Suolaus luo

liukkautta

Koska Tiehallinto vihdoin uskoo, että suolauksella luodaan yllättävää liukkautta joka yhdessä kesäkeli-illuusion kanssa on petollinen yhdistelmä:

"Huono ajokeli on vaikeuttanut liikennettä Etelä- ja Keski-Suomessa. Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla on sattunut lukuisia peltikolareita.

Varsinais-Suomessa Mynämäessä valtatie 8:lla sattui tiistai-iltana kaksi onnettomuutta lähes samanaikaisesti. Ainakin yksi ihminen sai vakavampia vammoja.

Uudellamaalla kolmostiellä sattui tiistai-iltana useita ulosajoja. Pelastuslaitoksen mukaan vakavilta loukkaantumisilta kuitenkin vältyttiin. Nurmijärven kohdalla pohjoiseen menevällä kaistalla kolme autoa ajoi ulos tieltä puolen kilometrin etäisyydellä toisistaan. Hyvinkään kohdalla kaksi auto ajoi ulos tieltä.

Päivystävän palomestarin mukaan kolmostie on erittäin liukas, vaikka sitä on suolattu ja yritetty hoitaa."

11

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 002

      Tiehallinnon päätavoite on luoda illuusio kesäkelistä talvisella tiellä.
      Tämä taasen antaa tienkäyttäjille kuvan siitä että tie on aina sula ja jäätön.
      Täten kaikki olettavat että tiellä pystyy ajamaan nopeusrajoituksen sallimaa nopeutta tai kovempaakin, mikä taas johtaa onnettomuuksiin.
      Miksi?
      Koska suola-auto ei ollutkaan ehtinyt käymään kyseisellä alueella tapahtuma-aikaan.
      Mielestäni suoraa tietä ei tarvitse suolata, ainoastaan risteysalueet ja mutkat ovat sellaisia paikkoja joita voitaisiin joskus suolata.
      Suoran tien suolaaminen on täyttä tuhlausta ja saastuttamista.
      Mutta Tiehallintohan ei ympäristöstä ole koskaan kiinnostunutkaan.

      • saa parempaa

        liksaa koska sehän tekee mielettömän vaarallista duunia ajaessaan pitkin talvista tietä. Niillä on erikoistalviajo koulutus jossa ajetaan oikeasti lumisella tiellä. Ensimmäinen kurssi 2kk vain 20-30 km/h ja totutellaan lumeen.


      • Lakialoite
        saa parempaa kirjoitti:

        liksaa koska sehän tekee mielettömän vaarallista duunia ajaessaan pitkin talvista tietä. Niillä on erikoistalviajo koulutus jossa ajetaan oikeasti lumisella tiellä. Ensimmäinen kurssi 2kk vain 20-30 km/h ja totutellaan lumeen.

        Hanhaloittaa kelin arviointia kun yllättäen tulee suolattu jäätynyt tieosuus heti pitävän lumisen ajoväylän jälkeen. Helpompi ajaa tasaista aurattua lumista tai polanteikasta tietä. Paska ei lennä, näät eteesi ja auto pysähtyy hyvin.


      • Lakialoite kirjoitti:

        Hanhaloittaa kelin arviointia kun yllättäen tulee suolattu jäätynyt tieosuus heti pitävän lumisen ajoväylän jälkeen. Helpompi ajaa tasaista aurattua lumista tai polanteikasta tietä. Paska ei lennä, näät eteesi ja auto pysähtyy hyvin.

        pito kun tulee 25 tonnin perävaunu poikittain vastaan?


      • Sohvatiikeri
        Lakialoite kirjoitti:

        Hanhaloittaa kelin arviointia kun yllättäen tulee suolattu jäätynyt tieosuus heti pitävän lumisen ajoväylän jälkeen. Helpompi ajaa tasaista aurattua lumista tai polanteikasta tietä. Paska ei lennä, näät eteesi ja auto pysähtyy hyvin.

        Eipä ole paljon polannetta näkynyt vielä tälle syksylle, liukasta kyllä.

        Terveiset Helsingistä.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Eipä ole paljon polannetta näkynyt vielä tälle syksylle, liukasta kyllä.

        Terveiset Helsingistä.

        Että näin:
        "Lisäksi pääkaupunkiseudulla ja Tampereella aloitetaan tehosuolaukset. Suolausta lisätään noin kymmenellä prosentilla nykyisestä."


      • suolat-on
        ich_bin kirjoitti:

        Että näin:
        "Lisäksi pääkaupunkiseudulla ja Tampereella aloitetaan tehosuolaukset. Suolausta lisätään noin kymmenellä prosentilla nykyisestä."

        Saisivat Tielaitoksen pellet työntää suolat hanuriinsa.


      • fakir krunblom
        suolat-on kirjoitti:

        Saisivat Tielaitoksen pellet työntää suolat hanuriinsa.

        mikä tielaitos eehän semmosta oo ollu enää vuoskymmeniin päivitähän ihtes ajan tasalle!
        suolan käyttö kyllä lisääntyy tulevana talvena laatumuutoksien takia ja kun se on vielä
        halpaa enemmän suolaa vähemmänaurausta jää enemmän käteen alihintaan otetiusta urakoista.


      • Urakoitsijalle
        fakir krunblom kirjoitti:

        mikä tielaitos eehän semmosta oo ollu enää vuoskymmeniin päivitähän ihtes ajan tasalle!
        suolan käyttö kyllä lisääntyy tulevana talvena laatumuutoksien takia ja kun se on vielä
        halpaa enemmän suolaa vähemmänaurausta jää enemmän käteen alihintaan otetiusta urakoista.

        Ei tarvitse lomauttaa kuskeja, suolauksesta jää enemmän rahaa. Vaihtakaa halvempaan autoon ei tarvitse kitistä


      • vcbfxbfd
        suolat-on kirjoitti:

        Saisivat Tielaitoksen pellet työntää suolat hanuriinsa.

        Mikä tielaitos?

        Hyvä ettet kirjoittanut enää toista virkettä. Se olisi arvatenkin alkanut sanoilla: "mut ku ruotsissa".


      • EVOAIVOT
        vcbfxbfd kirjoitti:

        Mikä tielaitos?

        Hyvä ettet kirjoittanut enää toista virkettä. Se olisi arvatenkin alkanut sanoilla: "mut ku ruotsissa".

        Muutama aste pakkasta ja kuivalle tielle on taas ajettu suolaa. Taitaa olla päättäjillä purut jäässä. Suolaamattomat tiet kuivia ja suolatut märkiä ja suolan laimennettua/pakkasen kiristyessä jäässä.Tuntuu, että kunnat tienaavat hyvin suolamäärärahoilla,mitä enemmän levität sen enemmin kukkaro pullistuu.Järjellä ei väliä. Ps.oletteko muuten käyneet suolavarastolla,siellä ei nimittäin kestä mikään.Ruostumattomasta teräslevystäkään ei jää mitään jäljelle kun siellä vähän aikaa muhii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1680
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1258
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1112
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      158
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe