Arnold Chiari, onko normaalia elämää?

lapsen äiti

Hei! Nyt kohta 3-vuotiaalla lapsellani todettu vauvana Arnold Chiari (II-tyyppi), ja suntti laitettu jo tuolloin. Oireita ei tällä hetkellä ole, lapsi ihan ok, mutta tulevaisuus huolettaa. Kysymys kuuluu, onko joitakin potilaita, jotka viettävät lähes NORMAALIA elämää? Nyt en kaipaisi niitä pahemman pään kertomuksia, kun pelkoa tulevaisuudesta jo muutenkin

10

1037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmu-rouva

Kyllä varmastikkin "normaalia" elämää tosin omaan tahtiin. Ja miksikäs ei. Onneksi lääketiede edistyy koko ajan ja kun asia on tiedossa näin varhain niin ei tarvitse ihmetellä ja odotella tuloksia yms.
      Kunhan pää kasvaa niin tilaakin varmasti tulee enemmän. Toivottavasti ainakin.
      Kipuja pystytään hoitamaan eri vaihtoehdoin kun sen aika tulee.
      Itse elelen rauhallisesti saikulla, ja siirryn nyt eläkkeelle mutta minulla on paljon muitakin juttuja kuin vain tuo chiari.

Päivä kerrallaan! Uskon että lapsesi saa varsin normaalin tulevaisuuden.
      Pidä vain kynsin ja hampain kiinni kontrolleista ja siitä että tarvittavat mri kuvat (pää ja selkä) hoidetaan jatkossakin. Säästyy yllätyksiltä.

Elä murehdi liikaa!

• lapsen äiti

ja siksi en ole uskaltautunut lukea nätä ketjuja dg:n jälkeen,koska yleensä näissä on vaan "pahoja" kertomuksia enkä halua miettiä lapselle "sairasta" tulevaisuutta. Tällä hetkellä lapsi elää aivan normaalia elämää, eikä sairaudesta ole merkkejä, jos ei tietäisi. Kontrolleja on ollut liiankin tiheään, ja saatiin niitä nyt harvennettua, koska siellä on vaan "mites on mennyt" meiniki ja haluan,että voidaan olla yhteydessä sairaalaan, kun oikeasti jotain olisi. Kontrolleissa ei oteta magneettikuvia enää ollenkaan, ovat kuulemma turhia ja otetaan vasta sitten jos on aihetta. Saako mimmu kysyä, mitä muita sairauksia sinulla on, onko yhteydessä chiariin?

• mimmu-rouva
        lapsen äiti kirjoitti:

ja siksi en ole uskaltautunut lukea nätä ketjuja dg:n jälkeen,koska yleensä näissä on vaan "pahoja" kertomuksia enkä halua miettiä lapselle "sairasta" tulevaisuutta. Tällä hetkellä lapsi elää aivan normaalia elämää, eikä sairaudesta ole merkkejä, jos ei tietäisi. Kontrolleja on ollut liiankin tiheään, ja saatiin niitä nyt harvennettua, koska siellä on vaan "mites on mennyt" meiniki ja haluan,että voidaan olla yhteydessä sairaalaan, kun oikeasti jotain olisi. Kontrolleissa ei oteta magneettikuvia enää ollenkaan, ovat kuulemma turhia ja otetaan vasta sitten jos on aihetta. Saako mimmu kysyä, mitä muita sairauksia sinulla on, onko yhteydessä chiariin?

Se että lapsesi leikkii ja elää normaalisti on hyvä. Lapsi kyllä ilmoittaa ja näyttää ihan selkeästi jos jotain on vialla.
        Toivottavasti sama meininki jatkuu. Yleensähän tämä oireilee joko lapsena tai sitten kun 30 ikä alkaa olla kohillaan. Joten elä turhia pelkoja kasaa harteillesi.
        Mulla on kauhia läjä muitakin sairauksia ja tällä hetkellä epäillään että aivopaineet olisi koholla. mutta sitä selvittellään joten se siitä. muita diagnooseja on : allergiat, astma, atopia, migreeni, Basedowi, struuma, nivelrikko, yli liikkuvat nivelet yms yms yms ja kyllä täällä vielä ollaan ihan "täys päisiä". Välillä ollaan rauhallisemmin ja välillä ns. normaalisti liikkeellä.

Kipuja on mutta kukaan ei vielä tässä kohdin tiedä että mistä mikäkin johtuu. Se selvinnee aikanaan.

Pääkivut yleensä käsittääkkseni johtuu aivopaineiden noususta mutta teillähän tilanne on siltäosin hallinnassa.

Chiarin kanssa oppii elämään ja kun sen tietää niin osaa pitää silmällä asioita mutta ei siitä kannata ainakaan noin oireettomana tehdä mitään peikkoa.

käsittääkseni chiari ei liity muuhun kuin syringomyeliaan, vaikka toki saattaa tehdä ns. jännitys niskakivun. Mutta sekin vaatii sen että pää oireilee eli kipuilee.

Kysele vaan kerron kyllä kaiken minkä tiedän tai olen kokenut!!!

• lapsen äiti
        mimmu-rouva kirjoitti:

Se että lapsesi leikkii ja elää normaalisti on hyvä. Lapsi kyllä ilmoittaa ja näyttää ihan selkeästi jos jotain on vialla.
        Toivottavasti sama meininki jatkuu. Yleensähän tämä oireilee joko lapsena tai sitten kun 30 ikä alkaa olla kohillaan. Joten elä turhia pelkoja kasaa harteillesi.
        Mulla on kauhia läjä muitakin sairauksia ja tällä hetkellä epäillään että aivopaineet olisi koholla. mutta sitä selvittellään joten se siitä. muita diagnooseja on : allergiat, astma, atopia, migreeni, Basedowi, struuma, nivelrikko, yli liikkuvat nivelet yms yms yms ja kyllä täällä vielä ollaan ihan "täys päisiä". Välillä ollaan rauhallisemmin ja välillä ns. normaalisti liikkeellä.

Kipuja on mutta kukaan ei vielä tässä kohdin tiedä että mistä mikäkin johtuu. Se selvinnee aikanaan.

Pääkivut yleensä käsittääkkseni johtuu aivopaineiden noususta mutta teillähän tilanne on siltäosin hallinnassa.

Chiarin kanssa oppii elämään ja kun sen tietää niin osaa pitää silmällä asioita mutta ei siitä kannata ainakaan noin oireettomana tehdä mitään peikkoa.

käsittääkseni chiari ei liity muuhun kuin syringomyeliaan, vaikka toki saattaa tehdä ns. jännitys niskakivun. Mutta sekin vaatii sen että pää oireilee eli kipuilee.

Kysele vaan kerron kyllä kaiken minkä tiedän tai olen kokenut!!!

Juu, tosiaan tuo täyspäisyys kuulosti hyvältä että onko siis chiarissa tuo henkinen puoli kunnossa?? Minulla oli lapsen vauva-aikana pelkoa, että pystyykö lapsi itsenäiseen elämään ja koulunkäyntiin, mutta tosiaan nyt ainakin eletään aivan normaalia pikkulapsen arkea; lapsi leikkii iloisesti sirarustensa kanssa ja kaikki ok.

• mimmu-rouva
        lapsen äiti kirjoitti:

Juu, tosiaan tuo täyspäisyys kuulosti hyvältä että onko siis chiarissa tuo henkinen puoli kunnossa?? Minulla oli lapsen vauva-aikana pelkoa, että pystyykö lapsi itsenäiseen elämään ja koulunkäyntiin, mutta tosiaan nyt ainakin eletään aivan normaalia pikkulapsen arkea; lapsi leikkii iloisesti sirarustensa kanssa ja kaikki ok.

En ole kuullut että chiari vaikkuttaisi älykkyyteen tai tunne puoleen. Luulen että kyse on vain kivuista, aivopaineista , sm, ja hermokipu oireista.
        En ainakaan ole törmännyt aiheeseen missän vaikka olen PALJON lukenut ja puhunut ihmisten kanssa. Kaikki ovat itsenäisiä ja olleet ainakin jossain vaiheessa työssä, yms
        itse olen aikanaan opiskellut hiukan ja tehnyt monia eri töitä, vaikka tällähetkellä olen eläkkeellä. -Mutta kuten sanoin aikaisemmin jo että siihen vaikuttaa myös nuo muut diagnoosit.

Pelko pois ja nauti lapsesta täysin!!!

• ---------
        lapsen äiti kirjoitti:

olen kuullut maailmalta että jotain ongelmia voi olla opiskelussa.Minulla ciari 1.En pärjännyt koulussa mutta elämässä kyllä,ilmeisesti älykkyys kohtalainen ja korvasin teorian käytännöllä:).Älä siis murehdi vaan etsi lapselle sopiva tie.Älykkyys ja opiskelutaito muutenkin eri asia.
        Tue lasta siinä mikä on hänen "juttu"

• lapsen äiti
        lapsen äiti kirjoitti:

Olen kiitollinen rohkaisevista viesteistä, muuta en tässä vaiheessa kaipaakaan, koska elämä siis tällä hetkellä täysin normaalia ja tulevaa en halua pohtia, koska se ei hyödytä. Sairaalan kontrolleissa tulee aina "sairauden tunne", henkilökunta pitää siitä kyllä huolen, heh. Muuten kotioloissa menee oikein mukavasti!! Juu, olen tietoinen noista oppimisvaikeuksista, ja se on ikävä juttu. Olisiko täällä muuten jokunen, jolla oppimisvaikeuksia ei olisi ollut, vaan opinnot olisivat jopa sujuneet hyvinkin? Mutta tosiaan, kyllä lapseni oman tiensä löytää, aivan kuten kuka tahansa. Mutta vielä, Kiitos kannustuksesta, siitä tulee hyvä mieli, koska äitinä on aina huoli pienokaisista ja suru on siinä voiko "viatonta" lastaan aina auttaa elämässään tarpeeksi.

• pelkoa
        lapsen äiti kirjoitti:

älyllisestä vaikuttavuudesta ei ole tässä sairaudessa. Itse olen yo ( 4 laudaturia) ja opiskellut menestyksellisesti ammatin sekä pärjännyt työelämässä. Keski-iässä alkoivat oireet ja tällä hetkellä olen sairaslomalla, odotan leikkausta.

• -------
        lapsen äiti kirjoitti:

Minä en enä välitä "pienistä"Jos pää kipeä niin huomenna parempi,jos tulee hiumauskohtaus ja konttaan vessaan niin kyllä se on huomenna parempi.
        En kuitenkaan suosittele toisille sillä en ole lääkäri:)
        Ei voi vaatia että lääkärit tietävät kaiken,ovat myös ihmisiä.Siksi eri lääkärit eri mieltä mitä pitäisi tehdä.Jos käy useammalla lääkärillä (suosittelen)sitä ei kannata paljastaa heille,tämän varoituksen antoi eräs kansainvälisesti tunnettu suomalainen lääkäri(menee sukset ristiin).Pitää vain omana tietona ja miettii mihin hoitoon suostuu.

• MariCarmen66
        lapsen äiti kirjoitti:

Olen kiitollinen rohkaisevista viesteistä, muuta en tässä vaiheessa kaipaakaan, koska elämä siis tällä hetkellä täysin normaalia ja tulevaa en halua pohtia, koska se ei hyödytä. Sairaalan kontrolleissa tulee aina "sairauden tunne", henkilökunta pitää siitä kyllä huolen, heh. Muuten kotioloissa menee oikein mukavasti!! Juu, olen tietoinen noista oppimisvaikeuksista, ja se on ikävä juttu. Olisiko täällä muuten jokunen, jolla oppimisvaikeuksia ei olisi ollut, vaan opinnot olisivat jopa sujuneet hyvinkin? Mutta tosiaan, kyllä lapseni oman tiensä löytää, aivan kuten kuka tahansa. Mutta vielä, Kiitos kannustuksesta, siitä tulee hyvä mieli, koska äitinä on aina huoli pienokaisista ja suru on siinä voiko "viatonta" lastaan aina auttaa elämässään tarpeeksi.

Hei! olen n. 40-vuotias ja suorittanut kaksi korkeakoulututkintoaja minulla on Chiari 1, joka alkoi oireilla n. 10-12 -vuotiaana. Olen haastavassa työssä ja vietän normaalia elämää. Toivottavasti positiivinen esimerkkini auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2381
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1981
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1663
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      999
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      850
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe