Mistä sisältöä elämään

30+ elämä on tyhjää?

Mulle ainakin elämän tyhjyys ongelma alkoi jossain 25v iässä. Siinä vaiheessa rupes kelaan, että tässäkö tää nyt on. Eikä oo enää mitään suurta odotettavaa tulevaisuudessa ja horisontissa.

Sen jälkeen onkin vaivannut tyhjyyden tunne, masennus ja ahdistus. Sekä joskus irrationaaliset huolet terveydestä.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Tässä tää laiffi nyt on ja kuolemaa odotetaan.

22

9259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan Vaeltaja

      ja masennus tulee usein, kun on saavuttanut jonkun päämäärän. Siksi monet ovat koko ajan vauhdissa ja monet pakenevat erilaisiin aineisiin.

      Syvin elämän tyhjyys tulee silloin, jos puuttuu yhteys Elämän Antajaan. Jumala loi alunperin ihmisen elämään hänen yhteydessään. Tämä yhteys katkesi tottelemattomuuden kautta, mutta Jeesus tuli ja mahdollisti yhteyden uudelleen.

      Jeesus sanoi itsestään: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole. Uskotko sen?" Johnneksen evankeliumi 11: 25-26.

      Tämä elämä on vain välivaihe, jolloin meillä on mahdollisuus löytää Jeesuksen kautta todellinen elämän tarkoitus: Iankaikkinen elämä.

      Toivon sinulle Jumalan siunaamaa kevättä.

    • kiinni

      Samoja sitä kokee, mutta samalla tuntee suunnatonta helpotusta siitä, että enää ei vaivaa se, mitä muut ajattelee tai se, kuinka löydän sen oikean.. ja miltähän perseeni näyttää...hah.

      Nyt on rankasti ja vahvasti avoliitossa ja taistelee tunteiden sekamelskassa aina ajoittain, mutta...suurimman osan ajasta on vaan onnellinen sen toisen kanssa. Nyt sitä vihdoin käsittää mitä uhrauksia joutuu tekemään saadakseen sen kaiken turvan, tunteen ja loving feeling.

      Ei oikeastaan kaipaa hile-biletystä elämään, lähinnä vaan sitä etsimisen ja kokemisen riemua, mitä ei enää kuitenkaan halua lähteä hakemaan..

      NIIN. Elämä vaan yksinkertaistuu ja rauhoittuu..okei tylsistyy! Mutta ei siinäkään o mitään vikaa, jos saa ne omat tuulet jostain. Mä haluan lentoon enään pääni sisällä ja joskus ehkä vielä kirjoittaakin siitä.

    • kodvo

      täytyy tehdä jos sitä ei ole. Mitä haluat?

      Harrastukset ja ystävät tuovat sisältöä, liikunta antaa potkua ja rauhoittaa.

      • Mitä pitäisi tehdä?

        Suurin kysymys onkin siinä, että mä en tiedä mikä minut saisi onnelliseksi. Enkä tiedä mitä mä haluaisin tehdä. Mä tiedän kyllä pitkän listan asioita mitä mä EN halua tehdä. Mutta mikä saisi minut onnelliseksi on sitten ihan toinen kysymys.


      • kodvo
        Mitä pitäisi tehdä? kirjoitti:

        Suurin kysymys onkin siinä, että mä en tiedä mikä minut saisi onnelliseksi. Enkä tiedä mitä mä haluaisin tehdä. Mä tiedän kyllä pitkän listan asioita mitä mä EN halua tehdä. Mutta mikä saisi minut onnelliseksi on sitten ihan toinen kysymys.

        Mahdoton kenenkään on sitä lautasella tuoda. Nuo ovat omat eväät mitä aiemmin sanoin.

        Onnellisuus on suhteellista, toinen tarvitsee vuoren ja toiselle riittää murunen.

        Onnea pitää etsiä, joskus se käy työstä ja toisinaan lankeaa itsestään.

        Onko edes mahdollista olla aina onnellinen?


      • tätä
        Mitä pitäisi tehdä? kirjoitti:

        Suurin kysymys onkin siinä, että mä en tiedä mikä minut saisi onnelliseksi. Enkä tiedä mitä mä haluaisin tehdä. Mä tiedän kyllä pitkän listan asioita mitä mä EN halua tehdä. Mutta mikä saisi minut onnelliseksi on sitten ihan toinen kysymys.

        Itse otin koiran, joka on täyttänyt tuhinallaan ja tempoamisellaan koko vapaa-aikani. Toisen seura tekee vaan onnelliseksi, ja eläintoverin kiintymys on aina niin pyyteetöntä.


      • Katsokaapa täältä

      • Mietin vaan asioita
        tätä kirjoitti:

        Itse otin koiran, joka on täyttänyt tuhinallaan ja tempoamisellaan koko vapaa-aikani. Toisen seura tekee vaan onnelliseksi, ja eläintoverin kiintymys on aina niin pyyteetöntä.

        Joskus tuntuu että pakenen työhön elämääni. Sekään ei toisaalta ole kovin mielekästä. Välillä pakenin päihteisiin. Joskus chatteihin tai peleihin.

        Toisaalta olin kahden viikon ajan koulutuksessa töiden jälkeen. Silloin muistan että kaikki tuntui aika mielekkäältä, koska ei ollut vapaa-ajan ongelmaa. Vapaa-ajassa on se, että kun sitä on vähän, sekin pitäisi käyttää tehokkaasti.

        Se on siis nyky-yhteiskunnan tehokkuusajattelu, joka vie ilon ja nautinnon aivan kaikesta.


    • yläpilvi

      kulostaa tutulta, itsellä parisen vuotta sitte samat fiilikset-kunnes sairastuin yllättäen vakavasti. sairaalasängyssä maatessani päätin että jos tästä viel hengissä selviän niin ELÄN jokaisen päivän, ja niin olen myös tehnyt! toisinaan apatia yrittää imaista mukaansa, ja omituinen "ulkopuolisuudentunne" tuntuu välillä väijyvän...kaikesta huolimatta HYVÄÄ KEVÄÄN ALKUA SULLE, älä odottele kuolemaa vaan anna sen odottaa sinua.

    • yks monista

      ..osata nauttia pienistäki asioista, nauttia siitä mitä on...
      Täs yks ilta tuli mieleen että tarha-ikäisenä ootti et pääsis kouluun, ala-asteella että olis jo ylä-aste ikäinen, sit ripari, sitte täysi-ikäisyyttä, ajokorttia, itsenäistymistä, opiskeluaikaa, valmistumista, työpaikkaa, SITÄ suurta rakkautta....sit oottaa lasta, että se pysyy terveenä ja kasvaa...sit oottaaki jo eläkkeelle pääsyä että olis taas aikaa itselle. Siis tuumailin että onko koko elämä yhtä odottamista, siksi päätinki että yritän nauttia hetkestä ja pienistäki iloista.
      Hyvää kevättä kaikille :))

      • Mä tiedän mitä tarkoitat

        Mä tiedän täsmälleen mitä tarkoitat. Mullakin on JOSKUS ollut kyky nauttia kaikesta. Pienestä hetkestä syödä hyvää leipää ja teetä.

        Mutta masennus ja työstressi ovat vieneet täysin kyvyn nauttia kaikesta. Maailma on pimeä, kylmä ja tyhjä. ;(


      • Mimu32

        Kuulostaa tutulta. Koskaan ei ole tyytyväinen sen hetkiseen tilanteeseen vaan haluaa tulevaa, ihan kuin se toisi onnen. Muistan kyllä, kun itsekin halusin olla aina vaan vanhempi kuin mitä olin. Tosin varmaan jossain vaiheessa sitten haluukin olla nuorempi ja toivoo että olisi vielä huoleton opiskelija :)
        Kyllä kadehdin niitä ihmisiä, jotka osaa nauttia sen hetkisestä elämästä ja muutenkin ajattelee asioita positiivisesta näkökulmasta. Jaksavat nauraa elämälle.
        Täälläkin keskustelut aiheesta riippumatta menee aina masennukseen tai muuhun negatiiviseen. Olisi kiva, jos olisi oma keskustelu iloisille asioille, se auttaisi myös niitä masentuneita ja uupuneita, päästä nauramaan .... eikä lietsota lisää masennusta :) Vai mitä mieltä olette?


      • Ajattelumallin?
        Mimu32 kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Koskaan ei ole tyytyväinen sen hetkiseen tilanteeseen vaan haluaa tulevaa, ihan kuin se toisi onnen. Muistan kyllä, kun itsekin halusin olla aina vaan vanhempi kuin mitä olin. Tosin varmaan jossain vaiheessa sitten haluukin olla nuorempi ja toivoo että olisi vielä huoleton opiskelija :)
        Kyllä kadehdin niitä ihmisiä, jotka osaa nauttia sen hetkisestä elämästä ja muutenkin ajattelee asioita positiivisesta näkökulmasta. Jaksavat nauraa elämälle.
        Täälläkin keskustelut aiheesta riippumatta menee aina masennukseen tai muuhun negatiiviseen. Olisi kiva, jos olisi oma keskustelu iloisille asioille, se auttaisi myös niitä masentuneita ja uupuneita, päästä nauramaan .... eikä lietsota lisää masennusta :) Vai mitä mieltä olette?

        Olisikohan mahdollista, että joku tartuttaisi tuon ajattelumallin minuun.

        Mä olen aina ollut tosi kateellinen ja katkera niille ihmisille jotka osaa ajatella positiivisesti ja nauttia elämästä, myös sillion kun ei mene hyvin.

        Mulla menee kaikilla teknisillä mittareilla hyvin, mutta olen silti tosi kyllästynyt, masentunut ja kaiken pitäisi olla paremmin. Vaikka en edes tiedä mitä tuo paremmin tarkoittaa. Koska ne asiat jotka haluaisin, että ovat paremmin. Eivät loppujenlopuksi tee yhtään sen onnellisemmaksi.

        Eikös mene vaikeaksi? Terapiaan pitäs varmaan mennä.


    • ja tuttu juttu

      Joku tuolla alkupäässä tarjosi jumalaa... Minusta tuonpuoleisen odottaminen on elämän tuhlaamista ja vastuuttomuutta.

      Tyhjyyden ja merkityksettömyyden tunteet ovat nykyaikana suhteellisen yleisiä ongelmia. Yhteiskunta ympärillä on pinnallista. Kaikille ei riitä tavaran ja statuksen tavoittelu. Vapaa-aika on lisääntynyt. Hallitseva ajatus on että "minun pitää saada itselle". Aikoinaan leivän hankkimiseen meni enemmän aikaa ja asioita tehtiin yhteiseksi hyväksi. Maataloudessa, sodassa...

      Tarkoituksen tunnetta voisi tulla esim. siitä, että teet jotain jonkun hyväksi. Aloita pienestä, ettet uuvahda. Minä podin noita tunteita vuosikausia ja sairastin vaikeaa masennusta. Tammikuussa aloitin vapaaehtoisena. Käyn n. joka toinen viikko erään seitsenkymppisen leskirouvan luona. Siitä elämänlaatu alkoi paranemaan. Olen alkanut arvostaa omaa elämääni ja terveyttä ja tunnen elämäni riittävän arvokkaaksi.

      Olen myös saanut hyvän mielen kun teen usein rt-yhtiömme lumityöt. Saan liikuntaa, on kiva kun naapurille on kolattu autopaikka, ja lapsiperheillä jää aikaa vaikka mennä mäkeen. Muutin tänne vasta syksyllä mutta mm. näistä lumitöistä johtuen olen tutustunut naapureihin. En ole vain joku, jonka poissaoloa kukaan ei edes huomaa. Minulla on pieni paikkani tässä maailmassa.

      Työelämässä on tunne, ettei mikään riitä. Tällainen pieni "ylimääräinen" antaa enemmän tyydytystä.

      Minulle on ollut myös apua eräästä helposti ymmärrettävästä filosofian kirjasta, mm. Epikuroksen ajatuksista. Se aukesi vasta toisella lukemalla.

      • Siitähän se lähtee

        "Työelämässä on tunne, ettei mikään riitä. Tällainen pieni "ylimääräinen" antaa enemmän tyydytystä. "

        Tuostahan se ongelma juuri alkaa. Eli aina pitää olla tehokas ja saada tehtyä sitä sun tätä ja olla tärkeä. Näin ollen tulee ongelma, että pitäisi olla aikaa itselle. Sitten kun sitä on, tulee yhtäkkiä kysymys. Mitä mä voin tehdä tehokkaasti lomalla, että loma jota on vähän tulee hyödynnettyä täysipainoisesti.

        Tuosta ajattelumallista tulee sairaus, jolloin pitää aina olla tehokas ja tehokkuus luo ahdistusta ja masennusta. Pahinta on se, että ei oikeastaan tiedä mitä haluaisi, että olisi onnellinen. Rahaa on enemmän kuin tarvitsee, materia ei tee onnelliseksi.

        Mutta ehkä omalla osallani ongelma on juuri siinä, että en pidä tarpeeksi ihmissuhteita yllä. Sitä kautta pääsen ajatumaan omaan pieneneen "harhaiseen maailmaan". Jossa kaikilla muilla menee paremmin, saan huono palkkaa, mulla on surkea kämppä, mua ei arvosteta töissä.

        Huomaatko minkä ympärille kaikki kääriytyy. Sitten kun tapaa ihmisiä, huomaa että itseasiassa palkka on ihan ok tai jopa kiitettävä. Työssäkin on haastetta ja arvostusta jne. Mutta kun elää harhassa, niin todellakin osaa olla kaikkeen tyytymätön.

        Luin Anthony DeMellon Herääminen kirjan, hengellisyys höpötys ärsytti siinä. Mutta yleinen konsepti oli oikein hyvä. Luin myös Dalai Laman Työn Ilo kirjan. Se oli myös valaiseva. Sinänsä kumpikaan kirja ei sisältänyt mitään sellaista mitä en olisi oikeastaan tiennyt tai ajatellut itse.

        Ongelma lähteekin siitä millainen on päivittäinen ajattelumalli. Mihin on arjessa urautunut. Se että tiedät jotain, ei tarkoita sitä että se käytännössä toteutuisi. Luin kirjan tenniksen pelaamisesta, eikä minusta tullut maailmanmestaria. En ole kyllä edes tarttunut mailaan.

        Pitänee siis panostaa noiden oppien ja käytäntöjen soveltamiseen. Eikä siihen, että kuinka tehottomasti tänään käytin päiväni.

        - Kiitos sinulle kirjoituksestasi.


    • AhdistaaMasentaa

      Hetken meni paremmin, mutta nyt olen täällä jälleen. Ihan sama tilanne kuin ensimmäisessä ja viimeisessä kirjoituksessani.

      Ahdistaa ja masentaa, ilman mitään selkeästi nimettävää syytä.

      Ilmeisesti olisi parasta hakeutua hoitoon?

      Itsetuhoisuutta ei sentään onneksi ole ollut.

    • Sisältöä Elämään

      www.sisaltoaelamaan.com

    • RobinTakametsän

      Päädyin lukemaan tän viestiketjun hakemalla googlesta haulla "mistä sisältöä elämään" ja kas kas, ekan kirjoittajan postaus on kuin omasta suustani.

      Olen kolmekymppinen mies. Perhe on, eli avovaimo ja pieni ihana taapero ja tuntuu että pakenen töihin tätä tyhjyyden tunnetta. Ehkä siksikin että en viitsi aina näyttää huolestunutta naamaani tyttärelleni, koska en missään tapauksessa halua tartuttaa tämmöistä ajatusmallia häneen. Vaikka leikki-ikäiselläni ikää on vasta vähän, niin typeräähän se on näin ajatella, mutta silti taidan alitajuisesti häntä suojella omalta masennukseltani. Olen terve, josta pitäisi olla onnellinen ja kiitollinen - en kuitenkaan erityisemmin ole. Lapseni on terve - siitä olen erittäin kiitollinen ja onnellinen. Avovaimoni on ehkä terve, tosin tutkimusten alla erinäisistä syistä ja nämä ainakin aiheuttavat huolta, itseasiassa aika suurtakin. Jotenkin tulee suorastaan pakokauhun tunne välillä hänen tilansa takiaan. Tämän turhauttavan tyhjyyden lisäksi omaan varsin omituisen oireen, josta olen kärsinyt muistaakseni 18 vuotiaasta asti. Joka ikinen kerta kun herään päiväunilta olen suoranaisen kuoleman pelosta johtuvan pakokauhun vallassa. En tiedä tälle syytä ja haluaisin kaikista eniten tuosta tunteesta eroon. Toinen vanhempani kuoli vasta tovi sitten kohtuullisen nuorena ja tuonkin takia koen suurta ahdistusta. Toisaalta en odota että kukaan osaisi minua tässä auttaa mutta kerroimpahan nyt silti tilanteeni. Olin nuorempana useita vuosia hyvin masentunut ja mietin itsemurhaa päivittäin, joten oletan että tuolta on jotain takaumia joiden syy-seuraus suhdetta en vain kästä.

      Jaksamista kaikille tyhjyyttä poteville kanssaeläjille.

    • Kaikkikoettu

      Se on niin vaikeaa keksiä mielekästä sisältöä elämään .

      Tuntuu niin tyhjältä .Lapset tehty ,omakotitalo on,tavaraa nurkat täynnä,naimisissa oltu, jne... Aamulla töihin ,töistä pois, koiran ulkoilutus, ruoka jne...Tv ohjelmat ja elokuvatkaan ei enää yllätä eikä anna mitään kaikki jo nähty. Olen tykännyt myös pelata sotapeliä netissä toisia vastaan ,mutta en saa enää nautintoa edes toisen tappamisesta siinä .
      En saa muutenkaan oikein mistään enää semmoista hyvänolon tunnetta mitä kaipaan . Harkitsen toisinaan myös kokeilevani huumeita jos niistä saisi edes hetkellisesti hyvän olon.
      Uskon jollain tasolla myös jumalaan ja jeesuukseen .Rukoilen toisinaan myös.
      En ole mielestäni masentunut.
      Välillä käy mielessä ,että eiköhän tässä kaikki ole tehty ja koettu mitä ihmisen luontoon kuuluu . Tavallaan haluaisi jo ikuiseen lepoon .
      Olen järkeilyt tämän homman niin ettei siitä mitään haittaa kenellekään olisi ,lapset pärjää kyllä ilman isäänsä niin kuin nytkin. Ovat pääsääntöisesti äidillä, jolla uusi mies .Saisivat perintönä asunnosta vähän rahaa.
      Haluan että minut poltetaan kuoltuani ja eikä mitään hautakiveä mihinkään .Tuhkat vaikka maitotölkkiin ja kompostiin. Ei kuolinilmoitustakaan tarvitse lehteen laittaa .Aivan turhaa rahan menoa ja vaivaa omaisille.Mielestäni se riittää,että muistelee omassa mielessään. En itsekään käy isäni tai muidenkaan haudoilla .

      • 40plus

        Tuntuu paljolti samalta kuin "kaikkikoettu" vaikkakin tuntuu että elämä on jäänyt elämättä. Ei uskoa, toiveita eikä visioita tulevaisuuteen, muutokseen. Ystäviä ei koskaan ole kunnolla ollut rinnalla ja viimeisetkin kaverisuhteet on haudattu viime vuosina. Raskasta on jokainen päivä ja yö, ja työ.


      • hymyauttaapi

        Noh! Älä tuijota itseesi. Kuuntele muiden murheita tai iloja. Eihän sitä ystäviä saa, jos vain omia murheitaan niille tilittää. Äkkiä kyllästyvät sinuun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe