Kristillistä suvaitsevaisuutta 2.

Alffa-Omega

Kristinuskohan on loppujenlopuksi varsin suvaitseva ja hyvän tahtoinen uskonto joka ei pakota eikä oikeastaan velvoita ketään yhtään mihinkään, onhan kaikilla vapaa tahto.

Otetaan muutama tälläinen esimerkki.

Kristillistä lähimmäisen rakkautta; Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi ja Jumalaa ylikaiken; ja mikäli et palat ikuisesti helvetissä :D

Kristillistä suvaitsevaisuus: Olet siis toiminut hyvin ja oikeudenmukaisesti koko ikäsi etkä ole aiheuttanut vahinkoa kenellekkään mutta satut olemaan homoseksuaali, juutalainen, ateisti, budhalainen jne; Palat ikuisesti helvetissä :D

Kristillinen oikeuden taju; Mikä tahansa teko on anteeksi annettavissa mutta mikäli ajattelet ettei Jumalaa ole olemassa on se anteeksiantamatonta,rangaistus ikuinen kidutus :D

Kristillistä moraalia: Teoista ja ajatuksista jotka ovat aina rajallisia on oikeus tuomita ikuiseen kidutukseen ja se on moraalisesti oikein :D

Kristityt, tai ainankin osa, on ehdottamassa suvaitsevaisuutta jotakin sellaista että: Sinun kritiikkisi loukkaa minun uskonnollisuuttani emmekö voisi olla suvaitsevaisia enhän minäkään loukkaa sinua millään tavalla.

No tämä ei pidä paikkaansa.

Minua loukkaa se että sinä kristittynä uskot että minä ateistina olen moraalisesti,eettisesti ja oikeudenmukaisesti tuomittu ikuiseen kidutukseen koska en usko että sinun mielikuvitus ystäväsi on niistänyt maailman olemassaolevaksi astraalitasolla, yskinyt keuhkonsa mutaan, hukuttanut maailman, tapattanut heimoja, siittänyt itsesä ja uhrannut itsensä itselleen sekä noussut iselleen kuolleesta.

Minua loukkaa se että tälläiset ihmiset jotka omaavat näin sairaan ja vääristyneen kuvan inhimillisyydestä ja moraalista tulevat kertomaan kuinka moraaliton minä olen kun en ole samallainen kuin he.

Minua loukkaa se että tälläiset ihmiset tulevat puhumaan suvaitevaisuudesta ja lähimmäisenrakkaudesta ilmeisesti kykenemättöminä käsittämään mitä nuo sanat edes tarkoittavat.

Ja aijempaa kirjoitustani lainaten lopetan myös tämän.

Kristityt sulkeutuvat tähän oman maailmansa peililinna kuplaan, jossa utopian hurmokseen vajonneet, tarkoituksensa kadottaneet ihmismielet voivat löytää toisia, itsensä huijanneita olentoja, jotka yhdessä kertovat toisilleen kuinka he ovat oikeassa ja Jumalan valittuja, erityisiä ihmisiä.

Muuta minun kuvaani kritityistä, kerro miksi olen väärässä, olen varma siitä etteivät ainankaan kaikki ole samaa mieltä minun käsitykseni kanssa.

27

565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poikeuksetta kun näitä ateistien kirjoituksia Kristinuskosta ja uskovaisista lukee niin en tunnista niistä itseäni, muita tuttuja Kristittyjä enkä Kristinuskoa.
      Jos Kristinusko olisi sellaista kuin näistä kirjoituksista saa lukea, olisin aika päiviä luopunut uskostani.

Vaan kun se Kristinusko ei ole sellaista.

Näissä kirjoituksissa on se ateistin oma näkemys Kristinuskosta ja sillä ja todellisella Kristinuskolla näyttää olevan erua kuin yöllä ja päivällä. Pakkohan se on jo uskoa, kun tätä palstaa on lukenut useamman kuukauden.

Sitä vaan olen ihmetellyt, että kuinka ihmeessä järkevän ja viisaan oloiset ateistit eivät näe/halua nähdä totuutta tässä asiassa. He näyttävät nielevän kaiken valheellisen propagandan Kristinuskosta evineen päivineen, lähdekritiikki ja muiden mielipiteet eivät horjuta tätä nielemistä. Tämä minut on myös usein yllättänyt, niin tieteellisenä pitämistäni ateisteista.

Minuakin loukkaisi aloituksessa esitetyt asiat, en tunne sellaista jumalaa kuin niissä esitetään. Kristinuskon Jumalan tunnen ja Hän on tyystin erillainen, tiedän sen siitä, koska olen tuntenut Hänet jo yli 14 vuotta.

• ürpå

Tässä on nyt vaan yksi pieni ongelma...

Uskoako omia havaintojaan maailmasta ja kristinopista...

Vai...

Uskoako aikuista ihmistä joka uskoo mielikuvitusolentoon ja höpisee tietävänsä "totuuden".

Taidan luottaa omiin havaintoihini enemmin.

PS. Eipä taas kestänyt kauaa ennenkuin tämä "todellinen/oikea kristinusko"-kortti pelattiin. :D

• Olet teisti!!!!!!!!!!!!!

Kerrankin joku jaksaa vastata, eikä ole ateisti.
        Meinasin jo luopua toivosta ettei yhdelläkään kristityllä ole mitään sanottavaa.

Toisaalta kysyisin että; Kutsutko itseäsi kristityksi? En kysykkään sillä kutsut itseäsi kristityksi.

Miksi ihmeessä sillä mikäli näin on kuvaukseni kuvaa sinun itsesi itsestäsi käyttämää nimikettä joka tarkoittaa uskomusjärjestelmää jonka tuossa luonnehdin.

Se onko joku nimikristitty, liberaalikristitty, fundamenttalistikristitty taikka mitä näitä nyt on ei muuta sitä että jokainen näistä perustuu samaan oppiin.
        Kritiikki ei ole tarkoitettu mitään tiettyä ryhmää kohden taikka mitä eroavaisuuksia näiden toiminnalla on vaan kristillistä uskomusjärjestelmää ja dogmaa kohtaan.

Se että sinä henkilökohtaisesti et tunnista taikka tunne tarvetta toteuttaa jotakin itsenimeämäsi uskonnon oppia ei tarkoita etteikö se olisi osa kyseistä uskontoa.

Ongelma ei ole ihmiset jotka harjottavat oppia, oppi itsessään on ongelma.

Kyse ei ole siitä ettenkö tunnistaisi että suurinosa kristityistä on täysin mukavia ja hyviä ihmisiä mutta he ovat silti osa ongelmaa.

Nämä ihmiset kannattavat samaa oppia ja antavat näille ääriryhmille sen tarvitseman numeraalisen määrän jota nämä voivat käyttää oman kristinuskon versionsa levittämiseen ja tukemiseen.

Ingvisitiot, noitavainot ja ristiretket eivät olleet kristinuskon väärinkäyttöä ne olivat sen sovellutuksia ja konsepteja jotka edelleen ovat osa kristillistä dogmaa,Raamattua.

Niin kauvan kun kristinusko pitää opillisesti sisällään konsepteja jotka oikeuttavat ihmisten eriarvoistamisen, orjuuttamisen ja tappamisen ideologisista taikka persoonaan kohdistuvista syistä kristinusko on ongelma.

Sama pätee mihinkä tahansa uskonnolliseen konseptiin.

Ihmiset harjoittavat dogmaa ja dogma määrittää sen miten ihmiset uskonnoissa toimivat.
        Ainoastaan muuttamalla ja poistamalla uskonnollisesta opista niiden sisältämän epäinhimillisen, moraalittoman, sairaan ja täysin vastenmielisen sisällön voidaan alkaa puhumaan "hyvästä" uskonnosta.

• ürpå kirjoitti:

Tässä on nyt vaan yksi pieni ongelma...

Uskoako omia havaintojaan maailmasta ja kristinopista...

Vai...

Uskoako aikuista ihmistä joka uskoo mielikuvitusolentoon ja höpisee tietävänsä "totuuden".

Taidan luottaa omiin havaintoihini enemmin.

PS. Eipä taas kestänyt kauaa ennenkuin tämä "todellinen/oikea kristinusko"-kortti pelattiin. :D

Toiset luottaa itseensä ja ihmisiin, toiset enemmänkin Jumalaan. Näinhä on ollu maailmansivu ja tulee olemaan.
        Maailman kanssa Kristinuskolla on hyvin vähän yhteistä. Ja Kristinopista saa parasta tietoa Raamatusta. Ja Raamatusta saa "valaistun" ja parhaan ymmärryksen Pyhän Hengen avulla.

"kristinuskon"-korteista en tiedä.

Ja omiin havantoihin luotan itsekkin.

• Alffa-Omega kirjoitti:

Olet teisti!!!!!!!!!!!!!

Kerrankin joku jaksaa vastata, eikä ole ateisti.
        Meinasin jo luopua toivosta ettei yhdelläkään kristityllä ole mitään sanottavaa.

Toisaalta kysyisin että; Kutsutko itseäsi kristityksi? En kysykkään sillä kutsut itseäsi kristityksi.

Miksi ihmeessä sillä mikäli näin on kuvaukseni kuvaa sinun itsesi itsestäsi käyttämää nimikettä joka tarkoittaa uskomusjärjestelmää jonka tuossa luonnehdin.

Se onko joku nimikristitty, liberaalikristitty, fundamenttalistikristitty taikka mitä näitä nyt on ei muuta sitä että jokainen näistä perustuu samaan oppiin.
        Kritiikki ei ole tarkoitettu mitään tiettyä ryhmää kohden taikka mitä eroavaisuuksia näiden toiminnalla on vaan kristillistä uskomusjärjestelmää ja dogmaa kohtaan.

Se että sinä henkilökohtaisesti et tunnista taikka tunne tarvetta toteuttaa jotakin itsenimeämäsi uskonnon oppia ei tarkoita etteikö se olisi osa kyseistä uskontoa.

Ongelma ei ole ihmiset jotka harjottavat oppia, oppi itsessään on ongelma.

Kyse ei ole siitä ettenkö tunnistaisi että suurinosa kristityistä on täysin mukavia ja hyviä ihmisiä mutta he ovat silti osa ongelmaa.

Nämä ihmiset kannattavat samaa oppia ja antavat näille ääriryhmille sen tarvitseman numeraalisen määrän jota nämä voivat käyttää oman kristinuskon versionsa levittämiseen ja tukemiseen.

Ingvisitiot, noitavainot ja ristiretket eivät olleet kristinuskon väärinkäyttöä ne olivat sen sovellutuksia ja konsepteja jotka edelleen ovat osa kristillistä dogmaa,Raamattua.

Niin kauvan kun kristinusko pitää opillisesti sisällään konsepteja jotka oikeuttavat ihmisten eriarvoistamisen, orjuuttamisen ja tappamisen ideologisista taikka persoonaan kohdistuvista syistä kristinusko on ongelma.

Sama pätee mihinkä tahansa uskonnolliseen konseptiin.

Ihmiset harjoittavat dogmaa ja dogma määrittää sen miten ihmiset uskonnoissa toimivat.
        Ainoastaan muuttamalla ja poistamalla uskonnollisesta opista niiden sisältämän epäinhimillisen, moraalittoman, sairaan ja täysin vastenmielisen sisällön voidaan alkaa puhumaan "hyvästä" uskonnosta.

Minä en tunnista enkä harjoita luonnehtimaasi kuvausta Kristinuskosta, kuvaus on ja pysyy vieraana. Uskossani pyrin tukeutumaan aina Raamattuun ja Jumalaan.
        Minulla on täysin toisenlainen kokemus ja tuntuma Kristinuskoon kuin mitä täältä saan lukea.

Se taas että joku väärin tulkitsee ja käyttää Jumalan Sanaa, ei ole Jumalan sen enempi kuin Kristinuskonkaa vika. Syy löytyy väärinkäyttäjästä.

Juuri mainitsemasi Ingvisitiot, noitavainot ja ristiretket luen kuuluvaksi tähän väärin käyttöön. Yhdellekkään näistä ei löydy Raamatusta perustetta. Ja inkvisioissa kirkon osa oli minimaalinen, maallinen oikeusistuin näytteli niissä pääosaa.(tieteenkuvalehdestä luettua) Noitavainoistahan tuli vasta hyvä Jan Guilluonin dokkari teeveestä.Siinä kävi ilmi, että noitavainoilla oli hyvin vähän tekemistä Kristinuskon kanssa, ihmisen kaikkinaisen pahuuden kanssa kylläkin.

Kristinusko ei oikeuta ihmisten eriarvoistamiseen, orjuuttamiseen ja tappamiseen. Päinvastoin, oikeen tulkittuna.

Kuten huomaat minä elän todeksi tyystin erillaista Kristinuskoa kuin saan täältä lukea.

• ertert
        juhani1965 kirjoitti:

Minä en tunnista enkä harjoita luonnehtimaasi kuvausta Kristinuskosta, kuvaus on ja pysyy vieraana. Uskossani pyrin tukeutumaan aina Raamattuun ja Jumalaan.
        Minulla on täysin toisenlainen kokemus ja tuntuma Kristinuskoon kuin mitä täältä saan lukea.

Se taas että joku väärin tulkitsee ja käyttää Jumalan Sanaa, ei ole Jumalan sen enempi kuin Kristinuskonkaa vika. Syy löytyy väärinkäyttäjästä.

Juuri mainitsemasi Ingvisitiot, noitavainot ja ristiretket luen kuuluvaksi tähän väärin käyttöön. Yhdellekkään näistä ei löydy Raamatusta perustetta. Ja inkvisioissa kirkon osa oli minimaalinen, maallinen oikeusistuin näytteli niissä pääosaa.(tieteenkuvalehdestä luettua) Noitavainoistahan tuli vasta hyvä Jan Guilluonin dokkari teeveestä.Siinä kävi ilmi, että noitavainoilla oli hyvin vähän tekemistä Kristinuskon kanssa, ihmisen kaikkinaisen pahuuden kanssa kylläkin.

Kristinusko ei oikeuta ihmisten eriarvoistamiseen, orjuuttamiseen ja tappamiseen. Päinvastoin, oikeen tulkittuna.

Kuten huomaat minä elän todeksi tyystin erillaista Kristinuskoa kuin saan täältä lukea.

"Kristinusko ei oikeuta ihmisten eriarvoistamiseen, orjuuttamiseen ja tappamiseen. Päinvastoin, oikeen tulkittuna. "

Tuossahan se oleellisin tuli. Koko homma on tulkintaa. Sinä olet tehnyt yhden tulkinnan. Kuka tahansa voi väittää omaavansa oikean tulkinnan. Raamatulla ja kristinuskolla on oikeutettu eriarvoistamista, orjuuttamista ja tappamista.

"Juuri mainitsemasi Ingvisitiot, noitavainot ja ristiretket luen kuuluvaksi tähän väärin käyttöön. Yhdellekkään näistä ei löydy Raamatusta perustetta."

Kyllä löytyy, kun oikein tulkitaan.

"Se taas että joku väärin tulkitsee ja käyttää Jumalan Sanaa, ei ole Jumalan sen enempi kuin Kristinuskonkaa vika."

Ei olekaan, koska Jumalaa ei ole olemassa. Oli sitten oikea tai väärä tulkinta, jota sinä et voi päättää, oikeutuksena kristinusko silti on toiminut.

• juhani1965 kirjoitti:

Ja kuten sanoin suurin osa kristityistä ovat aivan hyviä ja mukavia ihmisiä eikä minulla ole mitään syytä valittaa heidän toimistaan.

Kyse on uskomusjärjestelmästä.
        Minulle on aivan sama kannattaako jotakin konseptia jonka Raamattu sisältää vaiko ei mutta mikäli käyttää Raamattua uskonsa välikappaleena ja pohjaa siihen kristillisen uskonsa niin silloin minulle on ihan sama onko kyseinen uskomus ääri-fundamenttalistinen vaiko ääri-liberalistinen, molemmat kannattavat samaa oppia josta molemmat on oikeutettavissa.

Se ettet sinä löydä minun kuvaamaa kristinuskoa Raamatusta johtuu siitä että sinä käsittelet sitä erilailla kuin joku toinen.
        Tämä ei tarkoita että tämä toinen henkilö olisi tulkinnut Raamattua väärin se tarkoittaa että hän on tulkinnut Raamattua.
        Mikäli joku voi löytää perusteluja jollekkin epäinhimilliselle ja moraalittomalle toimelle vika on opissa ei sen mahdollisissa tulkinnoissa.

1 Timo 6 UT

1. Kaikki, jotka ovat orjina ikeen alla, pitäkööt isäntiänsä kaikkea kunnioitusta ansaitsevina, ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi.
        2. Mutta ne, joilla on uskovaiset isännät, älkööt pitäkö heitä vähemmässä arvossa sentähden, että he ovat veljiä, vaan palvelkoot heitä sitä mieluummin, koska he ovat uskovia ja rakastettuja ja harrastavat hyväntekemistä. Tätä opeta ja tähän kehoita.

1 Timo 5 UT

11. Mutta nuoret lesket hylkää; sillä kun he himokkaiksi käyden vieraantuvat Kristuksesta, tahtovat he mennä naimisiin,
        12. ja ovat tuomion alaisia, koska ovat ensimmäisen uskonsa hyljänneet.

1 Timo 2 UT

11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
        12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

2 Tessalon 1

6. koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,
        7. ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
        8. tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.
        9. Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,
        10. kun hän sinä päivänä tulee, että hän kirkastuisi pyhissänsä ja olisi ihmeteltävä kaikissa uskovissa, sillä te olette uskoneet meidän todistuksemme.

Kyllä näitä löytyy uusi taikka vanha testamentti kumpikaan ei ole toistaan parempi.

• ertert
        juhani1965 kirjoitti:

Toiset luottaa itseensä ja ihmisiin, toiset enemmänkin Jumalaan. Näinhä on ollu maailmansivu ja tulee olemaan.
        Maailman kanssa Kristinuskolla on hyvin vähän yhteistä. Ja Kristinopista saa parasta tietoa Raamatusta. Ja Raamatusta saa "valaistun" ja parhaan ymmärryksen Pyhän Hengen avulla.

"kristinuskon"-korteista en tiedä.

Ja omiin havantoihin luotan itsekkin.

Niitä mainitsemiasi kortteja on esimerkiksi oikean uskovan ja väärän uskovan erottelu ilman mitään perusteluita. Oikea ja väärä uskova erotellaan sen perusteella, miten saadaan oikeat uskovat näyttämään mahdollisimman hyvältä ja huonot asiat sysätään väärien uskovien niskaan. Oikeastihan uskovan määrittelee se, mitä hän uskoo. Tuo kortti siis on vilpillistä (eräänlaista kollektiivista tekopyhyyttä) toimintaa.

Toisen kortin tuot esille tässä:
        "Ja Raamatusta saa "valaistun" ja parhaan ymmärryksen Pyhän Hengen avulla. "

1. Ei ole mitenkään perusteltua, että näin olisi.
        2. Kummallisesti tämä Pyhä Henki antaa ristiriitaisia ymmärryksiä. Kukaan ei siis voi väittää ymmärtävänsä Raamattua oikein tai paremmin Pyhän Hengen avulla.

• kirkuva nainen

mihin kaikki muslimit,buddhalaiset, hindut ja ateistit menevät kuoltuaan, kristinuskosi mukaan?

• Oikolukemalla tekstisi--

Ateistit alkavat ymmärtämään maailmaa

Ystävällisesti

• Tässä on se syy minkä takia vaikka kristinusko osoittaustuisikin olevan oikessa en koskaan voisi alentua sellaiselle tasolle että palvoisin sen esittämää jumalkuvaa.

• eikkari7

kaikki,nou hätä,Jeesus rakastaa sinua.Shalom

• Uhraan kanan puolestasi.

• eikkari7
        Alffa-Omega kirjoitti:

Uhraan kanan puolestasi.

paa uunii ja syö .ite vedi just hornettei,siit ei kana paljo parane.Shalom

• eikkari7 kirjoitti:

paa uunii ja syö .ite vedi just hornettei,siit ei kana paljo parane.Shalom

kehoitan myös kohdistamaan rukoilusi itseesi, henkilölle jolle se jotakin oikeasti merkitsee.

• Tommi99

"Muuta minun kuvaani kristityistä, kerro miksi olen väärässä, olen varma siitä etteivät ainankaan kaikki ole samaa mieltä minun käsitykseni kanssa."

Kiitokset haasteesta. Vastailen muutamaan esittämääsi asiaan niin kuin asian ymmärrän. En pyri edustamaan esim. ev.lut kirkkoa, vaan tahdon pyrkiä vastauksessani tukeutumaan Jumalan sanaan, Raamattuun.

"Kristinuskohan on loppujenlopuksi varsin suvaitseva ja hyvän tahtoinen uskonto joka ei pakota eikä oikeastaan velvoita ketään yhtään mihinkään, onhan kaikilla vapaa tahto."

Raamattu ei missään kehoita ihmisiä suvaitsevaisuuteen, joten lähtökohtasi vaatii tarkistamista. Jeesuksen radikaali opetus on "rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi".

Mitä taas on Raamatullinen rakkaus: ei tunnekuohuja, vaan hyvin käytännöllistä. Suurinta rakkautta on olla valmis vaikka uhraamaan henkensä toisten ihmisten puolesta. (Uuden testamentin kreikassa tunnetaan neljä eri sanaa, jotka käännetään rakkautena, asian kunnollinen käsittely ei liene tässä tarpeen).

Suvaitsevaisuus käsitteenä näyttäytyy minulle hyvinkin suhteellisena ja heikkona: millä perusteella piirrämme rajat suvaitsevaisuudelle: täydellinen suvaitsevaisuus johtaisi vahvojen valtaan ja mitä ilmeisimmin kestämättömään yhteiskuntamalliin. Kuinka äärimmilleen viritetty yksilöllisyys voisikaan muodostaa YHTEISkunnan? Kristitylle raja on monissa kohdin selvä: esim. ystävän huumeidenkäyttöä ei voi suvaita, vaan "tee toisille, kuten toivoisivat itsellesi tehtävän", johtaa, ainakin teoriassa, jonkinlaiseen toimintaa.

"Kristillistä lähimmäisen rakkautta; Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi ja Jumalaa ylikaiken; ja mikäli et palat ikuisesti helvetissä :D"

Minä olen kristitty, enkä pysty täyttämään tätä. Johtopäätelmäsi on väärä.

"Kristillistä suvaitsevaisuus: Olet siis toiminut hyvin ja oikeudenmukaisesti koko ikäsi etkä ole aiheuttanut vahinkoa kenellekkään mutta satut olemaan homoseksuaali, juutalainen, ateisti, budhalainen jne; Palat ikuisesti helvetissä :D"

Minä en tunne itseni mukaan lukien ketään, joka olisi toiminut hyvin ja oikeudenmukaisesti koko ikänsä. Myöskään Raamatusta ei tuollaista ideaali-ihmistä tahdo löytyä: Daavid oli huorintekijä, Mooses tappaja.. Jeesus on ainut koskaan synnittömän elämän elänyt ihminen. Jokainen rehellinen ihminen joutuu tunnustamaan, että täydellisyyden vaatimus on itselle liian kova.

"Kristillinen oikeuden taju; Mikä tahansa teko on anteeksi annettavissa mutta mikäli ajattelet ettei Jumalaa ole olemassa on se anteeksiantamatonta,rangaistus ikuinen kidutus :D"

Uskomisessa on kyse enemmästä kuin totena pitämisestä. Esim. Jeesuksen aikalaisilla ei ollut mitään vaikeutta uskoa hänen historiallisuuteensa. Jumalaan uskominen ei ole mikään arvo.

"Kristillistä moraalia: Teoista ja ajatuksista jotka ovat aina rajallisia on oikeus tuomita ikuiseen kidutukseen ja se on moraalisesti oikein :D"

Anteeksiantamus on hankittu, jokainen syntinen tekosi ja ajatuksesi on sovitettu. Tie on auki anteeksiantamukseen ja armoon, mutta kelpaako se?

Helvettiä ei myöskään tehty ihmistä varten, vaan paholaiselle ja hänen enkeleilleen. Ihminen, joka joutuu helvettiin, joutuu sinne turhaan, vain ja ainoastaan omasta suuresta syystään.

"Kristityt sulkeutuvat tähän oman maailmansa peililinna kuplaan, jossa utopian hurmokseen vajonneet, tarkoituksensa kadottaneet ihmismielet voivat löytää toisia, itsensä huijanneita olentoja, jotka yhdessä kertovat toisilleen kuinka he ovat oikeassa ja Jumalan valittuja, erityisiä ihmisiä."

Kristillinen usko ajaa totuuden asiaa, ei itsensä huijaamista, ei hurmosta eikä tarkoituksensa kadottamista. Totuuden etsiminen on hyvä kristillinen lähtökohta.

• ei pidä paikkaansa.

Uskonnot eivät ole kiinnostuneet totuudesta ei sitten alkuunsakkaan.

Uskonnollisuus perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta.
        Nyt kuitenkin ollaan päästy jokseenkin pitkälle sellaisilla aluieilla kuin tieteet ja jumalkuva näyttää kutistivan entisestään.

Maailmankaikkeutta hallinnoivasta, kaiken liikuttavasta luja jumalasta joka sekä vaikuttaa että suoraan toimii naturalistisessa maailmasssa ollaan siirrytty näkymättömään, ajan ja avaruuden ulkopuolella olevaan mystiseen voimaan joka samallakertaa sekä on että ei ole osa maailmaa ja joka voi vaikuttaa mutta jota ei voida havaita samalla kertaa jne.

Kaikki abrahamilaiset uskonnot ovat siirtyneet jonkin näköiseen demi-deistiseen käsitykseen Jumalasta.

Minkä takia tälläistä konseptia edes pitäsi kutsua "Jumalaksi"?

• Alffa-Omega kirjoitti:

ei pidä paikkaansa.

Uskonnollisuus perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta.
        Nyt kuitenkin ollaan päästy jokseenkin pitkälle sellaisilla aluieilla kuin tieteet ja jumalkuva näyttää kutistivan entisestään.

Maailmankaikkeutta hallinnoivasta, kaiken liikuttavasta luja jumalasta joka sekä vaikuttaa että suoraan toimii naturalistisessa maailmasssa ollaan siirrytty näkymättömään, ajan ja avaruuden ulkopuolella olevaan mystiseen voimaan joka samallakertaa sekä on että ei ole osa maailmaa ja joka voi vaikuttaa mutta jota ei voida havaita samalla kertaa jne.

Kaikki abrahamilaiset uskonnot ovat siirtyneet jonkin näköiseen demi-deistiseen käsitykseen Jumalasta.

Luulet mitä haluat.

Uskonnot ovat siksi että maailmassa olisi rauha kunnes ne ymmärtävät toisiaan aidosti.

Henkisyys materiassa on sivuseikka, vain sen ylläpitäjä saattaa halutessaan kertoa miten maailma tulee muuttumaan, ystävällisesti.

• Tommi99
        Alffa-Omega kirjoitti:

ei pidä paikkaansa.

pitää! Juurikin totuudesta ja rehellisyydestä kristinuskossa on kysymys.

"Uskonnollisuus perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta."

Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa. Mielestäni selkeä lähtökohta kristilliseen tieteentekemiseen on kylläkin se, että Jumala on luonut järkevän maailman jota hallitsevat ymmärrettävät fysiikan yms. lait, joiden tutkiminen on paitsi mahdollista, myös monissa kohdin tarpeen. Painovoimaa ei siis ole tarve aina selittää niin, että "Jumala veti minut takaisin maan pinnalle".

"Nyt kuitenkin ollaan päästy jokseenkin pitkälle sellaisilla aluieilla kuin tieteet ja jumalkuva näyttää kutistivan entisestään."

Taitaapa käydä niin, että mitä pidemmälle tiede ehtii, sen suuremmalta Jumalan luomistyö alkaa näyttää.

Kristinuskon Jumalakuva on ollut valmis 2000 vuotta.

• Tommi99 kirjoitti:

pitää! Juurikin totuudesta ja rehellisyydestä kristinuskossa on kysymys.

"Uskonnollisuus perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta."

Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa. Mielestäni selkeä lähtökohta kristilliseen tieteentekemiseen on kylläkin se, että Jumala on luonut järkevän maailman jota hallitsevat ymmärrettävät fysiikan yms. lait, joiden tutkiminen on paitsi mahdollista, myös monissa kohdin tarpeen. Painovoimaa ei siis ole tarve aina selittää niin, että "Jumala veti minut takaisin maan pinnalle".

"Nyt kuitenkin ollaan päästy jokseenkin pitkälle sellaisilla aluieilla kuin tieteet ja jumalkuva näyttää kutistivan entisestään."

Taitaapa käydä niin, että mitä pidemmälle tiede ehtii, sen suuremmalta Jumalan luomistyö alkaa näyttää.

Kristinuskon Jumalakuva on ollut valmis 2000 vuotta.

>> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa. > Taitaapa käydä niin, että mitä pidemmälle tiede ehtii, sen suuremmalta Jumalan luomistyö alkaa näyttää. > Kristinuskon Jumalakuva on ollut valmis 2000 vuotta.

• Tommi99
        Alffa-Omega kirjoitti:

>> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa. > Taitaapa käydä niin, että mitä pidemmälle tiede ehtii, sen suuremmalta Jumalan luomistyö alkaa näyttää. > Kristinuskon Jumalakuva on ollut valmis 2000 vuotta.

"">> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa.

• Tommi99 kirjoitti:

"">> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemassaolosta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa.

Ei ole sama asia uskoa johonkin ja olla uskomatta jotakin.

>> Jos minä uskon, että kristinusko on kirjaimellisen tosi, ja sinä uskot, että se ei ole, on meidän molempien tunnustettava, että kyse on uskosta.> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemattomuudesta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa.

• Tommi99
        Alffa-Omega kirjoitti:

Ei ole sama asia uskoa johonkin ja olla uskomatta jotakin.

>> Jos minä uskon, että kristinusko on kirjaimellisen tosi, ja sinä uskot, että se ei ole, on meidän molempien tunnustettava, että kyse on uskosta.> Ateismi perustuu olettamukseen jumalan olemattomuudesta ja sen kyseenalaistamattomuudesta sekä esittää että kaikki on lähtöisin tästä lähtökohdasta. Joten olemme sikäli aikalailla tasoissa.

"Minä en usko jumalien olemassaoloon.
        Minä uskon ettei jumalia ole olemassa.
        On kaksi täysin eri asiaa."

Ei nyt sentään täysin eri asia. Mutta kuitenkin on niin, että koska jumalien olemassaoloa ei tieteellisesti voi kieltää, joskaan ei todistaakaan, niin rehellisyyden nimessä sinun olisi sanottava jälkimmäistä; tietoahan ei sinulla ole. Vaikka väität ensimmäistä, on sinun kuitenkin tunnustettava, että väitteeseesi sisältyy jälkimmäinen.

Ja niinhän sinäkin tunnustat:

"Tämä tarkoittaa myös sitä etten minä pidä mitään absoluuttisesti totuutena enkä kyseenalaistamattomana."

Jolloin sinun on myös jätettävä portti auki Jumalan olemassaololle.

Näinhän tekee myös ateistinen bussikampanja: "there is probably no God..."

"Ei vaan sinulla on uskomus.
        Minulta puuttuu uskomus.
        Tässä on selvä ero."

Edelleenkin; sinulla on korvaavia uskomuksia, etkä voi minunkaan uskoani vääräksi todistaa. Pelkkien faktojen varaan elämää ei sinänsä voine kukaan järkevästi perustaa, juurikin siksi, että monesta asiasta tiedämme niin vähän. Kun vaikkapa rakennat talon, sisältyy asiaan usko, että saat talossasi hyvän tovin terveenä asua ja saat säilyttää työsi niin, että voit sen maksaa.

No.. väliäkö sillä. Haastelumme on tainnut alkuperäisen aiheen nähden suistua marginaaliin..

• Tommi99 kirjoitti:

"Minä en usko jumalien olemassaoloon.
        Minä uskon ettei jumalia ole olemassa.
        On kaksi täysin eri asiaa."

Ei nyt sentään täysin eri asia. Mutta kuitenkin on niin, että koska jumalien olemassaoloa ei tieteellisesti voi kieltää, joskaan ei todistaakaan, niin rehellisyyden nimessä sinun olisi sanottava jälkimmäistä; tietoahan ei sinulla ole. Vaikka väität ensimmäistä, on sinun kuitenkin tunnustettava, että väitteeseesi sisältyy jälkimmäinen.

Ja niinhän sinäkin tunnustat:

"Tämä tarkoittaa myös sitä etten minä pidä mitään absoluuttisesti totuutena enkä kyseenalaistamattomana."

Jolloin sinun on myös jätettävä portti auki Jumalan olemassaololle.

Näinhän tekee myös ateistinen bussikampanja: "there is probably no God..."

"Ei vaan sinulla on uskomus.
        Minulta puuttuu uskomus.
        Tässä on selvä ero."

Edelleenkin; sinulla on korvaavia uskomuksia, etkä voi minunkaan uskoani vääräksi todistaa. Pelkkien faktojen varaan elämää ei sinänsä voine kukaan järkevästi perustaa, juurikin siksi, että monesta asiasta tiedämme niin vähän. Kun vaikkapa rakennat talon, sisältyy asiaan usko, että saat talossasi hyvän tovin terveenä asua ja saat säilyttää työsi niin, että voit sen maksaa.

No.. väliäkö sillä. Haastelumme on tainnut alkuperäisen aiheen nähden suistua marginaaliin..

>> Jolloin sinun on myös jätettävä portti auki Jumalan olemassaololle. > Pelkkien faktojen varaan elämää ei sinänsä voine kukaan järkevästi perustaa, juurikin siksi, että monesta asiasta tiedämme niin vähän. > Kun vaikkapa rakennat talon, sisältyy asiaan usko, että saat talossasi hyvän tovin terveenä asua ja saat säilyttää työsi niin, että voit sen maksaa.

• Tommi99
        Alffa-Omega kirjoitti:

>> Jolloin sinun on myös jätettävä portti auki Jumalan olemassaololle. > Pelkkien faktojen varaan elämää ei sinänsä voine kukaan järkevästi perustaa, juurikin siksi, että monesta asiasta tiedämme niin vähän. > Kun vaikkapa rakennat talon, sisältyy asiaan usko, että saat talossasi hyvän tovin terveenä asua ja saat säilyttää työsi niin, että voit sen maksaa.

"Niin ja yksisarvisille, lentäville matoille, lampunhengille taikka mille tahansa miljoonista käsityksistä siitä mitä/mikä/mitkä ovat jumalia."

Lampunhenkien olemassaolonhan voit testata hinkkaamalla vanhaa lamppua. Mörrimöykky löytyy, jos ottaa löytyäkseen, korpikuusen kannon alta ja saunatontun voit jymäyttää liiketunnistinkameralla. Mutta entäs maailmankaikkeuden Luoja? Hän saattaa olla liian suuri meidän mikroskooppiemme alle. Unohdat tässä arvioinnissasi kristillisen uskon historiallisen luonteen.

Raamatun mukaan ihminen ei voi löytää Jumalaa, sen sijaan Jumala on historiassa ilmoittanut ja ilmoittaa edelleen itsensä ihmisille.

Raamattu viittaa henkilöhistorioita kertoessaan siekailematta, epäilemättä ja anteeksipyytämättä elävään historiaan, menneisiin valtakuntiin ja tapahtumiin, sekä Jumalan toimiin elävässä historiassa. Sieltä löytyy muinaisen Egyptin nousua, suuruutta ja hiipimista, babylonin valtakuntaa kuten luonnollisesti Roomaakin. Monien elättelemä kuva Raamatusta jonkinlaisena utuisena uni-, ja näkykirjana on yksiselitteisen väärä.

Kirkkaimmin Jumala on oman sanansa mukaan ilmaissut itsensä pojassaan Jeesus Nasaretilaisessa. "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän".

Jeesuksen historiallisuutta et varmaankaan objektiivisena ihmisenä epäile. Historiallisia lähteitä, myös Raamatun ulkopuolisia, on liian paljon.

No, mikä tekee minun uskostani tässä asiassa taru-uskoa? Raamatusta löytyy neljä evankeliumia, joista kolme on silminnäkijätodistuksia, ja neljäs (Luukas) kertoo kirjoittavansa otettuaan tarkan selon asioista. Ylösnousseen Jeesuksen näki omin silmin yli 500 ihmistä.

Jeesuksen ylösnousemus olisi ollut varsin helppoa kieltää onnistuneesti heti pääsiäisen jälkeen: hakea ruumis haudasta ja todeta, että tässä tämä ylösnoussut on.. niin ei kuitenkaan tapahtunut, koska ruumista ei enää ollut!

Näin ollen minä uskon kirjallisia, historiallisia silminnäkijälähteitä, en suinkaan kuvitelmia tai ihmisten toiveajattelua, joista kristinuskoa syytetään. Omiin tulkintoihin ja uskomuksiin syyllistyvät paljon enemmän ne, jotka 2000 vuotta myöhemmin luulevat näkevänsä asiat selvemmin kuin ihmiset, jotka itse elivät, näkivät ja kokivat asiat silmiensä edessä.

• Missukka

"Kristillistä suvaitsevaisuus: Olet siis toiminut hyvin ja oikeudenmukaisesti koko ikäsi etkä ole aiheuttanut vahinkoa kenellekkään mutta satut olemaan homoseksuaali, juutalainen, ateisti, budhalainen jne; Palat ikuisesti helvetissä"

Teoilla ei pääse kristilliseen taivaaseen. Muuten, kuvauksen ihmisesi on utopia.

"Kristillinen oikeuden taju; Mikä tahansa teko on anteeksi annettavissa mutta mikäli ajattelet ettei Jumalaa ole olemassa on se anteeksiantamatonta,rangaistus ikuinen kidutus "

Vetelet vähän mutkia suoriksi, mutta niin. Ikuinen kidutus tai ikuinen ero Jumalasta, helvetti käsitys on vaihteleva.

"Kristillistä moraalia: Teoista ja ajatuksista jotka ovat aina rajallisia on oikeus tuomita ikuiseen kidutukseen ja se on moraalisesti oikein "

Ei mennyt minulla pohjimmiltaan jakeluun tuon lauseen juju.

"Minua loukkaa se että tälläiset ihmiset jotka omaavat näin sairaan ja vääristyneen kuvan inhimillisyydestä ja moraalista tulevat kertomaan kuinka moraaliton minä olen kun en ole samallainen kuin he."

Sinä olet moraaliton kun et ole samanlainen kuin joku muu? Usko Jumalaan eikä samanlaisuus on se juttu, eikä siinäkään ole kyse moraalittomasta henkilöstä.

"Minua loukkaa se että tälläiset ihmiset tulevat puhumaan suvaitevaisuudesta ja lähimmäisenrakkaudesta ilmeisesti kykenemättöminä käsittämään mitä nuo sanat edes tarkoittavat."

Minua taas ei loukkaa se, joku ihminen puhuu jostain arvosta ja tarkoittaa sillä jotain ihan muuta kuin mitä minä tarkoitan. Tätä tapahtuu. Olen rajallinen ja niin ovat muutkin. Ateistien tai agnostikkojen yksinoikeus suvaitsevaisuuteen ja lähimmäisenrakkauteen on skeidaa ihan yhtä lailla kuin uskovaisten vastaava.

"Kristityt sulkeutuvat tähän oman maailmansa peililinna kuplaan, jossa utopian hurmokseen vajonneet, tarkoituksensa kadottaneet ihmismielet..."

Mii guud jyy bääd - mitäpä tähän enää muuta lisäämään.

• >> Teoilla ei pääse kristilliseen taivaaseen. Muuten, kuvauksen ihmisesi on utopia. > Vetelet vähän mutkia suoriksi, mutta niin. Ikuinen kidutus tai ikuinen ero Jumalasta, helvetti käsitys on vaihteleva.> "Kristillistä moraalia: Teoista ja ajatuksista jotka ovat aina rajallisia on oikeus tuomita ikuiseen kidutukseen ja se on moraalisesti oikein "
        Ei mennyt minulla pohjimmiltaan jakeluun tuon lauseen > Sinä olet moraaliton kun et ole samanlainen kuin joku muu? Usko Jumalaan eikä samanlaisuus on se juttu, eikä siinäkään ole kyse moraalittomasta henkilöstä. > Minua taas ei loukkaa se, joku ihminen puhuu jostain arvosta ja tarkoittaa sillä jotain ihan muuta kuin mitä minä tarkoitan.> Ateistien tai agnostikkojen yksinoikeus suvaitsevaisuuteen ja lähimmäisenrakkauteen on skeidaa ihan yhtä lailla kuin uskovaisten vastaava. > Mii guud jyy bääd - mitäpä tähän enää muuta lisäämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      134
      2734
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      264
      2326
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      22
      1423
    4. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      115
      1092
    5. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      97
      1050
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1023
    7. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      942
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      57
      841
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      281
      794
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      50
      781
    Aihe