javan olio ohjelmointi ongelma

anis

Hei,

Olen suunnitellut tekeväni projekti pankkiautomaatin, jossa käyttäisi tiliä olio luokkana, johon tallentusi saldo. Eli käyttäisin toimintoja, että kysyin tilin saldoa, voisin lisätä sinne rahaa, voisin nostaa sieltä myös. Miten tämän saisin toimimaan niin, että aina kutsuisin olio-luokka tiliä ja se päivittyisi eri toimintojen yhteydessä.

Minulla on seuraavanlainen ongelma, kun kokeilen Javalla olio luokilla saada saldo muuttujaa toimimaan.

Tässä käyttöliittymä, jossa kutsun tili oliota.
_________________________________________________

private class nappiKuuntelija implements ActionListener
{
Tili tili = new Tili(0);

public void actionPerformed(ActionEvent e)
{

Object aiheuttaja=e.getSource();

if(aiheuttaja.equals(saldo))
{
tiedot.setText(tili.toString());
}
if(aiheuttaja.equals(talleta))
{
tili.setSaldo(tili.getSaldo() parseInt(tunnus.getText()) );
}
if(aiheuttaja.equals(nosta))
{
tili.setSaldo(tili.getSaldo() - parseInt(tunnus.getText()) );
}
}

}
_________________________________________________


Tässä tili olio luokka.

_________________________________________________


public class Tili
{
private int saldo;

/**********************************************************************/
public Tili(int n) //luontimetodit
{
saldo=n;
}

public int getSaldo() { //SETit ja GETit
return saldo;
}

public void setSaldo(int saldo) {
this.saldo = saldo;
}


public String toString()
{
String palaute;
palaute = "Saldo:" saldo;
return palaute;
}
}


Eli ongelmana on, että en saa tuota tili olioita toimimaan, niin että kun koitan vähentää tai lisätä summaa ja tulostaa tilin ulos. Se vain tulostaa saldon, mutta ei tee siihen muutoksia. Voisikto joku neuvoa miten saisin muutokset toimimaan.

3

559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Javaa pahemmin tuntematta, ei kai tuota nappikuuntelijaa (luokkien nimet kai yleensä isolla?) luoda aina nappia painettaessa? Jos näin on, luodaan tilikin siinä vaiheessa tyhjänä...

      Tee testiluokka tai ainakin testimetodi tuonne, joka muuttelee saldoa ja tulostelee sitä ulos. Näet ainakin, onko vika Tili -luokassa (ei minun silmiini osu mitään varsinaista virhettä).

      Termeistä vielä: olio on luokan ilmentymä. Et kutsu luokkaa, vaan kutsut sen ilmentymän metodeja.

    • aöskdfjöaslkjfasf

      Kannattaisi selvittää/katsoa se, yrittääkö ohjelma lisätä/kasvattaa saldoa, eli ovatko lauseet "if(aiheuttaja.equals(talleta))" ja "if(aiheuttaja.equals(nosta))" koskaan tosia.

      Toiseksi kannattaisi selvittää toimiiko "itse tehty"(?) parseInt() -metodi.

      Kolmanneksi kannattaisi selvittää se, että saldo, talleta ja nosta oliot käyttävät samaa nappiKuuntelija -luokan ilmentymää, ettei esim. joka kerta setActionListener metodia kutsuessa vahingossa luoda uutta ilmentymää "new nappiKuuntelija()", tms. käskyllä.

      Neljänneksi kannttaa tarkistaa se, ettei tulostus lauseessa ole mitään vikaa. Esim. ettei se käytä eri tili luokan ilmentymää mitä ohjelma yleisesti muokkaa, tms.

    • aöskdfjöaslkjfasf

      Tuli viellä yksi tarkastus ehdotus mieleen tuosta otsikon rivistä. Eli onko se numero tosiaan "tunnus" nimisessä oliossa/kentässä? (Eli jos yritätkin ottaa arvoa sellaisesta kentässä josta sitä ei ole. Tämä vain tuli mieleen, kun tuo "tunnus" kuulostaa jotenkin hassulta kentän nimeltä, kun käyttäjältä kuitenkin kysytään kai vain raha summaa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe