Olen kierrelyt Suomen ja Kiirukortin kalavesiä. Ottaisiin mielläni vinkkejä vastaan muista Ruotsin ja Norjan kalavesistä. Kaipaan maisemia ja leppoisia kalavesiä. Lohestus ei kiinnosta, mutta taimen, harjus ja rautu joskus olisi kiva.
Olen alkanut pohtia myös kanotteilun aloittamista...
Ruotsin kalavedet
3
1465
Vastaukset
- suuret kalat
Ruotsissa ehdottomasti parasta ja kalaisaa kalastusta voi harrastaa Vänernillä ja Vätternillä. On taimenta ja myös lohtakin vaikkei se sinua kiinnostanutkaan.
- Perhomies Aftm#4
Olin muutama vuosi sitten tuolla Välijoella Ruotsissa joka Kiirunasta pohjoiseen. Leirimme oli Välijärven alapuolella n.5km. Komeissa tunturimaisemassa jossa Välijoki kiemurtelee. www.kirynaflyg.se Tuolta on helpoin systeemi menopaluulle, mutta voi kyseistä vesistön alaosaa kalastaa patikoimalla muutama tunti päätieltä kohti pohjoista ja asettua leiriin vaan. Kopterista nähtiin kun näin oli jotkut kalamiehet tehneet. Luvat on edulliset ja kalat komeita joten vesistö tuskin pääsee tuottamaan pettymystä paitsi jos sattuu kaatosadekausi juuri silloin. Me olimme latvoilla(n. 80km kiirunasta) jossa oli ainoastaan nieriää ja kalasto vaihtuu alemmaksi tultaessa taimeneksi ja lopulta harjustakin saatavilla. Latvavesillä nieriät sellaisia että perukesiimat paukkuu ja kerrankin pääsee katselemaan pohjasiiman viimeisiä metrejäkin livenä :) Uskoisin Kiirunana kalastusalueella kaikkialla olevan hyvin kalaa kunhan osaa päättää missä sitä kokeilisi. Ei mikään huono ideana ajaa ensin karttapisteeseen josta vaeltajat lähtevät kebnekaiselle. Jalkautuu itsekkin rinkka selkään ja maisemaan joenvarteen vaan. Ruotsissakin on jokamiesoikeudet kuten Suomessa ja mitään hätää kunhan maksaa reippaana sen kalaluvan joka on huomattavasti edullisempi kuin täällä Suomessa. Ruotsalaiset kalastajatkin ihan reilua porukkaa ja saattavat jopa käydä leirissä moikkaamassa ohikulkiessa, eivät kuitenkaan tuppaudu juttusille väkisin. Me kyllä tarjottiin pannukaffeet muutamille Ruotsalaisille kalamiehille ja saatiin samalla kuulla kuulumiset ja alueen tietoutta. Suosittelen kokemaan kyseistä aluetta ja etelä-suomesta ajaessa ei kauempana kun lappi muutenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192695Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701111Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2141098- 401015
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38941- 5928
- 36906
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36827