Luin eräästä vanhasta lemmikki lehdestä kysy hevosista palstalta: "K: Jos kerran kengityksestä on hevosen terveydelle haittaa, niin miksi hevoset silti melkein aina kengitetään? V: Sanopa se. Useita asioita tehdään samaan tapaan kuin sata tai viisisataa vuotta sitten.--- Kengitystä pidetään usein itsestään selvyytenä. Ajatellaan, että sillä tavoin suojellaan hevosen jalkaa. Asia on nykytietämyksen mukaan täsmälleen päinvastoin.
Jos hevosen työ on niin raskasta ja alusta niin kova, että kaviot eivät kestä kulumatta liikaa, niin miten muut kudokset (eli jalat ja selkä) sitten voivat kestää?Ja jos kavion alle laitetaan vielä metanni kenkä, niin silloin kudoksiin kohdistuva kuormitus vasta kasvaakin:kenkä estää hevosen luontaista iskun vaimennuskykyä toimimasta. Kun kävelet asfaltilla kovapohjaisilla kengillä tai paljain varpain, saat aavistuksen siitä, miltä tuntuu elää rautakengät jalassa.-- Jotta vältyttäisiin vaurioilta, iskunvaimennuskyvyn olisi siis saatava toimia mahdollisimman hyvin."
Mitä mieltä te olette hevosen kengistä?? Itse en ainakaan kenkiä hevoselleni laittaisi!
Kengitys!!!
9
2298
Vastaukset
- vain niii...
jep jups joo, satun tietämään parikin tallia joissa hepoilla ei kenkiä käytetä ja täytyypi sannoo ettei oo hiäviä tallustella latuska kavioilla, joissa on 5cm ja pahimmilla ylikin lohkemia ja sit ihmetellään miks koni ei halua lenkille..että ding dong hyvin mennee niilläkin hepukoilla ja kutsuvat vielä itseään ratsastustalleiksi nuo joissa noita latuskakoipia tehdään...on sitten toki niitäkin talleja joissa ymmärretään, että jos koni on ilman kenkiä, niin sillä ei mennä, kuin pehmeillä pohjilla ja kavion vuolemisista ja muusta hoidosta on silti pidettävä huolta vaikkei kengissä oliskaan.
jos olis mahdollisuus vain pehmellä pohjilla ratsia, niin mikäs siinä sitten ois olla ilman kenkiä....jos olis tarpeeksi hyvä kavioaines vielä... hyvä provo taas;))) - kengillä
ravihevosen kavio saattaa yhden lähdön aikana kulua verille ja haljeta pahasti, siinä yksi syy käyttää kenkiä.
talvella liukkaalla hokit on hyvä olla alla jottei käy vahinkoa. tietenkin jos menee vain hangessa ei välttämättä tarvi.
kengät/kengättömyys hevosen mukaan. ei hyvin kengitetty kavio kärsi juuri ollenkaan ja jos paino pelottaa voi laittaa alumiinia alle. kovaa kulutusta kärsivä kenkä myös kuluu hirmuisesti joten miten voisit olla laittamatta niitä hevosen alle jos kengän sijaan kuluisikin kavio? kavio on kuitenkin huomattavasti kuluvampaa...
itselläni oli lämminverinen "pullaponina" ja se tarvitsi kenkien lisäksi pohjalliset koska hiekkateillä oli karkeampaa soraa ja alkoi aristaa kavionpohjia.
ja vielä, sora kavion alla on kuin raspi, eli joka kerta kun astuu askeleen, kuluu kerros pois... siksi vain kavio kuluu kovalla alustalla ei luut, jänteet ym. ...ilmi tuosta vuodatuksesta,ettei ko henkilöllä ole heppaa.
- kengällinen kengätön...
Tämä aloitus tekstin kirjoitus oli muutama vuosi sitten tosiaan eräässä lehdessä, muistan sen lukeneeni... siinä oli myös paljon jalka-asennoista ym. Tämän ns. jutun takana olevan henkilön hevosien kaviot ovat kunnossa, vaikkei niissä kenkiä olekkaan... mutta monella kengättömällä asiat eivät ole näin hyvin...
- merkitystä
sillä on onko mulla hevosta vai ei? eikö kukaan muu tiedä asioista tai saa omata mielipidettä. olen todella pahoillani, en tätä tiennyt. oletin että ammattini ollessa hevostenhoitaja/ravivalmentaja voisin kertoa mielipiteeni...
- ...
merkitystä kirjoitti:
sillä on onko mulla hevosta vai ei? eikö kukaan muu tiedä asioista tai saa omata mielipidettä. olen todella pahoillani, en tätä tiennyt. oletin että ammattini ollessa hevostenhoitaja/ravivalmentaja voisin kertoa mielipiteeni...
" oletin että ammattini ollessa hevostenhoitaja/ravivalmentaja voisin kertoa mielipiteeni... "
^ voi jumalauta mä repesin >8''D
joo mäkin oon 19 -kertainen maailmanmestari ja kaikki kuuntelee mua, ja tottele mua kun mä tiedän kaikesta kaiken.
Tosiasia on se, että jos et omista hevosta 24/7, et tiedä miten sen kanssa tulee elää, et tiedä harrastuksen todellisia varjopuolia ja valoisia puolia. Tai ainakin moni tällainen jää huomaamatta. Voihan ne pollet kengättäkin elää, mutta niitä kavioita pitää sitten hoitaa useammin (=maksaa enemmän), eikä kengättömyys sovi jokaiselle hevoselle. Kun niitä kenkiä on tullut jo sen 700 vuotta käytettyä, niin sekin kertoo jo paljon - ne on todettu hyväksi, tai mikäli eivät ole, niin sukupolvien ajan hevoset niihin ovat totutelleet. Ajatteleppa ihmistä 700 vuotta sitten ilman tietokoneita ja elektroniikkaa. Sitten on nykyihminen. Ei me osattaisi elää enää ilman elektronisia vempaimia.
Näin se elämä kulkee.
Tääl on aika kovia provoja :'' D
..jos loukkasin.En ollenkaan tarkoittanut. En vaan voi kuvitella omaa hevostani jäätiköllä ilman kenkiä enkä kivikkoisella sepelitielläkään. Haluan että voin mennä kelillä kuin kelillä. Eikös ole niin että kun hevolla on aina kengät,ei se muusta tiedä. Samaten kun lehmä on aina ollut parressa,ei sekään muusta tiedä ja on ihan tyytyväinen.
- asiasta
http://www.kengattomathevoset.fi/ En ota kantaa suuntaan enkä toiseen asiaan, koska olen itse aika aloittelija, mutta tällä sivustolla on hyvästi juttua tuosta kengättömyydestä. Ja niille kengättömillekin laitetaan (tai siis ainakin pitäisi laittaa) muuten bootsit jalkaan esim. liukkaalla kelillä tai kovalla pohjalla, lukekaa noilta sivuilta lisää...
- jukupätkä
Tuossa nettiosotteessa viitataan myös ravinnon laadun tärkeyteen, jotta ne kaviot olis mahdollisimman hyvässä ja kestävässä kunnossa. Ei ne kengät oo kaikkeen ratkaisu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255