toisaalta kiva kun kohtaatte.
Papat vittuilee typeryyttään niille jotka ovat nykypäivässä kiinni.
Jne.
On realsiiffiä jne jotka todellisuudessa repareita.
Tosiasiassa ammattitaito ja ylemmän päällystön osaamine pitävät laivat liikkeellä.
Se on aivan sama onko siellä joku repari poosu tai ei.
Koulutettu porukka niitä ajellee onnettoman paskasakin ja juoppojen kanssa pääasiassa merenkulkupaskalaitoken todistuksilla.
Eläkeläis ja amis palsta
42
2648
Vastaukset
- August Haben
Ehkäpä muutama lisätunti oikeinkirjoituksessa ja kirjallisessa ulosannissa olisi paikallaan tälle "koulutetulle paskasakin paimentajalle".
- Pilsneri pieru
Mikä nyt noin mättää?? Onko chieffi TAAS sanonut miten asiat on ?
- päästä
vitutusta valtaan
- Mursun pimppi
Taas on AMK:n luennolla kerrottu "totuuksia". Kuulostaa niin ensimmäisen vuoden kippari opiskelijan uholta.
Tervetuloa laivalle, niin näät miten ne asiat oikeasti toimii. Liian monta kertaa on nähty opiksia AMK:sta, jotka on tullut laivaan rinta rottingilla ja ylpeänä. Nöyryys ja halu oppia on jäänyt kotiin. Sitten on mukavaa iltaisin yksin itkeä hytissä ja odottaa ensimmäistä satamaa että pääsisi kotiin.- koulutettu päällystö
se ne nykyajan laivat hoitaa, mukana tulee joukon jatkeena montun rasvahaalari porukka ja täkin ruosteenrappaajat.
Montun potukan tunnistaa kolmesta asiasta: vanhan viinan hajusta, trasselitukosta takataskussa ja tyhmästä ilmeestä naamalla. - päällystö
koulutettu päällystö kirjoitti:
se ne nykyajan laivat hoitaa, mukana tulee joukon jatkeena montun rasvahaalari porukka ja täkin ruosteenrappaajat.
Montun potukan tunnistaa kolmesta asiasta: vanhan viinan hajusta, trasselitukosta takataskussa ja tyhmästä ilmeestä naamalla.Heikkoitsetuntoiset nuorukaiset, koulupihoilla kiusatut ja muuten ongelmalliset ne edellisen kaltaisia kirjoittelee. Tuntevat, että on kivaa viimein päästä purkamaan paineita kun ovat aina olleet saantipuolella.
Ongelma on vähän laajempi, tämmöiset ihmispoloiset kärsivät pitkään lapsuudessaan kokemista epäoikeudenmukaisuuksista ja kaikki ei parane niistä koskaan. Niissä tapauksissa tämä ikävä kierre jatkuu seuraavillekin sukupolville, mikä on huono asia.
Onneksi näiden luonteen kieroutumat näkyvät ja paljastuvat heti alkumetreillä enkä usko tämmöisten laivoissakaan koskaan pääsevän vahtiperämiestä parempiin hommiin. - laivaa
päällystö kirjoitti:
Heikkoitsetuntoiset nuorukaiset, koulupihoilla kiusatut ja muuten ongelmalliset ne edellisen kaltaisia kirjoittelee. Tuntevat, että on kivaa viimein päästä purkamaan paineita kun ovat aina olleet saantipuolella.
Ongelma on vähän laajempi, tämmöiset ihmispoloiset kärsivät pitkään lapsuudessaan kokemista epäoikeudenmukaisuuksista ja kaikki ei parane niistä koskaan. Niissä tapauksissa tämä ikävä kierre jatkuu seuraavillekin sukupolville, mikä on huono asia.
Onneksi näiden luonteen kieroutumat näkyvät ja paljastuvat heti alkumetreillä enkä usko tämmöisten laivoissakaan koskaan pääsevän vahtiperämiestä parempiin hommiin.tanskan salmesta ulos. Kapu sanoi että kohta tulee pari montun mesu harjoittelijaa katselee mitä brykällä hommaillaan.
No tulihan ne pojat. Lärvi selällään ihmeteltiin "onpa laitteita" toinen kysyi tutkasta että mikä se tuo pömpeli on. Sanoin että arpatutka.
Kaveri siihen "jaa saako siitä lottoakin". No sinne ne painui naftanhajuiseen monttuun takisin yhtä kokemusta rikkaampana.
Kippari katsoi minua, pudisti päätä ja sanoi että "oi voi" - kun et huomannut
laivaa kirjoitti:
tanskan salmesta ulos. Kapu sanoi että kohta tulee pari montun mesu harjoittelijaa katselee mitä brykällä hommaillaan.
No tulihan ne pojat. Lärvi selällään ihmeteltiin "onpa laitteita" toinen kysyi tutkasta että mikä se tuo pömpeli on. Sanoin että arpatutka.
Kaveri siihen "jaa saako siitä lottoakin". No sinne ne painui naftanhajuiseen monttuun takisin yhtä kokemusta rikkaampana.
Kippari katsoi minua, pudisti päätä ja sanoi että "oi voi"että kippari tarkoitti sinua tuolla säälin osoituksellaan.
Sinulla jää paljon muutakin huomaamatta ja ne mitä huomaat ovat aivan vääriä tulkintoja, johtuu kehityshäiriöistäsi. - Kuuntelen .....
kun et huomannut kirjoitti:
että kippari tarkoitti sinua tuolla säälin osoituksellaan.
Sinulla jää paljon muutakin huomaamatta ja ne mitä huomaat ovat aivan vääriä tulkintoja, johtuu kehityshäiriöistäsi.Taitaa ottaa pollaan hah hah haaaaaaa.....
- susta tuumaa,kun
laivaa kirjoitti:
tanskan salmesta ulos. Kapu sanoi että kohta tulee pari montun mesu harjoittelijaa katselee mitä brykällä hommaillaan.
Kippari katsoi minua, pudisti päätä ja sanoi että "oi voi"siellä käyt vierailemassa. Vai osatko senkin mailman "täydellisesti"?
- Herra Kapteeni
susta tuumaa,kun kirjoitti:
siellä käyt vierailemassa. Vai osatko senkin mailman "täydellisesti"?
Yleensä ollaan niin fiksuja että hallitaan montun paskahommatkin.
Sorry vaan sulle. - aukase vähän
Herra Kapteeni kirjoitti:
Yleensä ollaan niin fiksuja että hallitaan montun paskahommatkin.
Sorry vaan sulle.tät hommaa?
- ei aukeakkaan
aukase vähän kirjoitti:
tät hommaa?
mikään ellei rautalangasta taivuta. No sillähän te sinne paatin pohjalle olette jäänytkin kun ei osaa niin ei osaa ei aukee ei.
- admirality
koulutettu päällystö kirjoitti:
Montun potukan tunnistaa kolmesta asiasta: vanhan viinan hajusta, trasselitukosta takataskussa ja tyhmästä ilmeestä naamalla.monttuapinoita, naftasukkia, trasseliturpia ja rassareita oikein
riittää aukomaan päätään joka asiaan. pysyisivät vaan hiljaa
siellä alhaalla niin kaikki menis hyvin.
- mitä siellä alla
tapahtuu...ymmärrätkö? Kippari on pelkkä betonin sekottaja. (Veivari)
- August Haben
Eihän tää broisku käsitä sitä, että ei se laiva sillä pelkällä koulunkäynnillä liiku. Noita perkeleen merisotakoulun kasvatteja kun alkoi 70-luvulla tulla kauppalaivastoon perämiehiksi ja kippareiksi, niin vaikeata oli. Oli kielitaito-ongelmia, työnjohto-ongelmia johtuen siitä, että ei oltu koskaan edes rikattu puomeja. Jos itse ei jotain hommaa ole joskus tehnyt, vaikea on sitä muille opettaa!!!
- sinäpä sen sanoit
August Haben kirjoitti:
Eihän tää broisku käsitä sitä, että ei se laiva sillä pelkällä koulunkäynnillä liiku. Noita perkeleen merisotakoulun kasvatteja kun alkoi 70-luvulla tulla kauppalaivastoon perämiehiksi ja kippareiksi, niin vaikeata oli. Oli kielitaito-ongelmia, työnjohto-ongelmia johtuen siitä, että ei oltu koskaan edes rikattu puomeja. Jos itse ei jotain hommaa ole joskus tehnyt, vaikea on sitä muille opettaa!!!
ruosteenrappaamisesta ja kannenkuuraamisesta on todellakin hyötyä brykällä. Mene sinä vaan haisteleen niitä naftahuuruja sinne monttuun näyttävät jo pehmentäneen sun pään.
Tv AMK Kippari - August Haben
sinäpä sen sanoit kirjoitti:
ruosteenrappaamisesta ja kannenkuuraamisesta on todellakin hyötyä brykällä. Mene sinä vaan haisteleen niitä naftahuuruja sinne monttuun näyttävät jo pehmentäneen sun pään.
Tv AMK KippariVai oikein kippari. Tuolla asenteella kuulut samaan ryhmään kuin "Odessan torilta" sadalla taalalla pätevyyskirjan ostaneet "kipparit".
Viime vuosina olen vain taivastellut nykyperämiesten huonoa ammattitaitoa ja asennetta työhönsä. Milloin joku täyttää työaikapäiväkirjaa unohtaen kääntää laivaa käännöspisteessä, milloin leikitään tietokoneen kanssa laivan mennessä kiville. Tätäkö siellä AMK:ssa opetetaan. Tuskin edes päällikkönä olet ikinä seilanutkaan.
AH, merikapteeni, päällikkönä seilannut, cross trade. - seilooor
sinäpä sen sanoit kirjoitti:
Tv AMK KippariTaitaa olla tosi huono provo, tai sitten et vaan raukka tiedä mitä puhut.
Kyllä se on alhaalta kiivettävä puuhun, jos meinaa kokonaisuuksia hallita ja teettää laivalla töitä. Jos brykällä ole tietoa ja taitoa ihan perusasioista, kuten puhtaanapidosta ja kunnossapidosta, niin ei laivalla toimi mikään muukaan.
Amk kouluttaa kyllä ihan hyviä tyyppejä, mutta sekaan sattuu näitä mielenvikaisia kuten tänä "amk kippari". Toivottavasti et koskaan lähde vesille sieltä koulun penkiltä. - täytyy harmiksenne
seilooor kirjoitti:
Taitaa olla tosi huono provo, tai sitten et vaan raukka tiedä mitä puhut.
Kyllä se on alhaalta kiivettävä puuhun, jos meinaa kokonaisuuksia hallita ja teettää laivalla töitä. Jos brykällä ole tietoa ja taitoa ihan perusasioista, kuten puhtaanapidosta ja kunnossapidosta, niin ei laivalla toimi mikään muukaan.
Amk kouluttaa kyllä ihan hyviä tyyppejä, mutta sekaan sattuu näitä mielenvikaisia kuten tänä "amk kippari". Toivottavasti et koskaan lähde vesille sieltä koulun penkiltä.myöntää että olen ollut jo merillä ja taatusti jatkan. Tervetuloa samaan laivaan jossa olen perämiehenä, saatte keittää kahvia ja vaikka leipoa pullia minulle jos siltä täkinrappaukselta ehditte.
Toki teidän törkyisiä olemuksia ei viitsi pitkään sillalla katsella joten lähetän teidät varmaankin hyvinkin pikaisesti takaisin monttuun.
Joopa joo ruosteenrappaustaito välttämätöntä kipparille, hae uusi lääkitys pikaisesti.
Tv, AMK Kippari - loora.
täytyy harmiksenne kirjoitti:
myöntää että olen ollut jo merillä ja taatusti jatkan. Tervetuloa samaan laivaan jossa olen perämiehenä, saatte keittää kahvia ja vaikka leipoa pullia minulle jos siltä täkinrappaukselta ehditte.
Toki teidän törkyisiä olemuksia ei viitsi pitkään sillalla katsella joten lähetän teidät varmaankin hyvinkin pikaisesti takaisin monttuun.
Joopa joo ruosteenrappaustaito välttämätöntä kipparille, hae uusi lääkitys pikaisesti.
Tv, AMK KippariPelle.
- August Haben
myöntää että olen ollut jo merillä ja taatusti jatkan. Tervetuloa samaan laivaan jossa olen perämiehenä, saatte keittää kahvia ja vaikka leipoa pullia minulle jos siltä täkinrappaukselta ehditte.
Tv, AMK KippariKai sinä sitten myöskin töijailet ja lasket gangwayn, mikäli siltä "suurelta,koulutetulta vastuultasi" ehdit. Eihän skrapaajat, siis skrapaajat, ei niin kuin kirjoitat "rappaajat", toimiltaan ehdi. Opettele rappaaja sieltä Savonmuosta ensin merimiesslangi ja tule sieltä raksalta sitten suolaisten vesien ääreen, missä muikkukaan ei kude.
- että kippariluokilla
August Haben kirjoitti:
Kai sinä sitten myöskin töijailet ja lasket gangwayn, mikäli siltä "suurelta,koulutetulta vastuultasi" ehdit. Eihän skrapaajat, siis skrapaajat, ei niin kuin kirjoitat "rappaajat", toimiltaan ehdi. Opettele rappaaja sieltä Savonmuosta ensin merimiesslangi ja tule sieltä raksalta sitten suolaisten vesien ääreen, missä muikkukaan ei kude.
naureskellaan teille kansipelleille ja montun paskasakille.
Teidän ÄÖ ei todellakaan muuhun riitä kuin pähkäileen rappauksen ja skrappauksen välillä no eihän sitä voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Teistä ei todellakaan ole muuhun kuin vittuileen toisillenne ja kahvinkeittoon päällystölle.
Sääliksi käy.
Toinen AMK KIPPARI - minä tämän hokasin
että kippariluokilla kirjoitti:
Teidän ÄÖ ei todellakaan muuhun riitä kuin pähkäileen rappauksen ja skrappauksen välillä no eihän sitä voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.
Teistä ei todellakaan ole muuhun kuin vittuileen toisillenne ja kahvinkeittoon päällystölle.
Sääliksi käy.
Toinen AMK KIPPARIEläpäs eläpäs tule tänne aloittamalleni jutulle. Aloita itselles oma karriääri. Meillehän näitä riittää kun meillä on tätä älliä liiankin kanssa.
Enkä pidä siitä kun tulet ja sanot sen mitä itse olin aikonut. Eläkä kaiva tuota kiireessä väärin kirjoittamaani "rappausta" esille, kyllä se tulee vielä sinullakin savolaisuus esille kirjoituksessasi vaikka yritätkin vähän vanhempana olla parempi.
Kapukin sanoi että kohta olet kuin pari montun mesu harjoittelijaa, siis saman kokoinen. Katsele mitä me täällä brykällä homoillaan kapun kanssa. Lärvi selällään ihmetelet että "onpa laitteita" kun toinen kysyy tutkasta että mikä se tuo pömpeli on, sanosinko että olet arpalutka.
Vittu, meni sekaisin tuo kirjoituskin sinun vuoksi, joten elä ennee tuu, minnoon ainua AMK KIPPARI, sinulla on tippari... vai miten se nyt on... - sopisit
Sääliksi käy.
Toinen AMK KIPPARIsirkukseen pelleksi
- ikäinen olet
Tv, AMK Kippariherra kapteeni?
- vähän vanhempi
Sääliksi käy.
Toinen AMK KIPPARIkippari
- Yriti konemiehet ottaa omaa...
Laivan kuljettamisessa . Kun ei enään ollut vaan purjeita.
Kipparit tulivat joskus neuvomaan konemiehiä.
Kun koneesta kuului " kolinaa" niin oli sitten " suuniteltu " Kipparin neuvottelutilanteessa , tullaan satamaan niin heti tarkastetaan tuo sylinteri.
Konemiehet olivat valmistelleet homman niin , kun Kippari pääsi tulemaan satamaantulonjälkeen koneseen , niin viimeistä pulttia juuri otettiin auki .
Kun taljalla nostettiin kansi ylös , niin Kippari näki ensimmäisenä MÄNNÄN PÄÄLLÄ OLI ALASIN ja siitä sitten raportoimaan Konttoriin . - Augusta Haben
ikäinen olet kirjoitti:
herra kapteeni?
Hän onkin raksalla muurarin apupoikana ollut, rappauksia tekemässä. Ihan oikeaa laivaa ei ole nähnytkään tää "herra Ylikapteeni", kai merien sankari, ylivertainen henkilö, joita varustamot halajavat, ainakin omassa mielikuvituksessaan.
- oli tosi
Yriti konemiehet ottaa omaa... kirjoitti:
Kun koneesta kuului " kolinaa" niin oli sitten " suuniteltu " Kipparin neuvottelutilanteessa , tullaan satamaan niin heti tarkastetaan tuo sylinteri.
Konemiehet olivat valmistelleet homman niin , kun Kippari pääsi tulemaan satamaantulonjälkeen koneseen , niin viimeistä pulttia juuri otettiin auki .
Kun taljalla nostettiin kansi ylös , niin Kippari näki ensimmäisenä MÄNNÄN PÄÄLLÄ OLI ALASIN ja siitä sitten raportoimaan Konttoriin .hauska tarina
- Ompahan vakavajuttu
oli tosi kirjoitti:
hauska tarina
Huomattava Suomen laiva 1980 luvulla .
Kun ankkuri piti myrskyssä " meteliä " Kippari " hikeentyi " ja tekoinnin yhteydessä , ankkukitaan tetiin muutos jotta ankkuri oli hiljainen merenkäynnissä .
Tuli ankkurointi Sueztsinedustalla 2- perämies oli pakalla , Vinssillä löysättiin ankkuria , eikä huomattu ANKKURI OLIKIN JUUTTUNUT , KUN LÖYSÄÄ OLI N 4 M NIIN ANKKURI PUTOSI 25 TON .Voitte ymmärtää miten siinä kävi . Tuskin kannattaa kertoa, alkaa uusi juttu. - ukotaan tmä
Ompahan vakavajuttu kirjoitti:
Huomattava Suomen laiva 1980 luvulla .
Kun ankkuri piti myrskyssä " meteliä " Kippari " hikeentyi " ja tekoinnin yhteydessä , ankkukitaan tetiin muutos jotta ankkuri oli hiljainen merenkäynnissä .
Tuli ankkurointi Sueztsinedustalla 2- perämies oli pakalla , Vinssillä löysättiin ankkuria , eikä huomattu ANKKURI OLIKIN JUUTTUNUT , KUN LÖYSÄÄ OLI N 4 M NIIN ANKKURI PUTOSI 25 TON .Voitte ymmärtää miten siinä kävi . Tuskin kannattaa kertoa, alkaa uusi juttu.trina oikeavaksi
- Herra KAPTEENI
Yriti konemiehet ottaa omaa... kirjoitti:
Kun taljalla nostettiin kansi ylös , niin Kippari näki ensimmäisenä MÄNNÄN PÄÄLLÄ OLI ALASIN ja siitä sitten raportoimaan Konttoriin .teitä naftasukkia. Paljon olen teitä paateilla seurannut ja todennut että ei teistä todellakaan ole muualle kuin sinne haisevaan monttuun.
Kyllähän teille jo AMK kippariluokalla naureskeltiinkin. - Eng kanaalista
Augusta Haben kirjoitti:
Hän onkin raksalla muurarin apupoikana ollut, rappauksia tekemässä. Ihan oikeaa laivaa ei ole nähnytkään tää "herra Ylikapteeni", kai merien sankari, ylivertainen henkilö, joita varustamot halajavat, ainakin omassa mielikuvituksessaan.
Olin täkki III kun ajettiin kanaalia pohjoisen suuntaan, mukana mesu harjoittelijoita. Mesut katseli prykällä kun kippari otti tutkasta suuntimia kunnes yksi mesuista avasi suunsa ja kysyi kipparilta eikö sitä meinaa saada viritettyä kun kuva on noin huono vai näkyykö ne Suomen kanavat yleensäkkään näin kaukana.
Kippari siihen että kyllä ylen 1 ja 2 yleensä näkyy mutta tämä MTV on vähän herkempi viritettävä.
Terv, myös AMK Kapteeni - otany vähä iisimmin
Herra KAPTEENI kirjoitti:
teitä naftasukkia. Paljon olen teitä paateilla seurannut ja todennut että ei teistä todellakaan ole muualle kuin sinne haisevaan monttuun.
Kyllähän teille jo AMK kippariluokalla naureskeltiinkin.kyl se helpottaa
- :-)
Eng kanaalista kirjoitti:
Olin täkki III kun ajettiin kanaalia pohjoisen suuntaan, mukana mesu harjoittelijoita. Mesut katseli prykällä kun kippari otti tutkasta suuntimia kunnes yksi mesuista avasi suunsa ja kysyi kipparilta eikö sitä meinaa saada viritettyä kun kuva on noin huono vai näkyykö ne Suomen kanavat yleensäkkään näin kaukana.
Kippari siihen että kyllä ylen 1 ja 2 yleensä näkyy mutta tämä MTV on vähän herkempi viritettävä.
Terv, myös AMK KapteeniCalais-Dover ????????
- tankkipöpi
Tv, AMK KippariEikö se täkki ole jo puhki siitä jatkuvasta "raappaamisesta"?
Oletko muistanut sanoa yt täkkimullille että pitäs välillä vaihtaa paikkaa ? - :-)
Herra KAPTEENI kirjoitti:
teitä naftasukkia. Paljon olen teitä paateilla seurannut ja todennut että ei teistä todellakaan ole muualle kuin sinne haisevaan monttuun.
Kyllähän teille jo AMK kippariluokalla naureskeltiinkin.m/t Meltemissä yks savolainen kippari kun lähestyttiin jenkkikustia täysillä, löi koneeseen täydet taakse.- Pari kantta siinä pääkoneesta (6 cyl. M.A.N) halkes....saatin Schweitsistä uudet lentokoneella Mexikoon .......että on siellä brygällä jos jonkinlaista vipeltäjää :D
- mpeen akentti
Eläkeläis/amispalsta eläkeläis isolla EEllä mutta kumpi olet? vai oletko tärkeä nainen-mies-poika-tyttö,,Vai tyttöpoika?
- Skärdä
Nykyinen poika, tuleva eläkeläinen jos Vanhanen suo.
- woodward
Skärdä kirjoitti:
Nykyinen poika, tuleva eläkeläinen jos Vanhanen suo.
Tuskinpa kukaan tekijämies ehtii moista paskaa kirjoittelemaan,mitä keskustelun aloittaja poika.
- nen Kaama
woodward kirjoitti:
Tuskinpa kukaan tekijämies ehtii moista paskaa kirjoittelemaan,mitä keskustelun aloittaja poika.
Puhalsi asetyleenillä - EI siis sytyttänyt- ja satiaset lähtivät kuin kuppa Töölöstä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475365Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612086Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181760Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1381723- 161473
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301417Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4130081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771058Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se205905