Honda vs Tohatsu

hontos

Moro. Kertokaapa omia näkemyksiänne. Valinnanvaikeus siis kahden moottorin välillä. Molemmat 20 heppasia sähkökipillisiä koneita ( muut normiherkut)Pääasiallinen käyttö vetouistelussa normaalit siirtymä-ajot. Veneenä Yamarin 405 BF

- Hondassa pidempi takuu, Tohatsu huomattavasti edullisempi (Molempien huolto löytyy paikkakunnalta)

- Kulutus testin mukaan aikalailla sama, Tohatsu pikkasen vähemmän matka-ajossa ja yläkierroksilla.

- Kiihtyvyys ja huiput: Honda vähäsen paremmin kiihtyi pienillä nopeuksilla, Tossu taasen kulki paremmin (välitykset potkuri) Ei merkittävä seikka.

- Hondalla painoa n ~5kg vähemmän

Onko omakohtaisia kokemuksia kummastakaan koneesta? Toki Hondahan on vanhakunnon "laatupeli" ja Tossuista ei ole niin paljoa kokemuksia, edes "Esson baarin" jutuista. Tarjouksia olen kysellyt, niin hinta jäisi Tossun eduksi sellaset 800 €. Ilmeisesti molemmat loppupelissä hyviä koneita, mutta kertokaa, asiallisia kommentteja kiitos.

26

8045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpiko

Honda on myös vähän hiljaisempi, mutta kuulopuheiden mukaan vähän tehottomampi. Jos on vara laittaa ekuja peliin niin Honda varmaan parempi vaihtoehto, muuten Tohatsu.

• eikä hinta ratkaise

eikä takuu, sillä sitä aika harvoin tarvitaan. Tohatsu toimii hienosti ja tehoa ja vääntöä piisaa.

• arvoa

Tuskin Tohatsussakaan moittimista on, mutta Pitkään Hondalla ajaneena luotan edelleen laatumerkkiin, joka kuitenkin eräiden muiden merkkien kanssa on omassa sarjassaan. Kyllä pitkälle takuulle kannattaa antaa arvoa. Ei nykykoneet järvelle jätä, mutta joskus voi tulla muuta vikaa esim. trimmimoottoriin yms. Muutenkin ikäkestävyydessä ne merkkien erot tulee ennenpitkää esiin.

• Vaiko vika huolto?
        arvoa kirjoitti:

Tuskin Tohatsussakaan moittimista on, mutta Pitkään Hondalla ajaneena luotan edelleen laatumerkkiin, joka kuitenkin eräiden muiden merkkien kanssa on omassa sarjassaan. Kyllä pitkälle takuulle kannattaa antaa arvoa. Ei nykykoneet järvelle jätä, mutta joskus voi tulla muuta vikaa esim. trimmimoottoriin yms. Muutenkin ikäkestävyydessä ne merkkien erot tulee ennenpitkää esiin.

Pitkälle takuulle arvoa, vaiko arvokasta pitkää takuuta ?
        Ken tietää, jos takuu on viisi vuotta ja puljaan kaikki huollot omassa autotallissani niin onko takuu voimassa jos tulee ongelmia ?
        Jos takuuta ei ole siksi etten ole huollattanut konetta merkkihuollossa niin ymmärrettävää on että takuita pyritään nostamaan vaikkapa kymmeneen vuoteen huolto velvoitteen kanssa. Maksaahan huollon ja tarvikkeet aina omistaja ?

• .. toimii

.. siinä missä Hondakin. Tohatsu taitaa olla vanhimpia ja suurimpia valmisjajia, hyviä koneita kumpainenkin. Hondalla huollot voivat olla hinnakkaampia.

• takuut hanuriin

Takuista ei kannata maksaa penniäkään. Mikään moottori ei hajoa viidessä vuodessa ja koko tämä moottorimyyjien ajama takuukilpailu on vaan tapa pakottaa kaikki asiakkaat poskettoman kalliiseen merkkihuoltoon tai vastaavasti on hyvä tekosyy olla korvaamatta takuuseen ilmiselviä valmistusvikoja.

Parikymppiseen kun vaihtaa ylä- ja alaöljyt ja tarkastaa sinkit kuka tahansa puolessa tunnissa ja mitättömään hintaan. Merkkihuollossa vaihtavat hyvällä tuurilla öljyt jos muistavat ja antavat valohoitoa. Lisäksi kone on siis vaivalla vietävä sinne paikanpäälle. Kokemusten perusteella merkkihuollot saattavat olla erittäin epärehellisiä huoltojen suhteen eikä niissä todellakaan tarkasteta tarkkaan mitään sinkkejä eikä venttiilinvälyksiä vaikka ne on laskuunkin muistettu laittaa.

Itse kun tekee niin tietää mitä on tullut tehdyksi ja samalla saa tuntee moottorinsa paremmin, mikä on olennainen osa hyvää merimiestaitoa. Vanhaa vaihtaessa ei ketään kiinnosta missä konetta on huollettu, varsinkaan veneliikkeitä ei kiinosta koska tietävät miten leväperäisesti itse huoltavat niitä.

• Täsmälleen niin

Asiansa osaava mottorin omistaja huoltaa koneensa TAATUSTI paremmin, kuin ns huoltoliikkeet, SIITÄ OLEN VARMA: Eikä maksa muutaku öljyt ja tulpat.

Ja omistaja muutenkin paneutuu asiaan joka nippeliä myöten, pitkin talvea !

• sportage
        Täsmälleen niin kirjoitti:

Asiansa osaava mottorin omistaja huoltaa koneensa TAATUSTI paremmin, kuin ns huoltoliikkeet, SIITÄ OLEN VARMA: Eikä maksa muutaku öljyt ja tulpat.

Ja omistaja muutenkin paneutuu asiaan joka nippeliä myöten, pitkin talvea !

Tuollaisen esenteen omaavat ovat juuri niitä "huolla,korjaa säästä, hajoita itse moottorisi" tyyppejä, vika kun tulee niin itsessä se ei ole vaan joko valmistajassa tai koneen myyneessä liikkeessä.

Autoalalla ollessani tapasin paljon noita kotitarve asentajia, heidän jälkin korjaaminen oli erittäin tuskastuttavaa ja isotöistä hommaa.

Kyllä ammattitaitoinen huolto päihittää 90% nuo kotitarve uhoajat ja puolentunnin huoltomiehet.

• valinta..

ja se on näistä laadukkaampi eli:

Tohatsu Corporation' of Tokyo, Japan, was founded in 1922. It manufactures and sells outboard motors, pleasure boats, portable fire pumps, small fire trucks, pumps for construction and drainage, refrigeration units for transportation and also does real estate property management in Japan.

The company was originally named Takata Motor Research Institute, and manufactured railcars. Research and development of high-speed, portable engine generators and radio-controlled generators began immediately and were brought to production in 1930. During the 1930s and 40s, Tohatsu consolidated its product line and moved its corporate office to Tokyo. In 1950, production and sales of motorcycles began. 1955 brought aggressive growth to Tohatsu. Capital increased to 150 million yen and production on a new line of engines started. Sales offices were established in Fukuoka, Nagoya, Tokyo, Sendai and Sapporo. Dealers were set up throughout Japan.

ja niinedelleen..

Rantaan olen tullut, vaikka on ollut 5 litraa vettä 25 litran bensatankissa..

Mercury kuskeja saa myös hinata rantaan jokakesä. Eipä ole koskaan Tohatsu pettänyt ja samaa olen kuullut muilta omistajilta. Tutun 30 vuotta vanha Tohatsu kuulemma kulkee vielä liian lujaa :D Ehkäpä se joku päivä siitä hyytyy.. Ehkä.

Toisella tutulla pikkukoneen vieressä on jo "palanut" samassa käytössä pikku yamaha. 60 luvun vaarilta jäänyt Tohatsu se vaan jatkaa toimimistaan.. Ehkäpä 2060 se lopettaa käymisen :D

• Hahahahaaa

"Mercury kuskeja saa myös hinata rantaan jokakesä. Eipä ole koskaan Tohatsu pettänyt ja samaa olen kuullut muilta omistajilta. "

Hahahaha. Tohatsu tekee Mercuryn pikkukoneet. Ovat siis sama kone.
        Honda on laatupeli. Ei Tohossakaan mitään vikaa tosin ole.

Mitä noihin huoltoihin tulee, niin olen myös samaa mieltä, että valohoidosta ei kannata maksaa. Hyviä ja ammattitaitoa omaavia vene- ja venemoottorihuoltoja on tässä maassa todella harvassa.

• mutta kyllä

Honda on nelareita tehnyt paljon kauemmin kuin Tohatsu. Honda ei oo tehnyt kakstahtisia perämoottoreita ollenkaan, tai sitten niitä ei oo tuotu suomeen. Itse vaihdoin Tohatsun Yamahaan ja kyllä tuo Jammu on parempi, tosin vähän eri luokassa kun on trimmillinen ja lähes parisataa kuutiota suurempi.

• SE TOHATSUHAN

On höyrymoottori, jos sellaisella vesimäärällä vielä käy !

Mutta sitä ei vain usko kukaan !

• 20.uusi peämoottori alla

Tosiasiahan on, että MOLEMMAT HYVIÄ JA LAADUKKAITA. En millään keksi Hondan eduksi kuin ehkä?? parempi jälleenpyyntiarvo?? Ehkä: Minulla ollut useita Tohatsuja, missään EI PIENINTÄKÄÄN SANOMISTA ! Hondissa ollut jotain pientä liki jokaisessa. Mutta vain pientä ! Pidän Tohatsu HINTA/Laatu suhteeltaan erittäin hyvänä. Sumeko palvelee hyvin. ja useat normaalihuoltokorjaamot joilla kokemusta perämoottoreista hallitsevat Tohatsu tekniikan. En pystyisi heti päättämään kumman ostaisin Ehä Tohatsun sittenkin !

KAIKEn kokenut

• On tää vaikeeta

Sanma asia pähkäilyn alla (20-kymppinen pitkäriki sähköstartilla ja -kipillä), mutta nyt hintaeroa ei olisi kuin 600 egee - tosin edelleen Tossun hyväksi. Hondassa on kuitenkin automaattiryyppy, jota 20hv Tossussa ei mielestäni ole (vaimonkin pitäisi saada laite käyntiin). Moni asia on Hondassa mielestäni meititty paremmin, esimerkiksi kaasarin tyhjennys, parempi bensasuodatin, huuhteluliitäntä ...
        Toisaalta Tossu taitaa olla hiukan väkevämpi masiina. On tää vaikeeta!

• TOHATSU CORPORATION
        On tää vaikeeta kirjoitti:

Sanma asia pähkäilyn alla (20-kymppinen pitkäriki sähköstartilla ja -kipillä), mutta nyt hintaeroa ei olisi kuin 600 egee - tosin edelleen Tossun hyväksi. Hondassa on kuitenkin automaattiryyppy, jota 20hv Tossussa ei mielestäni ole (vaimonkin pitäisi saada laite käyntiin). Moni asia on Hondassa mielestäni meititty paremmin, esimerkiksi kaasarin tyhjennys, parempi bensasuodatin, huuhteluliitäntä ...

To You, Our Customer
        Thank you for selecting a TOHATSU outboard motor. You are now the proud owner
        of an excellent outboard motor that will service you for many years to come.
        This manual should be read in its entirety and the inspection and maintenance
        procedures described later in this manual should be followed carefully. Should
        a problem arise with the outboard motor, please follow the troubleshooting
        procedures listed at the end of this manual. If the problem persists, contact an
        authorized TOHATSU service shop or dealer.
        We hope you will enjoy your outboard motor and wish you good luck in your
        boating adventures.

• +)
        On tää vaikeeta kirjoitti:

2 tahti!

• melusaastetta

Niin osta Tohatsu.

• Simp Son

että tossu pitää enemmän möykkää kun kilpailjansa???

• Olisitpa kuullu
        Simp Son kirjoitti:

että tossu pitää enemmän möykkää kun kilpailjansa???

60-luvun tohatsun äänen, kun olin vaaran päällä kilometrin päässä järvestä, kun siellä järvellä meni naapuri 5 heppasella tohatsulla.

Voi kaameata ulvontaa, mikä sieltä kuului. Siis kilometrin päässä kesäiltana sen ääni oli sanoinkuvaamatonta-suorastaan käsittämätöntä ! Muistan sen loppuikäni.

• Pappa 69.

Miksi Tohatsu ei tahdo lähteä millään käyntiin,naru kohta poikki vaikka ollut 3kuukautta käyn ajelemassa 1-2 kertaan viikossa.Kun vedän narusta jysähtää kone kuin seinään ,mutta kun taas vetelen saattaa lähteäkin käyntiin.Myyjä epäili etten osaa käynnistää,otta vanhan sydämmen päälle.

• Lupes

Ääni voi Tohatsussa olla vähän karkeampi, jos se ei haittaa, niin kannattaisin Tohatsun valintaa, juuri halvemman hinnan vuoksi. Minulla oli 18hv:n 4-T pari vuotta ja ei mitään ongelmaa sen kanssa. Käyntiinlähtö oli lämpimänä parempi kuin seuraavassa moottorissa Yamaha 20 AETL, joka oli kyllä tehoiltaan parempi mun veneeseen. Kylmänä noita joutuu vähän jauhattamaan, kun automaattiryypyt ei syötä tarpeeksi bensaa, sais lisänä olla joku primeri.

• yamaharulee

Joku joka tietää asiasta jotain, onko tohatsu 50 tldi vai hondan 50 tehokkaampi?

• Turkka ja Pirkka

On aivan sama minkä pikkukoneen ostaa. Kunhan se ei ole Kiinalainen. Itse ostan aina halvimman. Hondat ja jammut on ylihintasia, vältä niitä.
      Laita piironkin lootaan 2tonnia, seuraa nettivenettä. Ja yks päivää sieltä saat tuohon hintaan uudenkarhean sähkö Tohon tai merkun.

• Silanderin Tapsa

Tohatsuhan on mainio laite. Varmatoiminen Japanialainen. Mutta mistä kaupungista löytyy myynti sekä osaava huolto. Pääkaupunkiseudulta on ainakin vaikeaa saada edes impelleriä kymmenen vuotta vanhaan Tossuuni

• tohatsu 30efi

Tohatsu varmempi peli, ehkä rahalle vastinetta enempi tohatsussa kuin hondassa. Ominaisuudet muuten vs., hondat sammuilee uistelukäytössä mm., moni on moittinu.

• tohatsu 20

Tohatsu osui kiveen uutta alaosaa odotettu nyt heinäkuun alusta eikä vielä näy
        Kyllä hondaan varmaan löytyy osat paremmin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2348
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2263
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1574
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1555
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1103
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      334
      897
    Aihe