start-stop?

ulkomaalainen

Kun nyt näihin uusiin autoihin on tulossa lisääntyvästi tälläinen start-stop-toiminta, eli moottori sammu x sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen ja käynnistyy uudelleen kun painaa kaasua (vai miten se olikaan?) otin hiukan selvä, mitä muuta asian liityy.

Näin siten osuin oikein asiantuntijasuositukseen, että moottoria pitäisi kaupungilla valoristeyksessä ja vastaavissa tilanteessa sammutaa.

No, minä siten kokeilin sitä. Käyntilämpimällä moottorilla ajoin ensin kierroksen, kulutus auton oman kulutusnäytön mukaan n. 6 l/100 km. Siten sammutin ja käynnistin uudelleen kaasupoljinta polkematta, kuten asiantuntijan suosituksessa oli.

Kas vain, kulutus nousi yli 44 litraan ja aleni vastaa kilometrien jälkeen entiselle tasolle. Tätä on nyt kokeiltu toistuvasti. Hetkellinen huippukulutus näytää vaihtelevan, mutta on aina huima, joskus lyhytaikaisesti yli 80 l.

Kun näin paljon puhutaan polttoainekulutksesta ja ilmaston saastumisesta olisi kohtuullista, että autotehtaat kantaisivat hiukankin huolta jo myydyistä ajokkeista ja poistaisivat sellaiset idiottimaiset ominaisuudet ajotietokoneita ohjelmoimalla tai muilla konsteilla, ihan sama. Mutta merkkikorjaamo sano, ettei asialle voi mitään.

Mitä mieltä kansalaiset?

24

3829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäisi tutkia

      Voi tietysti olla niinkin että kulutus nousee aina startissa, eli sun ei tuota autoa kannata sammutella liikennevaloissa.

      Mutta nouseko kulutus oikeasti vai näyttääkö ajotietokone vain niin?

      Jossain toisessa autossa voi olla toisin ja varmaan onkin jos sammutus hoituu auotmatiikan puolesta.

      • ulkomaalainen

        kyllä se on vain tuon tietokonen näyttö, enkä oikein osan epäilä sitäkään. Olisihan se mahdoton mittataakin muuten.

        Eli siten, kun siinä on se start-stop-automaatikka se moottori toimii pienemmällä syöttylläkin, mutta nyt törsätään bensaa varmuuden vioksi.

        Muuten on siinä semmoinenominaisuus, raivostuttava sekin, että kun lhden ajamaan ja konen lämpiä ihan normaalilämpötilan asti, jää "ryypy päällä" ja kulutus on korkea. Siten vasta kun käyttää moottorijarrutus ekakerran siinä ajoassa, se kulutus putoa ja roimasti. Tämä on merkkikorjamon mukaa täysin normaali!

        Kyllä nyt tarvittaisi sellaisia rakennussarjoja joilla pätrataan sarja-autojen bensakulutusta.


    • matkalta kertoisi

      totuuden. Hetkellinen kulutus ei kerro paljoa. Jossain sitikoissa saa hetkellisen kulutuksen, matkan alkamisesta olevan kulutuksen tai vielä pitemmältä ajalta.
      Kyllä tuo moottorin sammuttaminen pienentää kulutusta mutta ei paljoa. Toisaalta startti kuluu ja vaihto tulee aikaisemmin. Jatkuva käynnistely ei tee hyvää virtalukon pohjallekaan.

    • kun auto

      seisoo liikenne valoissa vaikka minuutin on hetkellinen kulutus ääretön/100km, tätä ei ajotietokone vain näytä.

      • Jaska Susinahka

        Juuri sen vuoksi paikallaan seistessä muuttuukin näytön yksiköiksi Litraa/Tunnissa, ainakin mulla.


      • mitä näyttää
        Jaska Susinahka kirjoitti:

        Juuri sen vuoksi paikallaan seistessä muuttuukin näytön yksiköiksi Litraa/Tunnissa, ainakin mulla.

        Riippuu autosta, mitä ajotietokone näyttää.

        Edellisessä ei ollu hetkellisnäyttöä lainkaan, sitä edellisessä hetkellisnäyttön maksi oli muistaakseni 40 litraa ja auto näytti sitkä kun pysähtui, nykyinen alkaa näyttää pysähdyksissä litraa per tunti.

        Voi olla että aloittajan auto laskee lyhyttä keskiarvoa ja pysäyksistä lähteminen ja startti hyppäyttää lukeman ylös, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisen kulutuksen kanssa.


    • lisäinfoa

      Niin siis onko sun autossa tuollainen start-stop -automatiikka, jonka pystyt kytkemään halutessa pois tai päälle?

      Meinaan jos ei ole, niin ei tietenkään ole järkeä avaimesta vääntelemällä tuota käynnistellä ja sammutella.

      Nuo start-stop -automatiikalla tehdyt systeemithän on tehty niin, että ne optimoivat itsestään tuon tapahtuman niin, että pysäyttävät moottorin sellaiseen kohtaan, josta se on helpoin käynnistymään. Eli lähtee todella helposti ja nopeasti siitä kohtaa käymään, eikä tarvitse sahata eikä antaa paljoa kaasua.

