Pilkkikaira teräväksi

mutta missä?

Onko Haukiputaalla paikkaa, missä niitä terotetaan?

t. pilkkijä

ps. vaan eipä varmaan taida kairanterotusasiani ketään edes kiinnostaa kun tuo yhdistymiskeskustelu näyttää käyvän niin kuumana. No joka haluaa ottaa siihenkin kantaa, niin voi halutessaan samalla kertoa, että miten tuo yhdistyminen/itsenäisenä pysyminen tulisi hänen mielestään vaikuttamaan tähän kairanterotusmahdollisuuteen Haukiputaalla.

18

6523

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • defacto

Hei ,eipä taida kairanteroituspalveluja nykyisin enää missään olla. Rapalanteriä ei edes teroitella vaan vaihdetaan. Säästökuopassa ei tainut vaihtopalvelua olla vaan joutuu kokonaan uuden terän ostaan. Muuten joutuupi Ouluun tuira-uistimeen ajeleen, jotta sen vaihtoterän saisi.
      Siis ihan samaan tapaan kuin muidenkin tärkeiden palvelujen osalta. Toinen vaihtoehto on tietysti hoitaa asiat netissä, kuten myös tuo terän tilaus niin ei tarvi turhaan Ouluun ajella.

- defacto -

• rantapohjan vierestä

jos sillä olisi kairanterotusvälineet

• PerämerenVeneilijä

Jääkairan teroitus ja muutto saada hyvin ottavaksi on eräs helpoimpia tehtäviä, niin miksi ette tee sitä itse?? vai eikö ole hiomavälineitä ja jakoavainta jolla muutat leikkuukulmaa?

• ohjeetkin

Kerro risto hyvä ohjeetkin, äläkä vaan viisastele siinä, jotta miksi et itse tee.

• PerämerenVeneilijä
        ohjeetkin kirjoitti:

Kerro risto hyvä ohjeetkin, äläkä vaan viisastele siinä, jotta miksi et itse tee.

pääosan jääkairan teroituksesta aiemmassa viestissäni, mutta kerrataanpas niin hyvin kuin osaan kirjoittaa:

Ensin hionta mahdollisimman teräväksi samanlaiseksi kuin on ollut valmistajan teroittamana ja loppuhionta mahdollisimman hienolla hionta välineellä jotta pinta saadaan lähes peilinkirkkaaksi elikä kitka jäähän pitää olla hyvin pieni,voisi hioa esim. jollain 800 tai 1000 karkeuksisella vesihiomapaperilla tai vastaavalla, vaikka "timantti hiomakivellä".

Sitten kokeilemaan jäälle miten puree tai kuinka kauan menee poratessa jäästä läpi ja jaksaako käyttäjä vielä kohtuudella pyörittää kairaa?

Jos tuntuu sopivalta niin se on silloin hyvä, jos taas on liian kevyt pyörittää eikä mene riittävän nopeaan jäästä läpi niin vaikka sopivalla jakoavaimella taivutat terään lisää "ottavuutta" elikä jyrkemmäksi leikkuukulmaa muutama aste ja tietysti molemmista teristä saman verran.

Taas kokeilet kairata miten pystyy jäähän, jos on nyt hyvä niin pilkille vain. Ellei niin taas lisää vähän taivuttamalla "ottavuutta" terään.

Näin teet niin kauan kuin kaira tuntuu parhaimmalta käyttöösi ja vielä jaksat kohtuudella pyörittää sitä.

Näin olen ainakin itse "trimmanut" valmistajan jälkeen kaupasta ostetun kairani.

Ellei asia selvinnyt, niin en paljon paremmin osaa kertoa.
        Ei tuo kysymykseni miksi et itse tee? ollut tarkoitettu viisasteluksi mutta ihmettelen kyllä nykyaikana kun on hyvin paljon monia tuollaisia helppoja ja yksinkertaisia tehtäviä ja niihin pitää mm. täältäkin neuvoja kysellä, niin miksi niitä ei ole itse opeteltu tekemään??

• sitten on
        PerämerenVeneilijä kirjoitti:

pääosan jääkairan teroituksesta aiemmassa viestissäni, mutta kerrataanpas niin hyvin kuin osaan kirjoittaa:

Ensin hionta mahdollisimman teräväksi samanlaiseksi kuin on ollut valmistajan teroittamana ja loppuhionta mahdollisimman hienolla hionta välineellä jotta pinta saadaan lähes peilinkirkkaaksi elikä kitka jäähän pitää olla hyvin pieni,voisi hioa esim. jollain 800 tai 1000 karkeuksisella vesihiomapaperilla tai vastaavalla, vaikka "timantti hiomakivellä".

Sitten kokeilemaan jäälle miten puree tai kuinka kauan menee poratessa jäästä läpi ja jaksaako käyttäjä vielä kohtuudella pyörittää kairaa?

Jos tuntuu sopivalta niin se on silloin hyvä, jos taas on liian kevyt pyörittää eikä mene riittävän nopeaan jäästä läpi niin vaikka sopivalla jakoavaimella taivutat terään lisää "ottavuutta" elikä jyrkemmäksi leikkuukulmaa muutama aste ja tietysti molemmista teristä saman verran.

Taas kokeilet kairata miten pystyy jäähän, jos on nyt hyvä niin pilkille vain. Ellei niin taas lisää vähän taivuttamalla "ottavuutta" terään.

Näin teet niin kauan kuin kaira tuntuu parhaimmalta käyttöösi ja vielä jaksat kohtuudella pyörittää sitä.

Näin olen ainakin itse "trimmanut" valmistajan jälkeen kaupasta ostetun kairani.

Ellei asia selvinnyt, niin en paljon paremmin osaa kertoa.
        Ei tuo kysymykseni miksi et itse tee? ollut tarkoitettu viisasteluksi mutta ihmettelen kyllä nykyaikana kun on hyvin paljon monia tuollaisia helppoja ja yksinkertaisia tehtäviä ja niihin pitää mm. täältäkin neuvoja kysellä, niin miksi niitä ei ole itse opeteltu tekemään??

teroittaja tiedossa ja vien kairani hänelle. Kiitos vaan sinulle Perämerenveneilijä ystävällisistä neuvoistasi. Niistä huolimatta en ala tuota hommaa opettelemaan.

• tuonne vie
        sitten on kirjoitti:

teroittaja tiedossa ja vien kairani hänelle. Kiitos vaan sinulle Perämerenveneilijä ystävällisistä neuvoistasi. Niistä huolimatta en ala tuota hommaa opettelemaan.

Useitten kairojen kokemuksella ur-kaira on paras ja siinä terä on "kaareva". Tuollaista terää ei väännellä jakoavaimella eikä muullakaan. Terän ottavuus tehdään hiomalla. Terän leikkausskulmaa ei juurikaan tavitse muuttaa, joten hiominen tehdään pysymällä entisessä muodossa. Muunkinlaisissa terissä tuo riston jakoavain keino on erittäin arveluttava.Varovaista hiontaa esim raspiroopella hienolla karkeudella ja ei tietenkään terän alapuolelta muuten kuin yläpuolelta hioessa tulleet "kärrit" pois.Jos itsellä ei ole välineitä hiomiseen, niin useimpiin kairoihin saa vaihtoteriä, jotka on ammattilaisten teroittamia, ilman jakoavaimia.

• todellakaan
        tuonne vie kirjoitti:

Useitten kairojen kokemuksella ur-kaira on paras ja siinä terä on "kaareva". Tuollaista terää ei väännellä jakoavaimella eikä muullakaan. Terän ottavuus tehdään hiomalla. Terän leikkausskulmaa ei juurikaan tavitse muuttaa, joten hiominen tehdään pysymällä entisessä muodossa. Muunkinlaisissa terissä tuo riston jakoavain keino on erittäin arveluttava.Varovaista hiontaa esim raspiroopella hienolla karkeudella ja ei tietenkään terän alapuolelta muuten kuin yläpuolelta hioessa tulleet "kärrit" pois.Jos itsellä ei ole välineitä hiomiseen, niin useimpiin kairoihin saa vaihtoteriä, jotka on ammattilaisten teroittamia, ilman jakoavaimia.

vienyt tuonne! Vein sen ammattilaiselle, joka ei jakoavaimia tarvinnut, vaan terät hiomalla sai kairani puremaan jäätä tosi hyvin. Kaira on iänikuisen vanha eikä mitään ur:iä ole silloin vielä ollut olemassakaan kun se on valmistettu, mutta siinä on juuri kuvailemasi kaareva terä.

• Jorma 1

Kuusamossa teroitetaan kairin terät!

• n

Jos se on sellainen vanha Neuvostoliitossa tehty kaira, siinä on vastakkainen kiertosuunta kuin länsimaisissa kairoissa. Muuten kyllä olivat laatupelejä

• Pilkillä kimppuun

Näyttää taas siltä, että on aihetta vähän tarkentaa.
        Jääkairan saa kyllä helpostikin teräväksi, mutta on sitten erikseen se, että vetääkö se tarpeeksi vai ehkä liikaakin.
        Vaatimattomalla n. 10000 terän kunnostuksen suomalla kokemuksella voin luvata, ettei siinä onnistu pojista puoletkaan. Itse sain opin monen mutkan kautta eräältä ammatikseen kairoja teroittavalta kaverilta.
        Laitteistoa minulla ei enää ole kun olen nykyisin täysin eri alalla, mutta tarvittaessa sellainen syntyy "päiväseltään". Hintaa laitteistolle siunaantuu lähemmäs 1000 euroa, joten ihan kotikäyttöön sitä ei kannata hankkia.
        Lisäksi pitäisi tietysti tietää miten sillä työskennellään.

• Myös itse teroittanu
        Pilkillä kimppuun kirjoitti:

Jääkairan saa kyllä helpostikin teräväksi, mutta on sitten erikseen se, että vetääkö se tarpeeksi vai ehkä liikaakin.
        Vaatimattomalla n. 10000 terän kunnostuksen suomalla kokemuksella voin luvata, ettei siinä onnistu pojista puoletkaan. Itse sain opin monen mutkan kautta eräältä ammatikseen kairoja teroittavalta kaverilta.
        Laitteistoa minulla ei enää ole kun olen nykyisin täysin eri alalla, mutta tarvittaessa sellainen syntyy "päiväseltään". Hintaa laitteistolle siunaantuu lähemmäs 1000 euroa, joten ihan kotikäyttöön sitä ei kannata hankkia.

tuota kehumaasi "laitteistoa" jos kerran se syntyy päiväseltään ja maksaa 1000€ niin tuleehan siinä jo kohtuullinen päiväpalkka ja olet kohta rikas.....

Eihän tämän parempaa/tuottavampaa yritysideaa olekaan.

• Pilkillä kimppuun
        Myös itse teroittanu kirjoitti:

tuota kehumaasi "laitteistoa" jos kerran se syntyy päiväseltään ja maksaa 1000€ niin tuleehan siinä jo kohtuullinen päiväpalkka ja olet kohta rikas.....

Eihän tämän parempaa/tuottavampaa yritysideaa olekaan.

ei ole puhdasta tuloa.
        Katsos kun kunnollinen penkkikone maksaa VÄHINTÄÄN sen parisataa, millään 39,90 rimpuloilla ei kannata edes yrittää. Lisäksi tarvitaan kookas huopalaikka, tietynlaatuinen kookas - muotoiltu hiomalaikka, jigit, sablonit ym. käsityökalut, mielellään nauhakone ja muutama muu juttu, joita en nyt viitsi kertoa.

Jos alat suunnitella kyseistä laitteistoa niin pidä varasi. Jos et tiedä tasan tarkkaan mitä teet niin sehän menee pieleen. Paitsi, ettei se homma toimi sinulla eli et saa terää kuntoon, niin lisäksi kairanterä saattaa tulla päin näköä siitä huopalaikasta - ja lujaa (jopa 25 m/sek.).
        Monipuolisesta metalliosaamisesta en ole havainnut olevan ainakaan haittaa.

Sitten kun sen laitteiston myyt ja koulutat sen ostajan niin palkka jääkin jo aika pieneksi. Kaikista kun ei tule teroittajaa vaikka kuinka yrittäisit.

Minun kehittämäni laitteisto mahtuu (mahtui) 1/2 m2 kokoiselle pöydälle.

Voisihan sille panna hinnaksi tietysti vaikka 2000 €, mutta ostajiapa ei sitten olisikaan kovin montaa. Tuon tiedän kokemuksesta.

Montako olen valmistanut ja myynyt? Vastaus on MONTA.

• Myös itse teroittanu

ei ole puhdasta tuloa.
        Katsos kun kunnollinen penkkikone maksaa VÄHINTÄÄN sen parisataa, millään 39,90 rimpuloilla ei kannata edes yrittää. Lisäksi tarvitaan kookas huopalaikka, tietynlaatuinen kookas - muotoiltu hiomalaikka, jigit, sablonit ym. käsityökalut, mielellään nauhakone ja muutama muu juttu, joita en nyt viitsi kertoa.

Jos alat suunnitella kyseistä laitteistoa niin pidä varasi. Jos et tiedä tasan tarkkaan mitä teet niin sehän menee pieleen. Paitsi, ettei se homma toimi sinulla eli et saa terää kuntoon, niin lisäksi kairanterä saattaa tulla päin näköä siitä huopalaikasta - ja lujaa (jopa 25 m/sek.).
        Monipuolisesta metalliosaamisesta en ole havainnut olevan ainakaan haittaa.

Sitten kun sen laitteiston myyt ja koulutat sen ostajan niin palkka jääkin jo aika pieneksi. Kaikista kun ei tule teroittajaa vaikka kuinka yrittäisit.

Minun kehittämäni laitteisto mahtuu (mahtui) 1/2 m2 kokoiselle pöydälle.

Voisihan sille panna hinnaksi tietysti vaikka 2000 €, mutta ostajiapa ei sitten olisikaan kovin montaa. Tuon tiedän kokemuksesta.

Montako olen valmistanut ja myynyt? Vastaus on MONTA.

Kyllähän tänne kehutte mitä vaan ja olevanne kuinka hyviä/kokeneita teroittajia mutta selitystä vaan tulee kun oikeaa asiaa tarvittaisiin ja ei tuo teroitus kyllä ole mitään avaruus/ydintiedettä vaan kenen tahansa opittavissa ja vielä helpostikin.

• No selipäseli
        Myös itse teroittanu kirjoitti:

Kyllähän tänne kehutte mitä vaan ja olevanne kuinka hyviä/kokeneita teroittajia mutta selitystä vaan tulee kun oikeaa asiaa tarvittaisiin ja ei tuo teroitus kyllä ole mitään avaruus/ydintiedettä vaan kenen tahansa opittavissa ja vielä helpostikin.

Ei se todellakaan ole mitenkään kummallista saati jotain tiedettä.

... ja kuten sanoin, kaikista ei tule teroittajaa.

Työstä aiheutuneet kulumisvammat pakottavat minut vaihtamaan alaa vielä muutamaksi vuodeksi ennen eläköitymistä.
        Olen ihan vakavasti harkinnut kairankunnostuslaitteiden rakentamista.

Tavataan teroituksilla.

• -+-

10000 terää? Tais papalla pikkusen muisti pettää....

• Papalla ei pettänyt
        -+- kirjoitti:

10000 terää? Tais papalla pikkusen muisti pettää....

Muisti pitää ja hyvin.
        Mm. talvella -86/87 "viilasin" kuntoon n. 1000 terää ja vielä 90- luvun alussakin n. 4-500 terää/kausi.
        Tuohon aikaan talvikalastus oli vähän eri suosiossa kuin nyt.

Iloksenne voin ilmoittaa, että minulta on nyt tilattu (ensi talveksi) kaksi kairankunnostuslaitteistoa.
        Rakennan samalla kolmet vermeet, - yksi jää itselle... ja sitten se taas alkaa.

• pilikit killuun

itse olen niin tarviessa saanut puukon hamarapuolella terän ottavaksi ettei kairan tylsyessä ole tarvinnut pilkki reissua sen takia keskeyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe