kuinka auttaa siskoa?

tyttönainen

Minulla on tällainen kiperä ongelma:

Olen 25v,pitkä ja hoikka(175/63)nainen.
Siskopuolellani,15v, on eri äiti,mutta sama isä kuin minulla.
Kuten äitimme,myös me siskokset olemme täysin eri näköisiä.Siskoni on ollut koko ikänsä reilusti ylipainoinen ja iän mukana painoa näyttää kertyvän vain lisää.Nykyään hän on lähes sairaaloisen lihava.
Ongelma on siinä,että siskoni vertaa itseään minuun joka asiassa ja sitten valittaa allapäin olevansa täysin epäonnistunut yms.
Mitä vanhemmaksi hän tulee sitä enemmän hän tuntuu vihaavan itseään ja vertaavan itseään minuun.Mitä voisin tehdä?Tahtoisin todella auttaa siskoani,mutta olen neuvoton.
Hän on käynyt ravintoterapeutilla,mutta ei siitä ollut lainkaan hyötyä,sillä siskoni äiti on myös reilusti ylipainoinen ja napostelee jatkuvasti jotain kaapista.Siskoni ongelmaa ei koskaan otettu todesta ja hän on päässyt paisumaan valtavaksi.
Siskoni on äärimmäisen kiltti ja herkkä ja on jo monesti saanut kokea julmaa pilkkaa painonsa takia.Hän vertaa itseään minuun päivittäin ja on minua kohtaan jopa vihamielinen.
Rakastan siskoani ja tahtoisin hänen olevan onnellinen,en vaan osaa auttaa.Mitä minun kannattaisi tehdä?

4

1274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle...

Olisikohan siitä hyötyä jos yhdessä menisitte esim. perheterapiaan. Siis sinä, siskosi ja siskosi äiti? Yritäpä ottaa asia puheeksi, jos kerran paino häiritsee teitä kaikkia. Terapiassa voisitte käydä läpi syvemmin yleisiä tilanteeseenne vaikuttavia asioita (itsetunto, vertailu sekä sinun paha mielesi asian suhteen) sekä ihan ruokailuun liittyviä kysymyksiä. Terapiassa käydään sekä yksittäin että yhdessä. Mielestäni siitä voisi hyvinkin olla hyötyä teidän tilanteessanne. Tämä tietenkin edellyttää jokaisen halukkuutta sitoutua tähän projektiin.

• laihduttamaan!

Ainakin minä sain on isäni laidutuskuurille, kun kerralla sanoin että nyt pitää helvetti laihduttaa!

• rupeat käymään

siskosi kanssa lenkillä?

• zöf

Siskoasi voi auttaa vain hän itse, ehkä aika raakasti sanottu, mutta niin se vain on.
      Siraalloisen lihavuuden ongelma on aika useasti mielen puolella ja tällöin paraneminen alkaa vasta kun henkilö on itse löytänyt tien.

Toki muut voivat tukea, mutta itse homam ton hoidettava.
      Sillä kukaan muu ei sitä ruokaa suuhun tunge kuin hän itse.

Ongelma on vaikea, mutta ei toivoton.
      Terapia on hyvä asia mutta ehkäpä terapeutti oli vääränlainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe