Kuivaksi opettelu

Terhi

Minulla on kaksi pientä lasta nuorin 2v ja vanhempi 4v poika.
Nuorempi on juuri alkanut harjoittelemaan potalla käyntiä ja sujuu välillä hyvin, koska asiaa helpottaa se etti neito ei tykkää olla likaisissa vaipoissaan.
4vuotias poika käy päivisin potalla vaihtelevalla menestyksellä, hänestä kakka housussa ei ole kamalaa.
yöt on ilman vaippoja ja on kuiva. Päivisin laitan vaipan jos lähden ulos tai kylään.
Muuten oleilee ilman. Isällä on asian kanssa nyt ongelmia ja syyttää mua etten ole poikaa opettanut.
Kysymys ei ole etten olisi, vaan siitä poika tykkää heittäytyä sisaren tasoille ja olla vauva.
Nyt kun sisra on käynyt potalla on hänkin alkanut asiasta kiinnostua.
Kuiva hän ei vielä ole. Vahinkoja sattuu. Mut en asiasta raivoa, vaan kärsivällisesti olen asiaa opettanut.
Mitä tehdä isän ja hänen vaimonsa suhteen jotka heittävät syytöksiään ilmaan?
Ja oisko lisä niksejä pojan suhteen?
Psykologilta asiaa kysyin, vastasi normaalia kun on pienempi sisar, matkii häntä.
Että näin.

8

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13v ja 4,5v

hiukan on mennyt pitkäksi tuo vaippojen käyttö.
      Kyllä alle 2v pitää osata jo mennä potalle eikä enää vaippoja käyttää, se on vähän sama tutin kanssa. Hirvittää kun näkee 2v:lla tuttin suussa.

kaikki on kiinni vanhempien päättävisyydestä ja halusta paneutua ongelmaan. Meillä 4 v tyttö on käynyt jo 2,5 v asti pytyllä, nyt 4,5v osaa jo pyyhkiä itsesä ja pestä kädet. Se on vaan mentävä joka kerta opetusvaiheessa mukaan siihen ja kädestä pitäen tehtävä. ja joka kerta kun juttu onnistuu se kehujen määrä se on aina auttanut. Alussa kannatta kokeilla ettei juota ennen nukkumaan menoa niitä ilta maitoja ym vaan kunno puuroa tjsp iltapalaksi.

• ....

Vai että alle 2v pitää osata käydä potalla... Taidat kirjoituksellasi haluta vaan ärsyttää ja saada paljon vastauksia! Lapsellista! Jos omien lasten kanssa on ollut helppoa kuivaksi harjoittelu niin ei se välttämättä ole kaikilla! Ilmeisesti sinun lapsesi ei ole huutanut kurkku suorana nähdessään potan tai kun sanotaan että nyt mennään potalle! Ja tällöin on parasta pitää pieni tauko ja pottailla hieman myöhemmin! Lastesi ikäero on myös aika valtava eli esim minun tapauksessa kun isoveli on 1v8kk ja vauva 2kk niin ei ole kauheasti aikaa ja jaksamista opetella tähän aikaan kuivaksi! Sitten kun saa itse hieman pidempiä öitä nukuttua niin katson sitten uudestaan tai oikeastaan kesällä kun voi ulkona olla ilman housuja.

Siinä asiassa olen kanssasi samaa mieltä että 4v olisi kyllä hyvä olla ilman vaippoja ja se on ehkä mennyt hieman pitkäksi. Ei kuitenkaan ihan mahdottomaksi.

• on edelliselle

ei alkuperäiselle. Puhut tytöstäsi, kuin haluaisit kehuskella - ei tuo nyt vielä anna aihetta. Meillä on kaikki lapset oppineet kuivaksi ilman pottaa - 1v6kk ikäisinä ovat alkaneet käydä itse pytyllä ja kaikki ovat olleet myös yökuivia 1v10kk -ikäisinä. Ja nuo pyyhkimishommat pitäisi kyllä sujua jo 2,5 -vuotiaalta ihan hyvin. Kummallista, jos 4-vuotias tarvitsee vielä apua pyyhkimisessä!

• blondeistablondein72hki

anteeksi sinä teet parhaasi ja sinussa ei syy mutta en tajua asian vaikeuttaa.

Minulla kaikki neljä lasta syntyneet todella pienin väliajoin ja ovat silti oppineet aikaisin vaipasta pois,ilman ongelmia.

Tarvitaan kärsivällisyytt.

Vanhimmat oli alle 1v kun oppivat pois vaipasta,nuorin oli alle 2v ja nyt 11v tyttö oli alle 3v kun hän vihdoin oppi kuivaksi.

Kummipoikani kohat 2v eikä kaverini jaksa saatikka isänsä vaivautua opettamaan potalle.

Jaksamisia!

• petra```´

moikka.

ei ole vielä kokemusta pottailusta mutta sen tiiän että kun meille tuli toinen vauva niin esikonen tekeytyi vauvaksi. kävely, syöminen, tutti...y.m. kaikki piti olla sama kun vauvalla ja kaikki opettelu meni uusiksi.

ikäeroa heillä on vuosi. otin asian puheeksi neuvolassa ja täti (erittäin fiksu ja mukava neuvolatäti) sanoi että ei tarvitse hätäillä, se menee ohi. (niinkun se psykologi sullekin sanoi)ja jos asiasta tekee numeron, alkaa sättiä tai väkisin opettaa niin lapsi saattaa tekeytyä vielä enemmän vauvaksi.

kaikki lapset ovat erilaisia. ja minusta et ole tehnyt väärin. sulje vaan korvat seuraavan kerran kun joku alkoo viisastelemaan.

minulla on esikoinen ollut aina käsittämättömän vaativa tapaus ja olen ottanut sellaisen moton itselleni että kaikki aikanaan. hiljaa hyvää tulee. kyllä se oppii vielä.

• yääyää

lopettaa vaippojen ostaminen ja heitä potta pois.opeta pöntölle suoraan,jos aiot tarhata lapset.siellä ne pannaan kumminkin pöntölle.

• yhujiubk

Meillä auttoi kuivaksi opettelussa se, että kun tyttö osasi jo potalla käydä, ei laitettu vaippaa enää ollenkaan. Vaihtoehtoina olivat siis potalle tai housuun ilman vaippaa... tuntui epämukavalle kun muutama vahinko sattui ja viikon jälkeen sitten ilmoitti aina kun potalle tuli tarve. Jalkaan helpot housut, jotka lapsi saa äkkiä pois itsekin jos tarvii tarpeille päästä.

Toinen kikka, jota meillä ei kyllä käytetty, on se että jokaisesta pottaan tehdystä kakasta saa vaikkapa tarran omaan tarravihkoon tai muuta.

Tsemppiä.

• meni näin

Esikoispoika oli 2v.10kk kun hänellä oli jo 2 pikkusiskoa ja kummankin sisaren syntymän aikoihin hän taantu...pottatouhut ei kiinnostanut pätkääkään ja meni jopa keskelle olohuoneen lattiaa ja katsoi minuun ja pissaa lorotti lattialle.No,en ottanut paineita ja pikkuhiljaa hän oppi.Tais olla päiväkuiva kokonaan 3veenä ja pian sit kokonaan kuiva.Mutta meidän tytöt (4kpl) ovat kaikki olleet täysin kuivia jo 2-vuotiaina.Ei mitään ongelmia eikä vahinkoja kuin yhden käden sormilla laskettuna.Monella ystävälläni on sama "käsitys/mielipide" että pojat oppivat hitaammin kuiviksi kuin tytöt.Mene ja tiedä sitten....
      Meidän tytöt ovat ottaneet mallia isommilta siskoiltaan...kokeileppa jos 4v. haluaisi "opettaa" 2v.tä potalle.;o)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3998
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2881
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2302
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1311
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      899
    6. 131
      875
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      834
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe