Kelan lehden "Elämässä" uusinta numeroa koskien, juttu: Hyvä lääkärinlausunto on vakuutuslääkärin paras työväline.
Jutussa on haastateltu Kelan ylilääkäri Jorma Järvisaloa, ja tämä sanoo että vakuutuslääkärin evätessä vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa (tai useiden hoitavien lääkäreiden lausuntoja!) sairauspäivärahan tai eläkkeen, on kyse oikeudenmukaisuudesta ja potilaiden tasa-arvoisesta kohtelusta. Potilaat joutuisivat muuten eriarvoiseen asemaan riippuen siitä kenen vastaanotolle sattuvat menemään ja miten kukin lääkäri tilannetta arvioi.
Haastateltu ei sen sijaan näe mitään tasa-arvo- tai oikeudenmukaisuusongelmaa siinä että lääkärinlausunnot ovat usein puutteellisia, niinkuin itse toteaa. Potilaat joutuvat todella epätasa-arvoiseen asemaan riippuen siitä miten pätevästi heitä hoitava lääkäri kykenee laatimaan lausuntonsa! Lausunnothan ovat siis puuttellisia siinä ettei potilaan työ- ja toimintakykyä tuoda riittävästi esille. Potilas joutuu siis kärsimään hoitavan lääkärin ammattitaidottomuudesta!
Järjestäkää Kela vaikka koulutusta lääkäreille miten nuo lausunnot tulee laatia jotta ne ovat kunnollisia. Jokuhan mättää etteivät hoitavat lääkärit tiedä mitä Kela vaatii lausunnoissa olevan. Syyttömän sairaan ihmisen ei tulisi joutua missään tapauksessa kärsimään tästä vuosikausien valitusrumballa tai eläkkeen/kuntoutustuen uusintahauilla kerta toisensa jälkeen.
KELAan mennyt palautteeni
7
1155
Vastaukset
- olemassa jo
Lääkäriseura Duodecim on antanut ohjeita erilaisten lääkärinlausuntojen antamista varten.
Olen nähnyt tällaisen kirjasenkin työpaikallani.
Joitakin ohjeita on netissäkin kaikkien luettavissa. Löysin hakusanoilla "ohjeita lääkärinlausuntoa varten".
Ohjeita on myös sivulla"käypähoito" eri sairauksien kohdalla.
Luulen että Kela ja eläkelaitokset noudattavat näitä ohjeita. Onkohan syy siinä, että lääkärikoulutuksessa ei opeteta laatimaan lausuntoja?- Sökö Supanen
että ohjeita on saatavilla noinkin hyvin ja helposti, alkaa herätä epäilys että lääkärien sisälukutaito on heikentynyt taikka sitten tämä koko juttu on vain Kelan ja vakuutusyhtiöiden keksimä tekosyy ihmisten vakuuttelemiseksi ja rauhoittelemiseksi.
Ettei vaan olisi todella niin että lääkärinkoulutus ei ole kovin kattava lausuntojen kirjoittamisen suhteen, sitä ei ehkä pidetä niin oleellisena hallittavana osa-alueena kuin monta muuta. Tuo taito olisi kuitenkin lääkärille tärkeä potilaan näkövinkkelistä katsoen.
Muistan joskus lukeneeni alueemme paikallislehdestä miten terveyskeskuslääkärit valittelivat sitä miten paljon paperihommat vievät aikaa oikealta lääkärintyöltä. Oikeata lääkärintyötähän niiden paperihommienkin käsittääkseni pitäisi olla? - ja löysin ohjeita
Sökö Supanen kirjoitti:
että ohjeita on saatavilla noinkin hyvin ja helposti, alkaa herätä epäilys että lääkärien sisälukutaito on heikentynyt taikka sitten tämä koko juttu on vain Kelan ja vakuutusyhtiöiden keksimä tekosyy ihmisten vakuuttelemiseksi ja rauhoittelemiseksi.
Ettei vaan olisi todella niin että lääkärinkoulutus ei ole kovin kattava lausuntojen kirjoittamisen suhteen, sitä ei ehkä pidetä niin oleellisena hallittavana osa-alueena kuin monta muuta. Tuo taito olisi kuitenkin lääkärille tärkeä potilaan näkövinkkelistä katsoen.
Muistan joskus lukeneeni alueemme paikallislehdestä miten terveyskeskuslääkärit valittelivat sitä miten paljon paperihommat vievät aikaa oikealta lääkärintyöltä. Oikeata lääkärintyötähän niiden paperihommienkin käsittääkseni pitäisi olla?Ohjeita löytyi melkolailla netistä. Kävin myös tyeläkelakipalvelun sivuilla ja sielläkin oli tietoa.
Olen pariin otteeseen lainannut kirjastosta Duodecimi kirjan "Vakuutusläketiede". Jos on aikaa ja kiinnostusta, kannattaa lukea.
Kun näiden valossa tutkailee omia todistuksia, niin puutteita niissä on. Yhdessäkin todistuksessa lääkäri on vain toistanut kertomani oireet ja sitten toteaa että pitää työkyvyttömänä. Tutkimustuloksia ei ollut eikä myöskään arviota työkyvystä ja miten arvioi minun selviävän töstäni. B1-lausunnon toisen sivun kohta hoito- ja kuntoutusuunnitelma oli täyttämättä.
Ajattelin, että lääkärin tehtävä on hoitaa ja ohjata sellaisiin toimenpiteisiin, jotka palauuttaisivat työkyvyn. Ja sitten kun kaikki voitava on tehty ja työkyky ei ole palautunut, niin niiden perusteella kirjoitetaan lausunto työkyvyttömyydestä.
Jos nämä asiat ei näy todistuksessa, niin silloin käypähoito-suositusten mukaan ei ole oikeutta eläkkeeseen.
Jossakin eläkelaitoksen sivuilla olen joskus nähnyt, että eläkelaitos käyttää työkykyarvioissa em. suosituksia. - oli ...
ja löysin ohjeita kirjoitti:
Ohjeita löytyi melkolailla netistä. Kävin myös tyeläkelakipalvelun sivuilla ja sielläkin oli tietoa.
Olen pariin otteeseen lainannut kirjastosta Duodecimi kirjan "Vakuutusläketiede". Jos on aikaa ja kiinnostusta, kannattaa lukea.
Kun näiden valossa tutkailee omia todistuksia, niin puutteita niissä on. Yhdessäkin todistuksessa lääkäri on vain toistanut kertomani oireet ja sitten toteaa että pitää työkyvyttömänä. Tutkimustuloksia ei ollut eikä myöskään arviota työkyvystä ja miten arvioi minun selviävän töstäni. B1-lausunnon toisen sivun kohta hoito- ja kuntoutusuunnitelma oli täyttämättä.
Ajattelin, että lääkärin tehtävä on hoitaa ja ohjata sellaisiin toimenpiteisiin, jotka palauuttaisivat työkyvyn. Ja sitten kun kaikki voitava on tehty ja työkyky ei ole palautunut, niin niiden perusteella kirjoitetaan lausunto työkyvyttömyydestä.
Jos nämä asiat ei näy todistuksessa, niin silloin käypähoito-suositusten mukaan ei ole oikeutta eläkkeeseen.
Jossakin eläkelaitoksen sivuilla olen joskus nähnyt, että eläkelaitos käyttää työkykyarvioissa em. suosituksia.Oli miten oli, niin on täysin väärin, että tekipä virheen vakuutuslääkäri tai hoitava lääkäri, niin laskun maksaa potilas. Siihen pitää saada muutos.
- Sökö Supanen
ja löysin ohjeita kirjoitti:
Ohjeita löytyi melkolailla netistä. Kävin myös tyeläkelakipalvelun sivuilla ja sielläkin oli tietoa.
Jossakin eläkelaitoksen sivuilla olen joskus nähnyt, että eläkelaitos käyttää työkykyarvioissa em. suosituksia.täytyy tuo Duodecimin Vakuutuslääketiede -kirja käydä lainaamassa. Tosin vaikka tietäisi miten lausunto tulee laatia niin onkin jo ihan toinen asia miten saa lääkärinsä kirjoittamaan "oikeaoppisen" lausunnon..
Potilaan pitäisi olla hirmu tietoinen oikeuksistaan ja osata vaatia, ja lisäksi omata vielä vaadittava rohkeus, sairaana, mikä kaikki on liikaa vaadittu monelta. Näin ei pitäisi olla. Eikä vaatimallakaan usein saa muuta kuin hankalan potilaan maineen.
Totta on, vastaavalla tavalla puuttellisia ovat näköjään jopa vakuutuslääkärinä aikaisemmin toimineen oman erikoislääkärinikin laatimat lausunnot! - Sökö Supanen
oli ... kirjoitti:
Oli miten oli, niin on täysin väärin, että tekipä virheen vakuutuslääkäri tai hoitava lääkäri, niin laskun maksaa potilas. Siihen pitää saada muutos.
tässä maassa ole kovinkaan kummoinen tuo potilaan oikeusturva. Monella nimittäin loppuu sisu siihen kun muutoksenhakulautakunnasta tai vakuutusoikeudesta tulee valitukseen hylkäävä päätös ja nuo instanssit ovat kaikki samassa "juonessa". Pitäisi jokaisen saada asialleen oikeasti puolueeton käsittely jo heti ensimmäisessä valitusportaassa!
Laskun todella maksaa aina potilas nykyisellä systeemillä! - Amalia
Sökö Supanen kirjoitti:
täytyy tuo Duodecimin Vakuutuslääketiede -kirja käydä lainaamassa. Tosin vaikka tietäisi miten lausunto tulee laatia niin onkin jo ihan toinen asia miten saa lääkärinsä kirjoittamaan "oikeaoppisen" lausunnon..
Potilaan pitäisi olla hirmu tietoinen oikeuksistaan ja osata vaatia, ja lisäksi omata vielä vaadittava rohkeus, sairaana, mikä kaikki on liikaa vaadittu monelta. Näin ei pitäisi olla. Eikä vaatimallakaan usein saa muuta kuin hankalan potilaan maineen.
Totta on, vastaavalla tavalla puuttellisia ovat näköjään jopa vakuutuslääkärinä aikaisemmin toimineen oman erikoislääkärinikin laatimat lausunnot!Minullekin on tuttu tuo Vakuutuslääketiede-kirja. Aivan sattumalta löysin sen kerran kirjastosta, kun hain omia sairauksia käsitteleviä kirjoja. Kirja oli helppolukuinen.
Omalta kohdalta toivon, että sairauksiin läytyisi hoitokeinot ja voisi jatkaa työssä. Nyt olen taas parin viikon sairauslomalla. Vahvasti näyttää siltä, että en selviä parissa viikossa. Vielä könkkään kyynärsaivoilla. Minulla on perussairautena mm. nivelpsori ja nyt iski iskias. Ensimmäisen kerran elämässäni. On tosi hankala vaiva, polttava kova kipu pakarasta jalkaterään. Onneksi ohimenevä vaiva. Päivät kuluu huppelissa Tramalin ja tulehduskipulääkkeen avulla ja yöksi nappaan Sirdaludia. Lekuri käski joka päivä kävellä vaikka hampaat irvessä, jumpata ja riippua.
Paljon on varmaankin sellaisia, joilla oikea ratkaisu olisi eläke. Löytyy varmaan sellaisiakin, jotka voisivat kuntoutua hyvän hoidon, lääkityksen, kuntoutuksen avulla ja viimekädessä löytäisivät uuden ammatin uudelleenkoulutuksessa.
Meillä on paikallisessa terveyskeskuksessa vain yksi pitkäaikainen lääkäri ja kaikki muut neljä ovat keikkaläääreitä. Kokonaisvaltainen hoitosuhde edellyttää pitempiaikaista tuntemusta ja hoitosuhdetta sekä hoidon ja kuntoutumisen seurantaa. Lähes joka kerta on eri lääkäri.
Viime vuonna luin artikkelin siitä mitä lääketieteen parissa suunnitellaan. Olikohan asialla tuo muissa viesteissä esiin tullut lääkäriseura Duodecim. Artikkelissa puhuttiin naapurimme Ruotsin mallista sairauslomien pituudesta. Ruotsissa on määritelty aika, minkä kunkin sairaden kohdalla parantuminen pitäisi tapahtua. Se edellyttää myös terveydenhuollolta sitä että tehdään muutakin kuin vain kirjoitetaan sairausloma.
Jos sairaus ei parane määrätyn ajan kuluessa, vaaditaan erusteellinen, perusteltu lausunto siitä, miksi tarvitaan pitempi sairausloma.
Tuon mallin ulkopuolella varmaan jää sellaiset vakavat, parantumattomat sairaudet. Kyllähän nytkin mm. syöpäsairatta ja ms-tautia sairastavat saavat eläkkeen. Selkäkipuiset ja kulumasairaudet taitavat olla hankalin ryhmä nykyään.
Tsemppiä !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2803498Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell221948Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.351585- 841451
- 1401114
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.721069- 811044
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.91918Kannattaa ymmärtää se asia
että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.205788Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.61737