Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oireita huonekaluista

Shula

Hei,

Auttakaa joku jolla kokemusta. Asuimme ihan hirveassa hometalossa kuukauden jonka jalkeen paasimme muuttamaan siita pois puhtaaseen ja uuteen asuntoon. Vahan ajan kuluttua kuitenkin aloin tuntea etta oireet tulevat takaisin ja mita luultavammin huonekaluista. Teimme perusteellisen siivon, siivosimme IHAN KAIKEN ja oireet havisivat. Vahan ajan kuluttua toimme lapsille varastossa olleet puiset sangyt jotka olivat hometalossa myos, kyllakin puhdistin ne ensin, mutta niissa tuntui olevat tosi voimakas pistava haju ja koko lastenhuone haisee nyt silta koko ajan vaikka miten tuuletan. Olen pessyt sangyt desinfioivalla pesuaineella,kloriitilla,homeenesto aineella ja mikaan ei auta, aina vaan sama haju pysyy. Nyt kaikilla paitsi tietenkin miehella joka kay toissa, on oireita, kuivaa yskaa,silmat vasyneen oloiset,keuhkoissa "ahdistava" tunne, lapset itkuisia ja herailevat oisin kamalasti itkien....Ei vaan enaan jaksaisi. Siis lahinna haluaisin tietaa etta mita nyt on tehtavissa, onko jollain samantapaisia kokemuksia??Auttaako jos vaihdan vain sangyt? Vai onko se home taas niista sangyista tarttunut meilla kaikkeen??Onko kokemusta onko luonnonpuu jotenkin mikrobielolle hyva alusta, miksi niihin ei auta puhdistus? Patjat,peitot ja tyynyt hankin kaikki uudet hometalon jalkeen...ja nyt kauhulla pelkaan pitaisiko ne TAAS uusia, rahat kun vain ovat totaalisen loppu.
Tama on painajaista, kamalaa sotaa nakymatonta maailmaa vastaan.

11

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Home haisee

      Ihan varmasti home on tarttunut kaikkiin materiaaleihin. Voimakkaasti oireileville annetaan neuvo, ettei ota mitään mukaansa hometalosta.

      Voithan kokeilla otsonipuhdistusta. Katso googlesta, jos vaikka pääsisitte eroon homeesta heittämättä huonekaluja pois. Itselläni ei ole siitä kokemusta.

      • varoa

        Otsonilla ei puhdisteta vaan saastutetaan entistä enemmän.


    • ennenkuin helpottaa

      Kokopuiset huonekalut kannattaa puhdistaa täysin, puiset tosin ovat ainoat huonekalut jotka voi pelastaa. Pintakäsittely on ensin poistettava, lakka ensin siklillä pois ja hiomalla siistiksi. Sen jälkeen uusi lakkakerros, suosittelen Kiva-lakkaa, joka vesiohenteisena kuivuu todella äkkiä eikä jää hajuja. Työtä puhdistus vaatii kovin, tarvikkeet eivät paljoa maksa. Sikli maksaa parisen ecua rautakaupasta, lakka parisen kymppiä mutta sillä päällystää paljon. Hiekkapaperia saa myös aika halvalla. Lopputulos on silloin altisteeton, home-estoaineet kun saattavat jopa ruokkia sädesientä ja homeita niin niitä ehkä kannattaa välttää.
      Kaikki lastulevyhyllyt kannattaa hävittää, niiden huokoinen rakenne kun on täynnä taskuja joissa saattaa asustaa pöpö poikineen.
      Kokopuiset tuotteet saa pääosin pelastettua, kun vain vaihtaa puunsuojan uuteen, myrkyt sitoutuvat lakkapintaan tiukasti, muovimaalit ovat vielä pahempia! Omat kalusteeni olen joutunut uusimaan kaikki paitsi kokopuiset, joita petsaamalla olen saanut muutettua väriltään uuteen sisustukseen sopiviksi. Kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta saa ostettua huokeaan hintaan vanhoja puisia tuotteita, joista saa tehtyä halvalla uudenveroisia, kun vaan on aikaa eikä pelkää työtä mikä on kyllä melkein kaikkien opittavissa peruspiirteittäin. Pintakäsittely väri petseineen antaa paljon mahdollisuuksia ja lakka estää kosteuden imeytymisen täysin.

      • HOMEVAATTEET

        Kirpparilta ostaessa kannattaa haistella kaikki vaatteet ja huonekalut ja kankaat, mitä ostaa. Minulle kävi niin, että ostin kirpparilta takin ja kun vein kotiin, huomasin, että se haisee homeelle ja oikein tunkkaiselle kuin joku maakellari tai mummola, eli kuulemma se on se ehta homeen haju. Lieneekö joku hometalosta lähtenyt kantanut tavaransa kirpparille myyntiin.

        Mutta minun kaverini osti sohvan kirpparilta ja alkoi sitten oireilla parin kuukauden päästä. Lopulta se sitten paljastui, kun sohvan päälliset irrotettiin, että sohva oli joskus kastunut ja sieltä oli se takalevy ihan pilalla ja siinä oli iso läiskä ja mistä sen tietää, missä se sohva oli ollut tätä ennen. Onneksi ei ollut kallis, mutta ulos se piti talosta heittää. Itse en uskaltaisi ostaa kirpparilta muita huonekaluja kuin täyspuisia, joita pystyy käsittelemään tarvittaessa.

        Olen ostanut kirpputorilta vaatteita ja tavaroita ja vain yhden kerran on käynyt sen takin kanssa huonosti. Lasten vaatteiden kanssa olisin tarkkana, jos pitäisi vauvalle ostaa. Haistelisin tarkkaan, ettei vaan lemua homeelle.


      • kaupoista
        HOMEVAATTEET kirjoitti:

        Kirpparilta ostaessa kannattaa haistella kaikki vaatteet ja huonekalut ja kankaat, mitä ostaa. Minulle kävi niin, että ostin kirpparilta takin ja kun vein kotiin, huomasin, että se haisee homeelle ja oikein tunkkaiselle kuin joku maakellari tai mummola, eli kuulemma se on se ehta homeen haju. Lieneekö joku hometalosta lähtenyt kantanut tavaransa kirpparille myyntiin.

        Mutta minun kaverini osti sohvan kirpparilta ja alkoi sitten oireilla parin kuukauden päästä. Lopulta se sitten paljastui, kun sohvan päälliset irrotettiin, että sohva oli joskus kastunut ja sieltä oli se takalevy ihan pilalla ja siinä oli iso läiskä ja mistä sen tietää, missä se sohva oli ollut tätä ennen. Onneksi ei ollut kallis, mutta ulos se piti talosta heittää. Itse en uskaltaisi ostaa kirpparilta muita huonekaluja kuin täyspuisia, joita pystyy käsittelemään tarvittaessa.

        Olen ostanut kirpputorilta vaatteita ja tavaroita ja vain yhden kerran on käynyt sen takin kanssa huonosti. Lasten vaatteiden kanssa olisin tarkkana, jos pitäisi vauvalle ostaa. Haistelisin tarkkaan, ettei vaan lemua homeelle.

        Meilläpäin on ainakin kaksi kirpparia, jotka ovat kosteusvauriotiloissa. Niissä en edes käy. Myös uudet tavarat (normaalista kaupasta ostetut) voivat olla homeisia. Kotimaisuus kannattanee tässä, eli mitä vähemmän kuljetuksia ja eri varastointivaiheita, sen varmemmin tavara on puhtaampaa. Eli olkaa tarkkana aina hankinnoissa.


    • ota yhteyttä

      IS-Consults Lajunen Raimo,Varkaus. Hän osaa tämän alan.

      • jos kaiken teit

        mitä kerroit. Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin luopua tavaroista joista saa oireita.

        Kaikenlaiset otsonoinnit tai desinfioinnit voivat tuoda uusia ärsytysoireita tullessaan. Kloriitti on hyvä ja jos sillä ei hajut ja toksiinit lähde, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin luopua (ainakin toistaiseksi) tavaroista joista oireilut tulevat.

        Niin me teimme ja oireilut loppuivat kotitiloissa.


      • kriisistä kriisiin
        jos kaiken teit kirjoitti:

        mitä kerroit. Sitten ei jää vaihtoehdoksi kuin luopua tavaroista joista saa oireita.

        Kaikenlaiset otsonoinnit tai desinfioinnit voivat tuoda uusia ärsytysoireita tullessaan. Kloriitti on hyvä ja jos sillä ei hajut ja toksiinit lähde, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin luopua (ainakin toistaiseksi) tavaroista joista oireilut tulevat.

        Niin me teimme ja oireilut loppuivat kotitiloissa.

        Mitä olette tehneet ompelukoneille, työkaluille (taltat, vasarat ym), voiko home kulkeutua näidenkin mukana uuteen asuntoon? Olen jo luopunut toivosta säilyttää huonekaluja, kirjoja ja tekstiilejä, mutta harmittaa jos ihan kaikki menee. Astioiden mukana home ei varmaan kulkeudu jos ne hyvin pesee, vai onko jollain päinvastaista kokemusta? Entä jos otan muutaman kirjan ja vaatteen jotka puhdistan (esim juhlamekot/kengät), tarttuuko muutamasta mahdollisesti uuteen kämppään?

        Voimia kaikille näiden kanssa kamppaileville.


    • homehell

      Kuulemma jos koneista yrittää imuroida niin kaikkia homeita ei saa pois millään. Pitäsi viedä ulkoilmaan ja paineilmapyssyllä puhallella puhtaaksi ja sitten pinnat pestä perusteellisesti kloriitilla ym.
      Yleensä helpointa on ostaa uusi kone, olipa se radio, tv, tietsikka tai ompelukone...

    • anak999

      Tekstiilit voi pestä pari kertaa 60-90 asteessa, jos ei sillä lähde hajut niin roskiin. Kovat pinnat huonekaluista voi yrittää pyyhkiä, ja katsoa tuleeko oireita. Jos tulee, kiertoon vaan. Sängyt ja petivaatteet kannattaa uusia. Muistot yms tiiviisiin laatikoihin varastoon ja tutkailla myöhemmin, tuleeko oireita.

    • Kauanvältellyt

      Halpamaissa tehdyt huonekalut ovat vahvoilla myrkyillä käsiteltyjä kuuman ja kostean ilman vaikutuksia ja kuljetusten vaaroja vastaan.

      Kalusteliikkeen hajujen sekamelskassa ei tiehä haistamallakaan millainen tuote on. Oma sohvani on saanut paikan parvekkeella.

      Aiemmin hankittu kotimainen vuodesohva ei ole harmeja aiheuttanut. Nahkapäällysteitä on kuitenkin varottava.

      Moni on kertonut voineensa vähentää lääkitystä tai lopettaa sen kokonaan etelän mailla. Mitähän kaikkea suomalainen asunto aiheuttaakaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe