Onko lentoemäntiä enää esim. 10 - 20 vuoden päästä ? Eihän heillä enää pian ole mitään muuta tötä kuin tarjoilu ja matkustajien opastaminen hätätilanteessa tai jos enää siinäkään ? Korvaavatko ópasvideot ja kenties robotit heidät ?
Finnair suunnittelee jo tulevasuuttaan 85 voden päähän, mutta miten käy lentoemäntien ? Ovatko he silloin vain palkattu seisoviksi infoa täynnä oleviksi "patsaiksi" matkustajien ihailtavaksi ?
Muutenkaan lentoemäntiä ei arvosteta enää niin paljoa, tippuvatko heidän palkat ennestään ?
Olen kiinnostunut ammatista, mutta en uskalla toivoa unelma työtä, jossa ei ole tulevaisuutta.
Olen kumminkin sen verran nuori, että heti en edes alalle pääsisi. Eikö lentoemäntien aloitus ikä ole keskimäärin 25-35 ?
Ja millaista lentoemäntien kulissi on? Pääsetkö illaksi kotiin vai et ? Millaista on lasten hoito, ehditkö olla lastesi kanssa ? Ja miten palkka riittää ?
Lentoemännän ura tulevaisuudessa ?
14
3215
Vastaukset
- muuttuu..
Finnair ei tarvitse lentoemäntiä 85 vuoden päästä, kun ei ole enää koko firmaakaan.
- liinuliini liina
"Onko lentoemäntiä enää esim. 10 - 20 vuoden päästä ? Eihän heillä enää pian ole mitään muuta tötä kuin tarjoilu ja matkustajien opastaminen hätätilanteessa tai jos enää siinäkään ? Korvaavatko ópasvideot ja kenties robotit heidät ? "
No, miten se työ poikkeaa tänä päivänä sinun mielestä? Sun täytyy olla tosi nuori jos kuvittelet robottien korvaavan ihmiset 10-20 vuoden päästä..- provo vai ?
En tiiä onko provo vai ei? :DD Toivottavasti ei.
"Onko lentoemäntiä enää esim. 10 - 20 vuoden päästä ? Eihän heillä enää pian ole mitään muuta tötä kuin tarjoilu ja matkustajien opastaminen hätätilanteessa tai jos enää siinäkään ? Korvaavatko ópasvideot ja kenties robotit heidät ?"
Lentoemäntä ei ole edelleenkään tarjoilija ymmärrätkö? Me emme omaa tarjoilijan koulutusta. Evakuoiko robotti lentokoneen? Antaako robotti elvytystä? Pystyykä robotti profiloimaan häirikön tai liian humalassa olevan. Vastaako robotti kysymyksiinne (niihin mitä ihmeellisimpiin) mitä meille esitätte? En halua olla ilkeä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna on asioita mitä tekoäly ei ikinä voi korvata. Esim. lentäisitkö lentoyhtiöllä jonka koneessa emännät ja stuertit on korvattu koneilla/roboteilla ja autopilotti lentäisi matkan alusta loppuun. Minä en koskaan voisi luottaa pelkkään tekniikkaan. Se on hyvä kun robotti sanookin: Win32 error! :) Oma mielipiteeni on, että tuskinpa korvaavat meidän elinaikanamme.
"Finnair suunnittelee jo tulevasuuttaan 85 voden päähän, mutta miten käy lentoemäntien ? Ovatko he silloin vain palkattu seisoviksi infoa täynnä oleviksi "patsaiksi" matkustajien ihailtavaksi ?"
Kuulostaa ihan kuin haluaisit ammattiin jota et selkeästikkään arvosta? Me emme ole koneessa mitään objekteja, vaan asiakaspalvelijoita ja turvallisuuden ammattilaita. Olet tainnut nähdä Finnairin leikkimielisen "vision" lentomatkustamisesta. (Juuri se artikkeli)
"Muutenkaan lentoemäntiä ei arvosteta enää niin paljoa, tippuvatko heidän palkat ennestään ?"
Sinun kirjoituksestasi ainakin näkyy ettet itse arvosta? Palkka on minulla ihan tarpeeksi hyvä, tilini ei ole melkein koskaan tyhjä. Ottaen huomioon kuinka lyhyt koulutuksemme on, palkka on siihen nähden hyvä. Minulla on ystäviä, jotka saavat huonompaa liksaa. He ovat opiskelleet itselleen ammatin n. 3 vuotta.
"Olen kiinnostunut ammatista, mutta en uskalla toivoa unelma työtä, jossa ei ole tulevaisuutta.
Olen kumminkin sen verran nuori, että heti en edes alalle pääsisi. Eikö lentoemäntien aloitus ikä ole keskimäärin 25-35 ?"
Haluatko koko elämän pituisen uran tästä? Haluatko kokopäivätyöhön vai osa-aikaiseksi? Alaikäraja taitaa olla 20-22. Kuten edellä jo selvensin, kyllä meillä on tulevaisuutta. Moni emäntä myös opiskelee samaan aikaan (ainakin meidän yhtiössä) ja toisilla on korkeitakin tutkintoja. Olen käsittänyt, että Finnairilla oli ainakin jossain vaiheessa niin paljon hakijoita, että monella oli korkeakoulututkintokin alla. Tällä hetkellä tämä työ tuntuu omalta jutulta, mutta ajattelenko näin 10 vuoden päästä? Sitä ei voi kukaan tietää, en edes minä. :)
"Ja millaista lentoemäntien kulissi on? Pääsetkö illaksi kotiin vai et ? Millaista on lasten hoito, ehditkö olla lastesi kanssa ? Ja miten palkka riittää ?"
Mikä ihmeen kulissi? Olemme tavallisia ihmisiä joilla on ihan tavallinen elämä. Riippuu niin paljon yhtiöstä millaisia työvuoroja on? Meidän yhtiössä on n. puolella jos enemmällä lapsia. Heidän osaltaan on onnistunut ihan hyvin? 24h päiväkoteja on joten hoito ei pitäisi olla ongelma? Minulla on tämän työn kanssa ollut ainakin enemmän vapaa-aikaa kuin koskaan. Vuorotyössä on hyvät ja huonot puolensa. Ja kaikille se ei sovi. Niin en sitten tiedä paljonko lapsen kasvatukseen menee rahaa, mutta jos kaupan kassatädit lapsensa elättää niin miksei tässäkin? Mikähän on ylipäätään palkkakäsityksesi kyseisestä ammatista?
- kokemusta on
Kyllä lentoemäntiä on edelleen kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden päästä. Lentoemännän tärkein tehtävä on turvallisuudesta huolehtiminen, vaikka näkyvin osa onkin tarjoilu. Ihmistä ei voi korvata näin tärkeässä tehtävässä.
Ja kyllä lentoemäntiä arvostotetaan edelleen. Nykyään ihmiset myös tietävät, että lentoemännän työ on oikeasti rankkaa. Lentoemännän ulkoasun on oltava siisti ja virkeä, mutta tarkotuksena ei suinkaan ole minään silmänruokana oleminen.
Eivätkä palkat noin vain putoa.
Ja on olemassa muitakin lentoyhtiöitä kuin Finnair. Kuulostele muitakin paikkoja. Ulkomailla uraansa starttaava lentoemo/stuertti voi aloittaa aiemminkin kuin 22-vuotiaana. Kaikilla lentoyhtiöillä on omat ikä vaatimukset ja pienemmät lentoyhtiöt voivat olla jopa "mukavampi" vaihtoehto Finnairin rinnalla.
Lentoemäntä ei aina pääse illaksi kotiin. Mutta miksi huolehdit kymmeniä vuosia etukäteen perhe- ja työelämän yhteen sovittamisen vaikeuksia? Vaikka tahdot lentoemännäksi nyt, niin mielesi saattaa muuttua kymmenen vuoden päästä. Monilla on kaksi koulutusta ja yhtä moni tekee jotain muuta työkseen kuin mihin on alunperin kouluttautunut.
Lentoemäntänä et rikastu, mutta koulutuksen kestoon nähden palkka on erittäin hyvä.
Onnea haaveiden toteutukseen. Keskity kouluun ja pidä mielesi avoimena. - funnairo777
yhtiöfuusioiden jatkuessa ja globalisaation vaikuttaessa keskeisesti myös ilmailualalla Lentoemännät tullaan kouluttamaan ja palkkaamaan tulevaisuudessa kaukoidän maissa, jossa länsimaalaiset yhtiöt rakentavat jo nyt eri alojen koulutuskeskuksia. On näiden maiden palkkataso millä tulevaisuudessa syödään eväitä polvet kyykyssä siellä helsinki-teneriffan turistilennoilla verhon takana. Palvelu lentokoneessa tulee vähenemään koska palvelut lentoasemilla on helpompi järjestää ja niistä kehdataan ottaa hävyttömämmät katteet. Matkan ajanvietteenä emme tule näkemään enää silosäärisiä lentoemäntiä kaatamassa kokakolaa, vaan taulu-tv;n josta opasteet näytetään. ne muutamat lain vaatimat pelastushenkilökuntakapasiteetin nimissä palkatut aasialaiset lentoemännät tulevat lähinnä varmistamaan että lentokoneen tilat ja vc esiivotaan perillä, ja paikallisen siivouspalvelun palveluksia ei tarvitse ylihintaan ostaa jossain pariisin lentokentällä jossa minimipalkka 4 kertainen mukana kuljetettavaan halpatyömaan työntekijään verrattuna. lisäksi matkustajat mp-3, pelikonsoleineen, läppäreineen, burn-out levähdyshetkineen tulevat viihtymään omissa oloissaan sen pienen hetken kun matka kestää.
kaikista maailman ammateista lapsen omaava ei voisi vääremmästä ammatista enää haaveilla. kotona käydään kerran pari viikossa ja silloinkin yöllä väsyneenä.
25 v ikä tulee olemaan pikemminkin yläikäraja tulevaisuudessa. eit tarvitse kuin tehdä havaintoja palvelualalla euroopassa baarien, hotellien ja lentokenttien henkilökunnnan iästä....
kehoitan etsimään toisen alan, tämä ala oli tyttöporukoilta kuulemiesi tarujen kaltainen lähinnä vuosina 1960-1990- matkustajilta piilossa?
Lentoemännän työtä moni kuvailee fyysisesti rankaksi joka vaatii hyvää kuntoa. Mitä tämä käytännössä pitää sisällään, matkustajalle suurin fyysinen ponnistus näkyy täyden tarjoilukärryn työntelyn myötä.
- tuki-ja liikuntaelinsäätiön...
matkustajilta piilossa? kirjoitti:
Lentoemännän työtä moni kuvailee fyysisesti rankaksi joka vaatii hyvää kuntoa. Mitä tämä käytännössä pitää sisällään, matkustajalle suurin fyysinen ponnistus näkyy täyden tarjoilukärryn työntelyn myötä.
siis lentoemännän työ on siivousta ja valvomista fiini jakkupuku päällä. välillä työnnetään kaljaa, viinaa, einesrasioita ja muovimukeja sisältävää teräspiironkia pitkin käytävää edes takaisin 300 hengen yleisön edessä. ei se sen kummempaa puuhaa ole..
Fyysistä työtä on varastotyö, kirvesmiehentyö, maalarin työ, automekaanikon työ jne. - dididid
Bullshit. Bullshit. Eli aasialaisten emojen pitäisi ensi töikseen opetella suomen kieli? Eikö tätä kokeiltu jo huonoin tuloksi. Lisäksi jos asemapaikka on Helsinki (Finnair) niin palkan pienuudessa on jo rajoituksia, ei noin pienellä palkalla elä Suomen hintatasossa. Ja he siivomassa koneet lentojen päätyttyä? Kyllä työmäärälläkin on rajoituksetkin.
Tämä taitaa olla jonkun randomin oma mielikuvitus visio ilman mitään pohjaa.
No milloinpa tällainen emokeskustelu säästyisi huonoilta provoilta. ;) - nimetön23
dididid kirjoitti:
Bullshit. Bullshit. Eli aasialaisten emojen pitäisi ensi töikseen opetella suomen kieli? Eikö tätä kokeiltu jo huonoin tuloksi. Lisäksi jos asemapaikka on Helsinki (Finnair) niin palkan pienuudessa on jo rajoituksia, ei noin pienellä palkalla elä Suomen hintatasossa. Ja he siivomassa koneet lentojen päätyttyä? Kyllä työmäärälläkin on rajoituksetkin.
Tämä taitaa olla jonkun randomin oma mielikuvitus visio ilman mitään pohjaa.
No milloinpa tällainen emokeskustelu säästyisi huonoilta provoilta. ;)Fyysistä on myös niiden ah niin älykkäiden matkustajien ylisuurten ja painavien käsimatkatavoroiden eli niitten helvetin matka-arkkujen kanssa juokseminen pitkin käytävää ennen kuin ne saadaan mihinkään mahtumaan.
Myös 16h työvuoron on aika väsyttävä ylipäätään. - ihmetellyt
nimetön23 kirjoitti:
Fyysistä on myös niiden ah niin älykkäiden matkustajien ylisuurten ja painavien käsimatkatavoroiden eli niitten helvetin matka-arkkujen kanssa juokseminen pitkin käytävää ennen kuin ne saadaan mihinkään mahtumaan.
Myös 16h työvuoron on aika väsyttävä ylipäätään."ylisuurten ja painavien käsimatkatavoroiden eli niitten helvetin matka-arkkujen kanssa juokseminen.."
Miksei yhtiö pidä kiinni matkustajille asettamistaan rajoituksista ja hoida asiat kuntoon viimeistään portilla =kiellä koko omaisuuden raahaamista sinne muutenkin ahtaaseen kabiiniin?? - onnnnnnn
ihmetellyt kirjoitti:
"ylisuurten ja painavien käsimatkatavoroiden eli niitten helvetin matka-arkkujen kanssa juokseminen.."
Miksei yhtiö pidä kiinni matkustajille asettamistaan rajoituksista ja hoida asiat kuntoon viimeistään portilla =kiellä koko omaisuuden raahaamista sinne muutenkin ahtaaseen kabiiniin??Lentoemon duuni:
ei todellakaan mitään korkokengissä sipsutusta, paitsi asiakkaitten edessä. Verhojen takana ja ennen asiakkaiden tuloa koneeseen jumalaton kiire, PAINAVIEN olut ym. boxien nostelemista, tavaroiden roudaamista, roskien keräämistä ja niitten lajittelua, asiakkaitten paskasten tarjottimien keräämistä (josta tietysti töröttää veitset ja haarukat joka suuntaan ja keossa päällä räkärätit ym.)vessat haisee ulolle ja niissä on käytävä itsekin jos jossain välissä kerkiää (yleensä ei kerkiä), sitten joku oksentaa, joku haisee muuten vaan, vanhemmat antaa lastensa sontavaippoja käteen...
Sitä glamouria itse työssä ei ole kun korkeintaan lentokentällä uniformussa kävelyssä, jolloin olet tietysti hieman ylempänä kuin matkustajat. Mutta loppupelissä, jos haluaa siistin sisäduunin niin sitä ko. työ ei tod. ole.
Mutta on erilainen työ, ei tarvitse katsella kelloa joka minuutti, että hoooooh vielä 4 tuntia ja kello tulee 16:00 ja pääsee kotiin. - miesmatkustaja?
onnnnnnn kirjoitti:
Lentoemon duuni:
ei todellakaan mitään korkokengissä sipsutusta, paitsi asiakkaitten edessä. Verhojen takana ja ennen asiakkaiden tuloa koneeseen jumalaton kiire, PAINAVIEN olut ym. boxien nostelemista, tavaroiden roudaamista, roskien keräämistä ja niitten lajittelua, asiakkaitten paskasten tarjottimien keräämistä (josta tietysti töröttää veitset ja haarukat joka suuntaan ja keossa päällä räkärätit ym.)vessat haisee ulolle ja niissä on käytävä itsekin jos jossain välissä kerkiää (yleensä ei kerkiä), sitten joku oksentaa, joku haisee muuten vaan, vanhemmat antaa lastensa sontavaippoja käteen...
Sitä glamouria itse työssä ei ole kun korkeintaan lentokentällä uniformussa kävelyssä, jolloin olet tietysti hieman ylempänä kuin matkustajat. Mutta loppupelissä, jos haluaa siistin sisäduunin niin sitä ko. työ ei tod. ole.
Mutta on erilainen työ, ei tarvitse katsella kelloa joka minuutti, että hoooooh vielä 4 tuntia ja kello tulee 16:00 ja pääsee kotiin.Mietipä sitä että toisilla aloilla samankaltaista paskaduunia tehdään pienemmällä palkalla, ilman vapaa-ajan lentoetuja, tylsässä valkoisessa "uniformussa" eikä paskatarjottimien kantamisen jälkeen pääse toipumaan 5 tähden hotelliin. Eläköön glamour!
- onnnnnnnn
miesmatkustaja? kirjoitti:
Mietipä sitä että toisilla aloilla samankaltaista paskaduunia tehdään pienemmällä palkalla, ilman vapaa-ajan lentoetuja, tylsässä valkoisessa "uniformussa" eikä paskatarjottimien kantamisen jälkeen pääse toipumaan 5 tähden hotelliin. Eläköön glamour!
Harvassa ovat Suomessa ne yhtiöt, jotka tarjoavat 5 tähden majoitusta matkustamohenkilökunnalle. Lentoedut myöskin huonot ja vaikka niitä on, niin harvoin sellaisia kerkiää käyttämään. ja vielä palkasta....ei sekään valitettavasti ole päätä huimaava. pelkkä uniformu nyt ei ole mitään ja tuskin sitä nyt kukaan ihastelee omia työvaatteitaan. kuulostaa valitukselta ja sitä tämä osittain onkin, mutta haluun vaan romuttaa tällasia vastaavia tyhmiä ja päättömiä luuloja ko.työstä.
- päättömiä luuloja
onnnnnnnn kirjoitti:
Harvassa ovat Suomessa ne yhtiöt, jotka tarjoavat 5 tähden majoitusta matkustamohenkilökunnalle. Lentoedut myöskin huonot ja vaikka niitä on, niin harvoin sellaisia kerkiää käyttämään. ja vielä palkasta....ei sekään valitettavasti ole päätä huimaava. pelkkä uniformu nyt ei ole mitään ja tuskin sitä nyt kukaan ihastelee omia työvaatteitaan. kuulostaa valitukselta ja sitä tämä osittain onkin, mutta haluun vaan romuttaa tällasia vastaavia tyhmiä ja päättömiä luuloja ko.työstä.
Minusta lentoyhtiöiden tarjoamat lentoedut ovat vallan verrattomat mitä kaverin siivellä olen päässyt käyttämään. Hän myös tiesi kertoa että lentävä henkilökunta niitä paljon käyttää, toki muutkin. Harmi ettet sinä ehdi hyödyntää etuja.
ps. harvalla suomalaisella palkka päätä huimaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828