Kysymys rakovalkeasta

...

Jos on vaikka 20 astetta pakkasta ja lämmittelee laavun suojassa rakovalkean äärellä, niin pärjääkö siinä vaikka pelkillä pitkillä kalsareilla ja t-paidalla? Olisi tosi hienoa yöpyä rakotulella ja ennen nukkumaanmenoa istuskella hetki pelkästään kalsareissa ja t-paita päällä siinä pakkasen keskellä rakotulen lämmössä!

13

1945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyisin tehdä sillä maapuu...

      valtion metsissä ei koske kelon runkoja joita ei saa käyttää ollenkaan.voipi tulla isot rapsut.järjestetyillä retkillä on usein rakotulet,mutta puut ajettu kelkalla muualta.vaatii aina maanomistajan luvan rakotulet.

    • Älä unta näe

      Ei pärjää, kyllä siinä sukat ja villapaita tarvitaan päälle.
      Jos et tiedä tuollaista, niin sinun taidoilla ei varmaan kannata edes uneksia moisesta :)

    • jutka

      Jaa..

      Tarvitaan siis rakotulentekotaito. Mikä tahansa massiivinen tuli korvaa sen, mm tervaskannot, jotka myöskin palavat pitkään ja jo kaivaessa siirtyy huomattava määrä lämpöä kehoon. Aamuyö on kaikissa tapauksissa se ongelma, jopa rakotulta joutuu "kohentamaan".
      Viimeiseksi tärkeä vinkki: Ruumiin lämmöstä poistuu 70% pään ja nivelten kautta. ELI: sukat jalkaan ja pipo päähän. Ja aamuvarusteet lämpiämään pussin sisään.

      yst Jukka

    • ohjeena

      Rakovalkeaa tehdessä hyvä sääntö..kun valitset sopivat pöllit kelosta tietty..

      puun paksuudessa sanottiin tuuma tuntia ja kirvesvarsi nukkujaa :)

      Ja hyvin rakovalkean lämmössä voit olla t-paidassa ja kalsareissa.

      Mutta nukkumaan mennessä kannattaa ottaa vaatteet lämpiämään makuupussiin..on hauskempi laittaa aamula päälle kun tulet sammuneet.

    • pärjää joka on

      tuleen päin ja toinen puoli paleltuu.

    • talvella?

      Tietenkin tarpeeksi suuren tulen ääressä pärjää vaikka t-paidassa, mutta miksi ihmeessä talvella pitäisi? Paleltuu heti jos tuli vähän hiipuu tai joutuu jotain vähän haeskelemaan. Keuhkokuume ei ole kevyt juttu.

      • tarkene

        Meitsi on ainakin onnistunut luomaan muutaman niin onnettoman rakovalkean, että nippa nappa on tarjennut täysissä talvivaatteissa.

        Täytyy olla taitoa, huolellisuutta ja hyvät raaka-aineet, että rakovalkeasta saa T-paitatason lämmönlähteen.

        Tee tavallinen notski, jos haluat keekoilla kalsareissasi illalla ja yöksi sitten sytytät isot pöllit.


    • värkkääminen

      siinä kahden pöllin rakotulessa, ja toiseksi pokasahalla ei jaksa hirmupaksua keloa sahailla, moottorisahaa kun ei uskalla valtion mailla käyttää. ( kelon kaato luvatonta)
      Senpä takia olen havainnut ns. roitotulet hyväksi ratkaisuksi, sehän on kolmen pöllin tuli jossa kaksi alimmaista rinnakkain ja kolmas niiiden päällä. Roitotuli palaa kyllä nopeammin kun rakotuli, joten yöpymistä varten on varattava kolme satsia pöllejä. Tosin niiden paksuudeksi riittää sellanen 15cm/ pölli.
      Sen paksusta keloa on aika helppo kaataa ja myös helppo maisemoida ettei hommasta jää heti kiinni.
      T-paidassa en kyllä kekkaloisi, flunssa siellä tulee muutenkin.

    • Blimunda

      On hienoa että kysyit....Tuossa oli hyviä kommenteja muilta. Voisin lisätä vielä: katso tarkoin paikka minne sytytät ja muista kiinnittää yläpuolella oleva puu paikoilleen tukevasti. Se liikkuu palamisen edetessä...koko hoito romahtaa.
      Tarkista oikea etäisyys tulesta kun asetut yöpuulle. Mikä olisi ikävämpää kuin herätä että makuupussi on tulessa (tai jokin muu). Sitten jos olet liian kaukana, et saa lämpöä hyödynnettyä parhaalla mahdollisella tavalla. Retkeilykirjoista on paljon apua, tsemppiä sinulle.

      • puheen ollen

        muistelen huovis veikon jossakin kirjassaan epäilleen rakovalkean romanttista auvoisuutta...


    • RajaJoosepin eukko

      Kyllä sitä saa haaveilla, mutta totuus on toista. Järvinen kertoo kirjoissaan rakovalkian teosta, mutta nyky poijaat ei sellaista saa tehdä luvatta. Eikä ne sitäpaitti ossaakkaan ! Kyllä vain ja jo vain. Pistä huopikkaat jalkaan ja untsikkaa päälle.

      • Vätsäri

        Ei niitä tulia kannata laavun eteen yöksi jättää, talvellakaan. Ihan turhaa valvomista, kun pitää keskellä yötä ryhtyä tulta kohentamaan tai virittelemään uudestaan. Paras ostos on sellainen makuupussi, jossa tarkenee kovillakin pakkasilla. Itse olen luopunut jo aikoja sitten koko yön tulisteluista ja satsannut makariin. Kunnon yöunet takaavat sen, että seuraavana päivänä jaksaa paljon paremmin. Aamulla saattaa tietysti olla hieman kylmä nousta pussista, mutta jos on illalla varannut sytytystarpeet hollille, niin kohta on taas lämmintä.


      • tulet voi jättää
        Vätsäri kirjoitti:

        Ei niitä tulia kannata laavun eteen yöksi jättää, talvellakaan. Ihan turhaa valvomista, kun pitää keskellä yötä ryhtyä tulta kohentamaan tai virittelemään uudestaan. Paras ostos on sellainen makuupussi, jossa tarkenee kovillakin pakkasilla. Itse olen luopunut jo aikoja sitten koko yön tulisteluista ja satsannut makariin. Kunnon yöunet takaavat sen, että seuraavana päivänä jaksaa paljon paremmin. Aamulla saattaa tietysti olla hieman kylmä nousta pussista, mutta jos on illalla varannut sytytystarpeet hollille, niin kohta on taas lämmintä.

        ja antaa sammua itsekseen mitä niitä kyttäämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe