Nokia ja lama-ajat

Muistamme Nokian tilanteen yhtiönä 1990-luvun laman alussa. Yhtiö oli niin kehnossa jamassa, että se ei kelvannut edes ruotsalaiselle Ericssonille ostettavaksi. Mitä me opimme Nokian tapauksesta?

Lama-ajan syövereissäkin Nokialla oli oma pitkäjänteinen historiansa. Eräs näkyvä tapaus oli nykyisin arvioituna kolhon oloinen kännykkä, jolla Mihail Gorbatshev soitti Moskovaan Suomen vierailullaan. Tuo "Gorbatshev"-malli oli paljon aika ja työtä tarvinneen kehittelyn tulos, maailmalla myytäväksi kelvollinen tuote.

Kiinnostavaa on todeta myös Nokian asema nyt laman aikana, jolloin Nokia on maailman johtava tekijä alallaan. Asetelma on varmaankin uusi ja paljon korvan taustan raapimista vaativa ajanjakso Nokiallekin. Juuri tänään yhtiön pörssikurssi on vajonnut alle seitsemän euron. Silti yhtiön selviytyminen tämän kriittisen ajan läpi on ilmeistä. Suuruus tuo myös omat etunsa.

Lama-aikana Nokia sai saumat lähteä maailman valloitukseensa. Ja se onnistui. Sama voisi hyvinkin onnistua tämän meneillään olevan laman aikana myös jollekin toiselle toimijalle, suomalaisellekin. Juuri nyt markkinoilla, niin kotimaassa kuin maailmalla on tilaa ja mahdollisuuksia. Aika näyttää, onko jo nyt joku yritys aloittanut kasvunsa samaan tapaan kuin Nokia 90-luvulla.

4

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyötynyt

      asemastaan pienen Suomen ylivoimaisesti suurimpana yhtiönä.
      Reiluudesta tai esim. jonkin Jorma Ollilan johtamistaidoista ei ole menestyksessä kyse.

      Ollilahan olisi halunnut vessapaperitehtailijaksi ja olisi halunnut eroon koko kännykkäbisneksestä koska ei uskonut sen koskaan kannattavan.

      No, valtio ja poliittiset tahot tulivat hätiin tukineen ja avustuksineen ja Nokia saneerasi rajusti.

      Nokialla oli tätä ennen rahat lopussa ja kukaan ei olisi sitä huolinut edes ilmaiseksi.
      Sitten Motorolalla kävi paha kömmähdys ja Nokia sai muutaman jättidiilin ja rahoituksen myös kuntoon sitäkautta.

      Sittemmin Nokia on imenyt itselleen käytännössä katsoen kaiken Suomessa jaettavat ilmaiset kehitys, suunnittelu ja tukirahat vaikka vääntänyt miljardeja voittoa samaan aikaan.

      Nokian puhelimet ovat hinta-laatusuhteeltaan markkinoitten huonoimpia ja massiivisesta kehittelystä huolimatta Nokian puhelimet ovat laahanneet perässä kehityksestä.
      Lukuisia floppimalleja markkinoille sekä vanhanaikaisiksi haukuttuja malleja määrättömästi jotka eivät ole myyneet.

      Linjaukset ovat olleet pahasti pielessä jatkuvasti. = Nokiaa on johdettu huonosti aina.

      Jorma Ollilaa en huolisi pyörittämään edes nakkikioskia. Ylimielinen oikeaan rakoon osunut rättikatto ei ole koskaan vakuuttanut visioillaan eikä lainatuilla puheillaan.

      Onneksi narikka on vielä sentään pystyssä tukemassa työllisyysastetta.

      Kulutushysterian hiipuminen saattaa tappaa tosin tämänkin lafkan kun ihmiset eivät jaksa enää leikkiä koko ajan uusilla puhelinmalleilla.

      • W.Leiriniekka

        Tarjoudupa konsultiksi Nokialle! Onhan siellä firmalla varmaan vielä sen verran killinkejä kassakirstussaan, että yhden suomalaisen asiantuntijan voivat pestata. Ja jos onnistut, niin ties vaikka aikaisemmin Jorma Ollilan omaama vakanssi olisi ulottuvillasi.

        Myönnän, että en tunne Nokiaa yhtiönä enkä sen ilmapiiriä enkä työtapoja. Joka tapauksessa Nokia on iso yhtiö ja arveleisin sieltä löytyvän sen verran viisautta, että siellä arvioidaan huolella myös yhtiöön kohdistuvaa rakentavaa kritiikkiä, joka saattaa poikia myönteisiä ideoita eli markkinaosuutta ja rahaa.

        Omasta puolestani arvostan Nokian menestystä maailmanmarkkinoilla. Toisaalta on totta, että markkinajohtajan aseman säilyminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen on saanut havaita viime aikoina mm. autoalalla General Motors. Toyota on nykyään maailman suurin autonvalmistaja.


      • ja...
        W.Leiriniekka kirjoitti:

        Tarjoudupa konsultiksi Nokialle! Onhan siellä firmalla varmaan vielä sen verran killinkejä kassakirstussaan, että yhden suomalaisen asiantuntijan voivat pestata. Ja jos onnistut, niin ties vaikka aikaisemmin Jorma Ollilan omaama vakanssi olisi ulottuvillasi.

        Myönnän, että en tunne Nokiaa yhtiönä enkä sen ilmapiiriä enkä työtapoja. Joka tapauksessa Nokia on iso yhtiö ja arveleisin sieltä löytyvän sen verran viisautta, että siellä arvioidaan huolella myös yhtiöön kohdistuvaa rakentavaa kritiikkiä, joka saattaa poikia myönteisiä ideoita eli markkinaosuutta ja rahaa.

        Omasta puolestani arvostan Nokian menestystä maailmanmarkkinoilla. Toisaalta on totta, että markkinajohtajan aseman säilyminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Sen on saanut havaita viime aikoina mm. autoalalla General Motors. Toyota on nykyään maailman suurin autonvalmistaja.

        arvostan myös sitä mitä Nokia on lopulta Suomelle antanut.
        Olen ollut näköalapaikalla Nokian toimitiloissa, kiinteistöissä, tehtailla sekä toimistoissa vuodesta -95 vuoteen -03, koko Suomessa, ja ihmettelin aina sitä tehottomuutta työssä ja sen työn johtamisessa.
        Tehtaat ovat tehokkaita, mutta suunnittelupuoli kautta linjan on kuin ammattikoulun apuluokka.
        Pari kolmikymppiset insinöörinalut Nokian suunnittelussa ovat näkemisen ja kuulemisen arvoisia.
        Pelkkää höpöttelyä keskenään aamusta iltaan kahvihuoneissa, chäteissä ja mesessä. Keskustelun taso on kuin koululuokan takarivissä, ja siellä ei puhuta todellakaan matkapuhelimista.
        Jotkut korjaavat työhuoneessaan perämoottoria, toiset sillä välin surffaavat netissä ja kertovat rehvakkaasti kuinka tuli oltua kännissä viikonloppuna ja pitäisköhän ostaa moottoripyörä.
        En nyt sen enempää arvostele heitä mutta kuka hemmetti niitä johtaa?
        Tätä yleistä velttoutta itse yrittäjänä vuosia sivusta seuranneena olen tullut siihen johtopäätökseen että Nokia osui todelliseen kultasuoneen ja rahasampoon. Fyrkkaa on niin jumalattoman paljon ylimääräistä ettei työnjohtoon tarvitse kiinnittää juuri minkäänlaista huomiota.
        Ainakaan he eivät kiinnitä, eletään kuin pellossa.
        Tehostamisella, työnjohdolla, kunnon ohjeistuksilla ja saneerauksilla Nokia nakuttaisi tupla tulosta. Nyt pelataan vain volyymilla ja markkinoilla.
        Peiliin ei katso kukaan niin kauan kuin tulos on 9 numeroinen.


      • W.Leiriniekka
        ja... kirjoitti:

        arvostan myös sitä mitä Nokia on lopulta Suomelle antanut.
        Olen ollut näköalapaikalla Nokian toimitiloissa, kiinteistöissä, tehtailla sekä toimistoissa vuodesta -95 vuoteen -03, koko Suomessa, ja ihmettelin aina sitä tehottomuutta työssä ja sen työn johtamisessa.
        Tehtaat ovat tehokkaita, mutta suunnittelupuoli kautta linjan on kuin ammattikoulun apuluokka.
        Pari kolmikymppiset insinöörinalut Nokian suunnittelussa ovat näkemisen ja kuulemisen arvoisia.
        Pelkkää höpöttelyä keskenään aamusta iltaan kahvihuoneissa, chäteissä ja mesessä. Keskustelun taso on kuin koululuokan takarivissä, ja siellä ei puhuta todellakaan matkapuhelimista.
        Jotkut korjaavat työhuoneessaan perämoottoria, toiset sillä välin surffaavat netissä ja kertovat rehvakkaasti kuinka tuli oltua kännissä viikonloppuna ja pitäisköhän ostaa moottoripyörä.
        En nyt sen enempää arvostele heitä mutta kuka hemmetti niitä johtaa?
        Tätä yleistä velttoutta itse yrittäjänä vuosia sivusta seuranneena olen tullut siihen johtopäätökseen että Nokia osui todelliseen kultasuoneen ja rahasampoon. Fyrkkaa on niin jumalattoman paljon ylimääräistä ettei työnjohtoon tarvitse kiinnittää juuri minkäänlaista huomiota.
        Ainakaan he eivät kiinnitä, eletään kuin pellossa.
        Tehostamisella, työnjohdolla, kunnon ohjeistuksilla ja saneerauksilla Nokia nakuttaisi tupla tulosta. Nyt pelataan vain volyymilla ja markkinoilla.
        Peiliin ei katso kukaan niin kauan kuin tulos on 9 numeroinen.

        Aikamoisia toteamuksia kertoilet. Miten lienee nyt Kallasvuon aikana? Tuosta sinun mainitsemastasi "tyylilajista" tulee mieleen yleinen suomalaisten isojen ja pienten päällepäsmäreitten tapa touhuta palkallisena työaikana jotain muuta kuin varsinaisia työtehtäviä. Se ilmiö lienee peräisin jostain menneiltä ajoilta, mutta elää edelleenkin, vaikka työtahdin tiukkenemisesta ja tehokkuudesta paljon puhutaan. Pomoilla on oma tyylinsä. Nähtävästi kuvaan kuuluu luontevasti varsinaisten työntekijöitten kontrollointi Lex Nokian hengessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      916
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      281
      682
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      40
      532
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe