Apua.
räjähdin äsken totaalisesti, miehelleni. Ja lapset siinä kuulemassa. En pystynyt enää hillitsemään itseäni. olen niin yksinäinen ja toinen vaan tulee ja menee niin kuin huvittaa. Koko huusholli mun harteilla ja kuitenkin saan rivien välista lukea että en tee mitään. Meillä on ihan pienet lapset, nuorimmainen 3 kk, esikoinen 1,5 v.
Miten hillitsen itseäni jatkossa? Nyt vaan huusin ja raivosin, itkin ja paiskoin joitakin tavaroitakin.
On vaan niin pettynyt, väsynyt olo. Rakastan lapsiani ylikaiken mutta ykskään vapaa hetki ei ole ollut esikoisen syntymän jälkeen. Ehkä olen heikko kun "jo nyt uupunut", kun tuntuu että toiset jaksaa vaikka kuinka paljon.
Ja se miehen kettuilu ja virnistely kun yritin puhua. Mikä rakkaus se on että toisella on hätä ja toinen HYMYILEE, NAURAA ja tekee ilmeitä?? Hän on niin monesti sanonut että olen mielisairas joten ehkä minusta on loppujen lopuksi tullut ihan kaheli.Harvoin olen nähnyt niin punaista kun tänään aamulla. Jos katse olisi voinut tappaa niin hän olisi kuollut siihen paikkaan.
Hän sanoo että hänellä on masennusta ja minulla on helppo elämä. Ja kääntää kaiken mun syyksi. Hänellä on OIKEUS kaikkeen ja minä ANSAITSEN huonoa kohtelua.
Sekava teksti mutta oli pakko kirjoittaa jotain. Lapset ovat nyt päikkäreillä. Pelkään että "tuhoan" heidät tällä huutamisella. Meinaan sitä ääntä lähti kyllä aika kamalasti mun suusta. Eikä ollut ihan eka kerta.
Miten te kanssasisaret teette niinä hetkinä kun tuntuu että pää hajoaa? Ei mitään vittuilua nyt vaan ihan neuvoja kaipaan muilta naisilta joilla ei ehkä ole maailman paras parisuhde.
Harkitsen kyllä vakavasti eroamista, kun joku varmaan sanoo että lähde, mikä ei ole maailman helpoin asia sillä itsetuntoni on miinuksella.
Haluaisin vaan kuulla miten toimitte silloin kuin maailma tuntuu pimeältä ja synkältä. Oisko jotain vinkkejä?
Kiitos etukäteen
mitä teette kun hermot menee?
12
897
Vastaukset
- hjklöcvbnm,
Hmm... musta sun kannattaisi mennä vaikka neuvolaan juttelee tai johkin, jos se auttaisi jaksamaan. Neuvolan kautta voi kuulema saada myös konkreettista apua niin, että joku tulis silloin tällöin pariks tuntia päivällä olee lasten kanssa ja saisit itse hieman levähtää. Tietysti parasta olisi, jos mies ymmärtäisi tilanteen, mutta näitä miehiä tässä nähneenä, en ihan heti usko sellaiseen. Tai jos lähipiiristä löytys joku, joka vois joskus lapsia kattoa. Tosin avun pyytäminen voi joskus olla itselleen vaikeaa, mutta itse masennuksen sairastaneena tiedän kuinka paljon jo pelkkä avuntarpeen myöntäminen oloa helpottaa.
Tuosta riitelystä ja huudosta sen verran, että musta on ihan hyväkin jos voi näyttää tunteitaan lasten läsnäollessa. Siis huutaa ja itkeä, jos siltä tuntuu, kuhan ei liiallisuuksiin mennä. Tosin, teidän myös, että tarpeeksi kun punasta näkee, ni ei pysty aina tarpeeksi itseään hallitsemaan. Pitäisi kuitenkin muistaa ainakin tuolle esikoiselle kertoa, ettei riita johdu hänestä yms.
Koitahan jaksaa.- tässä näin
Teillä on pieni ikäero lapsilla. Sinulla on kaksi vaippaikäistä lasta hoidettavana. Siitä kun selviät, niin mistä vain! Kuulostaa siltä, että siellä on vielä miehesi, jota joudut passaamaan. Eli 3 lasta! Meidän lapsilla ikäeroa on 1v5kk ja nuorimmainen on nyt 4kk. Tässä on joitain vinkkejä, joilla oma pääni pysyy suht koht koossa:
SINULLE: yksi ilta viikossa lähdet kotoa pois! Itselläni se on keskiviikkoilta. Silloin lähden pariksi tunniksi minne silloin huvittaa. Eli yleensä keskustaan, kahville, uimaan, syömään tms.. Ja siellä täytyy olla sitten kanssa vähintään 2h! Ole kiltti ja lähde!! Älä puhu puhelimessa, etenkään kotiin. Kyllä ne pärjää miehesi kanssa! Kun pääset tuulettumaan kerran viikossa, niin kotirumbaakin jaksaa ihan eri tavalla ja katsoa miestä joka "ei tee mitään". Joku viikko, jos sinulla on hyvä olo tai ei tekisi mieli lähteä, niin lähde myös silloin. Pidä itsesi kondiksessa psyykkisesti äläkä päästä itseäsi alas pohjalle (kuten minä sen ilmaisen), jolloin itkettää ja raivostuttaa. Hormoonit ovat synnytyksen jäljiltä vielä koko imetyksen ajan sekaisin, joten sinun täytyy olla itsellesi armollinen ja laskea rimaa ainakin kotitöistä:)
ALA ITSEKKÄÄKSI. Eli siis sinulle kaikki samat edut, kuin miehellesi. Me suomalaiset naiset olemme liian kilttejä ja uhraudumme jotta miehellä olisi kaikki hyvin. Jos miehesi käy harrastamassa kerran viikossa, niin sinä myös. Jos hänelle tulee jokin aikakausilehti, niin sinulle tilataan myös!
Anna hänen pitää isyyskuukausi, jotta hän tajuaa kuinka paljon kotona on tekemistä.
Itselläni meinaa hajota joskus pää kun esikoinen 1v 9kk levittää ja kuljettaa tavaroita ympäri asuntoa ja tonkii ja repii kaiken vastaan tulevan. Tästä on selvitty, kun teen niin paljon hänen kanssaan asioita päivisin kuin vaan pystyn. Heti aamusta menen lasten kanssa leikkihuoneeseen leikkimään tai laitan lasten ohjelmia tv:stä. Maksimissaan olen antanut katsoa kerralla 30 minuuttia, sillä muuten alkaa pahan teko.
Ei se joskus huutaminen tee lapsille pahaa, mutta kannattaa yrittää päästä siitä pois. Lapset oppivat nopeasti miten kommunikoidaan. ja huutaminen ei ole paras ratkaisu. Lapsesi vain oppivat huutamaan.
KAHVI - olen luvannut itselleni kahvin nautintoaineeksi, sillä ilman sitä saan kauheita itkukohtauksia. (vrt.sinun tyyli huutaminen)
Vielä semmoinen juttu, että en ole tietonkoneella enkä tee mitään omia juttujani päivisin. paitsi lastenhuoneessa saatan lueskella lehteä, kun esikoinen leikkii. Molemmat lapset saavat näin huomiota, eikä ainakaan isompi ala terrorisoimaan kotia eikä kiusaamaan pienempää kun ei ole muuta tekemistä.
Mieheni tekee myös hirvittävän vähän kotitöitä, josta hänelle välillä "jankutan" (ja hän kuulee nalkutusta). Todella tärkeää olisi että hommat hoidetaan tasapuolisesti, että sinä et hoida kaikkea. mutta mitenpä se onnistuu ;)
hyviä vointeja ja jaksamista!
- ...
Ihania vinkkejä saitkin jo edellisiltä kirjoittajilta, mutta sen verran voisin lisätä, että mielestäni huutaminen,itku-potkuraivarit ym. on päästettävä ulos silloin kun siltä todella tuntuu, vaikka lastenkin kuullen, mutta olisi hyvä muistaa kertoa lapsille mistä moinen johtui ja kertoa ja kuvailla tunteista. Ei tietenkään mitään yksityiskohtaista kertomusta, mutta selvittää kuitenkin mistä oli kyse.
Tietysti jos huudot voi hoitaa lasten kuulematta, niin aina parempi, mutta aina näin vain ei ole...
Jaksamisia sinulle :)
Ps. vaikutat mielestäni mukavalta ja ihan täysijärkiseltä kyllä ;) ja jos miehesi jatkaa samaa rataa, niin harkitse oikeasti vaihtoehtoja...Jos pärjäät nyt, niin pärjäät ilman miestäsikin! - sieluun
kun luin tuon kohdan, jossa sanot, että mies vain virnistelee ja nauraa sinun hädällesi ja selittää, kuinka helpolla pääset ja kuinka muutkin kestävät, mutta sinä et!
Meillä oli ihan samanlaista ja se oli mielestäni niin julmaa väkivaltaa, että jälkeenpäin en ymmärrä, miten kestin. Ja meilläkin tilanne oli oikeasti siis niin, että minä tein kotona ihan kaiken ja taloudellisesti myös maksoin puolet kaikesta, vaikka mammalomalla olinkin. Ja tilanteessa olisi auttanut ihan se, että mies olisi kuunnellut ja osoittanut arvostusta myös minun "työtäni" kohtaan. Sain kuitenkin vain kuulla sitä, kuinka surkimus olen, kun olen iltaisin väsynyt tai pyysin häneltä ehkä kerran kuukaudessa apua vaikkapa yöllä vauvan kanssa. Ja kaikista pahinta oli se halveksuva ja pilkkaava nauru, joka soi vieläkin päässäni.
Minä lähdin, enkä ole katunut hetkeäkään. Mies haluaisi takaisin, mutta minä en enää suostu siihen helvettiin. Sinä päätät itse, mitä teet ja tietysti liitto kannattaa yrittää pelastaa. Mutta jos mies ei suostu ulkopuoliseen apuun, voi tilanne olla tosi tukossa! - sitten...
samanlainen aamu..
Ja minä olen kanssa hullu. Sillähän ei ollut merkitystä, että mies häipyi eilen ryyppäämään mitään sanomatta, jätti minut lasten kanssa kotiin ja minulla oli kuumetta eilen 39 astetta..
Aamulla, kun olo oli jo hieman parempi, kysyin millä oikeudella teki sellasen tempauksen, millä rahalla ryyppäsi kun eilen ei ollut kuulemma yhtään ylimääräistä.. Ja vastauksena paskanen nauru, ei kuulu mulle!!!
Itse en nää enää muuta vaihtoehtoa kuin häipyä. 12 vuotta paskaa, ja nyt vasta huomaan ettei se ikinä muutu.. - jooeikiitos
Pistä tollanen mies kiertoon. Ansaitset parempaa kohtelua. Kodin ja lasten hoitaminen ei ole vain sinun hommasi, ne on yhteisiä, joten miehenkin PITÄÄ osallistua. Jos ei miestä kiinnosta sinun jaksamisesi ja kodin muut jutut niin pistä kiertoon. Yksinhän sinä nytkin teet kaiken... Ehkä joskus jopa löydät jonkun joka arvostaa sinua ja lapsiasi sen verran ettei jätä pulaan eikä yksin kantamaan taakkaa. Tuo virnistely ja kettuilu kuulostaa pahalta.. Onko hän teini vai mikä? Ei ainakaan aikuinen vastuunsa kantava rakastava mies...
- Tyyppialistaja
Minulla on 20-vuoden kokemus kyseisestä tilanteesta, joten tiedän mitä tunnet ja elät. Tilanteen nimi on henkinen väkivalta. Opettele tunnistamaan se ja sen muodot ja ennenkaikkea opettele puolustautumaan sitä vastaa. Tarvitset ehkä ammattilaisen apua. Tilanteesi on erittäin vakava ja erittäin vaarallinen sinun omalle terveydellesi! Pistä jätkä kova kovaa vastaan ja hanki ulkopuolista apua edes lähipiiristäsi! Tyyppi on selvästi henkisesti alikehittynyt ja uskomattoman naivi alistaja.
- vaihtoehtoja
Kirjoitat näin: "Harkitsen kyllä vakavasti eroamista, kun joku varmaan sanoo että lähde, mikä ei ole maailman helpoin asia sillä itsetuntoni on miinuksella."
Paraneeko itsetuntosi, jos jäät? Ei. Muuttuuko miehesi käytös? No ei tasan!
Ainoa, mikä miehesi voi herättää, on sellainen äkkipysäys ja selkä seinää vasten -tilanne, että ukon on pakko nostaa katseensa sieltä omasta navasta. Hänhän on itsekäs ja laiska, ei suinkaan mikään masentunut. Jos hän olisi masentunut, ei varmasti menisi ja tulisi niinkuin havumajan ovista. Ja oman puolison nimittely mielisairaaksi kertoo aika paljon sanojasta itsestään. lähde. - saanut..
jo hyviä neuvoja monilta, mutta sen verran on pakko kirjoittaa, että muutamien kanssa olen ihan eri mieltä tuosta riitelystä lasten edessä.
Tottakai lasten edessä saa ja pitääkin riidellä, MUTTA asiallisesti ja hillitysti. Älytön huutaminen ja tavaroiden heitto on lapsille haitallista katsottavaa ja kuunneltavaa ja se todellakin pelottaa heitä. Ihan sama, vaikka tilanne selvitettäisiin heille jälkeenpäin. Ja mitenkäs selität alle 2-vuotialle muutenkaan. Lapsia pelottaa, kun vanhempi tuntuu muuttuvan ihan toiseksi persoonaksi.
Ns. tavallinen riitely on tottakai sallittua, mutta silloinkin lasten pitäisi nähdä myös sovinto. Minusta pohjaton huutaminen, itkeminen ja tavaroiden heittely ei kuulu edes kahden aikuisen ihmisen "sallittuun" riitelyyn. Kyllä erimielisyydet pitäisi pystyä selvittämään muutenkin.
Sinulle antaisin neuvon lähteä, vaikka se olisikin vaikeaa. Jos sinulla on noin kova hätä ja mies nauraa päin naamaa, niin en näe tilanteeseenne tulevan minkäänlaista muutosta paitsi ehkä huonompaan. - blondeistablondein72hki
mä ennen aina huusin ja mitkin,raivosin ja kerran kirjahyllynkin hajotin suutuspäissäni mutta lopetin kun tuli paha fiilis aina itselleni sisäisesti.
Nykyään kun ukko vittuilee,en ees kuuntele,katson vain tvtä,luen kirjaa,ajattelen omiani ja kaik paska menee ohi korvien.
Lapsille raivoomisen lopetin useita vuosia sitten ja onneksi ajoissa sillä nyt kun he jo teinejä,ei ois välit näin hyvät jos oisin jatkanut huutamista.
Lähde aluksi vaikka kävelylle tai mene nukkumaan tai lue kirjaa tai mikä nyt sinusta tuntuukin mieleisemmältä niin siitä se hiljalleen paranee,suosittelen,kokemuksesta;>- kysymys.
No onko miehesi nimitellyt sinua esim. sairaaksi tai mielisairaaksi? Minusta nuo kuulostavat aika vakavilta syytöksiltä, kun aloittaja on kuitenkin terve.
Se mikä olisi ap:lle oikein ratkaisu, on ulkopuoisen vaikea sanoa. Silti, muuttuuko miehesi tuosta mihinkään? Voin sanoa että ei muutu. Miehelläsi ei ole empatiakykyä tai hän ei rakasta sinua oikeasti noin käyttäytyessään. Miten hän kohtelee sinua ulkomaailmassa, muiden silmien alla? Kunnioittaen vai äyskien, nöyryyttäen ja siten alistaen?
Ihmisen piirteet niin pahassa kuin hyvässä näyttäytyvät usein suht aikaisessa vaiheessa. Rakastuneena ja hylätyksitulemisen pelossa ne vain tahtoo alussa usein kieltää. Tuo taas liittyy vain huonoon itsetuntoon naisella. Hyväitsetuntoinen jättäisi miehen jo kättelyssä, kun huomaisi epäkunnioittavaa käytöstä.
Sinun tulee nyt ainakin vähintään pudottaa se miehesi ns. maan tasalle ja katsoa mitä siitä seuraa. Ulkopuolista ammattiapua tarvitaan jos meinaatte jatkaa.
- sama meininki
kuulostaa vaan niin tutulta. mulla muksut nyt kohta vuoden ja 3v ja aika prässi takana. Sun miehesi ei vaan tajuu mitä sinä käyt läpi. Mun miehellä sama vitsi ja samat lätinät et olen hullu.
No hulluuteni ei ole kuitenkaan sellaista lajia etten olis pystynyt hoitamaan kahta moniallergista lastani niin että ihan iloisia ja reippaita tytteleitä nuo ovat.
MEillä vielä apuvoimia ihan näihin päiviin asti ollut saatavilla kehnosti ja tosi surkea olen ottamaan omaa tilaa. Mutta yritän parantaa tapojani..
nyt just on viikko takana vauvarokko ja oksennustaudit samaan syssyyn, mies oli toteuttamassa itseään eli töissä useamman päivän, palautui dokaamalla ja nukkumalla pitkään, pyysin hetkeksi auttamaan pienemmän kanssa mutta kieltäytyi kun halusi istua netissä rauhassa.
en voinut muuta kuin provosoitua, olis oikeesti tehnyt mieli lyödä turpaan. Kyllä minä niin vihainen olin.
Hullu nainen suuttui taas ja mies sai hyvän syyn häipyä.Mutta joo tuo virnistely se vasta aivoon ottaa.
Perheterapeutista se jotain mutisi ulos häipyessään. Taitaa olla aika pistää mies vastaamaan sanoistaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p646175Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813796Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242811- 232340
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol422231Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621863Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61699Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85131281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201256- 331248