-vitamiinin. Siihen tarvitaan siis happoja.

      • rrrrrrraa

        En tiedä sanoa B12-lukemastani, mutta Nexiumia olen käyttänyt nyt kuusi vuotta päivittäin ja hemoglobiini pudonnut (uskokaa tai älkää) lukemaan 57. Herättää epäilyksiä kun ennen Nexiumia hb:ni oli suorastaan loistava.


      • 6 vuotta ?????
        rrrrrrraa kirjoitti:

        En tiedä sanoa B12-lukemastani, mutta Nexiumia olen käyttänyt nyt kuusi vuotta päivittäin ja hemoglobiini pudonnut (uskokaa tai älkää) lukemaan 57. Herättää epäilyksiä kun ennen Nexiumia hb:ni oli suorastaan loistava.

        Hapoton vatsa?
        Kuuntele Paula Heinosta
        13.04.14
        Osa 1/1 (27:50)
        http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/


        LOSEC, NEXIUM JA PARIET mahan liikahappoisuuteen

        Antasidit ja PPI-lääkkeet, eliprotonipumpun estäjät, Gasterix, Helipak, Lansoprazol ja Zolt (lansopratsoli), Omeprazol, Esomeprazol, Gastrostad, Losec ja Vimovo (omepratsoli ja esomepratsoli), Pantoprazol, Panzor ja Somac (pantopratsoli) sekä Pariet (rabepratsoli). Protonipumpun estäjiä myydään 8 % osuudella kaikista määrätyimmistä reseptilääkkeistä markkinoilla, joissakin maissa jopa ilman reseptiä. Pratsoleja määrätään eniten refluksitauteihin ja mahahaavaan.

        Toimintatapa ja seuraukset: Ne hillitsevät suolahappojen eritystä limakalvon parietaalisolun protonipumppuja säätelemällä. Pratsolit imeytyvät ohutsuolessa ja häiritsevät normaalia ruoansulatusta. Myös pratsolien aineenvaihdunnan hoitaa sytokromi P450-järjestelmä. Mahdollisia haittavaikutuksia ovat Angina Pectoris, mahahaavat, sydän ongelmat, kohonnut verenpaine ja -sokeri, haimatulehdus, maksatulehdus ja –vauriot, lihasheikkous, iho-ongelmat, tinnitus, silmätulehdus, anemia jne.

        Korvaavia luonnontuotteita: Greippi, probiootit, parsakaalin idut, manuka-hunaja, mastik (mastiksipistaasipuun pihka), rohtosalkoruusutee, glutamiini, punajalava (Ulmus rubra), glykyrretsiinitön lakritsi (DGL), aloe vera –mehu, ruokasooda ja maustekurkkujen liemi.

        Lääkärit määräävät refluksitautiin kallista Nexiumia. Käytännössä samaa lääkettä myydään myös eri nimellä, halvemmalla ja ilman reseptiä.
        http://www.hs.fi/tiede/Miksi l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit suosivat kallimpaa l%C3%A4%C3%A4kett%C3%A4/a1398747674278

        Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan.

        Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.

        - Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta.

        - Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.

        Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.

        - Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.




        Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta!

        Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.

        - Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.

        - Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.

        - Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
        http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html



        Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
        http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html


        Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
        http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/


    • 19546545186

      B-12 puutosta oli täälläkin. Apteekista tuli hankittua ensin betolvexiä, ei mikään halpa tuote. Sitten löytyi iHerb kauppa josta tilannut viimeset vajaat puolivuotta B-12. Ja toimii, erona on se että saan enemmän 4x halvemmalla. Joten suosittelen kaikille B-12 vajetta kärsiville ostamaan iHerbiltä, tilausohjeet ym:

      http://edulliset-vitamiinit.blogspot.fi/

    • 3+3
      • Marjastaja53

        Huomioitava on, että metyylikobalamiini on Fimean kiellettyjen aineiden listalla eli sitä ei saa tilata Iherbistä.


      • wrqrwqrwqr

      • kilppari...
        Marjastaja53 kirjoitti:

        Huomioitava on, että metyylikobalamiini on Fimean kiellettyjen aineiden listalla eli sitä ei saa tilata Iherbistä.

        Tiättekö te oikeesti mtiä saa tilata ja mitä syyä. tuntuu että suomessa ei kuunnella lääkäreitä vai eikö ne jkuule sairaita. itseoppimalla tilataaan mitä sattuu ja hommataan loputon sairauskierre


      • 3+3
        Marjastaja53 kirjoitti:

        Huomioitava on, että metyylikobalamiini on Fimean kiellettyjen aineiden listalla eli sitä ei saa tilata Iherbistä.

        Tuntuu, että Fimea kieltää kaiken terveellisen, jotta lääkkeet menee kaupaksi.

        Osittain luonnollisia B-vitamiineja sisältävä valmiste, joka sisältää kaikki päivittäiset B-vitamiinit. Maksaa alle 10€ Citymarketin luontaistuotehyllyssä.
        http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti


      • jupjep

    • 2 kananmunaa

      B12-vitamiini!

      B12-vitamiini (kobalamiini) on tärkeä nopeasti uusiutuvien solujen, kuten veren valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa. Molekyylitasolla sitä tarvitaan homokysteiinin metylaatiossa metioniiniksi sekä haaraketjuisten aminohappojen kataboliassa. Puutos aiheuttaa mm. megaloblastista anemiaa, jota kutsutaan myös pernisioosiksi anemiaksi sekä muistiongelmia ja muita kognitiivisia, älyllisiä ongelmia. Muistiongelmien lisäksi puutos aiheuttaa muun muassa ääreishermoston vaurioita, aloitekyvyttömyyttä ja masennusta. Puutoksen eräs alkuoire voi olla kihelmöinti ja tunnottomuus ääreishermostossa kuten sormenpäissä. Pidempiaikainen B12-vitamiinin puutos johtaa peruuttamattomiin vaurioihin elimistössä.

      Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositusten mukaan B12-vitamiinia tulisi saada 2 µg/vrk. Sekaravinnon syöjä saa B12-vitamiinia eläinperäisestä ravinnosta, kuten lihasta, kananmunasta, maitotuotteista ja kalasta. B12-vitamiini varastoituu maksaan yksilöstä riippuen 2-6 vuodeksi, joten sen päivittäinen saanti ei ole välttämätöntä.

      Geriatrian ja neurologian erikoislääkäri Raimo Sulkava kertoo, että tutkimusten mukaan 12 prosentilla yli 65-vuotiaista on liian matala B12-vitamiinitaso. Sulkavan mukaan yli 55-vuotiaiden pitäisi ehdottomasti tarkistaa säännöllisesti B12-vitamiinitasonsa. Tämä mitataan verikokeella, jonka saa omasta terveyskeskuksesta. Jos arvo on normaali, pitäisi se tarkastaa 2-3 vuoden välein, sanoo Sulkava.

      B12-vitamiinin puutosta aiheuttaa sen riittämätön saanti laadukkaasta ravinnosta sekä imeytymishöiriöt. Imeytymishäiriöitä aiheuttaa jotkin lääkkeet (tietyt epilepsialääkkeet ja metformiini II-tyypin diabetekseen), alkoholin suurkulutus, suoliston sairaudet sekä ikääntymisestä ja/tai huonosta ruokavaliosta aiheutuva vatsan- ja suoliston imeytymishäiriöt.

      B12-vitamiinia saa ravintolisänä yksinään tai yhdessä muiden B-vitamiinien kanssa, jota myydään isojen citymarkettien luontaistuotehyllyissä, apteekeissa (apteekissa kaikki ravintolisät ovat erittäin kalliita) sekä luontaistuotekaupoissa. Lisäksi sitä voidaan antaa pistoksina terveyskeskuksissa ja yksityisillä lääkäriasemilla.



      B12-vitamiini esiintyy ravintolisissä yleensä syanokobalamiinin muodossa johtuen yhdisteen pysyvyydestä. Syanidi on peräisin ravintolisän valmistuksessa tehdystä aktiivihiilipuhdistuksesta. Yhdiste metabolisoituu kehossa jättäen jälkeensä pienen määrän syanidia. B12-vitamiinin muodoista metyylikobalamiini toimii varmimmin ja on valmiiksi hyödynnettävässä muodossa, mutta sitä ei saa suomesta (?). iHerbistä saa erittäin edullisesti metyylikolabamiinia ja myöskin syanokobalamiinia.
      http://www.iherb.com/Vitamin-B12-Methylcobalamin
      http://www.iherb.com/Vitamin-B12-Cyanocobalamin



      Tässä tuotteessa on kaikki B-vitamiinit yli 2:ksi kuukaudeksi ja maksaa alle 10€ Citymarketissa. Ja onhan niitä muitakin valmisteita, mutta edes osittain luonnollista valmistetta ei löydy suomesta muuta valmistetta.
      http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti


      B12-vitamiinin puutostila
      http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti

    • Hoidot_hakusessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/967309/pernisioosi-anemia

      PerintönäPernisiöösi
      2.4.2018 12:28

      sen näkee kirjoitti:
      milloin ei esim. 3 kk välein annettu pistos riitä. Jos B-12 määrä menee likelle 100 niin silloin on piikkien väliä lyhennettävä 2 ja jopa 1 kk välein pistettäväksi.
      Näytä lisää
      Ei ole systeemit parantuneet yhtään, tapella saa joka pistoksesta nyt eletään vuotta 2018 huhtikuun 2 pv , minulla todettiin syksyllä 2017 tämä tauti (perintönä vanhemmiltani saatu).
      Pistoshomma aloitettiin viikon välein neljä kertaa sitten 3 kk päästä jne.

      Pistosväli oli aivan liian harva minulle, oli pakko ottaa yhteys oman lääkärin päällikölle jonka tiesin koska olin hänen potilaansa Crohnin taudin takia, kerron että homma on nyt perseestä ja oloni on todella huono, pahat tasapainovaikeudet jaksamattomussa jne jne.
      Hän soitti hetken perästä tutkittuaan tietoni ja nyt pistokset annetaan 2 viikon välein 6 kk ajan ( ja sitten muka 3 kk välein) enpä usko ennen kuin se todennetaan.

      Tosi hataralla on tämän sairauden hoito, ovat useimmat varmaan kerran lukeneet ne ylisohjeet joilla sitten "hoidetaan"

      Ei ole lääkärikuntaa koulutettu tätä tautia hoitamaan, vähätellään vaivoja ja yleensä silloin kun ei muuta osata laitetaan potilaan korvienväli hommaksi eli pillereitä "kund nyt olet niin hermostunut" totta kait kun huomaa että lääkäri on ulalla eikä hittojakaan välitä potilaan vaivoista oikeasti.

      Apteekin henkilökuntakin osaa kertoa mitä vaivoja Pernisiöösi potilaillaon mutta ei lääkärit.
      Kyllä olisi Valviralla töitä jos vain viitsisivät vaivauta tähän asiaan.

    • lkjhlkuyliuh

      B12-vitamiinin metyylikobalamiinimuotoa saa tilattua esim. Saksan Amazonista, ei tarvitse välttämättä sinänsä mainiosta iHerbistä hankkia. Esimerkki, jos linkitykseni onnistuu:

      https://tinyurl.com/y7pnjecv

    • hyvää_hoitoa_kaikille

      Nyt kun pistokset ovat kahden viikon välein olotilani on huonontunut koko ajan tasapaino oireet vaan lisääntyy ( ei ole pyörrytystä ) mieliala senkun kurjistuu ja kun ei jaksa mitään oikein tehdäkkään , silloin on vain hyvä olo ainoastaan kun on persusta penkissä tiiviisti eikä tarvitse hoiperrella.
      Yritin yhteyttä taas lääkäriin joka minulle pistokset määräsi vain hoitaja vastasi sen jälkeen en ole mitään kuulut.

      Viimeeksi olen lääkärin tavannut syyskuussa.

    • Lumehoitoako

      Pernisiöösi anemiani kaikki oireet ovat taas palanneet takaisin ja otin yhteyttä lääräriini.
      Lääkärini kirjoitti tällaisen vastauksen kun kerroin että harventuneet pistosvälit ovat aiheuttaneet taas sen että kaikki oireet ovat palanneet takaisin ja olo vaan huononee (siis kahden vikkon pistosvälillä).

      " Olit kysellyt soittoaikaa, mutta B12-vitamiinia koskien minulla ei ole mitään uutta ohjetta. Aikaisemmin antamani annosteluohje on jo erityisesti B12-vitamiinin puutokseen liittyvän neuropatian hoitoon suunniteltu annostelu, joka poikkeaa merkittävästi tavanomaisesta ylläpitokorvaushoidosta. Lääketieteellisen hoidon tulee olla näyttöön perustuvaa ja muulla tavoin määrätty annostelu ei sitä ole. Olen alusta alkaen kertonut, että neurologiset oireet voivat jäädä pysyviksi B12-vitamiinikorvaushoidosta huolimatta."
      Sinulla on edelleenkin syyskuun loppuun asti menossa tavanomaiseen annosteluun verrattuna kuusinkertainen B12-vitamiinikorvaushoito. Tämä kertoo siitä, että neurologisiin oireisiin voi odottaa korjaantumista vielä tulevien kuukausien aikana.

      ******************
      Lääkäri meinaa kaikki oireet paranee kun siirrytään 3 kk pistosväleihin seuravaksi ?!

      Toinen lääkäri jolle kerroin asiastana vastasi:

      Ylimääräinen B12 poistuu elimistöstä, eikä ihmisillä ole tiedossa yliannostilaa. Keskimäärin yhdestä pistoksesta jää normaalistikin elimistöön vain noin kuudesosa.

      Jos molemmilla vanhemmilla on ollut sama tilanne, voisi teoriassa olla perinnöllisestä tilasta b12 aineenvaihdunnan tai kuljetuksen suhteen.


      Mitä minä voin tehdä kun pistokset määrnnyt lääkäri kieltäytyy antamasta pistoksia enempää...
      Minne voin valittaa hoidosta joka ei auta minua ?!

      Valviraan on ilmeisesti turha valittaa, sillä olen ollut kuollut ja kuopattu ennenkuin ne ottavat asian edes käsittelyyn.

      • valikoivaa_lääkehoitoa

        Taitaa olla menossa julkisenpuolen (piilo) eutanasiahoito, koska on ilmeisesti päätetty ettei vanhoja pieruja enää hoideta.


    • lähtölaskenta_alkanut

      Näin varmaan on.

    • Aluehallintoon_ilmoitus
    • Oikeuksiaan_puolustava

      Tässä lisää potilaan oikeuksista:

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785#L3

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785#L3P10a

    • VainPiikit

      Jos on Pernisiöösi anemia , silloin ei auta todella yhtään purkista syödyt b-12 vitamiinit.
      Näin se on.

    • järjestetty_eutanaisa-ko

      Lääkärin vastaus oli että KELA ei varmaan hyväksyisi tiheämpiä pistosvälejä, lääkäri pelkää että tulee epäsuosituksi jos antaa liikaa pistoksia.

      Eikö niitä pistoksia pitäisi antaa potilaan oireiden mukaan ?.

      Jätetäänkö sitten kokonaan hoitamatta jos ei pistokset 1 kk välein auta.?
      Siirrytäänkö sitten 3 kk välein pistokset

    • Ihmisoikeudet_kateissa

      Tässä lainaus eräästä kirjoituksesta suomi 24 palstalla:

      27.09.2015 klo 20:33
      Hoitoalalla pitkään työskennelleenä tiedän että tuo on totta. Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.
      - Saako välillä käyttää kuitenkin B12-tabletteja ja helpottaako se oloa?
       
      27.09.2015 klo 20:33
      Hoitoalalla pitkään työskennelleenä tiedän että tuo on totta. Monissa sairauksissa Suomessa on vielä parikymmentä vuotta vanhat hoitokäytännöt voimassa, vaikka muualla maailmassa on jo uudet tuulet. Samaan sairauteen saa muualla hoitoa niin että pysyy oireettomana, täällä kärsitään. Esimerkkinä oma pernisiöösi anemia: Suomessa hoitokäytäntö on että pistetään B-12-vitamiinia 1-3 kk:n välein. Kuitenkin tutkimusten mukaan suurin osa potilasta tarvitsee pistoksen paljon useammin, 1-2 viikon välein, jopa useamman kerran viikossa pysyäkseen oireettomina.
      - Saako välillä käyttää kuitenkin B12-tabletteja ja helpottaako se oloa?
       
      Saa käyttää muttei siitä ole mitään hyötyä koska B-12 vitamiini ei imeydy suolistosta tässä sairaudessa, joten ainut keino on piikittää lihakseen. Joku kysyi miksen piikitä useimmin, ja se  johtuu siitä että saan apteekista vain 3 kk:n annoksen, jos se menee kuukaudessa joudun olemaan loppuajan kokonaan ilman.
      Puutosoireet ei ole kivoja: tuntopuutokset jaloissa ja käsissä, yletöntä väsymystä, muistihäiriöitä, peräaukon ja virtsarakon sulkijalihaksen heikentymistä ym.ym. Mutta kun on päätetty ettei saa piikittää kuin Suomessa määrätyn käytännön mukaan. Joissakin maissa ampullit ovat reseptivapaita ja maksavat vain murto-osan Suomen hinnoista. Tuo vitamiini on vaaraton siinä mielessä ettei sitä voi saada liikaa koska se on vesiliukoinen ja mahdollinen liika tulee virtsan mukana ulos.

      B12 on aina hauska aihe. Itse omaan sen imeytymishäiriön mahdollisuuden Crohnin taudin vuoksi, joten minulla on hyvä tekosyy käyttää sitä lisäravinteena.
      Suomessa myydään syanokobalamiinia, joka on biokäytettävyydeltään huonoa. Pernisiöösin anemian välttämiseen tosiaan riittää about 1-2 µg, mutta B12-vitamiinin olemattoman toksisuuden ja HYVIN laajan käyttökelpoisuuden vuoksi se foolihapon kanssa kombona on etenkin aivojen kannalta tärkeimpiä aineita mitä on olemassa. Homokysteiinitasojen alentamiseen on myös erityisiä metionivalmisteita, mutta metyylikobalamiini hoitaa paljon muutakin- Sitä on tutkittu mm. nootrooppina eli aivojen suorituskykyä parantavana aineena.

      Ja tässä jatkoa eräästä kirjoituksesta:

      Ja tämä tarina on tosi:




      Olen 40-luvulla syntynyt nainen, vanhempani sairastivat aikoinaan Pernisiöösi anemiaa ja äitini kuoli vanhainkodissa (hoidossa) hoitamattomaan kilpirauhasen vaajatoimintaan:

      Nyt tänä syksynä sain itse diagnoosi B12 Pernisiöösi anemiaan, oireinani on ollut keväästä asti yskä joka muuttui limaiseksi yskäksi ja lisänä kesästä alkaen pahenntuneet tasapainohäiriöt jotka lääkäri vääntävät huimaukseksi,

      B12 pistokset aloitettiin syyskuunssa neljä kertaa viikon välein sitten 3 kk paussi ja sitten annettiin taas se pistos huomasin veuraavalla viikolla oloni oli i paremman tuntuinen eli pää ja mieli tuntui tasapainoiselta olotilalta, kaiken sen sekavan olotilan jälkeen jota olin saanut kokea siihen asti.

      Lääkäri sairaalassa joka kertoi syksyllä sairaudestani tyrmäsi limayskäni ja tasapainovaikeuteni kokonaan joksikin muuksi, mutta ainoa tutkimus joka tehdään 1on spirometria eli keuhkojen tutkinta.

      TK lääkäri otatti kilpirauhaskokeen , minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta
      sekä Crohnin tauti.

      Olen lukenut lukuisten kohtalotovereiden kirjoituksia ja siellä oli samoja oireita kuin itselläni. Olen aivan hukassa kun minua ei kuunnella ja vähätellään oireitani.

      Olen ollut aktiivinen ihminen ja hoitanut yrityksemme paperihommat ja järki on juossut ennen hyvin mutta kesästä tähän tammikuuhun on ollut yhtä helevettiä sanoisin.

      Minä en ole mitenkään kipuherkkä ollut ennen enkä nytkään mutta se olotila jossa vietin syksyn ja loppuvuoden oli jotain kamalaa pää tyhjä eikä muisti pelannut eikä jaksanut mitään, nyt tuntuu taas valoisalta.

      Miten saisi lääkärit uskomaan oireet ja ottamaan ne tosissaan ja 3 kk pistosväli on aivan liian pitkä.

      Jo tammikuussa alkoivat samat oireet palailla ja ovat pahentuneet entiselle tai vielä pahemmiksi.

      Kolmen kk pistosväli on kohdllani liian pitkä väli koska oloni on ollut todella hankala eläminen sen kanssa ottaa koville, käveleminen on tasapainoilua varsinkin ulkona ja mui

    • Ihmisoikeudet_kateissa

      Jatkuu: ja muisti takkuilee on totaalisia unohduksia joissa ei muista tärkäitä asioita joita muistin edellisenä päivän.

      Mielialani on aivan lattian tasolla, eikä tämä olotila tunnu enää ihmiselämältä : onko tämä sitä hyvää hoitoa ja arvokasta kohtelua potilaita kohtaan eikö meitä pitäisi kuunnella eikä vähätellä kertomiamme oireita ja sitten sanoa että minun pää pitää kuvata ?!
      Historia toistaa itseään eli vikaa etsitään korvien välistä eli taas jälleen kerran se korvienvälivika diagnoosi tulee esille, mm. aikoinaan vuosia sitten kun vihdoinkin todettu tautini oli kilpirauhasen vajaatoiminta niin tarjottiin silloinkin ensin taas vain pillereitä korvienvälin parantamiseen, kovalla vaatimisella vihdoin vaivauduttiin säälistä ottamaan se kilpirauhaskoe, ja miten sitten kävikään taisi nolottaa lääkäriä sen jälkeenpäin oli aika nöyrää sen jälkeen..

    • PerintöTautiSaatu

      Minun Pernisiöösi anemiani hoidossa on ainoa vaihtoehto Cohemin Depot pistokset eli B12 vitaamiinia lihakseen viikon välein tällä hetkellä.

      Sen olen tämän tautini toteamisen jälkeen karvaasti todennut että heitteillä ollaan lääkärien keskuudessa tässä taudissa ainakin silloji jos se on perinnöllinen ja sairastan lisäksi Crohnin tautia, kilpirauhasen vajaatoimintaa ym.ym.

      Oli pakko siirtyä sellaisen lääkärin vastaanotolle joka on yksityispuolella ja sen jälkeen aloin saada postokset paljon tiheämpää tahtia.'

      Minulle sairaalassa jossa tauti todettiin niin lääkäri jonka puoleen käännyin kun oireet vain paheni sanoi ettei KELA hyväksy tiheämpiä pistoksia kun oireet palasivat pahempina takaisin.
      Kela ei määrää pistosten tiheyttä mutta lääkärin pitää ottaa hoito VASTUUN ja mainita RESEPTISSÄ SANA "SIC" niin ei tämä ylilääkäri halunnut tai osannut tehdä.

      Valitukset olen hoidostani tehnyt mutta taitaa mennä muutamia vuosia että jotain tapahtuu.
      Oireitteni syyksi tämä sairaalan lääkäri on laittanut minut kaiken maailman kokeisiin joissa ei todettu mitää sellaista että kaikki on ihan OK. Että sellaista todistusaineisto on nyt sitten minulla ettei se johdu hermoradoista, pikkuaivoista , verikokeissa ei todettu mitään olivat normaalis, ja kska saan B12 vitamiini pistoksia niin sentähden ovat ok.
      Seuraavaksi on vielä korvalääkärille meno jota jouduin oikein PYYTÄMÄÄN koska tasapaino häiriöt voi olla korvaperäisiä myös. Olin sairaalan korvapoli asiakas mutta en ilman lähetettä edes sinne päässyt (oli aikoinaan määrätty kuulokojeet).

      • VastuunVälttely

        Jatkoa edelliseen "PerintönäSaatuTauti". Kävin kaikissa kokeissa jotka minulle oli määrätty:
        Ja Neurologon lausunnon mukaan niistä ei mitään vikaa löydy ja samalla antoi näpäytyksen lausunnossaan tälle kokeisiin lähettäneelle lääkärille ohjeen että niitä tiheämpiä pistoksia tarvitsevan reseptiin pitää tulla merkintä "sic" niin lääkäri ottaa silloin VASTUUN potilaan hoidosta.
        Tämä kokeisiin lähettänyt lääkäri vain väitti minulle ettei Kela salli tiheämpiä pistoksia, kyllä sallii mutta "sic" sana pitää olla reseptissä siis vastuullisella lääkärillä.


    • Anonyymi

      Kuinkas jos on vitamiinijauho ja sen imeyttääkin jo suussa syljen avulla, luulisi auttavan imeytymistä?

    • Anonyymi

      Minulla oli/on monta vaivaa, joten ei tiedä ihan tarkkaan mikä johtuu mistä, mutta työuupumuksen kroonistuminen ja viimeisin diagnoosi oli unettomuus, keskivaikea masennus ja ahdistus ja löytyi myös adhd-piirteitä. Sellainen yleinen väsymys myös, vähänkään vilkkaampaan päivään pitää valmistautua ja sen jälkeen seuraa zombiepäivä (tai viikko). Jos innostui liikkumaan köpöttelyä kovempaa, sama juttu. Liikkumisesta tuli myös eri paikkoihin nivelkipuja. Se on vähentynyt, olen ehkä oppinut säätelemään ja valitsemaan vähemmän kuormittavat lajit. Tavallaan on sekä yli- että alikierroksilla yhtä aikaa. Myös jumitan; kello saattaa kulkea pari tuntia, mutta minä kirjoitan vielä samaa viestiä. Ja tinnitus.

      Verikoe oli muuten hyvä paitsi B12-vitamiinin puute ja söin siihen kuurin. Rautaa ei mitattu, en jaksa vaatia sitä eikä ole varaa yksityisiin testeihin, enkä pysty rautavalmisteita edes syömään, joten koitan muistaa syödä maksaruokia ja verilettuja. Hankala vatsa ja olin syönyt aika kasvispainotteisesti (vitamiinit käytössä mutta siis ilm ei imeydy).
      Kuuri auttoi, mutta sen loputtua olo palasi huonommaksi. Seuraavaksi kokeilen Solgarin valmistetta kun niitä on paljon kehuttu. Jos ei auta pitää kai yrittää pyytää testi ja uusi kuuri.

      Toivotan jaksamista muille b12-ongelmaisille

    • Anonyymi

      Vidan vadelman makuista B12 vitamiinia voin suositella: https://vihamiinit.fi/b12-vitamiini/#edullisin

      B12 puutostila vaikuttaa niin moneen asiaan mutta myös muut B ryhmän vitamiinit ovat tärkeitä, sana solilla on myös poretablettina vitamiinivalmiste :)

      • Anonyymi

        Moi,
        Mulla löytyi vahingossa B12 puutos. Kaikki veriarvot ja olo normaali, mutta...
        Ei noussut pillereillä neljän kk aikana, sitten pistokset ja ei nouse.
        Sitten tähystykseen ja ei mitään, mutta muutaman kk päästä soittavat että löytyi bakteeri jonka olen saanut lapsena, joka saadaan lääkkeillä pois.
        Sitten alkoi nousemaan normi tasolle ja on pysynyt. Cohem piikit eliniän.
        Veriarvo S-B12-TC2 joka oli lähellä nollaa kun huomattiin puutos, ollut koko iän. Tarkoittaa et tuhoaa aivot ja vatsan. >Vaurioita ei näkyvillä tähystyksessä, näihin on nyt vaan luotettava.

        Jos on puutos niin vaatikaa hoitoa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe