Jatkuva huimaus

Kikka

Onko kellään muulla ihan jatkuvaa keinuttavaa huimausta joka olisi alkanut äkisti? Neurologeilla olen käynyt ja vastaus on jännistysniska. Olen hierojalla käynyt ainakin 20 kertaa! ei auta...olen lihaksia rentouttavia syönyt, ei auta... Tätä on nyt kestänut 3kk ihan joka ikinen päivä ja ihan kokoajan...en jaksa enää

150

42799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metalheat

      voi olla hyvälaatuista asentohuimausta,käy lääkärissä kyselemässä,saa helposti selville siellä tekemällä liikkeitä jossa päätä käännetään tiettyyn asentoon. varmaa sakkakorva voi olla kysele lisää lääkäriltä!!! paranemisia.

      • kikka

        ei oo korvaperäistä huimausta, 6lääkäri on niin sanonut. Yöurenta ja niskaperäinenhuimaus diagnoosit olen jo saanut mutta kun tää huimaus ei vaan lopu millää vaikka mitä yrittäis


    • höpräkkä86

      Itselläni huimaus on kestänyt nyt 3 viikkoa putkeen. huimaus tuntuu eniten istuessa..sellaista että menis välillä ylös ja alas..sitten välillä niinkunn kaataa jommalle kummalle puolelle. Kävellesä jalat ikänkuin joustaa... päällepäin huimaus ei minulla näy. Tuntuu vaan päässä..ja väliillä tuntuu että huimaa sydämen sykkeen tahtiin.. aivan kamalaa!!!!

      Onko kokemuksia muilla juuri tälläsestä?

      • kikka

        Samanlaista mun huimaus on, jotenkin tuntuu istuessa että huimaus lähtee selästä, niin kuin keikkuisin sydämmen lyöntien tahtiin edes takaisin ja välis kaataa sivulle päin... Kävellessä tuntuu kuin pomppulinnassa kävelisi tai niin kuin laisvassa. Onko sulla muita oireita?


      • höpräkkä86
        kikka kirjoitti:

        Samanlaista mun huimaus on, jotenkin tuntuu istuessa että huimaus lähtee selästä, niin kuin keikkuisin sydämmen lyöntien tahtiin edes takaisin ja välis kaataa sivulle päin... Kävellessä tuntuu kuin pomppulinnassa kävelisi tai niin kuin laisvassa. Onko sulla muita oireita?

        Öisin mulla puutuu kädet välillä... en tiiä nukunko niiden päällä vai miksi... mutta tää huimaus on aivan kauheeta.

        teen kassatyötä ja tämä häiritsee siinä paljon koska on sellanen olo että ikäänkuin tippuisi tuolilta tai että tuoli liikkuisi alla vaikka ei liiku... ja sängyssä ollessa tuntuu että kelluisi laineiden päällä. Niskat on kyllä jumissa mutta en usko niiden vaikiuttavan näin paöjon.


      • kikka
        höpräkkä86 kirjoitti:

        Öisin mulla puutuu kädet välillä... en tiiä nukunko niiden päällä vai miksi... mutta tää huimaus on aivan kauheeta.

        teen kassatyötä ja tämä häiritsee siinä paljon koska on sellanen olo että ikäänkuin tippuisi tuolilta tai että tuoli liikkuisi alla vaikka ei liiku... ja sängyssä ollessa tuntuu että kelluisi laineiden päällä. Niskat on kyllä jumissa mutta en usko niiden vaikiuttavan näin paöjon.

        Mulla puutuu kans yöllä kädet välis aivan tunnottomiksi mutta kun niitä vähän pyörittelee niin tunto palaa. Samoin jalat puutuu tosi herkästi jos istuu esim, koneella 30min niin ei pääse hetkeen käveleen.

        Mulla tää huimaus on pahin oire, tätä on kestänyt jo 2,5kk ihan putkeen... alkoi aivan äkisti.


      • höpräkkä86
        kikka kirjoitti:

        Mulla puutuu kans yöllä kädet välis aivan tunnottomiksi mutta kun niitä vähän pyörittelee niin tunto palaa. Samoin jalat puutuu tosi herkästi jos istuu esim, koneella 30min niin ei pääse hetkeen käveleen.

        Mulla tää huimaus on pahin oire, tätä on kestänyt jo 2,5kk ihan putkeen... alkoi aivan äkisti.

        mä odottelen aikaa neurologille. työterveydestä laitettu lähete.

        jalat mullakin puutuu helposti mutta tunto kyllä palautuu takaisin, samoin kuin käsiissä kun ne yöllä puutuu.

        mulla huimaus on kokoaikaista...alkaa aamulla kun nousee ja kestää koko päivän.


      • kikka
        höpräkkä86 kirjoitti:

        mä odottelen aikaa neurologille. työterveydestä laitettu lähete.

        jalat mullakin puutuu helposti mutta tunto kyllä palautuu takaisin, samoin kuin käsiissä kun ne yöllä puutuu.

        mulla huimaus on kokoaikaista...alkaa aamulla kun nousee ja kestää koko päivän.

        Oon käynyt kahdella yleislääkärillä, yhdellä sisätautilääkärillä ja kahdella neurologilla. Ei kuulemma ole neurologista vaan jännitysniska- diagnoosin olen saanut yöpurenta. Oon hierojalla käynyt jo 5 kertaa, ei auta yhtään. Syönyt lihasdelaksantteja, ei auta yhtään. Tää on niin kamalaa ja rajoittaa elämää. Nyt lähete odottamassa aivojen magneettikuvaan


      • höpräkkä86
        kikka kirjoitti:

        Oon käynyt kahdella yleislääkärillä, yhdellä sisätautilääkärillä ja kahdella neurologilla. Ei kuulemma ole neurologista vaan jännitysniska- diagnoosin olen saanut yöpurenta. Oon hierojalla käynyt jo 5 kertaa, ei auta yhtään. Syönyt lihasdelaksantteja, ei auta yhtään. Tää on niin kamalaa ja rajoittaa elämää. Nyt lähete odottamassa aivojen magneettikuvaan

        purenta vikaa..yöllä puren hampaita yhteen ja siihen saan avun perjantaina kun haen yökiskot.

        Mä odotan myös että pääsisin mangneettikuvaan mutta saas nähdä mitä neurologi sitten sanoo.


      • jopa puhekyvyn menetystä
        höpräkkä86 kirjoitti:

        purenta vikaa..yöllä puren hampaita yhteen ja siihen saan avun perjantaina kun haen yökiskot.

        Mä odotan myös että pääsisin mangneettikuvaan mutta saas nähdä mitä neurologi sitten sanoo.

        eli kyllä niskavaiva kassatyö lisäämäässä ja ylläpitämässä vaivaasi.

        Itsellä kova mietiskely, että mikä työ ei olisi pöydän ääressä istumista vaan voisin välillä kävellä ja istua hyvässä huom. aivan hiukan takakenoasennossa, jossa selkä nojaa tukevasti tuoliin.


      • kikka
        jopa puhekyvyn menetystä kirjoitti:

        eli kyllä niskavaiva kassatyö lisäämäässä ja ylläpitämässä vaivaasi.

        Itsellä kova mietiskely, että mikä työ ei olisi pöydän ääressä istumista vaan voisin välillä kävellä ja istua hyvässä huom. aivan hiukan takakenoasennossa, jossa selkä nojaa tukevasti tuoliin.

        Tuliko sulle niskoista jatkuvaa huimausta? Mitenkä lähti pois


      • huimausta ilmassa

        Olen kärsinyt vuoden päivän samoista oireista ja yhtä helvettiä on tämä elämä.
        Pakko on vaan yrittää töissä käydä vaikka on todella vaikeata. 4 viikon päästä korvalääkärille, tuskin tulee mitään uutta siellä...


      • 16vpoika

        mulla alkoi noin kuukaus sitten , pahiten huimaa kun on menossa nukkumaan ja välillä pitkin päivää , en tiedä yhtään mikä voisi olla tähän syynä.


      • ritalisa

        Toivottavasti sua ei enää huimaile. Pakko kirjoittaa näin 5v päästä kirjoituksestasi ku annoit omille tuntemuksilleni sanat.Eli se kohta jossa sanoit et jalat kävellessä ikäänkuin joustaa. Just noin se menee mullakin. Itselläni on tuota asentohuimausta ja lääkärin mukaan vielä molemminpuolisena sekä luultavimmin menier sekä vielä oliko nyt pikkuaivoissa vähän heikentynyttä verenkiertoa.Huimaus on kenkku kaveri joka vaikuttaa ikävästi kaikkeen tekemiseen.


      • lailavaan

        Olen 77 vuotias nainen. Huimaus alkoi aamulla ja on jatkunut kaksi päivää.Kävely ei onnistu ilman apua, oikeanpuoleinen käsi on niinkuin tunnoton ja vaikea liikuttaa
        sekä ei voi puristaa ja nostaa, muuten kyllä käsi nousee suoraan ylös. Mikä vikana ?


      • Anonyymi
        kikka kirjoitti:

        Mulla puutuu kans yöllä kädet välis aivan tunnottomiksi mutta kun niitä vähän pyörittelee niin tunto palaa. Samoin jalat puutuu tosi herkästi jos istuu esim, koneella 30min niin ei pääse hetkeen käveleen.

        Mulla tää huimaus on pahin oire, tätä on kestänyt jo 2,5kk ihan putkeen... alkoi aivan äkisti.

        Huimauksiakorjataan Silmälinikalla


    • höpräkkä86

      huimausta kun on niin monenlaista.... itelläni oli jo pari päivää parempi mutta eilen alkoi taas huimata :(

      • kikka

        Onko sulle jo neurologin aika tullut? Mä odottelen päänmagneettikuvaan aikaa..


      • höpräkkä86
        kikka kirjoitti:

        Onko sulle jo neurologin aika tullut? Mä odottelen päänmagneettikuvaan aikaa..

        ei ole tullut... varmaan vasta kesällä pääsee tällä menolla...ei jaksa odotella


      • m764
        höpräkkä86 kirjoitti:

        ei ole tullut... varmaan vasta kesällä pääsee tällä menolla...ei jaksa odotella

        Jännitysniskan oireilta omasta mielestäni nuo kuulostavat. Kaikenkaikkiaan erittäin inhottavia pitkittyessään. Itse olen niistä kärsinyt vajaa neljä vuotta ja eka vuosi oli tosi kurja. Kaikki mahdolliset tutkimukset tuli käytyä läpi, eikä mitään konkreettista vikaa löytynyt.
        Parhaan neuvon sain neljänneltä(!) neurologilta, joka kehotti liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin ja sen lisäksi olemaan liikaa kiinnittämättä huomiota siihen, minkälainen olo minulla nyt on, huimaako tai jotain muuta. Erinomainen keino niskan ja hartioiden alueen liikuttelemiselle on pallon pomputtelu kädestä toiseen vaikka istuessa, kokeilkaapa. Myös nyrkkeilysäkin lyönti, aluksi kevyesti, avaa paikkoja. Kävelylenkit ja liikkuminen yleensä auttavat varmasti, jos vain jaksaa pitkäjänteisesti niitä tehdä. Poppakonsteja vaivan hoitoon ei ole. Ja vihoviimeinen paikka on jäädä sohvan nurkkaan voivottelemaan.


      • tikkuilee pitkin
        m764 kirjoitti:

        Jännitysniskan oireilta omasta mielestäni nuo kuulostavat. Kaikenkaikkiaan erittäin inhottavia pitkittyessään. Itse olen niistä kärsinyt vajaa neljä vuotta ja eka vuosi oli tosi kurja. Kaikki mahdolliset tutkimukset tuli käytyä läpi, eikä mitään konkreettista vikaa löytynyt.
        Parhaan neuvon sain neljänneltä(!) neurologilta, joka kehotti liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin ja sen lisäksi olemaan liikaa kiinnittämättä huomiota siihen, minkälainen olo minulla nyt on, huimaako tai jotain muuta. Erinomainen keino niskan ja hartioiden alueen liikuttelemiselle on pallon pomputtelu kädestä toiseen vaikka istuessa, kokeilkaapa. Myös nyrkkeilysäkin lyönti, aluksi kevyesti, avaa paikkoja. Kävelylenkit ja liikkuminen yleensä auttavat varmasti, jos vain jaksaa pitkäjänteisesti niitä tehdä. Poppakonsteja vaivan hoitoon ei ole. Ja vihoviimeinen paikka on jäädä sohvan nurkkaan voivottelemaan.

        kroppaa kuin antaisi sähköiskuja ,mikä se voisi olla ,selkä ja niskat on jumissa ,aamulla parempana .olen ravannut lekuris ,mutta sanovat,että katellaan niskat jumissa voinko luottaa ,pelkään jotain pahempaa ja kun googletin oireet voi herranen aika....


      • minulla
        tikkuilee pitkin kirjoitti:

        kroppaa kuin antaisi sähköiskuja ,mikä se voisi olla ,selkä ja niskat on jumissa ,aamulla parempana .olen ravannut lekuris ,mutta sanovat,että katellaan niskat jumissa voinko luottaa ,pelkään jotain pahempaa ja kun googletin oireet voi herranen aika....

        On jatkunut huimaus lähes päivittäisenä jo vuoden.
        Kamalaa, mutta pakko oppia elämään sen kanssa.
        Lääkäreillä ravattu, muttei mitään ratkaisua ole löytynyt.


      • tarveerikoislääkärille
        m764 kirjoitti:

        Jännitysniskan oireilta omasta mielestäni nuo kuulostavat. Kaikenkaikkiaan erittäin inhottavia pitkittyessään. Itse olen niistä kärsinyt vajaa neljä vuotta ja eka vuosi oli tosi kurja. Kaikki mahdolliset tutkimukset tuli käytyä läpi, eikä mitään konkreettista vikaa löytynyt.
        Parhaan neuvon sain neljänneltä(!) neurologilta, joka kehotti liikkumaan enemmän ja monipuolisemmin ja sen lisäksi olemaan liikaa kiinnittämättä huomiota siihen, minkälainen olo minulla nyt on, huimaako tai jotain muuta. Erinomainen keino niskan ja hartioiden alueen liikuttelemiselle on pallon pomputtelu kädestä toiseen vaikka istuessa, kokeilkaapa. Myös nyrkkeilysäkin lyönti, aluksi kevyesti, avaa paikkoja. Kävelylenkit ja liikkuminen yleensä auttavat varmasti, jos vain jaksaa pitkäjänteisesti niitä tehdä. Poppakonsteja vaivan hoitoon ei ole. Ja vihoviimeinen paikka on jäädä sohvan nurkkaan voivottelemaan.

        Hyvä niskatyyny jostakin lääkitäjumpparilta. Tarkoitan oikeen kunnon hyvää sellaista, ei mitään tavaratalojen niskatyynyjä. Mulla sellainen tyyny, jonka hankin yksityisen fysioterapeutin kautta ja maksoi hunajaa, mutta onkin sitten palvellut useita vuosia ja niskat eivät kipuile niin kuin kädet eivät puudu. Personal trainerit osaavat myös neuvoa niskojen kunnossapidosta ja hyvistä erikoistyynyistä.

        Jotkin lääkkeet aiheuttavat huimausta, ihan jopa tavalliset verenpainelääkkeet toisille. Jos on lääkkeitä käytössä, niin kannattaa tarkistaa kaikkien käyttämiesi lääkkeiden haittavaikutukset. Lääkkeen voi aina vaihtaa toiseen.

        Purentakisko hyvä, jos narskuttelee hampaitaan yöllä, puree leukojaan. Kasvojen ja leukojen niin kuin pään alueen lihakset joutuvat yöllä kovaan treeniin tällaisilla ihmisillä ja kipu on seurauksena.

        Jos huimaukseen, äkillisesti alkanut liittyy myös jomman kumman korvan kuulon äkillinen aleneminen tai lisääntynyt korvan soitto, voi syynä olla akustikusneurinooma, joka usein harvinaislaatuisena jää huomioimatta.

        Sisäkorvan verenkierron häiriö voi olla syynä.

        Tavallinen flunssa turvottaa nielua ja korvakäytäviä, josta saattaa olla seurauksena huimausta.

        Syitähän on tuhottomasti, korvalääkäri, neurologi parhaimmat asiantuntijat.


      • tyuhgfrtyui222

        Tärkein asiahan on aivojen kuvaus, onko tehty?

        Aivojen kuvantamistutkimus on se, jolla nähdään sellaista mitä muuten ei voi tietää, niin kuin korvien alueen kuvantamistutkimus.

        Monesti aivokuvauksia ei tehdä, koska ovat kalliita. Kannattaa ehdottaa lääkärille ja kannattaa jopa haluta sellainen tutkimus, ettei sitten jää jotain tärkeää huomioimatta, sillä oireet saattavat pahentua.


    • huimaa jatkuvasti

      Minullakin keinuttaa koko ajan juuri noin kun täällä on kerrottu.Istuessa tuntuu ihan kuin tuoli liikkuisi tai kallistelisi alla,ja minä sen mukana.Maatessa keinuttaa edes takaisin,ja tunne on koko kropassa.Välillä on putoamisen tunnetta tai ihan kuin olisi vaihdikkaassa tivolilaitteessa.Ja todellakin tuntuu että keinuu sydämen lyöntien mukaan.Kerrankin löysin kohtalotovereitani!

      Mulla tää on jo kestänyt 9kk,eikä loppua näy.Keinunta on minulla 24/7 koko ajan päällä.Mulla on pahempi kun oon paikallani,ja liikkeessä ollessani on olo onneksi normaali.Alan olemaan vain niin väsynyt tähän olotilaan,kun en tiedä mikä auttaisi.

      Mulla tosiaan alkoi äkillisesti keinunnalla.Välillä on tuntunut tykytystä eri paikoissa,esim. niskassa ja selässä.Puutumista on käsissä ja jaloissa vaihtelevasti. Mulla on selkä/lantiovikaa,joten olen vaan ne sen piikkiin laittanut.Vasta nyt viime kuukausina on alkanut tuo niska oireilemaan,ihan tuolta kallonpohjan-niskan kohdasta.On ollut vihlontaa ja niskasärkyä.Tuntuu siltä että pitäisi hieroa koko ajan. Itse olen yrittänyt kotona venyttelyä,särkylääkkeitä,lämpöä,hierontaa.Hieronnassa olen myös käynyt,mutta ei ole ollut minkäänlaista apua.
      Yleislääkärillä olen käynyt ja tuntui ettei sitä paljoa kiinnostanut (oma kaupunginlääkäri).Sanoikin vaan että sua nyt vaan keinuttaa,että mitäs siitä.On muillakin välillä päänsärkyjä ja huimausta! Vaihtaisin mieluusti tän olon sellaiseen välillä olevaan huimaukseen.
      Neurologilla kävin kerran,ja sellaiset perustestit katsoi.Missään kuvauksissa en ole ollut.

      Seuraavaksi ajattelin että kokeilen hermoratahierontaa,mutta jos se ei auta niin en tiedä mitä tekis. Tuntuu ihan turhalta lääkärilläkin rampata,kun saa tuollaisen vastaanoton. Ehkä sit tarvii vaatia kuvaukseen,mutta hiukan mun mieltä nyt helpotti että muitakin tästä kärsiviä siis löytyy.

      • tintta,,,

        ootteko saaneet avun? miten voi olla ajattelematta kun koko ajan huimaa...? mulla kohta vuoden huimannut. onko niin että liike on lääke?


      • Sauvakävelijämies
        tintta,,, kirjoitti:

        ootteko saaneet avun? miten voi olla ajattelematta kun koko ajan huimaa...? mulla kohta vuoden huimannut. onko niin että liike on lääke?

        Itselläni huimaus johtuu ainakin kahdesta syystä: Parkinsonin taudista ja kaularangan fasettilukoista. En tiedä, auttaisiko lääkkeiden vaihtaminen. Neurologi ei ole sitä vielä halunnut.

        Fasettilukon osaavat hyvin harvat fysioterapeutit aukaista. Itselläni on välillä parempi, välillä huonompi tilanne. Taitava fysioterapeutti antaa avun ja osaa neuvoa myös välttämättömät liikeradat, joita harjoitella. Itse ihmettelen, miten saisi kivut vähemmäksi. Särky- ja tulehduslääkkeet toki vievät pahimmat kivut, ja toisaalta minun kipuni ovat siedettäviä kunhan syön särkylääkkeitä.

        Liikuntaa ja voimistelua pitäisi jokaisen harrastaa. Työssä vielä käyvänä ihmettelen, milloin jaksan lähteä kuntosalille tai jumppaamaan. Ja minne? Kunnalliset salit ovat hyvin ruuhkaisia ja yksityiset kalliita. Arkisin olen työn jälkeen niin väsynyt, etten jaksa lähteä kuntoilemaan. Lauantaisin on aina tekemättömiä kotitöitä. Pilkkoessani klapeja tärähtää koko vartalo ja se aiheuttaa kaikumaisen arkuuden, ei varsinaista kipua. Myös kävely aiheuttaa toisinaan tärähtelyä, joka on epämiellyttävää, mutta ei sinänsä kivuliasta. Suosittelen sauvakävelyä kaikille. Minua se auttaa melkoisesti.

        Pyytäkää lähete kaularangan kuvaukseen! Itse jouduin kerran menemään yhteispäivystykseen. Keski-ikäinen naislääkäri moitti minua. Hän toi esille, ettei jalkojen tunnottomuus ole syy tulla päivystykseen, vaan vasta se, etteivät jalat pidä enää. Sain kaksi tablettia Sirdaludia, en edes reseptiä! Hän käski mennä joko terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon. Tokihan saatoin säikähtää turhaan. Tavallisen ihmisen pitää odottaa muutama päivä, sattuisiko joksikin lähipäiväksi ajanvarauksen saamaan. Työterveyslääkäri oli lomalla ja vasta hänen palattuaan lomalta sain lähetteen kaularangan kuvaukseen ja 5 kertaa fysioterapiaa. Aionkin selvittää yhteispäivystyksen tehtävät. Ovatkohan muut kokeneet tällaista voimakasta väheksymistä, vaikka olisi menettämässä tajuntansa ja alaraajat ovat tunnottomana ja jalkaterät valkoisena.


    • ei oo hääviä

      Itselläni tää ollut vasta muutaman päivän ja kummallista on elämä. Huimaus on kiertävää sorttia, maailma pyörii ja on koko ajan etova olo - vähän ku matkapahoinvointia. Muita neurologisia oireita ei ole, eli koordinaatio, tunto ja refleksit ok. Useimmiten tämä tulee jonkun ylähengitystieinfektion jälkeen, itellä oli hoitamaton poskiontelon tulehdus. Diagnoosin teki TK-lääkäri, kun tutki päästä varpaisiin eikä löytynyt muuta vikaa. Käski tulla heti takasin, jos tulee yhtään lisäoiretta tai vointi menee niin huonoksi, ettei pärjää itekseen.

      Syy on virus tasapainoelimessä, kuuloon ei vaikuta. Jos ois kuulo-ongelmia, voisi olla sisäkorvatulehdus tai Menieren tauti. Menee melkein aina itestään ohi, mutta voi kestää muutamasta viikosta kuukausiin. Hoitoa ei oo, ei auta kuin makoilla ja ootella. Että semmonen joulu...

      • Anonyymi

        Googleta Epleyn manoveerit auttaa tasopainohäiriöihin kun sisäkorvan sakka lähtee liikkeelle


    • selkäpipi

      Miten onko kyseinen huimaukset/puutumiset parantuneet teillä.Itsellä alkaneet ihan samat oireet jatkuneet useita kuukausia.huimaa koko ajan,selkä jumissa.hieronta ei auttanut,lääkkeet helpottavat mutta eivät poista.
      kädet myös puutuvat jatkuvasti.toinen käsi meni osittain mustaksi ja se todettiin muistaakseni hermorata tulehdukseksi

    • Keinuja

      Ainut viestiketju jossa jotain samaa kuin minulla. Tämä minun keinuttava, pudottava huimaus alkoi sikapiikin jälkeen aivan äkisti. Jatkunut nyt reilu vuoden. Keinunta on kaikessa tekemisessä. Kesällä 2010 tilanne oli niin huono, että tuskin pääsin kävelemään (olen aina ennen ollut aktiivinen liikkuja). Tasapainoon keinunta ei vaikuta mutta keinunta on ns. "sisällä" ja kaikessa tekemisessä. Kävellessä tunne kuin kävelisi riippusillalla ja välillä kuin astuisi harhaan (pudottaa). Istuessa tuntuu kuin penkki liikkuisi allani ja päässäni keinahtaisi. Liikkuttaessani vartaloa olen kuin jousen varassa. Nojatessani eteenpäin tuntuu, että kaadun nenälleni jne. Olotilani on aivan kamala!
      Kaularankani on leikattu tässä viime vuoden loppupuolella mutta lääkärit ovat sitä mieltä, että selkäydinahtauma ei aiheuta tällaisia oireita??! Minua on tutkittu päästä jalkoihin ja kukaan ei tiedä mistä johtuu. Onko täällä kellään ollut vastaavanlaista ja miten asianne on selvinnyt?

      • Anonyymi

        Hei voisitko kirjoittaa mulle sähköpostiin ?


    • lellukka39

      millaisia oireita sekäydin ahtauma sitten aiheuttaa?

      • Keinuja

        Lellukka39...
        En ole saanut siihenkään suoraa/tarkkaa vastausta eli millaisia oireita selkäydin ahtauma aiheuttaa, ei kuulemma tällaista keinuntaa. Olin muutenkin "epätyypillinen" tapaus, koska minun oliisi pitänyt olla puutumisen ym. kanssa pahemmassa kunnossa eli ymmärsin, että suoranaisia halvauskohtauksia, raajojen tunnottomuutta ym. olisi pitänyt olla. Jouduin nuorena ja "terveenä" taistelemaan itseni magneettikuvaan ja sitten oltiinkin jo kiireellisenä kuukauden sisällä leikkauspöydällä.
        Epämääräisesti sanottiin, että jos niskaa ei korjata niin katasrofi on edessä. Ymmärsin, etä puhuttiin halvauksesta.
        Edelleen siis keinun ja keinuntaan helpotusta on tuonnut mm. hermostoon vaikuttavat lääkkeet kuten Rivatril.
        Tuntuu, että lääkärit ovat ulkona koko asiasta ja kukaan ei tiedä mistä johtuu.


    • Kolme päivää.

      Yöllö tuli tarve käydä WC;ssä nousin sängystä ja kaaduin suiraan seinään, En enää pääasyt ylös vaan liikuin kontaten, En pysynyt pystyssä. iltapäivällä himaus helpotti ri tosin hävinnyt kokonaan pääsin kuitenkin kävelemään. Kolmas päivä on menossa. Kertokaapa onko tästä kukaan toipunut ja millä keinoin.

      Niska lihakset ovat lääkärin mukaan jumissa. Olen istunut tietsikalla viimeisen kuukauden aikan jopa kymmenenkin tuntia vuorokaudessa.

    • Burgdorfer

      Hei kaikki huimausoireiset ihmiset,teillä myös muita rinnakkaisoireita,mitkä kaikki vaikuttavat spirokeetta bakteeri Borrelioosin (hoitamaton,myöhäisborre)neurologisilta oireyhtymiltä.Täällä samoilla sivustoilla borre-oireiset ihmiset kertovat:myös pahoinvointi,kiertohuimaus ja asentohuimaus kuuluvat valitettavan pitkään ja alati vaihtelevaan borrelioosi-taudin myöhäisversioon,mikä hoitamattomana voi viedä nuorenkin potilaan pyörätuoliin ja hautaan.
      VAATIKAA OIKEAA HOITOA,KOKEILEVAA HOITOA,3kk-6kk pituinen tetrasykliini-antibioottikuuri.LÄÄKÄRIT RIKKOVAT PERUSTUSLAILLSIA IHMISOIKEUKSIA
      VÄÄRILLÄ DIAGNOOSEILLA JA HYLKÄÄMÄLLÄ SAIRAAN MONI-OIRE POTILAAN,tai pakottamalla hänet psykiatrille,kun potilas USKALTAA vaatia oikeaa diagnoosia ja oikeaa hoitoa

    • Keinuja

      Lähinnä "Kikka" ja "huimaa jatkuvasti" ovatko teidän tilanteet selvinneet?

    • Anatti

      Itselläni on sama ongelma ollut jo monta monta vuotta. Kilpirauhaslääkityksellä sain huimauksen lähestulkoon kokonaan pois vuosien saatossa, mutta jäi sen verran muita oireita vajaatoiminnasta, että päätin pölhö kokeilla Armour Thyroidia, ja viikko sen jälkeen mentiin taas puolelta toiselle. Paluu vanhaan lääkkeseen ei poistanutkaan oireita. Tällä hetkellä yhtäjaksoista huimausta on ollut 3 vuotta. Huimaus on juuri tuollaista keinuttavaa, ikäänkuin nesteet lilluisivat sisuskaluissa puolelta toiselle. Asento ei juurikaan vaikuta siihen.

      Ylikuntoisilla urheilijoilla on lukemani mukaan ollut samankaltaisia oireita, eli hyvinkin voipi olla hormoniperäistä. Jos jotakin pitäisi veikata, luulisin että noradrenaliini ym. ovat taustalla. Luultavasti keskushermosto on mukana suurelta osin. Itselläni on ongelmia sympaattisen hermoston yliaktiivisuuden kanssa. Jos tähän joku löytää toimivan hoidon, laittakaa ihmeessä tietoa eteenpäin.

    • Paniikkihäiriöinen

      Minulla oli huimausta aaltoilevaa ja päivittäistä. Joskus sormia ja jalkoja pisteli kummallisesti. Minulla todettiin paniikkihäiriö johon sain lääkityksen. Kävin aivosähkökäyrässä ja joulukuun lopussa aika pään magneettikuvaukseen. Huimaukset jatkuneet niin paljon että toivoin sen loppuvan sillä minua alkoi ottamaan mahanpohjasta sulkiessani silmäni yöllä ja tuli pahoinvointia.. Kävin lääkärillä ja he pyysivät että saisin aikaa nopeasti/aikasemmin pään kuvaukseen sillä oireita oli tullut lisää myös sydämen tykytyksiä huimauksen aikana.

    • kauniita unia

      Voi johtua sisäkorvan tulehduksesta. Minulla oli yhteen väliin samanlaista huimausta, maatessa tuntui että lähtee kääntymään aina siihen tiettyyn suuntaan. Viikolla nukuin 6-7 h yössä. Minulla oli silloin YLIRASITUSta. Ulkoilma ja kunnolla nukutut yöt auttoivat. Vaiva hävisi kokonaan lomalla. Lomaa, ulkoilmaa ja UNTA! Nukkukaa yöllä älkääkä päivällä, yöllä saa paremmin nukuttua jos ei makaa puolta päivää. Jää enemmän aikaa kaikelle muulle :)

    • Santtu

      Itselläni huimaus alkoi ensimmäisen kerran n- vuosi sitten ja kesti muutaman viikon, nyt alkoi taas uudestaan ja on kestänyt jo useamman viikon (7viikkoa) aamuisin töihin herätessa huimaa vain vähän mutta päivää kohden pahenee koko ajan ja illat ovat yhtä helvettiä.. Lääkäri arveli asentohuimausta ja kohta vituttaa yli kaiken rampata siellä lekurissa aina arvailemassa missä on vika! elämä rupee olee TODELLA raskasta, ainut mikä jaksaa auttaa niin toivo siitä että tämä huimaus/pyörrytykset loppuisivat taas jossain vaiheessa.. huimaus on siis itselläni koko aikasta, kävellessä pahin, makuulteen iltaisin helpottaa mutta ei se lopu kokonaan. kaverillani oli samaan aikaan tätä samaa huimausta joten sain hieman vertailutukea kun vaihdettiin kuulumisia tästä olosta.. itse olen nuori urheilullinen nuori mies. Kohta on vaihtoehtona töiden lopettaminen jne mikäli huimaus ei lopu, kävellessä kotona joutuu ottamaan tukea jo seinistä..

      • Ruokasuola

        Lopeta suola ruokavaliostasi.


    • keinuja

      Neurologi puhui minun tapauksessani "vestibulaarijärjestelmän vauriosta" eli tasapainojärjestelmän vauriosta. Jossain hermoston osassa vika, joka antaa väärää informaatiota elimistön asennosta. Niskajumi, väsymys ym. heikentää tilannetta. Aamulla keinutus ei ole niin paha, mutta iltaa kohti, kun elimistö väsyy niin keinutus pahenee. Olen kysynyt lääkäreiltä tästä ns.laivakeinutustaudista(olen itse lukenut siitä artikkeleita),mutta siitä todella vähän tietoa ja lääkärit eivät osaa sanoa juuta tai jaata asiaan. Tällä hetkellä lääkitys: Cymbalta ja Rivatril matalilla annoksilla(hermostoon vaikuttavat).

    • Jenni ^^

      Minulla myös keinuvaa huimausta, lääkärillä ravasin monet kerrat ja sanoivat että niska/hartiat jumissa, sain lihaksienrentouttavaa ja buranaa ja piti liikkua ja venytellä mut ei helpottunut... Seuraavan kerran sit olinki sairaalassa ku huimaus oli paha ja pökerryin, ja mulle todettiin paniikkihäiriö joka sen teetti ku oli liikaa stressiä yms.. Eli voin sanoa että päässä on vikaa. Stressi sen huimauksen todennäköisesti laukaisee... Ja ihminen liikaa miettii.. Mut saatan myös olla väärässä, syön kyllä lääkkeitä vielä, mut nyt alko uudestaan ne samat huimaukset vaikka luulin pääseväni niistä eroon, jos ei verikokeesta näe mitään, nii pakko mennä tutkimaan pää, vaikka se tehtiin jo viimevuonna mutta ei löytynyt mitään. Mut pakko mennä uudestaan jos verikokeista löydy mitään, jos ei löydy päästäkään mitään nii se on omaa kuvitelmaa ja siitä huimauksesta ite pitää päästä eroon jollakin keinoilla.. :/

    • dippadai123

      mielenkiintoinen ketju. Itselläni ollut nyt 20 vuotta 24/7 samankaltaiset oireet päällä. Siis jatkuva keinutus jnejnejne monet sivuoireet siihen päälle. Onhan tässä elämä mennyt ihan pilalle pakko myöntää. diagnoosina masennus ja paniikkihäiriö.....mutta mutta, kun ei minulla silloin lapsena kun kaikki alkoi ollut mitään mielenterveysongelmia kun tämä kaikki yhtenä yönä alkoi(huone pyöri silmissä). Toki minulla on masennus ja paniikki nykyään, kelläpä ei olisi kun koko ajan kun soutuveneessä istuisi pienellä tuulisäällä. jännitysniskakin on ja paha sellainen, mutta se tulee jatkuvasta jännityksestä ja siitä kun koettaa korjata asentoaan vuosi tolkulla huipan takia.

      onko kukaan saanut mitään vastauksia asiaan?

      • päässä viuraa

        Itse olen kärsinyt n. 2 vuotta huimauksesta. Kaikki alkoi siitä, kun löin pääni kaappiin ja pahin aika olikin seuraavat 3-4 kuukautta siitä. Korvat, silmät,sydän sekä niska-hartiaseutu on tutkittu ja kaikki ok. Neurologilla kävin toista kertaa toissapäivänä ja sanoi ongelman olevan niskaperäistä. Mulla on kyllä niska tosi kipee ja hartiat jumissa,mutta voiko se todella aiheuttaa tämäntyyppisen huimauksen? käveleminen on pahinta kun tuntuu että jalat lähtee alta. Koska olen vielä suht nuori ihminen kärsimään tällaisesta (18v), olen koko ajan huolissani tilanteesta ja jostakin vakavasta.

        Päätä ei suostu kukaan kuvaamaan, koska perustesteissä ei ilmene neurologisia häiriöitä. Tilannetta pahentaa eniten se, kun ajattelen huimausta ja sitä epämiellyttävää tunnetta. Opin n. vuosi sitten elämään huimauksen kanssa, mutta nyt se on voimistunut ja pelottaa etten kohta uskalla taas lähteä minnekään.


    • Ärtsy1

      Moni tänne kirjoittanut on harmillisesti jo kadonnut? Olisi kiva tietää onko jollain olo parantunut. Itsellä samanlaista keinuttavaa huimausta. Todella ärsyttävää ja masentavaa!

      • oloffi

        hei. itsellä ollut keinuvaa huimausta jo vuos-ja kolme kuukautta. aamulla kaikki hyvin mut sitten alkaa päivällä keinuttaa koko ajan. lepoasento ja silmät kiinni niin rupee vähän rauhoittuu. täytyypä mennä asian kanssa neurologille.


    • huimaussss

      Minulla on ollut yli 10 vuotta keinuttavaa huimausta, välillä pahempana ja välillä lievänä. Tuntuu istuessa, kävellessä, makuullakin jonkin verran. Nyt on taas pahentunut, joten palasin etsimään tietoa tästä vaivasta. Lääkärit eivät oikein osaa auttaa. Nytkin tuntuu, että tuoli vähän keinahtelee ja sisällä heiluu.. ärsyttävää. Opin jo elämään asian kanssa, koska tämä oli vuosia lievänä, mutta nyt jostain syystä pahentunut.

    • neuvoja1

      Osaisiko kukaan auttaa???

      Minun äidillä (73v) huimausta ja tunne että jalat lähtee alta ollut pidemmän aikaa, myös jalat ovat välillä tunnottomat polvista alaspäin. Mikä voi olla kyseessä ???

      Lääkäri todennut että pitää kaatua tms. että ruvetaan kunnolla tutkimaan..

      Olisin IKIKIITOLLINEN jos joku voisi auttaa, tai kokemuksia mikä hänellä on???

    • keinuja1

      Olen "nimimekkki keinuja" ja seurannut tätä viestiketjua saadakseni vastauksia.
      Oma tilanteeni on se, että olen keinunut nyt yli kolme vuotta. Tilanne on ollut hallinnassa pienellä lääkityksellä (Rivatril/Diapam) mutta nyt olen raskaana ja keinunta on alkuraskauden aikana (raskauspahoinvointia/lääkityksen vähentäminen) pahentunut huomattavasti. Olen käytännössä työkyvytön tällä hetkellä.

      Olen tässä välissä käynyt toisen neurologin pakeilla ja hän on sitä mieltä, että niskassani ollut selkäytimen ahtauma (korjattu loppuvuodesta 2011) on aiheuttanut minulle tämän keinunnan eli hermoja viottunut puristuksen yhteydessä. Nurin kurista on kuitenkin nyt se, että tilanne on ottanut takapakkia isot askeleet juuri nyt. Kävely on hankalaa tasamaalla (maastossa helpompaa) pudotukset, riippusiltakeinunta. Keinuntaa istuessa (aivan kuin jokin liikkuisi sisälläni, en hahmota vartolon asentoa. Maatessa keinun kuin laineiden päällä. Lisäksi päähän tulee sähköiskumaisia sykäyksiä varsinkin, kun olen nukahtamassa. Olotila on karmea ja tuntuu, että järki ja mielenterveys menevät tämän keinunnan kanssa. Onko muilla mitään vastaavaa ja miten te olette selvinneet ylipäänsä elämästä (mm. nimimerkki "huimaussss")? Oletteko saaneet mitään diagnoosia?

      • Keinuja 1

        Korjaan, että selkäytimen ahtauma korjattu loppuvuodesta 2010.


      • Keikkuja.

        Minulla keinunta jatkunut jo neljä kk ja keinuttaa edelleen. Diagnosoitu asentohuimausta,jännitysniskaa ym.. Lopulta magneetikuvautin niskan ja sieltä löytyi kulumia,rappeumaa,juurikanava ahtaumaa ja nikama painaa kaulavaltimoa ym. Jännitysniska on, muttei sitä tässä vaiheessa voi hoitaa. Kyllä välillä tuntuu että epätoivo valtaa mielen. Nyt odottelen jatkotutkimuksien tuloksia. Mutta eteenpäin on vain mentävä ja toivottava että kyllä Se vielä aurinko paistaa risukasaankin.


      • Keinuja 1
        Keikkuja. kirjoitti:

        Minulla keinunta jatkunut jo neljä kk ja keinuttaa edelleen. Diagnosoitu asentohuimausta,jännitysniskaa ym.. Lopulta magneetikuvautin niskan ja sieltä löytyi kulumia,rappeumaa,juurikanava ahtaumaa ja nikama painaa kaulavaltimoa ym. Jännitysniska on, muttei sitä tässä vaiheessa voi hoitaa. Kyllä välillä tuntuu että epätoivo valtaa mielen. Nyt odottelen jatkotutkimuksien tuloksia. Mutta eteenpäin on vain mentävä ja toivottava että kyllä Se vielä aurinko paistaa risukasaankin.

        Keikkuja: Millaista sinun keinuntasi on? Koko aikaistako? Minulle sanottiin kaularankaoperaation jälkeen, että näin vaikea ja vahva keinunta joka esiintyy joka asennossa ei voi olla kaularankaperäistä. Mielenkiinnolla haluaisin tietää, että millaista sinun keinuntasi on? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!


      • Keikkuja.
        Keinuja 1 kirjoitti:

        Keikkuja: Millaista sinun keinuntasi on? Koko aikaistako? Minulle sanottiin kaularankaoperaation jälkeen, että näin vaikea ja vahva keinunta joka esiintyy joka asennossa ei voi olla kaularankaperäistä. Mielenkiinnolla haluaisin tietää, että millaista sinun keinuntasi on? Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

        Magneettikuvien tulokset saan ensi viikkolla kun Kaks sössi kuvien lähettämisessä Oyssiin.Keinunta on jatkuvaa ts. 24h.Jännitysniskastahan Se varmaan johtuu mutta miten sitä hoidetaan niin siihen haluaisin saada ohjeita kun nyt ei voi hieroakkaan. Mutta odotellaan..sitähän tässä on jo tehty koko kesä.


      • Keikkuja.
        Keikkuja. kirjoitti:

        Magneettikuvien tulokset saan ensi viikkolla kun Kaks sössi kuvien lähettämisessä Oyssiin.Keinunta on jatkuvaa ts. 24h.Jännitysniskastahan Se varmaan johtuu mutta miten sitä hoidetaan niin siihen haluaisin saada ohjeita kun nyt ei voi hieroakkaan. Mutta odotellaan..sitähän tässä on jo tehty koko kesä.

        Ja lisään vielä edelliseen..Fysiatri sanoi että kaularankaperäinen huimaus ja lähetti kiireellisenä kuvat neurokirurgille. Lisäksi minulla todettiin lisäkilpirauhasten liikatoiminta ja sekin leikkaus odottaa huimauksen loppumista..voihan olla monen yhteen sattuman summa tämä minun keinunta.


    • kynskeli

      Hei Kaikki,

      itse kuuluin keinujiin myös. Sain avun purentafysiologiaan erikoistuneelta hammaslääkäriltä!

      Keinunta loppui lähes kokonaan! Itse en osannut paikallistaa oiretta purentaan ollenkaan. Yöllinen purentakisko ja hampaiden purennan hiominen auttoivat. MUTTA ensimmäinen hammaslääkäri toimenpiteillään pahensi oireita, sen sijaan kokeneempi sai yhdellä hiontakerralla muutoksen aikaan saman tien :) olen niin onnellinen. Silti pitää käydä aina silloin tällöin hammaslääkärissä tarkistamassa tilanne.

    • keinuja 1

      Kynskeli... Mulla purentakiskot myös (hyvä hammaslääkäri) mutta niistä en ole saanut apua. Hienoa, että sinä olet saanut!

    • tuntematon potilas

      Minulla alkoi kokopäiväinen keinunta 2007 ja jatkuu edelleen. ´Muutoin kaikki samat oireet kuin teilläkin. En ole saanut mistään apua. Olen käynyt fysiatrilla, korvlääkärillä, neurologilla. Kaularanka kuvattu, pään magnettikuvaus tehty, hermoratatutkimus tehty. Viimeisen neurologin lausunto oli, että on varmaan mielikuvitusta, kyllä lievästi sanottuna harmitti. Ehdotettiin myös psykiatria ja päätin mennä sinne. Sain rahoittavaa lääkettä ja nukahtamislääkettä sekä B-todistuksen, jolla pääsin lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle. Vaiva ei ole poistunut mihinkään, mutta yöllä saan paremmin nukutuksi, jotta jaksaa taas päivän tapella erilaisten keinunta-aentojen kanssa. Olen 62 v, ja olen sairastanut tätä vuodesta 2007 lähtien. Minulle sanottiin myös, että erilaisia huimauksia on tosi paljon, ja minun on vaan opittava elämään sen kanssa. Kaksi vuotta juoksin alussa eri lääkäreissä ja tutkimuksissa, ei mitään tulosta valitettavasti. Voin sanoa, että olen tosi kyllästynyt elämääni, kun minulla vielä todettiin 2010 COPD.
      Tätä tautia ei kukaan ulkopuolinen ymmärrä, pitävät kai pöpinä!
      En pystynyt teitä juurikaan auttamaan, Hyvää kesää kaikille ja TSEMPPIÄ !

    • lihaksista johtuva

      Minulla jatkuva huimaus (jopa istuessani) johtui lihaksistani. Sain avun neurolepteistä suurella annoksella. Ihanaa, kun ei enää huimaa!

      • keinuja nainen

        Minullakin huimaus kestänyt jo kohta seitsemän viikkoa ja tension neck diagnoosin sain. Mitä lääkettä sait?? Nimi ja auttaako??


    • keinuja1

      "tuntematon potilas" = Oletko saanut yhtään apua noista rauhoittavista lääkkeistä? Onko sinulla vaiva myös maatessa ja tuleeko sellaisia tiputuksia ja pään nykäisyjä myös? Olen itse ihan poikki tämän vaivan kanssa ja raskaus on muutenkin ollut aivan kaamea tuo lisääntynyt huimaus. Olen pääni puhki miettinyt, että mistä lähteä hakemaan apua, kun vauva syntyy... Mieli reistailee jo asian takia ja tulevaisuus pelotttaa...

      "lihaksista johtuva" = Miten sinulla todettiin, että vaiva oli lihaksista johtuva? Ja vielä tarkemmin, että mistä lihaksista? Mistä lääkkeistä sait tarkalleen apua?

      Kiitos

    • selviytyminen12

      Minulla on huimannut 15 vuotiaasta asti. Sitä on nyt ollut pahana n.7 vuotta. Tänä päivänä huimaus on niin voimakasta, etten kykene käymään kaupassa edes aina. Ja voimat lähtee. Kyllä tämä suomen yleinen terveydenhuolto on niin ihana että voisin pussata kaikkia lääkäreitä perseelle.

    • Keinuja 1

      Tiiviisti olen seurannut tätä viestiketjua ja toivoisin, että kertoisitte oireistanne ja miten olette saaneet apua (jos olette saaneet).

      Raskauden loppuvaiheessa kirjoitimme Los Angelesiin tutkijalle joka tutkii Mal de deparquement -nimistä laivakeinunta syndroomaa. Kirjoitimme siksi, että oireeni ovat juuri kuvatunlaiset kuin kyseisessä syndroomassa. Saimmekin vastauksen, että kyseinen syndrooma voi alkaa ilman laivamatkaa myös sponttaanisti ja minun oireeni täsmäävät kyseiseen syndroomaan täysin (minulla ei siis laivamatkaa taustalla). Nyt olen "oman" neurologin kanssa keskustellut asiasta ja keinuntaa yritetään saada hallintaa mm. Rivatrilillä joka on ensisijainen lääke jolla voidaan rauhoittaa oireita (parantavaa lääkettä ei ole). Syndroomalla ei ole mitään ennustetta (voi hävitä tai jatkua hamaan tulevaisuuteen saakka). Kyseessä on aivojen "liikesairaus" eli aivot tulkkaavat jotenkin liikettä väärin ja se jää päälle.
      Itse olen ajautunut keinunnan kanssa hulluuden partaalle, invalisoi koko elämää ja ajaa paniikin valtaan. Suomessa ja ylipäänsä euroopassa ei tunneta koko syndroomaa.

      Josko jollakin muullakin teistä tätä samaa "vaapunta tautia" joka on läsnä 24/7 istuessa, seistessä, liikkuessa, paikalla ja maatessa :(.

      • Keikkuja.

        Keinuttaa 24/7 istuessa,kävellessä,maatessa. Tuntuu kuin olisi veneellä kovassa aallokossa. Väliin päässä humahtaa kuin tippuisi alaspäin. Koko ajan liikkuessa epätasapaino. Todella pirullinen vaiva. Psykiatrille kai on lähdettävä seuraavaksi kun alkaa jo niin ahdistamaan koko homma. Ja kun ahdistaa ja jännittää niin huimaus ei varmaankaan vähene.Eli noidan kehässä ollaan :/


      • Keinuja1
        Keikkuja. kirjoitti:

        Keinuttaa 24/7 istuessa,kävellessä,maatessa. Tuntuu kuin olisi veneellä kovassa aallokossa. Väliin päässä humahtaa kuin tippuisi alaspäin. Koko ajan liikkuessa epätasapaino. Todella pirullinen vaiva. Psykiatrille kai on lähdettävä seuraavaksi kun alkaa jo niin ahdistamaan koko homma. Ja kun ahdistaa ja jännittää niin huimaus ei varmaankaan vähene.Eli noidan kehässä ollaan :/

        Eli sun vaiva on juuri samanlainen kuin minulla! Eli et ole vaivasi kanssa yksin. Elämä on ollut painajaismaista tuon keinunnan suhteen minulla sen 3,5 vuotta. Apua olen saanut tosiaan bentsoista ja Cymbaltasta. Mulle tehty kaikkia mahdollisia kokeita mutta tuota lisäkilpirauhasarvoa ei kait (en ole varma) ole katsottu täytyy selvittää sekin.. Miten sitä kohdallasi hoidetaan? Olisi mukava kuulla miten sun juttu etenee!!! Miten kaikki sulla alkoi?


      • Keikkuja.
        Keinuja1 kirjoitti:

        Eli sun vaiva on juuri samanlainen kuin minulla! Eli et ole vaivasi kanssa yksin. Elämä on ollut painajaismaista tuon keinunnan suhteen minulla sen 3,5 vuotta. Apua olen saanut tosiaan bentsoista ja Cymbaltasta. Mulle tehty kaikkia mahdollisia kokeita mutta tuota lisäkilpirauhasarvoa ei kait (en ole varma) ole katsottu täytyy selvittää sekin.. Miten sitä kohdallasi hoidetaan? Olisi mukava kuulla miten sun juttu etenee!!! Miten kaikki sulla alkoi?

        Eli minulla kilpirauhasen vajaa toiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Keinunta alkoi yht äkkiä ja kiireellä tk.hon. Verenpaineet huuteli 200/120 ja sitä tutkiessa otettiin verikokeita ja siinä huomattiin kalsium arvojen olevan koholla. Kuvattiin ja ultrattiin ja lähete kiireellisenä leikkaukseen mutta ei voitu leikata kun ensin pitää tutkia mistä huimaus johtuu. Nyt syön Mimpara lääkettä jolla arvot pysyy kunnossa. Mutta kaikilla lääkkeillä joita syön niin sivuvaikutuksena on heitto huimaus. Lääkärithän ei sitä myönnä että tämä vois johtua myös osittain lääkkeistä. Mutta eteenpäin mennään nyt sinnikkäästi vaikka epätoivo valtaa aina välillä.


      • Keinuja1
        Keikkuja. kirjoitti:

        Eli minulla kilpirauhasen vajaa toiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Keinunta alkoi yht äkkiä ja kiireellä tk.hon. Verenpaineet huuteli 200/120 ja sitä tutkiessa otettiin verikokeita ja siinä huomattiin kalsium arvojen olevan koholla. Kuvattiin ja ultrattiin ja lähete kiireellisenä leikkaukseen mutta ei voitu leikata kun ensin pitää tutkia mistä huimaus johtuu. Nyt syön Mimpara lääkettä jolla arvot pysyy kunnossa. Mutta kaikilla lääkkeillä joita syön niin sivuvaikutuksena on heitto huimaus. Lääkärithän ei sitä myönnä että tämä vois johtua myös osittain lääkkeistä. Mutta eteenpäin mennään nyt sinnikkäästi vaikka epätoivo valtaa aina välillä.

        Keikkuja: Kiva, että kerroit tilanteestasi ja missä mennään. Meillä tosiaan lähtökohta hieman erillainen mutta oireet samanmoiset. Elämä tämän huimauksen kanssa ei tosiaan ole helppoa. Itse olen joutunut turvautumaan myös psykiatreihin ja psykolokeihinkin mutta vika ei ole sielläkään puolella mutta valitettavasti pidemmän päälle alkaa käydä myös sinne puolelle. Tsemiä sulle!


      • Keikkuja.
        Keinuja1 kirjoitti:

        Keikkuja: Kiva, että kerroit tilanteestasi ja missä mennään. Meillä tosiaan lähtökohta hieman erillainen mutta oireet samanmoiset. Elämä tämän huimauksen kanssa ei tosiaan ole helppoa. Itse olen joutunut turvautumaan myös psykiatreihin ja psykolokeihinkin mutta vika ei ole sielläkään puolella mutta valitettavasti pidemmän päälle alkaa käydä myös sinne puolelle. Tsemiä sulle!

        Keinuja1
        Miten nuo lääkkeet on sinua auttaneet? Itselle psykiatri määräsi Escitalopram Aktavista ja Opamoxia.
        Nyt mietin että uskallanko aloittaa näitä sivuvaikutuksien pelossa.Nyt tämä huimaus käy jo psyyken päälle. Sain tietää ettei kaularankaa leikata eikä myöskään lisäkilpirauhasia kun tämä huimaus jatkuu.Nyt takaisin fysiatrille että antaisiko mitään hoito-ohjeita.


      • keinuja1
        Keikkuja. kirjoitti:

        Keinuja1
        Miten nuo lääkkeet on sinua auttaneet? Itselle psykiatri määräsi Escitalopram Aktavista ja Opamoxia.
        Nyt mietin että uskallanko aloittaa näitä sivuvaikutuksien pelossa.Nyt tämä huimaus käy jo psyyken päälle. Sain tietää ettei kaularankaa leikata eikä myöskään lisäkilpirauhasia kun tämä huimaus jatkuu.Nyt takaisin fysiatrille että antaisiko mitään hoito-ohjeita.

        Olen saanut kyseisen ryhmän lääkkeistä apua. Minulla ollut käytössä Rivatril 0,5 mg eri annoskoolla Cymbalta jotka molemmat ovat samoihin lääkeryhmiin kuuluvia lääkkeitä kuin nuo sinun lääkkeesi.

        Ennen raskautta pystyin käymään työssä lääkkeiden avulla ja elämään suht normaalia elämää. Cymbaltan pystyin jättämään poiskin (se määrättiin aikanaan kipukynnyksen nostoon niskan takia mutta hyödyin keinutukseen myös siitä) ja Rivatriliakin söin todella pienellä annostuksella.

        Raskausaikana keinunta meni niin huonoon jamaan, että tuntuu ettei mikään auta. Tällä hetkellä syön Rivatrilia 0,5 mg/ x 3 päivässä. Cymbaltaa en pystynyt aloittamaan, kun voin niin huonosti siitä. Sen olisi varmaan vielä kestänytkin mutta taustalla oli noin 9 kuukauden 24/7 raskauspahoinvointi joten en halunnut enää voida pahoin yhtään. Katsotaan josko pystyn aloittamaan sen myöhemmin. Rivatrilistä on ollut kyllä nytkin hyötyä ja pystyn olemaan jotenkin tolpillani.

        Minuakin mietityttää sivuvaikutukset ja bentsojen "koukuttava" vaikutus. Lääkäri on kuitenkin minulle vakuutellut, että ne ovat turvallisia oikein käytettynä ja lääkärin seurannassa ja kaikilla niihin ei tule riippuvuutta. Lisäksi huonoina aikoina annostusta voidaan nostaa ja sitten taas vähentää, kun parempi tilanne. Mutta vaihtoaehtoa ei ole, jos meinaa jotenkin pysyä pystyssä ja jatkaa jonkinlaista elämää.


    • huimapäät ry?

      pitäskö meidän keinujien perustaa jonkinmoinen vertaistukiverkosto tai yhdistys?

      • Keinuja 1

        "huimapäät ry" varmasti olisi tarvetta.


      • Meniere
        Keinuja 1 kirjoitti:

        "huimapäät ry" varmasti olisi tarvetta.

        Tutustukaa Menierentaudin oireisiin, sieltä saattaisi löytyä selitys pitkäaikaiseen huimaukseen. Olen itse sairastanut n.40 vuotta, sairastuis 15-vuotiaana, diagnoosin sain 19 vuotiaana, nyt viimeisinä vuosina tilanne ollut helpompi, kuin ensimmäisen 10 vuoden aikana


      • Keinuja 1
        Meniere kirjoitti:

        Tutustukaa Menierentaudin oireisiin, sieltä saattaisi löytyä selitys pitkäaikaiseen huimaukseen. Olen itse sairastanut n.40 vuotta, sairastuis 15-vuotiaana, diagnoosin sain 19 vuotiaana, nyt viimeisinä vuosina tilanne ollut helpompi, kuin ensimmäisen 10 vuoden aikana

        "Meniere". Minä olen kolunnut korvalääkärit ym. läpi ja sanovat minulle ainakin, että ei ole korvaperäistä lajiketta minun huimaukseni.


      • Menieristi
        Keinuja 1 kirjoitti:

        "Meniere". Minä olen kolunnut korvalääkärit ym. läpi ja sanovat minulle ainakin, että ei ole korvaperäistä lajiketta minun huimaukseni.

        Vanha viesti, mutta monikaan korvalääkäri ei tajua Menierestä mitään, ennenkuin potilaalla on selkeät voimakkaat oireet eli pahoja kierrehuimauskohtauksia, oksentamista, silmävärveet.
        Meniere voi olla lievänäkin, siksi kai sitä ei tunnisteta, epäillään asentohuimausta ym.
        Toivois, että huimauksista kirjoitelleet kirjoittaisivat myös, miten heidän asiansa on ratkennut, onko löytynyt syytä, että me muutkin saisimme ehkä apua ja oikean diagnoosin !


    • Dippadai123

      Tuossa jokunen vuosi sitten kerroin kärsiväni näistä oireista, olo vaan jatkuu ja jatkuu ja viimeisten kuukausien aikana pahentunut :( voi että kun voisi keskustella ihan kunnolla jonkun kanssa joka näistä on kärsinyt/kärsii.....on meinaan aika yksinäistä puuhaa. Mitään vastausta ei lääkäreiltä saa.

      Keinuttaa 24/7. Viime aikoina kuin myrskyssä laivalla. Olo on kammottava!! En uskalla oikein uloskaan enään mennä. Heinäkuusta saakka kodin vankina lähes kokonaan. Päässä on painetta, painetta ohimoilla, naamassa outoja tuntemuksia jne mahdoton selittää. Nämä oireet jotenkin siis pahentuneet. Jatkuva väsymys ja sekava poissaoleva olo, silmät omituiset. Hulluksi tulossa, ei enää kestä tätä omituista oloa!!!!!!

      • Kiikunkaakun77

        Ihan kuin omasta elämästä lukisin 😞 Minulla ihan samat oireet,huimaus alkoi 2010.Oon ihan toivoton näitten olotilojen kanssa.Elämä pilalla eikä lääkäreistä ole mitään apua.Miten voit nykyisin?


      • Dippadai123

        Ihan sama tilanne. Mikään ei auta paitsi alkoholi hieman rauhoittaa. Nyt maksa arvot sitte päin persettä tissuttelusta ja perheineen otti ja lähti kun jaksanut tällaista pahantuulista huimapäätä kattella. Kaikki muu katoaa paitsi tää jatkuva keikutus ja sekava olo.


      • Anonyymi

        Hei Dippadai, mulla ollut ihan samoja oireita (kuin monella muullakin tässä viestiketjussa), kohta 3,5 vuotta kärsinyt tästä, jäin työttömäksikin kun Kela ei hyväksynyt B-lääkärinlausuntoani vaan katsoi minun olevan työkykyinen. Minulla on lisäksi jatkuvasti korva/ korvakäytävän tulehduksia ja kuulo selkeästi alentunut kummassakin korvassa. Olisi kiva kuulla onko tilanteesi parantunut? Tai muiden kohtalotoverien? Olisi kiva vaihtaa kokemuksia esim.sähköpostilla.


      • Anonyymi

        Hei viesti on vanha mutta selvisikö koskaan mikä vaivasi


    • korvaneste

      Suosittelen sukeltamista rauhallisesti 4 metrn syvyyteen ja kevyttä paineen tasausta puhaltamma esim nenään kevyesti.

    • asentohuimaus

      Kokeile asentohuimauksen ohjeita, löytyy googlesta, itse olen saanut siitä apua.

      Mutta ensisijaisesti tietty lekurille noiden oireiden takia!

    • Dippadai123

      Olen juuri tehnyt noita asentohuippa harjoituksia viimeiset pari viikkoa, ei auta mitään :( fysiatri tms opetti ne, kyllä ne tuntuu kamalilta. Minulla ei kyllä esiinny silmävärvettä noita tehdessä, jos oikein olen ymmärtänyt niin pitäisi olla jos korvaperäistä? Ensi viikolla taas tapaaminen ja katsotaan ilmeisesti niskojen tilannetta.....ne meinaan on ihan perhanan jumissa koko ajan. Sehän tässä on kun mikään ei auta mtn. Mielialalääkityskin on päällä kun pukkaa paniikkikohtauksia väkisin olon takia.

    • Kiikkuja

      Hephei, samat on oireet, nyt vuosi ja 5kk kohta keinuttu. Mahtavaa kun ei ole ainoa Suomessa :)

    • Dippadai123

      Valitettavasti tämä olo ei lopu koskaan. Nyt 23 vuotta tätä takana. Mikään ei auta, joku tuntematon sairaus. Oireet on kamalat ja elämästä pitäisi selvitä, eikä mikään auta yhtään.

    • huimausta

      Onkoi dippadai sulla tutkittu sisäkorva? Tasapainokeskus?

      Itsellä taas syksyn aikana paljon oireita, tuulessa ja viimassa vedän hartiat korviin, ja huimaus alkaa..... säännöllinen hieronnalla/kiropraktikolla käynti auttaa asiaa ja se oma tiedostaminen niskan jännityksen suhteen.

    • Dippadai123

      Vähän päivitystä tilanteeseeni. Kaularangan röntgen, löytyi ns kyfoottinen niska. Omt fysioterapeutilla 6 käyntiä takana. Lukkoja, ylimmät niskanikamat jumissa, yliliikkuva ranka jne. Hoidoista ei mitään apua. Olo vaan pahenee, ei enää hereillä jaksa pysyä kun niin sekava olo. Itsemurhaa suunnittelen.

    • Kivuton

      Rakkaat ihmiset.

      Pelkkä hieronta ja lääkkeet ei poista asentovirheita jotka aiheuttavat kivut ja huimauksen ja puutumiset. Ne asentovirheet on jumpattava pois. Opetettava keholle uusi asento.

      Iteltä lähti parissa kuukaudessa nämä vaivat, parinkymmenen vuoden oireilun jälkeen. Monella fyssarillakin kävin, ilman apua, ja ties millä naprapaatilla.

      Mutta kun osui kohdalle fyssari jolla oli asenne kohdallaan (ei julkisen puolen) hän kävi huolellisesti läpi koko kropan ja löysi heikon kohtani, ihan eri päästä kehoa johon oli aiemmin aina keskitytty ja jopa pahennettu tilannetta.

      Jo ekan kerran jälkeen olo oli ihan uusi. Ei hieronut tms vaan opetti muutaman ihan hennon liikkeen joilla vahvistaa lähes surkastuneita pienen pieniä lihaksia selässäni. Ja minä tein niitä.

      Pari kuukautta hyvät ihmiset. Ja kaikki vaivat hävisivät. Heti tulee takaisin puutumiset ja muut jos olen liian kauan tekemättä.

      Eli etsikää hyvä fyssari, uhratkaa muutaman käynnin verran rahaa ja TEHKÄÄ niitä jumppaliikkeitä. Niillä saa oikeesti ihmeitä aikaan!

      Olette ihan taatusti sen arvoisia että ne rahat jostain taistelette fyssariin ja hoidatte itseänne.

      Pliis <3

      • Dippadai123

        Hei "kivuton"! Oliko huimauksesi minkälaista? Pystytkö kertomaan lisää?

        Itselläni tilanne ihan toivoton :(


      • Yhäkeinuja

        Kivuton! Kuulisin mielelläni vinkin, millä liikkeellä huimauksen saa pois. Itse olen kärsinyt jo kolme vuotta jokapäiväisestä huimauksesta. Hierottu on, jumpattu, venytelty, mutta huimaus jatkuu.


      • Yhäkeinuja

        Dippadai123! Onko sinulta mitattu verenpaineet ja sokerit? Niidenkin epätasapaino voi huimata.


      • Dippadai123

        "Yhäkeinuja".....on mitattu paineet ja sokerit, tosin ei nyt aikoihin. En enää ymmärrä tätä kaikkea yhtään. Olo on jatkuvasti tosi huono. Välillä sitä miettii että onko sitä vaan hullu, kun eihän tällasta 24/7 keikutusta ja viskaamista vaan voi olla olemassakaan. Mutta totta se on :(


      • Yhäkeinuja
        Dippadai123 kirjoitti:

        "Yhäkeinuja".....on mitattu paineet ja sokerit, tosin ei nyt aikoihin. En enää ymmärrä tätä kaikkea yhtään. Olo on jatkuvasti tosi huono. Välillä sitä miettii että onko sitä vaan hullu, kun eihän tällasta 24/7 keikutusta ja viskaamista vaan voi olla olemassakaan. Mutta totta se on :(

        Kyllä se totta voi olla, etkä ole hullu :) Itselläni huimaus on jatkunut jo kolme vuotta 24/7. Sinniä se vaatii että jaksaa, mutta päivä kerrallaan mennään. Minun huimaus johtuu toden näköisesti rappeutuneesta kaularangasta, mutta tokihan syy voi olla muukin. Tsemppiä sinulle ja muuta ohjetta en voi antaa, kuin sauvat käteen ja ulkoilemaan :) sitähän ne lääkäritkin toitottaa =)


      • Anonyymi
        Dippadai123 kirjoitti:

        "Yhäkeinuja".....on mitattu paineet ja sokerit, tosin ei nyt aikoihin. En enää ymmärrä tätä kaikkea yhtään. Olo on jatkuvasti tosi huono. Välillä sitä miettii että onko sitä vaan hullu, kun eihän tällasta 24/7 keikutusta ja viskaamista vaan voi olla olemassakaan. Mutta totta se on :(

        Dippadai123 laita viestiä tai voitaisi kyllä ihan oma ryhmä tehdä vaikka faceen [email protected]


    • Nytpelottaa

      Apua minkä ketjun löysin! Itku kurkussa ollut jo kun 6 päivää on keinuttanut! Pelottaa kun ei ikinä oo tällästä ollut.... Mitään ei voi oikeesti tehdä...(ikää 21) huomenna lääkäriin mutta oon niin varma että apua tähän en saa... Ylihuomenna ois työhaastattelukin!

      • menieristi

        Tutustu Menieren oireyhtymään.
        Onko selvinnyt onko sulla se vai joku muu ?


      • Nytpelottaa

        Niskoista . mun isällä on kyseinen sairaus.


    • MyösAjatuksenVoimalla

      Hei "Nytpelottaa". Älä anna pelolle valtaa, uskon vakaasti, että apu sinulle löytyy. Jos lääkärissä ei sattuisi asia selviämään, niin mene osaavalle OMT-fysioteraeutille.

      Muista myös ajatusten voima, mikä on valtava. Koko ajan ajatuksillamme annamme viestiä alitajunnallamme, joka myös vähitellen, joskus hyvinkin pian, alkaa toteuttaa sitä, mitä kuulee. Ei kannata sanoa mitään kielteistä terveydestään tai elämästään. Minulla on toteutunut niin monet pelot, etten edes uskalla ajatella enää negatiivisesti.

      Hyviä kirjavinkkejä: Louise L Hay http://www.adlibris.com/fi/kirja/muuta-ajatuksesi-muutat-elamasi-9789519523811 ja

      https://www.booky.fi/search.php?search=alitajuntasi voima murphy#!product_id=9789519745251

      ja suomeksi puhuttu cd
      https://www.booky.fi/search.php?search=Hay Louise L &x=0&y=0&kb=1&gclid=CjwKEAiAvs7CBRC24rao6bGCoiASJABaCt5DTT3FTYBSlOlMG9KFJRMh2OyQBGgtv6u6uSbBZcF_XxoCNV_w_wcB#!product_id=9789529957453

      Kolme viikkoa sitten itselläni alkoi tämä keinuva huimaus, kuin salama kirkkaalta taivaalta. Tuli kova paineaalto takaraivosta ylöspäin ja tuntui, että kaadun taaksepäin. Sen jälkeen ei ole ollut päivää, etteikö huimaisi tai paremminkin olisi kuin laivassa eläisi pienessä tai isommassa aallokossa. Paineaaltoja on tullut onneksi vähemmän ja ihan lievänä muutama päivässä.

      Onko kenelläkään muulla tullut noita paineaaltoja, paineen tuntua päässä, kihelmöintiä kasvoissa?

      Aloitin kevyen joogaamisen kotona Namastejoogaa nimeltään. 20 minsaa päivässä. Menen myös käymään hermoratahierojalla. Tarvittaessa käyn omt-fyssarilla ja tarvittaessa menen omalla kustannuksella pään magneettikuviin - muutaman satasen kai se maksaa lääkärikulut päälle. Tässä Helsingin lääkärikeskusten hintavertailua, eli edullisin 179 €, mutta varmaankin lääkäripalkkio siihen päälle - luulen.

      http://laakarihinta.fi/pään-magneettikuvaus/helsinki

      Aion toipua tästä - olen ajatuksissani jo toipunut ja kohta se näkyy selvemmin.

      Vakuutan itselleni useita kertoja päivässä:
      Kehoni on kaikin puolin terve, elämäni on kaikin puolin hyvää. kiitos.

      Tulen sitten kertomaan, mikä auttoi.

      Paljon voimia teille kaikille! Kyllä meille joku apu löytyy jokaiselle! :)

    • MyösAjatuksenVoimalla

      MIKÄ MEITÄ HUIMAA?

      * Yli 50% lääkäreiden tietoon tulevista huimaustapauksista liittyy korvasairauksiin.

      * 5% selittyy niskan alueen vaivoilla.

      * 15% johtuu psyykkisistä syistä.

      * 10% huimauksesta aiheutuu vaivasta aivoissa: esimerkiksi aivoverenkiertohäiriöistä tai - vammasta.

      Muistattehan hengittää palleahengitystä - se usein auttaa silloin, kun ei muista huonossa olossa hengittää kunnolla. :)

      Täällä hyvä juttu huimauksen eri syistä: http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/miksi-sinua-huimaa-selvita-syy-aina

    • MyösAjatuksenVoimalla

      Huimaus helpotti lähes 100 %:sti. Olen vieläkin ihan ihmeissäni.

      Kun laitoin tuon edellisen jutun tänne, aloin miettiä, että jos yli 50% huimaustapauksista liittyy korvasairauksiin, niin ehkäpä näin on myös itselläni.

      Koska en ole kärsinyt kiertohuimauksesta, eikä silmiini olet tullut asentohuimaukseen liittyvää värvettä, niin päättelin, että syy voi olla joku muu korvavaiva. Jollain oli ollut korvassa virus ja huimaus oli mennyt aikanaan itsestään ohi. Sitä en kohdallani epäillyt.

      Jotenkin vain vaisto sanoi, että TOIMI SEURAAVASTI: Suu tiukasti kiinni. Paina sormillasi sieraimet tukkoon ja puhalla. Noin tein ja voi ei sitä kamalaa painetta takaraivolla ja tosi kovaa huimausta. Piti lopettaa heti lyhyen puhalluksen jälkeen.

      Kokeilin vartin päästä uudelleen. Edelleen tuntui paljon painetta ja huimausta, mutta vähemmän kuin ensi kerralla. Tein harjoituksia vielä vähän myöhemmin lisää, yhteensä 6 kertaa.

      Ei huimannut enää. Päätä vähän särki. Otin puolikkaan Paratabsin ja aloin nukkua ihmeissään ja onnellisena, mutta vähän epäuskoisena, voiko huimaus pysyä pois.

      Seuraavana aamuna oli vieläkin hyvä olo, vihdoinkin kävely tuntui normaalilta, mutta sitten aloin lukea lehtiä ja noin vartin päästä tuli lyhyt huimausaalto. Tein taas puhalluksen suu ja sieraimet kiinni. Auttoi.

      Kokeilkaa tekin, jos tämä vaikka auttaisi. Jos auttaa, niin tulettehan kertomaan.

      Tuli mieleen, että mistäpä tietää, vaikka tuollainen puhallushomma auttaisi asentohuimauksessakin. :)

      Tsemppiä kaikille ja todella nopeaa parantumista.

      Dippadai123, mitä sinulle kuuluu? Sinulla on ollut pitkään oireita, mutta kaikkea kannattaa kokeilla. Kokeile sinäkin tuota helppoa puhallusta. Oletko käynyt omt-fysioterapeutilla?

      Onko joku saanut avun omt:stä. Eräs kirjoittaja sai hyviä jumppaohjeita fyssarilta. Helppoa joogaa kannattaa myös kokeilla.

      Minulla on myös yliliikkuvat nivelet ja lievä niskavamma, niskassa jotain luupiikkejä. Minulla oli myös kasvotuntemuksia huimauksen aikana. Ei ole enää, paitsi silloin on ollut, jos meditoin. Liittyy chakroihin ym. http://www.voihyvin.fi/artikkeli/chakraopas-mita-chakrat-ovat

      Eräs viisas rukouksella parantaja on sanonut:
      "Käsitykseni on, että sairaudet auttavat meitä heikentämään
      inhimillistä egoa ja vapautumaan siitä. Sairauksien tarkoitus on edistää
      ihmisen henkistä kehitystä. Saattaa olla, että ”egosta vapautumisen
      prosessi” ei ole vielä päätöksessään ja ihminen tarvitsee vielä sairautta."

      Olen usein ajatellut migreenin kourissa maatessani, että karmaa kai tämä on. Karmaa voi kuulemma kärsimisen kauttakin lieventää. Uskon, että sairaudet ovat yksi tapa saada ihmisen kääntymään sisäänpäin, miettimään esim., mikä on hänen todellinen alkuperänsä, todellinen itsensä. Ego alkaa vähitellen sulaa pois. Anteeksi kun meni vähän vierestä nämä, mutta jospa tästäkin on jollekin apua, esim. sykäys alkaa miettiä asioita, joka voi johtaa paranemiseen.

      Sama viisas rukouksella parantaja on sanonut:
      "Minä pidän sen sijaan erittäin tärkeänä sitä, että ihmisille kehittyy selkeä tietoisuus Jumalasta tai jumalallisuudesta heissä itsessään. Ihmisen Itse on se, joka parantaa."

      • Nytpelottaa

        Oho tännehän on vastailtu :) Lääkärissä kävin silloin ja teki kaikki neurologiset testit jne ja sanoi että todennäköisesti on niskahartia seutu jumissa vaikka sinulla se ei tunnu jumissa olevan! :D käski jumppailla ja jos ei viikossa lopu huimaus ni sitte fyssarille. Jännä oli kyllä kun alotti jumppailun ja hieromisen ni ei ollu mitään mutta sitten parin pvän jälkeen kipeytyi xD huimaus on loppunut! Tosin..... Uskallan epäillä tuota niskajumia koska minulla on monta kertaa ollut niin tajuttomat päänsäryt koska niskat ovat olleet jumissa eikä mitään huimausta ole ollut. Ja olin to-pe laivalla..... Ja pe illalla alkoi huimaus. Voi siis olla että tasapaino elin meni hetkeksi pyllylleen. En tosin voi olla varma mutta... Itsekkin koitan usein sanoa että olen terve eikä minussa ole mitään vikaa jos jotain ilmenee koska aina luulen pahinta. Pitäisi oppia rentoutumaan ja ajattelemaan positiivisemmin.


      • MyösAjatuksenVoimalla

        Onpa ihana, että huimauksesi on loppunut.

        Olen itse kokenut sellaista, että vaikka joskus ei niska-hartiaseutu tunnu olevan yhtään jumissa, niin silti siellä voi olla jossain kohdassa syvemmällä jumia, joko lihaksissa tai nikamaosastolla,, josta aiheutuu joko pääkipua ja huimausta tai vain jompaa kumpaa, ja jotka sitten jumppaamalla, esim. käsivarsia pyörittämällä ja niskoja venyttämällä voi helpottaa. Joskus vaiva vaatii "niksauttajalla" käyntiä.

        Usein se jumppa ja venyttely aiheuttaa myös niskakipua, mutta silti se on hyödyllistä.

        Uskon, että laivassa oleminen voi joillakin aiheuttaa laivahuimausta "aivoperäisesti", mutta joillakin myös vain siksi, että tulee huomaamatta jännitettyä kehoa, kun eihän se laivassa liikkuminen ole samanlaista kuin maan päällä.

        Mahtava homma, että osaat ajatella myönteisesti, vaikka olet vielä aika nuori. Kun osaa ajatella myönteisesti, sillä on tosi merkittävä terveyttä ja muutakin hyvinvointia edistävä vaikutus.

        Onnea sinulle ja kaikille muillekin kaikkeen! :)


    • MyösAjatuksenVoimalla

      http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf Kannattaa kokeilla näitä ohjeita, vaikka olisikin silmänvärvettä. Asentohuimaus voi olla lievää, jolloin sitä ei välttis huomata asentohuimaukseksi, mutta asentohoito voi silti auttaa.

      Esim. näin voi testata, onko jompi kumpi korva "viallinen": Huimaustestejä on paljon.

      "Omassa työssään Rahko hyödyntää itse kehittelemäänsä testiä.
      Siinä kumarrutaan aluksi lantiosta taittamalla 40–50 astetta.
      Silmät laitetaan kiinni, ja sitten oikaistaan nopeasti pystyyn. Pystyssä pysytään paikallaan noin puoli minuuttia. Siinä ajassa lääkäri seuraa, heiluuko potilas sivuttaissuunnassa."

      Lähde: http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/nailla-keinoilla-hallitset-asentohuimauksen/?cs=0x91041eeadc5bad2163339d1ad11046f954e3b69a69eef9edf0dced5b2d50f169

      Itselläni alkoi taas huimaus paheta tänä aamuna oikein kunnolla ja liittyi nimenomaan pään liikkeisiin, joten kokeilen nyt asentohoitoa ja tulenpa sitten kertomaan, mitä kuuluu. Ilmeisesti jooga-liikkeet helpottivat oireitani välillä, siinä kun kääntyillään vaikka miten.

    • MyösAjatuksenVoimalla
    • MyösAjatuksenVoimalla
    • MyösAjatuksenVoimalla

      Tässäpä linkki, jonka kautta pääsee lukemaan, kuinka monenlaisia huimauksia ja syitä huimaukseen on olemassa.

      http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/huimauksen-syyn-selvittaminen/

      Kiinnostaisi tietää, onko kenelläkään sellaista, että huimaa, vaikka istuisi tai makaisi liikkumatta paikallaan?

      Onko sellaista, että istuu liikkumatta, mutta silmien liikkeet aiheuttavat huimausta?

      Entä sellaista, että kovat äänet aiheuttavat pään huimausaallon?

      • tervevaiei

        Minulla on huimausta myös istuessani täysin paikallani ja usein huimaus on niin voimakasta että alkaa ihan sanan mukaisesti heilumaan paikallaan, joskus saan näitä huimauksia myös maatessani, joskus myös silmänliikkeet voivat aiheuttaa huimausaallon, kovista äänistä itsessään en usko saavani huimausta vaikka ne muuten kyllä häiritsevät ja voin olla niille yliherkkäkin, kävellessä huimausta ei niin tunnista vaikka usein silloinkin tuntuu olo hieman huteralta ja tulee sellaisia heittoja ja tuntemuksia että ikään kuin notkahtaisi alaspäin.


    • Dippadai123

      Minulla huimaus äitynyt nyt näiden pyhien aikana todella pahaksi, koskaan se ei tällaista ole ollut, siis näin rajuna. Olo on aivan kuin toiselta planeetalta, jotain sanoinkuvaamattoman hirveää. Pahin on herätessä, sängystä ei meinaa ylös päästä kun veivaa niin pahasti. Koko kroppa tuntuu vieraalta ja oudolta. Jatkuva kova keinutus ihan joka asennossa, silmät tuntuu pomppivan varsinkin herätessä. Paine päässä mikä tuntuu nousevan jotenkin takaraivolta. Heikottava olo kohtaukset mitä ei ennen ole ollut, meinaa taju lähteä. Olo on sekava jatkuvasti. Silmät eriparia välillä jne. Väsymys on kova, tekis mieli vaan nukkua, mutta sekin niin hankalaa kun sänky keinuu niin kovasti. Jatkuvasti pukkaa paniikkia olon takia, ei pysty estämään. Paniikkikohtaus voi kestää tunteja.

      Päivystyksessä jouluna ja eilen toistamiseen lääkärissä kävin. Betasalpaajan sain sydämen hakkaamiseen ja verenpaineeseen (paineet kotona ok) ja kasan reseptejä mielenterveys juttuihin lähete fysioterapiaan. Korvia kumpikaan lääkäri ei edes vilkassut, ei poskionteloita ei mitään....kaikki mukamassa vaan ahdistusta. Tiedän ettei ole, jossain on vikaa. Kasvi päässähän se kasvaa.

    • Dippadai123

      Tosiaan en ymmärrä tätä paineen tunnetta päässä. Sitä ei edes huomaa huonossa olossa/paniikissa, vaan vasta kun kykenee jotenkin vähän relaamaan. Tuntuu korvien takana takaraivossa, varsinkin toisella puolella ja ympäri päätä sellainen outo "sihisevä" paine. Päänahkaa kutittaa kuin hieronnan jälkeen. alaspäin kumartaessa tuntuu kova huimaus mutta myös paine naamassa, varsinkin nenän varressa. Hartioissa tavallaan sama tunne, ja lapaluiden seudulla pakottaa. Kädet väsyy hetkessä ylöspäin nostaessa, koko ajan hartiat kädet ja yläselkä maitohapoilla. Onko se kuitenkin jännitysniska? Näinkö rajut olot se saa aikaan? En usko.

    • Ahistaa

      10 päivää ollut päässä painava ja sumea olo huimaa, kasvot puutuu kädet puutuu varpaita pistelee. Samanlainen olo kuin migreenissä mutta ei päänsärkyä. Ei migreeni voi kestää näin kauan.Lääkärissa käynyt sydänfilmi ja verikokeet ok. Ei kuulemma aivoverenkiertohäiriö .
      Verenpaine kotona 110/170 sairaalassa sitten 79/140 (heh) sain beetasalbaajaa verenpainelääkitys on. Optikolle aika jos vaikka johtus silmistä. Kun lukee teidän juttuja ahistaa entistä enemmän et jos vuosia jatkuu tämä olo-tila. Sitten miettii kaikkee pahinta mahdollista.

    • Huimaaaa
    • huimausjarintakipu

      Terve, on jo pidemmän aikaa jatkunut huimaus ja rintakipu alkoi yllättäen tässä muutama päivä sitten , olen käynyt lääkärissä moneen otteeseen ja viimeksi mulle sanottiin että se on ohimenevää ja ei mitään neurologista, mitä tulisi tehdä meinaan huimaus häiritsee elämää huomattavasti ja hyvä että pysyy tolpillaan suihkussa, saati sitten kun nousee ylös tuolilta, eriasennot on myös ongelma kuten suorassa kyykyssä oleminen, pyörrytys on myös välillä kokoaika kävellessäkin.

      • Nytpelottaa

        Aikasemmin tänne kirjottelin ja nyt oon sitte varma että mun huimaus/ outo ahdistava olo johtui niskahartia seudun lihaksista. Nyt nimittäin olo tuli takaisin kun moneen viikkoon en jumpannut. Pelkäsin että mikä nyt taas mulla on. kun kaupassa olin ja käytävä rupes heilumaan ni tajusin että aikasemminki oli tällästä kun niskat oli jumissa. Aloin taas jumppaamaan niin olo alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Että oikeesti vaikka ei todellakaan uskoisi niin voi johtua niskoista! Viikko jumppausta useasti päivässä.


      • Nytpelottaa
        Nytpelottaa kirjoitti:

        Aikasemmin tänne kirjottelin ja nyt oon sitte varma että mun huimaus/ outo ahdistava olo johtui niskahartia seudun lihaksista. Nyt nimittäin olo tuli takaisin kun moneen viikkoon en jumpannut. Pelkäsin että mikä nyt taas mulla on. kun kaupassa olin ja käytävä rupes heilumaan ni tajusin että aikasemminki oli tällästä kun niskat oli jumissa. Aloin taas jumppaamaan niin olo alkaa pikkuhiljaa helpottamaan! Että oikeesti vaikka ei todellakaan uskoisi niin voi johtua niskoista! Viikko jumppausta useasti päivässä.

        Ja joo suihkussa käyminen oli tuskaa! Huoju ja heilu :0. Ja piti äsken yleisesti kirjottaa sori :D


    • MyösAjatuksenVoimalla

      Minua on auttanut asentohuimausliikeet, vaikka aluksi olinkin ihan varma, että kohdallani ei ole kyse asentohuimauksesta, kun oireet eivät sopineet, vaan oli enemmän laivahuimauksen oloa, keinuttavaa huimausta.

      Epleyn menetelmä (manööveri) on ihana, sillä siinä venyy niin mukavasti ja helposti niskatkin. Ei ole ollut niskajäykkyyttä enää sen jälkeen, eikä myöskään tension neck pääkipua, kun aloin noita liikesarjoja tekemään aamuin illoin. http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf

      Ylempänä on lisää tietoa aiemmin (esim. 20.12.) kirjoittamiani tekstejä liikehoidosta.

      Tsemppiä ja kokeilkaa edes pari kertaa noita liikkeitä, voi helpottaa hetikin oireet. Itse olen välillä pitänyt taukoa ja on tullut taas huimausta vähä takaisin, joten jatkan vielä liikkeiden tekemistä.

    • Liinuhei

      Moikka! Täällä huimaus alkoi lievänä marraskuussa, nyt koko ajan mennään huonompaan suuntaan. En ole mistään löytänyt "diagnoosia" tällaiseen, jossa huimaus kokoaikaista ja pikkuhiljaa pahenevaa! Ei liity asentoon. Alussa kattavaa huimausta oli lähinnä pystyssä, nyt Kainulainen maatessakin. Pään MRI ei selittävää. Niskoja jumpata ja venytetty, fyssarilla käyty muutaman kerran, lenkkeily on enemmän kuin vuosiin. Pelottaa etten pääse kohta liikkumaan ja elämä loppuu :(

      • Hfrgi

        Mä oon taistellu nyt yli kuukauden. Huimausta (varsinkin istuessa), silmäoireita, lihasten nykimistä, pahoinvointia.... syytä ei löydy. Lihasrelaksantit ei auta.


    • Liinuhei

      Pahenee joka päivä, olen täysin paniikissa!!!!! Nilkka tuntuu kummalliselta ja etusääri, vaikuttaako asentotuntoon?

    • huimailija

      Itselläni oli vuosia huimausta ja kävin mm hierojalla kunnes aloin kokeilemaan asentohuimauksen hoitoon tarkoittavia liikkeitä. Videot löytyvät netistä. Siitä oli todella apua!!
      Makasin ensin mahallani, käänsin kyljelleni niin että pää vähän roikkui sängyn reunasta, huimasi paljon, ja kun rauhottui niin käännyin selälleni, sitten toiselle kyljelle jne...muutamia kertoja muutaman kerran päivässä.
      Kannattaa kokeilla, ei se tilannetta ainakaan pahenna, vaikka aluksi huimasi tosi paljon.
      Olen myös opetellyut olemaan jännittämättä niskaani,; stressitilanteissa, ulkona kylmässä, koneen ääressä jne...

    • kierroksia

      Itsellä ei oikeastaan ole ollut keinuntaa, vaan semmosta pyörivää huimausta, muistaakseni vastapäivään. Nyt ei varmaan yli vuoteen yhtään, eka kerran kun tuli, niin melkein heti oksensin.

      Sen jälkeen helpotuin, että pärjäähän tässä, kun pitkällään maatenkin löytyy aina jommalta kummalta kyljeltä se asento missä lakkaa se pyöriminen. Pari-kolme päivää alkuaikoina kesti, sitten lyheni. Alussa kun koin ekaa kertaa, kävin lääkärillä, korvat ja tasapaino tutkittiin, verenpaine. Sydän on alkanut usein hakata tuhatta ja sataa varsinkin alussa, ja silloin kun päätä tukien ja jalat harallaan olen seinästä kiinni pitäen äheltänyt itseni vessaan, hikikin tulee.

      Ja kun oksentanu pyttyyn niin siinäkin tekeminen ettei kaadu, kun se ALASPÄIN katsominen tekee pahemmaksi sen kieppumisen. Kyllä selällään maaten sängyllä on tuntunut kuin aalloilla makaisi! Koko huone kieppuu tavallaan, eteen kun katson, ympyrää. Silloin on ollut tosi työ että on päässyt vessaan menemään.

      Lapsesta asti olen tuntenut pahaaoloa keinussa, ja linja-autossa tai pienemmässäkin. Kuperkeikkaa en tykännyt tehdä, kesti ennenkuin tasottui se taaksepäin "vetäminen" sen jälkeen.
      Minulla on ollut nuorempana useita poskiontelontulehduksia, nuhaa ja yskää lapsuus-nuoruus, ja toisen korvan tärykalvo puhjennut ilmeisesti itsekseen lapsena, ehkä "liimakorva"? Limakurkuksi tunnen itseni.

    • Irkkula

      Onko vielä kohtalotovereita joilla on jatkuvaa keinuntaa? Tai onko joku saanut apua jostain? Itselläni Triptylin pienenä annoksena on parina päivänä helpottanut..mistähän se kertoo??

    • Irkkula

      Huhuu? Olisi kiva kuulla muista keinujista?

    • ainakinmullatoimii

      Minulle tulee 2-3 viikon välein sellaisia huimausjuttuja. Iästäni johtuen hikoilen öisin ja aamulla paita menee useimmiten pesuun. Pääasiassa niskani hikoaa öisin. Ja kun niska hikoaa niin sitä hikeä on myöskin korvakäytävissä . Siitä johtuu taas että ensin kuuloni heikkenee ja oma puhe kuulostaa kaikumaiselta. Tähän liittyy useimmiten myöskin huimaista kun korvakäytviin kertyy hikeä ja likaa. Joudun huuhtomaan itse aika usein omat korvani ja apua on ollut. Teen näin. Suipponokkaiseen muovipulloon mietoa pesuainetta ..nestemäistä, lisätään lämmintä vettä ja sekoitetaan hyvin. Suipponokka pullo viedään varovasti korvakäytävään ja kevyesti ruiskutetaan korvaan sitä pesuainetta..molempiin. Annetaan vaikuttaa noin 15 min. Pullo huuhdellaan ja täytetään lämpimällä vedellä ja korvat huuhdotaan puhtaalla vedellä.

    • ainakinmullatoimii

      ..ja että kun sitä korvasta tulevaa huuhdevettä sitten valuu vaalealle ..vaikka lautaselle niin vedessä näkyy sakkaa. Että kyllä sieltä jotain irtoaa. Huimaus helpottaa ainakin mulla heti huuhtomisen jälkeen. Korvia ei kannata huuhdella kuin vasta iltaisin kotona ettei kylmä aiheuta ongelmia.

    • riihiukko

      Tätä nyt on jatkunut kohta kuukauden! Aamulla mahdotonta nousta sängystä;ei jalat kanna ja kaadun jos nousen;sen verran huimaa. Kävellessä jalat ikäänkuin joustavat ja olo on ulkopuolinen! Tämä nyt on kroonistunut tähän pisteeseen. Lääkärissä käyty muutamaan kertaan pikapakettina sinisillä vilkuilla varustettuna. Ensiavussa pumppufilmit ja verikokeet;alt Ok! Lääkkeeksi Isoannos Opamoxia;4x30mg päivässä ja pari kympin diapamia! Toki moinen rauhoittava auttaa ja oireet pysyvät kurissa ja hetkittäin pystyn elämään normielämää muutaman tunnin ja sitten taas samat oireet! EA:ssa välinpitämätöntä ja lähete psykiatrille. Olen sitten käynyt säännöllisesti;todettu toistuva paniikkikohtaus! Kerroin kutistajalle,ettei nyt ole kyse psykiatrisesta ongelmasta;vihaisena tokaisi minun olevan väärässä ja määräsi lääkkeitä paniikkihäiriöön;eivät sopineet,vaan huimaus vaan jatkuu ja saa erimuotoisia tuntemuksia toistuvasti. Pyysin lähetetä aivokuvaukseen ja lähetetää pätevälle neurologille,ei ole kuulunut;ei kuulemma ole tarpeen! Lääkäri tosin nuori juuri valmistunut;ei kovasti tietoa näistä asioista!

      Ja sitten se tilanne tänään! Autolla ajosta ei tule mitään;en oikein hahmota tieliikennettä ja vastaantulevan ajoneuvon kaistaa on lähes mahdotonta tunnistaa! Työelämästä luovuin jo muutama vuosi taaksepäin;talouteni on turvattu ilman palkkatuloa;joten siitäkään ei stressiä ja ihmissuhteet kohtalaisen repaleiset(munkin elämää). Olen ajatellut yksityistä puolta vaivaani;mutta muiden kohtalontovereiden mukaan ei paljon apua;ottavat kyllä mielellään kaikki kokeet ja lasku tutkimuksineen vajaat kolme tuhatta!

      Mistä löytäisin avun vaivaan,joka invalidisoi minut päivä päivältä enemmän! Hierojat on kokeiltu;josko niskajäykkyys aiheuttaisi oireet;ei ole ollut apua! En haluaisi elää loppu taivallusta bentsojen avulla!

      Vastatkaa,kiitos! Kertokaa mistä olette saaneet asiallisen ja hyvän hoidon huimauksen,tai edes minkä diagnoosin tohtori on todennut!!! Pls!

      • riihiukko

        Jatkoa vielä edelliseen. Korvani on moneen kertaan puhdistettu TK:ssa. Ovat kunnossa,joten ei johdu kuuloelimistä!


    • Jojoko

      Hei, näköjään suurin osa on laittanut nämä viestit jo aikoja sitten, mutta laitanpa nyt tännekin foorumille viestiä. Ne kenellä on neurologisia häiriöitä, mutta ei ole löydetty diagnoosia tai on epäselvyyksiä niin suosittelen, että tulisitte ryhmäämme jota olemme perustamassa. Siellä voisimme jakaa näitä ajatuksia ja ideoita lisää. Tarkoituksena olisi perustaa järjestö, mikäli on paljon sellaisia tarvitseville. Pohjoismaiden ryhmämme on Funktionella neurologiska symptom ja löytyy Facesta.

    • KeinuilijaK

      Heips minulla ollut nyt hieman yli 4kk keinuvaa huimausta. Aluksi en kiinnittänyt siihen niin paljon huomiota,ajattelin sen menevän itsestään ohi.Mutta sitten se alkoi tuntua tosi häiritsevältä ja erilaisia oireita alkoi tulla lisää. Nyt jalkaterät puutuilee,pistelee öisin ja iltaisin.Öisin puutuilee myös kädet-ranteesta alaspäin.Täytyy jumppailla niitä yöllä herättyäni oireisiin.Verenpaineet heittelee ja välillä tosi matalia.
      Mitähän pitäisi alkaa tutkia nyt kun pään mri ei selittävää, kaularankasta löytyi kyllä syitä, mutta ne ovat olleet siellä kauemminkin ja siksi en nyt usko ihan heti neck tension juttuun.
      Pitäisikö pään mri tehdä verenkierron kannalta varjoaineella?
      Verenpaineen muuttuneen sellaisen takia jotain verenpaineeseen ja sydämeen liittyviä tutkimuksia?
      Kilpirauhashormoni labrat?
      Sisätautilääkärille vai neurologille uudestaan?
      Terveyskeskuksen kautta en olisi päässyt mihinkään tutkimuksiin.Oli aivan törkeätä kohtelua -suurinpiirtein,että kuvittelen.
      Olisiko jollain ideoita -pohdin tässä että mihin suuntaan, kun ei nyt ole varaa joka viikko mennä eri lääkärille. Mutta tämä täytyy selvittää-olen sitä mieltä,että jotain on seriously wrong now.

      T.ent huippu-urheilija

    • Työkyvytön

      Monetkin teistä tuntuvat kärsivän samanlaisista oireista kuin minä. Lyhyesti. Tammikuussa minulla oli kova stressi. Samaan aikaan sain verenpaineen takia Hydrex semi verenpainelääkkeen kokeiluun. Se aiheutti minulle huimausta, joten lopetin. Mutta se keinutus jäi. Ihan kokoajan olen kuin laivassa. On pahoinvointia ja sydänkin lyö välillä lisälyöntejä niin että sattuu. Välillä hiljempaa, välillä kovaa. Korvalääkäri ei osannut sanoa mistä on kysymys. Fysiatri arveli johtuvan niskoista. Menin fysioterapeutille, joka on yrittänyt auttaa. Ei toimi. Minulla on aina ollut niskavaivoja ja olenkin käynyt hierojalla vuosia n. kahden viikon välein. Joten en usko,että on niskasta tulevaa. Kun alkoi ihan yhtenä päivänä. Facabookista löytyy englanniksi ryhmä Mal de deparguement. Ne ihmiset kertovat juuri siitä miltä minusta tuntuu. Siksi kysyisinkin on joku löytänyt Suomesta lääkäriä, joka ymmärtäisi tätä oireyhtymää? Saisi omalla kielellä ymmärrystä tähän piinaan. Kiitos teille kirjoituksistanne. Olen muuten Turun seudulta.

    • Minulla on huimaus jatkunut tauotta lähes 2 vuotta ja pahentunut koko ajan. Olen käynyt kaikissa mahdollisissa kuvauksissa ja tutkimuksissa. Syy selvisi, kun kaularanka kuvattiin: löytyi rappeutumaa ja välileyjen pullistumaa. Huimaus on pahinta makuulla ja paikallaan ja tasapaino pettää koko ajan. Kannattaa kuvauttaa kaularanka, jos kaikki muu on tutkittu eikä mitään muuta syytä löydy. Syy saattaa olla juuri tuolla kaularangassa.

    • beenthere2

      Katsokaa youtubesta ohjeet Sternocleidomastoid eli päännyökkääjälihaksen omatoimiseen hierontaan ja venyttelyyn. Kyseisessä lihaksessa on useampi ns. trigger -piste, joiden ollessa jumissa sinulla on huimausta, korvien soimista, pää - ja niskanalueen kiputiloja, silmissä häiriöitä yms yms, lista on todella pitkä.

      Kun ko. lihaksen ovat jumissa (saan ne esimerkiksi itse täysin kramppiin vain jännittämällä niitä..) aiheuttaa lihasjumi myös paniikkihäiriöön verrattavaa olotilaa.

      Jos ette itse uskalla hieroa tuota niin ottaa yhteys pätevään, alalla pitkään olleeseen hierojaan tai kiropraktikkoon.

    • Tässä_vaihtoehto

      Osalle teistä voi antaa vastauksia tutustuminen jo aiemmin mainittuun MdDS:ään. https://mddsfoundation.org

      Itsellä keinumisen laukaisee risteilyt (ei tosin aina), mutta oireyhtymästä kärsivien taustat on kyllä mitä moninaisimpia eli katsokaa oireet. Erityinen tunnuspiirre on että olo on normaali autossa.

      Neljättä kertaa nyt keinun. Kuukausi jo kohta takana. Virtuaalihali teille kaikille! Ja näyttäkää keskaria kaikille lääkäreille, jotka vähättelee teidän ongelmaa. Ne ei ymmärrä kuinka syvältä tämä on.

    • Anonyymi

      Mulla alkoi huimaus reilu kuukausi sitten. Ensin pari päivää sellasia aaltomaisia lämpimiä humahduksia vasemmalla puolen päätä, soitin ensiapuun kun pelästyin, neuvovat ottamaan kipulääkettä... Että luultavasti särytöntä migreeniä. Siitä alkoi huimaaaminen. Kävin lääkärissä huimauksen jatkuessa toista viikkoa, tehtiin noi kaikki testit ja kaikki meni hyvin, otettiin pieni verenkuva ja kilpirauhasarvot. Käskettiin tulla uusiks jos jatkuu.. Ja hartiaseudun lihaksista kyseltiin, oon käyny vuoden verran säännöllisesti hierojalla. Nuo päännyökkääjä lihakset on kerran hierottu auki kun ovat kuulemma mulla kireät, kiitos siis vinkistä, ens viikolla menen taas hierojalle ja pyydänkin taas hieromaan ne jos vaikka olis apua... Eli edelleen jatkuu huimaus, välissä oli jo hyviäkin päiviä, nyt taas olo huonompi ollut viikon verran ja huomenna uusi käynti tk:hon. Tsemppiä kaikille!

      Ja lisäyksenä, itse syytin alunperin ehkäisypillereitä, vaihdoin uuteen merkkiin ja pari-kolme viikkoa niitä syötyäni alkoi huimaus... Lopetin ne siihen paikkaan mutta tuskin oli niistä kun edelleen jatkuu.

    • Anonyymi

      Tekeekö joku Rahkoa, Lempertiä ja Semontia ennalltaehköisevästi, montako kertaa viikossa? Onko hyötyä tension neckiin?

    • Anonyymi

      Minulla on migreenin takia jatkuva keinuttava huimaus. Se alkoi yhtäkkiä ja oli aluksi aika voimakasta, mutta onneksi on lieventynyt pikku hiljaa. Ehkä se jossain vaiheessa jää kokonaan pois, mutta toisaalta olen niin tottunut siihen että en yleensä edes huomaa sitä. Pieniä näköhäiriöitä on myös enemmän tai vähemmän jatkuvasti ja aina joskus vähäistä pahoinvointia.

    • Anonyymi

      Täällä sitä vaan edelleen päässä nää olot :( huhhuh....jotain 25 vuotta nyt kestäny.

      T. Dippadai123

    • Anonyymi

      Huimaus vain tasapainohäiriö oireet.

      Minulla todettiin Pernisiöösi anemia ( perintönä saatu vanhemmilta)

      Minulle ilmaantui tasapaino oireita ja kun niistä puhuin lääkäruille nämä neropatit väänsivät sen HUIMAUKSEKSI.

      MINUA EI HUIMAA mutta tasapaino heittelee hermovauripoiden takia eli saamani todella huono hoito siis Pernisiöösi anemiani jo hoidossa alkuvaiheessa lyötiin laimin ja säästeltiin vaarattomissa Cohemin Depot pistoksissa siten että pistoket harvennettiin 3 kk välille.

      Tiedoksi tietämättömille että yhdestä B12 vitamiini pistoksesta imeytyy kehoon vain kuudes osa.

      Se että nyt saan pistokset viikon välein oli kovan työn takana ja tekemäni valitukset hoidostani eivät ole tuottaneet yhtään mitään tulosta saatika sitten vastauksia minulle..

      Eli tällaisella vanhalla ihmisellä ei ole sitten mitään väliä miten sitä hoidetaan.

      Eli yleisellä puolella ylilääkärikin voi sanoa potilaalle ettei KELA hyväksy tiheitä pistoksia.

      KYLLÄ HYVÄKSYY JOS LÄÄKÄRI OSAA LAITTAA RESEPTIINN "SIC" SANAN.

      Mutta nämä minua silloin hoitaneet eivät osanneet tehdä sitä eivätkä tutkineet asiatietoja ko sairaudesta sen enempää .

      Oli siirryttävä alan paremmin tuntevalle yksityiselle hoitopuolelle. Sieltä löyty apu ja hoito.

    • Anonyymi

      Up.!

    • Anonyymi

      Keneltäkään ei sekään ole pois.

    • Anonyymi

      Kellään tietoa mistä johtuu?

    • Anonyymi

      Voisiko joku vastata :(

      • Anonyymi

        Minä mielelläni vaihtaisin kokemuksia, kohta 3,5 v. huimannut.


    • Anonyymi

      Itsellä olkapäiden venytys/soutuliike auttoi

    • Anonyymi

      kaularangan kuvaus yksityisellä rahalla jos julkiselta ei saa,kaulassa voi joku kanava olla vahingoittunut.youtube löytyy englanniksi selityksiä joku myastenia tms.myös selitystä leikkauksesta. kaulassa voi olla välilevyis ym.vikaa.
      on myös oireyhtymiä, jotka ei näy kuvissa,ainoa apu fysioterapia jossa tehdään jumppaa. netistä voi ehkä etsiä jumppa ohjeita.pilates jumppa vois auttaa selkärangan pitämiseen hyvässä asennossa.
      vaikeasti diagnoosin saa mistään yleislääkäriltä.neurologin jos pystyy maksaan yksityiseltä niin vois saada apua.
      googlettamal löytää kuitenkin neuvoja,tohon menieren tautiin suositeltiin kahvin välttämistä ja vähäsuolaista ravintoa koska vissiin turvotti jotain aivoissa. siunausta ja paranemista teille kaikille. tästä ketjusta paljon apua.huimaus on kamala vaiva.

    • Anonyymi

      Terve,

      Täällä myös yksi jatkuvasta huimauksesta kärsivä. Huimausta kestänyt noin puoli toista vuotta. Alkoi aivan yllättäen, ensin huomasin kävellessäni, että tasapainon kanssa oli pientä ongelmaa. Askelien kanssa hakemista sekä outoa ylös ja alas viettävää tunnetta. Tuohon aikaan en vielä niin siihen kiinnittänyt huomiota. Jonkun ajan kuluttua oireet vahvistuivat huimausta alkoi tulla myös paikallaan olleessa, maatessa sekä istuessa. Tunsin oikein niskassani kun ”kohtaus” alkoi. Tunnetta kuvailisin kihelmöinniksi niskassa/takaraivossa/päässä. Tämän kihelmöinnin jälkeen tuli huimauskohtaus, joka kesti noin 10 sekuntia. Kertaakaan en ole pyörtynyt tai joutunut ottamaan mistään kiinni tasapainon horjuessa, vaan sanoisin että se on hyvin lievää mutta ärsyttävää pientä huimasta. Hieman kiertävää ja toisaalta myös ylös alaspäin menevää. Tuon ”kohtauksen” jälkeen tulee noin 10 sekuntia normaalia oloa, jonka jälkeen alkaa ”kohtaus” uudestaan. Tuonlaista itselläni on ollut suurimmaksi osaksi tätä puolentoista vuoden ajanjaksolla. On ollut muutamia viikkoja kun oireet katoavat itsestään mutta palaavat aina takaisin.

      Lääkärissä olen käynyt lukemattomia kertoja tämän takia. Välillä tehty tasapainotestejä eikä mitään hälyyttävää lääkärin mukaan ole ollut. Olankohautuksella sanottu, että asentohuimausta. Fyssarrilla käyty ja tehty manööverejä. Eivät auttaneet. Hierojalla käyty, ei ole auttanut. Kiropraktikolla käyty, ei ole auttanut. Vaikuttaa kyllä suuresti omaan elämänlaatuun, itsekin olen sen tyylinen ihminen , että pahinta tulee ajateltua, joka taas vaikuttaa omaan jaksamiseen, ja pitää sanoa, että jollain tasolla masennus on iskenyt.

      Seuraavaksi pään magneettikuvaan. Pakko saada itselle selvyys mistä voisi johtua. Tuntuu, että tämän asian kanssa on täysin yksin. Se mikä on outoa, että tässä puolentoista vuoden aikana en vieläkään osaa tätä huimausta provosoida. Pakkoliikkeitä on tullut, jatkuvasti on väännettävä niskoja, että jostain kuuluisi rusahdus. Vaikka sekään ei tilanteeseen auta yhtään. Olen miettinyt, että onko tämä tosiaan niska peräistä? Teen työkseni pääasiassa päätetyötä sekä pitkiä työmatka-ajoa. Liikun toisaalta jonkun verran vastapainoksi sen mitä keikkumiseltani pystyn.

      Itselläni on toisaalta huononäkö ja laseja en kovin herkästi ole käyttänyt, silmien/lihasten väsyminen?
      Yöllä en varmaksi osaa sanoa väsytänkö purulihastoani, vaikuttaako sekin. Lihasrelaksantit eivät auta alkuunkaan.

      Täytyisi tutkituttaa varmaan myös korvatkin, että onko tasapainoelimessä jotain.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut myös pidempään erilaista huimausta. Pari vinkkiä jotka olen huomannut:

      Joitakin vuosia minulla toimi epleyn manööveri oikeaa korvaa varten erinomaisesti. Kun kiertohuimausta tuli, tein sen ja huimaus katosi pitkäksi ajaksi. Viime vuonna epley ei enää auttanut, ja asiaa tutkittuani huomasin että nyt toimiikin lempertin manööveri. En tiedä miksi, mutta näyttää että sakka on siirtynyt takakaarikäytävästä horisontaaliseen kaarikäytävään oikeassa korvassa. Eli kannattaa selvittää missä kaarikäytävässä itsellä sakka on, ja kummassa korvassa. Netistä löytyy hyviä kotona tehtäviä testejä tähän, esimerkiksi terveyskylän nettisivuilta.

      Perinteisen asentohuimauksen lisäksi minulla alkoi viime vuonna ilmetä jatkuvaa heilutusta laivankannella, sekä epämääräistä "outoa epätodellista oloa". Toisinaan huimaus on hyvin epämääräistä sekavaa oloa.

      Näihin ei löytynyt mitään selitystä useiden tutkimustenkaan jälkeen. Yksi asia jonka huomasin joka voi olla syy, on se että kun pitkään pitää päätä etuasennossa, niin niska menee jotenkin huonoon tilaan. Esimerkiksi kun tuijotat tietokoneen monitoria pää etukenossa, tai katsot kännykkää niin että pää työntyy eteenpäin.

      Kannattaa kokeilla sellaista, että istut selkä suorana tuolilla, ja tietoisesti vedät pään rauhallisesti taaksepäin niin, että niska suoristuu. Tähän ei tarvitse käyttää käsiä eikä mitään apuvälineita, vaan ihan vaan omaa päätä käyttäen. Eli paina päätä rauhallisesti vaan taaksepäin ja pysäytä se siihen. Sen jälkeen katso rauhallisesti ylöspäin, ja sen jälkeen katso rauhallisesti alaspäin, koko ajan pitäen niskan taaksepäin painettuna. Sen jälkeen siirrä katse taas suoraan eteenpäin. Sen jälkeen rentouta niska.

      Itselläni tämä yksinkertainen liike saa niskassa aikaan toisinaan "rusahduksia", eli tuntuu että jokin menisi takaisin paikalleen, ja se on toisinaan tuntunut auttavan pyörrytykseen. Ehkä kun päätä pitää liikaa etuasennossa, niin niskanikamat ovat jotenkin sijoiltaan?

      Kaksi mielenkiintoista teoriaa:

      1. Eräs asia jonka huomasin, tässä ketjussa joku sanoi että hänellä pyörrytys alkoi kun hän sai sikainfluenssa rokotuksen. Itselläni epämääräiset pyörrytykset alkoivat kun sain 3. koronarokotuksen. Ensimmäiset rokotukset eivät aiheuttaneet mitään, mutta noin viikko 3. rokotuksen jälkeen epämääräiset pyörrytykset alkoivat. Niitä ei ole ollut koskaan aikaisemmin.

      En tiedä onko sillä mitään yhteyttä asiaan, mutta mielenkiintoinen yksityiskohta! Olisi mukava tietää onko muilla vaivasta kärsivillä havaintoa, ovatko oireet alkaneet jonkin rokotuksen jälkeen? Voisiko rokotuksissa olla esimerkiksi jokin lisäaine joka aiheuttaa vaivan?

      2. Olen epäillyt voisiko veressä oleva elohopea aiheuttaa pyörrytystä. Esimerkiksi minulla on ollut jo vuosia useita amalgaamipaikkoja hampaissa. Olisi kiva tutkituttaa veren elohopeapitoisuus. Jostakin syystä tätä tutkimusta ei tarjoa yksikään yritys. En ole ainakaan löytänyt sellaista. Puhti ja muut firmat eivät tarjoa sellaista. Voisiko hampaiden paikoista irrota amalgaamia, joka aiheuttaa oireet?

    • Anonyymi

      Itselläni huimaus alkoi hieroja käynnin jälkeen seuraavana päivänä eikä ole loppunut yli viikon jälkeen. Toisena päivänä enemmän keinumista, että koko päivä olen kuin laivan kannella ja toisena päivänä vain hieman tai hetken jaksossa enemmän.

      Yhtenä päivänä tein ne asentohuimauksen hoito ohjeet, ja taisin tehdä väärin koska sen jälkeen olo oli entistä pahempi. Kaupassa käydessä katsellen sivulle tai lenkillä nopeasti katse käännettynä heti päässä heittää.

      Venyttelyä ja jumppaa tehnyt mutta ei auta. Tyynyn asentoa vaihtanut milloin niska lepää tyynyllä ja milloin hartiat on tyynyä vasten, mutta ei auta. Niska, hartia ja oikean puoli kasvoista tuntuu oudolle. Henkisesti yritän valmistautua siihen, että tämä ei olekaan ohimenevää vaan jatkuvaa. Toisaalta mietin, tekikö hieroja jonkin hieronta liikkeen väärin vai avautuiko jumit tällä tavalla ja reagoi sitten huimauksella? En tiedä mutta keinoja on kokeiltava että meneekö ohi vai onko lääkärille mentävä joka sitten joko heti ottaa asian vakavasti tai nauraa että onko päässä vikaa.

      • Anonyymi

        Päivitystä, jos tästä jollekin on apua, jos joku joskus tätä kommenttia katsoo samassa tilanteessa olevalle.

        Lääkärillä käyty ja omalla kohdalla epäili, että hieronta pahensi niska hartia ongelmaa ja toistaiseksi pitää taukoa hieronnasta.

        Suositteli hieronnan sijaan jatkamaan venyttelyä, jumppaamista ja niska hartia alueen liikuttamista/vahvistamista.

        Omalla kohdalla kahden viikon jälkeen tämä huimaus keinuminen on vähentynyt huomattavasti, lähes kokonaan poistunut, kun lisäsin enemmän niska hartia jumppaa ja pitänyt huolen, että pää / kaula liikkuu enemmän ja selkä suoraksi, eikä katse jämähdä liian pitkäksi ajaksi paikoilleen esim puhelinta tai televisiota tuijottaen.


    • Anonyymi

      Hei!
      Miten täällä ovat ihmiset parantuneet kuukausia, jopa vuosia kestäneestä huimauksesta, vai ovatko?

      Itsellä tätä ollut yli vuoden, olen käynyt, noh, sanotaanko kaikissa mahdollisissa paikoissa kirosta fysiatriin. Mikään ei vain auta. Ja pahoinvointi/etova olo on pahinta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3467
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3189
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2378
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1831
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1476
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1441
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1390
    Aihe