mietin tässä vain että,pitäisikö pinnasänky olla vanhempien makuuhuoneessa vai tekiskö lapselle lastenhuoneen. onko sillä merkitystä nukkuuko lapsi samassa huoneessa siis nukkuuko paremmin ja jne.
miten muilla.
sängyn paikka
53
2592
Vastaukset
- on aika..
raakaa laittaa lapsi suoraan kohdusta omaan huoneeseen nukkumaan.
Kun nukutte lähekkäin, ei myöskään sinun tarvitse herättää itseäsi niin hereille asti vauvaa ruokkiessa tai vaippaa vaihtaessa. Sitten hieman vanhempana voi siirtää omaan huoneeseen. Tästä on tietysti monia mielipiteitä, toiset laittavat heti eri huoneeseen nukkumaan, että itse saisivat paremmin nukuttua. Itse taas en saisi silmäystäkään unta, jos vastasyntynyt lapseni nukkuisi seinän takana. - kahden äiti
jos on alussa lähellä. Esikoinen nukkui enemmän vieressäni. Kakkonen enemmän omassa pinniksessä sängyssämme kiinni. Oma huone tuli ajankohtaiseksi 1v6kk iässä. Pääasia , että turvallinen petipaikka on. Ehkä ei kannata lyödä liikoja lukkoon ennen syntymää. Hormoonit ainakin minulla saivat kuulostelemaan joka "risahdusta". Meillä mies välillä nukkuu vauvan kanssa samassa huoneessa ja menen kokonaan itse toiseen huoneeseen , jotta saan nukuttua. Vauva jo 6kk ja esikoinen 3v. Katsos esikoinen ei nuku lainkaan päivisin niin yösyötöt mukaan laskien uniaikani on lyhyt...
- kahden äiti
Minusta lapsemme nukkuivat alussa paremmin samassa huoneessa , mutta nukkuessaan ihan lähellä taisi tuo maidon tuoksu jotenkin häiritä:) Pinniksessä nukkuivat pidemmän hetken. Mikään automaatio tämä ei ole sillä hampaiden tulo , masuvaivat tai uudet taidot tekivät heti unesta levottomampaa. Esikoinen nukkui pidempiä pätkiä vaikka oli pieni ja laiha. Kakkonen iso vauva taas heräilee tiuhaan..Joten ei sitäkään voi etukäteen tietää , vauvoilla on myös temperamenttieroja. Tärkeää on oma jaksamisesi , joten kun ensin asetutte kotiin huomaat kyllä teille sopivan meiningin. Siihen eimuilla ole sanottavaa. Perhepeti alussa voi olla hyvä , mutta laittaisin lapsen sitten hieman ylemmäksi ja esim. pyyhkeistä seinät "rullat" , jotta ei itse rättiväsyyneenä kiepsahda päälle. Meillä tietysti vilkas esikoinen puolsi vauvan laittoa pinnikseen ihan turvallisuus syistä...
- ...........
Meillä nukkui alusta asti omassa huoneessa. Olen itse herkkäuninen, nukkumisesta ei tullut mitään lapsen kanssa samassa huoneessa. Itse en koskaan ottaisi vauvaa viereeni nukkumaan, pelkäisin kääntyväni hänen päälleen unissaan. Samoin pidän tärkeänä, että äiti herää "kunnolla" kun alkaa syöttämään lastaan. Jokainen tekee omalla tyylillään, mikään ei ole varmaan ns. väärä tapa.
- huoneessa...
Mä nostan puoliunessa vauvan tissille kun alkaa äännellä... ei tulisi mieleenkään ravata eri huoneessa ja etsiä jotain imetyspaikkaa. Sitten kun ei enää yösyö niin varmaan omaan huoneeseen. Lisäksi vauva joutuisi rääkymään aika lailla ennenkuin edes heräisin jos se olisi eri huoneessa.
- vähemmän...
Kätkytkuolemia on vähemmän jos vauva nukkuu vierellä! Vauva ottaa hengitysrytmiä aikuisen hengityksestä ja äitikin saattaa vaistomaisesti herätä jos pienen hengitys katkeilee.
- sitten taapero vasta omaan ...
meillä oli esikoisen pinnasänky meidän sängyn vieressä ja nyt tokan lapsen sänky tulee olemaan kans vieressä. On helpompi imettää, silittää vauva takas uneen ja kun kuitenkin (eteenkin uudet äidit) haluavat tarkistaa että kaikki on ok ;)
- Masu 40+4
..samassa huoneessa kaikki. Oikein tapa toteuttaa nukkumisjärjestelyt lienee se, miten kussakin perheessä parhaat yöunet saadaan ja erityisesti tietty pitää huomioida vauvan turvallisuus ettei kumpikaan vanhemmista esim. kierähdä unissaan päälle jos kyseessä on perhepeti.
Katsoin kerran Dr. Phil -jakson jossa pitkän kokemuksen omaava amerikkalainen Sears -lastenlääkäriperhe esitti näkemyksiään kokemusten ja tutkimustulosten kautta myös näihin nukkumisasioihin, ja vaikutti varsin uskottavalta tekstiltä. Kävin kurkkaamassa myös Ask Dr. Sears -sivustolta näitä nukkumisjuttuja kun aihe on hyvin ajankohtainen itsellekin. Sieltä löytyy aika paljon tietoa aiheesta. Tässä vielä linkki jos joku haluaa perehtyä: http://www.askdrsears.com/default.asp - santtura
ennen vauvaa kuvittelin, että laittaisin omaan huoneeseen, paremmin kun en tiennyt. Kuitenkin vauvalla oli alusta lähtien oma sänky meidän sängyn vieressä, ja onneksi niin. Ei sitä kukaan olisi jaksanut kymmeniä kertoja juosta tuttia laittamaan toiseen huoneeseen. Samassa sängyssä ei muuten koskaan nukkunut, aamulla kölli välillä, eikä öisin juuri syönyt, mutta kyllä se oli helpompi samassa huoneessa pitää.
Lisäksi vauva nukkui mielestäni rauhallisemmin samassa huoneessa. Lähempänä vuoden ikää poika sai oman huoneen, kun alkoi nukkua levottomasti kun me kuorsasimme vieressä :) Ja hyvin meni heti siirron jälkeen...- bella
Mielestäni tähänkään asiaan ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, vaan jokainen perhe nukkuu, kuinka parhaiten pystyy.
Meillä vauva nukkui ekasta yöstään lähtien poissa luotani. Viikon ensin sairaalassa teholla ja valvontaosastoilla kahdessa eri sairaalassa. Eli vierihoitoon en lastani koskaan sairaalassa saanut.
Kotona sitten nukutettiin alusta asti omaan huoneeseen ja se sujui paremmin kuin hyvin. Olimme toki varautuneet siihenkin, että nukkuisi paremmin vieressämme, mutta koska yöt sujuivat alusta asti rauhallisesti, ei meidän tarvinnut koskaan edes kokeilla meidän makuuhuoneeseen nukuttamista.
Nyt odotamme toista lastamme ja suunnitelma on sama. Eli suoraan omaan huoneeseen. Nähtäväksi jää, kuinka se onnistuu.
- minä80
Meillä mieheni tekee yötöitä, joten ihan senkin takia vauvalla on oma huone alusta lähtien. Olisi hankalaa nukuttaa esim. päiväunille ilman, että mies herää siihen. Ja hän tarvitsee työssä käydessään kuitenkin kunnon "yöunet".
Olen myös itse erittäin herkkäuninen, enkä voisi kuvitellakaan nukkuvani lapsen kanssa samassa sängyssä - pelkäisin kierähtäväni päälle, enkä uskaltaisi nukkua ollenkaan.- äiti ja lapsia
sitten ihan ylitsepääsemätöntä kun kyse on kuitenkin vain lyhyestä ajasta koko elämää ajatellen...
- ihmetellä...
Vauvalla oma huone koska mies tekee yötöitä? Mitäpä jos miehellä olisi oma huone?
Vauva tarvitsee hoivaa ja nopeaa vastaamista kutsuun 24/7, jotta hänestä tulisi turvallisesti kiinnittynyt vauva ja loisi turvallisen kiintymyssuhteen äitiin.
"Ensimmäisenä ikävuotena rakennetaan tunne-elämän kivijalka. Silloin kehittyvät lapsen turvallisuus ja luottamus. Annetaan lapsen olla tarvitseva. Suostutaan riippuvaisuuteen. Suostutaan siihen että vauva rajoittaa elämäämme. Suostutaan siihen, että meidän on luovuttava joistakin meille tärkeistä asioista. Suostutaan uhrautumaankin. Hidastetaan vauhtimme kulkeman lapsen rytmissä. Ihmislapsella on vain yksi vauvaikä.
Löydämme vanhempana olemisen ilon. Hämmästelemme yhä uudestaan, että olemme saaneet olla mukana luomassa uutta elämää."
(Saara Kinnunen , Anna mun olla lapsi)
Lukekaa jotain kirjoja lapsipsykologiasta, tulevat äidit, älkääkä olko niin kaikkitietäviä!
t. reippaan ja luottavaisen lapsen, joka ei roiku äidin helmoissa, äiti - *****
ihmetellä... kirjoitti:
Vauvalla oma huone koska mies tekee yötöitä? Mitäpä jos miehellä olisi oma huone?
Vauva tarvitsee hoivaa ja nopeaa vastaamista kutsuun 24/7, jotta hänestä tulisi turvallisesti kiinnittynyt vauva ja loisi turvallisen kiintymyssuhteen äitiin.
"Ensimmäisenä ikävuotena rakennetaan tunne-elämän kivijalka. Silloin kehittyvät lapsen turvallisuus ja luottamus. Annetaan lapsen olla tarvitseva. Suostutaan riippuvaisuuteen. Suostutaan siihen että vauva rajoittaa elämäämme. Suostutaan siihen, että meidän on luovuttava joistakin meille tärkeistä asioista. Suostutaan uhrautumaankin. Hidastetaan vauhtimme kulkeman lapsen rytmissä. Ihmislapsella on vain yksi vauvaikä.
Löydämme vanhempana olemisen ilon. Hämmästelemme yhä uudestaan, että olemme saaneet olla mukana luomassa uutta elämää."
(Saara Kinnunen , Anna mun olla lapsi)
Lukekaa jotain kirjoja lapsipsykologiasta, tulevat äidit, älkääkä olko niin kaikkitietäviä!
t. reippaan ja luottavaisen lapsen, joka ei roiku äidin helmoissa, äitiEntä lapset jotka viettävät sairaalassa ensimmäiset 2kk elämästään?
Minulla on tästä kokemusta. Sairaalasta kotiuduttuaan lapsi oli meidän huoneessa. En sitten tiedä miksi mutta lapsi nukkuin todella levottomasti meidän huoneessa. Heräsi aina kun tulimme nukkumaan ja miehen kuorsaukseen. Omassa huoneessa nukkui niin hyvin, että minun piti laittaa kello soimaan 3h välein syöttöjen takia.
Ei kaikki ole niin musta-valkoista että voit sanoa ensisynnyttäjää itsekkääksi äidiksi jos laittaa lapsen omaan huoneeseen. Pahimpia on äidit jotka nielee kaiken mitä kirjallisuus sanoo. Olet varmaan Mikkosen kanssa samaa mieltä päiväkodeistakin... - on eri...
***** kirjoitti:
Entä lapset jotka viettävät sairaalassa ensimmäiset 2kk elämästään?
Minulla on tästä kokemusta. Sairaalasta kotiuduttuaan lapsi oli meidän huoneessa. En sitten tiedä miksi mutta lapsi nukkuin todella levottomasti meidän huoneessa. Heräsi aina kun tulimme nukkumaan ja miehen kuorsaukseen. Omassa huoneessa nukkui niin hyvin, että minun piti laittaa kello soimaan 3h välein syöttöjen takia.
Ei kaikki ole niin musta-valkoista että voit sanoa ensisynnyttäjää itsekkääksi äidiksi jos laittaa lapsen omaan huoneeseen. Pahimpia on äidit jotka nielee kaiken mitä kirjallisuus sanoo. Olet varmaan Mikkosen kanssa samaa mieltä päiväkodeistakin...Sairaalassa vauva on tottunut nukkumaan yksin ja varmasti on ollut alussa niin heikkokin, ettei ole ollut yksinnukkumisesta moksiskaan. Eiköhän siinä ole käyty henkiinjäämistaistelua vähän eri mittakaavassa.
En myöskään usko että sinulle on normaali äiti-lapsi kiintymyssuhde muodostunut tuossa tilanteessa. Ainakin kirjoituksestasi päätellen.
Joo jokainen päättää itse mihin laittaa lapsen nukkumaan, jos haluaa laittaa heti sairaalasta toiseen huoneeseen niin ihan vapaasti. Itse en olis ikinä raskinut! Enkä olisi nukkunut hyvin ilman rakasta vauvaa vierelläni. Raskisitko itse?
Enkä jaksa ymmärtää äitejä jotka haluavat nukkua erillään vauvasta! Sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, ei siihen alkuperäiskansatkaan ole kirjoja tarvinneet, vauva kuuluu äidin lähelle! Kirjoista sain vain vahvistusta omille vaistoilleni.
Tässä keskutellaan vauvan nukkumapaikasta, ei Mikkosen mielipiteistä.
Pahimpia on äidit jotka eivät kuuntele omia vaistojaan vaan uskovat sokeasti mummoa/anoppia/naapuria/suomi 24.ä ennemmin kuin asiantuntijoita. - ihmettelen vaan...
on eri... kirjoitti:
Sairaalassa vauva on tottunut nukkumaan yksin ja varmasti on ollut alussa niin heikkokin, ettei ole ollut yksinnukkumisesta moksiskaan. Eiköhän siinä ole käyty henkiinjäämistaistelua vähän eri mittakaavassa.
En myöskään usko että sinulle on normaali äiti-lapsi kiintymyssuhde muodostunut tuossa tilanteessa. Ainakin kirjoituksestasi päätellen.
Joo jokainen päättää itse mihin laittaa lapsen nukkumaan, jos haluaa laittaa heti sairaalasta toiseen huoneeseen niin ihan vapaasti. Itse en olis ikinä raskinut! Enkä olisi nukkunut hyvin ilman rakasta vauvaa vierelläni. Raskisitko itse?
Enkä jaksa ymmärtää äitejä jotka haluavat nukkua erillään vauvasta! Sanoohan sen nyt maalaisjärkikin, ei siihen alkuperäiskansatkaan ole kirjoja tarvinneet, vauva kuuluu äidin lähelle! Kirjoista sain vain vahvistusta omille vaistoilleni.
Tässä keskutellaan vauvan nukkumapaikasta, ei Mikkosen mielipiteistä.
Pahimpia on äidit jotka eivät kuuntele omia vaistojaan vaan uskovat sokeasti mummoa/anoppia/naapuria/suomi 24.ä ennemmin kuin asiantuntijoita.Mistä päättelit ettei äskeinen kirjoittaja ole luonut normaalia (mikä muuten on normaali?) äiti-lapsi kiintymyssuhdetta? Olen lukenut äskeisen kirjoituksen 3 kertaa enkä ymmärrä mitä tarkoitat?
- nyt jankkaamaan
ihmettelen vaan... kirjoitti:
Mistä päättelit ettei äskeinen kirjoittaja ole luonut normaalia (mikä muuten on normaali?) äiti-lapsi kiintymyssuhdetta? Olen lukenut äskeisen kirjoituksen 3 kertaa enkä ymmärrä mitä tarkoitat?
päivänselvästä asiasta, siitä mikä on paras paikka vauvalle...
Hänellä siis ollut erikoistilanne. Saavathan äidit normaalisti vauvansa vierihoitoon jo synnytyksen jälkeen sairaalassa!!!
Hänestä on ihan ok pistää vauva toiseen huoneeseen, ja mielestäni on väärin kannustaa aloittajaa tekemään samanlailla kuin hänkin, jos oletetaan että aloittaja saa täysiaikaisen terveen vauvan!
- Olosuhteiden pakko
Meillä tulee pinnasänky oman sänkymme viereen. Asumme tällä hetkellä vielä niin ahtaasti, ettei vauvalla vielä omaa huonetta olisikaan. Vauvan ollessa alle puolipuolias, valmistuu omakotitalomme, mutta todennäköisesti siirrämme pikkuisen omaan huoneeseensa vasta sitten, kun yösyötöt loppuvat. Esikoiseni laitettiin ex-miehen vaatimuksesta omaan huoneeseen 3kk:n ikäisenä ja vähemmällä olisin takuulla päässyt, jos vauva olisi ollut samassa huoneessa. Pahimmillaan juoksin vauvan luona jopa liki 40 kertaa yön aikana, sillä tämä oli koliikin jälkeen todella huono nukkumaan. Lopulta aloin viettää itsekin öitä vauvan huoneessa, sillä nuo "yöjuoksut" kävivät todella voimille.
- olehan emäntä talossa
Kun miehesi vaati lapsen toiseen huoneeseen, olisit myös pannut miehen juoksemaan öisin sinne toiseen huoneeseen. Se, joka vaatii, myös juoksee. En alistuisi miehen komenteluun.
- puhuikin
olehan emäntä talossa kirjoitti:
Kun miehesi vaati lapsen toiseen huoneeseen, olisit myös pannut miehen juoksemaan öisin sinne toiseen huoneeseen. Se, joka vaatii, myös juoksee. En alistuisi miehen komenteluun.
ex-miehestään... jos et huomannut.
Joo jos meillä alkais mies määräillä missä vauva nukkuu, juoksis se mies ja lujaa... ulos parisuhteesta...
Vauva on ykkönen, miehenkin mielestä. - ex-mies
puhuikin kirjoitti:
ex-miehestään... jos et huomannut.
Joo jos meillä alkais mies määräillä missä vauva nukkuu, juoksis se mies ja lujaa... ulos parisuhteesta...
Vauva on ykkönen, miehenkin mielestä.Joo, mies tosiaan on ex-mies. Erosimme lapsen täyttäessä vuoden. Mies oli narsisti ja väkivaltainen, joten sellainen vallan alla sitä nainenkin alistuu helposti juoksemaan. Ei ole niin kovin kiva laittaa toiselle hanttiin, jos tietää sen jälkeen saavansa turpiinsa. Onneksi pääsin pois siitä suhteesta ja se aika on vain kaukainen muisto. Nykyinen rakas aviomieheni on onneksi aivan toista maata ja hänen mielestään tuleva vauva saa nukkua vaikka samassa sängyssä, jos minulle on siten vain helpompaa.
- äiti x3
Itse laitan kolmannen lapseni joka syntyy kuukauden päästä omaan huoneeseen. Niin ovat olleet kaksi ensimmäistäkin. En kannata perhepetejä, mutta en tuomitse niitä jotka sitä käyttävät. Tämä on niin henkilökohtainen päätös johon vaikuttaa moni asia, että vaikea sanoa mitä kannattaisi tehdä/ mikä on oikein. Mitään tieteellistä tutkimustahan ei ole kumpi on oikein tai väärin. Joku vetosi tässä ketjussa lapsen psyykkeen kehitykseen, se nyt on ihan tuulesta temmattu. Siihen ei liity mitenkään missä lapsi nukkuu. Paras ratkaisu on se, että sekä äiti ja isä tuntevat tilnateen hyväksi.
- tutkimusta
siitä että lähellä nukkuminen on hyödyksi vauvalle. Fyysisesti ja psyykkisesti. Otapas selvää asioista. Googleta vaikka.
"Paras ratkaisu on se, että sekä äiti ja isä tuntevat tilnateen hyväksi."
Entäs lapsi? Eikö sillä ole väliä, että lapsikin tuntisi olonsa hyväksi? Huoh...
Ja kun ei ollut perhepedistä kysymys, vaan vastasyntyneen nukuttamisesta toisessa huoneessa... Vauva takuuvarmasti tietää olevansa yksin, mutta tyytyy surkeana osaansa. - psyk.sh.
tutkimusta kirjoitti:
siitä että lähellä nukkuminen on hyödyksi vauvalle. Fyysisesti ja psyykkisesti. Otapas selvää asioista. Googleta vaikka.
"Paras ratkaisu on se, että sekä äiti ja isä tuntevat tilnateen hyväksi."
Entäs lapsi? Eikö sillä ole väliä, että lapsikin tuntisi olonsa hyväksi? Huoh...
Ja kun ei ollut perhepedistä kysymys, vaan vastasyntyneen nukuttamisesta toisessa huoneessa... Vauva takuuvarmasti tietää olevansa yksin, mutta tyytyy surkeana osaansa.Taas yksi palstaterrori joka jakelee omia neuvojaa ja olettamuksiaan. Turha kommentoida muiden mielipiteisiin, sinulla on (joka on tullut tosi selväksi jo!) oma mielipide, mutta niin on myös jokaisella muullakin. Alkuperäinen kyseli toisten kokemuksia ja täällä niitä on toiset kirjoittaneet. Sinä olet vaan vedonnut joka kirjoituksessa psyykkeeseen. Itse psykiatrisessa hoitotyössä työskentelevänä voin sanoa että jos ihmisellä on psyykkisiä ongelmia se ei johdu siitä missä lapsi on nukkunut vauvana! Kyllä takaa löytyy PALJON suurempia asioita. Vauvaan/ lapseen pystyy luomaan monella muullakin asialla hyvän ja terveen äiti-lapsi suhteen kuin nukkumapaikan valinnalla. Turvallisuuden tunne myös määräytyy monesta muustakin tekijästä kuin nukkumapaikasta. Ihminen on yksilö, jokainen äiti tekee oman päätöksen ja hän tekee sen varmasti lapsensa etua ajatellen. Vauvakin on jo yksilö, kaikki ei ole samanlaisia eikä kaikille sovi samat asiat. Ei saa yleistää!
Itse odotan esikoista. Aika näyttää missä lapsi nukkuu aluksi. Sänky on koottu lapsen omaan huoneeseen, voi olla että se sieltä siirtyy meidän huoneeseen. - asia jokaisen
psyk.sh. kirjoitti:
Taas yksi palstaterrori joka jakelee omia neuvojaa ja olettamuksiaan. Turha kommentoida muiden mielipiteisiin, sinulla on (joka on tullut tosi selväksi jo!) oma mielipide, mutta niin on myös jokaisella muullakin. Alkuperäinen kyseli toisten kokemuksia ja täällä niitä on toiset kirjoittaneet. Sinä olet vaan vedonnut joka kirjoituksessa psyykkeeseen. Itse psykiatrisessa hoitotyössä työskentelevänä voin sanoa että jos ihmisellä on psyykkisiä ongelmia se ei johdu siitä missä lapsi on nukkunut vauvana! Kyllä takaa löytyy PALJON suurempia asioita. Vauvaan/ lapseen pystyy luomaan monella muullakin asialla hyvän ja terveen äiti-lapsi suhteen kuin nukkumapaikan valinnalla. Turvallisuuden tunne myös määräytyy monesta muustakin tekijästä kuin nukkumapaikasta. Ihminen on yksilö, jokainen äiti tekee oman päätöksen ja hän tekee sen varmasti lapsensa etua ajatellen. Vauvakin on jo yksilö, kaikki ei ole samanlaisia eikä kaikille sovi samat asiat. Ei saa yleistää!
Itse odotan esikoista. Aika näyttää missä lapsi nukkuu aluksi. Sänky on koottu lapsen omaan huoneeseen, voi olla että se sieltä siirtyy meidän huoneeseen.oma päätös mutta lähes kaikki me aikuisetkin tykätään nukkua jonkun lähellä niin miksei vauva tykkäisi.
- sos psyk
psyk.sh. kirjoitti:
Taas yksi palstaterrori joka jakelee omia neuvojaa ja olettamuksiaan. Turha kommentoida muiden mielipiteisiin, sinulla on (joka on tullut tosi selväksi jo!) oma mielipide, mutta niin on myös jokaisella muullakin. Alkuperäinen kyseli toisten kokemuksia ja täällä niitä on toiset kirjoittaneet. Sinä olet vaan vedonnut joka kirjoituksessa psyykkeeseen. Itse psykiatrisessa hoitotyössä työskentelevänä voin sanoa että jos ihmisellä on psyykkisiä ongelmia se ei johdu siitä missä lapsi on nukkunut vauvana! Kyllä takaa löytyy PALJON suurempia asioita. Vauvaan/ lapseen pystyy luomaan monella muullakin asialla hyvän ja terveen äiti-lapsi suhteen kuin nukkumapaikan valinnalla. Turvallisuuden tunne myös määräytyy monesta muustakin tekijästä kuin nukkumapaikasta. Ihminen on yksilö, jokainen äiti tekee oman päätöksen ja hän tekee sen varmasti lapsensa etua ajatellen. Vauvakin on jo yksilö, kaikki ei ole samanlaisia eikä kaikille sovi samat asiat. Ei saa yleistää!
Itse odotan esikoista. Aika näyttää missä lapsi nukkuu aluksi. Sänky on koottu lapsen omaan huoneeseen, voi olla että se sieltä siirtyy meidän huoneeseen.sitten ihmettelet nukkumisongelmia kun vauvasi on vanhempi.
Meillä päästään helpolla. Ei kitinää, ei nukuttamista, ei öisiä huutoja.
Että nukuta vaan vaikka vinttikammariin yksin vauvasi.
Onneksi suurin osa äideistä tekee toisin... - mom to be
sos psyk kirjoitti:
sitten ihmettelet nukkumisongelmia kun vauvasi on vanhempi.
Meillä päästään helpolla. Ei kitinää, ei nukuttamista, ei öisiä huutoja.
Että nukuta vaan vaikka vinttikammariin yksin vauvasi.
Onneksi suurin osa äideistä tekee toisin...Meillä on lapset nukkuneet alusta asti omassa huoneessa, lapset ovat nyt 5v ja 10v eikä koskaan ole ollut nukkumisongelmia. Esikoisten kohdalla oli selvää että menevät omaan huoneeseen, ovat kaksoset eikä meidän makkariin mahtunut kahta pinnasänkyä. Nyt on rv39 menossa ja tulokas menee omaan huoneeseen. Meillä on tällainen pieni odottava äiti club täällä Helsingin seudulla, äitejä on noin 20 ja aika 50/50 menee tuleeko lapsi omaan huoneeseen vai vanhempien makkariin. Toisilla on syynä vuorotyötä tekevä mies, toisilla taas oma nukkuminen, toiset haluaa perhepedin, toiset haluaa ettei oma uni katkea imetyksen takia, muutamamalla on ennestään koliikkilapsi ja silloin oli kuulemma kätevämpää että lapsi oli omassa huoneessa, sai toinen vanhempi nukkua kun toinen kantoi lasta. Samoin vaikuttaa asumismuoto, tutullani on vanhempien makkari alhaalla ja lasten huoneet ylhäällä, silloinhan ei voi mitenkään laittaa vauvaa yksin ylös. Tai tietenkin varmaan voi, mutta hankalaa varmaan olisi käytännön kannalta. Jokaisella on siis oma halua ja omat toiveet, minusta kaikki on ok että tehdään eritavalla. En välttämättä ymmärrä miten toiset toimii, mutta en sitä tuomitsekaan.
Alkuperäiselle suosittelen kokeilemaan mikä nukkumismuoto sopii sinulle, miehellesi ja vauvalle. Onnea loppuodotukseen ja ihania vauva-aikoja kaikille! =) - clubissa
mom to be kirjoitti:
Meillä on lapset nukkuneet alusta asti omassa huoneessa, lapset ovat nyt 5v ja 10v eikä koskaan ole ollut nukkumisongelmia. Esikoisten kohdalla oli selvää että menevät omaan huoneeseen, ovat kaksoset eikä meidän makkariin mahtunut kahta pinnasänkyä. Nyt on rv39 menossa ja tulokas menee omaan huoneeseen. Meillä on tällainen pieni odottava äiti club täällä Helsingin seudulla, äitejä on noin 20 ja aika 50/50 menee tuleeko lapsi omaan huoneeseen vai vanhempien makkariin. Toisilla on syynä vuorotyötä tekevä mies, toisilla taas oma nukkuminen, toiset haluaa perhepedin, toiset haluaa ettei oma uni katkea imetyksen takia, muutamamalla on ennestään koliikkilapsi ja silloin oli kuulemma kätevämpää että lapsi oli omassa huoneessa, sai toinen vanhempi nukkua kun toinen kantoi lasta. Samoin vaikuttaa asumismuoto, tutullani on vanhempien makkari alhaalla ja lasten huoneet ylhäällä, silloinhan ei voi mitenkään laittaa vauvaa yksin ylös. Tai tietenkin varmaan voi, mutta hankalaa varmaan olisi käytännön kannalta. Jokaisella on siis oma halua ja omat toiveet, minusta kaikki on ok että tehdään eritavalla. En välttämättä ymmärrä miten toiset toimii, mutta en sitä tuomitsekaan.
Alkuperäiselle suosittelen kokeilemaan mikä nukkumismuoto sopii sinulle, miehellesi ja vauvalle. Onnea loppuodotukseen ja ihania vauva-aikoja kaikille! =)mielipiteet jakaantuu eri tavalla kuin tässä keskustelussa. Suurin osa täällä sitä mieltä että vauva samaan huoneeseen. Luulin ettei vastasyntyneitä kaksosia eroteta eri pinnasänkyihin? Itse en ainakaan erottaisi, ovathan olleet 9 kk yhdessä kohdussakin.
Tietysti erikoistilanteessa vauva voi nukkua erillään äidistä esim. äidin tai lapsen sairauden takia. Esim. masentunut äiti on varmaan helpottunut kun vauva on mahdollisimman kaukana?
Mielipiteeni on että lapseensa rakastunut äiti pitää lapsen lähellään myös yöllä.
Meillä lapsi itki hyvin vähän vauvana, tuskin koskaan, naapuritkin ihmetteli kun ei mitään kuulunut. Ihan siitä syystä että pääsin nopeasti vastaamaan vauvan viesteihin, kun nukkui vieressä. Eikä sitten ole tarvinnutkaan karjua isompanakaan pää punaisena, kun tietää että äiti tulee heti. - .................
clubissa kirjoitti:
mielipiteet jakaantuu eri tavalla kuin tässä keskustelussa. Suurin osa täällä sitä mieltä että vauva samaan huoneeseen. Luulin ettei vastasyntyneitä kaksosia eroteta eri pinnasänkyihin? Itse en ainakaan erottaisi, ovathan olleet 9 kk yhdessä kohdussakin.
Tietysti erikoistilanteessa vauva voi nukkua erillään äidistä esim. äidin tai lapsen sairauden takia. Esim. masentunut äiti on varmaan helpottunut kun vauva on mahdollisimman kaukana?
Mielipiteeni on että lapseensa rakastunut äiti pitää lapsen lähellään myös yöllä.
Meillä lapsi itki hyvin vähän vauvana, tuskin koskaan, naapuritkin ihmetteli kun ei mitään kuulunut. Ihan siitä syystä että pääsin nopeasti vastaamaan vauvan viesteihin, kun nukkui vieressä. Eikä sitten ole tarvinnutkaan karjua isompanakaan pää punaisena, kun tietää että äiti tulee heti.Tiedäthän ettei lapsen itkuun tule aina vastata? Lapsi ei kärsi/ vahingoitu itkusta. Lapsi tottuu todella nopeasti siihen että aina kun itkee joku tulee katsomaan. Näin sanotaan kasvatusoppaassa ja kätilö sanoi samaa kun kotiuduin sairaalasta. en siis tarkoita että lapsen tarvii huutaa pää punaisena eikä kukaan tule. Minulla oli huonekaverina sairaalassa kaksosten äiti, lapset olivat kyllä ihan omissa sängyissä. En ole kyllä ikinä ajatellut että minä rakastaisin omaa lastani enemmän koska lapsi on minun kanssa samassa huoneessa eli ystäväni joiden lapsi on omassa huoneessa ovat aivan yhtä rakastuneita
a lapseesa ja ovat aivan yhtä hyviä äitejä. Ei se äidin rakkaus nukkumisjärjestelyistä ole kiinni.
- missä vauva nukkuu
Voi että kun ihmiset osaavat olla ilkeitä toisilleen ja arvostella toisten kasvatusmetodeja ja mikä nyt tässä tilanteessa on sitten OIKEIN ja mikä VÄÄRIN?
Mielestäni tähän kysymykseen ei ole suoraa vastausta... Jokainen perhe on yksilö ja toimii sen mukaisesti minkä näkee parhaaksi! Mielestäni on ihan turhaa ja ikävää rueta arvostelemaan niitä perheitä ketkä nukuttaa lapsensa omassa huoneessa, se toimii niillä ja sillä siisti.
Itse odotan esikoistani ja olen aina ajatellut ja myös mieheni on ajatellut että sit kun joskus meille tulee vauva nii KOITETAAN ainakin ensin nukuttaa omaan huoneeseen, tällä me halutaan pitää yllä omaa parisuhdetta ja avioliittoa, saadaan edes se pienenpieni hetki olla kaksistaan ja lukea kirjoja, katella telkkaria makkarissa, olla vain kaksin jne.. Ja itkuhälyttimet on keksitty ja vauvan huone sijaitsisi ihan meidän makkarin vieressä joten kuulisin varmasti jos jotain on hätänä ja vauva kaipaa syömistä. Heräilen muutenkin öisin monta kertaa joten en usko että yöheräämiset toiseen huoneeseen tuottaisi minkäänlaista ongelmaa. Käytännössähän en sitä vielä tiedä miten se omaan huoneeseen nukuttaminen onnisttu ja voi olla että sit kun se vauva onkin siinä konkreettisesti oikeasti olemassa ja lähellä niin tuleekin semmonen olo että haluan sittenkin sen samaan huoneeseen, sit se laitetaan meidän makkariin nukkumaan ilman muuta:-) Sen näkee sitten.... mutta ei kannata rueta kiistelemään ja pahoittamaan toisten mieliä tämmöisellä asialla, se on jokaisen oma asia miten kasvattaa lapsensa ja missä nukuttaa.. Mielestäni se ei tee todellakaan huonoa vanhempaa jos lapsi nyt sattuisikin nukkumaan toisessa huoneessa!!:-)
Ihanaa kevään odotusta kaikille- olisit
saanut ja miehen kanssa kahdenkeskistä, kun olisit jättänyt vauvan tekemättä!!!
Mikä piru siinä on että kaiken pitäisi jatkua niin kuin ennen, kun vauva syntyy? Vauva muuttaa kaiken ja sen pitääkin muuttaa. Vauva on vauva vain hetken, ja ennenkuin huomaatkaan on jo iso, ja kohta pois kotoa. Nauttikaa nyt hyvät ihmiset täysillä vauvoista, kasvavat liian nopeasti!
Mulla on vain yksi tuttu joka nukutti lapsensa eri huoneessa. Silläkin se järjestys muuttui koko ajan, välillä otti samaan huoneeseen ja taas kokeili laittaa eriin. Lapsiparat oli aivan sekaisin kun nukkumapaikka vaihtui jatkuvasti. No tuon ihmisen lapsista tulikin tottelemattomia riiviöitä, ja äidin hermot kireällä koko lapsuusajan. - PEPPi
olisit kirjoitti:
Mikä piru siinä on että kaiken pitäisi jatkua niin kuin ennen, kun vauva syntyy? Vauva muuttaa kaiken ja sen pitääkin muuttaa. Vauva on vauva vain hetken, ja ennenkuin huomaatkaan on jo iso, ja kohta pois kotoa. Nauttikaa nyt hyvät ihmiset täysillä vauvoista, kasvavat liian nopeasti!
Mulla on vain yksi tuttu joka nukutti lapsensa eri huoneessa. Silläkin se järjestys muuttui koko ajan, välillä otti samaan huoneeseen ja taas kokeili laittaa eriin. Lapsiparat oli aivan sekaisin kun nukkumapaikka vaihtui jatkuvasti. No tuon ihmisen lapsista tulikin tottelemattomia riiviöitä, ja äidin hermot kireällä koko lapsuusajan.Täällä ollaan kuule oltu jo kahdestaan 11 vuotta ja ikää on meillä kummallakin vasta 25 ja omaa lasta olemme halunneet jo tovin. Ompa ilkeetä rueta arvostemaan että kun lapsi syntyy niin se oma aika sen rakaan puolison kanssa pitäs laittaa niinku tavallaan jäihin..Meillä TODELLAKIN OTETAAN omaa aikaa lapsen syntymästä huolimatta, niin meillä katsos pidetään yllä ihanaa, auvoisaa parisuhdetta ja avioliittoa!!
Vauva tulee muuttamaan asioita ja asioiden tärkeysjärjestystä ilman muuta ja siihen ollaan valmiita ja panostamaan täysillä. Mutta mielestäni on kyllä yhtä tärkeää panostaa avioliittoon ja siihen että myös vauvan myötä kumpikin osapuoli meistä saa tarvitsemansa huomion, hellyyttä ja omaa aikaa kahdestaan!!!
ja on tosi törkeetä sanoa että meidän olisi vauva pitänyt jättää tekemättä, voi elämä siis EN VOI MUUTA KYLLÄ SANOA!! HUH HUH!!!!!!
Ja on minullakin monta ystävää kenen lapset on nukkunu välillä omissa huoneissaan ja välillä vanhempien kanssa ja kuule ihan lapset on kasvaneet normaaleiksi ja tottelavaisiksi.... se on katsos kiinni myös siitä kasvatuksesta et miten asiat hoidetaan!! Että näin..... - vaan itsellesi!
PEPPi kirjoitti:
Täällä ollaan kuule oltu jo kahdestaan 11 vuotta ja ikää on meillä kummallakin vasta 25 ja omaa lasta olemme halunneet jo tovin. Ompa ilkeetä rueta arvostemaan että kun lapsi syntyy niin se oma aika sen rakaan puolison kanssa pitäs laittaa niinku tavallaan jäihin..Meillä TODELLAKIN OTETAAN omaa aikaa lapsen syntymästä huolimatta, niin meillä katsos pidetään yllä ihanaa, auvoisaa parisuhdetta ja avioliittoa!!
Vauva tulee muuttamaan asioita ja asioiden tärkeysjärjestystä ilman muuta ja siihen ollaan valmiita ja panostamaan täysillä. Mutta mielestäni on kyllä yhtä tärkeää panostaa avioliittoon ja siihen että myös vauvan myötä kumpikin osapuoli meistä saa tarvitsemansa huomion, hellyyttä ja omaa aikaa kahdestaan!!!
ja on tosi törkeetä sanoa että meidän olisi vauva pitänyt jättää tekemättä, voi elämä siis EN VOI MUUTA KYLLÄ SANOA!! HUH HUH!!!!!!
Ja on minullakin monta ystävää kenen lapset on nukkunu välillä omissa huoneissaan ja välillä vanhempien kanssa ja kuule ihan lapset on kasvaneet normaaleiksi ja tottelavaisiksi.... se on katsos kiinni myös siitä kasvatuksesta et miten asiat hoidetaan!! Että näin.....Olette selvästi liian nuoria ja kypsymättömiä vanhemmiksi! Arvasin että joku pikkupimu siellä vaahtoaa.
Meillä on aikaa parisuhteelle vaikka lapsi on koko ajan arjen touhuissa ja lekotteluhetkissä mukana, ei sitä suljeta pois perheen parista toiseen huoneeseen. Vauva on vaan vahvistanut parisuhdettamme ja olemme entistäkin rakastuneempia.
Vauva on ihminen ja perheenjäsen ja sillä on samat oikeudet kuin muillakin, ei se ole koira joka pannaan välillä pois silmistä.
Pois silmistä, pois mielestä, niinkö? - PEPPi
vaan itsellesi! kirjoitti:
Olette selvästi liian nuoria ja kypsymättömiä vanhemmiksi! Arvasin että joku pikkupimu siellä vaahtoaa.
Meillä on aikaa parisuhteelle vaikka lapsi on koko ajan arjen touhuissa ja lekotteluhetkissä mukana, ei sitä suljeta pois perheen parista toiseen huoneeseen. Vauva on vaan vahvistanut parisuhdettamme ja olemme entistäkin rakastuneempia.
Vauva on ihminen ja perheenjäsen ja sillä on samat oikeudet kuin muillakin, ei se ole koira joka pannaan välillä pois silmistä.
Pois silmistä, pois mielestä, niinkö?Ei todellakaan niin, että pois silmistä ja pois mielestä. Miusta on vaan niin julmaa rueta arvostemaan toisia noinkin kovalla kädellä. MISTÄ HELVETISTÄ SIE PYSTYT SANOMAAN että ollaan kypsymättömiä vanhemmiksi kun en edes tunne meitä?? En minäkään arvostele sinun äitiyttä ja perhearvoja.. sanoin vain oman mielipiteeni ja miten meillä EHKÄ toimitaan sitten kun vauva syntyy, käytännössähän en sitä sitten tiedä miten onnistuu ja sit mennään sen mukaan. Ei ole tarkkaa suunnitelmaa!! Ja JOOO-OH, olemme nuoria ja rakastavaisia edelleen vaikka ollaan oltu niin pitkään yhdessä, ei se oo niinku mikään ongelma ja SORI vaan me haluamme ottaa sen oman ajan jossakin muodossa itsellemme. Ja tiedän että vauva vahvistaa parisuhdetta entisestään ja voihan niin olla että sitten kun se vauva syntyy niin toinen ääni onkin kellossa, mutta TÄLLÄHETKELLÄ ajattelen näin!!! Mutta minusta kannattaisi olla aika hiljaa siitä että millon muka olemme valmiita vanhemmiksi kun et tunne ja tiedä meitä laisinkaan....!!! ja en ole mikään pikkupimu joka täällä vaahtoaa vaan tuleva äiti ja ylpeä siitä!!!!!!!
- PEPPi
Olette selvästi liian nuoria ja kypsymättömiä vanhemmiksi! Arvasin että joku pikkupimu siellä vaahtoaa.
Pois silmistä, pois mielestä, niinkö?ja ei sitä meidän tulevaa vauvaa olla TODELLAKAAN sulkemassa pois meidän arjen touhuista ja askareista, kysymyshän oli vain nyt nukkumapaikasta ja yöajasta!!!!
- ............
olisit kirjoitti:
Mulla on vain yksi tuttu joka nukutti lapsensa eri huoneessa. Silläkin se järjestys muuttui koko ajan, välillä otti samaan huoneeseen ja taas kokeili laittaa eriin. Lapsiparat oli aivan sekaisin kun nukkumapaikka vaihtui jatkuvasti. No tuon ihmisen lapsista tulikin tottelemattomia riiviöitä, ja äidin hermot kireällä koko lapsuusajan.On hyvä, että vanhemmat edes yrittävät järjestää omaa aikaa ja pitää parisuhdetta yllä. Erotilanne on lapselle paljon stressaavampi kuin nukkumapaikka, joka todellakin on ihan makuasia ja siitä ei voi kiistellä mikä on oikein tai väärin!
Voi sitä vauvan kanssa viettää muutenkin aikaa kuin nukkumalla samassa huoneessa. - hah hah hah...
PEPPi kirjoitti:
ja ei sitä meidän tulevaa vauvaa olla TODELLAKAAN sulkemassa pois meidän arjen touhuista ja askareista, kysymyshän oli vain nyt nukkumapaikasta ja yöajasta!!!!
anteeksi olet mielestäni huvittava...
minusta on julmaa sulkea vauva eri huoneeseen nukkumaan, sinusta minä olen julma kun arvostelen ihmisiä tästä... no kaikilla on oikeus mielipiteeseen...
vauva nukkuu alussa lähes koko ajan, on siis yksin suurimmaksi osaksi teidän tapauksessa... - miehen näkökulma
Pois silmistä, pois mielestä, niinkö?Sinä olet sitä miletä mutta oletko varma ettei miehesi kaipaa enemmän aikaa kanssasi? Kuullostat aika takertuneelta omaan lapseesi. Kyllä mekin vaimon kanssa vietetään paljon aikaa lastemme kanssa. Alusta asti ovat omissa huoneissaan nukkuneet. 30 olimme kun esikoinen syntyi, 6 vuoden lapsettomushoitojen jälkeen. Eli erittäin rakastettu ja odotettu lapsi on. Oikea erotiikan tappaja tunnut olevan jos lapsi on joka ainoa hetki läsnä. Miten ihmeessä voi pitää yllä normaalia parisuhdetta jos lapsi on läsnä 24/7? Olet varmaan sama kirjoittaja joka kirjoitteli ketjussa psykologiassa. Lue kasvatusoppaita myös kohdasta: ONNELLISET VANHEMMAT, ONNELLINEN LAPSI!
Turha tästä on enää jauhaa, sinä et ota muiden mielipiteitä huomioon vaan luulet omiesi olevan ainoita oikeita. - ..................
hah hah hah... kirjoitti:
minusta on julmaa sulkea vauva eri huoneeseen nukkumaan, sinusta minä olen julma kun arvostelen ihmisiä tästä... no kaikilla on oikeus mielipiteeseen...
vauva nukkuu alussa lähes koko ajan, on siis yksin suurimmaksi osaksi teidän tapauksessa...Ei meidän lapsi ainakaan nukkunut omassa sängyssää koko alkuaikaa. Vain yöt oli omassa huoneessa omassa sängyssä. Muuten nukkui miehen tai minun vatsan päällä, ulkona vaunuissa. Pidettiin hyvänä, laulettiin, kannettiin häntä. Eihän se tarkoita että lapsella on sänky omassa huoneessa että hän on siellä koko vuorokauden.
- Vauva nukkuu
............ kirjoitti:
On hyvä, että vanhemmat edes yrittävät järjestää omaa aikaa ja pitää parisuhdetta yllä. Erotilanne on lapselle paljon stressaavampi kuin nukkumapaikka, joka todellakin on ihan makuasia ja siitä ei voi kiistellä mikä on oikein tai väärin!
Voi sitä vauvan kanssa viettää muutenkin aikaa kuin nukkumalla samassa huoneessa.lähes tulkoon koko ajan, mutta vaistoaa kyllä unenkin läpi onko yksin huoneessa, ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun lähellä on "elon merkkejä". Jos ero tulee niin ei siitä vauvaa voi syyttää. Ainakin meidän perheessä isä arvostaa sitä että pidän hyvää huolta vauvasta, eikä ole mustasukkainen vauvalle!
- PEPPi
hah hah hah... kirjoitti:
vauva nukkuu alussa lähes koko ajan, on siis yksin suurimmaksi osaksi teidän tapauksessa...Niin juuri, JOKAISELLA ON OIKEUS mielipiteeseen. Enkä minä tuomitse ketään. Ja nämäkin minun tuntemukset ne on vasta todellakin tuntemuksia ja ajatuksia. Se voi muuttua ihan täysin sitten kun vauva syntyy, voi olla että sitten nukutaan vauvan kanssa samassa huoneessa jos siltä näyttää ja tuntuu oikealta.. mutta on ikävää kun täältä saa tämmöistä kovaa ankaraa palautetta että olen epäkypsä äiti jne... ketä se semmoinen ei satuttaisi?? Haluan vain näillä palstoilla purkaa omia ajatuksia ja mielipiteitä ja mielestäni pitäisi täällä olla jonkinlaisia käytöstapoja ja miettiä vähän mitä suustansa päästää!!
Ja KOROSTAN vielä että kysymyshän oli missä vauva nukkuu öisin.. ja aika harvoissa tapauksissa jos vauva nukkuu päiväunia niin siinä vieressä oleskellaan... ainakin meidän ystäväpiirissä vauva nukkuu omissa oloissa ja rauhallisessa paikassa sen ajan ja itse sitten voit tehdä vaikka kotiaskareita sen aikaa tai luke jne...
Minusta on ihan tyhmää rueta tämmösistä asioita kiistelemään kun jokaisella perheellä on oma tapansa hoitaa asiansa ja luulempa että mikään näistä tavoista ei ole väärin!!!
Joten jospa nyt lopetellaan tää "mielipahan" tuottaminen ja nautitaan siitä mitä on ja mitä tulevan pitää!!! Eikös niin?? - mitään
miehen näkökulma kirjoitti:
Sinä olet sitä miletä mutta oletko varma ettei miehesi kaipaa enemmän aikaa kanssasi? Kuullostat aika takertuneelta omaan lapseesi. Kyllä mekin vaimon kanssa vietetään paljon aikaa lastemme kanssa. Alusta asti ovat omissa huoneissaan nukkuneet. 30 olimme kun esikoinen syntyi, 6 vuoden lapsettomushoitojen jälkeen. Eli erittäin rakastettu ja odotettu lapsi on. Oikea erotiikan tappaja tunnut olevan jos lapsi on joka ainoa hetki läsnä. Miten ihmeessä voi pitää yllä normaalia parisuhdetta jos lapsi on läsnä 24/7? Olet varmaan sama kirjoittaja joka kirjoitteli ketjussa psykologiassa. Lue kasvatusoppaita myös kohdasta: ONNELLISET VANHEMMAT, ONNELLINEN LAPSI!
Turha tästä on enää jauhaa, sinä et ota muiden mielipiteitä huomioon vaan luulet omiesi olevan ainoita oikeita.noista kirjoituksista.
Jeps, rakastan lastani yli kaiken. Lapsi nukkuu yöt omassa sängyssään, samassa huoneessa. Mikä ongelma? Normaali parisuhde oli ennen vauvaa ja on nyt, älä sinä kenenkään parisuhteesta kanna huolta, kyllä aikuiset osaa itse pitää puolensa. Toisin kuin pieni vauva. - =) =) =)
Vauva nukkuu kirjoitti:
lähes tulkoon koko ajan, mutta vaistoaa kyllä unenkin läpi onko yksin huoneessa, ja tuntee olonsa turvalliseksi, kun lähellä on "elon merkkejä". Jos ero tulee niin ei siitä vauvaa voi syyttää. Ainakin meidän perheessä isä arvostaa sitä että pidän hyvää huolta vauvasta, eikä ole mustasukkainen vauvalle!
Mitenköhän ikinä on ihmisistä voinut tulla "kunnollisia" aikuisia silloin kun äiti lähti navettaan aamulla ja lapsi jäi yksi kotiin?
Nimenomaan, ero ei ole vauvan vika. Vanhemmat voivat vain silloin syyttää itseään etteivät ole viettäneet tarpeeksi aikaa yhdessä. Eikä kukaan ole puhunut mitään mustasukkaisuudesta! Sehän onkin hyvää huolenpitoa kun lapsi nukkuu vanhempien makuuhuoneessa, muuhan ei hyvään huolenpitoon vaikuta. eikö sisä sitten pidä vauvasta hyvää huolta? Et voi antaa lapsen nukkua vaunuissa ulkona, eihän hän sielläkään aisti "elon merkkejä". Et voi viedä häntä teidän makkariin omaan sänkyyn päiväunille jos et itse ole koko päikkäreitä samassa huoneessa, silloinkin "elon merkkien" aistiminen on vaikeaa. Ei voi kun nauraa tälle koko ketjulle! Mahtoikohan alkuperäinen tarkoittaa ihan tätä kysymyksellään? Turha vastat mitään tähän vietiin, en viitsi todellakaan tulla enää lukemaan. Tää on jo ihan naurettavaa... =) - tämä tyhjän
PEPPi kirjoitti:
Niin juuri, JOKAISELLA ON OIKEUS mielipiteeseen. Enkä minä tuomitse ketään. Ja nämäkin minun tuntemukset ne on vasta todellakin tuntemuksia ja ajatuksia. Se voi muuttua ihan täysin sitten kun vauva syntyy, voi olla että sitten nukutaan vauvan kanssa samassa huoneessa jos siltä näyttää ja tuntuu oikealta.. mutta on ikävää kun täältä saa tämmöistä kovaa ankaraa palautetta että olen epäkypsä äiti jne... ketä se semmoinen ei satuttaisi?? Haluan vain näillä palstoilla purkaa omia ajatuksia ja mielipiteitä ja mielestäni pitäisi täällä olla jonkinlaisia käytöstapoja ja miettiä vähän mitä suustansa päästää!!
Ja KOROSTAN vielä että kysymyshän oli missä vauva nukkuu öisin.. ja aika harvoissa tapauksissa jos vauva nukkuu päiväunia niin siinä vieressä oleskellaan... ainakin meidän ystäväpiirissä vauva nukkuu omissa oloissa ja rauhallisessa paikassa sen ajan ja itse sitten voit tehdä vaikka kotiaskareita sen aikaa tai luke jne...
Minusta on ihan tyhmää rueta tämmösistä asioita kiistelemään kun jokaisella perheellä on oma tapansa hoitaa asiansa ja luulempa että mikään näistä tavoista ei ole väärin!!!
Joten jospa nyt lopetellaan tää "mielipahan" tuottaminen ja nautitaan siitä mitä on ja mitä tulevan pitää!!! Eikös niin??höpötys tähän, ainakin minun osaltani loppuu nyt.
Ei mulla ole paha mieli, eikä kenenkään pidä näistä vetää hernettä nenään! Tiedän olevani oikeassa ;), siitä on todisteena oma lapsi, jota kiltimpää ja helpompaa, iloisempaa ja suloisempaa saa hakea. Seuraavasta tulee yhtä ihana, kun on vielä siskokin pikkuapurina hoitamassa pikkuista.:)
Mukavaa odotusta sinulle! :) - PEPPi
tämä tyhjän kirjoitti:
höpötys tähän, ainakin minun osaltani loppuu nyt.
Ei mulla ole paha mieli, eikä kenenkään pidä näistä vetää hernettä nenään! Tiedän olevani oikeassa ;), siitä on todisteena oma lapsi, jota kiltimpää ja helpompaa, iloisempaa ja suloisempaa saa hakea. Seuraavasta tulee yhtä ihana, kun on vielä siskokin pikkuapurina hoitamassa pikkuista.:)
Mukavaa odotusta sinulle! :)Minunkin osalta tää turhanpäiväinen höpötys nyt saa kyllä loppua. Tästä ei seuraa mitään hyvää kun jokainen pitää omia puoliaan kynsin hampain:-D Tärkeintähän tässä on se että kaikilla osapuolilla perheessä on hyvä ja ihana olla, huolimatta siitä miten asiat hoidetaan ja millä tavoin:-) Jokainen omalla tyylillään!! :-)
Ihanaa kevään odotusta - en tiedä
=) =) =) kirjoitti:
Mitenköhän ikinä on ihmisistä voinut tulla "kunnollisia" aikuisia silloin kun äiti lähti navettaan aamulla ja lapsi jäi yksi kotiin?
Nimenomaan, ero ei ole vauvan vika. Vanhemmat voivat vain silloin syyttää itseään etteivät ole viettäneet tarpeeksi aikaa yhdessä. Eikä kukaan ole puhunut mitään mustasukkaisuudesta! Sehän onkin hyvää huolenpitoa kun lapsi nukkuu vanhempien makuuhuoneessa, muuhan ei hyvään huolenpitoon vaikuta. eikö sisä sitten pidä vauvasta hyvää huolta? Et voi antaa lapsen nukkua vaunuissa ulkona, eihän hän sielläkään aisti "elon merkkejä". Et voi viedä häntä teidän makkariin omaan sänkyyn päiväunille jos et itse ole koko päikkäreitä samassa huoneessa, silloinkin "elon merkkien" aistiminen on vaikeaa. Ei voi kun nauraa tälle koko ketjulle! Mahtoikohan alkuperäinen tarkoittaa ihan tätä kysymyksellään? Turha vastat mitään tähän vietiin, en viitsi todellakaan tulla enää lukemaan. Tää on jo ihan naurettavaa... =)mutta aika tunnekylmiä ihmisiä nykyään on.Onko sitten syynä navettaan lähtenyt äiti vai joku muu asia.
- Nainen...
olisit kirjoitti:
Mulla on vain yksi tuttu joka nukutti lapsensa eri huoneessa. Silläkin se järjestys muuttui koko ajan, välillä otti samaan huoneeseen ja taas kokeili laittaa eriin. Lapsiparat oli aivan sekaisin kun nukkumapaikka vaihtui jatkuvasti. No tuon ihmisen lapsista tulikin tottelemattomia riiviöitä, ja äidin hermot kireällä koko lapsuusajan.... Mikkonen täällä kirjoittelee kovilla mielipiteillään? Huh huh, kun olet tosi kapeakatseinen mielipiteinesi.
- samaa mieltä.
en tiedä kirjoitti:
mutta aika tunnekylmiä ihmisiä nykyään on.Onko sitten syynä navettaan lähtenyt äiti vai joku muu asia.
Kylmiä, alkoholisoituneita, sulkeutuneita vielä lisäksi.
- suakin raukkaa...
Nainen... kirjoitti:
... Mikkonen täällä kirjoittelee kovilla mielipiteillään? Huh huh, kun olet tosi kapeakatseinen mielipiteinesi.
ei oo äiti hoitanut sinuakaan kunnollla ja omat lapsesi niin rumia ja ällöttäviä, ettet niistäkään raukoista välitä. Piiloon vaan peräkammariin kamalat rääkyjät. Eihän sitä geeneilleen mitään voi.
Toista se on meillä kauniilla ihmisillä kun on suloiset ja ihanat lapset. Kyllähän semmosia mielellään hoitaa ja vieressä nukuttaa!:) - mimosa_*
suakin raukkaa... kirjoitti:
ei oo äiti hoitanut sinuakaan kunnollla ja omat lapsesi niin rumia ja ällöttäviä, ettet niistäkään raukoista välitä. Piiloon vaan peräkammariin kamalat rääkyjät. Eihän sitä geeneilleen mitään voi.
Toista se on meillä kauniilla ihmisillä kun on suloiset ja ihanat lapset. Kyllähän semmosia mielellään hoitaa ja vieressä nukuttaa!:)Siis nyt menee täällä jo jutut pikkusen yli!! Ihan kamalaa luettavaa kun haukutaan toisten lapsia ja pohditaan sitä minkälaisen kasvatuksen henkilö on saanut!! Kenelläkään ei ole oikeutta kirjottaa tällä tavalla!! HÄPEÄ!!!
- häpeä.
mimosa_* kirjoitti:
Siis nyt menee täällä jo jutut pikkusen yli!! Ihan kamalaa luettavaa kun haukutaan toisten lapsia ja pohditaan sitä minkälaisen kasvatuksen henkilö on saanut!! Kenelläkään ei ole oikeutta kirjottaa tällä tavalla!! HÄPEÄ!!!
Häpeä itse.
Eihän kellään ole minuakaan oikeus haukkua Niina Mikkoseksi, kapeakatseiseksi tms. Mulla on oikeus olla siinä uskossa että muilla on niin kamalat vauvat että ne mieluummin pistää ne eri huoneeseen nukkumaan jo synnytyslaitokselta tultuaan. Ei oo muuta järkevää selitystä. - ecl
häpeä. kirjoitti:
Häpeä itse.
Eihän kellään ole minuakaan oikeus haukkua Niina Mikkoseksi, kapeakatseiseksi tms. Mulla on oikeus olla siinä uskossa että muilla on niin kamalat vauvat että ne mieluummin pistää ne eri huoneeseen nukkumaan jo synnytyslaitokselta tultuaan. Ei oo muuta järkevää selitystä.Tämä täti joka jatkuvasti kitisee vastaan ja kommentoi kylmästi, haukkuu ja valittaa ei siis todellakaan taida olla mikään nuori jos haukkuu 25.v naista pikku pimuksi! Itse on siis ilmeisesti vanha tädin käppyrä jja omasta mielestään kovin kypsä äidiksi ja vanhemmuuteen.
On varmaan katkeroitunut jostain ja siksi valittaa muille! Hän varmaan itse on kasvattanut lapsensa huonosti ja rääkyviksi koska niin paljon tuntuu tietoa löytyvän lapsesta joka on nukkunut eri huoneessa vanhempien kanssa. Ja hän varmaan itse asuuu pienen pienessä yksiössä jossa ei ole mahdollisuutta laittaa lasta omaan huoneeseen vaikka ehkä niin toivoisi ja siksi on asiasta niin jyrkästi vastaan. Ja viimetteeksi hän kirjoittelee kommentteja tänne ihan vaan ärsyttääkseen muita! hakee tahalleen riitaa aikaiseksi!
- (alkuperäinen kirjoittaja)
kiitos telle jotka viitsitte vastata asiallisesti kysymykseeni.täällä tuntuu olevan tunteet aina pinnassa.(liekö noi hormonit jotka tekevät äideistä raivoavia yksilöitä.)mutta asia oli kaksijakoinen joten täytyy kokeilla omaa tapaa sitten tulevaisuudessa ihan itse , että miten sujuu.
Kiitos:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po383289Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162595Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242564Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441816- 251536
- 1211301
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791258Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901229Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241146Arvasin että sen profiilin takana on sinä
Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉131110