Onko kenelläkään kokemuksia ko. veneestä, olen vaihtamassa ja tämä on mielestäni kiinnostava. Näyttäisi, että on erinomaiset avotilat ja yöpymismahdollisuuskin... Olisin kiitollinen käyttäjäkokemuksista...
YAMARIN 76 DC KOKEMUKSIA
18
9171
Vastaukset
- osaa siihen niin saatanan
moottori kuin ikinä suostuvat myymään että voit ajaa vähintään 60 solmua silmät kiinni.
Mielestäni täysin turha venetyyppi suomalaiseen säähän / olosuhteisiin ja toimii ainoastaan niinä muutamana kauniina päivänä, ei ole tosi veneilijän vene missään nimessä, enempi munanjatke..
Omassa luokassaan varmasti ihan pätevä vene, mutta se että muut ovat vielä paskempia ei mistään ennenkään ole hyvää tehnyt.
Todellinen trendivenehän tuo DC on nyt Suomessakin, 10-15 vuoden päästä niille sitten naureskellaan erään aikakauden humputuksena... 6-8m DC veneitä on muuten myynnissä aivan perkeleesti vuosilta 2005-2008 joten sekin kertoo että moni on tullut siihen tulokseen että se mikä näytti Pasilan messuhallissa upealta ei sitten ehkä vesillä ollutkaan ihan sitä mitä haluttiin.
Jos haluat päiväretkeillä ja käydä paistamassa makkaraa niin vaikka se tylsältä kuulostaa niin HT-vene toimii siinä käytössä Suomen suvessa saatanan paljon paremmin kuin mikään DC/Cuddy Cabin ikinä.- Jo tekstille:(
Nuoko oli sinun kokemukset veneestä ?
- kommentoit niin
Jo tekstille:( kirjoitti:
Nuoko oli sinun kokemukset veneestä ?
Niin kyllä mä helvetin kade olen tosiaan jollekin joka suunnittelee 7m avoveneen ostoa, pitää varmaan oma 11 metrinen Nimbuskin vaihtaa Keskon kiuluun niin pääsee kateudesta eroon.
Meillä on seurassa noita DC-pellejä (yleensä espoolaisia it-alan pikkupomoja jotka jostakin syystä haluavat liittyä helsinkiläiseen venekerhoon...) tullut viime vuosina paljonkin, siellä ne seisoo satamassa kesät, ei niillä kukaan liiku...henkoht kokemuksia ei ole eikä tule! - Posket punottaa
kommentoit niin kirjoitti:
Niin kyllä mä helvetin kade olen tosiaan jollekin joka suunnittelee 7m avoveneen ostoa, pitää varmaan oma 11 metrinen Nimbuskin vaihtaa Keskon kiuluun niin pääsee kateudesta eroon.
Meillä on seurassa noita DC-pellejä (yleensä espoolaisia it-alan pikkupomoja jotka jostakin syystä haluavat liittyä helsinkiläiseen venekerhoon...) tullut viime vuosina paljonkin, siellä ne seisoo satamassa kesät, ei niillä kukaan liiku...henkoht kokemuksia ei ole eikä tule!Vielä kun lisää kiihyt niin polttimosi pasahtaa :)
Kato kaikki ei samanlaisia veneilijöitä toiset tykkää DC veneestä ! - onnittelut venevalinnasta
Posket punottaa kirjoitti:
Vielä kun lisää kiihyt niin polttimosi pasahtaa :)
Kato kaikki ei samanlaisia veneilijöitä toiset tykkää DC veneestä !Itselläni on astetta pienempi Yamarinin DC ollut pari vuotta ja hieno peli se on tuo pienempikin.
Täytyy kyllä rehellisesti sanottuna yhtyä jossakin määrin näihin ketjun aiempiin mouhoamisiin että kyllä se aika sääherkkä vene on ja mennee meidänkin perheessä vaihtoon hiukan suojaisempaan, jos vain rahoitus onnistuu ja saan järkevän vaihtotarjouksen. Kovasti kiinnostaisi esim. Falcon 26 Fantino joita on paljon myynnissä niitäkin.
Kokemustemme mukaan lapsiperheellä järkevä veneilykausi DC:llä on ollut kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin, toisaalta, me tykkäämme tehdä 1-2 yön retkiä jolloin tietysti nimensä mukaisesti "päiväcruiseri" ei ehkä ihan se ideaalisin vaihtoehto ole.
Yamarinin rungot ovat kuitenkin hyviä ajaa ja veneessä kaikki on toiminut hienosti. Vesijärjestelmän kanssa oli alussa pientä häikkää mutta meni nopeasti takuukorjauksena. - Anonyymi
Kyllä nedatiivisen herran kommentit menneet pieleen ajatellen asiaa näin vuonna 2021. Veneet edelleen entistä suuremmassa suosiossa ja kauppa käy vaikka ovat kalliita!
- kokemusta ei ole
Tuskinpa tällä palstalla monta veneestä kokemusta omaavaa on koska 76 DC mallia venettä ei kai ole kovin paljoa ehditty valmistaa ja myydä. Siksi vastailen tähän omia NÄKEMYKSIÄNI asiasta, ilman faktaa.
1. 76 DC vastaa amerikkalaisittain Cuddy Cabin -venetyyppiä, DC eli Day Cruiser on eurooppainen nimitys vastaavalle. Ero (am.) Mid Cabin -tyyppiin on se että DC:stä puuttuu kaksi makuupaikkaa, keittiö ja vessa. En vertaile tässä vastaavia suomalaistyyppisiä umpikoppiveneitä, koska ne eivät mielestäni ole vaihtoehto 76 DC:lle, vaan edustavat suomalaista tyyppiä, jossa nautinto veneilystä ei ole pääasia, vaan pikemminkin käytännöllisyys ja ARKIKÄYTTÖ. DC- ja MC- tyypin veneet on tarkoitettu kesänautintoihin.
2. Keittiötä vastaava pienempi pentteri voi olla sijoitettu avotilaan kuten 76 DC:ssä, mutta ei tietenkään käyttöominaisuuksiltaan vastaa oikeata keittiötä suojassa ja lämpimässä katon alla.
3. 76 DC:ssä on venetyypille harvinaisena etuna matala makuutila myös turkin alla, vaikka onkin pieni, karu ja epäviihtyisä ja ilman mahdollisuutta yksityisyyteen.
4. 76 DC sisätilat eivät sovellu oleskeluun, eikä niitä ole suunniteltu sellaiseen, vaan nukkumistilaksi ja varustevarastoksi. Sateen ja kylmän ilman sattuessa olet sään armoilla jos et halua kököttää karussa ja pimeässä kopissa. Toisin on Mid Cabin -mallisessa veneessä missä oleskelutilat on suunniteltu sisätiloihin kannen alle ja ne myös toimivat.
5. Vessan puuttuminen kokonaan tai sijoitus avotilaan on DC-venetyypin perusvika. Mene siinä yöllä pöntölle kun muut nukkuvat vieressä. EI KIVAA. Yleensä pönttö jää kokonaan vaille käyttöä kyseisestä syystä. 76 DC:ssä pytty ei sentään ole patjan alla niin että pytylle päästäkseen pitäisi herättää koko venekunta kuten huonoimmissa vaihtoehdoissa.
6. Yamarinin laatu ja runkojen ominaisuudet eivät ole missään malleissa olleet huonoja, joten niihin voit mielestäni lähtökohtaisesti luottaa. Omaa kokemusta on vain pienemmistä Yamareista ja Sea Raystä, molemmat ovat olleet hyviä.
7. Yamahan perämoottorit ovat kuin automaailman Toyota, ei mitään ihmeellistä ja yllättävää, mutta käy ja kukkuu vuodesta toiseen. Turvallinen ostos. Älä säästä ja ota pienintä mahdollista versiota, vaan kuuntele asiantuntijan suosituksia käyttötarpeesi mukaan.
8. Hinta. Oletko valmis maksamaan uudesta veneestä noilla puutteilla hinnan jolla saisi uuden tai muutaman vuoden vanhan Mid Cabin -veneen ilman kohdissa 1. -5. esitettyjä puutteita? Minä en olisi.
Yhteenveto:
- mieti mitkä ovat todelliset tarpeesi
- katon alla olevan lämpimän ja toimivan oleskelutilan merkitys ja arvo tulee esille ensimmäisenä kevään kylmänä päivänä kun erehdytte vesille auringonpaisteen houkuttelemana
Kai tämä selvisi jo tuolta rivien välistä, mutta paras valinta on mielestäni Mid Cabin -tyypin jenkkicruiseri, joita edustavat tuossa kokoluokassa mm. seuraavat mallit:
- Sea Ray 240, 245 Sundancer
- Bayliner 245, 265
- Rinker 250 tai 260 Express Cruiser
- Glastronilla on useita eri malleja tuossa kokoluokassa
Itse hankin käytetyn 2004 mallisen MidCabin-cruiserin juuri Ruotsista ja olen lähdössä sitä hakemaan parin viikon kuluttua. Vinkkinä vaan että ostohinnalla EI OLISI saanut 76 DC:tä, vaikka ostamani vene on paljon parempi. Merkki ei tosin ole tuossa listassa, mutta en kerro sitä koska kyse on harvinaisuudesta.- Jaatsi
Ihan asia tekstiä.
4. kohtaa kommentoisin kuitenkin vielä, että:
Onhan DC:ssä usein ja Yamarin 76 DC:ssä ainakin pressu, jolla saa avotilan katettua. 76 DC:n avotila on melko viihtyisä seurusteluunkin ja jos ei pieni telttafiilis haittaa niin luulisin kuomun alla viihtyvän.
Kylmäähän pressu ei hirveästi eristä ja lämmitin saisikin huutaa koko ajan. Toisaalta epäilen, että tuon tyylisellä veneellä kukaan lähtee retkelle ilman vaatteita/makuupussia, aikaan jolloin kylmä voi oikeasti yllättää.
Mid Cabin veneissä on avotilan osaksi sama tilanne eli vain pressu tarjoaa suojaa.
7,5 metrinen MC on keulaosastostaan usein sen verran tiivis, että esim. neljällä hengellä varmaan mieluusti sietää sitä telttafiilistä ja istuu kuomun alla.
Erillinen WC ja kunnon pentteri ovat kyllä ehdotonta luksusta verrattuna MC:tä DC:iin, jos vain sellaista kaipaa. - edelleen ilman kokemusta
Jaatsi kirjoitti:
Ihan asia tekstiä.
4. kohtaa kommentoisin kuitenkin vielä, että:
Onhan DC:ssä usein ja Yamarin 76 DC:ssä ainakin pressu, jolla saa avotilan katettua. 76 DC:n avotila on melko viihtyisä seurusteluunkin ja jos ei pieni telttafiilis haittaa niin luulisin kuomun alla viihtyvän.
Kylmäähän pressu ei hirveästi eristä ja lämmitin saisikin huutaa koko ajan. Toisaalta epäilen, että tuon tyylisellä veneellä kukaan lähtee retkelle ilman vaatteita/makuupussia, aikaan jolloin kylmä voi oikeasti yllättää.
Mid Cabin veneissä on avotilan osaksi sama tilanne eli vain pressu tarjoaa suojaa.
7,5 metrinen MC on keulaosastostaan usein sen verran tiivis, että esim. neljällä hengellä varmaan mieluusti sietää sitä telttafiilistä ja istuu kuomun alla.
Erillinen WC ja kunnon pentteri ovat kyllä ehdotonta luksusta verrattuna MC:tä DC:iin, jos vain sellaista kaipaa.Totta on että avotilan ominaisuudet eivät yleensä muutu siitä onko kyseessä DC ja MC.
Omat kokemukset telttafiiliksestä ovat vaan 2000 luvun alusta saakka ja nyt se saa jo riittää ja kun ikää tulee alkaa kaipaamaan jotain vähän enemmänkin.
Tosin on siinä avotilassa jonkin verran eroa kun sitä pentteriä ei MC-malleissa ole tarvinnut sijoittaa avotilaan missä se pienentää oleskelutilaa. No se riippuu niin ratkaisevasti merkistä ja mallista ettei sitä voi yleistää!
Omaan veneeseen on tehdasasennettuna lämmitys ja ilmastointi, joiden tuomaa mukavuutta todellakin odotan kuin lehmä laitumelle pääsyä!!! - Jaatsi
edelleen ilman kokemusta kirjoitti:
Totta on että avotilan ominaisuudet eivät yleensä muutu siitä onko kyseessä DC ja MC.
Omat kokemukset telttafiiliksestä ovat vaan 2000 luvun alusta saakka ja nyt se saa jo riittää ja kun ikää tulee alkaa kaipaamaan jotain vähän enemmänkin.
Tosin on siinä avotilassa jonkin verran eroa kun sitä pentteriä ei MC-malleissa ole tarvinnut sijoittaa avotilaan missä se pienentää oleskelutilaa. No se riippuu niin ratkaisevasti merkistä ja mallista ettei sitä voi yleistää!
Omaan veneeseen on tehdasasennettuna lämmitys ja ilmastointi, joiden tuomaa mukavuutta todellakin odotan kuin lehmä laitumelle pääsyä!!!Vaikka MC:ssä pentteri on pois avotilasta, niin usein avotila on sitten myös sen pentterin ja erillisen WC-tilan verran lyhyempikin.
Ei sillä, että olisin millään muotoa MC:tä vastaan. Omakin veneeni on lähinnä juuri MC-tyyppiä, mutta ihan vaan keskusteluna samankokoisten DC ja MC veneiden tilankäytön eroista. - ajatellen on
Jaatsi kirjoitti:
Vaikka MC:ssä pentteri on pois avotilasta, niin usein avotila on sitten myös sen pentterin ja erillisen WC-tilan verran lyhyempikin.
Ei sillä, että olisin millään muotoa MC:tä vastaan. Omakin veneeni on lähinnä juuri MC-tyyppiä, mutta ihan vaan keskusteluna samankokoisten DC ja MC veneiden tilankäytön eroista.ihan ok että pentteri on avotilassa, pienessä veneessä käryt ja hajut pöyrii usein ympäri venettä ja tuuletus on usein mitä on. siinä mielessä DC on ihan fixu mielestäni että pentteri on avotilassa, etenkin kun lähtökohtaisesti on kyse ns. hyvän sään (lue 1-2vk vuodessa) veneestä.
- SISÄVESIVENEILIJÄLTÄ
ajatellen on kirjoitti:
ihan ok että pentteri on avotilassa, pienessä veneessä käryt ja hajut pöyrii usein ympäri venettä ja tuuletus on usein mitä on. siinä mielessä DC on ihan fixu mielestäni että pentteri on avotilassa, etenkin kun lähtökohtaisesti on kyse ns. hyvän sään (lue 1-2vk vuodessa) veneestä.
Kiitos ensinnäkin asiallisista(kin) vastauksista. Alku ei näyttänyt hääppöiseltä mutta vastaukset paranivat... Kolme kesää pienellä (6 metrisellä) daycruiserilla ajelleena en edelleenkään halua kattoa pääni päälle mutta ehkä oven takana oleva vessa ja koppitila mihin mahtuu paremmin olisivat sittenkin... Ainakin rouvan mielestä. Nuo jenkit näyttivät asiallisilta, hakiessani törmäsin englantilaisiinkin (Sealine S28, Targa 29) - ehkä tässä pitää vielä miettiä. Rahoitustakin. Mutta, jos saatte ajatuksia tai haluatte kommentoida vaihtoehtoja feel free !! Kiitokset tähänastisista.
- Ilman kokemusta
SISÄVESIVENEILIJÄLTÄ kirjoitti:
Kiitos ensinnäkin asiallisista(kin) vastauksista. Alku ei näyttänyt hääppöiseltä mutta vastaukset paranivat... Kolme kesää pienellä (6 metrisellä) daycruiserilla ajelleena en edelleenkään halua kattoa pääni päälle mutta ehkä oven takana oleva vessa ja koppitila mihin mahtuu paremmin olisivat sittenkin... Ainakin rouvan mielestä. Nuo jenkit näyttivät asiallisilta, hakiessani törmäsin englantilaisiinkin (Sealine S28, Targa 29) - ehkä tässä pitää vielä miettiä. Rahoitustakin. Mutta, jos saatte ajatuksia tai haluatte kommentoida vaihtoehtoja feel free !! Kiitokset tähänastisista.
Mieti valitessa myös näitä asioita:
- Veneen leveys, trailerilla kulkee tien päällä max 2,59 m leveä vene, Sealine 28 on leveämpi, mainitsemani jenkit juuri tuon 2,59
- Targa on jo hinta- ja kokoluokaltaan ihan omassa luokassaan ja ominaisuuksiltaan todellinen merivene, "tarpeettomankin" hyvä järville
Jos ostat ulkomailta, käytä asiantuntijaa apuna, minä käytin Vinces Oy, Vesa Salo ja voin suositella. Yhdet kaupat englannissa oli jos sovittu, tehtiin Englannissa puolueeton technical survey, missä paljastui että moottoriin oli päässyt merivettä, eli todennäköisesti jäätymisvaurion seurauksena loki halki. Kauppa peruuntui ja maksettu käsiraha palautui tilille. Ainoa menetys oli Surveyn kulut 700 € mikä ei paljon itketä siihen nähden että jos vene olisi tuotu Suomeen niin moottoriremontti olisi kaatunut omaan niskaan. - Mökki merellä
Hemmetin hyvä vene 76 dc on.merikelpoinen ja hiljainen ajossa.
Varustelu hyvä ja tilat käytännölliset.kuomun alla viihtyy mainiosti
Sateella .vene kannattaa varustaa webastolla,jolloin matkailu on
Miellyttävää kylmemmälläkin kelillä.oikeastaan kaipaan vain
Kunnon kaukovaloja keulalle loppukesän ja alkusyksyn pimeitä
Varten.Ei mikään koppero,eikä kenenkään jalkoihin tuolla tarvitse jäädä.
- juuso231
Kukin taaplaa tyylillään. Itse ajelen DC:llä, koska pidän raittiista ilmasta. En osta venettä sen takia, että se on hyvä sadesäällä. Jos sataa, DC:llä saa kuomun päälle vaivatta ja taas menään ilman ongelmaa.
Y 76 DC:tä itse katselin aikoinaan lähinnä sen vuoksi, että kokonsa puolesta se sopii Suomenlahdella lähes keliin kuin keliin. Päädyin lopulta toiseen merkkiin ja hieman pienempään DC:hen ja olen ollut erittäin tyytyväinen. 76 DC on päteväi vene. Jos ajelet veneellä yhteysajoa mökkiin saarella aikaisesta syksystä myöhäiseen alkutalveen, cabin voisi puoltaa paikkaansa.
HT on vanha kapistus, malleja vain muutama joka kertoo suosion ja panostuksen. HT on turha välikapistus, DC, Cabin tai avo on käytännön valinnat. Cabinilla on suojaisat puolensa, muuten DC tai avo - HT:ssä yhdistyy vaan huonot ominaisuudet (kuten laidalla roikkuminen tai hankala läpikullku keulalle).- Eskarti
juuri näin. DC:llä saa WC:n keulaan piiloon, tavarat suojaan ja siinä voi viettää satunnaisia öitä. HT:ssa on mm. aina näkösällä tai sitten saa viritellä verhoja urakalla eikä sekään välttämättä auta. HT on turha malli.
- Jsk1234
Avoveneily kuten purjehduskin on vaatetuskysymys. Mietitääs kesäkuun alun päivää, jolloin mereltä tuntuu puhaltelevan viileää ilmaa. Ei sinne halua lähteä vapaaehtoisesti palelemaan. Mutta annas olla kun käyt veneessä pukemassa sellaiset lämpimät talvikelejä varten tarkoitetut puolihaalarit jalkaan, jossa on henkselit ja kunnon lämmin vuori. Jopa kroppa pysyy lämpimänä ihan toisella tavalla! Takki päälle, hanskat, ohuehko pipo ja aurinkolasit. Johan tekee mieli irrottaa köydet ja lähteä merelle. Ei haittaa viima.
Jos alkaakin sataa vettä, voi ajella hiljaa körötellen biminikatoksen alla tai sitten antaa sateen piiskata kasvoja kun ajaa plaanissa. Ei haittaa ollenkaan, koska olo on kuitenkin lämmin. - Anonyymi
omassa (pienessä) DC:ssä sade pysyy ulkona, kun ajaa liukunopeuksilla. Tuulilasin ilmavirta ohjaa vedet veneen yli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883