      Jos itse vääntää aina avaimesta liikennevaloissa pois ja päälle, niin moottorihan pysähtyy täysin kohtaan x, jolloinka käynnistämiseen kuluu paljon energiaa.

      • ulkomaalainen

        niinpä.

        Eli menin sen ulkomaalaisen autoliiton jutun vipuun, jossa tätä sammuttamista juuri suositeltiin.


      • kone pysähtyy

        sattumanvaraiseen kohtaan. Eihän nelisylinterisessä ole mitään erityistä kohtaa josta käynnistyisi paremmin. Tuo on teknisesti aika helppo toteuttaa, tuo start/stop. Sitä on joissakin työkoneissakin ollut vaikka kuinka monta kymmentä vuotta, ainakin jostain -68 lähtien joita joskus on tullut rakenneltua.


      • start&stop
        kone pysähtyy kirjoitti:

        sattumanvaraiseen kohtaan. Eihän nelisylinterisessä ole mitään erityistä kohtaa josta käynnistyisi paremmin. Tuo on teknisesti aika helppo toteuttaa, tuo start/stop. Sitä on joissakin työkoneissakin ollut vaikka kuinka monta kymmentä vuotta, ainakin jostain -68 lähtien joita joskus on tullut rakenneltua.

        järjestelmissä moottori todellakin pysähtyy ennalta määrättyyn kohtaan, josta sen on helppoa lähteä käyntiin. Tuo edellä kerrottu asia pitää uusimmissa kyllä paikkansa.


      • rassaa harjalla
        start&stop kirjoitti:

        järjestelmissä moottori todellakin pysähtyy ennalta määrättyyn kohtaan, josta sen on helppoa lähteä käyntiin. Tuo edellä kerrottu asia pitää uusimmissa kyllä paikkansa.

        niin muistan joskus lukeneeni tuosta. Harmillista että kulutuksen lasku ei kuitenkaan ole mitenkään dramaattinen.


      • ghhcc
        rassaa harjalla kirjoitti:

        niin muistan joskus lukeneeni tuosta. Harmillista että kulutuksen lasku ei kuitenkaan ole mitenkään dramaattinen.

        Jokunen desi sitä hyötyy, käytännössä ei yhtään mitään.


      • ei rajoitusta riemuu
        ghhcc kirjoitti:

        Jokunen desi sitä hyötyy, käytännössä ei yhtään mitään.

        ajella tuollaisella päästellä pitkin baanoja!!!!


    • epäilyttää uutuudet

      Mitäs moottori tykkää kun öljynpaineet laskee ja auto käyntiin taas? Startti kuluu, laturi kuluu, yms kulumiset. Kokonaishyöty on aika pieni jos ei mene miinukselle. Tarviihan auto kuiteskin käynnimisseen energiaa joka tulee polttoaineesta loppupelissä.

      • Totuuden torvi

        Todellinen hyöty on se, että virallinen kulutuslukema saadaan alhaisemmaksi, jolloin Suomessa tarvitsee maksaa vähemmän veroja. Käytännön elämässä toiminnon voi kytkeä pois päältä.


    • auris 1,33

      onko järjestelmässä jotain vikaa vai kuuluuko asiaan jos laitat vapaalle ja käsijarrun päälle niin auto sammuilee ja starttailee itsekseen?

      • Gedofilus

        Luulisi ainakin starttimoottorin kuluvan tuossa alituisessa Start/Stop toiminnossa
        ja miten mahtaa hommeli pelata pitkän päälle pohjoisen olosuhteissa..


    • Nivaman

      Eihän noista nykyautoista tiedä, onko ne päällä vai ei.

    • ssf355d

      tämä ss-järjestelmä on vaan rahastusta. Eka myydään järjestelmä kalliilla kuluttajille, sitten polttoainetta kuluu enemmän joka taas nostaa hintoja.

    • austex

      Älkää ostako minun mielestä toiminta on liikenneturvallsuusriski autohan sammuu missä vain eihän se liikennevaloja tunnista..

      • 15+8

        Mikä tässä on ongelmana?


      • Eiks je

        Tumpelot voi ottaa sen pois päältä...


    • lauri24

      Ei tosta moottorin sammuttamisesta ihmeellistä hyötyä saavuteta, esim. mulla
      kulutus on 1.3 litraa tunnissa.

    • Aina palaa

      Kulutus on autojen ikuinen vääntö asia. Totuus on että autot kuluttavat loppupeleissä ihan samoja määriä. Tehdas voi ilmoittaa saavuttamansa kulutuksen ja ihan uutena se voi toteutuakin. Ainoastaan tarkalla ajolla ja huolloilla voi onnistua säästämään(vähän vanhemmallakin) mutta autot kuluttavat kyllä aina paljon että saadaan auton kroppa liikkeelle ja starttaaminen. Yleensä noihin hienouksiin tulee nopeasti vikoja ja sitten on varmaan hauskaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe