Osaisiko joku neuvoa

Aloitin vuosi sitten Thyroxin lääkityksen arvoilla TSH=8 ja T4-V=16. Vuoden mittaan annosta jouduttiin nostamaan 0,025mg -> 0,1mg. T4-V nousi lopulta arvoon 19 ja TSH laski lähelle nollaa. Varsinkin aivosumua ja lievää masennusta kuitenkin esiintyi edelleenkin, joten vaihdoin Armouriin. 1,5 Grainin annoksella T4-V tipahti kuukaudessa arvoon 12, TSH:n pysyessä lähellä nollaa. Ensimmäistä kertaa mitattu T3-V puolestaan oli n. 6, eli viitearvojen yläpäässä. Psyykkiset oireet ovat tällä välillä menneet ehkä hieman huonompaan suuntaan.

Mikä mahtaisi olla sopiva lääkitys tästä eteenpäin? Kannattaisiko kokeilla esim. 1 Armour 1 pieni Thyroxin? Vai johtuisiko oireet sittenkin esim. lisämunuaisten uupumuksesta? Sitä epäilin jo kesällä, kun lääkärien mukaan kilpirauhasarvot olivat kunnossa, mutta oireita oli silti runsaasti. Silloin kuitenkin mitattiin mm. kortisoli, joka oli kyllä ihan normaali. Ainoat testit, joissa viitearvojen perusteella voisi olla jotain häikkää ovat Kalium 3,3(viite 3,3-4,8), Kreatiniini 100(
5426
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Sinun kannattaisi ehkä olla siinä annostuksessa pitempään. Kauanko olet Armouria käyttänyt? Armourilla T4V laskee kai kaikilla, koska tyroksiini on sitä itseään, ja Armourissa sitä ei ole pillerissä niin paljon - siinä on kuitenkin myös T3:a, minkä johdosta T3V nousee. T4V:tä ei ole ehkä tarpeenkaan hilata kovin ylös, muuten T3V nouseee liikaa. Jotkut hyötyvät pienestä tyroksiinilisästä, mutta silloin pitää ehkä laskea Armouria vähän. Minäkin käytin välillä vähän tyroksiinia, mutta palasin takaisin pelkkään Armouriin. Armour, ja tyroksiinikin, vaativat joillakin aika pitkän ajan, ennen kuin olo korjaantuu. Ei ehkä kannata hätiköidä.

Noista muista arvoistasi en osaa varmuudella sanoa. Aivolisäkkeesi kylläkin patistaa lisämunuaista erittämään kortisolia, mutta jos kortisoli on ok, niin lienee riittävästi. Kortisolia ei kannata ihan helpolla ottaa mukaan sotkemaan. Kreatiniini mittaa munuaisten toimintaa. Joillakin se voi olla korkea, vaikkei syystä ole selvyyttä. Kaliumista ei kannattane huolestua, jos se ei ole toistuvasti alle viitteen. Matala kalium voi tehdä rytmihäiriöitä ja lihasheikkoutta.

Äänestä
  • Kiitos vastauksesta. Armouria olen tosiaan käyttänyt vasta vajaat pari kuukautta ja tarkoitus olisikin rauhoittaa tilanne pidemmäksi aikaa. Nyt T4-V on kuitenkin huomattavasti alempana kuin missään vaiheessa Thyroxinin kanssa tai ennen lääkityksen aloittamista, kun taas T3-V alkaa olla jo aika ylärajoilla. Ihan viitearvoja tuijottamalla tekisi mieli korvata osa Armourista Thyroxinilla, jolloin T3 vähän laskisi ja T4 (ja TSH) puolestaan nousisivat. Harmi kun ei tiedä millaisia arvot ovat olleet ennen sairastumista, jolloin voisi tähdätä samoihin lukemiin.

    Tosiaan tuo Kalium on kahdessa mittauksessa n. puolen vuoden(?) välein ollut 3,3 ja 3,4 ja Kreatiniini 100 ja 99, joten ainakaan mitään dramaattisia muutoksia niissä ei ole tapahtumassa. Huvitti vaan lukea esim. tuosta kreatiniinista, että yleensä isoilla ja lihaksikkailla miehillä arvot ovat korkeampia ja vähän hintelämmillä matalampia. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Ja kaipa se ACTH:kin on sitten reilummin yli viiterajojen, jos lisämunuaisissa jotain suurempaa häikkää olisi.

    Äänestä

  • ... kirjoitti:

    Kiitos vastauksesta. Armouria olen tosiaan käyttänyt vasta vajaat pari kuukautta ja tarkoitus olisikin rauhoittaa tilanne pidemmäksi aikaa. Nyt T4-V on kuitenkin huomattavasti alempana kuin missään vaiheessa Thyroxinin kanssa tai ennen lääkityksen aloittamista, kun taas T3-V alkaa olla jo aika ylärajoilla. Ihan viitearvoja tuijottamalla tekisi mieli korvata osa Armourista Thyroxinilla, jolloin T3 vähän laskisi ja T4 (ja TSH) puolestaan nousisivat. Harmi kun ei tiedä millaisia arvot ovat olleet ennen sairastumista, jolloin voisi tähdätä samoihin lukemiin.

    Tosiaan tuo Kalium on kahdessa mittauksessa n. puolen vuoden(?) välein ollut 3,3 ja 3,4 ja Kreatiniini 100 ja 99, joten ainakaan mitään dramaattisia muutoksia niissä ei ole tapahtumassa. Huvitti vaan lukea esim. tuosta kreatiniinista, että yleensä isoilla ja lihaksikkailla miehillä arvot ovat korkeampia ja vähän hintelämmillä matalampia. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Ja kaipa se ACTH:kin on sitten reilummin yli viiterajojen, jos lisämunuaisissa jotain suurempaa häikkää olisi.

    suppressoi TSH:n - että TSH:ta jos koitat nostaa T3-lääkityksellä saatat päätyä hyvin alilääkityksi ;).

    Äänestä

Minulla on kesken vaihto thyroxinista Armouriin. Ongelmia tuntuu olevan jo nyt ihan liiaksi. Tämä sai minut myös epäilemään lisämunuaisiani. S-korsol oli kylläkin viitteissä minullakin. Miten itse vaihto sinulta sujui - tuliko kummallisia oloja, vaihdoitko suoraan vai hitaasti thyroxinia vähentäen.

Äänestä
  • Vaihdoin parin viikon aikana. Yllättävän vähän mitään kummempia huomasin, oikeastaan jopa vähemmän mitä joskus Thyroxin annosta nostaessa. Pikkuhiljaa jotain vaikutuksiakin on alkanut tuntua, osa positiivisia ja osa negatiivisia.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


annoksissa ja labratuloksissa kirjoitti:

Aloitin vuosi sitten Thyroxin lääkityksen arvoilla TSH=8 ja T4-V=16. Vuoden mittaan annosta jouduttiin nostamaan 0,025mg -> 0,1mg. T4-V nousi lopulta arvoon 19 ja TSH laski lähelle nollaa. Varsinkin aivosumua ja lievää masennusta kuitenkin esiintyi edelleenkin, joten vaihdoin Armouriin. 1,5 Grainin annoksella T4-V tipahti kuukaudessa arvoon 12, TSH:n pysyessä lähellä nollaa. Ensimmäistä kertaa mitattu T3-V puolestaan oli n. 6, eli viitearvojen yläpäässä. Psyykkiset oireet ovat tällä välillä menneet ehkä hieman huonompaan suuntaan.

Mikä mahtaisi olla sopiva lääkitys tästä eteenpäin? Kannattaisiko kokeilla esim. 1 Armour 1 pieni Thyroxin? Vai johtuisiko oireet sittenkin esim. lisämunuaisten uupumuksesta? Sitä epäilin jo kesällä, kun lääkärien mukaan kilpirauhasarvot olivat kunnossa, mutta oireita oli silti runsaasti. Silloin kuitenkin mitattiin mm. kortisoli, joka oli kyllä ihan normaali. Ainoat testit, joissa viitearvojen perusteella voisi olla jotain häikkää ovat Kalium 3,3(viite 3,3-4,8), Kreatiniini 100(

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu