Hei!
Onko kellään vastaavia kokemuksia siitä kuinka mukit ja lusikat saavat ikävän näköisen tumman pinnan..? Se ei meinaa lähteä millään pois. Mukeja olen koittanut hinkata tiskiharjalla, mutta ei se oikein toimi. Ainut millä olen tummumista saanut pois on talouspaperi. Olen kastanut paperin kuumaan veteen ja hinkannut tummuuden pois. Nyt olen huomannut, että talomme lusikat ovat myös saaneet saman pinnan.. Miten tämän saisi mahdollisemman helposti pois ja entä onko sitä mahdollista jotenkin ennaltaehkäistä.. Entä onko tietoa mistä tämä johtuisi? Teestä, kahvista? Olisin kiitollinen kaikista neuvoista, sillä kokemusta taloudenhoitoon ei kauheasti löydy vielä, kun ikää on vasta 17 vuotta..
mukien ja lusikoiden "pinttyminen"
18
7297
Vastaukset
- Teetä ja kahvia
Liota astiat vedellä ja wimillä (taitaa nykyään olla cif), ja osta pesuaineesta se tujuin paketti. Lähtevät lusikatkin puhtaaksi! Altaaseen reilusti pesuainetta (cif), vettä ja astiat likoamaan vuorokaudeksi ja sen jälkeen normaali pesu.
Jatkossa kannattaa vaihtaa pesuaine fairyyn, niin ikävää kuin se onkin tässä mainostaa niin mikään halpistuote ei irroita rasvaa ja likaa yhtä hyvin kuin fairy. - mukeille
on laittaa mukin pohjalle vähän lämmintä vettä ja 1-2 teelusikallista ruokasoodaa. Tällä seoksella hinkkaa tummuneita pinttymiä niin pitäisi kyllä lähteä. Olen käyttänyt tätä niksiä monta vuotta ja aika helpolla olen saanut myös vaikeammat pinttymät pois. Toivottavasti toimii myös sulla:)
- ansas
Yksi hyvä keino puhdistaa mukit, lusikat ym. on myös pyykinpesujauhe. Eli laita mukiin tilkka vettä ja pyykinpesujauhetta vähän päälle ja hankaa tahnalla kaikki tummuneet osat. Kyllä valkenee. Tässä kannattaa käyttää riepua ja muovihanskoja, on paljon helpompaa. Ja tee tämä tarvittaessa, ei suinkaan joka tiskikerta. Itse teen muutaman kerran vuodessa, tarpeen mukaan.
Kahvi, ja varsinkin tee aiheuttaa todellakin tuon astioiden tummumisen. Ja lusikka kupissa lisää tummumista. Huuhtelulla heti käytön jälkeen voi jonkin verran tummumista estää, ei kokonaan kuitenkaan. Ja tiskiaineen merkillä ei todellakaan ole tuon asian kanssa mitään tekemistä, fairy ei tässä kohtaa ole sen parempi kuin mikään mukaan. Joten valitse tiskiaine ihan oman makusi mukaan edelleen, kahvin ja teen aiheuttamiin jälkiin se ei vaikuta.- lähtee usein jo
hankaamalla, vaikka sen tavallisen tiskiaineen kanssa. Eli hankaus riittää: tiskikonehan ei sellaista tee.
- nestemäistä
lähtee usein jo kirjoitti:
hankaamalla, vaikka sen tavallisen tiskiaineen kanssa. Eli hankaus riittää: tiskikonehan ei sellaista tee.
konetiskiainetta
- pyykkipulveri toimii
Itse muistan kuinka yläasteen kotitaloustunnilla nakki napsahti ja tehtäväksi lankesi aterimien ja kaikkien metallisten astioiden (teesihdit, leivontavälineet ym) putsaus. En muista suhdetta mutta pyykkipulveria pistettiin kiehuvan veden sekaan isoon astiaan ja puhdistettavat esineet perään. Muutaman minuutin ajan keitettiin, sitten noukittiin ylös ja huuhdeltiin hyvin. Oli todella näppärää, ei tarvinnut hangata -sehän kuluttaa aina pintaa ja saattaa jopa jättää naarmuja.
Soodan olen itsekin kokenut hyväksi täsmäaineeksi pinttymien putsaukseen. Soodasta ja vedestä tehtävä "tahna" on vieläpä riittoisaa, muutaman teelusikallisen tahnasta putsaa 5-6 kahvikuppia, tahna on käyttökelpoista vaikka toki värjääntyykin heti ensimmäisen kupin kohdalla. Samaisella "tahnalla" saa esim. tiskipöydän kiiltäväksi ja jos sitruunaa lisää niin teho tuplaantuu. Tässäkin hanskat on hyvä apuväline, jos sormissa on haavoja niin varmasti kirvelee.
Soodaa kannattaa muutenkin hyödyntää siivouksessa, muistaakseni willow treella (tai joku vastaava) on kirjanen, joka sisältää kymmeniä niksejä soodan käyttöön arjessa. - ruokailuvälineet tummuva
lähtee usein jo kirjoitti:
Mukit ja muut posliiniastiat eivät tummu lainkaan, kun pesee astiat koneessa, mutta käsintiskatessa, esim. mökillä, tummuvat helposti ja tee värjää vielä enemmän kuin kahvi. Ruokailuvälineet taas tummuvat enemmän konetiskissä, johtunee siitä ettei niitä kuivata heti pyyhkeellä (perhana, sormethan siinä palaa) vaan kuivuvat itsekseen. Ainakin ennen tiskikonetta omat Savoniani olivat aina kuin uudet, nykyään ihan toista.
- pinttyneestä
ja ratkaisu pinttyneen mukin ongelmaan on ollut Domestos. Se on klooria tai jotain sisältävä. Sen kun antaa vähän aikaa vaikuttaa niin lähtee pinttymät.
Vessanpönttö pese sen sijaan happamalla puhdistusaineella, eli pH arvo mahdollisimman matala. (Esim. Pirkka wc-puhdistusaine, pH 1,5.)- hankaussieni
tepsii jopa ilman pesuainetta!
- elliivo
hankaussieni kirjoitti:
tepsii jopa ilman pesuainetta!
Myös tavallinen karhunkieli taikka sieni missä toinen puoli on karhunkieltä.
Konetiskiaine myös jauhemainen on tehokas samoin kuin pyykkipulveri.
- birgit65
Luulin jo kauan sitten, että ongelmaan ei ole ratkaisua. Sitten, sattumalta, jouduin fairyn sijasta käyttämään tolu astianpesuainetta. Pullo ei ollut kuin puolessa välissä kun humasin aterimien kirkastuneen silminnähden. Nyt en sitten enää fairya enää kaipaa.
- Hammastahna.-
Hammastahnaa ja talouspaparilla hankaa. Vielä parempi jo on valkaiseca hammastahan, tekee mukit takuulla hohtavan valkoisiksi!!
- Etikka-Elli
itse pesen kahvikupit ja kahvipannun veden ja ruokasoodan seoksella, silloin kun siltä näyttää että tarvii ja hyvin puhasta tulee! En käytä mitään kaupan myrkkyjä, koska oon huomannu että ne ei aina toimi, ei minkään karhunkielienkään kanssa. Äiti neuvoi että tavallisella väkiviina etikalla lähtee tummunut wc-pönttö puhtaaksi :)
- täpä
Lusikoiden ym ruokailuvälineiden tummentumat saa pois keittämällä sekaan pyykinpesupulveria.
Mutta, mukeista saat loraus Aitoa Tolua mukiin ja kosteaa tiskiharjaa,toimii. - Ode
Hopeoidut ja hopeet lusikat lähtee puhtaaksi kun: kippoon folio pohjalle, kuumaa vettä siihen ja sitten suolaa n.ruokalusikallinen (riippuu määrstä kuin paljon on lusikoita)
Sitten sekoita ja lusikat sekaan...ja 10s ja ne on puhtaat :P - Arja Nikkinen, ENJO
Tähänkin pulmaan on helppo ja ympäristöystävällinen ratkaisu: ENJO:n keitiöön tarkoitettu kuitu, mikä poistaa kertasipaisulla niin rasvan kuin kahvi- ja teetahratkin. Tarvitset vain hieman kylmää vettä. Lue lisää: www.merrybox.fi/arja
- näin se on
Hyvä vinkki tuo folio ja vesi suolan kanssa!
Hopealusikat säilyvät kirkkaina kauan, kun laittaa ne rasiaan paikoilleen ja kiertää pari kerrosta talouspaperia päälle. Päät taitetaan rasian alle ja kaappiin odottamaan seuraavaa käyttöä. Jokapäiväisessä käytössä tuo ei käy. - laalaa
Itse putsaan tummentumat lusikoista ja mukeista ihmesienellä, eli tahranpoistosienellä. Ei tarvii lotrata tai liotella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89934Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883