Voisiko joku Jyväskylän seudun autokoulun opettaja ystävällisesti selvittää, kuinka Vaajakosken surullisen kuuluisassa liikenneympyrässä on ajettava? Tuo ympyrähän on varsinainen murheenkryyni. Siinä rytisee melkeinpä päivittäin. Aina kun joku kolari on siinä sattunut, alkavat kaikki "asiantuntijat" kertoa omia näkemyksiään oikeasta ajotavasta. Lopputulos on se, että kaikki ovat lopullisesti sekaisin.
Olisi siis hienoa, jos joku paikkakuntalainen liikenteen ammattilainen antaisi täsmällisen selvityksen oikeista ajotavoista.
Suurimmalle osalle kansaa ovat epäselviä varsinkin seuraavat tapaukset ajettaessa:
1. Kanavuoren suunnasta Jyväskylään menevälle moottoritielle (sisä-, vai ulkokaista)
2. Leppäveden suunnasta Kanavuoren suuntaan (sisä-, vai ulkokaista).
3. Vaajakosken keskustan suunnasta (Wesmannin mäkeä alas) Kanavuoren suuntaan.
4. Jyväskylän suunnasta moottoritieltä Vaajakosken keskustan suuntaan (sisä-, vai ulkokaista)
Kaikille tuntuu olevan epäselvää se, että onko sisäkaistalla ajavan ennen poistumistaan ympyrästä vaihdettava ulommalle kaistalle vielä ympyrässä, vai ei.
Vaajakosken liikenneympyrä
9
2674
Vastaukset
- ko. ympyrää
vuoroviikoin. Perävaunun kanssa tosin, joka rajaa Kanavuoren suunnasta tullessa kaistavalinnan oikealle.
Kanavuoresta tullessa helpoin keino Jyväskylään mennessä on pysyä sillä oikeanpuoleisella, mennä sitä pitkin ympyrään ja jatkaa siellä ulointa kaistaa moottoritielle.
Jyväskylästä taas Kanavuoreen lähdettäessähän opasteet ajattavat kokonaan ohi ympyrän.
Pitääpä katsella nuo muut vaihtoehdot vielä kun siitä ajelen. Muistan ajan kun siinä oli liikennevalot jotka muutettiin hirveällä tohinalla ympyräksi kun muuallakin näin tehtiin. Ympyrästä tehtiin silloin kaksikaistainen eli kahta kaistaa sisään ja kahta ulos. Pandan eli Leppäveden suunnasta tultiin yhtä kaistaa ympyrän ulommalle kaistalle. Jos siitä ajoit Kanavuoreen, Kanavuoren suunnasta sisäkaistaa ajava tuli kylkeen kun hän yritti lähteä moottoritielle. Nyt tilanne on hieman parantunut kun saivat ne 27 opastetta sentään paikalleen ja kaistajaon uusiksi.
Pääsääntö, jota itse noudatan oudoissa paikoissa, on se että aina mennään oikeanpuoleista pitkin kunnes toisin opastetaan. Tämä tuntuisi toimivan myös tässä Vaajakosken ympyrässä. - kuin golfpallo mä reikää ki...
Siinähän on kaksi kaistaa ympyrässä, eli ei tarvitse vaihtaa ympyrässä kaistoja, kunhan vaan poistut oikeassa kohtaa kaistaopasteiden mukaisesti ja varovaisuutta noudattaen. Siinä on nykyisin käsittääkseni myös ohjeet joka suunnasta tuleville, mistä ajaa minnekin.
Hyvä vinkki tuohon ympyrään on kuitenkin pysytellä pois sisäkaistalta ja ei myöskään kannata ajaa ulkokaistalla kenenkään taka-katvelaueella, kun saattavat kääntyä ulos edestä.
Jyväskylästä Kanavuoreen on helppo, kun ei tarvitse ajaa kun oikealle ennen ympyrää, toki siinä taitaa joutua väistämään ympyrän kautta tulevia, jos ovat nopeampia. Kanavuoresta JKL:ään ajaisin ulointa eli oikeanpuoleista kaistaa.
MUISTA OIKEA VILKUN KÄYTTÖ.
eli ympyrässä voit laittaa vilkun päälle edellisen liittymän ohittaessasi, jos olet poistumassa seuraavasta. Tullessa ei vilkuteta, jos et ole tosiaan kääntymässä heti seuraavasta (tällöin selkeyttää ja nopeuttaa ympyrän käyttöä)- korjaus´´
Jyväskylästä Kanavuoreen ajava ei ole väistämisvelvollinen, sillä ympyrästä Kanavuoreen lähtevä ulostautuu omalle = vasemmalle kaistalle ympyrän jälkeen joka sitten päättyy hetken päästä.
Nyt kun muistelen miten ne kaikki 27 merkkiä siellä ovat, opasteiden mukaan sisäkaista on käytössä Kanavuoresta moottoritielle ja sekin vain pikkuautoille. Eli jos tulet ympyrään keskustasta tai Leppäveden suunnasta, ajaudut automaattisesti ympyrän ulommalle kaistalle. Vaaran paikka on siinä moottoritien lähdössä -> Kanavuoresta tulee auto sisäkaistaa, toinen tulee ympyrään Leppävedeltä ympyrän ulkokaistalle. Ajolinjat ovat vaarassa leikkaantua kun auto lähtee motarille ja ulkokaista jatkaakin Kanavuoreen eli ympyrää vielä eteenpäin.
Ja tiedoksi niille jotka eivät paikkaa tunne, kyseessä on siis Nelostie. Tuo Suomen henkireikä. Käykääpä Nesterallin aikana katselemassa kun suomalainen on liikenteessä :) - ---
korjaus´´ kirjoitti:
Jyväskylästä Kanavuoreen ajava ei ole väistämisvelvollinen, sillä ympyrästä Kanavuoreen lähtevä ulostautuu omalle = vasemmalle kaistalle ympyrän jälkeen joka sitten päättyy hetken päästä.
Nyt kun muistelen miten ne kaikki 27 merkkiä siellä ovat, opasteiden mukaan sisäkaista on käytössä Kanavuoresta moottoritielle ja sekin vain pikkuautoille. Eli jos tulet ympyrään keskustasta tai Leppäveden suunnasta, ajaudut automaattisesti ympyrän ulommalle kaistalle. Vaaran paikka on siinä moottoritien lähdössä -> Kanavuoresta tulee auto sisäkaistaa, toinen tulee ympyrään Leppävedeltä ympyrän ulkokaistalle. Ajolinjat ovat vaarassa leikkaantua kun auto lähtee motarille ja ulkokaista jatkaakin Kanavuoreen eli ympyrää vielä eteenpäin.
Ja tiedoksi niille jotka eivät paikkaa tunne, kyseessä on siis Nelostie. Tuo Suomen henkireikä. Käykääpä Nesterallin aikana katselemassa kun suomalainen on liikenteessä :)http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/21447.PDF
Katsokaa tästä - Jfer
korjaus´´ kirjoitti:
Jyväskylästä Kanavuoreen ajava ei ole väistämisvelvollinen, sillä ympyrästä Kanavuoreen lähtevä ulostautuu omalle = vasemmalle kaistalle ympyrän jälkeen joka sitten päättyy hetken päästä.
Nyt kun muistelen miten ne kaikki 27 merkkiä siellä ovat, opasteiden mukaan sisäkaista on käytössä Kanavuoresta moottoritielle ja sekin vain pikkuautoille. Eli jos tulet ympyrään keskustasta tai Leppäveden suunnasta, ajaudut automaattisesti ympyrän ulommalle kaistalle. Vaaran paikka on siinä moottoritien lähdössä -> Kanavuoresta tulee auto sisäkaistaa, toinen tulee ympyrään Leppävedeltä ympyrän ulkokaistalle. Ajolinjat ovat vaarassa leikkaantua kun auto lähtee motarille ja ulkokaista jatkaakin Kanavuoreen eli ympyrää vielä eteenpäin.
Ja tiedoksi niille jotka eivät paikkaa tunne, kyseessä on siis Nelostie. Tuo Suomen henkireikä. Käykääpä Nesterallin aikana katselemassa kun suomalainen on liikenteessä :)"Vaaran paikka on siinä moottoritien lähdössä -> Kanavuoresta tulee auto sisäkaistaa, toinen tulee ympyrään Leppävedeltä ympyrän ulkokaistalle. Ajolinjat ovat vaarassa leikkaantua kun auto lähtee motarille ja ulkokaista jatkaakin Kanavuoreen eli ympyrää vielä eteenpäin."
Esittämässäsi esimerkissä on virhe. Mikäli Leppävedeltä ajaa ympyrän ulkokaistalle, voi siitä poistua vain Vaajakosken keskustaan tai moottoritielle. Vain sisempi kaista jatkuu moottoritien liittymän ohitse, joten jos haluat ajaa Leppävedeltä Kanavuoreen, on ympyrään tullessa ajettava suoraan sisemmälle kaistalle.
- Korvenkontio
tässäkin tapauksessa on kanssa autoilijoiden oikean lainen vilkun käyttö.
- mennään
Vaajakosken keskustan suunnasta Kanavuoren suuntaan? Pari viikkoa sitten ajoin juuri tuon valinnan sunnuntai-iltapäivällä vilkkaan liikenteen aikaan. Mikäli ymmärsin oikein, niin täytyy ajaa heti sisäkaistalle ja sieltä poistua vastaavalta kaistalta Kanavuoren suuntaan. Eihän sinne sekaan mahtunut ollenkaan, vaan täytyi odottaa pitkään ympyrään pääsyä. Kun sitten tuli jonkinlainen rako autojen väliin, lähdin liikkeelle. Siitä seurasi armoton tööttäyskonsertti, kun piti samalla kertaa ajaa kahden kaistan yli sisemmälle kaistalle. Ainakaan opasteiden mukaan tuossa tapauksessa ei ulompaa kaistaa saa ajaa, vaikka se olisikin paljon helpompaa ja turvallisempaa.
Oli se vaan sellainen kokemus, että tästä lähtien kierrän kaukaa koko ympyrän. Henkensä kaupalla siinä kaikki ajavat. - sekin vielä
Muistelen, kun joku selvitti oikeaa ajotapaa Vaajakosken liikenneympyrässä, niin hänen mukaansa jossain tilanteessa pitää vielä kaistaakin vaihtaa ympyrän alueella. Mikä sellainen tilanne sitten on? Kuinka helvetissä siinä ympyrässä mahtuu kaistaa vaihtamaan, kun siinä ei mahdu kunnolla ajamaan muutenkaan?!
- Jfer
Suosittelisin selvittämään asian itse ennen kuin ryhtyy vaahtoamaan foorumilla mutu-tuntuman perusteella.
Vaajakosken ympyrässä ei tarvitse vaihtaa kaistaa, koska oikea kaista valitaan jo ympyrään tultaessa. Itse asiassa kaistanvaihto ympyrässä on kokonaan kielletty.
Miten niin ympyrässä ei mahdu ajamaan? Kyllä niillä kaistoilla pitäisi mielestäni mahtua ihan hyvin ajamaan, kun kukin vaan pysyy omien kaistamerkintöjensä välisellä alueella.
Tiehallinnon sivuilla on pdf jossa näytetään miten ympyrässä, mutta siinä ei varsinaisesti kerrota miten kaistat asettuvat, mikä on mielestäni vähän huono. Tässä kuitenkin linkki siihen: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/21447.PDF (Joku linkkasi sen näköjään jo aiemminkin tähän ketjuun.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745