Miten hoitaa sairaita kaloja

kalaton akvaario?

Kyselen neuvoa kun omat taidot ei riitä.
Akvaario hommattu toukokuussa -08. Muutamien oppikokemusten jälkeen (liikaruokinta -> nitraatit yli äyräiden jne) on ollut rauhallista.

Akvaarion koko 180 litraa, ilmastin Ario 4 ja suodattimena Eheimin professional 2026 ulkosuodatin.

Vesiarvot tänään
PH 7.2
GH > 7
KH 6
NO2 = 0
NO3 =

9

991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      MIllä mittalaitteella mittaat, liuskalla?
      - hanki tippamittarit, liuskat eivät anna oikeata lukemaa/tarkkuutta/tlosta

      Koska tuo nitraatti pääsi nousemaan ja miten?

      Veden lämpötila?

      Jokin homeitiö, ehkä myöskin loisia ja mahdollisesti ilmarakkotautia... kannattaa lopettaa ennen kuin kuolevat sillä bakteerit ja loiset siirtyvät seuraavaan heikkoon kalaan ja tartuttavat sen.

      Onko ahvenen pilkku silmässä vai suomussa kiinni?
      - onko niitä toisilla, useita

      Montako litraa on 2-3 sankoa?
      - saisit vaihtaa n. 90l / vko

      Leväbarbit kasvavat liki viisitoista senttisiksi, ne tarvitsevat akvarion pituutta melkein puolitoista metriä, mieluusti parikin.

      Hankkiudu eroon toisesta partiksesta ennen kuin niitä on sulla akvassa sata!!!

      Miten kovetat vettä, konkreetttisesti, kerro miten ja millä sen teet!

      • alkuperäinen kirjoittelija

        Testaan liuskalla nykyisin; tippatesteissä voisi olla sen verran vielä aineita, että niilläkin saisin testit tehtyä.

        Nitraatit nousi kesällä -08 muistaakseni ekan kerran kesäkuussa ja toisen kerran syyskuussa. Eka kerta meni varmaan liikaruokinnan piikkiin, toisesta en ole varma, mutta ehkä sen piikkiin, että hoidin toisen ahvenen ruhjeita niin kuin ne olisi reikätautia, mitä ne tuskin olivat. Eli Bactobur tappoi myös ne hyvät bakteerit.

        Veden lämpötila 25 astetta ja valot päällä vajaa 10 tuntia vuorokaudessa ajastimella. Niin ja sanko se normaali 10 litran sanko.

        Tiedän tuon leväbarbin koon, siitä oli puhetta silloin kun otin tuon neljä tupsulevän ehkäisiäksi. Tarkoitus olisikin niiden kasvaessa antaa ne sitten isompiin akvaarioihin, etteivät joudu kärsimään liian pienessä.

        Ahvenen "pilkku" on enempikin noin pari milliä halkaisijaltaan oleva vaalea läiskä. On sieraimen tienoilla, eli luulisin olevan suomuissa (en voinut tarkastaa, kun pakoilivat minua ja taskulamppua).Sen lisäksi kyljessä oli yksi piste.
        Plätyistä yksi siis vain ököttää pinnan tuntumassa ja sillä valtamahaisella, on sellaista vaaleaa karstaa ja yksi ainut pilkku, joka minusta on kuin jonkun loisen heiluva häntä.

        Vielä ei ole partamonneista (kultaisia) ollut haittaa, plätyt lisääntyy vähän liiaksikin, mutta toisaalta näkyvät myös kuolevan helpoiten :(

        Olen käyttänyt sellaista ainetta kuin AquaDur, senkin kyselin Helsingin Akvaariokeskuksesta, kun täällä Oulun seudulla on hankala löytää tietoa näissä asioissa...


      • fish KING
        alkuperäinen kirjoittelija kirjoitti:

        Testaan liuskalla nykyisin; tippatesteissä voisi olla sen verran vielä aineita, että niilläkin saisin testit tehtyä.

        Nitraatit nousi kesällä -08 muistaakseni ekan kerran kesäkuussa ja toisen kerran syyskuussa. Eka kerta meni varmaan liikaruokinnan piikkiin, toisesta en ole varma, mutta ehkä sen piikkiin, että hoidin toisen ahvenen ruhjeita niin kuin ne olisi reikätautia, mitä ne tuskin olivat. Eli Bactobur tappoi myös ne hyvät bakteerit.

        Veden lämpötila 25 astetta ja valot päällä vajaa 10 tuntia vuorokaudessa ajastimella. Niin ja sanko se normaali 10 litran sanko.

        Tiedän tuon leväbarbin koon, siitä oli puhetta silloin kun otin tuon neljä tupsulevän ehkäisiäksi. Tarkoitus olisikin niiden kasvaessa antaa ne sitten isompiin akvaarioihin, etteivät joudu kärsimään liian pienessä.

        Ahvenen "pilkku" on enempikin noin pari milliä halkaisijaltaan oleva vaalea läiskä. On sieraimen tienoilla, eli luulisin olevan suomuissa (en voinut tarkastaa, kun pakoilivat minua ja taskulamppua).Sen lisäksi kyljessä oli yksi piste.
        Plätyistä yksi siis vain ököttää pinnan tuntumassa ja sillä valtamahaisella, on sellaista vaaleaa karstaa ja yksi ainut pilkku, joka minusta on kuin jonkun loisen heiluva häntä.

        Vielä ei ole partamonneista (kultaisia) ollut haittaa, plätyt lisääntyy vähän liiaksikin, mutta toisaalta näkyvät myös kuolevan helpoiten :(

        Olen käyttänyt sellaista ainetta kuin AquaDur, senkin kyselin Helsingin Akvaariokeskuksesta, kun täällä Oulun seudulla on hankala löytää tietoa näissä asioissa...

        Jos ja kun luovut platyista, ei vettäkään tavitse kovettaa, toisaalta, kovasta vedestä eivät muut kalat liiemmin pidäkään.

        Saisitko otettua kuvaa ahventen pilkuista ja linkata niitä tänne?

        Sairaat kalat kannattaa lopettaa jos niiden kunto ei kohene piakkoin... voisithan kokeilla jotain tarjolla olevaa loislääkitystäkin... mitä akvaliikkeistä löytyy?

        Jos albinopartikset alkavat lisääntyä, luulen että löydät niille ostajiakin ;)

        Muista vaihtaa viikottain vettä tuo 90l vähintään!!!


      • alkuperäinen huolestunut
        fish KING kirjoitti:

        Jos ja kun luovut platyista, ei vettäkään tavitse kovettaa, toisaalta, kovasta vedestä eivät muut kalat liiemmin pidäkään.

        Saisitko otettua kuvaa ahventen pilkuista ja linkata niitä tänne?

        Sairaat kalat kannattaa lopettaa jos niiden kunto ei kohene piakkoin... voisithan kokeilla jotain tarjolla olevaa loislääkitystäkin... mitä akvaliikkeistä löytyy?

        Jos albinopartikset alkavat lisääntyä, luulen että löydät niille ostajiakin ;)

        Muista vaihtaa viikottain vettä tuo 90l vähintään!!!

        Seuraan tilannetta; jotenkin olen itse kallistumassa kans siihen, ettei plätyt ole oikeita kaloja meidän akvaarioon, vaikka tytär niistä pitääkin ihanien värien takia.
        Vesijohtovesi on sen verran pehmeää, että joudun kovettamaan vettä koko ajan, jos aion pitää plätyjä.

        Toinen ahven on täysin pilkuton, naaras ahvenen läiskä hävisi (lisäsin vain mineraalisuolaa teelusikallisen verran). Se yksi pieni valkoinen piste on edelleen... ja sitä epäilen kyllä joksikin ulkoloisiksi... kun vain tietäis mikä lääkitys auttais?

        Heikoimmalta näyttää nuo pari sairasta plätyä... Tänä aamuna näyttivät hiukan virkeämmiltä, mutta jos tilanne ei ala muuttua radikaalisti parempaan niin silloin kyllä lopetan ne kärsimästä.

        Kiitoksia neuvoista :)


      • fish KING
        alkuperäinen huolestunut kirjoitti:

        Seuraan tilannetta; jotenkin olen itse kallistumassa kans siihen, ettei plätyt ole oikeita kaloja meidän akvaarioon, vaikka tytär niistä pitääkin ihanien värien takia.
        Vesijohtovesi on sen verran pehmeää, että joudun kovettamaan vettä koko ajan, jos aion pitää plätyjä.

        Toinen ahven on täysin pilkuton, naaras ahvenen läiskä hävisi (lisäsin vain mineraalisuolaa teelusikallisen verran). Se yksi pieni valkoinen piste on edelleen... ja sitä epäilen kyllä joksikin ulkoloisiksi... kun vain tietäis mikä lääkitys auttais?

        Heikoimmalta näyttää nuo pari sairasta plätyä... Tänä aamuna näyttivät hiukan virkeämmiltä, mutta jos tilanne ei ala muuttua radikaalisti parempaan niin silloin kyllä lopetan ne kärsimästä.

        Kiitoksia neuvoista :)

        Ellei hän sitten perehdy kovan veden hammaskarppien hoitamiseen toden teolla ;)


      • alkuperäinen kyselijä
        fish KING kirjoitti:

        Ellei hän sitten perehdy kovan veden hammaskarppien hoitamiseen toden teolla ;)

        Siis eikö plätyt ole sopivia aloittelijan akvaarioon?
        Minua on sitten johdettu harhaan ihan reilusti akvaariokaupassa, mistä akvaariopaketin ja kalat ostin.

        Eipä taitaisi olla eka kerta, kun olen huomannut muulloinkin, että pitäisi olla itsellä aina kalakirja mukana, kun menee liikkeeseen, jotta voi tarkistaa kalojen vesivaatimukset versus oman akvaarion jo asuttaneet kalat - ettei tulisi mahdottomia yhtälöitä.

        Pitänee alkaa opiskelemaan :)

        PS. Jos/kun plätyistä luovun niin mikä olisi sopiva värikäs (kiva seurattava)ja helppo/kestävä kala akvaarioon?


      • fish KING
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Siis eikö plätyt ole sopivia aloittelijan akvaarioon?
        Minua on sitten johdettu harhaan ihan reilusti akvaariokaupassa, mistä akvaariopaketin ja kalat ostin.

        Eipä taitaisi olla eka kerta, kun olen huomannut muulloinkin, että pitäisi olla itsellä aina kalakirja mukana, kun menee liikkeeseen, jotta voi tarkistaa kalojen vesivaatimukset versus oman akvaarion jo asuttaneet kalat - ettei tulisi mahdottomia yhtälöitä.

        Pitänee alkaa opiskelemaan :)

        PS. Jos/kun plätyistä luovun niin mikä olisi sopiva värikäs (kiva seurattava)ja helppo/kestävä kala akvaarioon?

        ... niiden hoitaminen onkin jo toinen juttu ja sitä eivät monetkaan akvakauppiaat osaa kertoa.

        Jos ajatellaan helpoimmasta päästä asiaa...

        150l akvaario, ulkosuodatin, kahden putken valaisin ajastimella, lämmitin

        20-30 pikkutetra parvi
        10 leväkatkaa tai pariakin lajia
        10 parven monnis parvi pohjalle hienoon hiekkaan puuhastelemaan

        seuraava setti, 300l seura akvaario

        Joko parvi hieman suuremmaksi kasvavia parvikaloja (5-7cm) tai haaremi jotain labyrinttikala lajia, pohjakerrokseen, pohjalla eläviä pikkuahven lajeja sekä plekoja.


        ONGELMA AKVAARIOT, yleensä

        40-80l täyteen ahdetut seka kalasopat, alimittaisella suodatin setillä.

        Platyt, mollit, miekkapyrstöt, partamonnit, palettikalat, kultakalat, malawi, tangajika, leväbarbit, keltabarbit, miljoonakalat... kaikki superlisääntyjät ja erilaisen veden mitä raanasta tulee, pitäisi jättää akvaario kauppaan ellei sitten oikeasti ole valmis tekemään kalojen hyvin voinnin hyväksi kaikkensa.

        300l ylisuurilla kalalajeilla varustetut akvaariot; kultakala, tiikerinuoliaiset, isot monnit/plekot / 30cm, muut erikoisemmat eksoottiset lajit joita vaan on PAKKO saada.

        Mun mielestäni paras akvaario ekaksi akvaarioksi on niin suuri akvaario kuin kämppään sopivalle paikalle voidaan laittaa 200-400l. Pikku akvat voi tehdä laji akvaarioiksi, ei seura akvarioiksi.

        Noin neljän-viiden euron litra budjetilla saa akvaariosta juuri sellaisen kuin itse haluaa.

        Tällaisen setin kun malttaa kypsytellä rauhassa niin mitään ongelmia ei tule kun sisäistää akvaariossa olevien ja valittujen kalojen hoito menetelmät niin että niistä kaloista tulee huolehdittua niin kuin ne eläisivät luonnossakin, hieman paremminkin ;)


    • fish KING

      Mene paikkakuntasi akvaliikkeet läpi ja tee listaa niistä kaloista jotka mielyttävät silmää ja/tai ovat muuten omasta mielestäsi kiehtovia hoitaa. Kun jutussa on motivaatiota, kalojen hoitaminenkin tuntuu yksinkertaiselta jutulta.

      Tuo tänne listaa niin katotaan siitä settiä akvaarioosi...

      • Alkuperäinen kirjoittelija

        Myönnän, että ensimmäisen akvaarion kohdalla on tullut tehtyä klassisi virheitä; onneksi niistä voi oppia ja osan voi jopa jotenkin korjata, kuten pandamonnisille jälkikäteen tehty hiekka-alueet.

        Katsonpa nyt tilanteen ensiksi ja annan akvaarion tilan rauhoittua ja sitten joskus mietitään, että mitä tuonne laitetaan jatkossa, jos tarvetta tulee :)

        Kiitoksia fish KINGille:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 187
      2128
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      157
      1659
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe