Toimeentulotuessa kohtuulliset asumiskustannukset

kirjavuutta

Toimeentulotukiasiakkaita kohdellaan hyvinkin kirjavasti, mitä olen saanut täältäkin lukea.

Joillekin sosku maksaa yhden henkilön 495 €:n omavastuun kyselemättä.
ja joillekin kahden henkilön talouden 548 €:n omavastuuosuudesta kohtuullistetaan asumismenot 496 €:n, niin että omavastuusta jää itselle yli viisikymppiä.

Eikö joka kunnassa pitäisi olla kuitenkin laki sama ?

Mullakin harkinnanvaraisesti ollaan maksettu omavastuuosuus vuokrasta lähes kymmenen vuotta.
Nyt helmikkuussa oli aivan uusi virkailija joka sitten päätti kohtuullistaa toimeentulotuessa asumismenot tuohon 496 €:n.

Olisko mitään saumaa valittaa asiasta ?
Kuitenkin minun taloudellinen tilanteeni on pysynyt yhtä huonona, jos ei huonontunut.

Mitään järkevää perustelua en siis näe, että yhtäkkiä otetaan tuo harkinnanvara pois.

10

1759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallintoon kuuluvat niin luottamuksensuoja kuin yhdenvertaisuusperiaatteen noudattaminen. Tämä tarkoittaa, että jos jotakin käytäntöä on jatkettu pitkään niin asiakkaalla on oikeus odottaa, että käytäntöä ei yhtä äkkiä ennalta arvaamatta muutetan. Myöskin keskenään samanlaisessa tilanteessa olevia on kohdeltava samalla tavalla, eli "pärstäketoimen" käyttö päätöksiä tehtäessä on kiellettyä.

[email protected]
      julkishallinnon asiantuntija

• kirjavuutta

olisko mitään neuvoa, mihin lakiin nojaten voisin tuon valituksen päätöksestä tehdä.
        Tuosta yhdenvertaisuudesta kun ollaan näissä toimeentulotukiasioissa lipsuttu.

Lisäksi toimitin kirjelmän tälle sosiaalitantalle, joka uhkaili asiasta ekan kerran jo helmikkuun 2. päivä. Sanoi että vie asian kokoukseen "ylihuomenna" eli 4.2."
        tästä päätöksestä antoi puhelimitse tiedon nyt kuukauden päästä eli tiistaina 3.3.

Olen ollut toimeentulotuen asiakkaana niin kauan kun olen tässä kunnassa asunut eli 19 v.
        ja nyt ekan kerran asumismenoni kohtuullistettiin.
        Olen asunut koko tämän ajan samankokoisessa ja samanhintaisessa asunnossa.
        Ekassa asunnossa yli 16 vuotta, ja nyt tässä nykyisessä (Kunnan vuokra-asunto) kolmisen vuotta.

• kirjavuutta

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/2672716C-3CC4-420F-98E7-9606DCEEC1D0/8032/200211412_rev.pdf
        (sorry pitkä linkki, mutta en arvaa lyhentääkään)

Sosiaalihuoltolaki - Sinua koskevat uudistukset 1.1.2002 lähtien:

Taloudellinen avustus (toimeentulotuki) sivulla 10 - 12:
        "Oikeus saada taloudellista avustusta koskee myös seuraavista kuluista
        syntyviä aiheellisia kustannuksia:
         asuminen
         taloussähkö
         työmatkat
         kotivakuutus
         ammattijärjestön tai työttömyyskassan jäsenyys.
        Näistä kustannuksista ei ole annettu valtion ohjetta, vaan sosiaalitoimen on
        tehtävä selvitys sinun tarpeistasi ja kustannuksistasi.
        Tällöin otetaan huomioon
        todelliset kustannuksesi, joita verrataan siihen, mitä pienipalkkaisella
        yleensä on vara maksaa. Päätöksessä punnitaan myös asuinkuntasi asumis-,
        taloussähkö- ja työmatkakustannustaso."

Toisin kun tässä mainitaan, oman kuntani sosiaalitantta puhui että kohtuullisista asumismenoista tulee vuosittain valtion ohje.
        Jostain syystä näitä Valtion ohjeita ei anneta joka kuntaan, tai niitä ei ainakaan lueta tai noudateta joka kunnassa.

• arvutimasiin
        kirjavuutta kirjoitti:

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/2672716C-3CC4-420F-98E7-9606DCEEC1D0/8032/200211412_rev.pdf
        (sorry pitkä linkki, mutta en arvaa lyhentääkään)

Sosiaalihuoltolaki - Sinua koskevat uudistukset 1.1.2002 lähtien:

Taloudellinen avustus (toimeentulotuki) sivulla 10 - 12:
        "Oikeus saada taloudellista avustusta koskee myös seuraavista kuluista
        syntyviä aiheellisia kustannuksia:
         asuminen
         taloussähkö
         työmatkat
         kotivakuutus
         ammattijärjestön tai työttömyyskassan jäsenyys.
        Näistä kustannuksista ei ole annettu valtion ohjetta, vaan sosiaalitoimen on
        tehtävä selvitys sinun tarpeistasi ja kustannuksistasi.
        Tällöin otetaan huomioon
        todelliset kustannuksesi, joita verrataan siihen, mitä pienipalkkaisella
        yleensä on vara maksaa. Päätöksessä punnitaan myös asuinkuntasi asumis-,
        taloussähkö- ja työmatkakustannustaso."

Toisin kun tässä mainitaan, oman kuntani sosiaalitantta puhui että kohtuullisista asumismenoista tulee vuosittain valtion ohje.
        Jostain syystä näitä Valtion ohjeita ei anneta joka kuntaan, tai niitä ei ainakaan lueta tai noudateta joka kunnassa.

Suomesta puhuttaessa toki eri kunnissa voi olla erilaiset hyväksyttävän asumismenon rajat, koska vuokratasotkin vaihtelevat kunnittain.

Valtio ei näistä hyväksyttävistä asumismenoista mitään euromääräistä ohjeistusta anna, vaan kunnat itse ohjeistavat omalla alueellaan. Ja asumistuessa käytössä olevat hyväksyttävät enimmäisasumismenot eivät ole yksi yhteen sen kanssa mitä kunnissa hyväksytään (tai pitäisi hyväksyä). Asumistuessa on pääsääntöisesti ahtaammat rajat kuin toimeentulotuessa.

Se pitää vielä muistaa, että vaikka kunnan hyväksymä asumismeno hakijan kohdalla ylittyisikin, niin kunnan täytyy myös varmistua siitä, että kunnan alueella oikeasti on saatavissa kunnan asettamien asumismenorajojen puitteissa olevia asuntoja ja hakijalle on myös muutama kuukausi yleensä varattava aikaa asunnon hommaamiseen ja muuttamiseen ym. käytännön järjestelyihin. Ja sekin KHO:n linjaus pitää muistaa, että jos hakijan asumismenot ylittävät vain hieman kunnan hyväksymän asumismenorajan, niin asumismenot tulee tällöin ottaa huomioon kokonaisuudessaan (siis myös rajan ylittävältä osalta).

Luottamuksensuoja- ,oikeusvarmuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteet, joihin Petukin osittain viittasi, sinällään asettavat omat vaatimuksensa myös sosiaaliviranomaisen toiminnalle. Mutta tietääkseni nekään eivät täysin estä sosiaaliviranomaista muuttamasta aiemmin noudattamaansa käytäntöä, kunhan uutta käytäntöä noudatetaan jatkossa kaikkien kohdalla yhdenvertaisesti. Yhdenvertaisuuden vaatimus taasen ei toimeentulotuen myöntämisessä ehkä tule aivan niin vahvasti noudatettavaksi kuin monella muulla alalla, koska toimeentulotuen myöntämisessä painottuu myös paljon yksilöllinen tarveharkinta.

• arvutimasiin
        arvutimasiin kirjoitti:

Suomesta puhuttaessa toki eri kunnissa voi olla erilaiset hyväksyttävän asumismenon rajat, koska vuokratasotkin vaihtelevat kunnittain.

Valtio ei näistä hyväksyttävistä asumismenoista mitään euromääräistä ohjeistusta anna, vaan kunnat itse ohjeistavat omalla alueellaan. Ja asumistuessa käytössä olevat hyväksyttävät enimmäisasumismenot eivät ole yksi yhteen sen kanssa mitä kunnissa hyväksytään (tai pitäisi hyväksyä). Asumistuessa on pääsääntöisesti ahtaammat rajat kuin toimeentulotuessa.

Se pitää vielä muistaa, että vaikka kunnan hyväksymä asumismeno hakijan kohdalla ylittyisikin, niin kunnan täytyy myös varmistua siitä, että kunnan alueella oikeasti on saatavissa kunnan asettamien asumismenorajojen puitteissa olevia asuntoja ja hakijalle on myös muutama kuukausi yleensä varattava aikaa asunnon hommaamiseen ja muuttamiseen ym. käytännön järjestelyihin. Ja sekin KHO:n linjaus pitää muistaa, että jos hakijan asumismenot ylittävät vain hieman kunnan hyväksymän asumismenorajan, niin asumismenot tulee tällöin ottaa huomioon kokonaisuudessaan (siis myös rajan ylittävältä osalta).

Luottamuksensuoja- ,oikeusvarmuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteet, joihin Petukin osittain viittasi, sinällään asettavat omat vaatimuksensa myös sosiaaliviranomaisen toiminnalle. Mutta tietääkseni nekään eivät täysin estä sosiaaliviranomaista muuttamasta aiemmin noudattamaansa käytäntöä, kunhan uutta käytäntöä noudatetaan jatkossa kaikkien kohdalla yhdenvertaisesti. Yhdenvertaisuuden vaatimus taasen ei toimeentulotuen myöntämisessä ehkä tule aivan niin vahvasti noudatettavaksi kuin monella muulla alalla, koska toimeentulotuen myöntämisessä painottuu myös paljon yksilöllinen tarveharkinta.

on tämä (31.12.1999 taltio 4312):
        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/muut/1999/199904312

• kirjavuutta kirjoitti:

olisko mitään neuvoa, mihin lakiin nojaten voisin tuon valituksen päätöksestä tehdä.
        Tuosta yhdenvertaisuudesta kun ollaan näissä toimeentulotukiasioissa lipsuttu.

Lisäksi toimitin kirjelmän tälle sosiaalitantalle, joka uhkaili asiasta ekan kerran jo helmikkuun 2. päivä. Sanoi että vie asian kokoukseen "ylihuomenna" eli 4.2."
        tästä päätöksestä antoi puhelimitse tiedon nyt kuukauden päästä eli tiistaina 3.3.

Olen ollut toimeentulotuen asiakkaana niin kauan kun olen tässä kunnassa asunut eli 19 v.
        ja nyt ekan kerran asumismenoni kohtuullistettiin.
        Olen asunut koko tämän ajan samankokoisessa ja samanhintaisessa asunnossa.
        Ekassa asunnossa yli 16 vuotta, ja nyt tässä nykyisessä (Kunnan vuokra-asunto) kolmisen vuotta.

Olisi hyvä ensiksi vähän nähdä noita päätöksiä jotta voisi perehtyä perusteluihin.

Lakina vedota voi toimeentulotukilakiin ja lisäksi voi vedota yleisiin hallinto-oikeudellisiin periaatteisiin, eli ainakin yhdenvertaisen ja tapapuolisen kohtelun vaatimuksiin ja päätösten pysyvyyteen, eli luottamauksensuojaan.

[email protected]
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/avustaja.html

• eroja...........

"Eikö joka kunnassa pitäisi olla kuitenkin laki sama ? "

Asumiskustannukset otettaan Kelassa huomioon täysin lain mukaan. Mutta kuten varmaan tiedät, että tosiasiassa asumiskustannut vaihtelevat paikkakunnittain.

Eli asumistuki määritetään täysin lain mukaisesti. Mutta sitten eroja alkaakin löytymään sen mukaan millä paikkakulla asuu, kun toimeentulotukeen ryhdytään määrittämään toimeentulotukea.

Jos Hesassa yksiön vuokra on kuukaudessa 600 euroa, ja Pihtiputaalla 200 euroa, niin oletko sitä mieltä, että jos asut Pihtiputaalla, sinun tulisi saada kunnalta toimeentulotukea 600-200 euroa sen takia, että Helsingissä vuokrat ovat mitä ovat, mutta Pihtiputaalla eivät olekkaan.

• kirjavuutta

Toki olen huomioinut ja ymmärrän eri paikkakuntien välisen asumismenojen eron.
        Mutta tiedän samassa kunnassa ja viereisessä saman hintatason olevassa kunnassa, missä tätä kyseistä asumismenojen kohtuullistamisesta toimeentulotukiasiakkaat eivät ole saaneet yhdenvertaista kohtelua.
        eli jotkut eivät ole kuulleetkaan kohtuullistamisesta, ja toisille sitä ollaan sovellettu ja taas minulle tulee eka kerran vastaan siis nyt 19 vuoden jälkeen.

• Täälläkin.
        kirjavuutta kirjoitti:

Toki olen huomioinut ja ymmärrän eri paikkakuntien välisen asumismenojen eron.
        Mutta tiedän samassa kunnassa ja viereisessä saman hintatason olevassa kunnassa, missä tätä kyseistä asumismenojen kohtuullistamisesta toimeentulotukiasiakkaat eivät ole saaneet yhdenvertaista kohtelua.
        eli jotkut eivät ole kuulleetkaan kohtuullistamisesta, ja toisille sitä ollaan sovellettu ja taas minulle tulee eka kerran vastaan siis nyt 19 vuoden jälkeen.

Olen muuttamassa isompaan asuntoon, siksi että omassa asunnossani on hometta jne. Väliaikaisesti siis löysin tuon kaksion missä vuokra on 520e. Soitin sosiaalitoimistoon ja kyselin toimeentulotuesta ja minulle sanottiin että kyllä siihen saa ihan täyden tuen, (koskaan en ole kuullutkaan mistään oma vastuusta) Nyt kuitenkin näiden keskustelujen jälkeen mietin että uskallanko ottaa tuota asuntoa jos siinä vaiheessa kun tuki hakemuksen vien, ne sanovatkin että ei onnistu?

• ExEntinenelämä

Yksinäisellä voi olla yhteishuoltajuus, joka vaikuttaa asunnon kokoon. Ez-naapurilla oli asunto isompi ihan pyörätuolin vuoksi, toisella näkövamman vuoksi. Kulkeminen ahtaassa on hankalaa. Tuttavalla on mielenterveydellisistä syistä suurempi asunto. Jotkut ovat saaneet isompaan tukea, että ei ole ollut pieniä saatavilla. Ja eihän ketään voi kotoaan käskeä noin vain satasen takia muuttamaan.

Valjenpoika joutui ottamaan 12 neliön asunnon opiskelujen vuoksi. Vuokra 500eur/kk. Siitä on sossussa naputus. Muuta kun ei ole. Paitsi todella iso ja kallis.

elämä ei mene niinkuin suunnittelee.

Itse jouduin muuttamaan 17 neliön asuntoon. Myymään elämäni varrella vuosia rakennetut huonekaluni, joissa oli tuhansia työtunteja, muistoni lapsistani, perheestäni ja vapaa-aikani, sieluni. Nyt on sänky ja lastulevy pöytä, yksi jakkara. Siinä kaikki mitä elämästäni on jäljellä, kaikesta mihin uuratistin. Ai niin ja velkaa edellislamasta....70 000 ja anteeksi ei anneeta. Tuli lama, vaimo kuoli, lapsi sairastui ja kuoli, Jäin vielä 3 pientä kanssni, meni työ, meni asunto. Lapset sain maailmalle nipin napin huonoin eväin. Ovat sentäs töissä jne. Lasten lähdettyä sairastuin, sitten alkoholisoiduin, lopetin senkin. Nyt olen liian sairas töihin ja liian terve eläkkeelle. Jumissa tässä paskaloukossa. Tässä on elämäni. Naisetkaan huoli tällaista kehäraakkia. Olisi kai aika luovuttaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe