Heip..Apu näiden tukien kans kelpais :)

Sariiiiiii

Eli siis mun raskaus on todella alussa..iha 8viikolla vasta.
Mut ois kiva tietää etukäteen.
Ko siis satun asumaa porukoilla ja samoin tämä kenen kanssa seurustelen.
ja pitäis nyt yhtee muuttaa mut jätkällä on ammatti mut ei töitä, kute tiedätte mikä tilanne työmarkkinoil on rakennusalalla.
Ite opiskelen.
Eli mis vaiheessa pitäis mennä sinne sossuun ja Kelaan juttelemaan.
Ja mitä tukii tulen saamaa?
Mite jätkän tuet?
Maksaak sossu vaan 1kk takuu vuokran eikä 2kk niinko monis pyydetää 2kk takuuvuokraa.
Ja just mis vaihees ne pitäis hakea et ne saa ajoissa?
Koska itellä tosiaan ei rahaa ole. Oon sijaisuuksia tehny et sais kämppään jotai tavaraa. Mut kuulemma jokasen euron joutuu sossuun selvittää ja jos se on töistä ollu ni se on välittömästi tuista pois, enkä mielelläni sitä haluais.
Ois kiva jos joku vois auttaa. Kauheen stressavaa tää alku :s

3

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YdLk

Ekana mee laittaan kämpän haku vireille. Sitten sossuun. Sossu maksaa kyllä takuuvuokran, mutta ei rahana. Kun muutatte yhteen ukkos kanssa niin hän menee kelaan hakeen työkkäriä ja sossua käytätte yhessä. Muista hakea myös asumistukea. Ihan ensin kannattaa mennä sinne sossuun selvittämään kaikki tuet mitä saatte ja mistä niitä haette.Vielä et voi tietenkään hakea äiteyspäivärahaa kun se vaatii raskaustodistuksen. Ja kun muuten haette kämppää, muista näyttää neuvolakortti niin saatte helpommin asunnon ja mahd. nopeastikin.
      Älä stressaa kaikki kyllä järjestyy. Mieli ja oma hyvinvointi korkealla niin ei hätää.

• Sariiiii

Eihän sitä äityispäivärahaakaa saa ko joskus sitte myöhemmin? :o
        ko oon ihan ulalla kaikissa näissä ja tää paperisota homma stressaa iha törkeesti.
        Ko en oo sinne neuvolaan menny vielä, koitin eilen soittaa mut ilmeisesti siel on koko ajan joku kahvilla.
        Ko joku sano mulle ettei sitä raskaustodistusta edes saa ennenko on 12viikolla..
        ja oon kaheksannella..tai tiedän et viidennellä mut noiden laskutavan mukaa kaheksannella.
        ko ei kuulemma näy ultrassa ennenko on 6viikkonen.
        Ukko on hakenu työttömyyskorvausta mut silläki päätöksellä et miten paljon sielt tulee kestää tulla vaik mite kaua..nyt koht on menny 2kk.
        Ko nopeuttaak se paprien läpimenoprosessia jotenkin kun olen kerta raskaana?
        Ja niinko tos kotoasumis järjestelyssä ni siitä ei tuu mitää..mulla asuu tääl isä ja kaks isoo koiraa plus mutsi tietty.
        Eikä mun äiti oo koskaa ollu mikää"äiti" tyyppi.
        Enkä saa asua täälä sitte enää.
        Koska sen neuvolakortin oikeen saan?
        Eli ensin sossuun yhessä ukon kanssa? ja sitte kelaan?
        vaan jompikumpi voi hakee asumistukee vai kannattaak meijän molempien? ko tää on vähä niinko jumissa nii kaua kunnes saan sen raskaustodistuksen.

• minä80

Muutama kommentti:

Ensinnäkin miehen tilanne: onhan hän ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi? Silloin hän saa työttömyyskorvausta. Voisiko hän saada töitä joltain muulta alalta? Toki kaikki työpaikat ovat nyt kiven alla, mutta kannattaa yrittää! Vaikka lyhyet pätkätyöt hetkellisesti eivät näkyisi tuloissa, kun tulee karenssipäiviä, niin niiden kautta voi aueta ovi pitempään työsuhteeseen.

Sitten oma tilanteesi: Olethan varannut ajan neuvolaan? Siellä käyminen on edellytys äitiystukien saamiseen. Neuvola voi sinulle alustavasti kertoa äitiysrahasta yms. raskauteen liittyvistä tukimuodoista.

Asuntoa kannattaa tosiaan hakea ajoissa ja kuten edellinen vastaaja neuvoi, niin ota neuvolakortti mukaan tai vielä parempi vaihtoehto: pyydä neuvolasta erikseen todistus raskaudesta. Hakekaa asuntoa kaikkia mahdollisia väyliä pitkin: kunnan vuokra-asunnot, yksityiset ilmoitukset, vvo, ja muut vastaavat. Kunnan vuokra-asunnoista vastaava henkilö usein tietää mistä muualta asunnon voi saada, eli häneltä kannattaa kysyä mihin kaikkialle hakemusta voi laittaa.

Kannattaa myös miettiä, että onko järkevää muuttaa yhteen? Onko suhteenne vakaalla pohjalla? Jaksatteko hoitaa vauvaa vai kotia? Olisiko omasta äidistäsi apua, jos asuisitkin ensin kotona?

Varatkaa sossusta yhteinen aika ja käykää kysymässä etukäteen mitä saisitte missäkin tilanteessa, niin voitte etukäteen laskea onko omaan kotiin muuttaminen mahdollista.

Kerroit tehneesi sijaisuuksia. Toki ne vaikuttavat esim. sossun rahoihin, mutta silti kannattaa miettiä kannattavuutta pitemmän päälle: Vanhempainvapaan jälkeen kun etsit töitä, niin nyt hyvin hoidettujen sijaisuuksien kautta sinulla on jo suhteita yrityksiin (olet heille vanha ja tuttu, luotettava työntekijä), joilloin työpaikan saaminen on helpompaa. Eli vaikka tuet välillä vähän laskisivatkin, niin kehoitan miettimään työn tekemistä myös tältä kannalta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      85
      4614
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      110
      3830
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      175
      3620
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      58
      2052
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      129
      1114
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      140
      1050
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      963
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      882
    Aihe