ventoline ei auta minua!?

maritta83

tänään olen ottanut jo 4 kertaa ja silti ahistaa!apuva!miksi ei auta?
kuukausi ollut vasta astma,ja 3 viikkoa käyttänyt kortisonia..mitä teen?otanko vaan lisää ja lisää??

20

8750

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avaava, niin

mikäs sinulla on sitten hoitava lääke? Pulmicot kenties..
      4 kertaa yhdenkö suihkeen? Maksimiannoshan sinulle onkin kerrotti ja se ei ole vielä lähellä tuotakaan

• maritta83

mulla on flixotide hoitavana,otan sitä 2 kertaa aamuin illoin..muuten käytän avaavaa.joka ei vaan auta millään..peffit pysyy samoissa koko päivän mutta silti kauhea ähellys ja paine päällä.ja välillä vinkuu ja kuivaa kurkkua,ja otan lääkettä mutta kohta taas saan hengittää vaikeesti.

• Pihlajanmarja
        maritta83 kirjoitti:

mulla on flixotide hoitavana,otan sitä 2 kertaa aamuin illoin..muuten käytän avaavaa.joka ei vaan auta millään..peffit pysyy samoissa koko päivän mutta silti kauhea ähellys ja paine päällä.ja välillä vinkuu ja kuivaa kurkkua,ja otan lääkettä mutta kohta taas saan hengittää vaikeesti.

Kai olet keuhkolääkärin hoidossa? Otapa keuhkopolille yhteyttä hoitavaan tahoon ja kerro ongelmasi. He auttavat sinua mielellään. Ei sinu tarvitse jäädä yksin sairautesi kanssa. Saattaa ahdistaa ja pelottaa jos on saanut astmadiagnoosin vasta. Jos vielä on voimakkaasti oireileva. Kyllä sinä siitä aikanaan vielä toivut, mutta nyt tarvitset kaiken mahdollisen hoidon, tiedon ja tuen.Meneehän lääkkeet varmasti perille asti keuhkoputkiin saakka.Oletko tarvinnut antibioottia?Onko äsykkeet ympäriltä poistettu.Eläimet, tupakansavu,hajusteet, kokolattiamatot,kasvit, ruoka-aineallergiat?

• maritta83
        Pihlajanmarja kirjoitti:

Kai olet keuhkolääkärin hoidossa? Otapa keuhkopolille yhteyttä hoitavaan tahoon ja kerro ongelmasi. He auttavat sinua mielellään. Ei sinu tarvitse jäädä yksin sairautesi kanssa. Saattaa ahdistaa ja pelottaa jos on saanut astmadiagnoosin vasta. Jos vielä on voimakkaasti oireileva. Kyllä sinä siitä aikanaan vielä toivut, mutta nyt tarvitset kaiken mahdollisen hoidon, tiedon ja tuen.Meneehän lääkkeet varmasti perille asti keuhkoputkiin saakka.Oletko tarvinnut antibioottia?Onko äsykkeet ympäriltä poistettu.Eläimet, tupakansavu,hajusteet, kokolattiamatot,kasvit, ruoka-aineallergiat?

3 viikkoa sitten..käyn yksityisellä lääkärillä.
        olen käynyt kyllä astmahoitajalla alussa harjoittelemassa laitteen käyttöä.
        tänään on sattunut oikealle puolelle keuhkoon kun yritän vetää henkeä keuhkoihin.
        kävin äsken ajamassa kuntopyörällä,ja jotenki se auttoi hengityksen kulkuun,mutta 2 tuntia myöhemmin taas saa vetää henkeä oikein urakalla,ja avaavaa ottaa eikä vaan auta..18 päivä olisi kontrollikäynti,kun olen käyttänyt kortisonia kuukauden ajan.Ja on nyt outoa kun joutuu kauheasti tekee töitä et saa henkeä,kun ennen ei ole tätä astmaa ollut..

• pihlajanmarja
        maritta83 kirjoitti:

3 viikkoa sitten..käyn yksityisellä lääkärillä.
        olen käynyt kyllä astmahoitajalla alussa harjoittelemassa laitteen käyttöä.
        tänään on sattunut oikealle puolelle keuhkoon kun yritän vetää henkeä keuhkoihin.
        kävin äsken ajamassa kuntopyörällä,ja jotenki se auttoi hengityksen kulkuun,mutta 2 tuntia myöhemmin taas saa vetää henkeä oikein urakalla,ja avaavaa ottaa eikä vaan auta..18 päivä olisi kontrollikäynti,kun olen käyttänyt kortisonia kuukauden ajan.Ja on nyt outoa kun joutuu kauheasti tekee töitä et saa henkeä,kun ennen ei ole tätä astmaa ollut..

En tiedä sinun sairauskertomusta atmasi kohdalla, mutta itselläni on astma ollut jo 8 kk. Alussa oli tosi pahan, nyt alkaa päivä jo paistaa:) Astma voi oireilla eri tavalla eri ihmisillä. Toisilla on hengityksen vinkumista, minulla ei ole ollut. Mutta astmani alkoi keuhkokuumeen jälkeen. Kova yskä ja kipu vasemmassa keuhkossa hyvin kauan. Sitten sain keuhkolääkäriltä Atrovent Compia, jota otan tarv. jopa 6 x vrk:ssa. On ollut hyvä, nyt en enää tarvitse sitä. Se poisti kivun. Minulle sanottiin, että kipu voi olla sitä että astmassa sitkeä lima ei lähde kunnolla pois vaan tukkii keukhoputkia ja ärsyttää siten hermoja siinä ja sitä kipu olisi.Kestää joskus pitempäänkin, kunnes limakalvot rauhoittuvat.Mieti kaikkea mikä ärsyttää limakalvojasi ja sitten ärsykkeet pois, niin tulehdus paranee paremmin. Itselläni tupakan haju ja kokolattiamatto ovat pahimmat.Samoin voimakkaat hajusteet ja kynttilän polttaminen sisällä.Sauna on ollut hyvä. Maitohappobakteereja olen koko ajan syönyt vitamiinit.Vältä suuria väkijoukkoja flunssien aikaan.Flunssa pahentaa astman.

• maritta83
        pihlajanmarja kirjoitti:

En tiedä sinun sairauskertomusta atmasi kohdalla, mutta itselläni on astma ollut jo 8 kk. Alussa oli tosi pahan, nyt alkaa päivä jo paistaa:) Astma voi oireilla eri tavalla eri ihmisillä. Toisilla on hengityksen vinkumista, minulla ei ole ollut. Mutta astmani alkoi keuhkokuumeen jälkeen. Kova yskä ja kipu vasemmassa keuhkossa hyvin kauan. Sitten sain keuhkolääkäriltä Atrovent Compia, jota otan tarv. jopa 6 x vrk:ssa. On ollut hyvä, nyt en enää tarvitse sitä. Se poisti kivun. Minulle sanottiin, että kipu voi olla sitä että astmassa sitkeä lima ei lähde kunnolla pois vaan tukkii keukhoputkia ja ärsyttää siten hermoja siinä ja sitä kipu olisi.Kestää joskus pitempäänkin, kunnes limakalvot rauhoittuvat.Mieti kaikkea mikä ärsyttää limakalvojasi ja sitten ärsykkeet pois, niin tulehdus paranee paremmin. Itselläni tupakan haju ja kokolattiamatto ovat pahimmat.Samoin voimakkaat hajusteet ja kynttilän polttaminen sisällä.Sauna on ollut hyvä. Maitohappobakteereja olen koko ajan syönyt vitamiinit.Vältä suuria väkijoukkoja flunssien aikaan.Flunssa pahentaa astman.

olipas helpottavaa kuulla että kipu johtui siitä..
        tänään kipua ei ole enää ollut,vaan nyt on nuha=(
        tänäänkin olen jo 4 kertaa ottanut aina 1 annoksen avaavaa..mutta eipä oikeen auta..jospa sitten 18 päivä saisin paremmat lääkkeet..en oikein jaksa enää tätä haukkomista.
        en tiedä vielä yhtään mikä minua näin ärsyttää,ei ole kuin 2 kukkaa..kukaan ei perheessäni polta..kohtaus vaan jatkuu koko ajan..oikein välillä itku tulee,kun ei mene ohi.
        minulla astma alkoi koirien tapaamisesta,sen jälkeen en ole niitä nähnyt.kiitos kun jaksat vastailla minulle..se helpottaa=)

• pihlajanmarja
        maritta83 kirjoitti:

olipas helpottavaa kuulla että kipu johtui siitä..
        tänään kipua ei ole enää ollut,vaan nyt on nuha=(
        tänäänkin olen jo 4 kertaa ottanut aina 1 annoksen avaavaa..mutta eipä oikeen auta..jospa sitten 18 päivä saisin paremmat lääkkeet..en oikein jaksa enää tätä haukkomista.
        en tiedä vielä yhtään mikä minua näin ärsyttää,ei ole kuin 2 kukkaa..kukaan ei perheessäni polta..kohtaus vaan jatkuu koko ajan..oikein välillä itku tulee,kun ei mene ohi.
        minulla astma alkoi koirien tapaamisesta,sen jälkeen en ole niitä nähnyt.kiitos kun jaksat vastailla minulle..se helpottaa=)

Pitäisiköhän sinun mennä jo ennen varattua lääkäriaikaa päivystyksessä käymään, jos kerran avaava ei auta ja ahdistaa. Jos tarvitset antibioottia? Onko kuumetta?Millaiset ovat Pef-arvosi?Keuhkot olisi hyvä kuunnella jne.

• maritta83
        pihlajanmarja kirjoitti:

Pitäisiköhän sinun mennä jo ennen varattua lääkäriaikaa päivystyksessä käymään, jos kerran avaava ei auta ja ahdistaa. Jos tarvitset antibioottia? Onko kuumetta?Millaiset ovat Pef-arvosi?Keuhkot olisi hyvä kuunnella jne.

ei ole kuumetta,vain nuhaa..
        pef arvot heiluu 380-430 välillä..
        täytyy varmaan aamusta mennä käymään terveyskeskuksessa.kiitos neuvosta..

• tulehdustilan keuhkojen
        maritta83 kirjoitti:

limakalvoilla, johon ei välttämättä auta astma-lääkkeet, vaan altistuksen loppuminen ja ainoastaan nuo määrätyt(3) mh-bakteerit. Ja kvht-altistuksessa kortisoni on suorastaan myrkkyä, mutta lopeta kortisonin käyttö vaiheittain vähentämällä; lääkärisi neuvoo!
        Kaikkien lääkäreiden PITÄISI jo tietää tämä!

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

• maritta83
        tulehdustilan keuhkojen kirjoitti:

limakalvoilla, johon ei välttämättä auta astma-lääkkeet, vaan altistuksen loppuminen ja ainoastaan nuo määrätyt(3) mh-bakteerit. Ja kvht-altistuksessa kortisoni on suorastaan myrkkyä, mutta lopeta kortisonin käyttö vaiheittain vähentämällä; lääkärisi neuvoo!
        Kaikkien lääkäreiden PITÄISI jo tietää tämä!

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

että mitään vikaa ei ole,keuhkot puhtaat..
        ajatteli että olen stressaantunut niin se voisi sellasta tehdä?en tiedä kun en omasta mielestäni ole stressaantunut..
        no nyt nämä 2 päivää on mennyt paremmin..käski lisätä kortisoni annosta isommaksi,mutta en isontanut...nyt parempaan päin menossa..huomenna onki onneksi omalla lääkärillä kontrolli-käynti=)
        katsoi suun ja kurkun,eikä mitään vikaa ollut..

• 25 vuotta astmaa
        maritta83 kirjoitti:

että mitään vikaa ei ole,keuhkot puhtaat..
        ajatteli että olen stressaantunut niin se voisi sellasta tehdä?en tiedä kun en omasta mielestäni ole stressaantunut..
        no nyt nämä 2 päivää on mennyt paremmin..käski lisätä kortisoni annosta isommaksi,mutta en isontanut...nyt parempaan päin menossa..huomenna onki onneksi omalla lääkärillä kontrolli-käynti=)
        katsoi suun ja kurkun,eikä mitään vikaa ollut..

Hei, luin tarinasi ja oli mielenkiintoinen. Mietin vain voisitko saada allergiaoireita astmalääkkeestäsi? Minulle nimittäin kävi kerran niin, että erään hankalamman kohtauksen vuoksi jouduin osastolle ja siellä antoivat jotain avaavaa, josta sain kuristavaa tunnetta kurkkuuni. Huomautin siitä hoitajalle, joka loukkaantui ja käsitti asian niin, että syytin häntä väärin lääkinnästä. En uskaltanut sairaalassa puhua enää asiasta mitään, mutta kun kuristava tunne jatkui vielä viikkoja kotonakin päätin varata ajan ko sairaalan erikoislääkärille. Kysyin voinko olla allerginen saamalleni avaavalle lääkkeelle. Hän sanoi, että se on hyvinkin mahdollista. On myös mahdollista, että lääkkeen lisäaineissa on jokin allergisoiva aine. Lääkkeeni vaihdettiin ja kuristava tunne loppui.
        Sinun oireesi ovat niin voimakkaita, että mielestäni syyt siihen, että lääkkeet eivät tehoa pitäisi selvittää. Monesti kun minulla on ollut astma pahana, pelkät astmalääkkeet eivät auta vaan niiden lisäksi tarvitaan antibioottikuuri.
        Vaadithan kunnon hoitoa!

• ovat ihan hyvät?!
        maritta83 kirjoitti:

Minulla laskee 190-220 kun on hengenahdistusta!

• Haloo?!?
        ovat ihan hyvät?! kirjoitti:

Minulla laskee 190-220 kun on hengenahdistusta!

Vaikka sinulla voisi olla noin matalat pef-arvot ei se silti tarkoita, että muillakin pitäisi olla. Itselläni on astmakohtauksessa alle 450, joskus jopa reippaasti alle 400. Normaalisti arvot 500 tai yli.

Ja ihan 50 kiloinen likka olen, en mikään äijän köriläs.

• nmky1

Mene Buteyko-kurssille niin johan saat apua!

• jaanasi

Hyvä Maritta,
      Kokeile mieluummin luonnonmukaista tuotetta astman hoitoon.
      Tästä linkistä voit lukea tietoa:

http://www.naturesofscandinavia.com/newsletter/newNewsletter.php?newsID=149&hid[]=1156 .

käyttökokemuksia ja positiivista vaikutusta on runsaasti. Voi käyttää niiden lääkkeiden rinnalla aluksi ja myöhemmin jättää lääkkeet pois voinnin mukaan.

tilattavissa verkkokaupasta: www.shopatnatures.com/jaanasi

• kannattaa tuplata

se hoitavanlääkkeen annos (auttaa joskus ja joskus ei) ja jos se ei vaikuta niin sitte päivystykseen hengittämään spiiraa.. sen saa ihan vaan ku pyytää ja kertoo että on astma ja nyt ahistaa eikä avaavalääke auta. ja huom, stressi voi lisätä "ahtauden tunnetta" keuhkoissa.

• tuore astmaatikko -80

hei, oireesi kuulostaa samalta kuin minulla. 3 viikoa sitten todettiin astma ja aloitin hoitavan. tuntuu että kohtaukset kestää ja kestää ja rasitusta en kestä juuri ollenkaan ja avaava ei auta välillä ollenkaan. millainen on sinun vointisi tällä hetkellä. mulla tosi huono ja odottelen parempia päiviä!

• ---

Minulla on todettu astma useampi kuukausi sitten ja oireet ovat välillä todella pahana.

Suosittelen,että käytät avaavaa ennen hoitavaa!

Toivottavasti olet jo saanut apua ongelmaasi!

• minulla on

Elikkä minulla on astma JA paniikkihäiriö! Joskus kun ahdistaa ja otan ventolineä huomaan just että se ei auta.. Silloin yritän hengitellä rauhallisesti, käydä suihkussa ja kas se auttaa! Kyseessä voi olla lievä paniikkihäiriö! Ja myös olen huomannut että jos ajattelee hengitystä niin se pahentaa sitä!

• moijghj

Mulla ei varsinaisesti ole astmaa, mutta allergiaoireiden kuten kurkun turpoamiseen on varalla avaavaa astmalääkettä. Itsellänikin on kai vähän lievää paniikkihäiriön tapaista allergiaoireiden pelkoni takia! Periaatteessa kurkun kuristavan tunteen saa itsekin aikaiseksi ilman mitään oikeaa reaktiota!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe