Beetasalpaajan vaikutus

maksimisykkeeseen

Olen 42-vuotias mies, verenpainelääkityksenä Zanidip ja beetasalpaaja Orloc. Orloc nostettiin maksimiannostukseen eli 10 milligrammaan noin kuukausi sitten. Tarkoituksena on ollut nostaa asteittain kuntoa ja hankin siihen tarkoitukseen crosstrainerin. Eilen pääsin sitä lopulta kokeilemaan mutta laitteen oman sykemittarin mukaan sain sykkeeni nousemaan noin 90:een kohtuullisen kovan rasituksen jälkeen. Nyt minulla vahva epäily että beetasalpaaja estää sykettäni nousemasta tarpeeksi korkealle jotta kunnonkohotus edes olisi mahdollista, ymärtääkseni sopiva suoritustaso olisi noin 65-70 prosenttia maksimisykkeestä joka ikäiselläni henkilöllä olisi kuitenkin selvästi yli sata. Olo on muutenkin hyvin väsynyt ja voimaton, varsinkin aamuisin lääkkeiden oton jälkeen. Aion kyllä olla lääkäriin yhteydessä ihan lähiaikoina, ajattelin nyt kysyä asiasta lähinnä tämä kuntoilu lähtökohtana.

17

6730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikutuksia

Itselläni beta-salpaaja laski ensinnäkin selvästi normaalia leposykettä. Toinen juttu oli sitten se, että ei my7öskään rasituksessa syke noussut normaaliin tapaan.

Esim. olin rasitus-ekg:ssä ja minut ohjeistettiin jättämään beta-salpaaja siltä aamulta ottamatta, koska muuten en saisi itsestäni tarpeeksi irti testissä.

Kokemuksia on mm. UKK-kävelytestistä, beta-salpaajien kanssa syke nousi 115 ja ilman beta-salpaajia 145.

Kokonaisuutena minulla ainakin kunto ei kestänyt mitään rankempia juttuja, vaan tuntui kertakaikkiaan loppuvan kesken vaikka syke ei tosiaan paljoa noussutkaan.

• huomioon

Minulla ei ole koskaan käsketty kuntotesteissä lopettamaan beetasalpaajaa. Sen vaikutus otetaan huomioon tuloksia tulkitessa. Polkupyöräergometrissä saamani maksimisyke jää selvästi alle tavanomaisten tulosten, mutta on kelvannut testaajalle ja seurannassa verrataan omiin arvoihini. Rasitus-ekg:tä minulle ei ole tehty koskaan, joten siltä osin en tiedä käytäntöä, vain näistä tavanomaisista kuntotesteistä.

• 1totinen
        huomioon kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan käsketty kuntotesteissä lopettamaan beetasalpaajaa. Sen vaikutus otetaan huomioon tuloksia tulkitessa. Polkupyöräergometrissä saamani maksimisyke jää selvästi alle tavanomaisten tulosten, mutta on kelvannut testaajalle ja seurannassa verrataan omiin arvoihini. Rasitus-ekg:tä minulle ei ole tehty koskaan, joten siltä osin en tiedä käytäntöä, vain näistä tavanomaisista kuntotesteistä.

Mulla myös lääkitys päällä testiin ja max.syke 137 hyvin pärjää joskus nuorempana ja terveenä huomattavasti korkeampi.

• ole beetasalpaajan

tarkoituskin et laskee sykettä....sydämen lyöntitiheyttä...poistaa stressi ja muita tekijöitä..siis verenpaineenhoitoon tarkoitettu

• on paljon

joten hyvinkin on mahdollista kokeilla muiden ryhmien lääkkeitä, jos beta-salpaaja ei tunnu hyvältä.

Itseltäni beta-salpaaja vaihdettiin pois, koska sen vaikutus oli niin nopea omalla kohdallani, että kärsin aina 1-2h pillerin oton jälkeen todella matalaista paineista eli tuli huimausta.

Verenpainelääkkeissä on valinnanvaraa, joten ei kannata suoraan tyytyä johonkin, jonka kanssa on ongelmia. Siis kuten aloittaja taisi todetakin, ei muuta kuin lääkärin kanssa keskustelemaan muista vaihtoehdoita.

• kale

Itsekin olen miettinyt Orlocin käyttäjänä, että onko lääkkeellä vaikutusta kuntoon. Jos syke ei nouse yli sadan melko kovassakaan rasituksessa, niin voiko kunto nousta? Vaatiiko kunnon nouseminen tai ylläpitäminen sykkeen nousun jonkin rajan yli vai riittääkö, että hengästyy ja hikoilee reilusti, mutta Orlocin vuoksi syke jää normaalia alhaisemmaksi. Aina puhutaan sykerajoista, mutta itse en kyllä tee sykemittarilla enää oikein mitään, kun syke ei normaalisti käyttäydy.

• xboxi

Pyydä toista lääkettä beettasalpaajan tilalle, jos et sitä muuten tarvi (rytmihäiriöt tai koronaaritauti).

• Eisalvattu

Vastaan vanhaan viestiin, jos jollain muillakin on vastaava ongelma. Sain itse aikoinanan 30v ikäisenä ensimmäisenä verenpainelääkkeenä betasalpaajaa sen enempää asiaa miettimättä. Kuntohan toki nousee, jos tekee jotain liikuntaa, vaikka sykkeet eivät nousisikaan. Myöhemmin aloitin maantiepyöräilyn ja sykkeeseen pohjautuvat harjoitukset jne. laatiminen oli toivoton tehtävä, koska sykeet olivat aamupäivällä ja iltapäivällä 40 pykälän päässä toisistaan ja maksimit aamupäivällä pyöri 130 nurkilla ja iltapäivällä 160 nurkilla. Sanomattakin oli selvää, että kone kävi vajaateholla. Kävin lääkärin kanssa asiasta keskustelua ja pillerit pistettiin vaihtoon ja betasalpaajista eroon, koska mitään muuta syytä kuin verenpaine ei näiden käyttämiseen ollut. Vuosikausia salvattu pumppu kun pääsi taas toimimaan täydellä teholla, niin ero oli melkoinen. Maksimisyke näiden lopettamisen jälkeen ~190, entisen 160 tilalla. Jos harrastaa aktiiviliikuntaa eikä noita salpaajia ole syytä käyttää jonkin muun syyn takia, niin kannatta ottaa puheeksi lääkärin kanssa!

• tossu

olen tehnyt 2ooo metrin kävelytestin; kävelyaika 15,45 min ja syke 170. Aika oli kuntotasoltaan 4, mutta korkea syke laski kunnoksi 2. Harjoittelin kesällä kävelemällä 300 km. Kävin rasitus EKG:ssä; syke nousi 170 ja poljin 240 w. Kunto oli erinomainen. Poljin kesällä 300 km. Mikä selittää eron? Kumpi on oikea kunto vai onko kumpikaan. Ikä on 68 vuotta.

• tulos ja ulos

Miten lienee mitattu tuo 240w koska se on 68v erittäin hyvä suoritus. Koska on hyvin erilaisia tapoja mitata näitä teholukemia vähän mittaajasta ja laitteista riippuen. Jokin mättää jommassa kummassa tuloksessa, ei oikein täsmää 240w tulos kävelytestin kanssa.

• tossu

polkupyöäergometrillä lääkärin valvonnassa, kun rasitusta suurennetaan, viimeinen kuorma oli 240 w

• kunnoton
        tossu kirjoitti:

polkupyöäergometrillä lääkärin valvonnassa, kun rasitusta suurennetaan, viimeinen kuorma oli 240 w

No minä poljin rasituspyörää 6 min, johon voimat loppui. Sain lähetteen varjoainekuvaukseen, josta lähti määräys pikapikaa ohitusleikkaukseen, kun ei enää voinutkaan tehdä pallolaajennuksia.

Jos kerrostalossa alkaa hengästyttämään 2 kerroksen nousu, niin tutkimuksiin kannattaa suunnata ja valittaa riittävän kovaa. Muuten se lekuri vaan sanoo, että treenaa enemmän.

• 240W
        tossu kirjoitti:

paljon oli syke 240w:ssa

• tossu
        240W kirjoitti:

paljon oli syke 240w:ssa

170

• pollenpotku
        tossu kirjoitti:

170

170 on 68 v siellä ylärajoilla joten varmaan kaikkesi oot antanut siinä pp testissä mutta ihmetetyttää tuo kävelytestin syke lukema ?? Muistatko mikä oli pp testissä aloitus kuormitus lukema ja paljonko kuormitusta nostettiin 2 min välein ?? pystyitkö sitten lopuksi polkemaan 240w kuinka pitkään... 10sek 30sek ....

• tossu
        pollenpotku kirjoitti:

170 on 68 v siellä ylärajoilla joten varmaan kaikkesi oot antanut siinä pp testissä mutta ihmetetyttää tuo kävelytestin syke lukema ?? Muistatko mikä oli pp testissä aloitus kuormitus lukema ja paljonko kuormitusta nostettiin 2 min välein ?? pystyitkö sitten lopuksi polkemaan 240w kuinka pitkään... 10sek 30sek ....

en ollut kovin väsynyt, 240 w olisi alkanut juuri,ehkä 10-15s poljin sitä, kuormaa nostettiin 20 w:N välein joka minuutti

• Nainen 48v

Ajan myötä helpottaa,kun käyttää pitkään beetasalpaajaa.Minä olen käyttänyt Bisoprolol Actavista 5mg 2xpv kuusi vuotta,nykyisin ei enää hidasta tahtia lenkillä,aiemmin jarrutti kovastikkin.Aloitan tasamaakävelyllä lenkin yleensä,sitten jaksaa nousta jo ylämäkeäkin puuskuttamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe