oppiiko toi mimmi koskaan kävelemään?!

polvillakävelijän äiti..

meillä on täällä kotona 1,3 vuotias, joka ei vieläkään näytä mitään kävelyn merkkejä. nousee kyllä tukea vasten, ja käveleekin jonkin verran tukea vasten. lapsi on keksinyt liikkumistavakseen polvillakävelyn eikä näköjään tahdo sitä hylätä. ei siis juuri konttaakaan enää vaan nousee polvilleen ja liikkuu siten. antakaa joku vertaistukea ja neuvoja. pitääkö houkutella jotenkin kävelyyn?
tuntuu inhottavalta kytätä ja hoputtaa lasta, mutta tätä kai on esikoisen äitinä olo...

8

1479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valois*

      Mun poika oli jotain 1v3 kk, kun lähti kävelemään ja sittenkin tosi varovasti... Aina askeleen enemmän.... kuukauden harjoitteli pikkuhiljaa. Mä oon ite lähtenyt kävelemään 1v6kk:n iässä. Kuulemma istuin vaan ja kiljuin ihmisiä apuun, kun halusin vaihtaa maisemaa :) Kyllä se siitä, elä ressaa...

    • tarvittiin

      fysioterapeutin apua, kun kaksostyttö ei lähtenyt kävelemään.
      Polvikävelyllä suihki menemään.
      Tyttö varvasti pahasti ja siihen toi avun fys.terapeutti. Sisä-ja ulkokäyttöön tukevat kengät, mitkä piti kantapään lattiassa.
      Tyttö oli puolitoista, kun normaali kävely lähti sujumaan.

    • poika1v4kk

      meidän poika nousi tukea vasten seisomaan joskus vuoden vanhana, ja hyvin tukea pitkin kävelee. kävelee myös yhdestä kädestä taluttaen.
      poika oppi tuon polvillaan kävelyn pari kuukautta sitten, eikä sen jälkeen ole kauheasti konttaillut. nyt jo jopa juoksee polvillaan. veikeän näköinen :)
      en usko että meillä pojalla on mitään muuta syytä tuohon kävelemättömyyteen kuin arkuus, on muutenkin tosi varovainen kaikessa. ilman tukea yritti joskus viikko sitten seistä jopa pariin otteeseen, mutta raukalta jäi kieli hampaitten väliin pyllylle tusahtaessaan, elikä ole sen koommin kokeillut.
      itse yritän aina kehua ja kannustaa poikaa kun kävelee esim. taaperokärryillä tai taluttaessa, en oikein muuta ole pojalle keksinyt. neuvolassa sanottiin, että katsellaan sitten puoltoistavuotis neuvolassa jos ei sillon vielä kävele...
      en jaksa stressata asiasta, poika oppii kun oppii :) jotkut vaan on niitä hitaammin liikkeelle lähteviä...

    • Saara32

      Onko teillä taaperokärry? Jos ei ole niin hommatkaa sellainen. Mun muksu käveli polvillaan 1 v 3 kk ikään asti ja sitten lähti kävelemään. Hän osasi jo kauan ennen sitä kävellä taaperokärryllä ja aikuisen kädestä tukea ottaen, mutta uskalsi itse lähteä liikenteeseen vasta tuolloin. Nämä myöhäiset kävelijät ovat yleensä tosi tukevia kävelijöitä. Munkin lapsi kaatui muutaman kerran ekoina päivinä ja siitä eteenpäin on mennyt tukevasti ja vauhdilla.
      Voitte myös houkutella lasta kävelemään muutaman askeleen teidän vanhempien välissä, kun istutte lattialla. Toinen päästää matkaan ja toinen ottaa kiinni. Alussa etäisyys voi olla ihan pari askelta.

    • koska

      ihmislapset kävelevät yli 90% 15 kuukauden ikäisinä. Jos lapsi ei opi kävelemään kuukauden sisällä, niin vie hänet lääkäriin.

    • "normaalia"

      Jos ei vielä puolitoistavuotiaana kävele, niin sitten kannattaa viedä lääkäriin.

      Tuota ikää pidetään yleensä sellaisena "normaalina" rajana.

      Tunnen kaksi lasta, joista toinen käveli 9kk vanhana ja toinen 18 kk vanhana. Ero on valtava, mutta yksilöllinen.

      • tuunari_mikko

        Kovasti tanakalla saattaa olla hankalaa lähteä liikeelle kuin sirommalla sisarellansa. Eka lapsi saattaa kävellä nopeammin, kun silloin on vanhemmat koko ajan jeesaamassa. Toinen lapsi saattaa olla hyvin varovainen, jos isosisko/veli käy välillä tönäsemässä pientä jne.


      • ....
        tuunari_mikko kirjoitti:

        Kovasti tanakalla saattaa olla hankalaa lähteä liikeelle kuin sirommalla sisarellansa. Eka lapsi saattaa kävellä nopeammin, kun silloin on vanhemmat koko ajan jeesaamassa. Toinen lapsi saattaa olla hyvin varovainen, jos isosisko/veli käy välillä tönäsemässä pientä jne.

        kiitos vastanneille. lapselle on lääkäri tilattu, kerran jo lääkäri ohimennen vilkaisi jalkoja ja kehui niiden olevan ihan normaalit vaikka vähän "snadit";)sanoi lapsen olevan hyvin varova. viedään vielä uudestaan ja tiedustellaan esim. fysioterapian tarvetta.
        joo, lapsi on ikäisekseen ja tytöksi huippupitkä, minkä arvelen voivan hidastavan oppimista ja hankaloittavan koordiantota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe