Meillä on öljylämmitteinen vesikierto. Parivuotta sitten uusittiin kaikkiin pattereihin uudet termostaatit. JÄrjestelmä on täytetty ja olen ahkerasti ilmaillut pattereita. Ongelma on se että ylimän kerroksen (3 kerrosta) yhden pattrin ilmausta olen suorittanut päivittäin. Aina patterista kuuluu ilman suhinaa ja kun se on loppunut ei vettä tule ilmaus ruuvista. Olen kääntänyt termostaattia minimii ja maximiin ja ilmausruuvista kuuluu ilman suhinaa. Tätä olen tehnyt niin kauan, kunnes ääntä ei enään kuulu ja olen jättänyt termostaatin max ja ilmausruuvin auki mutta vettä ei tule. Talossa on vanha patteri järjestelmä. Tässä patterissa ei ole virtaus säätö ruuvia. Alakerrassa on painesäiliö ja sen arvo 1.5 Bar.Talon korkeus noin 7m. Toinen ongelma. Yläkerran toisessa huoneessa patteri ei lämpiä. Tästä patterista tulee ilmausruuvin kautta vettä, joten ilmaa ei ole, mutta tässä patterissa on virtauksen säätö ruuvi. Se on täysillä. Olen väänellyt termostaattia mut patteri ei lämpiä. Ei edes patteriin tuleva vesiputki ei ole lämmin. Tässä tuli paljon tekstiä. Jos joku tästä jotain ymmärtää kertokaa toki voinko itse korjata vian vai pitääkö soittaa huoltomies paikalle. Kiitokset etukäteen ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille
vesikierto ongelma
5
6251
Vastaukset
- tapani
Eli koita rajoittaa alakerran virtausta, koska virtaus menee sieltä missä on pienin vastapaine eli alakerrasta tai lyhyinmästä reitistä missä ei ole virtauksellisia vastuksia esim säätöventtiileitä....edellyttää, että talo on jaettu jonkun moisiin piireihin...toivottavasti alakerta, yläkerta.....
Yläkerran toisessa huoneessa patteri ei lämpiä. Tästä patterista tulee ilmausruuvin kautta vettä, joten ilmaa ei ole,
Jos järjestelmä on yksputki järjestelmä...niin yksinkertaisesti toiseen patteriin ei riitä lämpöä...siihen voi vaikuttaa tuo alakerran rajoittaminen, koska sielä yläkerrassa alkaa kiertää enenän vettä...
niin niissä kiertovesipumpuissa on yleensä kolme eri nopeutta....laita isommalle.... - Vanhempi suunnittelija
Jos suhisee, eikä vettä tule, niin paineet loppuu ilmauksen aikana. Siinä painesäiliössä on 7 m korkuisessa järjestelmässä raja-arvona 0,7 bar. Tuon verran on oltava minimissään painetta järjestelmässä ja sen päälle vielä lisää jonkin verran. Onko painemittari hengissä? Onko esipainetta painesäiliössä?
- talkkari
Terve. Ennenkuin kutsut huoltomiehen tarkista vanhanaikainen eli onko termostaattien neulat juuttuneet pohjaan. Ota termariosa irti, danfoss yleensä kuusiokolopannalla, oras 3/4" mutterilla. Pihdeillä koputtelet näkyviin tulevaa neulaa, pitäisi liikkua noin 5mm, ellei, vedä varovasti neulaa ulospäin. Neulat jumittavat joskus pohjaan kesän aikana. Jos sinulla on oras-venttiilit tulee myös säätötappien asetus tarkistaa..huomaat kun purat koko höskän ja tutkit toimintaa.
Nämä olen havainnut yleisimmiksi vioiksi. Paine sulla kyllä riittää, 1,5bar yltää periaatteessa 15 metriin. Ellei auta niin kokeile sulkea muita pattereita eli pakotat kierron näihin kylmiin. - talvitulollaan
Kiitokset vastauksista. Yritän saada tänään ja huomenna homman toimii. Kerron kuinka meni ensiviikon aikana.
- talvi tulollaan
Tere. Kiitokset ehdotuksista ja homma toimii. Pidin 40min ilmaruuvia auki ja pakotin vesikieron ylös. Yhtäkkiä tuli ilmaa hitosti ja sitten vettä. Menin kellariin ja tarkistin paisunta säiliön mittarin. Näytti 0.5bar. Lisäsin vettä järjestelmään ja ilmasi uudelleen nyt toimii. Toisessa huoneessa leva patteri joka ei lämmennyt johtui luultavasti neulaventtiilin jumiutumisesta kiitokset vinkistä. Luulen koska täräytin parikertaa ventiiliä, niin vesi lähti kiertää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663