Miten leikataan kaksimetristä tuija-aitaa, jotta siitä tulisi tuuhea. Otetaanko oksia sieltä täältä pois vai miten?
Marianne
Tuija-aidan leikkaus
9
9050
Vastaukset
- kannattaaaaa
Kannattaa vaan tasata joka puolelta,paras aika maalis huhutikuu.
- jälkeen
Minä olen leikannut joka vuosi juhannuksen jälkeen,tuija kestää leikkausta koska vaan.
- pasillen
jälkeen kirjoitti:
Minä olen leikannut joka vuosi juhannuksen jälkeen,tuija kestää leikkausta koska vaan.
Saako muuten tuijaa leikata kuinka paljon kerralla oksista, ettei kasvu kärsi. Miten tuijaa saa tuuheammaksi.
marianne - tuuhentuu
pasillen kirjoitti:
Saako muuten tuijaa leikata kuinka paljon kerralla oksista, ettei kasvu kärsi. Miten tuijaa saa tuuheammaksi.
marianneItse olen leikannut oksista noin 5-10 senttiä,riippuu vähän kuinka se on kasvanut.Leikkaamisesta se juuri tuuheentuu.
- samalla tavalla
tuuhentuu kirjoitti:
Itse olen leikannut oksista noin 5-10 senttiä,riippuu vähän kuinka se on kasvanut.Leikkaamisesta se juuri tuuheentuu.
kun kuusiaitaa vain noin 2cm oksienpäistä rajuilla leikkauksilla ei saa muuta aikaan, kun että ikivihreät kasvit kuolevat tai aita harsoontuu.
MISSÄ VAIHEESSA TUIJA-AIDAN LEIKKAUS ALOITETAAN?
Olemme istuttaneet naapurini kanssa keväällä 2011 Pylvästuija-aidan. Taimet olivat istuttaessa noin 80-100 cm korkuiset ja istutusväli oli 80 cm. Tavoittena on saada aikaiseksi tuuhea noin 200-220 cm korkea raja-aita tonttiemme rajalle.
Taimet ovat menestyneet hyvin, kasvaneet 130-160 cm pituisiksi ja leveyttä siten, että niiden alaosat koskettavat toisiaan.
Pyydän neuvoa kokeneelta Tuija-aidan kasvattajalta miten ja milloin leikkaus tulisi aloittaa ja suorittaa.- puuta heinää
Tuuhean tuija-aidan saadaksesi leikkaa aidan sivut joka vuosi, noin puolet edelliskesän kasvusta. Hyvä leikkausaika on kevättalvi. Eli heti kun lumen alta taimet paljastuu, kuitenkin ennen kuin routa sulaa ja kasvu käynnistyy. Latvat leikataan vasta kun aita on halutun korkuinen.
puuta heinää kirjoitti:
Tuuhean tuija-aidan saadaksesi leikkaa aidan sivut joka vuosi, noin puolet edelliskesän kasvusta. Hyvä leikkausaika on kevättalvi. Eli heti kun lumen alta taimet paljastuu, kuitenkin ennen kuin routa sulaa ja kasvu käynnistyy. Latvat leikataan vasta kun aita on halutun korkuinen.
Kiitos neuvosta. Blebeiji kiittää!
- paljon leikannut
Tuijaa voi leikata juhannuksesta eteenpäin ja yleensä koska vaan, tuija kestää hyvin leikkausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172463
- 441271
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70927Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää137872- 45851
- 59817
- 42796
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44765Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130704