hengenahdistus

emboliatar vm81

Minulla todettiin 1.5kk sitten (5 pv synnytyksestä)keuhkoembolia (oikeanpuolen alalohkon laaja embolisoituminen) ja sain aluksi klexanea ja marevania ja nyt mennään marevan hoidolla. Lisänä minulla on nyt cipralex synnytyksen jälkeiseen masennukseen paniikkituntemuksiin ahdistuneisuuteen ((keuhkoveritulppa säikäytti ja pelottaa edelleen!)...Kävin muutama pv sitten lääkärissä ja otettiin keuhkoista sydämestä röntgenkuva, sekä valtimoverikoe. Lääkäri sanoi että koska kaikki on kunnossa, uutta tulppaa ei ole. Voinko luottaa siihen? Hän perusteli asian niin, että valtimoverikokeessa olisi ollut häikkää jos jossain olisi tukos. EKG oli myös normaali.
Kuitenkin ajoittain ahdistaa henkeä ja nyt on muutamana aamuna ollut ihmeellinen hengenahdistus "kohtaus" kun esim. vauva ähisee ja herään ja yritän heti nukkua takaisin..silloin käy usein nyt niin että juuri kun olen vaipumassa uneen säpsähdän vetämään syvään henkeä. Ihan kuin henki olisi salpaantumassa tai jotain.Mutta kun avaan silmät tai "herään" niin menee välittömästi ohi.
Onkohan tämä kaikki psyykkistä, veritulpan jälkimaininkeja vai onko minulla jotain vikaa keuhkoissa,sydämessä tai jossain muussa elimessä???
Mainittakoon vielä että huono tapani on nukkua koko yö reilu 5 kiloinen vauva mahan päällä (mietin että voisiko vaikuttaa?)..Lihaskireyttä on myös selässä..esim jos laitan pyykkejä niin jossain vaiheessa selkälihakset väsyvät ja täytyy istahtaa tai venytellä hetki.

Miltä teistä kuulostaa oireeni? Onko minulla aihetta huoleen? Tämä murehtiminen nimittäin pilaa elämänlaatua todella paljon :( :(

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

35

5761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannssasisko

älä pelkää,tuo on selkeästi psyykkistä.koita olla miettimättä tilannetta.itsellä ollut samanlaista jo vuosikaudet.paniikin laukaisee stressi joka johtuu kohtaamastasi sairaudesta,siitä pelko.koita harrastaa liikuntaa iltaisn ulkoilmassa,ainoa konsti joka itsellä auttaa:)voimia sinulle.on todella raskasta pelätä ja panikoida kun tuntuu että henki loppuu.itselläkin viime yö oli yhtä helv.ttiä.

• täti

pane nyt ihmeessä se vauva nukkumaan omaan sänkyynsä, sehän ihan varmaan haittaa omaa nukkumistasi, vaikeaa se voi aluksi olla, mutta onnstuu pienen harjoittelun kauttaa. miksi yleensäkään nukut vauva mahan päällä, sehän painaa rintakehää ja keuhkoja , aivan varmaan ahdistaa.

• blueweed

Hei,
      minulla molemminuolinen embolia keuhkoissa kuukausi sitten ja oireet samat. Keuhkojen toiminnan paraneminen vie kuukausia, ja joku täällä kertoi, että oli jäänyt päälle ja ollut jo 5,5 vuotta. Itse odottelen myös josko oireet loppuisivat. Keuhkot vaurioituvat aina emboliassa ja joidenkin keuhkojen maksimaalinen tilavuus pienenee sen jälkeen pysyvästi.

Onhan tämä surkeaa. Koko juttu. Yritän olla masentumatta. Heti alkaa itkettää, kun ajattelee, että oli vähällä kuolla. Ja nyt pitäisi sitten olla ilman pelkoja....

Minulla otettiin kanssa nuo kaikki kokeet uusiksi vähän yli viikko sitten, kun oli oireita, ja uusia tulppia ei ollut. Diagnoosi oli "keuhkoembolian jälkitila".

Voi auttaa kuitenkin, että et vauvalla litistä keuhkoja. Opeta vauva siis pian nukkumaan omassa petissä. Nuku myös pää enmän kohollaan, hengitys helpompaa.

Voimia. Nauti vauvasta, ota rennosti ja muista hoitaa itseäsi, silloin koko perhe voi hyvin.
      Onnea matkaan.

• vikaa

hengitys ja hapensaanti vaikeutuu.Siitä johtuvat paniikkioireet.
        Kaikki ei aina ole psyykkistä vaikka mielellään aina nuo paniikkioireet laitetaan psyykkisiksi.
        Opeetele syväänhenhitystä että saat happea sillä hengityksesi on mennyt pintahengitykseksi.

• jos...?
        vikaa kirjoitti:

hengitys ja hapensaanti vaikeutuu.Siitä johtuvat paniikkioireet.
        Kaikki ei aina ole psyykkistä vaikka mielellään aina nuo paniikkioireet laitetaan psyykkisiksi.
        Opeetele syväänhenhitystä että saat happea sillä hengityksesi on mennyt pintahengitykseksi.

No, entäs jos on samat oireet kuin aloittajalla, mutta ei ole ollut keuhkoemboliaa (ei ainakaan pitäis...,ei kai se voi ihan oireetonkaan olla?).
        Keuhkoröntgenkin oli ihan ok., samoin spirometria.
        Onko oireet sitten pelkästään psyykkisiä?

• blueweed
        jos...? kirjoitti:

No, entäs jos on samat oireet kuin aloittajalla, mutta ei ole ollut keuhkoemboliaa (ei ainakaan pitäis...,ei kai se voi ihan oireetonkaan olla?).

No, vaikea kysymys.
        Lääkärille mentävä. Embolia voi olla vaikeasti havaittava, siksi siihen ihmiset yllättäin kuolevat, löytyy usein vasta ruumiinavauksessa. Sairaalassa kuolevista viidellä sadasta syynä havaitsematon embolia. En halua peotella, on vaan kylmää faktaa. Itse pelastuin viime hetkellä.

Aloittajalle vielä siis tarkennus, että minulla on samanlaisia "vetoja",eli yhtäkkiä tulee sellainen automaattinen haukkominen. Ihan kuin joku muu hengittäis, itse en sitä tee. On siis se keuhkoembolian jälkitilasta johtuvaa, keuhkoputket supistelee omaa tahtiaan. Ja voi siis jäädä ikiajoiksi. Mulla ei ole ollut nyt enää pariin viikkoon, onneksi. Mulla oli siis kaikki tukossa keuhkoissa, eli tosi paha embolia. Ehkä keuhkot sitten jotenkin toipuvat!

Usko, Emboliatar, lääkäreitä. Yritän sitä itsekin, sillä jatkuvassa pelossa ei voi elää. Jos arvot ovat okei, niin tulpan mahdollisuus on pieni. Kamalan tarkkaa syömistä ja elämäntapojahan tämä hoito vaatii, ihan kuin diabetes, mutta sillä ehkäisee toivottavasti muita sairauksia. Tarkemmin kuin ei voi enää elää kuin marevan-hoidettava.... Jos jotain hyvää tästä etsii...

• blueweed
        jos...? kirjoitti:

Niin.
        Ei embolia välttämättä näy keuhkokuvissa, itselläkään ei, vaikka oli iso.
        Spirometriassakaan ei välttämättä. Peff-mittauksissa näkyy vain alentunut puhallus. Täytyy muistaa, että astmassa uloshengitys hankala, emboliassa hengitys kaikinpuolin "tiheää". Pulssi nousee,samoin verenpaineet.nekään ei välttämättä, jos sydän vaan jaksaa rasituksen.

• emboliatar vm81
        blueweed kirjoitti:

No, vaikea kysymys.
        Lääkärille mentävä. Embolia voi olla vaikeasti havaittava, siksi siihen ihmiset yllättäin kuolevat, löytyy usein vasta ruumiinavauksessa. Sairaalassa kuolevista viidellä sadasta syynä havaitsematon embolia. En halua peotella, on vaan kylmää faktaa. Itse pelastuin viime hetkellä.

Aloittajalle vielä siis tarkennus, että minulla on samanlaisia "vetoja",eli yhtäkkiä tulee sellainen automaattinen haukkominen. Ihan kuin joku muu hengittäis, itse en sitä tee. On siis se keuhkoembolian jälkitilasta johtuvaa, keuhkoputket supistelee omaa tahtiaan. Ja voi siis jäädä ikiajoiksi. Mulla ei ole ollut nyt enää pariin viikkoon, onneksi. Mulla oli siis kaikki tukossa keuhkoissa, eli tosi paha embolia. Ehkä keuhkot sitten jotenkin toipuvat!

Usko, Emboliatar, lääkäreitä. Yritän sitä itsekin, sillä jatkuvassa pelossa ei voi elää. Jos arvot ovat okei, niin tulpan mahdollisuus on pieni. Kamalan tarkkaa syömistä ja elämäntapojahan tämä hoito vaatii, ihan kuin diabetes, mutta sillä ehkäisee toivottavasti muita sairauksia. Tarkemmin kuin ei voi enää elää kuin marevan-hoidettava.... Jos jotain hyvää tästä etsii...

Mullakin on vähän helpottanut, mutta muutamana yönä on joskus tullut vielä niitä "haukomisia"..mutta en säiky niistä enää niin. Joskus päivisin saattaa tntua että vähän ottaa henkeen..mutta yritän ajatella että jälkitilaa vaan. Tiedätkö näkyykö valtimoverikokeesta tulpat? Kun mulle niin sanottiin...Se rauhoittais mieltä nimittäin jos niin tosiaan on, koska se koe oli kunnossa.
        Ja tosiaan,tavallisessa röntgenissä emboliaa harvemmin näkee...vaatii TT-kuvauksen.

• emboliatar vm81
        emboliatar vm81 kirjoitti:

Mullakin on vähän helpottanut, mutta muutamana yönä on joskus tullut vielä niitä "haukomisia"..mutta en säiky niistä enää niin. Joskus päivisin saattaa tntua että vähän ottaa henkeen..mutta yritän ajatella että jälkitilaa vaan. Tiedätkö näkyykö valtimoverikokeesta tulpat? Kun mulle niin sanottiin...Se rauhoittais mieltä nimittäin jos niin tosiaan on, koska se koe oli kunnossa.
        Ja tosiaan,tavallisessa röntgenissä emboliaa harvemmin näkee...vaatii TT-kuvauksen.

Saanko kysyä sinulta minkä ikäinen olet ja oletko mies vai nainen? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
        Ja onko sinulla ollut kuivaa yskää? Mulla on ollut,mutta vähenemässä jo. Nyt on 2kk mennyt.

• blueweed

Valtimokeessa pitäisi näkyä. Viitteitä, tosin ei varmuutta, antaa se FIDD (?)-koe,jossa yläraja on 0,5. Itsellä oli 3,5. Eihän niissä kokeissa voi viikottain ravata,joten ainoa mistä jotain tietää, on se INR.
        Kyllä pelko hiipii välillä mieleen, vaikka yritän ajatella, että riski ei lääkkellä ja oikeilla inr-arvolla olisi kamalan iso. Lentomatkoja uskallanko enää koskaan tehdä, enkä ala koskaan enää istumaan joissain kokouksissa kovilla tuoleilla tuntikausia.

Kuivaa yskää on itselläni, mutta on myös astmaa. Keuhkot on tosiaan kovilla, eli verimassat olivat tehneet uusia reittejä ja rikkoneet keuhkoja, ja se arpeutuminen kestää pari kuukautta kuulemma.
        Siksi oltava rauhallisesti pari kuukautta,jotta ei revi niitä enempää. Ja sitähän ei tiedä miksi keuhkot palautuu... No,jos tavalliset elämän hommat pääsee tekemään, hyvä on.
        Olen nainen, 47, silti aika nuori näihin emboliahommiin. Sukurasitetta nyt sitten aletaan tutkia.
        Sairaalassa ei ollut kohtalotovereita (olivat ehkä ruumsihuoneella jo), joten hyvä päästä jonkin kanssa näinkin vakavast asiasta juttelemaan. Kiitos siitä.

• emboliatar vm81
        blueweed kirjoitti:

Valtimokeessa pitäisi näkyä. Viitteitä, tosin ei varmuutta, antaa se FIDD (?)-koe,jossa yläraja on 0,5. Itsellä oli 3,5. Eihän niissä kokeissa voi viikottain ravata,joten ainoa mistä jotain tietää, on se INR.
        Kyllä pelko hiipii välillä mieleen, vaikka yritän ajatella, että riski ei lääkkellä ja oikeilla inr-arvolla olisi kamalan iso. Lentomatkoja uskallanko enää koskaan tehdä, enkä ala koskaan enää istumaan joissain kokouksissa kovilla tuoleilla tuntikausia.

Kuivaa yskää on itselläni, mutta on myös astmaa. Keuhkot on tosiaan kovilla, eli verimassat olivat tehneet uusia reittejä ja rikkoneet keuhkoja, ja se arpeutuminen kestää pari kuukautta kuulemma.
        Siksi oltava rauhallisesti pari kuukautta,jotta ei revi niitä enempää. Ja sitähän ei tiedä miksi keuhkot palautuu... No,jos tavalliset elämän hommat pääsee tekemään, hyvä on.
        Olen nainen, 47, silti aika nuori näihin emboliahommiin. Sukurasitetta nyt sitten aletaan tutkia.
        Sairaalassa ei ollut kohtalotovereita (olivat ehkä ruumsihuoneella jo), joten hyvä päästä jonkin kanssa näinkin vakavast asiasta juttelemaan. Kiitos siitä.

Minäkään en ole oikein kohtalotovereita juttuseuraksi löytänyt..mukava vaihtaa kokemuksia ja "tietoa" tästä. Helpotta henkistäolotilaa ja mieltä kummasti.
        Mä en yhtään tiedä mikä mun keuhkojen tila muuten oli,kuin että tosiaan se oikean puolen alalohkon laaja embolisoituminen..ei ainakaan kuulosta niin isolle hommalle kuin sinun koko keuhkojen mittainen homma. Mulle ei myöskään sen kummemmin ole selitetty mitä tulppa on keuhkoilleni tehnyt (esim kun itse kerroit tehneen uusia "reittejä")..
        Se arvo jonka tulisi olla alle 0,5 on D-dimeeri arvo. Mulla oli se n. kolme viikkoa sitten 1. Kun tulppa todettiin,se oli 2,7.
        Mutta valtimoverikokeesta näkee jotain veren kaasu ja happi juttuja joiden pitäisi näyttää jos jossain on tulppaa..Näin lääkäri mulle sanoi pari vikkoa sitten kun vähän uusintatutkittiin. Sanoivat ettei oteta säteilytyksen vuoksi TT-kuvia,ellei sitten valtimoverikokeessa jotain näy. Ja kun ei näkynyt,niin kuviakaan ei otettu. Itse kyllä olisin toivonut että olisin ihan konkreettisesti saanut tietää mitä keuhkoille kuuluu.

Onko sinulla vielä ajoittain hengästymistä tai ohi menevää lievä ahdistusta? Mulla vielä joskus saattaa kipaista ja se rassaa psyykettä. On tämä vaan henkisesti ollut raskas kokemus..Mutta toisaalta vahvistanutkin. Kaikkeen vakavaan ei kuolekaan :)

Ja tuosta lentämisestä ym. kyllä se varmaan on ihan turvallista..laittaa vaikka tukisukat ja muistaa jaloitella. Ja jos ei ole marevania enää,niin varmaan aspiriinia vois syödä tai kysyy lääkäriltä.
        Mulla tutkittiin jo perinnöllisyystekijät ja tulos oli normaali..eli ei pitäisi olla geeneissä. Oli vaan ilmeisesti huonoa tuuria synnytyksen jälkeen. Onneksi mulla on jo neljä lasta,niin ei sillälailla harmita jos ei uutta raskautta uskalla enää ajatella.

• blueweed

Minäkään en ole oikein kohtalotovereita juttuseuraksi löytänyt..mukava vaihtaa kokemuksia ja "tietoa" tästä. Helpotta henkistäolotilaa ja mieltä kummasti.
        Mä en yhtään tiedä mikä mun keuhkojen tila muuten oli,kuin että tosiaan se oikean puolen alalohkon laaja embolisoituminen..ei ainakaan kuulosta niin isolle hommalle kuin sinun koko keuhkojen mittainen homma. Mulle ei myöskään sen kummemmin ole selitetty mitä tulppa on keuhkoilleni tehnyt (esim kun itse kerroit tehneen uusia "reittejä")..
        Se arvo jonka tulisi olla alle 0,5 on D-dimeeri arvo. Mulla oli se n. kolme viikkoa sitten 1. Kun tulppa todettiin,se oli 2,7.
        Mutta valtimoverikokeesta näkee jotain veren kaasu ja happi juttuja joiden pitäisi näyttää jos jossain on tulppaa..Näin lääkäri mulle sanoi pari vikkoa sitten kun vähän uusintatutkittiin. Sanoivat ettei oteta säteilytyksen vuoksi TT-kuvia,ellei sitten valtimoverikokeessa jotain näy. Ja kun ei näkynyt,niin kuviakaan ei otettu. Itse kyllä olisin toivonut että olisin ihan konkreettisesti saanut tietää mitä keuhkoille kuuluu.

Onko sinulla vielä ajoittain hengästymistä tai ohi menevää lievä ahdistusta? Mulla vielä joskus saattaa kipaista ja se rassaa psyykettä. On tämä vaan henkisesti ollut raskas kokemus..Mutta toisaalta vahvistanutkin. Kaikkeen vakavaan ei kuolekaan :)

Ja tuosta lentämisestä ym. kyllä se varmaan on ihan turvallista..laittaa vaikka tukisukat ja muistaa jaloitella. Ja jos ei ole marevania enää,niin varmaan aspiriinia vois syödä tai kysyy lääkäriltä.
        Mulla tutkittiin jo perinnöllisyystekijät ja tulos oli normaali..eli ei pitäisi olla geeneissä. Oli vaan ilmeisesti huonoa tuuria synnytyksen jälkeen. Onneksi mulla on jo neljä lasta,niin ei sillälailla harmita jos ei uutta raskautta uskalla enää ajatella.

On ajoittaista lievää ahdistusta ja hieman kivuliasta hengitystä.

Oli jo parempi, mutta ilmeisesti eilen tein jotain liikaa, sillä tänään rintaan sattui ihan kamalasti. Pahiten mitä koko aikana, oikein kyyyneleet tuli silmiin. Soitin arvauskeskukseen ja käskivät tulla. En pystynyt heti lähtemään, kun olo oli niin huono ja lepäilin. Onneksi alkoi tunnin päästä helpottaan.

Eli ei ole ihme, että olen sairaslomalla.

Juu, minulla oli tosi laaja se embolia. Jouduin teholle liuotukseen ja sydämeni oieka kammio olilaajentunut. Veri pukkasi siihen,kun ei päässyt keuhkoissa eteenpäin. Kun tukoksia liuotettiin, se onneksi supistui normaalian kokoiseksi viikossa. EKG-käyrässä on emboliapotilaalle tyypillisiä muutoksia, eli joku T:n inversio (jokin on toistepäin). Ei siis ihme, että välillä on taas huonompia päiviä.

Mulla oli yksi tulppa jalassa 1,5 vuotta sitten. MAREVAN lopetettiin puolen vuoden kuluttua. Jos saa yhden tulpan, on suurempi riski saada taas uusi. Näinhän minulle kävi. Eikä ole edes suonikohjuja, ja nytkään jalssa ei ulospäin näkynyt mitään, ja lääkäri ei siksi uskonut tulppaa olevan. Kovasti väitin vastaan ja sanoin, että ei ollut edellisessä jalan tulpassakaan.

Minulla on lääkitys pysyvä. Sinun kohdalla mietin myös, että jotain kannattaa käyttää. Esimerkiksi matkoille voi pistää pienimolekyylsitä hepariinia varuksi (se napapiikki).

Olen tekemässä potilasvahinkojuttua, sillä koska jalan tulppaa ei hoidettu, meni näin pahaksi.

Mutta..ei tätä voi hetkessä unohtaa, tuskin koskaan. Se yhden jalassa vielä pystyi.

Hyvä,kun itselläsi ei mennyt ihan niin laajalle alueelle keuhkoissa. Joskus voi tietenkin vain yksikin hyytymä mennä niin, että kupsahtaa. Voidaan vain olla onnellisia, että selvittiin. Ja hoidetaan nyt niin, että ei tule enää uusia... ;)

• emboliatar vm81
        blueweed kirjoitti:

Niin.
        Ei embolia välttämättä näy keuhkokuvissa, itselläkään ei, vaikka oli iso.
        Spirometriassakaan ei välttämättä. Peff-mittauksissa näkyy vain alentunut puhallus. Täytyy muistaa, että astmassa uloshengitys hankala, emboliassa hengitys kaikinpuolin "tiheää". Pulssi nousee,samoin verenpaineet.nekään ei välttämättä, jos sydän vaan jaksaa rasituksen.

Haluaisitko jatkaa aiheesta sähköpostitse? Jos ei aika riitä tai et muuten vain tahdo, niin ei ongelmaa :)

[email protected] (ei ole virallinen osoitteeni,mutta en tähän viitsi sitä oikeaa laittaa).

• blueweed

Haluaisitko jatkaa aiheesta sähköpostitse? Jos ei aika riitä tai et muuten vain tahdo, niin ei ongelmaa :)

[email protected] (ei ole virallinen osoitteeni,mutta en tähän viitsi sitä oikeaa laittaa).

Käy hyvin.
        Laitan sinne postia tulevina päivinä! Taas puristaa rintaa. On aika pelottavaa...
        Palataan!

• emboliatar vm81
        blueweed kirjoitti:

Käy hyvin.
        Laitan sinne postia tulevina päivinä! Taas puristaa rintaa. On aika pelottavaa...
        Palataan!

Mullakin ahdistaa henkeä...tosi pelottavaa. Onneksi olen saanut tarvittaessa otettavaksi mietoa rauhoittavaa..vaik en niistä pidäkään,niin näissä tilanteissa se joskus helpottaa oloa..Vaivaa taas mieltä kun on muutamana yönä taas ollut niitä hengenhaukomisia ja tänään sydänkin hakkasi aamulla tuhatta ja sataa. Voi kun vaan tuntisi olonsa hyväksi niin se mielikin ois taas parempi! Pelon kanssa on ikävä elää! Mutta onneksi lösyin sinut, on joku kohtalotoveri jota myöskin pelottaa. Jaettu taakka on kevyempi taakka!

• hyvää jatkoa vaan

sinulla vain on niin mahdoton hormoonmien suhina kehossasi, että ne teettää ihan mitä vaan.
      Kunhan hormoonikerto on kohdallaan, niin kaikki selviää..

Älä usko noihin psyko-juttuihin, niillä saa itsensö ihan sekaisin.
      et ole niin heikko spyykeltäsi, vaan hormoonien kaottisuus sinua vaivaa..

Nauti elämsätä ja vauvasta.

Hittoon höpinöt psyyksetä. Psyykestä, tai se heikkoudesta aletaan puhua aivan liian helposti.

• k

Hei,minulla oli laskimotukos x2 ja keuhkoemboliax1 molemminpuolin 4 v sitten. Minulla oli pitkään univaikeuksia ja juuri kun olin nukahtamaisillani niin heräsin ja aina johonkin epämielyttävään; ilman loppumisen tunne tai rytmihäiriö.Se kesti n.½v pahimiillaan. Minulla jatkui rytmihäiriöt myös päivisin ja ihmettelin kun sain sellaisia hiki/vapina/tykykohtauksia..minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta..epäilynä oli että useat radioaktiiviset röntgenvarjoaineet olisivat aiheuttaneet sen..eli nyt syön Thyroxinia ja Marevani lopun ikää..mutta ei tykytä ei ahdista ja hyvin nukuttaa.Tsemppiä sinulle!

• onko.,.,

olosi palautunut aivan normaaliksi.
        mulla 2kk massiivinen embolia molemmin puolin ja nukkuninen ei onnistu edes
        pillereillä. tosi rankkoja nuo yöt.
        lekurit sanoo vaa ettei pitäis liittyy mitenkää emboliaan.

onko muilla ollut univaikeuksia.
        kertokaa myös muista kokemuksista ja vaivoista.

mul meni 5viikkoo ennen ku aloin päästa liikkuu.siis tio 5vk maaten ja vaa wc
        ja syömäs
        myös syöminen oli tosi vaikeeta ku mahahapot rupes jylläämää ja
        ruokatorvii kirvel niin pirust .oli ihan tules.
        en pyst mitääliharuokii syömää.
        ihan vaa liemilitkui.
        nyt 2vk memmy paremmin .
        parikertaa jo 3km kävely lenkin tehny.

töihin en oo viel jaksan.
        kuin kauan yleens ootte joutun
        olla pois töistä.

• emboliatar81

kysyisin tutkittiinko sinulta perinnöällisyystekijät?

• massiivinen

aika tuttuja noi sun jutut.mul löyty 2kk sit massiivinen keuhkoembolia.
      ekat2kk juoksin lekuris valittamas ettei kaik oo ok, mut aina laitettii kotii ja taas yritin uudestaa. ei kuulema oo ku päässä vikaa.lopuks en jaksan enää ees puhuu
      ku voimat oli niin loppu.
      löytymisen jälkeekii makasin 5vk koton .ku aina jossaa särki niin p.leeest.
      unta en oo saanu 3kk en ees pillereil.
      aluks ne pillerit kul nukutti mut ei enää .lepään vaa yöt sängyssä ja vartun
      ,et tulis jo aamu. tosi rankkaa.ja tuntuu ettei kukaa ymmärrä.
      nyt oon ollu 7vk sairaslomal .ja tuntuu ettei viel jaksa töihin.
      mul kans tuli aikanaa noi haukkomiset,mut ne on hävin ja unettomuus pahentunu.
      5vk mul hakkas sydän kans niin kovast ettei ihme ku ei nukun.
      saa nähä mitä täst tulee .joskus pelottaa niin pirust et se uusii.
      vaik niin ne väitää ettei voi ku on marevan.
      oon kul kuullu et jollaa uusin marevanin aikan.
      kiva kuulla muiden kokemuksii ku lääkäreiden mielest ei pitäs olla mitää.
      oireit.

• emboliatar81

Nyt on siis pian puolivuotta tästä sairastumisesta ja marevania jatketaan vielä elokuun. Hengenahdistusta saattaa joskus tulla, mutta en ole varma liittyykö siitepölyihin/heinään (epäilen että minulla voisi olla allergiaa). Välillä on pitkiä aikoja jolloin en edes muista sairastaneeni tuota tulppaa..ja sitten on näitä aikoja jolloin sen muistaa liiankin hyvin. Se palaa mieleen heti jos/kun ottaa henkeen ns. turhasta. Nyt on taas menossa "ahdistuskausi" ja koitan vain psyykata itseäni tämän yli. Luulen että tämä onkin henkisesti minulle rankempaa kuin fyysisesti. Eiköhän se tulppa ole sieltä jo liuennut ja INR arvot ovat olleet jo kauan viitearvoissa..mutta jossain takaraivossa jyskyttää pelko : mitä jos kuitenkin..?
      Itselläni oli siis oikean keuhkon alalohkon laaja embolisaatio..eli ei ilmeisesti massiivinen keuhkoveritulppa niinkuin muutamalla tänne kirjoittaneella.

Nukkuminen minulla sujuu hyvin..mitä nyt joskus on niitä "haukomisia", mutta olen ottanut tyttärelleni määrättyä ventoline mixtuuraa (määrättiin yskään hänelle kun on vielä alle 2v)..ja se on auttanut..en tiedä onko psyykkistä vai auttaako oikeasti...toisena apuna minulla on ollut tarvittaessa se opamox puolikas 15mg:sta tai 1/4 vain.

• Emboliatar81

Heräsin sitten taas siihen tunteeseen,että keuhkot vain vetävät ja sen jälkeen tulee pari kertaa nopeampi hengitys..onko muilla ollut vastaavaa?

• Nainen83

-> Emboliatar

Sairastin rajun hinkuyskän reilu vuosi sitten, ja se aiheutti pahaa ahdistusta sisään hendittäessä aina yskäkohtauksen jälkeen. Tuntui että koko nielu olisi mennyt tukkoon. Näitä tuli aluksi vain öisin kesken unien ja myöhemmin pitkin päivää. Kun tauti alkoi helpottaa, sain paniikkikohtauksen. En pystynyt syömään ja päätä nipisteli aivan riivatusti...luulin tulleeni hulluksi kun olo oli joytenkin ulkopuolinen henkisesti. Siitäkin selvittiin.

Kun kaikki hinkuoireet menivät pois, jäljelle jäi suunnaton pelko taudin uusimisesta tai jostain sairaudesta jonka hinkuyskä voi aiheuttaa (astma tms). Pelko jäi hallitsemaan alitajuntaani ja säpsähtelin joka yö hereille pelästyen, että kulkeeko henki. Lisäksi keskityin 80% päivässä vain hengitykseeni. Sen ajatteleminen oli aivan joka päiväistä. Sitten sain rytmihäiriöitä hetkeksi aikaa kai stressistä ja siitä lähtien säpsyin hereille öisin että hengitänkö ja lyökö sydän! Todella naurettavan kuuloista mutta pelottavaa. (olin jäänyt työttömäksi eikä minulla ollut päivärytmiä).

Nyt olen kuitenkin jo päässyt pelkojen ohi. Tyhmänä en hakenut siihen apua kun en tiennyt mikä on vikana enkä kai kehdannut. Olisi kyllä pitänyt. Luulen että kyseessä saattoi olla sairauden jälkeinen trauma...onko jollakin tietoa??

Suosittelen asiasta puhumista lääkärille tai edes ystävälle (lääkäri ymmärtää ja osaa auttaa tietty paremmin), niin pääset selvittelemään mistä se johtuu ja paraneminen käynnistuu. Itse puhuin vain poikaystävälleni ja se auttoi vaikkakin se oli hidas prosessi.

• emboliatar81
        Nainen83 kirjoitti:

-> Emboliatar

Sairastin rajun hinkuyskän reilu vuosi sitten, ja se aiheutti pahaa ahdistusta sisään hendittäessä aina yskäkohtauksen jälkeen. Tuntui että koko nielu olisi mennyt tukkoon. Näitä tuli aluksi vain öisin kesken unien ja myöhemmin pitkin päivää. Kun tauti alkoi helpottaa, sain paniikkikohtauksen. En pystynyt syömään ja päätä nipisteli aivan riivatusti...luulin tulleeni hulluksi kun olo oli joytenkin ulkopuolinen henkisesti. Siitäkin selvittiin.

Kun kaikki hinkuoireet menivät pois, jäljelle jäi suunnaton pelko taudin uusimisesta tai jostain sairaudesta jonka hinkuyskä voi aiheuttaa (astma tms). Pelko jäi hallitsemaan alitajuntaani ja säpsähtelin joka yö hereille pelästyen, että kulkeeko henki. Lisäksi keskityin 80% päivässä vain hengitykseeni. Sen ajatteleminen oli aivan joka päiväistä. Sitten sain rytmihäiriöitä hetkeksi aikaa kai stressistä ja siitä lähtien säpsyin hereille öisin että hengitänkö ja lyökö sydän! Todella naurettavan kuuloista mutta pelottavaa. (olin jäänyt työttömäksi eikä minulla ollut päivärytmiä).

Nyt olen kuitenkin jo päässyt pelkojen ohi. Tyhmänä en hakenut siihen apua kun en tiennyt mikä on vikana enkä kai kehdannut. Olisi kyllä pitänyt. Luulen että kyseessä saattoi olla sairauden jälkeinen trauma...onko jollakin tietoa??

Suosittelen asiasta puhumista lääkärille tai edes ystävälle (lääkäri ymmärtää ja osaa auttaa tietty paremmin), niin pääset selvittelemään mistä se johtuu ja paraneminen käynnistuu. Itse puhuin vain poikaystävälleni ja se auttoi vaikkakin se oli hidas prosessi.

Kuulostaa joissainmäärin tutulle..Minulla tuo pelko on kausittaista ja juuri silloin tulee hengenahdistumisia ja muita tuntemuksia. Nyt on taas kausi päällä jolloin tuntuu kuin joku istuisi rintakehän päällä, eikä oloa todellakaan helpota se että tätä hengittelyä tarkkailee..sitten vasta tuntuukin ettei osaa hengittää ja hengitääkin jopa väärin..minulla pallea rasittuu ja kyljet..ilmeisesti jännityksestä..Tai niin järki sanoo,mutta pelko sanoo että nyt on vakavaa...silti sinnittelen ja en ole hakeutunut lääkäriin.
        Olen puhunut muutamalle henkilölle ja miehelleni tuntemuksista ja lisäksi olen päässyt juttelemaan hoitajan kanssa..tosin viime kerrasta on reilu kuukausi aikaa..
        Ikäviä nämä jutut :(

• r
        emboliatar81 kirjoitti:

Kuulostaa joissainmäärin tutulle..Minulla tuo pelko on kausittaista ja juuri silloin tulee hengenahdistumisia ja muita tuntemuksia. Nyt on taas kausi päällä jolloin tuntuu kuin joku istuisi rintakehän päällä, eikä oloa todellakaan helpota se että tätä hengittelyä tarkkailee..sitten vasta tuntuukin ettei osaa hengittää ja hengitääkin jopa väärin..minulla pallea rasittuu ja kyljet..ilmeisesti jännityksestä..Tai niin järki sanoo,mutta pelko sanoo että nyt on vakavaa...silti sinnittelen ja en ole hakeutunut lääkäriin.
        Olen puhunut muutamalle henkilölle ja miehelleni tuntemuksista ja lisäksi olen päässyt juttelemaan hoitajan kanssa..tosin viime kerrasta on reilu kuukausi aikaa..
        Ikäviä nämä jutut :(

Oletko saanut mitään ohjeita lääkityksen lopettamiseen liittyen? Entäs uusiutumiseen? Ahdistaa ajatus keuhkoveritulpan uusiutumisesta, ja lääkitys lopetettiin nyt puolen vuoden käytön jälkeen. Kokeita ei kai minulle olla tekemässä vaikka niistä koetinkin kysellä. Sitten vasta jos tulppa uusiutuu. Aiheuttajaa ei minulla tiedetä...

• emboliatar81
        r kirjoitti:

Oletko saanut mitään ohjeita lääkityksen lopettamiseen liittyen? Entäs uusiutumiseen? Ahdistaa ajatus keuhkoveritulpan uusiutumisesta, ja lääkitys lopetettiin nyt puolen vuoden käytön jälkeen. Kokeita ei kai minulle olla tekemässä vaikka niistä koetinkin kysellä. Sitten vasta jos tulppa uusiutuu. Aiheuttajaa ei minulla tiedetä...

Minullakin lääkitys on lopetettu ja ei mitään lisätutkimuksia kuulema tarvita..itse olisin toivonut jo ihan sen takia että sais mielen rauhottumaan...tai edes jotakin kontrollia! Nyt sitten jokainen hengenahdistus tai kuivayskäkausi muistuttaa keuhkoveritulpasta ja mietityttää :(

• oxygo 3
        emboliatar81 kirjoitti:

Minullakin lääkitys on lopetettu ja ei mitään lisätutkimuksia kuulema tarvita..itse olisin toivonut jo ihan sen takia että sais mielen rauhottumaan...tai edes jotakin kontrollia! Nyt sitten jokainen hengenahdistus tai kuivayskäkausi muistuttaa keuhkoveritulpasta ja mietityttää :(

www.oxygo.fi oxygo auttaa kaikkeen lihas-, muisti-, hengitysvaikeuksiin, koska se on 100% happea!

• r
        emboliatar81 kirjoitti:

Mä pääsenkin nyt sitten kuitenkin spr:n hyytymistekijätesteihin, joten nyt ainakin selviää, onko perinnöllistä. Hoitajalta kyselin asiasta aika tiukkaan sävyyn ja hän sitten lupasi konsultoida lääkäriä. Lääkäri oli sanonut, että ilman muuta testeihin, kun on kyseessä nuori ihminen ja mitään selkeää syytä emboliaan ei ollut. Ovat vissiin sen verran kalliita nuo testit, että eivät mielellään niitä jokaiselle tee...
        Kokeileppa vielä kysellä asiasta, ja vaadi perinnöllisyystestejä!

• happimatti
        r kirjoitti:

Mä pääsenkin nyt sitten kuitenkin spr:n hyytymistekijätesteihin, joten nyt ainakin selviää, onko perinnöllistä. Hoitajalta kyselin asiasta aika tiukkaan sävyyn ja hän sitten lupasi konsultoida lääkäriä. Lääkäri oli sanonut, että ilman muuta testeihin, kun on kyseessä nuori ihminen ja mitään selkeää syytä emboliaan ei ollut. Ovat vissiin sen verran kalliita nuo testit, että eivät mielellään niitä jokaiselle tee...

toi oxygo kiinnostaa, lue sinäkin www.oxygo.fi

• kyllästynyt aiheettomiin mainoksiin
        happimatti kirjoitti:

toi oxygo kiinnostaa, lue sinäkin www.oxygo.fi

on taas pelkkä mainos. Äkää siis huomioiko, tai jos haluatte huomioida niin lukekaa muitakin palstoja. Tuo oxygo kun tuntuu vaikuttavan ihan kaikkiin vaivoihin, jopa ilmastonmuutokseen.

• emb..,
        emboliatar81 kirjoitti:

lopetitko lääkityksen "seinään" vai vähitellen.
        kuinka suurta marevan määrää käytit. mulla 2*5mg päivässä .tuntus voik sen yht äkkiä lopettaa noin suurest määräst vai pikku hiljaa. kuukaus viel jälel.

miltä kuntosi nyt marevanin jälkee tuntuu.
        jotkuu kuulema jatkaa asperiinil.

• haloo!
        emb.., kirjoitti:

lopetitko lääkityksen "seinään" vai vähitellen.
        kuinka suurta marevan määrää käytit. mulla 2*5mg päivässä .tuntus voik sen yht äkkiä lopettaa noin suurest määräst vai pikku hiljaa. kuukaus viel jälel.

miltä kuntosi nyt marevanin jälkee tuntuu.
        jotkuu kuulema jatkaa asperiinil.

painaahan se lapsi keuhkoja ja lisäksi pientä lasta EI SAA nukuttaa samassa sängyssä aikuisen kanssa. voit unissasi kääntyä vauvan päälle.

• emboliatar81
        haloo! kirjoitti:

painaahan se lapsi keuhkoja ja lisäksi pientä lasta EI SAA nukuttaa samassa sängyssä aikuisen kanssa. voit unissasi kääntyä vauvan päälle.

Vauva on jo 11kk ja ei ole aikoihin nukkunut samassa pedissä. Ja nykyään kyllä suositellaan vauvojen nukkumista äidin vieressä..Ehdolla että äiti on selvinpäin jne. Mulla tuo vatsanpäällä nukuttaminen oli ehkä itselle jonkinlainen turva..Hölmöä mutta niin se vain tuntui. Olin todella peloissani tuosta tulpasta ja pelotti nukkua..lämpöisen vauvan läheisyys ja tuoksu rauhoittivat niin että jotenkin pystyin itsekin nukkumaan.
        Mutta siis tuo on nyt historiaa..Oikeastaan jo tämän ketjun aloittamisen jälkeen siirsin vauvan sänkyynsä ja "opettelin" nukkumaan itsekseni :)

Joku kysyi lääkityksestä..eli mulla oli annoksena 5mg 5x viikossa ja 2,5mg 2x viikossa..Tällä pysyi INR hienosti viitearvoissa. Lääkitys lopetettiin tavallaan seinään, mutta sain primaspan reseptin (tosin on reseptitön lääke)..ja sitä lääkäri neuvoi syömään 200mg viikon ja 100mg toisen viikon.
        Nyt ollaan ihan "kuivilla" ja elämä voittaa :)

• emboliatar81

• emboliatar81
        r kirjoitti:

Mulla otettiin ne perinnöllisyystestit sillon kun oli aika uus juttu se tulppa (tavallaan mulla oli riski siihen tulpaan..eli raskaus synnytys)..Ei poikkeavaa tulosta,joten ei pitäis olla perinnöllistä. Tosin mulla oli silloin jo alotettu marevan, niin sanottiin että joskus tulevaisuudessa voisin käydä uudet testit kun marevan on lopetettu. Mä pääsin testeihin kun luulin mun isällä olleen laskimotukoksen, mutta hänellä olikin valtimo. Tosin mun isältä on hiljattain otettu ne perinnöllisyystekijät ja normaali tulos hänelläkin...Tästä arvelen että niin se varmasti edelleen ois mullakin.

Olin muuten pari viikkoa sitten TT-kuvauksissa kun otti henkeen ja d-dimeeri oli 0.6 (kun pitäis olla alle 0.5)..ei näkynyt TT-kuvissa,röntgenissä,sydänfilmissä,verikokeissa jne mitään outoa..Tavallaan rauhottaa mieltä,mutta mietin että mistäköhän nää hetkittäiset ahdistukset sitten johtunee...Tosin olen ollut todella stressaantunut ja mulla on taipumusta panikointiin..niin voipi olla ihan sitäkin. Lisäks koko kylkien alue tuntuu todella kireältä niin mietin josko lihaskireyskin voisi tehdä tätä ajoittaista epämukavaa oloa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7502
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2936
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1153
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      76
      849
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe