Plussia ja miinuksia

*listaaja*

Listataanpa sekä kotiäitiyden että työssäkäynnin plussat ja miinukset!
Kuka aloittaa?

8

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

Työssäkäynnin miinus on ehdottomasti se pirun syyllisyys. Kun ei ole koko ajan lasten käytettävissä, kun rasittaa yhteiskuntaa/päiväkotitätejä (ja -setiä) lasten hoitamisella eikä tee sitä itse, ja muuta perhettä tarvittaessa jos työpäivä venyy tms... kyllä se jatkuva syyllisyydentunne, aiheetonkin, on rasittavaa.

Toisaalta työssäkäynnin plussana on taloudellinen hyöty, tune siitä että saa tehdä jotain konkreettista perheensä eteen, ja parhaimmillaan jopa nauttia sen tekemisestä. Työ voi olla myös mukavaa, tapa toteuttaa itseään, parempaa kuin harrastus :D

Kotiäitiydessä on tottakai se syyllisyys miinuksena myös. Se voi olla lapselle joko hyväksi ja huonompi kuin päivähoito muualla (riippuen perhetilanteesta, vanhempien jaksamisesta ja lapsen persoonasta ja sosiaalisuudesta, iästä...) mutta oli todellisuus mikä tahansa, äidin osa tuntuuolevan syyllisyys. Koska aina on jotain minkä voisi tehdä toisin, eikä ksokaan voi olla täysin varma siitä että oma valinta on alpselle se paras.

Onko kotiäitiydessä plussia? Lapsen kannalta, jos lapsi on pieni, varmasti. Ja silloin äidinkin, luonnollisesti.. mutta kun lapsi alkaa kaivata muuta, tai äiti ei pysty sopeutumaan kotielämään ilman työtä, ne plussat helposti jäävät miinuspuolien jalkoihin. Yksinäisyys ja ympäripyöreät työpäivät ovat kotiäidin osa, mutta niitäkin voi ehkäistä jos osaa suunnitella oikein. Minä en osannut.

• ....

Minä olen huomannut suurena plussana kotiäitiydessä sen että saan nähdä lapsen kehittyvän ja kasvavan. uudet taidot jotka sitten esitellään isille kun tulee kotiin. En minä kyllä erityistä syyllisyyttä tunne, enemmänkin siitä jos olisin laittanut pienen hoitoon.

• kysyy;

mitä tarkoitat kotiäitinä olemisen syyllisyydellä?
        Tarkoitatko, että syyllistää itseään siitä, että olenko riittävän hyvä kotiäiti?

• Tristar
        kysyy; kirjoitti:

mitä tarkoitat kotiäitinä olemisen syyllisyydellä?
        Tarkoitatko, että syyllistää itseään siitä, että olenko riittävän hyvä kotiäiti?

kotiäitinä voi tulla syyllisyyttä hulluistakin asioista, vaikkapa siitäe ttä perhe on taloudellisesti vain toisen vanhemman harteilla. Ei kaikille, mutta toisille. Ja aina tietysti päälle se "olenko minä tarpeeksi hyvä kun teen näin, saako lapsi tarpeeksi virikkeitä ja saako se tarpeeksi vitamiineja ja ulkoilua ja jne..." etenkin jos on niitä yksinäisiä kotiäitejä joilla ei muiden lapsiperheiden tukea ole. Ja oh, se syyllisyys siitä oman ajan tarpeesta, siitä että kerrankin lähdet elokuviin ja jätät lapset joko hoitajalle tai isälle joka on raskaan työpäivän päätteeksi sysätty hoitamaan vielä lapsetkin... se syyllisyys. Minun nähdäkseni sitä syyllisyyttä voi repiä aivan mistä tahansa, eikä silel läheskään aina ole minkäänlaisia perusteita. Mutta syyllisyyden Tunne ei kysy perusteita.

• Tristar
        .... kirjoitti:

Minä olen huomannut suurena plussana kotiäitiydessä sen että saan nähdä lapsen kehittyvän ja kasvavan. uudet taidot jotka sitten esitellään isille kun tulee kotiin. En minä kyllä erityistä syyllisyyttä tunne, enemmänkin siitä jos olisin laittanut pienen hoitoon.

näkee samalla tavoin myös äiti joka käy töissä. Eikö? Minä olen nyykään työssäkäyvä äiti, mutta silti näen lasteni kasvavan ja kehittyvän, niinkuin kotiäitikin. Miksen näkisi? Enhän minä töitä kellon ympäri tee :D

• Jihuuu

Kotiäitiyden plussat (pistän sekä lapsen että äidin kannalta) :

- Näkee paikan päällä lapsen kehityksen, ensiaskeleet, sanat, lauseet.. kaiken sen, mitä tapahtuu vain kerran ja jota raha ei voi töissä korvata
      - On pienen lapsen kehityksessä vakituisena hoitajana, tukena ja turvana, asettamassa rajat ja antamalla rajattomasti rakkautta ja syliä
      - Aikaa on! Sitä riittää kaikenlaiseen touhuamiseen vaikka kuinka paljon. Ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa salilla käynnistä, kun käytännössä on aamusta iltaan kotona, omissa harrastuksissa piipahtaminen on hyvin pieni hetki verrattuna siihen että lapsi viettäisi päiväkodissa 10h päiviä, etenkin kun lapset ovat toisen vanhemman tykö tai läheisen sukulaisen hoidossa silloin kun itse on poissa
      - Rauhallisuus ja levollisuus aikatauluissa. Vaikka aamumme alkavat yleensä klo 6 aikaan, on ihanaa kun ei tarvitse alkaa riuhtoa samantien ulkovaatteita niskaan ja lähteä kuskaamaan lapsia päiväkotiin ja kiirehtimään itse työpaikalle, vaan saadaan omaa tahtia rauhassa lössytellä aamutoimet ja keitellä puurot jne.

Miinuksia kotiäitiydessä..? Enpä kyllä mitään mainittavan arvoista keksi. Toki tulot ovat pienemmät, mutta uusia kevätvaatekuvastoja selaillessani juuri mietin, että kun ei ole vuosiin shoppaillut kuten joskus aikoinaan, niin ei sitä enää kaipaakaan ja vertailin uusien vaatteiden hintoja siihen, miten halvalla olen löytänyt itselleni uudenveroisia vaatteita kirppiksiltä.

Työssäkäynnin plussat ja miinukset - miinuksia olisivat nuo edellä mainitut asiat, jotka menettäisi/tulee menettämään sitten kun menee töihin tai ainakin niitten tekeminen muuttuu haastavammaksi (salille ei raaski mennä 5krt viikossa suoraan töistä, vaan riennetään kotiin lasten kanssa ja jos jaksetaan urheillaan sitten kun lapset käy yöpuulle tms) Työssäkäynnin plussana tulee tietysti olemaan taloudellisten asioitten suuri kohentuminen, koska nykyäänkin pärjätään ihan kivasti ja kun palkkapussi alkaa pullistella, onkin hurjan paljon enemmän rahaa käytössä. Se tosin tullaan sitten sijoittamaankin siinä mielessä, että on varaa muuttaa vähän isompaan asuntoon tai talon rakentamisprojekti olisi tarkoitus viimeistään sitten aloitella. Rahaa en kuitenkaan pidä mainittavana arvona eli sen merkitys on plussana tai miinuksena aika vähäinen.

• teeskentelyä

Kotiäitiys on luonnontila eli luonnollista elämää, äitien työssä käynti on keksittyä elämää. Naisien työssäkäynti on tarkoituksen mukaista vasta silloin kun ei ole enään muuta tekemista kotona. Tarkoitan tilannetta jossa perheessä on jo leivän tuoja! Tietenkin yksinäisillä äideillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin käydä töissä, mutta silloin puhutaan jo brutaalista selviytymis ja henkiinjäämis taistelusta, eikä liity tähän asiaan.

• pyydät

Kotiäitiys:
      Pääsen aina viemään lapsen lääkäriin/neuvolaan kun tarvitsee. Ei tarvi kysyä lupaa pomolta tai ottaa itselleen saikkua. Samoin hoidan sen sairaan lapsen ilman huonoa omatuntoa, että pitää töistä olla pois
      Ei ole kiire minnekkään. Lapsikin saa nukkua niin pitkään kun nukuttaa!
      Kotityöt on helpompi hoitaa. Jos olisi töissä niin kotityöt olisi vielä siihen päälle(ja olen ammatissa jossa hoidetaan, pestään, puetaan, siivotaan, kokataan ym,ym) eli sama odottaisi taas kotona
      On oikeasti aikaa lapselle. Ei tarvitse keskeyttää leikkejä tms. kun äidin pitää lähteä iltavuoroon
      Saa kasvattaa lapsensa omalla tavallaan. Päiväkodissa on ehkä eri sääntöjä kuin kotona(eikä se nyt pelkäsään huono juttu ole..)
      Lapsen ei tarvitse kasvaa liian isoksi liian nopeasti

- Itselleen ei ole aikaa kun lapsenvahteja on vaikea saada
      - Ehkä sitä mökkihöperöityy hiukan kotona ollessa... :)

Työssäkäynti:

Talous kohenee
      Itse saa olla aikuisten ihmisten seurassa
      Pääsee pois kotiympyöistä

- Melkein kaikki kotiäitiyden plussat voi kääntää miinukseksi työssäkäyntiin. Eli esim. en pääse viemään lastani lääkäriin silloin heti kun tarvitsee...
      - 3 vuorotyö, lasta näkisin täydessä listassa liian vähän... :(
      - Kiire aina
      - Huono omatunto kun hoidan muita mutta en omaa lastani
      - Kotityöt retuperällä
      - jatkuva väsymys
      - Stressi

Kumpaakin olisi lisä noita mutta tärkeimmät nyt kirjoitin...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4309
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3243
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2360
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      979
    6. 141
      958
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe