Tuija-aidan leikkaus

pasillen

Miten leikataan kaksimetristä tuija-aitaa, jotta siitä tulisi tuuhea. Otetaanko oksia sieltä täältä pois vai miten?

Marianne

9

8640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaaaaa

      Kannattaa vaan tasata joka puolelta,paras aika maalis huhutikuu.

      • jälkeen

        Minä olen leikannut joka vuosi juhannuksen jälkeen,tuija kestää leikkausta koska vaan.


      • pasillen
        jälkeen kirjoitti:

        Minä olen leikannut joka vuosi juhannuksen jälkeen,tuija kestää leikkausta koska vaan.

        Saako muuten tuijaa leikata kuinka paljon kerralla oksista, ettei kasvu kärsi. Miten tuijaa saa tuuheammaksi.

        marianne


      • tuuhentuu
        pasillen kirjoitti:

        Saako muuten tuijaa leikata kuinka paljon kerralla oksista, ettei kasvu kärsi. Miten tuijaa saa tuuheammaksi.

        marianne

        Itse olen leikannut oksista noin 5-10 senttiä,riippuu vähän kuinka se on kasvanut.Leikkaamisesta se juuri tuuheentuu.


      • samalla tavalla
        tuuhentuu kirjoitti:

        Itse olen leikannut oksista noin 5-10 senttiä,riippuu vähän kuinka se on kasvanut.Leikkaamisesta se juuri tuuheentuu.

        kun kuusiaitaa vain noin 2cm oksienpäistä rajuilla leikkauksilla ei saa muuta aikaan, kun että ikivihreät kasvit kuolevat tai aita harsoontuu.


    • MISSÄ VAIHEESSA TUIJA-AIDAN LEIKKAUS ALOITETAAN?

      Olemme istuttaneet naapurini kanssa keväällä 2011 Pylvästuija-aidan. Taimet olivat istuttaessa noin 80-100 cm korkuiset ja istutusväli oli 80 cm. Tavoittena on saada aikaiseksi tuuhea noin 200-220 cm korkea raja-aita tonttiemme rajalle.
      Taimet ovat menestyneet hyvin, kasvaneet 130-160 cm pituisiksi ja leveyttä siten, että niiden alaosat koskettavat toisiaan.
      Pyydän neuvoa kokeneelta Tuija-aidan kasvattajalta miten ja milloin leikkaus tulisi aloittaa ja suorittaa.

      • puuta heinää

        Tuuhean tuija-aidan saadaksesi leikkaa aidan sivut joka vuosi, noin puolet edelliskesän kasvusta. Hyvä leikkausaika on kevättalvi. Eli heti kun lumen alta taimet paljastuu, kuitenkin ennen kuin routa sulaa ja kasvu käynnistyy. Latvat leikataan vasta kun aita on halutun korkuinen.


      • puuta heinää kirjoitti:

        Tuuhean tuija-aidan saadaksesi leikkaa aidan sivut joka vuosi, noin puolet edelliskesän kasvusta. Hyvä leikkausaika on kevättalvi. Eli heti kun lumen alta taimet paljastuu, kuitenkin ennen kuin routa sulaa ja kasvu käynnistyy. Latvat leikataan vasta kun aita on halutun korkuinen.

        Kiitos neuvosta. Blebeiji kiittää!


    • paljon leikannut

      Tuijaa voi leikata juhannuksesta eteenpäin ja yleensä koska vaan, tuija kestää hyvin leikkausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe